Welke spelers mogen naar het WK?

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo mei 14, 2006 11:17 pm

Thomas, je hebt het steeds over vorm. Maar wat maakt het uit dat bijv. Mathijsen in minderen doen is de laatste maanden? Hij behoort nog altijd tot de beter presterende verdedigers. (Voorbeeldje: Luirink is beter in vorm, maar presteert niet beter dan Mathijsen.) Je hebt altijd met concurrentie te maken. (Sowieso snap ik de ultra-critische benadering van AZ-spelers de laatste tijd niet. AZ heeft na de winterstop na Psv de meeste punten gehaald, maar Timmer, Jaliens, Mathijsen, Landzaat, Perez etc. schijnen het allemaal maar matig gedaan te hebben.)

Ook snap ik niet dat je Heitinga aanhaalt. Die heeft nl. bij Ajax zijn selectie afgedwongen. Hij kon niet bogen op een rijk Oranje-verleden.

Daarnaast wil ik nog even aanstippen dat spelers die het goed doen bij hun werkgever (Huntelaar, Seedorf) geen recht hebben op een selectie. Dat zij niet geselecteerd worden, is absoluut geen aanwijzing voor inconsequent beleid.

En het is maar wat je onder afdwingen verstaat, he. VoH laat bijvoorbeeld bij Psv zien over specifieke kwaliteiten te beschikken die de bondscoach nodig denkt te hebben. Die dwingt het in zekere zin dus gewoon af.

En ja, er zijn inderdaad uitzonderingen. Kromkamp bijvoorbeeld. Maar nogmaals, je moet op een gegeven punt een afweging maken tussen kwaliteit en rechtlijnigheid.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo mei 14, 2006 11:23 pm

We hadden het over het feit dat Van Basten bij z'n aanstelling zei dat spelers geselecteerd zouden worden op basis van hun prestaties bij hun clubs, Jöhnk. Daarom haalde ik al die voorbeelden aan.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » zo mei 14, 2006 11:27 pm

Ik denk dat van Basten daar eerder mee bedoelde dat iedereen weer met een schone lei zou beginnen. In het verleden gepresteerde prestaties met Oranje of bij andere clubs zouden niet meetellen.

EDIT: de enige speler die nooit is geselecteerd en wél beter is dan z'n vervangers is Seedorf en daar heeft van Basten z'n redenen voor gegeven.
Laatst gewijzigd door Jesse op zo mei 14, 2006 11:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo mei 14, 2006 11:28 pm

Ja, daarop reageer ik toch?

Dat Mathijsen minder in vorm is, wil niet zeggen dat hij minder presteert dan zijn concurrenten.

Dat RvN (ondanks 19 doelpunten!!) minder in vorm is, wil niet zeggen dat hij minder presteert dan zijn concurrenten.

Dat Heitinga in goede vorm is, wil wel zeggen dat hij meer presteert dan Opdam. (Maw.: een Heitinga in vorm is beter dan een Opdam uit vorm.)

Dat Davids minder in vorm is, wil in dit geval zeggen dat hij minder presteert dan Cocu en VDV. Maar als Cocu een Belg was, was Davids wellicht geselecteerd.

Vorm is relatief, presteren is absoluut. Je heb altijd met (gebrek aan) concurrentie te maken.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo mei 14, 2006 11:33 pm

Jöhnk schreef:Ja, daarop reageer ik toch?

Dat Mathijsen minder in vorm is, wil niet zeggen dat hij minder presteert dan zijn concurrenten.

Dat RvN (ondanks 19 doelpunten!!) minder in vorm is, wil niet zeggen dat hij minder presteert dan zijn concurrenten.

Dat Heitinga in goede vorm is, wil wel zeggen dat hij meer presteert dan Opdam. (Maw.: een Heitinga in vorm is beter dan een Opdam uit vorm.)

Dat Davids minder in vorm is, wil in dit geval zeggen dat hij minder presteert dan Cocu en VDV.

Vorm is relatief, presteren is absoluut.
En dat Maduro het hele seizoen al 'minder' in vorm is betekent ook niet dat hij minder presteert dan Davids?

En dat Vennegoor minder in vorm is betekent ook niet dat hij minder presteert dan Huntelaar?

En dat Babel het hele seizoen weinig heeft laten zien en minder in vorm is betekent niet dat hij minder presteert dan Castelen?

Seedorf heeft over het hele seizoen gezien beter gepresteerd dan Van der Vaart, Sneijder en Landzaat, of niet? (en nee, ik begin geen Seedorf-lobby. Het gaat me om de dingen die Van Basten heeft gezegd en waar hij zich niet aan houdt)

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo mei 14, 2006 11:36 pm

Zonder op elk voorbeeld in te gaan, dat zeg ik toch net? Het is maar wat je onder presteren/afdwingen verstaat.

EoH laat bij Psv zien over bepaalde specifieke kwaliteiten te beschikken die de bondscoach nodig heeft. Dan dwingt hij het toch gewoon af?

En, dat geef ik ook toe, sommige keuzes zijn inderdaad vreemd (Babel!).

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo mei 14, 2006 11:41 pm

Dus even voor de duidelijkheid: jij vindt eigenlijk dat Van Basten de ene speler puur op prestaties kiest (Cocu, Boula, Van der Vaart, Van der Sar) en de andere ondanks hun prestaties om de manier waarop ze in zijn visie passen?

Dan is hij in grote lijnen toch niet bezig met wat hij vooraf heeft aangegeven?

Of bedoel je dat jongens als Babel, Vennegoor en Maduro vanwege hun 'aparte' prestaties geselecteerd zijn?

Gebruikersavatar
San Marco
Berichten: 1830
Lid geworden op: vr apr 30, 2004 5:56 pm

Bericht door San Marco » zo mei 14, 2006 11:42 pm

Davids is inderdaad niet vreemd nee, gezien het feit dat we zo ruim zitten in de aanjagers :eusa_liar:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo mei 14, 2006 11:45 pm

Dus even voor de duidelijkheid: jij vindt eigenlijk dat Van Basten de ene speler puur op prestaties kiest (Cocu, Boula, Van der Vaart, Van der Sar) en de andere ondanks hun prestaties om de manier waarop ze in zijn visie passen?
Nee, dat vind ik niet. alle spelers moeten aan eisen voldoen. Maar niet allemaal aan dezelfde.

Ik houd ook niet van appels met peren vergelijken. Je moet elk geval individueel bekijken.

Neem bijvoorbeeld het geval Vennegoor. Waarom hij en niet Huntelaar? Eigenlijk is het niet eerlijk, want Huntelaar heeft 50 keer gescoord.

Maar daar gaat het dus niet om. Het gaat erom dat Elleboog hardere ellebogen uitdeelt, meer tegenstanders blesseert en de bal kan doorkoppen met drie man in zijn nek. In dat opzicht presteert Vennegoor beter dan Huntelaar, en daarom gaat hij mee.

Yo
Berichten: 168
Lid geworden op: ma sep 29, 2003 2:39 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Yo » zo mei 14, 2006 11:54 pm

Van Basten heeft nooit gezegd datie consequent (zou meer een uitspraak van co of louis zijn) is, integendeel hij heeft meerdere keren toegegeven dat hij soms inconsequent is.

Voor de rest vind ik de selectie er vrij logisch uit zien. Dat Huntelaar niet geselecteerd wordt vind ik persoonlijk jammer, maar heel goed te verklaren. Van Basten wou gewoon 2 spitsen en 1 breekijzer en vind Voh als breekijzer beter, logisch toch.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo mei 14, 2006 11:58 pm

Ik heb eindelijk het idee dat er nagedacht is over de selectie. Dat niet klakkeloos de 23 beste voetballers van Nederland zijn opgeroepen, op het gevaar af dat er straks 5 overbodige spitsen rondlopen en Heitinga rechtsback staat.

De keerzijde is dat grote voetballers als Seedorf en Huntelaar thuisblijven. Dat zorgt nu eenmaal voor scheve gezichten. Het zij zo.

Ik verwacht er erg veel van. :yes:

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Bericht door Giacomo Puccini » ma mei 15, 2006 12:00 am

Thomas schreef:We hadden het over het feit dat Van Basten bij z'n aanstelling zei dat spelers geselecteerd zouden worden op basis van hun prestaties bij hun clubs, Jöhnk. Daarom haalde ik al die voorbeelden aan.
Maduro heeft goed gepresteerd bij Ajax, playoffs gewonnen en ook nog bekerwinst. Kun je van Davids niet zeggen! :D

Bovendien heeft Maduro zich onder Van Basten in Oranje meer laten zien dan Davids, daar moet je gewoon eerlijk in zijn.

Zonder gekheid, Maduro is gewoon een goeie speler net als Babel. Dat je Feyenoort en PSV supporters hoort zeuren is nog tot daar aan toe maar wij als Ajacieden moeten toch weten wat deze mannen kunnen? Het zijn erg goeie spelers en Babel heeft ook nog eens het voordeel dat hij sterk kan invallen, dat is toch een pré bij het selecteren van de nummer 21.
Ajax!

Gebruikersavatar
J.C.
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 5:04 pm

Bericht door J.C. » ma mei 15, 2006 12:02 am

Thomas schreef:Dan is hij in grote lijnen toch niet bezig met wat hij vooraf heeft aangegeven?
Het selectiebeleid van Van Basten is inderdaad minder rechtlijnig dan hij bij zijn aanstelling beloofde. Gelukkig maar, de top in Nederland is lang niet breed genoeg om zo'n rechtlijnig selectiebeleid te kunnen voeren.

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Bericht door bryan » ma mei 15, 2006 12:21 am


FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma mei 15, 2006 12:57 am

Giacomo Puccini schreef:
Thomas schreef:We hadden het over het feit dat Van Basten bij z'n aanstelling zei dat spelers geselecteerd zouden worden op basis van hun prestaties bij hun clubs, Jöhnk. Daarom haalde ik al die voorbeelden aan.
Maduro heeft goed gepresteerd bij Ajax, playoffs gewonnen en ook nog bekerwinst. Kun je van Davids niet zeggen! :D

Bovendien heeft Maduro zich onder Van Basten in Oranje meer laten zien dan Davids, daar moet je gewoon eerlijk in zijn.
Dit is ook een geintje?
Giacomo Puccini schreef:Zonder gekheid, Maduro is gewoon een goeie speler net als Babel. Dat je Feyenoort en PSV supporters hoort zeuren is nog tot daar aan toe maar wij als Ajacieden moeten toch weten wat deze mannen kunnen? Het zijn erg goeie spelers en Babel heeft ook nog eens het voordeel dat hij sterk kan invallen, dat is toch een pré bij het selecteren van de nummer 21.
En ook wat ze (nog) niet kunnen.

wimpey
Berichten: 51839
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » ma mei 15, 2006 6:05 am

Jöhnk schreef:Ik heb eindelijk het idee dat er nagedacht is over de selectie. Dat niet klakkeloos de 23 beste voetballers van Nederland zijn opgeroepen, op het gevaar af dat er straks 5 overbodige spitsen rondlopen en Heitinga rechtsback staat.

De keerzijde is dat grote voetballers als Seedorf en Huntelaar thuisblijven. Dat zorgt nu eenmaal voor scheve gezichten. Het zij zo.

Ik verwacht er erg veel van. :yes:
Huntelaar had trouwens ook al pinchhitter meegekund. Als er iemand is die de afgelopen maanden heeft kunnen oefenen op vuurpijlen van achteruit en op-hoop-van-zegen-voetbal, is het Klaas wel. VOH scoort 1/3e van de doelpunten van KJH, dus je kunt je vraagtekens zetten bij die keuze. Maar ik vind het best, KJH moet voor Ajax scoren, laat een ander het maar in Oranje doen!

Babel vs Castelen kan ik me goed in vinden. Laatste indrukken van Babel waren gewoon veel beter. Op die basis heeft Heitinga het ook gered. Speelde goed tegen PSV. De enige keuze die ik écht niet kan volgen is Maduro i.p.v. Davids. Wie moet in godsnaam bij balverlies gaan ingrijpen?! Van Bommel soms? Of Vaart of Sneyder? Gaat Oranje opbreken deze keuze.

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9371
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Bericht door Dubbel » ma mei 15, 2006 6:40 am

Sar, Timmer, Steek

Jaliens, Kromkamp, Ooijer, Boulharouz, Mathijsen, Johnny, Decleir, Gio

Sneijder, VDV, Lothar, Co-kukele-cu, Landzaat, Maduro

Babel, Perversie, EoH, RvN, Robben, Kuyt
Niet per se een groep waar je je vingers bij aflikt maar toch best een sterke selectie. De verdediging blijft een zorgenkindje.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11423
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » ma mei 15, 2006 6:48 am

Let nou maar op , er gaat iemand geblesseerd raken en dan zal als nog KJH naar het WK gaan. :hypocrite:

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » ma mei 15, 2006 8:37 am

wimpey schreef:Huntelaar had trouwens ook al pinchhitter meegekund. Als er iemand is die de afgelopen maanden heeft kunnen oefenen op vuurpijlen van achteruit en op-hoop-van-zegen-voetbal, is het Klaas wel.
Klopt, alleen ga je dan voorbij aan het feit dat een pinchhitter op de bank begint en als invaller oorlog moet maken...iets dat Huntelaar niet gewend is en VOH wel, VOH heeft daarnaast ook bewezen deze functie goed te kunnen invullen.

Een logische keuze in mijn ogen.
Babel vs Castelen kan ik me goed in vinden.
Ik niet.
Babel valt altijd in als linksbuiten en voor die positie heeft Oranje Robben en Van Persie al. Babel is dus voor de rechtsbuitenpositie, maar daar komt Castelen veel beter tot zijn recht. Niet logisch van Van Basten.
Op die basis heeft Heitinga het ook gered.
Ik kan het begrijpen, maar eigenlijk kan het niet. Heintings heeft net 2 of 3 goede wedstrijden gespeeld in een compleet seizoen...

Aan de andere kant is de keuze voor Jaliens veel schandaliger, daarbij vergeleken is de keuze voor Heitinga volkomen normaal.
De enige keuze die ik écht niet kan volgen is Maduro i.p.v. Davids.
Davids was al de gebeten hond, samen met Kluivert en Seedorf. Later kwamen daar nog Van Bommel en Kromkamp bij, maar die zijn weer in genade aangenomen.

Davids is een pitbull, maar Maduro is een voetballer. Ik betwijfel ook of Daivds nog goed genoeg is voor Oranje, maar Davids voor Maduro lijkt me niet verkeerd. Zoveel heeft Maduro nog niet laten zien.

Gebruikersavatar
J.C.
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 5:04 pm

Bericht door J.C. » ma mei 15, 2006 9:00 am

Waarom Huntelaar niet naar 't WK gaat
Door MAARTEN WIJFFELS


ZEIST - Klaas Jan Huntelaar zal nog tenminste tot september moeten wachten op zijn eerste officiële interland voor het Nederlands elftal. De topscorer van de eredivisie vernam gisterochtend dat hij ontbreekt bij de 23 spelers die meegaan naar het WK voetbal in Duitsland (9 juni t/m 9 juli). Bondscoach Marco van Basten vindt het niet nodig om vier potentiële centrumspitsen in zijn groep op te nemen.

,,Huntelaar is een vrolijke, leuke, evenwichtige jongen die het goed heeft gedaan in het trainingskamp. Maar vier spitsen is te veel, dat is zijn pech,’’ zei Van Basten. ,,Hij heeft de pech dat hij te maken heeft met ons als technische staf. Wij selecteren nu eenmaal op deze manier. Dat heb ik vanaf het begin aangegeven.’’


De selectie van Ruud van Nistelrooy (veel internationale ervaring) en Dirk Kuyt (meerdere posities inzetbaar) was geen punt van twijfel. Daarnaast koos Van Basten voor Jan Vennegoor of Hesselink als breekijzer. ,,In die rol schatten wij Vennegoor handiger in dan Huntelaar. Klaas Jan was als extra kracht in beeld, omdat hij het zo goed deed bij Ajax,’’ zo luidt de verklaring van de bondscoach.


Tegelijkertijd met de 23 namen maakte Van Basten gisteren ook de rugnummers voor het WK openbaar. Een blik op die lijst maakt duidelijk dat Van Basten over de hele linie methodisch heeft geselecteerd. Zijn WK-groep bestaat uit drie keepers, acht spelers voor de achterhoede, zes voor het middenveld en zes voor de aanval. Elke positie in het elftal is dubbel bezet, zeker als je ook de systematiek in de nummering mee neemt.


Kew Jaliens, Khalid Boulahrouz, Joris Mathijsen en Giovanni van Bronckhorst zullen tijdens het WK de rugnummers 2 tot en met 5 dragen. De vier andere geselecteerde verdedigers doen het met de nummers 12 tot en met 15. In die denkwijze koppelt Van Basten rechts achterin Jaliens (rugnummer 2) aan Jan Kromkamp (rugnummer 12).

Op de andere flank was al langer duidelijk dat Van Bronckhorst (5) en Tim De Cler (15) gaan concurreren. Jaliens kan achterin dé verrassing worden. De AZ-speler is bezig aan een prima seizoen en vulde telkens als Van Basten in belangrijke duels kwam kijken de backpositie in zoals de bondscoach dat wil zien: verdedigend solide, mét aanvallende impulsen.


In de aanval begint Oranje helemaal met een duidelijke hiërarchie aan de voorbereiding op het WK. Daar hebben de ‘zekere’ basisspelers Dirk Kuyt, Ruud van Nistelrooy en Arjen Robben ook een rugnummer onder de 12 toebedeeld gekregen. Robin van Persie, Jan Vennegoor of Hesselink en Ryan Babel dragen een nummer daarboven.

Ook hier hanteert Van Basten een lijn: Van Nistelrooy is de centrumspits met 9, Vennegoor zit op de reservebank met 19. Robben draagt als linksbuiten 11, Ryan Babel kijkt langs de kant toe met 21.


De bondscoach heeft de afgelopen tijd op de paar posities waar hij nog twijfelde spelers tegen elkaar afgewogen. Tot in de oefenwedstrijd van afgelopen week tegen Jong Oranje konden internationals de al bestaande indrukken bevestigen of logenstraffen.


,,Opdam of Heitinga was nog een discussiepunt,’’ aldus Van Basten. ,,Net als Babel-Castelen.’’ Heitinga heeft zich in de ogen van de Oranje-staf de laatste tijd duidelijk gemanifesteerd. Opdam maakte de laatste maanden juist een mindere indruk.

Daarbij wordt Heitinga gezien als de iets betere verdediger van de twee. Van Basten: ,,Voorin is Ryan Babel een buitenspeler met specifieke kwaliteiten die wij bijzonder vinden. Hij is in deze selectie één van de vier spelers die op de flank kunnen spelen. Voor alle vier geldt dat ze niet strikt aan één zijkant gebonden zijn.’’


Op het middenveld sneuvelde in navolging van Edgar Davids ook George Boateng. ,,Ondanks een lang en goed seizoen bij Middlesbrough,’’ aldus Van Basten, die wel kiest voor Wesley Sneijder.

,,Die maakt sinds hij weer fit is een goede en sterke indruk.’’ Op het middenveld mag de komende weken de meeste strijd om een basisplaats worden verwacht. Al naar gelang de gekozen tactiek kan Van Basten er volop variëren.

In het middenrif hebben Rafael van der Vaart, Phillip Cocu en Denny Landzaat de rugnummers onder de 12 toebedeeld gekregen. Sneijder, Mark van Bommel en Hedwiges Maduro beginnen volgende week aan het trainingskamp in Zwitserland met een nummer daarboven. Van Basten probeerde tegen Italië Van der Vaart als rechtshalf en was daar tevreden over.
www.ad.nl

Geen woord over de keepers, maar wie nummer 1 heeft, lijkt me duidelijk. Als je puur naar de toebedeelde rugnummers kijkt, worden het dus de volgende 11:

Van der Sar

Jaliens
Boulah
Mathijsen
Gio

Landzaat
Cocu
Van der Vaart

Kuyt
RVN
Robben

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » ma mei 15, 2006 9:39 am

Jaliens als basisspeler zou een grof schandaal zijn en een schoffering richting de veel betere Ooijer...

Chris
Berichten: 1284
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 10:06 pm
Locatie: Buitenpost

Bericht door Chris » ma mei 15, 2006 9:59 am

Ik denk dat Van Basten Ooijer ziet als een centrale verdedigier en niet als een rechtsback. En Ooijer heeft de laatste seizoen geen wedstrijd als rechtsback gespeeld dus dan rijst de vraag of hij die rol, in de ogen van Basten, wel in kan vullen. Maar het lijkt mij van wel, Ooijer is een betere optie op die positie dan Jaliens. Heeft dit seizoen ook een betere indruk achtergelaten dan Jaliens.
Chris a.k.a Giiser

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma mei 15, 2006 10:04 am

Het zou niet alleeen een schandaal zijn, het zou ook verschrikkelijk stom van van Basten zijn. Zo dom is-ie toch niet?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma mei 15, 2006 11:07 am

Een schandaal? Overdrijven is ook een vak zeg. Ooijer is een prima verdediger maar we moeten nu ook niet gaan doen alsof ie god zelf is.

Lionel
Berichten: 47292
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » ma mei 15, 2006 11:07 am

Kijk naar de selectie en stel die vraag opnieuw.
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie