HET EK 2008 TOPIC

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo dec 16, 2007 3:39 pm

Kesler die ten strijde trekt tegen de verwende ventjes van de UEFA? :smallgrin.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » za dec 22, 2007 4:27 pm

Van Basten wijzigt tactiek na gesprek 'Big Seven'


Het Nederlands elftal treedt tijdens de EK-eindronde in Oostenrijk en Zwitserland waarschijnlijk niet meer aan in een 4-3-3-opstelling. Bondscoach Marco van Basten vertelt in een interview met het Algemeen Dagblad dat dat de uitkomst is van een gesprek met de belangrijkste spelers van Oranje.

The Big Seven noemt Van Basten de internationals met wie hij heeft gesproken over de tactiek van Oranje. Het groepje bestond uit Edwin van der Sar, Giovanni van Bronckhorst, Joris Mathijsen, Rafael van der Vaart, Wesley Sneijder, Clarence Seedorf en Ruud van Nistelrooy.

'Het waren zeven belangrijke spelers die bij elkaar zaten, ja', aldus Van Basten. 'De zware jongens, om het zo te noemen. Maar Robin van Persie was er bijvoorbeeld niet door zijn blessure. Hij zou er anders ook zeker bij zijn geweest. Big Seven, die term, dat sloeg daarom toch vooral op het aantal spelers.'

'Ik denk dat het goed is geweest om spelers op deze manier alvast deelgenoot te maken van de campagne richting het EK. Als staf hebben wij ideeën, spelers hebben ideeën en we moeten zien te komen tot een duidelijke aanpak waarin iedereen gelooft. De spelers zijn nu onderling uitgekomen bij een speelwijze met vier verdedigers, twee controlerende middenvelders, daarvoor drie creatieve mensen en een diepe spits.'

De bondscoach vindt niet dat hij zijn oren laat hangen naar de spelers of zijn criticasters. 'Mijn waarheid is ook maar relatief, dus ik heb geprobeerd in deze functie zo dicht mogelijk bij mezelf te blijven. Dat is soms lastig en dat is leerzaam. Veel gaat bij mij op gevoel. Na drieënhalf jaar zegt mijn gevoel dat ik situaties over het algemeen wel goed heb in geschat.'
V.I.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za dec 22, 2007 4:48 pm

‘Op EK géén favoriet? Uitstekend’

[INTERVIEW] Relativeren is ook een kunst. Marco van Basten zegt: ,,Op het EK van ’88 kreeg ik vijf kansen en maakte ik er vijf. Het EK’92: vijf kansen en nul goals. Was ik toen ineens een slechtere voetballer? Was Michels toen een slechtere coach met een slechte tactiek?’’ In AD Sportwereld staat zaterdag een groot interview met Van Basten.

Van Basten:'Ik heb er nooit serieus over nagedacht na het EK door te gaan.' FOTO PIM RAS
De voorbereiding van Oranje op het EK begon onlangs op de hotelkamer van Edwin van der Sar in Huis ter Duin. Daar kwamen in de week van Nederland – Luxemburg zeven spelers bijeen om te praten over de speelwijze die het Nederlands elftal zou moeten hanteren op het EK. Bondscoach Marco van Basten had zelf op de praatsessie aangedrongen en noemde het groepje bestaande uit Van der Sar, Van Bronckhorst, Mathijsen, Van der Vaart, Sneijder, Seedorf en Van Nistelrooy de ‘big seven’.

Kunnen we die zeven spelers beschouwen als de kern van uw elftal voor het EK?

Marco van Basten: ,,Het waren zeven belangrijke spelers die bij elkaar zaten, ja. De zware jongens, om het zo te noemen. Maar Robin van Persie was er bijvoorbeeld niet door zijn blessure. Hij zou er anders ook zeker bij zijn geweest. Big seven, die term, dat sloeg daarom toch vooral op het aantal spelers.’’

Wat kunt u met de uitkomst van hun gesprek?

,,Ik denk dat het goed is geweest om spelers op deze manier alvast deelgenoot te maken van de campagne richting het EK. Als staf hebben wij ideeën, spelers hebben ideeën en we moeten zien te komen tot een duidelijke aanpak waarin iedereen gelooft. De spelers zijn nu onderling uitgekomen bij een speelwijze met vier verdedigers, twee controlerende middenvelders, daarvoor drie creatieve mensen en een diepe spits.

OVER ZIJN STRIJD MET SPELERS

Wat heeft de strijd met spelers u in algemene zin aan aanzichten opgeleverd?

,,Het inzicht dat je als trainer met mensen zult moeten dealen. Met de beste spelers van Nederland werken is soms dankbaar, soms gecompliceerd, soms leuk. Ik heb mijn woorden moeten afwegen soms. Met een KNVB-pak aan kun je niet altijd alles zeggen wat je wilt.’’

U dacht ook wel eens over spelers: verwende kereltjes.

,,Nee, maar ik heb soms wel gedacht: zelfkennis is een belangrijke kwaliteit. Waar plaats je jezelf. Datzelfde geldt ook voor mij. Mijn waarheid is ook maar relatief, dus ik heb geprobeerd in deze functie zo dicht mogelijk bij mezelf te blijven. Dat is soms lastig en dat is leerzaam. Veel gaat bij mij op gevoel. Na 3,5 jaar zegt mijn gevoel dat ik situaties over het algemeen wel goed heb in geschat.’’

OVER HET BONDSCOACHSCHAP

Vindt u, alles overziend, dat uw aanstelling bij de KNVB op een goed moment is gekomen. Zou u er zelf nog eens instappen als beginnend trainer?

,,Voor mijzelf is het leerzaam geweest. Ik zeg wel eens: door deze baan ben ik opnieuw bekend geworden in Nederland. Weet je ook weer hoe dat is. Aan mijn kinderen is het bondscoachschap en de impact ervan voorbij gegaan. Dat verbaast mij soms ook wel, maar het is echt zo. Mijn zoontje is tien, mijn dochters zijn 16 en 17. Ze zijn met uitgaan bezig. Met hockey, met school. Thuis gaat het heel weinig over voetbal. In het begin had ik wel twijfels over wat deze baan hen zou brengen, maar het is positief uitgepakt.

Kritiek op de keuze van de KNVB voor een jonge en onervaren bondscoach kun je volgens mij weerleggen door te wijzen op het recente verleden. Advocaat en Van Gaal waren heel ervaren en de kritiek was er niet minder om. Met alle respect hoor: beiden zijn zeer gewaardeerde trainers en collega’s, maar het wil niet zeggen dat dát een garantie is voor het goed functioneren als bondscoach.’’
AD
Het stinkt aan alle kanten!

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » zo dec 23, 2007 6:03 pm

Ik vind het in ieder geval een goede ontwikkeling dat Van Basten, na overleg met de spelersgroep, wat flexibeler lijkt te worden wat betreft speelstijl en formatie.



----------------------------van der Sar--------------------------

--Ooijer----------Heitinga--------Mathijsen-----------Emanuelson--

--------------De Zeeuw-----------------van Bronckhorst--------------

------van Persie----------Sneijder/Vaart-----------------Seedorf------

----------------------------van Nistelrooy--------------------------------
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo dec 23, 2007 6:25 pm

Ach, in feite speelden we na het WK ook al zo. Met Schaars en Landzaat als controlerende halfspelers en met Vaart/Sneijder als iets meer vooruitgeschoven middenvelder.

Alleen werd Landzaat steeds minder en rolde Schaars van de ene blessure in de andere, waardoor men weer iets nieuws moest verzinnen. Dit werd uiteindelijk Bronko als aanjager in plaats van Landzaat en De Zeeuw als centrale controlerende man, waardoor Sneijder dus weer meer van een zijkant kwam te spelen.

Maarja, de gemiddelde speler staat niet bekend om de tactische brille en denkt net als de gemiddelde supporter werkelijk dat een speler twee meter naar links zetten het elftal veel sterker maakt.

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Bericht door Banjavi » ma dec 24, 2007 11:18 am

Van Basten: 'Seedorf geen 'zware' jongen'
Marco van Basten heeft zondag aangegeven dat hij Clarence Seedorf niet bij de dragende spelers rekent. Niet bij Oranje, en niet bij AC Milan. De bondscoach was ook erg kritisch op de middenvelder.

"Hij heeft in drie wedstrijden alle mogelijkheden gekregen om indruk op ons te maken", zegt de 43-jarige Van Basten in het NOS-programma Studio Voetbal. "Hij heeft ons toen niet zodanig overtuigd dat hij alles speelt. Hij heeft ons namelijk niet echt duidelijk beter gemaakt."

De oefenmeester, die na het EK 2008 stopt bij Oranje, ziet de 31-jarige Amsterdammer dan ook niet als dragende speler. Die rol is er voor andere spelers: "Bij Milan draait het om jongens als Kaká en Andrea Pirlo. Dat zijn de 'zware' jongens. Bij ons zijn dat vooral Edwin van der Sar en Ruud van Nistelrooy."
voetbalprimeur.nl
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Raul Gonzalez Blanco
Berichten: 1968
Lid geworden op: do sep 25, 2003 7:19 pm
Locatie: Madrid

Bericht door Raul Gonzalez Blanco » wo dec 26, 2007 2:35 pm

Ik zag een stuk van het interview met van Basten op de Nederlandse TV (dat proghramma met jack van Gelder). Ik heb het niet helemaal gezien maar ik vond hem een uitstekende indruk maken. Deed me denken aan de van Basten bij zijn aantreden. Kalm, duidelijk en met goede, realistische (en zelfkritische) teksten. Kon al zijn beslissingen goed beargumenteerd uitleggen.

Hij degradeerde de rest tot een stel schreeuwende pubers en dat terwijl er genoeg op hem was aan te merken. Pluim voor MVB.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo dec 26, 2007 3:19 pm

Van Basten is hard en onverstoorbaar, twee belangrijke eigenschappen voor een coach. Hij zou een goede coach kunnen worden, met nadruk op kunnen, maar hij is het natuurlijk nog lang niet. Het vak leren bij Oranje, het is weer eens iets anders. :smallgrin.gif:
Sinds de tijd dat hij voetbalde is de macht van spelers en managers sterk toegenomen, dat ondervindt hij nu ook. Het autoritaire model werkt niet meer, een trainer moet vooral een people manager zijn, vooral op het hoogste niveau. Dat aspect is wel eens moeilijk voor hem, want hij wil alles op zijn manier. Maar hij leert het wel, denk ik.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo dec 26, 2007 4:31 pm

Raul Gonzalez Blanco schreef:Ik zag een stuk van het interview met van Basten op de Nederlandse TV (dat proghramma met jack van Gelder). Ik heb het niet helemaal gezien maar ik vond hem een uitstekende indruk maken. Deed me denken aan de van Basten bij zijn aantreden. Kalm, duidelijk en met goede, realistische (en zelfkritische) teksten. Kon al zijn beslissingen goed beargumenteerd uitleggen.

Hij degradeerde de rest tot een stel schreeuwende pubers en dat terwijl er genoeg op hem was aan te merken. Pluim voor MVB.
Klopt. Kwam weer heel intelligent over.

Mooi was ook hoe gefrustreerd Borst door zijn argumenten raakte.

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » wo dec 26, 2007 10:51 pm

Welke programma was het? Is het ergens op internet te vinden?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo dec 26, 2007 11:00 pm

Studio Voetbal. Je kunt bij uitzendinggemist kijken.

wimpey
Berichten: 51687
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » za dec 29, 2007 10:21 pm

joey schreef:Van Basten is hard en onverstoorbaar, twee belangrijke eigenschappen voor een coach. Hij zou een goede coach kunnen worden, met nadruk op kunnen, maar hij is het natuurlijk nog lang niet. Het vak leren bij Oranje, het is weer eens iets anders. :smallgrin.gif:
Jopie mocht het vak leren bij Ajax, joey. Hij kondigde bij zijn komst meteen een leerjaar aan, remember?! Voor de spelers uiteraard, niet voor zichzelf. :smallgrin.gif:

Ik vind MVB helder en duidelijk, hij verwoordt het prima. De man is verbaal prima onderlegd. Hij heeft visie, charisma en is serieus. Prima man voor Ajax. Hij is jong en heeft m.i. een hoop te bieden. Contract voor langere tijd lijkt me voor Ajax een zegen na al die prutsers die we sinds LVG als trainer hebben gehad.

Alleen moet ie Mathijsen niet tot de Big 7 rekenen, daar slaat de schrik me om het hart. Die behoort tot de Minor rest.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za dec 29, 2007 10:24 pm

Van Basten heeft geen alternatief, dus is Mathijsen zeker van zijn plaats. Zo gek is dat niet.

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » za dec 29, 2007 10:35 pm

wimpey schreef:
joey schreef:Van Basten is hard en onverstoorbaar, twee belangrijke eigenschappen voor een coach. Hij zou een goede coach kunnen worden, met nadruk op kunnen, maar hij is het natuurlijk nog lang niet. Het vak leren bij Oranje, het is weer eens iets anders. :smallgrin.gif:
Jopie mocht het vak leren bij Ajax, joey. Hij kondigde bij zijn komst meteen een leerjaar aan, remember?! Voor de spelers uiteraard, niet voor zichzelf. :smallgrin.gif:

Ik vind MVB helder en duidelijk, hij verwoordt het prima. De man is verbaal prima onderlegd. Hij heeft visie, charisma en is serieus. Prima man voor Ajax. Hij is jong en heeft m.i. een hoop te bieden. Contract voor langere tijd lijkt me voor Ajax een zegen na al die prutsers die we sinds LVG als trainer hebben gehad.

Alleen moet ie Mathijsen niet tot de Big 7 rekenen, daar slaat de schrik me om het hart. Die behoort tot de Minor rest.

Van Basten heeft misschien zelfs minder laten zien dan al die prutsers die we de afgelopen jaren hebben gehad.

Hij heeft visie? Zou je die even kunnen uitleggen??
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Bericht door elliquido » di mei 06, 2008 3:06 pm

Voorlopige selectie Oranje

Bondscoach Marco van Basten heeft zijn voorlopige selectie van 30 spelers zojuist bekend gemaakt. Er zijn geen grote verrassingen in de voorselectie van Oranje.

Van Basten mag 23 spelers meenemen naar Zwitserland en Oostenrijk. Op 23 mei moet hij de keus gemaakt hebben. De 30 spelers van Van Basten:

Doel:
Sander Boschker (FC Twente),
Edwin van der Sar (Manchester United),
Maarten Stekelenburg (Ajax) en
Henk Timmer (Feyenoord).

Verdediging:
Wilfred Bouma (Aston Villa),
Tim de Cler (Feyenoord),
Urby Emanuelson (Ajax),
John Heitinga (Ajax),
Kew Jaliens (AZ),
Joris Mathijsen (HSV),
Mario Melchiot (Wigan Athletic) en
André Ooijer (Blackburn Rovers).

Middenveld:
Ibrahim Afellay (PSV),
Giovanni van Bronckhorst (Feyenoord),
Orlando Engelaar (FC Twente),
Nigel de Jong (HSV),
Denny Landzaat (Feyenoord),
Hedwiges Maduro (Valencia),
Clarence Seedorf (AC Milan),
Wesley Sneijder (Real Madrid),
Rafael van der Vaart (HSV) en
Demy de Zeeuw (AZ).

Aanval:
Ryan Babel (Liverpool),
Klaas-Jan Huntelaar (Ajax),
Danny Koevermans (PSV),
Dirk Kuijt (Liverpool),
Ruud van Nistelrooij (Real Madrid),
Robin van Persie (Arsenal),
Arjen Robben (Real Madrid) en
Jan Vennegoor of Hesselink (Celtic).
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Bericht door Hoeladans » di mei 06, 2008 3:36 pm

Ik denk dat dit de 7 afvallers gaan worden:

Boschker
Emanuelson
Jaliens
Maduro
Landzaat
Koevermans
Kuyt

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » di mei 06, 2008 3:40 pm

Engelaar, de Jong en Boschker vallen sowieso af, lijkt me.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Bericht door Hoeladans » di mei 06, 2008 3:42 pm

Want?

Als ik me niet vergis heeft van Basten de laatste interlands meer een beroep gedaan op de Jong en Engelaar dan op Maduro en Landzaat.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » di mei 06, 2008 3:51 pm

Is dat zo? Ik moet zeggen dat ik het allemaal niet zo gevolgd heb en dacht dat het andersom was. :blush.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Bericht door Hoeladans » di mei 06, 2008 3:58 pm

Hmm, ik heb het eens nagekeken en Landzaat deed toch vrij regelmatig mee. Maduro daarentegen heeft al tijden niet meer gespeeld.

Maduro zal dus wel afvallen en dan de Jong of Engelaar.

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » di mei 06, 2008 5:00 pm

De Cler zal bij Van Basten eerder afvallen dan Emanuelson, denk ik. Verder is het geen nieuws ofzo, maar de verdediging is toch echt onhutsend zwak...Dat gaat Oranje uiteindelijk ook opbreken, vind ik. Jammer, want qua aanvallers/aanvallende middenvelders zie ik echt niet zo snel een land die ons aftroeft.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » wo mei 07, 2008 7:58 am

Volgens mij valt Huntelaar af als ie niet bijtekent bij Ajax. :666.gif:

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » wo mei 07, 2008 9:17 am

Wat een dramatische selectie heeft Nederland toch zo op het eerste gezicht. :excited.gif:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » di mei 13, 2008 11:20 am

Seedorf heeft bedankt voor het EK. Hij wil natuurlijk al zijn energie sparen voor het nieuwe seizoen bij Ajax :hypocrite.gif:

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » di mei 13, 2008 11:29 am

Haha dat zou wel komisch zijn. Weet ie wel dat MvB de coach wordt :ajaxsmiley.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Gesloten