35 jaar geleden....

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

35 jaar geleden....

Bericht door Feest » ma jul 06, 2009 11:49 pm

...tuinden we er toch in. :aai.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door joey » ma jul 06, 2009 11:59 pm

En het is nooit meer goed gekomen. :blush.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13713
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door Thijs » di jul 07, 2009 12:29 am

In '88 dan een beetje.

En volgend jaar gaan we het natuurlijk meemaken, hoe Nederland de ultieme revanche neemt op Duitsland in de WK-finale. Hopelijk doet Evert het verslag.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door Zuidema » di jul 07, 2009 6:55 am

Jemig, is dat vandaag al weer 35 jaar geleden? Waar blijft de tijd? Als ik de beelden van die finale terugzie, voel ik nog de pijn bij de wegtikkende seconden. '88 was een hele fijne genoegdoening, maar kennelijk niet genoeg om alle zeer weg te nemen. Wat hebben we ons toen zelf ongelooflijk in de voet geschoten.

Lionel
Berichten: 47279
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door Lionel » di jul 07, 2009 9:15 am

Tja, ik ben 30 jaar te laat geboren :hypocrite.gif:
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door joey » di jul 07, 2009 10:09 am

Zuidema schreef:Jemig, is dat vandaag al weer 35 jaar geleden? Waar blijft de tijd? Als ik de beelden van die finale terugzie, voel ik nog de pijn bij de wegtikkende seconden. '88 was een hele fijne genoegdoening, maar kennelijk niet genoeg om alle zeer weg te nemen. Wat hebben we ons toen zelf ongelooflijk in de voet geschoten.
De Duitsers hadden ook een heel aardig ploegje.
Het stinkt aan alle kanten!

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door Feest » di jul 07, 2009 11:28 am

x
Laatst gewijzigd door Feest op vr feb 05, 2010 4:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door joey » di jul 07, 2009 11:57 am

Nederland kon doodgewoon geen potten breken in die finale. Maar dat mag je geloof ik niet zeggen.
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door brigade zuid » di jul 07, 2009 12:41 pm

Ik heb die pot nooit helemaal gezien, alleen de doelpunten.. maar hier in Nederland moet ik altijd geloven dat het allemaal zwaar onterecht was terwijl ik toch ook verhalen hoor dat Duitsland gewoon de betere was in de finale.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door joey » di jul 07, 2009 1:20 pm

Duitsland was al Europees kampioen. Veel spelers uit die ploeg wonnen met Bayern drie keer de EC 1. Eigenlijk best raar dat toen min of meer werd gedaan alsof de finale een formaliteit was. Michels vond het niet eens nodig om de tegenstander te bekijken.

http://www.envb.nl/wijwarendebesten.htm

Geweldig boek trouwens. Kan ik iedereen aanraden. Ik viel echt van mijn stoel toen ik bepaalde dingen las. Bijvoorbeeld dat Michels de zaken totaal uit de hand liet lopen. De spelers smokkelden vrouwen het hotel binnen in de achterbak van een auto. :confused.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door beelzebub » di jul 07, 2009 1:57 pm

Waarom heeft iedereen het over 1974? Ondanks dat we in 1978 (mooi jaar trouwens :smile-ajax.gif: ) zijn genaaid/of de Argentijnen geholpen hoor ik daar minder over. Het voetbal was minder sprankelend, maar toch ook een gemiste kans?

Ik ben te jong om beide finales meegemaakt te hebben, ken alleen de herhalingen van Eurosport.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door joey » di jul 07, 2009 2:01 pm

Dat was niet tegen de Moffen. :1evil.gif:

:smallgrin.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door beelzebub » di jul 07, 2009 2:11 pm

Daar zeg je wat. :ajaxsmiley.gif:

Terwijl we het in '78 toch moesten doen zonder Cruijff en van Hanegem.. (dacht ik), voorwaar een grotere prestatie als je het mij vraagt.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door joey » di jul 07, 2009 2:17 pm

Dat toernooi was in Argentinië en niet naast de deur, dus sprak het toch minder aan, denk ik. Bovendien deed Cruijff niet mee. En het voetbal van Oranje was niet meer van dezelfde kwaliteit als in Duitsland.

Als ik aan dat toernooi denk, denk ik aan Arie Haan en Ernie Brandts.
Het stinkt aan alle kanten!

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door Kaboem » di jul 07, 2009 3:28 pm

Ik aan Rensenbrink en aan vakantie in Italië!
Bertje for President!

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door Feest » di jul 07, 2009 3:30 pm

x
Laatst gewijzigd door Feest op vr feb 05, 2010 4:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door joey » di jul 07, 2009 3:52 pm

En aan Bram en Freek, alias Dram en Preek. :smallgrin.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door Zuidema » di jul 07, 2009 6:50 pm

joey schreef:Duitsland was al Europees kampioen. Veel spelers uit die ploeg wonnen met Bayern drie keer de EC 1. Eigenlijk best raar dat toen min of meer werd gedaan alsof de finale een formaliteit was. Michels vond het niet eens nodig om de tegenstander te bekijken.
Oh ja, zeker geen slecht ploeggie en beslist geen formaliteit. Had zich na de 1-0 tegen de DDR weer uit de crisis weten te vechten en had genoeg in huis om het NL ook knap lastig te maken. Onbegrijpelijk dat Michels daar zo lichtzinnig mee omsprong. Daar waar West-Duitsland nog 1 keer zich wist op te peppen en boven zich uit te stijgen in de finale, gaf NL tot mijn toenemende verbijstering mentaal en qua team niet thuis en was absoluut niet scherp, Cruijff voorop (op die ene solo na, kennelijk wou ie wat forceren). De Duitsers wonnen die wedstrijd dan ook meer dan verdiend. Maar ja, je hoopte tijdens die wedstrijd dat NL toch weer ergens de goede golflengte onderling zou weten te vinden. En dat bleef maar uit. Het bleef allemaal zwaar onder de maat voor hun doen en dat was niet alleen de verdienste van de Duitsers. Een vreselijke ervaring van tergend voorbij tikkende seconden, een enorme desillusie ook. Zoveel klasse en ervaring en je dan toch nog laten ringeloren omdat het tussen de oren om verschillende redenen niet goed zat en ook nooit meer goed kwam.

Overigens ben ik het niet met Kok eens over die volgens hem onterechte strafschop van NL. Bij de bekende foto van dat moment lijkt het sowieso binnen, maar het gaat er ook om wat er daarvoor gebeurt. Als je de beelden terugziet zet Hoeness met zijn been volgens mij wel degelijk het blok op de lijn van de 16, waarna Cruijff eroverheen flikkert. En de lijn hoort er ook bij. Scheids Taylor staat er bovenop en heeft er vrij zicht op. Zelfs in die split second dat ie beslissen moet lijkt het me sterk dat ie het niet goed ziet.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door joey » di jul 07, 2009 10:16 pm

Maar had Duitsland niet ook klasse en ervaring? Ook jij lijkt de mening toegedaan dat Oranje wel even gewonnen had als het geconcentreerd had gespeeld en zich goed had voorbereid. Dat betwijfel ik dus.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door Monkey Tonk » di jul 07, 2009 11:04 pm

Die finale moet je niet te zwaar opvatten. Dat was een veredelde Bayern-Ajax. Alleen speelden die uit en thuis om te beslissen wie de beste was. De grote 'fout' bij een wereldkampioenschap is het thuisvoordeel. Ik begrijp dat dit de beloning is voor het organizeren, maar is het nou echt zo moeilijk om het automatisch om te zetten in een thuis en uitwedstrijd, als het thuisland de finale haalt?

Veel frustrerender dan deze finale is de herhaling van vier jaar later, weer tegen het thuisland, met gvd een bal op de paal in de laatste minuut. (tegen een Argentijnse ploeg die eerder in het toernooi kwalificatie voor de volgende ronde gekocht had...).

Zelf ben ik meer onder de indruk van de ploeg van 1978, want die groeide in het toernooi op een manier die je vaak herkent bij de uiteindelijke kampioen. De ploeg overkwam tegenslag en besliste wedstrijden op het scherpst van de snede. Bij de ploeg van 1974 ging alles van een leien dakje. Fantastisch voetbal, maar het was te makkelijk. Toen het even tegenzat had men geen antwoord. Dan schiet je tekort. Een kampioen heeft wel een antwoord.

Bij het inschatten van de echte kracht kun je, compensered voor thuisvoordeel, toch stellen dat Nederland zowel in 1974 als 1978 de sterkste was. Echt belangrijk vind ik het niet (meer) wie er op het laatst me de beker staat. Het komt zo vaak voor bij zo'n toernooi dat de beste ploeg niet wint. De laatste keer dat ik zat te kicken op een wereldkampioen was in 1986.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door InnerHarbour » wo jul 08, 2009 5:54 pm

Beide finales live gezien, TV dan. Beide keren Jongbloed in de goal wat gewoon een kutkeeper was. Zeker in 1974 onbegrijpelijk dat die erin stond. Nederland had in die tijd een surplus aan fantastische keepers onder aanvoering van Jan van Beveren, die weigerde echter te buigen voor de heilige JC en werd dus afgeserveerd. Met een goede keeper waren we in 74 met twee vingers in de neus wereldkampioen geworden.

In 1978 was het anders, IMO konden we die finale niet winnen, ze hadden het stadion afgebroken en de spelers vermoord. Als die bal van Rensenbrink erin gegaan was had die scheidsrechter desnoods 15 minuten laten doorspelen en op zeker een penalty gegeven. Nee, die konden we niet winnen.
YNWA

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » wo jul 08, 2009 8:19 pm

Inderdaad... Waar Jongbloed in '74 mee bezig was weet ik niet, maar zelden stond een keeper er zo lullig bij in een WK-finale als hij bij de 2-1 van Der Bomber. Maar het moet gezegd: Duitsland was eigenlijk gewoon de betere ploeg. (en Van Vollenhoven maar "Bravo" roepen bij de bekeruitreiking..... :1evil.gif: )

Je opmerking over de finale van '78, doet me terugdenken aan wat mijn vader zei toen Rensenbrink op de paal schoot: "Als ie had gescoord, hadden we blessuretijd gehad tot de 2-2".
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door InnerHarbour » wo jul 08, 2009 9:56 pm

Ik zal een jaar of 17 geweest zijn in 1974 en in mijn herinnering ging het gelijk op in de eerste helft en hebben wij de hele tweede helft lopen drukken. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik daarna nooit de moed heb kunnen opbrengen om de hele wedstrijd nog eens te bekijken, alleen die klote goal waar Jongbloed naar staat te kijken zie je nog weleens voorbijkomen. :1evil.gif:
YNWA

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door joey » wo jul 08, 2009 11:35 pm

InnerHarbour schreef:Met een goede keeper waren we in 74 met twee vingers in de neus wereldkampioen geworden.
Weer die arrogantie. Weer die geschiedsvervalsing. De Duitsers hadden een ploeg waar je niet zomaar van won.
We hebben niet verloren door Jongbloed, we hebben verloren omdat we dachten dat we niet konden verliezen. Kortom, eigen schuld, dikke bult.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door Zuidema » wo jul 08, 2009 11:47 pm

joey schreef:Maar had Duitsland niet ook klasse en ervaring? Ook jij lijkt de mening toegedaan dat Oranje wel even gewonnen had als het geconcentreerd had gespeeld en zich goed had voorbereid. Dat betwijfel ik dus.
Nee, dat beweer ik niet. Ook met een NL op scherp en met een goede voorbereiding was West-Duitsland een behoorlijk lastige kluif geweest. Die jongens stonden natuurlijk niet voor niets in de WK-finale. Bovendien had NL tegen Brazilië al laten zien dat het hier en daar wel degelijk kwetsbaar kon zijn.

MT noemde het al: de finale 1974 was de zoveelste clash tussen een kern van Bayern en van Ajax. Wat dat betreft lagen de statistieken gunstig. In 1973 een 4-0 in Amsterdam, een 5-1 in de voorbereiding in München en slechts een 2-1 verlies zonder Cruijff in München. Maar zulke statistieken zeggen verder weinig, het is een nieuwe wedstrijd waar je je weer waar moet maken.

Auke Kok heeft al de nodige punten aangevoerd waarom NL zo zwaar onder de maat bleef en niet meer als team presteerde. Zoals enkele spelers het later ook erkenden: het hinken op 2 gedachten na de 1-0, toch ook onderschatting en dus zelfoverschatting, Cruijffs slapeloze nacht ivm urenlang gekissebis met Danny na Hiltrupp, wraak op WO2 en de Duitsers vernederen willen (waarmee die jongens onnodig getergd werden en NL wel wilden opvreten), de vermoeidheid van 6 wedstrijden in korte tijd met plankgas totaalvoetbal enz enz. Waarmee NL zichzelf in de schoen schoot tegen een sowieso al lastige tegenstander.

1 factor blijft me heel erg bij, jaren na dato: Cruijff had in die wedstrijd een heel bedenkelijke hoofdrol op de eerste minuut 1e helft na. Die speelde om wat voor reden dan ook echt 3, 4 klassen minder dan je van hem gewend was. Flets, bij lange na niet zo dwingend en messcherp als anders. Of ie Berti Vogts nou in zijn nek had of niet. Met zulke klevers wist ie normaal gesproken wel raad. En dat terwijl hij de grote leader of the gang was geweest tot dan toe. In topvorm, superieur, absolute wereldklasse. Coachend, opbouwend, aanvallend. NL had op zich in de finale al genoeg trammelant met zichzelf en met een nodeloos getergde tegenstander. Maar dat de grote roerganger amper thuis gaf in die wedstrijd, kan uiteindelijk wel eens de doorslaggevende factor geweest zijn. Zulke klasse kan je niet missen in zo'n absolute topper en dat wist NL tijdens die wedstrijd gewoonweg niet meer adequaat op te vangen.

Plaats reactie