Nederland - Schotland 28-03-2009

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door Jöhnk » vr apr 03, 2009 12:43 pm

Duke schreef:Macedonië was inderdaad de kwalificatie voor het WK in Duitsland (met Van Bommel toen nog, en zelfs Opdam, zag ik :smallgrin.gif: )
http://www.fifa.com/worldcup/archive/ge ... index.html
Zware poule.

Het is Nederland gegund om een keer makkelijk te loten. Hopelijk ook op het WK, opdat we rustig in het toernooi kunnen groeien.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33828
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door Duke » vr apr 03, 2009 12:48 pm

Klopt. Het heeft natuurlijk ook te maken met je positie op de wereldranglijst. Dat voordeel hebben we nu, dat we in de beste groep zitten.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door Ronald! » vr apr 03, 2009 3:01 pm

Jöhnk schreef:Het is Nederland gegund om een keer makkelijk te loten. Hopelijk ook op het WK, opdat we rustig in het toernooi kunnen groeien.
Als de poulefase weer net zo wordt als tijdens het EK hoor je mij niet klagen.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door Zuidema » vr apr 03, 2009 3:53 pm

LucaS schreef:Tja, ik weet dat van Basten alles verkeerd doet...
Niet alles gelukkig, maar wel vervelend veel. Maar ja, wat mag je eigenlijk ook verwachten van een rookie? Hopelijk is ie een snelle leerling.
... maar als we de resultaten erbij gaan halen is van Basten de best presterende (qua gemiddelde punten per wedstrijd) bondscoach in decennia.
Sinds wanneer is het resultaat heilig voor jou, Luuk? :666.gif:

Hoe dan ook: natuurlijk heeft ie prima resultaten neergezet, de statistieken zijn overduidelijk. Het veldspel was daarentegen voor het overgrote deel niet om naar te kijken zo slecht. Het surplus aan aanvallende klasse heeft hem daarbij vaak gered. Daarnaast had hij ook jarenlang nog allerhande merkwaardig geflikflooi met diverse (top)spelers.

Ik had de stille hoop dat Van Basten, als ie een selectie dagelijks onder handen zou kunnen nemen, wat dat betreft beter tot zijn recht zou komen (gebaseerd op zijn werk bij Jong Ajax indertijd). Helaas kom ik tot dusver bedrogen uit. Zowel qua krakkemikkig veldspel als nukken en grillen naar spelers enz trekt hij de lijn van NL akelig consequent door bij ons aller Ajax. 1 verschil met NL is er wel: ditmaal vallen de resultaten ook vies tegen.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door Zuidema » vr apr 03, 2009 4:33 pm

Bertje schreef:
Zuidema schreef:Grappig, onder de ene bondscoach speelde NL geregeld als een dweil, ook tegen zwakke broeders. Onder een andere bondscoach is het veldspel vaak heel aanvaardbaar. En dat met vergelijkbare selecties. Zou dat nou door die ene bondscoach komen? :confused.gif:
De keren dat Van Marwijk met deze selectie heeft getraind zijn op één hand te tellen. Ik denk dat je dan ook wel mag concluderen dat Van Basten meer invloed heeft gehad op het spel van de huidige selectie dan Van Marwijk.
Je mag ook concluderen dat Van Marwijk het neerzetten van een basis (strategie/taktiek, organisatie, takenverdeling en dergelijke en de coaching daarin) wat beter in de vingers heeft dan Van Basten. Dat zijn zaken die sommige coaches vrij vlot voormekaar kunnen krijgen voor wat betreft de basics. Op die basis kristalliseer je dan verder uit. Marco laat tijdens driekwart jaar Ajax zien, dat ie daarin helaas nog steeds zoekende is met hier en daar een meevaller. Maar nogmaals: wat mag je eigenlijk ook verwachten van een rookie? Zeker in combinatie met spelers van de 2e tot en met de 4e garnituur.

wimpey
Berichten: 51808
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door wimpey » vr apr 03, 2009 7:20 pm

Zuidema schreef: Je mag ook concluderen dat Van Marwijk het neerzetten van een basis (strategie/taktiek, organisatie, takenverdeling en dergelijke en de coaching daarin) wat beter in de vingers heeft dan Van Basten.
Volgens mij doet ie niets anders dan Van Basten. :confused.gif: Hetzelfde systeem en vrijwel dezelfde personele invulling.

Tegen Macedonie speelde Oranje idd prima, de overige wedstrijden onder de nieuwe bondscoach vond ik persoonlijk vrij slaapverwekkend. Maar dat waren de meeste wedstrijden onder Van Basten ook.

Maar het lijkt me onzin om voorbij te gaan aan het feit dat Van Basten een aardige basis heeft neergelegd voor Van Marwijk. Je moet er niet aan denken dat de ultra-conservatieve Van Marwijk destijds het stokje van Advocaat zou hebben overgenomen. Dan zouden Reiziger en de Boer nog steeds international zijn.

Ik vind het nog steeds belachelijk dat een trainer die dankzij een excellente vrije trappennemer ooit de UEFA Cup won 's lands bondscoach is. Voor het overige heeft Van Marwijk er bij Feyenoord en Dortmund immers een complete janboel van gemaakt.

Hij heeft een goede P.R., maar Nederland heeft veel betere trainers dan deze man, lijkt me.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33828
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door Duke » vr apr 03, 2009 10:40 pm

Het coachen van het Nederlands elftal heeft in de eerste plaats te maken met het managen van mensen, voetballen kunnen ze wel. Ik denk dat Van Marwijk dat beter in zijn vingers heeft dan Van Basten.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

wimpey
Berichten: 51808
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door wimpey » za apr 04, 2009 7:31 am

Duke schreef:Het coachen van het Nederlands elftal heeft in de eerste plaats te maken met het managen van mensen, voetballen kunnen ze wel. Ik denk dat Van Marwijk dat beter in zijn vingers heeft dan Van Basten.
Dat lijkt me ook.

Maar de situ is nu heel anders dan in 2004. Toen moest er een vrijwel geheel nieuwe selectie worden neergezet. En ik weet wel zeker dat Van Basten daarvoor meer geschikt was dan Van Marwijk is.

Van Basten geeft jeugd en de niet-gevestigde orde een kans. Van Marwijk is 'wat een boer niet kent...'. Onlangs haalde ie Kromkamp nog bij de selectie. Ik vind dat de man erg bezig is met de publieke opinie en graag op safe speelt. Hoort niet bij het avontuurlijke nederlands voetbal, vind ik. Hij zou bondscoach van Belgie moeten worden.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door Zuidema » za apr 04, 2009 10:16 am

wimpey schreef:
Duke schreef:Het coachen van het Nederlands elftal heeft in de eerste plaats te maken met het managen van mensen, voetballen kunnen ze wel. Ik denk dat Van Marwijk dat beter in zijn vingers heeft dan Van Basten.
Dat lijkt me ook.

Maar de situ is nu heel anders dan in 2004. Toen moest er een vrijwel geheel nieuwe selectie worden neergezet. En ik weet wel zeker dat Van Basten daarvoor meer geschikt was dan Van Marwijk is.

Van Basten geeft jeugd en de niet-gevestigde orde een kans. Van Marwijk is 'wat een boer niet kent...'. Onlangs haalde ie Kromkamp nog bij de selectie. Ik vind dat de man erg bezig is met de publieke opinie en graag op safe speelt. Hoort niet bij het avontuurlijke nederlands voetbal, vind ik. Hij zou bondscoach van Belgie moeten worden.
Dat geloof ik ook wel, Wimpey. Van Basten heeft daarin zeker flink veel lef getoond en had ook een forse klus te klaren. Verder zal hij ook wel met vergelijkbare taktieken/strategieen en selecties enz gewerkt hebben als Van Marwijk nu. En natuurlijk zijn we een paar jaartjes verder en hebben de spelers zich allemaal doorontwikkeld, waar Van Marwijk nu van kan profiteren.

Toch, voorzover je dat als buitenstaander kan beoordelen, komt hier volgens mij opnieuw de grootste makke van Van Basten tot dusver naar voren toe. Duke noemde het al: peoplemanagement. De geschiedenis (zie bijvoorbeeld de soms merkwaardige labiliteit van de ploeg en spelers en zijn uitlatingen in de media) leert namelijk dat Van Basten vooral in dat peoplemanagement zowel bij NL de afgelopen jaren als bij Ajax de afgelopen driekwart jaar nog wel eens flink tekort wil schieten. Helaas.

Van Basten erkende het kortgeleden zelf ook: zijn communicatie naar de spelers toe is zeker nog voor verbetering vatbaar. En dat wil ik dan wel heel breed trekken in het coachwerk: dat is niet alleen een kwestie van een aai over de bol of een schop onder de kont. Maar ook bijvoorbeeld: kan je je ideeen en visie duidelijk en acceptabel maken naar een groep of een individu toe en hoe weet je de basics daarvan al vrij vlot in te slijpen. Is je teamplan ook afgestemd op de beperkingen en kwaliteiten van de spelers? Niet alleen qua voetbalkwaliteiten, maar ook in de bovenkamer. Kunnen de spelers je begrijpen, kunnen ze het verhapstukken en met wat bijcoachen ook vrij redelijk direct individueel en met elkaar uitvoeren? Ook: hoe zet je de boel op scherp naar een wedstrijd toe, of hoe krijg je een matig presterende speler weer op de rails? En ook niet onbelangrijk: hoe krijg je het voormekaar dat de sfeer goed blijft en dat de spelers je gaan respecteren als leidinggevende en je gaan vertrouwen in dat leidinggeven?

Allerhande zaken in het coachvak waarin mensen als bijvoorbeeld Hiddink en Beenhakker (afgezien van 1990) volgens mij absolute meesters zijn. Waardoor ze mede door geraffineerd peoplemanagment een (ondanks de aanwezige kwaliteiten) min of meer zwalkend team in no time weer op de rails weten te zetten. Niet dat je dan direct hogeschoolvoetbal mag verwachten, maar in enkele weken tijd lijkt het mogelijk te zijn dat je zo de zaak weer draaiende krijgt, dat een team weer als team gaat spelen en punten gaat pakken. Tot die Hiddink-klasse behoort Van Marwijk zeker niet, maar ik heb wel de indruk dat ie dat werk toch wat beter in de vingers heeft dan Van Basten en dat mede daardoor NL nu al vrij snel een stuk soepeler draait dan onder het jarenlange bewind van Marco.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33828
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door Duke » za apr 04, 2009 2:40 pm

wimpey schreef:
Duke schreef:Het coachen van het Nederlands elftal heeft in de eerste plaats te maken met het managen van mensen, voetballen kunnen ze wel. Ik denk dat Van Marwijk dat beter in zijn vingers heeft dan Van Basten.
Dat lijkt me ook.

Maar de situ is nu heel anders dan in 2004. Toen moest er een vrijwel geheel nieuwe selectie worden neergezet. En ik weet wel zeker dat Van Basten daarvoor meer geschikt was dan Van Marwijk is.

Van Basten geeft jeugd en de niet-gevestigde orde een kans. Van Marwijk is 'wat een boer niet kent...'. Onlangs haalde ie Kromkamp nog bij de selectie. Ik vind dat de man erg bezig is met de publieke opinie en graag op safe speelt. Hoort niet bij het avontuurlijke nederlands voetbal, vind ik. Hij zou bondscoach van Belgie moeten worden.
Van Basten heeft er óók vier jaar over gedaan om te komen tot de selectie waarmee hij het EK inging. Dit was het team waarmee hij in 2004 begon:
[1] Edwin VAN DER SAR (GK)
[2] John HEITINGA
[3] Andre OOIJER
[4] Wesley SNEIJDER
[5] Nigel DE JONG
[6] Mark VAN BOMMEL
[7] Romeo CASTELEN (-74')
[8] Edgar DAVIDS
[9] Pierre VAN HOOIJDONK (-86')
[10] Rafael VAN DER VAART (-64')
[11] Dirk KUYT
Substitute(s)
[16] Maarten STEKELENBURG (GK)
[12] Khalid BOULAHROUZ (+64')
[13] Kevin HOFLAND
[14] Wilfred BOUMA
[15] Giovanni VAN BRONCKHORST (+86')
[17] Denny LANDZAAT
[18] Roy MAKAAY (+74')
en in 2005 kwam hij tot de volgende selectie:
[1] Edwin VAN DER SAR (GK)
[2] Nigel DE JONG
[3] Khalid BOULAHROUZ
[4] Barry OPDAM
[5] Giovanni VAN BRONCKHORST
[6] Hedwiges MADURO (-63')
[7] Dirk KUYT
[8] Denny LANDZAAT (-46')
[9] Ruud VAN NISTELROOIJ
[10] Rafael VAN DER VAART
[11] Robin VAN PERSIE (-85')
Substitute(s)
[16] Henk TIMMER (GK)
[12] Ron VLAAR
[13] Tim DE CLER
[14] Wesley SNEIJDER (+46')
[15] Edgar DAVIDS (+63')
[17] Ryan BABEL (+85')
[18] Jan VENNEGOOR OF HESSELINK
Dus ook Van Basten heeft zijn mindere momenten gehad qua selectiebeleid.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47904
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Nederland - Schotland 28-03-2009

Bericht door peter » za apr 04, 2009 3:13 pm

Mindere momenten? Er waren heel wat lachwekkende oproepingen bij, hoor. Opdam bijvoorbeeld.

Plaats reactie