Danny Blind, de nieuwe bondscoach

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Mr. Ajax

Re: Danny Blind, de nieuwe bondscoach

Bericht door Mr. Ajax » di sep 08, 2015 2:15 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:We liggen er nog steeds niet uit. Een (weliswaar alsdan wonderbaarlijke) ontsnapping is nog steeds mogelijk. Een hele kleine nuance die in je posts ontbreekt.

Zou het ook maar iets aan het verhaal (lees: het keihard falen van Blind en co.) veranderen mocht Nederland zich onverhoopt plaatsen voor het EK door het falen van Turkije?? Dat gaat ook niet gebeuren trouwens, Turkije heeft aan 4 puntjes genoeg, Cees.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di sep 08, 2015 2:15 pm

Wil jij in dat geval met Blind door, Weekend Cees?

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di sep 08, 2015 2:32 pm

Jöhnk schreef:Het AD is niet dom. Die verbinden het lot van Van Oostveen aan dat van Blind. Grote kans dus dat Blind aanblijft.
Het AD is niet de enige. Lijkt me ook logisch.
Wat nu, KNVB?

Commentaar

De afgang van het Nederlands elftal moet consequenties hebben voor de directeur betaald voetbal.
Door: Willem Vissers 8 september 2015, 02:00

De positie van directeur betaald voetbal van de KNVB, Bert van Oostveen, wankelt. Dat kan niet anders na de bijna-uitschakeling van het Nederlands elftal voor het EK. Van Oostveen is de architect van de totaal mislukte trainersconstructie met Guus Hiddink en Danny Blind.

Maar eerst even terug in de tijd. Van Oostveen verlengde in 2011 het contract van Bert van Marwijk tot 2016, terwijl hij moet hebben geweten dat een contract voor meer dan twee jaar (één eindronde) een hachelijke zaak is in een sector waarin de waan van de dag regeert. Toen het EK van 2012 mislukte, kon Van Marwijk inrukken. Geluk bij een ongeluk was dat Van Gaal op het WK in Brazilië een succes was.

Op de aanstelling van Hiddink in het voorjaar van 2014 was vanaf het begin felle kritiek, met name omdat Ronald Koeman stond te trappelen. Van Oostveen vergiste zich in de fitheid en scherpte van Hiddink. Na een tumultueus jaar, waarbij de karakters van de twee botsten en de prestaties achterbleven bij de verwachtingen, stuurde Van Oostveen de bondscoach in juli weg, al bleef de precieze inhoud van het finale gesprek vaag. Beide partijen weigerden openheid van zaken te geven.

Door assistent Danny Blind vervroegd naar voren te schuiven, nam Van Oostveen bewust het risico dat Blind al zou opbranden voordat hij oorspronkelijk zou beginnen als bondscoach, na het EK van 2016. Dat scenario is op menig podium geschetst. Van Oostveen dacht dat het wel zou loslopen, in de op papier makkelijkste kwalificatiereeks in de geschiedenis.

Het liep helemaal niet los. Blind, onervaren als hoofdtrainer, presteert nog slechter dan Hiddink en het EK is alleen nog te bereiken als Nederland zijn twee resterende kwalificatieduels wint, terwijl Turkije een keer moet verliezen. Dan is Oranje overigens pas derde en volgt nog een play-off.

Door al die geldsmijterij en beschadiging van het imago van de nationale ploeg heeft Van Oostveen zichzelf naar de gevarenzone gemanoeuvreerd. Het zou zomaar kunnen dat de raad van commissarissen van de KNVB hem beschouwt als risico voor de toekomst.

De vraag is alleen of de raad Van Oostveen nog scherp kan beoordelen, na al die gezellige reizen van de mannenclub naar uitwedstrijden van Oranje.
www.volkskrant.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

LucaS

Bericht door LucaS » di sep 08, 2015 2:32 pm

Daar waar sommigen na 4 jaar nog een paar jaartjes extra de tijd krijgen, is met anderen het geduld na en week al op. Bijzonder
I think I lost my fucking headache

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » di sep 08, 2015 2:37 pm

LucaS schreef:Daar waar sommigen na 4 jaar nog een paar jaartjes extra de tijd krijgen, is met anderen het geduld na en week al op. Bijzonder

Waar heb je het over, Lucas?

beelzebub

Bericht door beelzebub » di sep 08, 2015 2:47 pm

Rake analyse voor een oud-wielrenner... Maar zonder gekheid.. Wat is er met de profielschets gebeurd? Of stond er idd in 'aardige oom'? :ajaxsmiley.gif:
www.nu.nl

The man without the plan

Derde waren we. Niet in een vriendschappelijk toernooitje om des keizers baard. Niet van een kwalificatiepoule. Niet van een continent. Maar van de hele wereld.

Door Thijs Zonneveld

Iets meer dan een jaar geleden speelde het Nederlands elftal op het WK in Brazilië tegen de beste ploegen van de wereld. Je kunt over Louis van Gaal zeggen wat je wilt, maar hij had een duidelijk plan. Een idee. Een visie.

Het hele elftal committeerde zich aan die visie, iedere speler wist wat er van hem verwacht werd. Nederland speelde anders dan anders, zonder buitenspelers en driehoekjes, zonder tierelantijntjes, zonder verwijzingen naar de Hollandse School, maar wat maakte het uit? Het was effectief en bij vlagen spectaculair. En het bracht het Nederlands elftal bijna naar de wereldtitel.

We zijn inmiddels iets meer dan een jaar verder, maar zondag, tijdens Turkije-Nederland, leek de zomer van vorig jaar een eeuw geleden. Er is niets meer over van de visie van Van Gaal. Het Nederlands elftal van Danny Blind is het Nederlands elftal van Guus Hiddink: een elftal zonder fantasie, zonder plezier en zonder idee.

Nederland blinkt uit in balletjes breed en balletjes terug. Balbezit, balbezit, altijd maar balbezit. Ik weet niet waar het virus vandaan komt, maar in Nederland is de meerderheid van de trainers en spelers met het balbezit-virus besmet. Na afloop van elke verloren wedstrijd melden ze vol trots dat ze wel meer balbezit hadden dan de tegenstander, alsof er een verborgen competitie bestaat waar de ploeg met de meeste balletjes breed bovenaan staat.
Troep

De huidige crisis van het Nederlands elftal is niet te wijten aan een verkeerde wissel, niet aan een spits die uit vorm is, niet aan een keeper die geen penalty's stopt, niet aan de tattoos van Gregory van der Wiel, niet aan de hoed van Memphis Depay en niet aan de huidige bondscoach die de troep van zijn voorganger moet opruimen - het is een beleidscrisis.

Wat denken ze bij de top van de KNVB? Hebben ze een visie? En zo ja: hoe kun je dan kiezen voor een strikte, planmatige coach als Van Gaal, en vervolgens voor een laat-maar-waaien-coach als Hiddink? En die dan weer laten opvolgen door Blind - een coach van wie niemand, inclusief hijzelf, weet waarvoor hij staat?

Zwalken, dat is wat ze doen in Zeist. Een symposium organiseren over de staat van het Nederlandse voetbal, een stel deskundigen wat holle begrippen in de ruimte laten gooien en er vervolgens niets mee doen.

Het is als directeur van de KNVB tegen Hiddink roepen dat hij een Plan van Aanpak moet maken - wat die vervolgens zelf weer ontkent - terwijl je zelf geen enkel idee hebt welke kant je opgaat. Het is roepen dat je alle vertrouwen hebt in de huidige bondscoach en staf, terwijl er maar één remedie is om orde in de huidige chaos te scheppen: control-alt-delete en opnieuw beginnen.
Afgemaakt

De komende dagen en weken zullen er allerlei mensen worden afgeserveerd. Er zullen spelers worden afgemaakt, er zal worden gezaagd aan de stoelpoten van de bondscoach. Het zal allemaal wel, maar je kunt deze crisis niet op ze afwentelen. Als je wilt begrijpen waar de crisis begon, dan moet je niet naar beneden kijken, maar naar boven. Naar de leiding van de KNVB.

Er is één positie die vóór alle andere ter discussie moet worden gesteld. En dat is de positie van Bert van Oostveen.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di sep 08, 2015 3:02 pm

Mr. Ajax schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:We liggen er nog steeds niet uit. Een (weliswaar alsdan wonderbaarlijke) ontsnapping is nog steeds mogelijk. Een hele kleine nuance die in je posts ontbreekt.

Zou het ook maar iets aan het verhaal (lees: het keihard falen van Blind en co.) veranderen mocht Nederland zich onverhoopt plaatsen voor het EK door het falen van Turkije?? Dat gaat ook niet gebeuren trouwens, Turkije heeft aan 4 puntjes genoeg, Cees.
Ik denk dat Turkije nog best weleens 1 van de 2 potten zou kunnen gaan verliezen, maar welke garantie is er dat Nederland 6 punten pakt? Averij thuis tegen Tsjechië is zo opgelopen en ook op Kazachstan uit ga ik op Bwin geen geld inzetten.

Lionel

Bericht door Lionel » di sep 08, 2015 3:11 pm

Nederland wint beide wedstrijden. Turkije wint ze niet allebei. Nederland gaat gewoon naar het EK. Ga er geld op inzetten!
IK GELOOF!!!!!!

zeux

Bericht door zeux » di sep 08, 2015 3:13 pm

Lionel schreef:Nederland wint beide wedstrijden. Turkije wint ze niet allebei. Nederland gaat gewoon naar het EK. Ga er geld op inzetten!
Turkije hoeft ze ook niet allebei te winnen. Gelijkspel en winst is voldoende.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di sep 08, 2015 3:19 pm

Lionel schreef:Nederland wint beide wedstrijden. Turkije wint ze niet allebei. Nederland gaat gewoon naar het EK. Ga er geld op inzetten!
Als je een paar honderd euro kunt missen is dat rationeel gezien nog wel een aardige keuze. De Bookmakers zullen het scenario 'Nederland pakt 6 punten + Turkije verliest er minimaal 3 + Nederland heeft redelijke loting in playoffs + Nederland verkloot niet alsnog die playoffs (+ Nederland eindigt niet als slechtste nr 3 van de kwalificatie [wat aannemelijk is met het huidige lage aantal punten] en speelt om die reden helemaal geen playoffs maar is uitgeschakeld) qua kans van slagen laag en qua uitkering dus hoog inschalen.

Dan kun je minimaal net zoveel geld winnen als Thijs gedaan heeft in 2011 met de schandalige bet 'Olympique Lyon wint van Zagreb, maakt minimaal 7 doelsaldo units goed en overlapped Ajax in de CL groep'. :bomb.gif: :bonk.gif: :bomb.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » di sep 08, 2015 3:43 pm

Oranje ligt eruit. Dit geven die Turken niet weg.
LucaS schreef:Daar waar sommigen na 4 jaar nog een paar jaartjes extra de tijd krijgen, is met anderen het geduld na en week al op. Bijzonder
Toppertje, die Danny. Gelukkig is je gelijk in dat opzicht weer eens bewezen.

Le T.

Bericht door Le T. » di sep 08, 2015 3:48 pm

wimpey schreef:
Le T. schreef: Slecht getraind elftal niet, omdat ik dat niet zag.
Kan natuurlijk zijn, dat je het niet ziet... Of je hebt een heel vreemde definitie van 'goed getraind elftal', dat er vrij kansloos af gaat tegen IJsland en Turkije.
Ik vond niet dat ze er kansloos afgingen, ook al was het een afgang. Ik vind Turkije ook niet zo'n heel erg zwakke tegenstander, en ik mis dus de tekenen van een trainer die prutswerk verricht, zoals spelers die niet weten waar ze moeten lopen, grote gaten die vallen, mannetjes die niet worden opgepikt, spelers die aldoor ruim te laat bij de bal zijn, de trechter inlopen, spelers die voor dezelfde bal of positie gaan. We hebben allemaal wel eens het elftal van een prutser aan het werk gezien. Ik vond wel dat er overtuiging miste, maar er werden nog aardig wat goede kansen uitgespeeld.

Het trainerswerk wat van Hiddink zichtbaar was, zag er minder uit, in zoverre is het een verbetering. Dat neemt niet weg dat Blind geen bondscoach had mogen worden en het iemand is die nu al net als Hiddink vooral zijn eigen straatje aan het schoonvegen is, zo heel dramatisch vind ik het functioneren van Blind tegen Turkijke niet.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » di sep 08, 2015 3:57 pm

Le T. schreef: ...en ik mis dus de tekenen van een trainer die prutswerk verricht, zoals spelers die niet weten waar ze moeten lopen, grote gaten die vallen, mannetjes die niet worden opgepikt, spelers die aldoor ruim te laat bij de bal zijn, de trechter inlopen, spelers die voor dezelfde bal of positie gaan...

Wat zeg je nou?? Dit is toch humoristisch bedoeld?? Kan niet anders..

wimpey

Bericht door wimpey » di sep 08, 2015 4:19 pm

Mr. Ajax schreef:
Le T. schreef: ...en ik mis dus de tekenen van een trainer die prutswerk verricht, zoals spelers die niet weten waar ze moeten lopen, grote gaten die vallen, mannetjes die niet worden opgepikt, spelers die aldoor ruim te laat bij de bal zijn, de trechter inlopen, spelers die voor dezelfde bal of positie gaan...

Mij valt de bek ook open. Stel je voor dat Oranje er onder Van Basten, Guardiola, Hiddink of De Boer zó af zou gaan.

Ik heb de 3-0 gemist, maar de 1-0 en 2-0 waren schoolvoorbeelden van onduidelijkheid, een gebrek aan organisatie, afstemming en communicatie en een niet kloppende veldbezetting. Takenpakket van de trainer, lijkt me.

Gaf het gister al aan: hoe vaak kwam De Vrij tijdens het WK in een situatie terecht waarin ie tot de middenlijn moest doordekken? Precies 0 keer. Omdat Van Gaal het tactisch wel voor elkaar had en voor een pragmatische aanpak koos. Met bijv. Nigel, die Blind pas tijdens het eindtoernooi nodig heeft. :excited.gif:

Danny dacht het met een feestopstelling af te kunnen, getuige zijn opmerking dat Oranje 80% kans had op directe kwalificatie. Het lijkt alsof alles dat die man aanraakt direct tot op de grond afbrandt.

Le T.

Bericht door Le T. » di sep 08, 2015 5:05 pm

wimpey schreef:
Mr. Ajax schreef:

Mij valt de bek ook open. Stel je voor dat Oranje er onder Van Basten, Guardiola, Hiddink of De Boer zó af zou gaan.

Ik heb de 3-0 gemist, maar de 1-0 en 2-0 waren schoolvoorbeelden van onduidelijkheid, een gebrek aan organisatie, afstemming en communicatie en een niet kloppende veldbezetting. Takenpakket van de trainer, lijkt me.

Gaf het gister al aan: hoe vaak kwam De Vrij tijdens het WK in een situatie terecht waarin ie tot de middenlijn moest doordekken? Precies 0 keer. Omdat Van Gaal het tactisch wel voor elkaar had en voor een pragmatische aanpak koos. Met bijv. Nigel, die Blind pas tijdens het eindtoernooi nodig heeft. :excited.gif:
Dus het is een absoluut dieptepunt omdat hij minder is dan Van Gaal? Ik weet dat je elke gelegenheid aangrijpt om de grootsheid van Van Gaal te bezingen, maar dat is hier niet zo relevant want die betwist ik niet. Ik stel alleen dat we wel beroerder trainerswerk hebben gezien bij het Nederlands elftal, recent nog onder Hiddink, en al helemaal onder het technische supertrio van de linker hersenhelften.

LucaS

Bericht door LucaS » di sep 08, 2015 5:17 pm

Mijn gelijk bewezen? Het lijkt me dat er na twee wedstrijden nog niets bewezen is. Ik zie de hysterie hier dan ook aan met een mix van lichte verbazing en milde geamuseerdheid. Er zijn twee wedstrijden verloren, deels door het feit dat wedstrijd 1 voor het grootste deel met een man minder gespeeld werd. De tweede wedstrijd was ongelukkig, maar de eerste helft werd er zeer behoorlijk gespeeld en was de achterstand zeker niet terecht.

Je kunt dus concluderen dat het de eerste twee wedstrijden vanuit Blind enigszins ongelukkig en nog niet overtuigend was. Lijkt me erg overdreven en hysterisch om dan gelijk over ontslag te gaan krijsen. Dat lijkt me meer een gevalletje van vooraf al zo'n hekel aan Blind hebben dat je vindt dat hij niet aangesteld had moeten worden. Dat is uiteraard een eerbiedwaardige opvatting waar wel het een en ander voor te zeggen valt. Onervaren mensen aanstellen pakt soms goed uit, en soms wat minder. Zo gingen Cruijff, van Gaal, Rijkaard en van Basten hem bv met wisselend succes voor. Zoals een beroemd filosoof ooit zei, een goed paard is nog geen goede springruiter.

Ook roepen sommigen dat van Gaal zorgde dat zijn verdedigers niet in problemen kwam, en verwijten Blind tegelijkertijd dat hij na de rode kaart tegen IJsland niet 3-3-3 bleef spelen. Ik ben benieuwd wat die persoon over Blind had gezegd als hij dat wel gedaan had en er een paar IJslandse doelpunten waren gevallen omdat Blind zijn verdedigers het met drie man liet uitzoeken. Of eigenlijk ben ik niet benieuwd, maar weet ik wel wat diezelfde sommigen in dat geval geroepen hadden.

Het is natuurlijk wel een beetje een gelegenheidsargument (Blind is onervaren en heeft maar 1 jaar als trainer gediend), dat bij sommigen uit de kast wordt gehaald vanwege de persoonlijke afkeer van Blind. Want sommigen die nu schande spreken over het aanstellen van de onervaren Blind stonden voorop in de polonaise toen een paar jaar geleden een plan ter tafel kwam waarbij onze eigen club op alle belangrijke posities in handen gegeven werd van goedwillende amateurs. Tja, de ene onervaren ex-topper is de andere niet.

Arthur

Bericht door Arthur » di sep 08, 2015 5:48 pm

Probleem is dat Blind niet onervaren is. Toen hij begon bij Ajax kreeg hij alle gelegenheid om te laten zien of hij het vak beheerste. Uiteindelijk bleek dat niet zo te zijn en heeft hij dus nu om te beginnen al weinig tot geen krediet. Als pak hem beet Van Basten nu bondscoach zou worden zou voor hem precies hetzelfde gelden.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di sep 08, 2015 6:04 pm

Iedere bondscoach die in deze situatie 0 uit 2 scoort zou een bak kritiek over zich heen krijgen. Er staan straks 24 landen op het EK en Nederland dreigt daar niet bij te zijn. Daar kom je niet mee weg.

Je moet het restant van de kwalificatie afwachten. Misschien is er toch nog een ontsnapping mogelijk. Maar het missen van plaatsing voor een eindtoernooi is normaal gesproken wel reden genoeg om niet met elkaar door te gaan. Zo werkt het nu eenmaal in het voetbal. Uiteraard gaat die Van Oostveen er dan ook uit want die heeft dit allemaal bij elkaar bedacht.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » di sep 08, 2015 6:12 pm

Marillion schreef:Zo werkt het nu eenmaal in het voetbal.
Vindt ook Blind zelf.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » di sep 08, 2015 6:22 pm

LucaS schreef:Mijn gelijk bewezen? Het lijkt me dat er na twee wedstrijden nog niets bewezen is. Ik zie de hysterie hier dan ook aan met een mix van lichte verbazing en milde geamuseerdheid. Er zijn twee wedstrijden verloren, deels door het feit dat wedstrijd 1 voor het grootste deel met een man minder gespeeld werd. De tweede wedstrijd was ongelukkig, maar de eerste helft werd er zeer behoorlijk gespeeld en was de achterstand zeker niet terecht.
Eigenlijk domineerde NL. Verder was het vooral pech. Twee must-wins tegen weinig aansprekende tegenstanders. Nul punten, nul doelpunten. Hoe kan iemand zo ongelukkig zijn? De hele serie eigenlijk al. Telkens weer die vervelende achterstand. Alsof de duvel ermee speelt. Die bal WEER het verkeerde netje in. Wat is dat dan met die bal?! Weet ie dan niet dat Oranje liever met een voorsprong speelt? Een keer kan nog. Twee keer ok. Maar het bleef maar doorgaan.

:blackcat.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » di sep 08, 2015 6:24 pm

Alleen is Blind niet verantwoordelijk voor de eerste 6 wedstrijden uit de poule en de beroerde uitgangspositie. Nou heb ik wel gelezen dat sommigen vinden dat hij daar volledig voor verantwoordelijkis, maar als dat zo is, dan is hij ook voor een zeer groot deel verantwoordelijk voor de geweldige prestatie tijdens het laatste WK. Het is het een of het ander.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » di sep 08, 2015 6:32 pm

Het gaat niet om Blind. En dus ook niet om het verdedigen van Blind (die man hoort niet op die plek, maar hij gaat natuurlijk geen nee zeggen als de positie hem aangeboden wordt). Er klopt geen snaar van het programma. Door de ogen van een buitenlands journalist:
http://www.goal.com/en/news/1717/editor ... ID=HP_PN_6

Het voordeel bij een nadeel. Het oorspronkelijke KNVB plan op Blind over te laten nemen na het EK valt in het water. Een frisse start voor het WK.

LucaS

Bericht door LucaS » di sep 08, 2015 6:39 pm

Een journalist die beweert dat Nederland hetzelfde had moeten blijven spelen als tijdens het WK. Tja, het is een mening. Als ik jouw posts in het recente en verre verleden goed heb gelezen, niet de jouwe.

Maar goed, ik heb gezegd wat ik denk, en ga me nu weer verre houden van de hysterische reacties alhier. Ik lees slechts met milde geamuseerdheid verder mee.

Le T.

Bericht door Le T. » di sep 08, 2015 7:10 pm

Arthur schreef:Probleem is dat Blind niet onervaren is. Toen hij begon bij Ajax kreeg hij alle gelegenheid om te laten zien of hij het vak beheerste. Uiteindelijk bleek dat niet zo te zijn en heeft hij dus nu om te beginnen al weinig tot geen krediet. Als pak hem beet Van Basten nu bondscoach zou worden zou voor hem precies hetzelfde gelden.
Toen Van Basten bij Ajax werd neergezet riep een groot deel van de supporters dat het trainen bij een club en het trainen bij de bond totaal verschillende dingen zijn. Uiteraard geld dat niet voor Blind. Ook heeft Blind toen aangegeven dat hij er nog niet klaar voor was en dat hij het deed om Ajax te helpen. De dankbaarheid heeft nooit van de toetsenborden gespat, maar inmiddels is hij wel verder naar 3 jaar assistentschap en dat 1 jaar. Het vermogen om ook van je fouten te leren is niet elke bondscoach gegeven zo bleek, maar dat wil niet zeggen dat Blind dat niet heeft gedaan.

Ik vind niet dat hij bondscoach had mogen worden, maar er zijn wel merkwaardiger benoemingen geweest.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di sep 08, 2015 7:12 pm

Het feit dat Blind kiest voor een 4-3-3 variant met wat 'eigen' invullingen geeft in ieder geval aan dat hij niet zo heel veel te vertellen had afgelopen zomer. De opstelling en het systeem wijken namelijk compleet af van datgene wat we nu voorgeschoteld kregen.

Plaats reactie