Niet bang voor kritiek

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Niet bang voor kritiek

Bericht door jabu » za mar 05, 2005 4:57 pm

Als Arjen Robben niet op tijd fit is voor de kwalificatiewedstrijd Roemenië-Nederland, op 26 maart, dan ziet bondscoach Marco van Basten in de pas achttienjarige Ajacied Ryan Babel een alternatief voor de linkerflank.

Van Basten: ''Ryan heeft veel kwaliteiten, vooral snelheid en kracht. Hij maakt zeker een kans.''

Een eventuele selectie van Babel zal de nodige vragen oproepen. Sinds zijn aantreden bij de KNVB, na het EK in Portugal, liet de bondscoach al elf voetballers debuteren in Oranje. Van Basten schroomt niet spelers uit de Nederlandse eredivisie te vissen, terwijl hij een aantal internationals dat in grotere competities in Europa uitkomt, negeert.

Na de laatste interland (Engeland-Nederland) werd oud-Ajacied Van Basten bovendien verweten dat hij Mark van Bommel, aanvoerder van koploper PSV, op de bank zette ten faveure van de veel minder ervaren John Heitinga, die bij Ajax op dat moment pas vier wedstrijden op het middenveld had gespeeld.

De nog ongeslagen bondscoach meet met twee maten, zo werd gesteld. Van Basten verblikt of verbloost niet als hem die kritiek wordt voorgelegd. ''Ik respecteer ieders mening, maar uiteindelijk is die van mij doorslaggevend.''

Hij geeft toe dat hij niet altijd consequent kan zijn, waar hij dat wel nastreeft. In zijn ogen is iedereen gelijk, maar de één wat meer dan de ander. ''Kevin Bobson kan zich wat minder permitteren dan Arjen Robben.''

Uitgangspunt van Van Basten is altijd de samenhang in zijn elftal. ''Er kan een situatie ontstaan, zoals met Van Bommel, dat degene die in de ogen van sommigen de beste speler is, niet speelt. Het gaat mij er om welk elftal de meeste garantie biedt op het beste resultaat. De samenstelling van het middenveld is voor onze manier van spelen heel belangrijk en dan weeg je af wat werkt en wat niet. Het gaat uiteindelijk om het rendement.''

Van Bommel en Clarence Seedorf (AC Milan) mogen bij hun club wel eens een mannetje laten lopen. Vooral hun aanvallende impulsen zijn nodig in die teams, zegt Van Basten.

''Mark wordt bij PSV altijd in zijn rug gedekt door Phillip Cocu en Johann Vogel. Maar als wij ook Wesley Sneijder of Rafael van der Vaart op het middenveld hebben staan, wordt dat moeilijk.''

Van Basten wil dichtbij de Nederlandse voetbalbeleving blijven. ''Wij hebben niet de klasse van de Brazilianen, van wie er altijd een paar rondlopen die in hun eentje een wedstrijd kunnen beslissen. En wij zijn ook geen Italianen, die constant zes man achterin houden en van wie altijd één of twee middenvelders aanvallend nadrukkelijk aanwezig zijn en verdedigend minder. Wij moeten met de verschillende linies veel meer samen doen.''

''Ik ben gewend om met drie aanvallers te spelen. En een aanvaller is iemand die moet scoren, creatief moet zijn en die in stelling moet worden gebracht. Hij heeft ook zijn plicht om mee te verdedigen, maar als hij na bepaalde arbeid zegt: tot hier en niet verder, dan kan ik daarmee leven. Als middenvelders dat ook gaan doen, krijgen we problemen.''

Op de vraag of Seedorf wél voor de nationale ploeg van Italië geselecteerd zou worden als hij de Italiaanse nationaliteit zou hebben, zegt Van Basten: ''Dat zou zomaar kunnen met het beeld dat ik nu schets.''

De situatie van Van Bommel heeft hij uitvoerig met de speler besproken. ''Mark is goed bezig. Hij weet waar hij zich moet verbeteren. Wat er met hem in de toekomst in het Nederlands elftal gebeurt, ligt open.''

Dat Van Bommel zich na Engeland-Nederland kritisch uitliet over het feit dat hij gepasseerd was, heeft Van Basten niet getergd. ''Prima als je een bepaalde overtuiging hebt, zolang je maar niemand schoffeert. Het is voor ons ook geen reden iemand wel of niet te selecteren.''

Angst voor kritiek heeft Van Basten sowieso niet. ''Het belangrijkste is dat je ongestoord blijft doen waarvan je overtuigd bent. En waar je twijfelt, moet je goed advies inwinnen. Ingewikkelder is het niet.''

''Dat je het niet voor iedereen goed doet, weet je van tevoren. Als je wint, is het rustig. Verlies je, dan begint het tumult. Dat was dertig jaar geleden zo en dat is over dertig jaar nog zo.''
http://www.parool.nl

Leuk interview weer met San Marco. Een selectie van Babel zal idd de nodige vraagtekens oproepen......oa wat betreft de aankoop van Charisteas. :X

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Re: Niet bang voor kritiek

Bericht door 343 » za mar 05, 2005 5:22 pm

maartoe schreef:Leuk interview weer met San Marco. Een selectie van Babel zal idd de nodige vraagtekens oproepen......oa wat betreft de aankoop van Charisteas. :X
Waarom? AJAX heeft 2 centrumspitsen nodig. En Babel is nog maar een broekie, he?

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » za mar 05, 2005 6:26 pm

Ik krijg tegenwoordige al kotsneigingen als ik aan Van Basten denk. Wat een walgelijke vent. Als de combinatie Van Bommel - Van der Vaart/ Sneijder problemen oplevert, dan stel je de beide kaboutertjes toch niet op. Is dat nu zo moeilijk.

En Babel in de selectie??? Dan mag ik zeker nog steeds niet zeggen dat je jood moet zijn om geselecteerd te worden. Babel heeft op 2 of 3 leuke acties nog geen flikker laten zien. En dan zou hij in het Nederlandse elftal moeten spelen?

Als je een centrumspits van net 18 jaar op de vleugel moet zetten, zou je er dan niet eens aan gaan denken om je systeem aan te passen? :pukey: :pukey: :pukey: :pukey: :pukey: :pukey: :pukey:

Er zijn gewoon niet genoeg kotssmilies om mijn gevoelens uit te drukken.

Forza Armenië!!

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » za mar 05, 2005 6:29 pm

Ik vind dat Babel op talent een selectie af moet kunnen dwingen. Hij heeft andere kwaliteiten dan de aanvallers die nu bij Oranje zitten.

En het zou het absolute einde van Patrick K. bij Oranje betekenen. :cheer:

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » za mar 05, 2005 6:29 pm

Beter Babel dan een speler als Vd Berg op de vleugels. Potentie, daar gaat het om.
IK GELOOF!!!!!!

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » za mar 05, 2005 6:30 pm

Rishi schreef:Beter Babel dan een speler als Vd Berg op de vleugels. Potentie, daar gaat het om.
Beter Babel dan een speler als Kluivert. Honger, daar gaat 't om.

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » za mar 05, 2005 6:46 pm

Heb je helemaal gelijk in
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » za mar 05, 2005 11:08 pm

Steef schreef:Ik vind dat Babel op talent een selectie af moet kunnen dwingen. Hij heeft andere kwaliteiten dan de aanvallers die nu bij Oranje zitten.

En het zou het absolute einde van Patrick K. bij Oranje betekenen. :cheer:
Als aanvaller wel ja, maar als linksbuiten?

Zeker omdat hij daar bij Ajax ook 25 minuten heeft gespeeld

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 6806
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:32 am

Bericht door Eric » za mar 05, 2005 11:19 pm

Ik vind ook dat Babel de selectie moet kunnen afdwingen.
In het verleden moest je daarvoor een vaste waarde in je elftal zijn... blijkbaar zijn nu een aantal flitsen al voldoende.

Zoals al eerder gezegd... die hosannastemming omtrent Van Basten snap ik niet... en dat dom gelul over dat Ajax met hem de opvolger van Koeman in huis had... tot op heden maakte Advocaat een betere indruk op me, en dat wil heeeeeel veel zeggen. Misschien is Marco een toptrainer in wording, maar het leerproces gaat met erg veel vallen en opstaan. En met zijn selectiebeleid kloot ie maar een eind aan, dat slaat echt helemaal nergens op bij tijd en wijlen.

Als babel het beste is wat we kunnen selecteren, dan moeten we onze ambities maar naar het niveau Belgie bijstellen hoor :nooo:
There is no life I know to compare with pure imagination. Living there, you'll be free if you truly wish to be.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za mar 05, 2005 11:29 pm

In Belgie wordt de bondscoach ontslagen bij het missen van het WK. In Nederland ligt de lat dus lager. :eusa_dance:

Ik snap die overdreven kritiek op mijn beurt niet. Zo rampzalig slecht gaat het toch niet?

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 6806
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:32 am

Bericht door Eric » za mar 05, 2005 11:36 pm

Slechts een tegenwicht aan de overdreven hosannastemming rondom San Marco. Iedere andere trainer was geslacht vanwege het abominabele spel van Oranje plus het onnavolgbare selectiebeleid. Daar mag best kritischer naar gekeken worden door sommigen die al een erectie lijken te krijgen als ze de naam Van Basten lezen.
Verder krijgt ie best krediet van me, hij hoeft van mij niet weg... alleen ben ik tot op heden beslist niet onder de indruk. En babel selecteren is natuurlijk lulkoek, al helemaal voor de buitenpositie.
There is no life I know to compare with pure imagination. Living there, you'll be free if you truly wish to be.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za mar 05, 2005 11:42 pm

Ik denk dat Van Basten vooral selecteert op intrinsieke kwaliteit en gedrevenheid, en dus veel minder op prestatie. In dat licht vind ik zijn selectieprocedures en dergelijke een stuk minder onnavolgbaar.

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » zo mar 06, 2005 12:38 am

Ronald Koeman kocht vooral homo's in die niet kunnen voetballen. In dat licht vind ik zijn aankoopbeleid en dergelijke een stuk minder onnavolgbaar :D
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 6806
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:32 am

Bericht door Eric » zo mar 06, 2005 7:57 am

Jöhnk schreef:Ik denk dat Van Basten vooral selecteert op intrinsieke kwaliteit en gedrevenheid, en dus veel minder op prestatie. In dat licht vind ik zijn selectieprocedures en dergelijke een stuk minder onnavolgbaar.
Vandaar ook dat hij volmondig verklaarde dat hij alleen spelers zou selecteren die bij hun club voldoende aan spelen toekwamen of onvoldoende presteerden.
There is no life I know to compare with pure imagination. Living there, you'll be free if you truly wish to be.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo mar 06, 2005 9:33 am

Wanneer heeft hij dat dan verklaard? Het was de reden waarom hij Davids niet selecteerde, dat klopt. Maar wat zegt dat over zijn selectiebeleid in het algemeen?

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma mar 07, 2005 1:03 pm

In het Parool van afgelopen zaterdag gaf van Basten aan dat Davids niet meer bij de selectie komt als hij niet meer gaat spelen. Hij moet dus maw snel naar een andere club. Kent iemand nog een geschikte club voor Davids :hypocrite:

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 6806
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:32 am

Bericht door Eric » ma mar 07, 2005 1:04 pm

Psv zoekt een opvolger voor Van Bommel schijnt het... :X
There is no life I know to compare with pure imagination. Living there, you'll be free if you truly wish to be.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma mar 07, 2005 1:05 pm

Nee, Davids is minder aanvallend dan van Bommel. :eusa_pray:

Gebruikersavatar
SylvievdVaart
Berichten: 13218
Lid geworden op: do sep 30, 2004 2:28 pm
Locatie: Wollukje ❤

Bericht door SylvievdVaart » di mar 08, 2005 10:22 am

Hopen dat we op 26 maart eindelijk weer eens Chivu zien voetballen! :cheer:
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » di mar 08, 2005 12:22 pm

Op nieuws.nl
De Cler in voorselectie Oranje

Uitgegeven op 08 maart 2005 om 12:11 uur

Bondscoach Marco van Basten heeft AZ-linksback Tim de Cler opgenomen in de voorlopige selectie van het Nederlands Elftal voor de WK-kwalificatieduels met Roemenië en Armenië. Dat meldt de website van AZ. De Cler maakte nog nooit deel uit van de Oranje-selectie. Van Basten nam nog vijf AZ-spelers op in zijn voorselectie.

Ook Jan Kromkamp, Denny Landzaat, Joris Mathijsen, Martijn Meerdink en Henk Timmer kregen bericht vanuit Zeist. De clubsite van PSV meldt dat Jan Vennegoor of Hesselink wederom deel uitmaakt van de voorselectie. De spits viel voor de oefeninterland tegen Engeland af voor de definitieve selectie. Daarnaast zijn Mark van Bommel, Wilfred Bouma, Phillip Cocu en André Ooijer van PSV geselecteerd.
:X

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Bericht door Michael_B » di mar 08, 2005 12:25 pm

Ik ga ervan uit dat Meerdink en De Cler afvallen voor de echte selectie. Toch is het tekenend dat De Cler geselecteerd wordt terwijl hij bij Ajax altijd een drama was. Is hij dan echt zoveel beter geworden of is de kwaliteit van Nederlandse verdedigers gewoon gigantisch gekelderd?
Face your fears and live your dreams, No Fear

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » di mar 08, 2005 12:35 pm

WWW.AJAX.NL schreef:Zeven Ajacieden in voorselectie Oranje

Zeist, 8 maart 2005
Bondscoach Marco van Basten heeft zeven Ajacieden in zijn voorlopige selectie van het Nederlands elftal opgenomen. Onder hen Hedwiges Maduro en Ryan Babel. Nigel de Jong, Maarten Stekelenburg, Rafael van der Vaart, John Heitinga en Wesley Sneijder completeren het zevental Ajacieden.

De bondscoach liet in diverse media al doorschemeren dat hij misschien voor Ryan Babel zal kiezen als mogelijkheid aan de linkerkant. Dat Van Basten Maduro in zijn voorselectie heeft opgenomen mag als een enorme verrassing worden gezien. Het jonge talent kwam tot nog toe uit in drie officiële wedstrijden van Ajax 1, tegen Roda JC, Auxerre en ADO Den Haag.
Van Basten maakt overigens pas op 18 maart zijn definitieve selectie bekend voor de wedstrijden tegen Roemenië (op 26 maart in Boekarest) en Armenië (op 30 maart in Eindhoven).

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » di mar 08, 2005 12:42 pm

Babel en Maduro in de voorselectie van het grote Oranje, dat is wachten op reacties van de PSV'ers en Feyenoorders van dit forum. :D Harm, Steef, Baseman, etc. spuw uw gal! ;)

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » di mar 08, 2005 12:50 pm

Het is echt wachten op het op zijn bek gaan van Van Basten.

Willen jullie zeggen dat jullie het selectiebeleid van Marco nog snappen? Ik niet in ieder geval. ;)

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Bericht door Michael_B » di mar 08, 2005 12:53 pm

Dat is mijns inziens ook niet meer dan logisch. Dat Sneijder, Vaart en Stekelenburg geselecteerd worden is al twijfelachtig gezien hun recente vorm, laat staan iedere jeugdspeler die bij Ajax een paar potjes meespeelt. Babel laat tot nu toe exceptionele dingen zien, maar van niveau Oranje is het natuurlijk allemaal nog lang niet. Maduro mag blij zijn dat hij bij Ajax zijn eerste minuten pakt, Oranje zou voor hem nog heeeeel ver weg moeten zijn.

Op deze manier wordt het onze jonkies allemaal een beetje te snel te mooi ben ik bang...
Face your fears and live your dreams, No Fear

Plaats reactie