Nederland - Schotland 28-03-2009

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door Jöhnk » ma mar 30, 2009 3:57 pm

Duke schreef:Ik snap Sneijer ook wel, maar Van Marwijk heeft toch ook een punt? Ik vond zijn tactische uitleg best te verdedigen. Je kunt het er niet mee eens zijn, maar dat is wat anders. Het is natuurlijk best makkelijk om Van Marwijk, Van Bommel, Kuijt en andere belachelijk te maken, maar voorlopig doet Oranje het gewoon naar behoren.
Kuyt verdient het ook zeker om te spelen, al komt hij tegen Schotland in de kleine ruimte een stuk minder goed uit de verf dan hij tegen een A-land uit de verf zou komen. Op het WK is Kuyt wat mij betreft basisspeler, mits hij zijn huidige niveau vasthoudt.

Van Marwijk is natuurlijk een slappeling. Hij hamert er al de hele week op dat spelers hun reserveplek moeten kunnen accepteren. Maar nu is gebleken dat Sneijder niet om kan gaan met een plek op de bank, gebeurt er.....niks.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33801
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door Duke » ma mar 30, 2009 4:02 pm

Moet Van Marwijk dan naar aanleiding hiervan maatregelen nemen? Lijkt me een beetje overdreven.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door Jöhnk » ma mar 30, 2009 4:04 pm

Mij ook, maar Van Marwijk loopt er wel al een week interessant over te doen. Nou, kom maar door dan.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23011
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door raymon » ma mar 30, 2009 4:06 pm

Van Marwijk durft Van Persie er gewoon niet naast te zetten.

Maar goed, als je thuis speelt tegen Schotland dan vind ik het wel heel slap dat je met 2 defensieve middenvelders en 2 centrale verdedigers speelt. Haal dan Ooijer of Matthijsen eruit en laat De Jong op 4 spelen en speel met Sneijder en Van Bommel en Van Persie.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58801
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door 999 » ma mar 30, 2009 4:15 pm

Kwalificeren nu het belangrijkste

LOCH LOMOND, maandag

Door een samenloop van omstandigheden heb ik zaterdagavond Nederland-Schotland in Schotland bekeken. Ik was uitgenodigd voor een speciale fundraising voor een kinderkankerziekenhuis in Loch Lomond en maakte meteen van de gelegenheid gebruik om dit prachtige natuurgebied te bezoeken. Ik heb m’n ogen uitgekeken. Ook is het nauwelijks voor te stellen dat je op een Loch vaart dat op sommige plekken bijna 200 meter diep is.

Maar dat niet alleen, werkelijk alle mensen die ik hier ontmoet heb, waren ongelooflijk aardig. Op de avond van de wedstrijd werd er in het hotel-restaurant zelfs een speciaal groot scherm bij mijn tafel gezet, waardoor ik Nederland-Schotland perfect kon volgen. Daardoor kon ik ook goed de reacties van de Schotten in het restaurant peilen. Die waren uiteindelijk tevreden met de 3-0, omdat ze vooraf bang waren voor een grote nederlaag. Maar met deze uitslag konden ze goed leven.

Veel belangrijker voor ze is de wedstrijd van woensdag tegen IJsland. Dan hebben we weer een gezamenlijke interesse. Winnen zij van IJsland en wij van Macedonië, dan heb je volgens mij nog maar één punt voor het WK nodig.

Wat de wedstrijd betreft, wil ik er inhoudelijk niet teveel op ingaan. Ik houd nu eenmaal van een bepaalde manier van voetballen, maar in deze fase is kwalificatie gewoon het belangrijkste.

Vooral omdat we met de clubs internationaal veren hebben gelaten. Alles wat je via andere mogelijkheden nu kan aangrijpen om er toch bij te horen, daar moet je voor gaan. Dat geldt niet alleen voor het Nederlands elftal, maar ook op het bestuurlijke vlak. Tot voor kort hadden we alleen Maarten Fontein met een belangrijke rol in de European Club Association, gelukkig is daar Michael van Praag bij de UEFA bijgekomen. Hoewel twee functies op dit niveau niet echt overhoudt, moeten we blij zijn met wat we nu hebben. Bovendien gaat het hier om twee capabele mannen, die hopelijk de weg voor meer Nederlanders vrij gaan maken.

Maar natuurlijk is presteren op het sportieve vlak het belangrijkste en wat dat betreft, doet Nederland via het nationale elftal nu goede zaken. Nogmaals, het is niet helemaal mijn manier van spelen. Ik ben nog van een generatie, die, als we de bal niet hadden, we die meteen gingen halen. Daar had je een bepaalde veldbezetting voor nodig, waarbij je tijdens de uitvoering allerlei linies creëerde. Dat is met twee controlerende middenvelders onmogelijk. Ik heb nu al een paar keer gezien, dat het slechts twee linies in de hand werkt, één met vier aanvallers en één met zes verdedigers. Het is dan bijna onmogelijk om goed op te bouwen.

Maar tot nu toe zijn de resultaten goed en staan we met één been in ZuidAfrika. Dat is nu even toch het belangrijkste.

J.C.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door Aristides » ma mar 30, 2009 6:00 pm

De poule is niet zo sterk en ik volg niet alles, maar als IJsland en Schotland woensdag tegen elkaar gelijkspelen en Nederland wint, dan is Nederland toch geplaatst? Of vergis ik me?
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door Hoeladans » ma mar 30, 2009 6:03 pm

Raymon schreef:Van Marwijk durft Van Persie er gewoon niet naast te zetten.

Maar goed, als je thuis speelt tegen Schotland dan vind ik het wel heel slap dat je met 2 defensieve middenvelders en 2 centrale verdedigers speelt. Haal dan Ooijer of Matthijsen eruit en laat De Jong op 4 spelen en speel met Sneijder en Van Bommel en Van Persie.
Waarom zou die van Persie er naast moeten zetten dan?

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23011
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door raymon » ma mar 30, 2009 6:07 pm

Hoeladans schreef:
Raymon schreef:Van Marwijk durft Van Persie er gewoon niet naast te zetten.

Maar goed, als je thuis speelt tegen Schotland dan vind ik het wel heel slap dat je met 2 defensieve middenvelders en 2 centrale verdedigers speelt. Haal dan Ooijer of Matthijsen eruit en laat De Jong op 4 spelen en speel met Sneijder en Van Bommel en Van Persie.
Waarom zou die van Persie er naast moeten zetten dan?
Omdat Sneijder en zelfs VdVaart betere voetballers zijn op die positie.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door Beloki » ma mar 30, 2009 6:16 pm

Ik zou zo spelen achter Huntelaar:

Robben/Babel- Sneijder - VdVaart/Persie

Sneijder sowieso. Robben en Babel per wedstrijd bekijken evenals Vaart en Persie.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door Hoeladans » ma mar 30, 2009 7:05 pm

Raymon schreef:
Hoeladans schreef:
Raymon schreef:Van Marwijk durft Van Persie er gewoon niet naast te zetten.

Maar goed, als je thuis speelt tegen Schotland dan vind ik het wel heel slap dat je met 2 defensieve middenvelders en 2 centrale verdedigers speelt. Haal dan Ooijer of Matthijsen eruit en laat De Jong op 4 spelen en speel met Sneijder en Van Bommel en Van Persie.
Waarom zou die van Persie er naast moeten zetten dan?
Omdat Sneijder en zelfs VdVaart betere voetballers zijn op die positie.
Dan moet van Persie in de spits. Want van Persie op de bank zetten, dat zou pas ongeloofwaardig zijn.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door Baseman » di mar 31, 2009 7:41 am

Raymon schreef:Omdat Sneijder en zelfs VdVaart betere voetballers zijn op die positie.
Waarom dan ?
Volgens mij speelt Van Persie bij Arsenal ook 'op 10' en presteert hij daar erg sterk...Vd Vaart houdt voornamelijk de bank warm bij Real en is meer een spits, Sneijder is een goed alternatief maar of hij beter is dan Van Persie betwijfel ik.

Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door Hoeladans » di mar 31, 2009 8:14 am

van Persie is bij Arsenal gewoon diepe spits. En dat doet ie uitstekend.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33801
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door Duke » di mar 31, 2009 8:28 am

Gelukkig kan Van Persie waarschijnlijk niet meedoen woensdag, en kan Sneijder lekker meedoen, en het ongelijk van Van Marwijk bewijzen. :smallgrin.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23011
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door raymon » di mar 31, 2009 9:34 am

Baseman schreef:
Raymon schreef:Omdat Sneijder en zelfs VdVaart betere voetballers zijn op die positie.
Waarom dan ?
Volgens mij speelt Van Persie bij Arsenal ook 'op 10' en presteert hij daar erg sterk...Vd Vaart houdt voornamelijk de bank warm bij Real en is meer een spits, Sneijder is een goed alternatief maar of hij beter is dan Van Persie betwijfel ik.
Van Persie speelt veel dieper bij Arsenal dan Sneijder bij Real. En wat je zag tegen Schotland was een gat tussen Van Bommel en de 4 spitsen. Zou Sneijder ipv VPersie daar hebben gestaan dan zou je veel meer ruimte voor de aanvallers creeeren.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re:

Bericht door brigade zuid » di mar 31, 2009 10:16 am

SylvievdVaart schreef:Inderdaad fucking boring :excited.gif: Was blij dat het afgelopen was. Waarom ik er dan tóch naar bleef kijken, weet ik ook niet.
Ik heb er ook al jaren moeite mee om die wedstrijden van het Ned. elftal uit te zitten, het is dan ook niet iets specifieks van Bert van Marwijk want onder de voorgaande bondscoaches was het ook veelal niet om aan te zien. Heb lekker Belgie - Bosnie gekeken.

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door Lionel » di mar 31, 2009 10:34 am

Die Schotten deden er ook helemaal niets he.. Gewoon een prima resultaat. Verder vind ik de uitleg van Marwijk gewoon heel erg goed. Op het WK zal hij ook gaan spelen met 2 controlerende spelers... laat deze nu maar aan elkaar wennen. Anders krijg je nooit een ingespeeld team. Het is juist van belang dat het kwartet Bommel-Jong-Ooijer en Mathijsen aan elkaar gewend raken. Anders zou het op het WK zomaar kunnen dat een speler als Arshavin vrijspeel krijgt :hypocrite.gif:

Gewoon goed gecoached van Bertje! 3-0 thuis, hoppa! Op naar het WK en zorgen dat het team ingespeeld raakt.
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door Bert » di mar 31, 2009 11:37 am

Maar waarom laat je in hemelsnaam De Jong en Van Bommel op elkaar ingespeeld raken, als je Schaars op de bank hebt zitten? Die is beter dan Lothar en De Jong bij elkaar.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door Rooie » di mar 31, 2009 12:34 pm

En Anita komt er ook nog aan :hypocrite.gif: :ajaxsmiley.gif:

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door peter » di mar 31, 2009 1:19 pm

Wat was nu de tactische overweging van vMarwijk dan?

Ik heb alleen maar deze totaal irrelevante redenatie gelezen:
Verslaggever: Waarom kies je voor Kuijt en vPersie en niet voor Sneijder?
Bert in de Marwijk: Zij speelden goed bij hun club en verdienden het.
Verslaggever: En Sneijder speelt dus niet goed bij Real Madrid?
Bert in de Marwijk: Jawel ook wel, maar ik kan toch geen 4 aanvallers opstellen?
Wat een volstrekt dwaze reactie vond ik dat, zeg. Kan me voorstellen dat Sneijder boos is, want dit is een hele domme uitleg.

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door Lionel » di mar 31, 2009 4:44 pm

Bertje schreef:Maar waarom laat je in hemelsnaam De Jong en Van Bommel op elkaar ingespeeld raken, als je Schaars op de bank hebt zitten? Die is beter dan Lothar en De Jong bij elkaar.
Mwah... Nigel is van groot belang volgend jaar. Schaars zou ik ook liever zien dan Markie maar die brengt toch wel wat kracht en loopvermogen met zich mee. Wat ik eigenlijk bedoelde is dat Van Marwijk niet voor iedere tegenstander zijn team gaat aanpassen. Laat ze maar lekker wennen aan het idee dat er 2 verdedigend ingestelde spelers op het middenveld zijn die een blok moeten vormen met het centrale duo.

Zulk soort wedstrijden win je toch wel, score doet er niet toe. Gaat erom dat het team ook beter wordt.
IK GELOOF!!!!!!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door brigade zuid » di mar 31, 2009 6:06 pm

Vind trouwens dat van Marwijk wel goed omgaat met dat hele Sneijder gedoe met dat weglopen enz. van zaterdag. Net op de persconferentie deed ie er lekker luchtig en nonchalant over iets in de trant van.. och stelt toch allemaal niks voor.. zou het zelf net zo doen vroeger als speler.. niks aan het handje. Wat mij betreft een prima reactie, gewoon lekker luchtig over doen.

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door wimpey » di mar 31, 2009 7:58 pm

Peter schreef: Wat een volstrekt dwaze reactie vond ik dat, zeg. Kan me voorstellen dat Sneijder boos is, want dit is een hele domme uitleg.
Ik vat het ook niet helemaal. Het lijkt me de taak van de bondscoach om de voor Oranje beste spelers op te stellen, niet de voor Arsenal of Liverpool beste spelers.

Typisch dat van Marwijk zich verschuilt achter de prestaties van spelers bij hun clubs om op die manier het passeren van Sneyder te rechtvaardigen. Alleen vreemd dat Schaars dan weer niét speelt. Presteren de Jong en Van Bommel beter dan Schaars? :excited.gif:

Oranje speelde afg. zaterdag een soort 4-2-4. Voetballend vond ik het erg karig, de wedstrijd vroeg m.i. juist om een dominante middenvelder als Sneyder. Robben blonk individueel uit, maar de teamprestatie was mager.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door Baseman » wo apr 01, 2009 6:39 am

Blijkbaar heeft Van Persie bij Arsenal dus niet de Bergkamp rol, ik dacht dat Adebayor de diepe spits was en Van Persie daarachter stond. Dan was de keuze van Van Marwijk begrijpelijker geweest, al kan ik me voorstellen dat Van Marwijk graag Van Persie opstelde.
Sneijder stelde zich ook aan, je kunt niet altijd spelen. Helemaal niet bij een Oranje dat vooral hele goede aanvallende spelers heeft. Maar Van Marwijk heeft geluk dat Van Persie geblesseerd is geraakt, scheelt een keuze en een eventueel probleem.
wimpey schreef:Alleen vreemd dat Schaars dan weer niét speelt. Presteren de Jong en Van Bommel beter dan Schaars?
Ik vind Schaars een geweldige speler, maar De Jong en Van Bommel vormen tot nu toe een sterk duo. Verder speelde De Jong een uitstekend EK en is Van Bommel onder Van Marwijk een van de betere Oranje spelers, Schaars heeft dus pech en zal moeten wachten.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door jabu » wo apr 01, 2009 8:33 am

Voor de 3 posities achter de spits heeft Van Marwijk nu eenmaal erg veel keuze. Nu speelden Robben, Van Persie en Kuyt en waren daardoor Sneijder en in mindere mate Van der Vaart en Babel ontevreden. Robben, Van Persie en Kuyt zouden vast en zeker ook niet tevreden zijn met een reserveplaats. Van Bommel doet het nu vooral beter omdat hij niet meer de aanvallende spelverdeler wil uithangen. Anders had hij in het bovengenoemde rijtje achteraan mogen aansluiten.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13713
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door Thijs » wo apr 01, 2009 11:49 am

Nooit meer Oranje

Ik ben in mijn leven hooguit een keer of vier naar een Oranje-wedstrijd geweest, maar zaterdag zat ik in de ArenA tijdens Nederland - Schotland. Dat kwam zo. Ik ben goed bevriend met een in Amsterdam wonende Schot, genaamd Gordon. Gordon was dit weekend jarig en hij organiseerde een feest in aeen Amsterdamse kroeg. Veel van Gordons vrienden uit Schotland vonden de combinatie van dat verjaardagsfeest én Nederland - Schotland voldoende reden voor een weekendje Amsterdam. Gordon regelde een stuk of vijftig kaarten en ik dacht: ach, laat ik eens meegaan. Een potje Oranje, het was jaren geleden, vooruit met de geit.

Ik ging er met open vizier heen, oprecht bereid om het naar mijn zin te hebben, maar helaas: ik weet nu weer precies waarom ik ook alweer zo"n hekel aan dat Oranje-publiek heb. Ik vond het echt vreselijk. Achter me zat een groepje Schotten. Zij constateerden het ook: "Fucking shit home support. There is no noise. Absolutely no fucking atmosphere whatsoever."

Ze hadden (helaas) volledig gelijk. Oranje-supporters zetten een mal hoedje op, trekken een mal oranje pak aan, schilderen een vlaggetje op hun wangen en trekken hard schreeuwend en olé-oléënd naar het stadion, maar eenmaal op de tribune gezeten houden ze negentig minuten collectief hun bek dicht.

Het Wilhelmus wordt volkomen liefdeloos en zonder enige nationale emotie meegelalalalaad. Er is geen gezamenlijk repertoire van historische Hollandse liederen (terwijl ze écht wel bestaan; we hebben er genoeg). Niemand verzint een puntig spreekkoor. Nergens hoor je de scherpe ironie die ik bij Ajax om me heen gewend ben. Iedereen zit maar wat, met zijn malle hoedje, en praat zichzelf aan dat het een feest is. De KNVB kent de problematiek kennelijk en zorgt daarom voor zo veel mogelijk herrie om de stilte te verhullen: harde kutmuziek voor de wedstrijd, harde trance tijdens de opkomst van de elftallen, harde trance na een doelpunt en een luidruchtige, stupide pauze-act, verzorgd door een stel mongolen van Radio 538.

Het is schijn-uitgelatenheid. Allemaal nep, plastic en liefdeloos. Totaal gespeend van enig patriottisme of enig benul van wat voetbalsfeer is. Totaal geen supportersscherpzinnigheid met een lekker scherp randje. Voor doelpunten wordt gejuicht zoals je plichtmatig "hieperdepiep hoera" roept aan het eind van Lang zal hij leven, terwijl de lelijke skihut-beats uit de speakers dreunen. Daarna zet men het oranje petje recht, gaat men zitten en zwijgt men weer verder. Af en toe staat er een idioot op die anderhalve keer met een Brabants accent "t is stil aan de overkant!" schreeuwt, met een kijk-mij-nou-eens-blik in de ogen. En dat is het dan.

Een paar jaar geleden was ik op Hampden Park, waar Schotland met 1-0 van Frankrijk won. Toen Flower Of Scotland werd gezongen, trilde de lucht en kon je haast plakken snijden van de voelbare saamhorigheid die daar heerste. En toen die goal erin vloog... Nog nooit zoiets meegemaakt. Wat een absolute orkaan van hysterische vreugde. Mensen buitelden over elkaar heen. Toen de storm eindelijk weer was gaan liggen, moesten mobieltjes, brillen, schoenen en portemonnees bijeen worden gesprokkeld, want die waren tijdens het juichen zoek geraakt. Ondertussen daverde Loch Lomond over Hampden, prachtig langzaam gezongen, als uit één keel, misschien wel een kwartier lang. Onafgebroken.

Zaterdag, in de ArenA, was ook de Schotse Tartan Army vrij tam. Flower Of Scotland klonk nog geestdriftig, maar daarna sloeg ook in de Schotse bocht (Noord tweede ring) de sfeer dood, alsof de passieloze Hollandse labbekakkigheid besmettelijk was. Ze waren trouwens ook wel héél erg slecht, de Schotten, dat moet gezegd.

Het Oranje-publiek juichte voor de goals van Oranje zoals het ook zou hebben gejuicht wanneer Oom Bert en Tante Gerrie bij Lingo een groene bal uit de bak zouden grabbelen. Je hebt geen seconde het gevoel dat zo"n doelpunt iets voor mensen betékent, zoals je dat bij clubvoetbal wél hebt. In ons geval is die club Ajax, maar bij andere clubs is het hetzelfde: saamhorigheidsgevoel. Je bent sámen Ajacied. En er is humor. Harde zelfspot. Er zijn scherp gevonden liedjes en spreekkoren. Er is échte euforie, maar ook échte teleurstelling. Because we care.

Die cultuur wordt ook bij clubs bedreigd, trouwens. Maar bij Nederland - Schotland realiseerde ik me hoe ongelooflijk tof de sfeer tijdens (pakweg) Ajax - Fiorentina en Ajax - Olympique Marseille eigenlijk was. Dat mag ook wel eens worden gezegd. En niet alleen daar, maar (op een andere manier) ook op een gemiddelde maandagavond op De Toekomst, bij een thuiswedstrijd van Jong Ajax (Maandag allemaal gaan! Bijna kampioen!).

Als clubpassie automatisch met zich meebrengt dat een klein aantal supporters op bepaalde momenten een waas voor de ogen krijgt en iets gewelddadigs doet (wat ik op zichzelf niet goedpraat), dan neem ik die keerzijde graag op de koop toe. Wie daar vergoeilijking van hooliganisme in wil lezen, die gaat zijn gezegende gang maar. Tien keer liever een echte supporterscultuur mét donkere rafelrand dan het wezenloze, nikserige, middelmatige, platte en van elke liefde gespeende flutcultuurtje van Oranje.

Ik heb besloten nu écht nooit meer naar een wedstrijd van Oranje te gaan, want ik werd er intens verdrietig van. Vanaf heden weer lekker Ajax. Godzijdank.
AFCASupportersclub.nl, written by Ome Ko.

Een paar rake woorden, heel herkenbaar is vooral dat 'hiephiephoera'-juichen. Dat juichen wat je in de Arena ook ziet als we uit een penalty de 5-0 tegen RBC Roosendaal scoren. Je staat op, klapt twee keer in je handen en je gaat weer zitten. Niet te gek doen. Het Oranjepubliek, ik pas daar in principe ook tussen, interesseert het allemaal niet zoveel wat er op het veld gebeurt. Ik gunde die Schotten de overwinning eigenlijk wel..En ik gunde ze eigenlijk ook wel een team wat een beetje kan voetballen.

Van de andere kant voelde ik die saamhorigheid wel absoluut tijdens Nederland - Frankrijk op de Bundesplatz in Bern. Toen was de spanning en Nederlandliefde ook echt fantastisch, alleen kunnen we dat pas opbrengen tegen grote landen op een eindtoernooi. Het voelde zaterdag ook een beetje alsof we tegen RBC Roosendaal speelden eigenlijk, misschien heeft dat er wat mee te maken. Één ding is zeker, het publiek van Oranje en het publiek van Ajax..da's een wereld van verschil.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Plaats reactie