WK '78: Argentinië kocht Peru om

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door Kowalczyk » ma feb 13, 2012 4:30 pm

Verleden week in de kranten: Argentinië kocht dus inderdaad Peru om, tijdens het WK van 1978. Daardoor haalde het thuisland de finale tegen Nederland - en niet Brazilië.

Mijn Balgevoel-column van deze week gaat erover: HIER LEZEN.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door InnerHarbour » ma feb 13, 2012 7:37 pm

Mocht Rensenbrink die bal wel gemaakt hebben had die scheidsrechter desnoods tot aan de Kerst laten doorspelen en indien noodzakelijk 10 strafschoppen aan Argentinië gegeven, Nederland had daar nooit gewonnen.
YNWA

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door Kowalczyk » di feb 14, 2012 1:53 pm

In reactie op mijn column hebben sommige 'reaguurders' geroepen dat Nederland met terugwerkende kracht de WK-titel van 1978 toegewezen moet krijgen. Dat is natuurlijk onmogelijk en ook een rare gedachte: het omkoopschandaal vond plaats rond Argentinië - Peru en het slachtoffer was in eerste instantie Brazilië, dat zonder die omkoping de finale zou hebben gehaald in plaats van het gastland. Door Nederland de titel toe te wijzen, ga je er dus blindelings van uit dat Oranje wel even van Brazilië zou hebben gewonnen in de finale. Dat kan een FIFA natuurlijk nooit doen.

Wat door deze bekentenis wél een serieuze vraag zou kunnen worden: moet Argentinië de wereldtitel worden afgenomen? Dan wordt het WK '78 dus een toernooi zonder winnaar; niet ongebruikelijk in de sport, zoiets is zelfs een keer bij een Elfstedentocht gebeurd.

Het saillante is dat FIFA en UEFA tot dusver nooit onderzoek naar omkopingszaken hebben willen doen omdat er geen juridisch bewijs is: geen officiële verdenking van een orde die onderzoek rechtvaardigt. Daarom blijven al die dossiers gesloten: "We zien geen reden voor onderzoek", is altijd het antwoord.

Voor het eerst is er nu een officiële verklaring voor een rechter. Dat begint toch wel heel erg te lijken op een serieuze reden voor onderzoek - en daarom vind ik het interessant om te zien wat de FIFA nu gaat doen (niets doen zou schandalig zijn, maar ja: what else is new bij die boevenbende?) - en dat staat dus helemaal los van Oranje, want dat was geen wereldkampioen, punt uit, en kan dat achteraf ook niet met goed fatsoen worden.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33823
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door Duke » di feb 14, 2012 2:10 pm

We kunnen de finale tussen Nederland en Brazilië natuurlijk overspelen, met de spelers van toen. Misschien wil Cruijff ook wel meedoen deze keer!
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door Cruijff » di feb 14, 2012 7:18 pm

InnerHarbour schreef:Mocht Rensenbrink die bal wel gemaakt hebben had die scheidsrechter desnoods tot aan de Kerst laten doorspelen en indien noodzakelijk 10 strafschoppen aan Argentinië gegeven, Nederland had daar nooit gewonnen.
Dat heb ik ook een tijd lang gedacht, maar ik ben er eigenlijk toch op teruggekomen. Die spelers die namens Oranje in de WK Finale van 1978 stonden waren bikkelhard en mentaal oersterk. Hoewel vrij duidelijk was dat met name bij de Zuid-Amerikaanse teams veel spelers aan de dope zaten (uit het elftal van Peru werden er in de poulefase nog een aantal betrapt en naar huis gestuurd) vocht het Nederlands elftal in de finale als leeuwen. Die Argentijnse doelman, die bizarre ballen pakte, bleef men maar onder vuur nemen, men knokte zich terug van 1-0 naar 1-1 en Rensenbrink maakte op een haar na de winnende.

Beide ploegen zaten er na 90 minuten doorheen, maar de Argentijnen werden opgepept door Menotti. En wellicht ook door vuilere pepmiddelen. Echter, als Nederland vlak voor het einde op voorsprong was gekomen, had men met knokken die 2-1 er denk ik uiteindelijk uitgesleept. Deze Hollanders lieten zich niet intimideren, niet met dat gedoe met het gipsen manchet van vd Kerkhof, niet door bikkelharde overtredingen of partijdige beslissingen van scheidsrechters. Argentinië was in de poulefase al bijna door Frankrijk uitgeschakeld, een nederlaag in de finale was pijnlijk geweest voor de Argentijnen, maar toch ook een prestatie die ze veel trots zou hebben gegeven. Nederland was daar ontzettend dichtbij de wereldtitel, maar het heeft helaas niet zo mogen zijn.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door Cruijff » di feb 14, 2012 7:26 pm

Overigens heeft Nederland het feit dat ze tegen Argentinië in de finale kwamen ook deels aan zichzelf te danken, door de 3e poulewedstrijd opzettelijk met 3-2 van Schotland te verliezen. Hierdoor kwamen we in een volledig Europese vervolgpoule met Oostenrijk, Italië en West-Duitsland inplaats van een ruige groep met Brazilië, Argentinië en Polen. Helemaal fascinerend vond ik wat er op dit WK in de laatste minuut van de wedstrijd Brazilië-Zweden gebeurde toen Brazilië een corner mocht nemen. Ik denk dat maar weinig voetballiefhebbers weten überhaupt weten wat er toen plaatsvond of het zijn vergeten.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47896
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door peter » di feb 14, 2012 8:49 pm

Duke schreef:We kunnen de finale tussen Nederland en Brazilië natuurlijk overspelen, met de spelers van toen. Misschien wil Cruijff ook wel meedoen deze keer!
Speelt Brazilie in ieder geval met een mannetje minder. :blush.gif:

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di feb 14, 2012 10:33 pm

Cruijff schreef:Overigens heeft Nederland het feit dat ze tegen Argentinië in de finale kwamen ook deels aan zichzelf te danken, door de 3e poulewedstrijd opzettelijk met 3-2 van Schotland te verliezen. Hierdoor kwamen we in een volledig Europese vervolgpoule met Oostenrijk, Italië en West-Duitsland inplaats van een ruige groep met Brazilië, Argentinië en Polen. Helemaal fascinerend vond ik wat er op dit WK in de laatste minuut van de wedstrijd Brazilië-Zweden gebeurde toen Brazilië een corner mocht nemen. Ik denk dat maar weinig voetballiefhebbers weten überhaupt weten wat er toen plaatsvond of het zijn vergeten.
Uit het blote bolletje: een Brazilliaan kopt binnen (Zico?) maar de scheids floot af direct nadat de corner getrapt werd.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door Cruijff » di feb 14, 2012 11:50 pm

Klopt Cees, maar het meest frappante was dat de scheidsrechter vlak voordat de corner wordt getrapt naar de Zweedse doelman loopt en hem iets influistert. De keeper stak vervolgens geen vinger uit naar de bal die werd ingekopt.

Na de wedstrijd zou de Zweedse doelman verklaren dat de scheidsrechter hem had laten weten dat de officiële speeltijd van de wedstrijd al was verstreken.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door Kowalczyk » wo feb 15, 2012 12:31 am

Als Nederland in de slotminuut op 1-2 was gekomen, waren ze gewoon wereldkampioen geworden. Absoluut.

En ze waren ook veilig met die cup naar Nederland gekomen. Die praatjes over lynchpartijen... quatsch.

K.
Still alive...

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door Cruijff » wo feb 15, 2012 9:11 am

Inderdaad Menno, hoe fanatiek die Argentijnen ook waren, het ontzag voor Naranja Mechanica was ook gigantisch. De legendarische coach Menotti heeft ruim 4 jaar lang alle facetten van het spel van Oranje met en zonder Cruijff getracht te analyseren. Een WK finale voor het oog van de hele wereld is bovendien een stuk minder gevaarlijk dan een uitwedstrijd bij Independiente.

Gefeliciteerd met je 37e verjaardag trouwens! Nog zo'n jonge en vitale kerel en dat terwijl je al 487 jaar meeloopt!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13713
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door Thijs » wo feb 15, 2012 9:12 am

Jesse Owens won ook wat gouden plakken in 1936. Je kunt een hoop beinvloeden, maar als je in de laatste minuut de 1-2 tegenkrijgt...je kunt dan nog wel effe doorspelen, maar als die gelijkmaker niet valt houdt het op.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40932
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door Marillion » wo feb 15, 2012 9:17 am

Kowalczyk schreef:Als Nederland in de slotminuut op 1-2 was gekomen, waren ze gewoon wereldkampioen geworden. Absoluut.

En ze waren ook veilig met die cup naar Nederland gekomen. Die praatjes over lynchpartijen... quatsch.

K.
Mee eens. Dat hadden ze nooit meer weggegeven. Het is het huidige Ajax niet.

Ik heb er overigens geen behoefte aan om achteraf die wereldtitel te krijgen. Dat heeft voor mij dan geen enkele waarde. We hebben er destijds in de finale om gespeeld en die wedstrijd is verloren. Klaar, dan ben je geen wereldkampioen. Ik hou er niet van om uitslagen van wedstrijden achteraf aan te passen. En al helemaal niet als het zo lang geleden is. Dan kun je wel aan de gang blijven.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door Cruijff » wo feb 15, 2012 9:40 am

Voor degenen die nog een videorecorder bezitten (of apparatuur om videobanden om te zetten naar dvd's of voor de computer geschikte bestanden) heb ik overigens nog een aantal fantastische videobanden. O.a. over de WK 1978, de Holland World Cup Story tot aan 1990 (incl. de EK winst van 1988) en ook nog wat pracht dvd's, uiteraard van Hendrik Johannes, maar ook van de WK 1974. De finale van 1978 was voetbaltechnisch overigens van een erg hoog niveau. Veel beter dan die van 1974, waar o.a. de vergeten 0-0 wedstrijd tegen Zweden subliem was, net als de potjes van Oranje tegen Uruguay, Argentinië, Oost-Duitsland en uiteraard die extreme schoppartij tegen de Brazilianen die een paar minuten voor de aftrap een streek geflikt kregen van Johan Cruijff die de arbitrage erop wees dat ze de verkeerde kleur kousen droegen.

Gebruikersavatar
Ride
Berichten: 1141
Lid geworden op: ma feb 07, 2011 9:32 am
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door Ride » wo feb 15, 2012 10:37 am

Cruijff schreef:Voor degenen die nog een videorecorder bezitten (of apparatuur om videobanden om te zetten naar dvd's of voor de computer geschikte bestanden) heb ik overigens nog een aantal fantastische videobanden. O.a. over de WK 1978, de Holland World Cup Story tot aan 1990 (incl. de EK winst van 1988) en ook nog wat pracht dvd's, uiteraard van Hendrik Johannes, maar ook van de WK 1974. De finale van 1978 was voetbaltechnisch overigens van een erg hoog niveau. Veel beter dan die van 1974, waar o.a. de vergeten 0-0 wedstrijd tegen Zweden subliem was, net als de potjes van Oranje tegen Uruguay, Argentinië, Oost-Duitsland en uiteraard die extreme schoppartij tegen de Brazilianen die een paar minuten voor de aftrap een streek geflikt kregen van Johan Cruijff die de arbitrage erop wees dat ze de verkeerde kleur kousen droegen.
:biggthumpup.gif:
Vakkie 129

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door Cruijff » wo feb 15, 2012 10:45 am

Ken je dat verhaal Ride? Nederland moest deze 'sort of semi final' (3e poulewedstrijd die zou beslissen of Nederland dan wel Brazilië naar de finale zou gaan) in een wit tenue spelen. Brazilië in het blauw om voor de zwart-wit televisies een goed onderscheid te hebben. Toen Johan de Brazilianen bij de warming-up zag liep hij naar de bondarts en vroeg: "In welke outfit moet Brazilië precies spelen...?" ...........Ah zie je nou wel, ze hebben de verkeerde kousen aan!! Ssst, niets zeggen.

3 minuten voor de aftrap wees Hendrik Johannes de scheidsrechter op deze fout, die sommeerde de Brazilianen dat ze 5 minuten hadden om de juiste kousen aan te trekken. Aangezien men in die tijd het volledige been inclusief de scheenbeschermers dik intapete moesten de kousen heel snel worden opengeknipt en met een haastklus kon men nog net de meeste spelers intapen. De Brazilianen waren witheet van woede en probeerden met zeer grove overtredingen Cruijff en zijn teamgenoten te grazen te nemen. Pas in de 2e helft leverde dit een rode kaart voor Brazilië en een 2-0 overwinning voor Oranje op.

Gebruikersavatar
Ride
Berichten: 1141
Lid geworden op: ma feb 07, 2011 9:32 am
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door Ride » wo feb 15, 2012 1:04 pm

Cruijff schreef:Ken je dat verhaal Ride? Nederland moest deze 'sort of semi final' (3e poulewedstrijd die zou beslissen of Nederland dan wel Brazilië naar de finale zou gaan) in een wit tenue spelen. Brazilië in het blauw om voor de zwart-wit televisies een goed onderscheid te hebben. Toen Johan de Brazilianen bij de warming-up zag liep hij naar de bondarts en vroeg: "In welke outfit moet Brazilië precies spelen...?" ...........Ah zie je nou wel, ze hebben de verkeerde kousen aan!! Ssst, niets zeggen.

3 minuten voor de aftrap wees Hendrik Johannes de scheidsrechter op deze fout, die sommeerde de Brazilianen dat ze 5 minuten hadden om de juiste kousen aan te trekken. Aangezien men in die tijd het volledige been inclusief de scheenbeschermers dik intapete moesten de kousen heel snel worden opengeknipt en met een haastklus kon men nog net de meeste spelers intapen. De Brazilianen waren witheet van woede en probeerden met zeer grove overtredingen Cruijff en zijn teamgenoten te grazen te nemen. Pas in de 2e helft leverde dit een rode kaart voor Brazilië en een 2-0 overwinning voor Oranje op.

Nee joh, geen idee.
Heb me nooit zo verdiept in het WK '78 eerlijk gezegd :blush.gif:

Maar ik geniet van dit soort verhalen uit de oude doos dus :biggthumpup.gif:
Vakkie 129

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33823
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door Duke » wo feb 15, 2012 1:22 pm

Het verhaal van Cruijff ging over '74.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door Cruijff » wo feb 15, 2012 1:29 pm

Ik heb dat met het WK van 1982 dat ik me er eigenlijk met terugwerkende kracht nog in moet verdiepen. Want dat is volgens velen ook een prachtig WK geweest. Echter, toen was ik nog een foetus. Bij Italia 1990 was ik wel helemaal in de goede leeftijd om Panini plaatjes te sparen en alles op te zuigen als een spons.

Maar Ride, wat de zeventiger jaren betreft kan ik jou binnenkort een inschrijfformulier toesturen van de 'bijspijker en mooie beelden bekijken curcus' ? :smile-ajax.gif:

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47896
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door peter » wo feb 15, 2012 2:11 pm

WK '82 is maar één ding. Zie icoontje. :neutral.gif:

Bijzonder WK wel, want Italië wist in de groepsfase niet te winnen en ging met drie gelijke spelen door. Vervolgens maakt Rossi 6 goals in 4 duels en schrijft Italië geschiedenis.

Gebruikersavatar
Ride
Berichten: 1141
Lid geworden op: ma feb 07, 2011 9:32 am
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door Ride » wo feb 15, 2012 2:16 pm

Duke schreef:Het verhaal van Cruijff ging over '74.
:smallgrin.gif: ik quote het verkeerde verhaal..
Vakkie 129

Gebruikersavatar
Ride
Berichten: 1141
Lid geworden op: ma feb 07, 2011 9:32 am
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door Ride » wo feb 15, 2012 2:21 pm

Cruijff schreef:Ik heb dat met het WK van 1982 dat ik me er eigenlijk met terugwerkende kracht nog in moet verdiepen. Want dat is volgens velen ook een prachtig WK geweest. Echter, toen was ik nog een foetus. Bij Italia 1990 was ik wel helemaal in de goede leeftijd om Panini plaatjes te sparen en alles op te zuigen als een spons.
'82 herinner ik me vaag als 8-jarige wat beelden die mijn vader bekeek.

'86 Maradonna zit al veel steviger op mijn netvlies

en '90 was ik meer in een staat van een bepaalde beschonkenheid die tot wk '98 heeft geduurd.. :hypocrite.gif:

Maar Ride, wat de zeventiger jaren betreft kan ik jou binnenkort een inschrijfformulier toesturen van de 'bijspijker en mooie beelden bekijken curcus' ? :smile-ajax.gif:
Binnenkort dan maar eens een achterafzaaltje huren in een oud v.d. Valk hotel met bigscreen en meester Cruijff aan het woord :biggrin.gif:


1974 is meer een mythe qua verhalen en terugblikken die ik gevolgd heb.
'78 puur de finale wat ik heb gezien..
en een boek gelezen over de gevangen die toendertijd vlak naast het stadion zaten ten tijde van de finale.
Er werd even gestopt met martelen.. :blush.gif:

Misschien toch zonde als je al die verhalen zo leest en hoort. Leuke anekdotes altijd welkom :biggthumpup.gif:
Vakkie 129

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door Cruijff » wo feb 15, 2012 2:53 pm

In 1978 zijn tijdens het toernooi een aantal gevangenen vrijgelaten nadat Michel Platini (toen al wel aanvoerder van de Franse ploeg maar nog lang niet zo'n grote jongen als na het gewonnen EK van 1984) de dag voor een wedstrijd eiste van de Argentijnse autoriteiten dat dat zou gebeuren. Het fijne weet ik hier niet van, dat Platini op jonge leeftijd al politiek actief was wel, maar dit is toch best een bijzonder verhaal waar ik zelf nog iets meer achtergronden van zou willen ontdekken.

GangstaRiB
Berichten: 16838
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door GangstaRiB » vr feb 17, 2012 4:40 pm

Mmmm.. Platini speelde wel de finale van de Europa Cup in Brussel toen er doden waren gevallen.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: WK '78: Argentinië kocht Peru om

Bericht door Cruijff » vr feb 17, 2012 4:47 pm

Ja en liep nadat zijn penalty de winnende bleek op zeer kwalijke wijze een ereronde door het hele stadion langs tribunes waar de lijken nog weggedragen werden... blijft een Franse engnek he!

Plaats reactie