Intimidatie en haat

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Plaats reactie

Wat vind jij van 'de Duitsers'?

Ik kan die Rotmoffen niet uitstaan. We moeten winnen, ten koste van alles.
5
23%
Het zijn rivalen. Verliezen doet pijn, maar ze kunnen ook beter zijn.
14
64%
Duitsland is een ploeg als alle anderen. Verliezen doet altijd pijn.
3
14%
 
Totaal aantal stemmen: 22

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Intimidatie en haat

Bericht door joey » di jun 15, 2004 9:16 am

Maak je niet boos om de Duitsers


Nederland-Duitsland, de associaties daarbij reiken verder dan het voetbal alleen. Deze confrontatie staat altijd onder stroom. Maar de sfeer in het veld en vooraf in de catacomben normaliseert in snel tempo. De Tweede Wereldoorlog speelt nog slechts een marginale rol of nog minder, en de finale van 1974 is al gewroken op 21 juni 1988 in Hamburg.

Door het speciale karakter ervan kan er in elke serieuze confrontatie tussen beide buurlanden niettemin van alles gebeuren. Als Ronald Koeman, Hans van Breukelen en Frank Rijkaard zich ooit lieten gaan, dan kan dat Ruud van Nistelrooy, Phillip Cocu en Edwin van der Sar ook overkomen. Maar staat de botte intimidatie tegenwoordig wel nog op het menu?

,,Waarschijnlijk niet'', zegt Jaap Stam. ,,Ik ben al helemaal niet zo'n type dat kwaad gaat lopen kijken naar de tegenstander in de hoop dat hij schrikt. Als ik me heel erg concentreer, kijk ik vanzelf nors. Dus dan lijkt het heel wat, maar het is gewoon concentratie. Praten doe ik nooit en slaan of schoppen doe ik ook al niet uit mezelf. Echt niet.

,,Er is geen echte haat en nijd meer, dat is iets van vroeger toen spelers hun levenlang bij één club bleven. Topspelers kennen elkaar nu allemaal. Ze spelen heel vaak met en tegen elkaar. Dan ga je heel anders met elkaar om. Dat zag je toch ook bij Engeland-Frankrijk. Tegen de Duitsers verwacht ik hooguit dat zij gauw gaan liggen en dat irriteert mij snel. Dat is ook een vorm van intimidatie, daar moet ik me dus tegen wapenen.''

Ronald Koeman vindt dat de internationals van Advocaat vanavond helemaal niet moeten meegaan in eventuele provocaties. ,,Duitsers kunnen slecht spelen en dan met andere methoden toch winnen. Dat kunnen wij niet. Wij kunnen alleen goed voetballen, daarmee moeten we het zien te winnen.'' Een andere 'havik' van weleer, assistent-bondscoach Jan Wouters, deelt de mening van Koeman. ,,Ruzie maken in het veld, helpt je niet. Vroeger werd er geschreeuwd in de spelerstunnel, kwam je ook wel eens bewust te laat bij een tackle. Maar tegenwoordig ziet iedereen alles, er staan ik weet niet hoe veel camera's op je gericht. Bovendien krijg je erg snel een gele kaart.

,,Ik adviseer onze spelers duels te ontlopen en als het erop aan komt die duels met clean spel te winnen. Je zag het bij Davids uit tegen Tsjechië. Die deed niet eens veel, maar had zó twee gele kaarten te pakken. En al krijg je er maar één, dan hik je daar verder de hele wedstrijd tegen aan. Je kan beter de andere kant uitkijken als die Duitsers zich laten vallen. Als je je kwaad maakt, wordt die scheidsrechter weer kwaad op jou en krijg je geel.''

De verbeterde arbitrage, de internationalisering van het voetbal, de vele transfers én de talloze tv-camera's hebben de wederzijdse intimidatie ver terug gedrongen in het voetbal. ,,Willem van Hanegem en ik waren types die constant van alles probeerden om de tegenstander uit het spel te halen; duwen en trekken. Dat hoef ik in Porto van mijn spelers niet te zien'', aldus bondscoach Dick Advocaat. ,,Nu kan en mag er niks meer, nu win je voornamelijk met goed voetbal.''

Paul Bosvelt beaamt dat. ,,Er zijn maar weinig mogelijkheden om je tegenstander nog over de rooie te krijgen. Wij moeten gewoon stevig beginnen. In het eerste kwartier moet je de Duitsers netjes maar ook hard laten merken dat er niks te halen is voor ze. Hooguit kun je er af en toe een overtredinkje nog eens inwrijven met een opmerking er achteraan. Je kunt jezelf ook belachelijk maken net als Paul Ince van Wolverhampton Wanderers. Die loopt standaard in de spelerstunnel met zijn shirt uit. Kan iedereen zijn 'kastje' zien of misschien is het wel bijgeloof van hem. Op mij maakte het geen indruk.''

In dat verband kent Zeljko Petrovic de meest vergaande poging tot mentale intimidatie. ,,Ik speelde bij een kleine club in Montenegro, maar wij hadden wel een grote sterke voorstopper'', vertelt de nieuwe assistent van Feyenoord. ,,Die vroeg altijd als we tegen een club uit Belgrado of Zagreb moesten aan een bevriende fotograaf om een foto te maken van de vrouw van de spits tegen wie hij moest spelen. Die foto stak hij in zijn broek en liet hij voor de wedstrijd zien aan die spits. Lekker wijf heb jij, zei hij dan. Was die jongen meteen aangeslagen.''

Het ligt niet voor de hand dat Jaap Stam zoiets heeft gedaan met een foto van de vriendin van Kevin Kuranyi. De verdediger houdt zijn shirt aan en geschreeuwd wordt er ook al niet. Nederland-Duitsland wordt vooral een voetbalwedstrijd en als er al geprovoceerd wordt, dan zijn de Nederlanders door hun coaches gewaarschuwd om daar niet in te trappen.
Wij kunnen alleen goed voetballen, daarmee moeten we zien te winnen. Alsof het Nederlandse voetbal niet types als Van Hanegem, Wouters of Van Bommel heeft voortgebracht. :nooo:
Laatst gewijzigd door joey op di jun 15, 2004 12:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » di jun 15, 2004 9:33 am

En wat te denken van mannetjesputters als Hans Kraay Sr. en Jr., Rinus Israel, Theo Laseroms, Wim Rijsbergen, Wim Suurbier, Arie Haan, Jan van Halst en last but not least Fred v.d. Hoorn.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di jun 15, 2004 11:57 am

Precies, dat is weer zo'n stereotype. Net als het stereotype dat Duitsers het van rennen en vliegen moeten hebben. Alsof het Duitse voetbal geen sierlijke voetballers als Beckenbauer, Netzer, Schuster, etc. etc. heeft gehad.

In Nederland bestaat weinig respect voor het Duitse voetbal. Volledig onterecht.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di jun 15, 2004 12:31 pm

Ik heb er een poll tegenaan gegooid. Eens zien wat jullie van 'de Moffen' vinden.

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12876
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Liberty » di jun 15, 2004 1:00 pm

Klote-Moffen zijn het. Duitsland :rocketwhore:

Ik heb niks tegen Duitsers in het algemeen. Alleen kan ik me ergeren aan Duitse voetballers.
Tijd voor iets nieuws.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » di jun 15, 2004 3:17 pm

Ik heb meer een hekel aan belgen dan aan duitsers. Belgen hebben ook een hekel aan ons en bovendien vind ik ze irritant, kaarten aannaaien en schwalbes, veel meer als de duitsers.

Gebruikersavatar
Dirk Scheringa
Berichten: 3074
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 12:39 pm
Locatie: NL

Bericht door Dirk Scheringa » di jun 15, 2004 3:19 pm

Ik heb geen hekel aan Duitsers an sich, eigenlijk alleen aan rotterdammers en friezen :D
Winnaars kunnen niet tegen middelmaat

Gebruikersavatar
DJ_JARI
Berichten: 1173
Lid geworden op: wo okt 22, 2003 10:20 pm
Locatie: assen

Bericht door DJ_JARI » di jun 15, 2004 3:24 pm

Ik heb er soms een hekel aan, en dan toch wat meer dan als we verliezen van andere landen. Verder ook als ze mij hier in het duits aanspreken. Rotterdammers heb ik geen hekel aan, Feyenoorders wel :eusa_liar:
AJAX

Gebruikersavatar
Real Ajax
Berichten: 1603
Lid geworden op: di apr 06, 2004 10:08 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Real Ajax » di jun 15, 2004 3:30 pm

Heb helemaal niks tegen Duitsers. En de voetballers komen over als brave, vriendelijke en beschaafde figuren (itt een aantal Oranje spelers ;)). Zo'n Voller ook, ja hij had vroeger een lelijk matje maar wat een verademing als je zo'n persconferentie van hem ziet, zonder die rare paranoia van Dick de Dwerg.

En voor elke Mattheus, Briegel, Hrubesch, Holzenbein is er wel een Beckenbauer, Netzer, Bonhoff, Schuster te vinden, fantastische voetballers.

Maar goed ik heb zo ook vervloekt hoor, die streek die ze Frankrijk in de halve finale van het WK82 hebben geleverd blijft onvergevelijk, veel erger dan de finale van 74 die Nederland gewoon zelf verknald heeft. En Bayern heeft ook wel wat EC1tjes onterecht gewonnen (en heeft toch ook een paar finales heel mooi verloren).

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di jun 15, 2004 3:32 pm

Ik heb juist geen hekel aan Duitsers, vind ze doorgaans heel beleefd. Wel wat afstandelijk maar dat maakt mij niets uit. Ik heb bijna alleen goede ervaringen, en ik ben heel wat Duitsers tegengekomen. Ze lijken trouwens verdomd veel op Nederlanders. ;)

Ik heb een hekel aan een bepaald soort Engelsen, het slag dat hier vrijdagavond op Schiphol landt en de stad onveilig maakt. Je weet wel, lui in voetbalshirt die hier komen om te zuipen, te brallen en hoeren te beledigen. :pukey:

Verder heb ik geen hoge pet op van de Israelische backpackers die je tegenwoordig in landen als India of Thailand aantreft. Die hebben net dienst gedaan in de bezette gebieden en behandelen de lokale bevolking alsof ze nog steeds met de Palestijnen te maken hebben. Veel hotels weigeren deze lui vanwege hun luidruchtige, onbeschofte en hooghartige gedrag.

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » di jun 15, 2004 4:55 pm

Ik heb wel een grafhekel aan Duitsers. Ze zijn zo stug, zo saai, zo sociaal gestoord. Echt, ik heb nog nooit een leuk gesprek gehad met een Duitser.

Daarnaast hebben ze m'n hele familie vergast. En dat is dan misschien 60 jaar geleden, vergeten en vergeven doe ik 't niet.

:pukey:

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » di jun 15, 2004 5:04 pm

optie 2,

kreeg wel zojuist een smsje van een duitse vriend (ja het kan) dat de duitse tv echt ons belachelijk aan het maken is. Hij vroeg of het hier ook zo was. Op het antwoord dat wij meer bezig zijn met de opstelling, begreep hij het helemaal niet.

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » di jun 15, 2004 7:14 pm

Ik heb niks tegen Duitsers, ik ga er regelmatig op vakantie en het zijn hele aardige mensen.

Maar als voetballand ruik ik bloed: dan is het de grootste rivaal die er is.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Bericht door M.. » di jun 15, 2004 10:42 pm

Het ergste vind ik wel Nederlanders die in de kroeg met moffenzweetbandjes om naar Nederland - duitsland aan het kijken zijn. Maar het is goed gegaan...

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di jun 15, 2004 11:09 pm

De Duitsers waren in hun reacties na de wedstrijd heel sportief. Ze benadrukten dat Nederland heeeel gevaarlijk was na rust. Terwijl dat reuze meeviel, dat offensief duurde maar een kwartiertje.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23018
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » di jun 15, 2004 11:16 pm

Maarten127 schreef:Het ergste vind ik wel Nederlanders die in de kroeg met moffenzweetbandjes om naar Nederland - duitsland aan het kijken zijn. Maar het is goed gegaan...
Ik zal mijn Milan shirtje met Bierhoff op de achterkant maar vast uit de kast halen voor morgen.. :D
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Plaats reactie