35 jaar geleden....

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door joey » do jul 09, 2009 10:01 am

Berti Vogs was wel een heel goede klever. Op een topdag had Cruijff hem wel kunnen afschudden, maar inderdaad, hij had geen topdag. Integendeel. De rest van het team trouwens ook niet. Maar dat wil niet zeggen dat die wedstrijd even was gewonnen als Oranje wél een topdag had gehad. Beide teams waren aan elkaar gewaagd, maar vlak het thuisvoordeel van de Duitsers niet uit.

De verhoudingen waren na 1973 al veranderd: Ajax was niet langer het sterkste clubteam van Europa, dat was Bayern. Eigenlijk was het WK het laatste kunstje van het Nederlands voetbal, want de gloriejaren lagen toen al achter ons.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
gaizka
Berichten: 2629
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 6:54 pm

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door gaizka » do jul 09, 2009 5:12 pm

joey schreef:Berti Vogs was wel een heel goede klever. Op een topdag had Cruijff hem wel kunnen afschudden, maar inderdaad, hij had geen topdag. Integendeel. De rest van het team trouwens ook niet. Maar dat wil niet zeggen dat die wedstrijd even was gewonnen als Oranje wél een topdag had gehad. Beide teams waren aan elkaar gewaagd, maar vlak het thuisvoordeel van de Duitsers niet uit.

De verhoudingen waren na 1973 al veranderd: Ajax was niet langer het sterkste clubteam van Europa, dat was Bayern. Eigenlijk was het WK het laatste kunstje van het Nederlands voetbal, want de gloriejaren lagen toen al achter ons.
Dat kwam omdat Cruijff bij Barca zat inmiddels en Ajax uit een aan het vallen was. Wat ook meespeelde was dat van Haneghem zijn 'eigen wedstrijd' aan het spelen was, hij wilde wraak nemen op de Duitsers ivm de oorloggebeurtenissen. Achteraf had hij daar zelf ook spijt van.

Ik vind trouwens wel dat Oranje favoriet was, als je de regerend wereldkampioen Brazilie wegspeeld lijkt me dat niet meer dan logisch. West Duitsland verloor zelfs nog van Oost Duitsland dat toernooi.

Wat mij betreft 1 van de beste teams ooit met een fantastisch middenveld en Cruijff.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door InnerHarbour » do jul 09, 2009 6:43 pm

Prima achterhoede ook, alleen die kutkeeper. :1evil.gif:
YNWA

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door joey » do jul 09, 2009 11:11 pm

gaizka schreef:Wat mij betreft 1 van de beste teams ooit met een fantastisch middenveld en Cruijff.
Mwah, dat team heeft eigenlijk bitter weinig laten zien, gemeten naar de aanwezige kwaliteiten. Het had zelfs moeite om zich te plaatsen voor dat WK.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door Zuidema » vr jul 10, 2009 7:08 am

joey schreef:
Mwah, dat team heeft eigenlijk bitter weinig laten zien, gemeten naar de aanwezige kwaliteiten. Het had zelfs moeite om zich te plaatsen voor dat WK.
Klopt, tot het WK 1974 was NL voor het overgrote deel bijzaak voor de spelers en de clubs. De club was het belangrijkste en wat lichtjaren daarna kwam NL nog eens, wat je er even bij deed. Het belang en de exposure van een nationaal elftal telde toen totaal niet. Bovendien kan je je afvragen of Fahdronc wel de geschikte man was om van al die kwaliteit een goed functionerend team te maken. De spelers liepen aan alle kanten over hem heen. Zelfs onder Michels in de voorbereiding naar het WK 1974 was het veldspel soms ultraberoerd en moest de individuele klasse steeds weer de doorslag geven. Hoogstens een 4-1 winst op Argentinie in Amsterdam gaf toen een indicatie wat de potentie van de ploeg wel eens kon zijn. Ik denk dat iedereen verbijsterd was dat alle puzzelstukjes tegen Uruguay ineens samenvielen en dat NL wel degelijk als team kon swingen, zelfs vaak nog een stukkie beter dan het Gouden Ajax. Na het WK 1974 heeft NL in die samenstelling nog een serie zeer acceptabele tot uitstekende wedstrijden gespeeld tot het echec tegen de Tsjechen op het EK 1976. Daarna krijg je langzaam maar zeker een switch naar een wat ander team en een andere speelstijl met de instroom van een serie Psv-ers, maar een grote kern van 1974 bleef aanwezig. Zelfs zonder de grote 1974-gangmakers Van Hanegem en Cruijff werd toch nog de WK finale 1978 gehaald en het EK 1980, terwijl in 1980 de sleet er al flink op zat. Daarna was het met die generatie 1974 wel ongeveer afgelopen. Alles bijmekaar toch zo slecht nog niet.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door joey » vr jul 10, 2009 9:17 am

Ja, maar uiteindelijk heeft dat team niets gewonnen. Vergelijk dat eens met de toplichting van Duitsland van destijds. Europees kampioen, wereldkampioen, en in 1976 in de finale op het EK. Duitsland kon doorbijten, Oranje niet.
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door brigade zuid » vr jul 10, 2009 9:39 am

Het sterkste Oranje ooit was denk ik het Ned. Elftal op het WK van 1998 in Frankrijk toen ze er in de halve finale af gingen tegen Brazilie na penalty's. In de verlenging werd van Hooydonk nog een zuivere penalty onthouden.

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door beelzebub » vr jul 10, 2009 10:06 am

Vind je Brigade Zuid? Waren ze in 2000 niet beter?

In '98:
Een moeizaam gelijkspelletje tegen de Belgen, even moeizaam 2-2 tegen de Mexicanen dacht ik, Stam liet zich iig kinderlijk aftroeven. Mazzel tegen de Serven dat Mijatovic een penalty miste en Davids een keertje lucky op goal schoot. Van de Sar was natuurlijk een topkomediant tegen kabouter Ortega en Batistuta pegelde 1 of 2 keer keihard op de paal (ok Jonk ook), al was die goal van Bergkamp fantastisch. De eerste helft tegen Brazilie liep Ronaldo kinderlijk eenvoudig door de defensie, wonderbaarlijk genoeg viel er maar 1 tegengoal.

Toch zijn al deze momenten me beter bijgebleven dan de WK's van 1990, 1994, of 2006. Ze groeiden wel in het toernooi, dat moet ik het Oranje van 1998 wel meegeven.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door Zuidema » vr jul 10, 2009 3:37 pm

joey schreef:Ja, maar uiteindelijk heeft dat team niets gewonnen. Vergelijk dat eens met de toplichting van Duitsland van destijds. Europees kampioen, wereldkampioen, en in 1976 in de finale op het EK. Duitsland kon doorbijten, Oranje niet.
Ooh, bedoel je dat met 'te weinig laten zien'. Yep, heel triest allemaal dat zo'n klasse generatie wel in clubverband maar niet met het nationale team allerhande prijzen heeft gepakt. Er is in 2 cruciale wedstrijden in 3 jaar tijd (West-Duitsland 1974, Tsjechoslowakije 1976) erg veel mis gegaan. Vooral door eigen toedoen, soms ook door externe factoren.

Kan er nou nog steeds van balen dat juist die wedstrijden zo onder de maat waren. Nooit is daardoor de kroon op het werk gezet. Troost voor mij is dat die ploeg van 1974-1976 ook vaak formidabel goed voetbal heeft laten zien en dat is me toch uiteindelijk veel meer waard dan het Psv-/Duits-achtige voetbal waarmee doorgaans door allerhande ploegen wel resultaat wordt gehaald: heel zakelijk, efficient en effectief, maar zonder erg veel glans en eigenlijk alleen voor statistici van enige amusementswaarde. Ik had er dan ook absoluut geen voldoening van gehad als een vechtploeg als NL in 1978 wereldkampioen was geworden. Was voor mij een monster zonder waarde geweest. Veel liever zie ik dan een ploeg sterven in schoonheid. Maar goed, smaken verschillen.

Lionel
Berichten: 47266
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door Lionel » vr jul 10, 2009 4:37 pm

gaizka schreef:
joey schreef:Berti Vogs was wel een heel goede klever. Op een topdag had Cruijff hem wel kunnen afschudden, maar inderdaad, hij had geen topdag. Integendeel. De rest van het team trouwens ook niet. Maar dat wil niet zeggen dat die wedstrijd even was gewonnen als Oranje wél een topdag had gehad. Beide teams waren aan elkaar gewaagd, maar vlak het thuisvoordeel van de Duitsers niet uit.

De verhoudingen waren na 1973 al veranderd: Ajax was niet langer het sterkste clubteam van Europa, dat was Bayern. Eigenlijk was het WK het laatste kunstje van het Nederlands voetbal, want de gloriejaren lagen toen al achter ons.
Dat kwam omdat Cruijff bij Barca zat inmiddels en Ajax uit een aan het vallen was. Wat ook meespeelde was dat van Haneghem zijn 'eigen wedstrijd' aan het spelen was, hij wilde wraak nemen op de Duitsers ivm de oorloggebeurtenissen. Achteraf had hij daar zelf ook spijt van.

Ik vind trouwens wel dat Oranje favoriet was, als je de regerend wereldkampioen Brazilie wegspeeld lijkt me dat niet meer dan logisch. West Duitsland verloor zelfs nog van Oost Duitsland dat toernooi.

Wat mij betreft 1 van de beste teams ooit met een fantastisch middenveld en Cruijff.
Goed opgemerkt en iets dat Joey over het hoofd gezien heeft. De spelers waren niet minder, de spelers werden uit elkaar gehaald....
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9366
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door Monkey Tonk » zo jul 12, 2009 12:37 am

Breitner:
OK, it was certainly important, that penalty after only a minute. Johann Neeskens put the Dutch 1-0. That was certainly an important point for us in winning the match. After they'd scored, all the Dutch did was try to make us look ridiculous. It's still the same today.

The Dutch are capable of getting a good result against almost any team. But if they play in Germany and perhaps score a goal, they stop playing to win. They just let us run and run and only want to show the whole world how well they can play and how badly we're playing. That was what cost the Dutch that World Cup. They should have taken advantage of the situation and the fact that we were down, finished even. After all, we had gone out ready to try everything, to do our best, and then something like that happens. It was a kick in the teeth. All we wanted to do was get out of there.

The Dutch should have followed up. Seeing his opponent on the ropes, a boxer has to carry on attacking and finish him off. But the Dutch didn't seem to understand, didn't seem capable of understanding what an advantage they had over us. Instead, they gave us a five-minute breather, a spell when we got to grips with the new situation, got over our disappointment, our grief and our anger. They didn't notice we were gradually working our way back into the game, starting to outrun them and outfight them.


You could say that our two goals in the first half, my penalty after 25 minutes and Gerd Muller's goal just before half-time, were a logical consequence of the Dutch team's carelessness and arrogance. We noticed they were letting us back into the game, and that suddenly we were in with a real chance. We were in a position to take advantage of the opportunity. It was only at half-time that the Dutch started to realise what had gone wrong and tried to react. But football has laws of its own, and their opportunity had passed.


............................ You really don't need a cup to give you the feeling you're a world champion. It's an external symbol that some people need. There are many people it's important for, but it isn't so important for me personally, as a player.
Breitner slaat de spijker op de kop.

Als dit niet Duitsland was geweest was Nederland wel doorgegaan na de 1-0. Nu verloren de spelers zichzelf in een spelletje dat niet in een finale thuishoort.

Overigens had Holzenbein diezelfde Schwalbe ook al tegen de Polen uitgevoerd. Alleen miste Hoeness toen de penalty.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door joey » ma jul 13, 2009 10:25 am

Rishi schreef:Goed opgemerkt en iets dat Joey over het hoofd gezien heeft. De spelers waren niet minder, de spelers werden uit elkaar gehaald....
Nee, ze waren uit elkaar gegroeid. Dat is iets anders.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9366
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door Monkey Tonk » ma jul 13, 2009 12:07 pm

In 1974 was de balans nog niet echt gekeerd. Bayern was net voor het eerst Europees kampioen geworden (door veel mazzel, want ze stonden achter, maar in de laatste minuut schoot verdediger Schwarzenbeck er van afstand een toevalstreffer in, waardoor de finale overgespeeld werd). Ajax was net over de top, maar van een veel grotere orde dan Bayern. Een gelukkig Europacupje stond in geen enkele verhouding tot AJAX.

Het was na drie keer de Cup 'onmogelijk' dat het onverslaanbare Ajax uit de EC-1 geknikkerd zou worden, dus toen het gebeurde was het een ontzettende schok. CSKA Sofia?!! Ik herinner me nog dat, in de uitwedstrijd, een CSKA speler duidelijk hands maakte, en ik geloof dat Stuy daardoor niet vol reageerde; de scheids slikte zijn fluitje in en liet diezelfde speler gewoon inschieten. Naderhand zie je dat Ajax dezelfde klasse niet meer had. Maar wat er in 1974 aan Oranjekant in het veld stond was nog steeds vele malen indrukwekkender dan bij de Duitsers. De nederigheid bij Breitner, hierboven, was zeker op zijn plaats. Alleen was de arrogantie bij Nederland dat niet.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58828
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door 999 » ma jul 13, 2009 4:24 pm

Dit was mijn eerste en enige wedstrijd waar ik +- tien minuten voor tijd mijn hondje ben gaan uitlaten.Niet om de spanning, maar juist wat Breitner hierboven schrijft.Nederland had Duitsland en de wereldcup bij zijn ballen, maar inplaats van hard door te knijpen ging men dat gene doen waar je juist duitsers mee in het gelid/strijdlustig krijgt .. arrogant de bal rondtikken .. vanaf de 1 - 0 ging het Nederland niet meer zozeer om de winst maar om de Duitser te kakken te zetten met tikkie breed, balbezit .. en pas laat kwam Oranje tot zijn besef dat ze de gemiste kans(en) geheel aan zichzelf te wijten had(den) ...

eb
Berichten: 295
Lid geworden op: vr jul 16, 2004 4:15 am

Re: 35 jaar geleden....

Bericht door eb » di aug 04, 2009 2:39 pm

InnerHarbour schreef:Prima achterhoede ook, alleen die kutkeeper. :1evil.gif:
Omdat Schrijvers een betere keeper was voor dat toernooi? Kan.. maar Schrijvers was een lijnkeeper en Jongbloed meer een meevoetballende keeper. Ik denk dat in de finale gewoon het hele elftal faalde en dan met name Cruijff.

Plaats reactie