Van Gaal weet wat het bouwen van een team is.Van Gaal en zijn hervormde ploeg verdienen een compliment voor de score van 100 procent uit de eerste zes duels, ook al voetbalt Oranje niet in de sterkste groep. De bondscoach voorzag de nationale ploeg na het mislukte EK van een ander uiterlijk, zonder dat dit tot nu toe punten heeft gekost. Van alle basisspelers tegen Roemenië mochten alleen Robin van Persie en Arjen Robben zich eerste keus noemen onder Bert van Marwijk. Meer dan de helft van de huidige basisploeg debuteerde onder Van Gaal.
De nieuwe Bondscoach
Moderator: mods
Re: De nieuwe Bondscoach
VK:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Oranje kwalificeerde zich voor 2008 i.t.t. 2002 wél.Le T. schreef:Luxemburg Nederland 0 - 1
Nederland Wit-Rusland 3 - 0
Bulgarije Nederland 1 - 1
Nederland Albanië 2 - 1
Nederland Roemenië 0 - 0
Slovenië Nederland 0 - 1
Nederland Bulgarije 2 - 0
Albanië Nederland 0 - 1
Roemenië Nederland 1 - 0
Nederland Slovenië 2 - 0
Nederland Luxemburg 1 - 0
Wit-Rusland Nederland 2 - 1
Verbazingwekkend hoe makkelijk Oranje door deze kwalificatie rolt, 1-4 en 4-0 tegen Roemenië, pas 2 doelpunten tegen in de groep.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
- Jinne
- Site Admin
De vorige twee kwalificaties verliepen ook zonder puntverlies (tot die ene verliespartij bij de Zweden), dus Van Gaal volgt de lijn van zijn voorganger. Sowieso zie je wel veel meer dat de grote landen de kwalificaties soepeltjes doorlopen nu. De kleintjes doen minder pijn. Er zijn ook wel uitzondering zoals Portugal, die iedere keer met moeite de groep doorkomen en vaak nog de play-off nodig hebben.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Klopt, maar dit is toch een tamelijk matig Oranje, met eigenlijk maar één echte topper.
Salvador Dali
Salvador Dali
Ajax werd uit de EL geknikkerd door bijna ditzelfde team.Duke schreef:Verbazingwekkend hoe makkelijk Oranje door deze kwalificatie rolt, 1-4 en 4-0 tegen Roemenië, pas 2 doelpunten tegen in de groep.
Verschil zit 'm in de voorhoede. Met Lens - Persie - VDV - Robben prik je er makkelijker een paar in dan met Cuenca - Siem - Sig - Fischer.Jabu schreef: Ajax werd uit de EL geknikkerd door bijna ditzelfde team.
Zet Van Persie bij Ajax neer en we staan tien punten los.
Het is allemaal niet zo moeilijk.Zeux schreef: Van Gaal weet wat het bouwen van een team is.
1988: fris, hongerig team wint EK. 2 jaar later is datzelfde team niet meer vooruit te branden. Weer 2 jaar later kon je vaststellen dat grotendeels datzelfde team al flink over the hill was. Nog 2 jaar later had Dick Advocaat dat ook eindelijk door.
EK'96 ging de mist in door interne strubbelingen bij Ajax. Hiddink streek de plooien glad en Oranje speelde in 1998 een geweldig WK. Rijkaard zorgde voor onvoldoende vers bloed, EK 2000 werd het dus niet. LvG dacht uit die ploeg, grotendeels bestaande uit spelers die hij naar Barca had gehaald, nog één keer alles te kunnen halen. Niet dus. Min-min voor de bondscoach, want hij zorgde niet voor verversing.
L'histoire se repete, want weer 2 jaar later ging Dickie weer met een voetbalbejaardenhuis naar een eindtoernooi. En dat werd dus weer niks. Toen kwam MvB met een selectie vol newbies, die grotendeels 6 jaar later op hun top waren en de WK-finale haalden. BvM hield aan die ploeg vast, afgang tijdens EK.
Van Gaal heeft geleerd van 2000 - 2002, zorgt voor vers bloed, prikkelt de oudere garde. Doet ie prima. Nu nog presteren tijdens een eindtoernooi, waarbij je 6 weken op elkaar lip zit. Dan moet blijken of z'n management skills nog van deze tijd zijn. "Tone it down" lijkt me in dat kader een waardevol advies.
Ik kan me niet voorstellen dat Van Gaal met dit team ver gaat komen op het WK. Andere teams hebben meer talent. Als ik hem was zou ik de lat niet te hoog leggen. Bij een normale loting is de kwartfinale een realistische doelstelling.
We hebben nog ruim een jaar, veel spelers kunnen alleen maar beter worden. Maar of dat genoeg is om een rol van betekenis te spelen valt inderdaad te betwijfelen.
Salvador Dali
Salvador Dali
Misschien tijd om Seedorf erbij te halen! Is gewend aan de temp. Hij is nog altijd een geweldige speler!
Het is niet alleen Van Persie hoor. Laat een jongen als Eriksen een voorbeeld nemen aan de drang naar voren die Oranje etaleerde, in plaats van eindeloos tikkietakka te doen op het middenveld. Moet er in de 16 wel iemand staan die er iets mee kan doen.Yopi schreef:Zet Van Persie bij Ajax neer en we staan tien punten los.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Hangt ervan af wie je tegenkomt en hoe die wedstrijd min of meer toevallig verloopt. Maar ik denk wel dat hij met automatismen en instructies deels weet te compenseren voor het mindere talent. Ik vond Robben niet goed gisteren, maar het lijkt er het laatste half jaar toch vooral op dat zijn minimumniveau is gezakt en zijn pieken nog steeds vrij hoog zijn. Als je goed combineert en de andere vleugel wat sterker wordt ingevuld dan kan elke verdediging zijn borst nat maken tegen Van Persie, Robben, VdV en John (?). Er zijn niet veel landen die zo goed kunnen aanvallen als Nederland, bij andere landen gaan individuele klasse en combinaties nooit zo goed samen.Yopi schreef:Ik kan me niet voorstellen dat Van Gaal met dit team ver gaat komen op het WK. Andere teams hebben meer talent. Als ik hem was zou ik de lat niet te hoog leggen. Bij een normale loting is de kwartfinale een realistische doelstelling.
Je vergeet een aantal factoren. Zoals het vakmanschap van de trainer, het feit dat verjonging vaakt komt met zich aandienend talent, dat verjonging het resultaat kan zijn van een populariteitsoffensief, net als de trainer zelf, ten bate van de opbrengst van SMS-spelletjes en dergelijke. Als je een trainer(sduo) aanstelt om de pers een plezier te doen, dan is dat wat die trainer ook gaat doen, en gezien het voetbalverstand onder de Nederlandse pers komt daar niets dan ellende van. Dickie had bijvoorbeeld best jonge hongerige spelers, Robben, VdV, Sneijder, Heitinga, VdMeyde en die speelden ook. Maar ja, als je ze niet goed neerzet, een autoriteitsprobleem hebt, niet aan combinatievoetbal werkt en nationale lievelingetjes laat staan als ze slecht spelen dan werkt het niet.wimpey schreef:Het is allemaal niet zo moeilijk.Zeux schreef: Van Gaal weet wat het bouwen van een team is.
1988: fris, hongerig team wint EK. 2 jaar later is datzelfde team niet meer vooruit te branden. Weer 2 jaar later kon je vaststellen dat grotendeels datzelfde team al flink over the hill was. Nog 2 jaar later had Dick Advocaat dat ook eindelijk door.
EK'96 ging de mist in door interne strubbelingen bij Ajax. Hiddink streek de plooien glad en Oranje speelde in 1998 een geweldig WK. Rijkaard zorgde voor onvoldoende vers bloed, EK 2000 werd het dus niet. LvG dacht uit die ploeg, grotendeels bestaande uit spelers die hij naar Barca had gehaald, nog één keer alles te kunnen halen. Niet dus. Min-min voor de bondscoach, want hij zorgde niet voor verversing.
L'histoire se repete, want weer 2 jaar later ging Dickie weer met een voetbalbejaardenhuis naar een eindtoernooi. En dat werd dus weer niks. Toen kwam MvB met een selectie vol newbies, die grotendeels 6 jaar later op hun top waren en de WK-finale haalden. BvM hield aan die ploeg vast, afgang tijdens EK.
Er moet gewoon hard en geconcentreerd gewerkt worden. Of dat dan altijd dikke pret is, is niet zo belangrijk. Denk je dat Michels in 88 het ging downtonen? De sfeer moet komen van goed werken en vertrouwen en zin in de wedstrijd lijkt, met Van Marwijk die zo op de sfeer gericht was ging het juist fout.Van Gaal heeft geleerd van 2000 - 2002, zorgt voor vers bloed, prikkelt de oudere garde. Doet ie prima. Nu nog presteren tijdens een eindtoernooi, waarbij je 6 weken op elkaar lip zit. Dan moet blijken of z'n management skills nog van deze tijd zijn. "Tone it down" lijkt me in dat kader een waardevol advies.
Van Gaal heeft in ieder geval een aantal dingen goed managed. Volgens mij werd ik hier nog uitgelachen en voor complottheoreticus uitgemaakt toen ik Van Gaal prees voor het verleggen van de spitskwestie naar Huntelaar door Van Persie 2e spits te maken. We zijn een paar maanden verder, en zelfs de vijanden van Van Gaal verkondigen luidkeels erover juist de spitspositie geen enkele discussie meer mogelijk is. Ook Sneijders positie mag ter discussie worden gesteld, dat gebeurt dan vanzelf, zelfs nog zonder dat het inzicht dat anderen meer het spel maken al doorgebroken is. Intern en extern is het probleem weg. Verder knalt het plezier er in de wedstrijden ook vaak vanaf, en als het dat niet doet zoals vorige week de 1e helft, dan herstelt zich dat tot een goed resultaat.
Een knap staaltje management dunkt me.
Wollt ihr den totalen Mensch?
-
Als ik het zo lees had je trainer moeten worden.wimpey schreef:Het is allemaal niet zo moeilijk.Zeux schreef: Van Gaal weet wat het bouwen van een team is.
Van Gaal heeft geleerd van 2000 - 2002, zorgt voor vers bloed, prikkelt de oudere garde. Doet ie prima. Nu nog presteren tijdens een eindtoernooi, waarbij je 6 weken op elkaar lip zit. Dan moet blijken of z'n management skills nog van deze tijd zijn. "Tone it down" lijkt me in dat kader een waardevol advies.
Whitey on the moon.
Dat is te veel eer.GangstaRiB schreef: Als ik het zo lees had je trainer moeten worden.

Van Gaal geeft n.b. zelf aan dat hij tussen 2000 en 2002 te lang aan gevestigde waarden heeft vastgehouden. Daar heeft hij blijkbaar van geleerd.
Ik denk dat hij nu een betere trainer is dan toen. Hij wilde het Ajax-model van toen op Barca projecteren. Maar ondanks 2 landstitels pruimde het Barca-publiek zijn ploeg en hem niet echt. Daarna hield hij als bondscoach ook aan 'zijn' spelers vast. Een dure vergissing.
Erg benieuwd hoe hij dat volgend jaar in Brazilie gaat managen. 6 weken op elkaars lip, kolossale aandacht van de media. Dan zal hij toch bij tijd en wijle echt de sociale intelligentie van mannen als Del Bosque en Prandelli aan de dag moeten leggen. Kan hij dat? Kunnen zijn assistenten als catalysator dienen?
-
Ik denk dat Van Gaal een hogere EQ heeft dan menigeen denkt. Ik ken bijna geen speler die problemen met em heeft gehad. De huidige Oranje-slectie loopt met em weg, inclusief de verdettes. De pers heeft denk ik de grootste moeite met LVG. Van Gaal is eerlijk, uitgesproken en het teambelang staat voorop. Ja, hij eist het maximale van je en Oranje is geen klaverjas-clubje waar je even op adem kan komen. Van Gaal wil presteren. Daarom denk ik dat hij meer heeft met gretige jongelingen dan pseude-vedettes zoals Van der Wiel. Van der Wiel is in aanleg beter dan Janmaat, maar mist de drive.wimpey schreef:Dat is te veel eer.GangstaRiB schreef: Als ik het zo lees had je trainer moeten worden.![]()
Wat ik opschreef klopt echter gewoon. Is ook niet voetbalspecifiek. Een omgeving is nu eenmaal gebaat bij dynamiek.
Van Gaal geeft n.b. zelf aan dat hij tussen 2000 en 2002 te lang aan gevestigde waarden heeft vastgehouden. Daar heeft hij blijkbaar van geleerd.
Ik denk dat hij nu een betere trainer is dan toen. Hij wilde het Ajax-model van toen op Barca projecteren. Maar ondanks 2 landstitels pruimde het Barca-publiek zijn ploeg en hem niet echt. Daarna hield hij als bondscoach ook aan 'zijn' spelers vast. Een dure vergissing.
Erg benieuwd hoe hij dat volgend jaar in Brazilie gaat managen. 6 weken op elkaars lip, kolossale aandacht van de media. Dan zal hij toch bij tijd en wijle echt de sociale intelligentie van mannen als Del Bosque en Prandelli aan de dag moeten leggen. Kan hij dat? Kunnen zijn assistenten als catalysator dienen?
Whitey on the moon.
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Ik kan me redelijk vinden in Wimpey's verhaal. Maar dat EK 2000 het "niet werd", lag volgens mij niet aan het niet tijdig verversen van de spelersgroep. In de kwartfinale werd Joegoslavië met 6-1 (!) opgerold en die halve finale tegen Italië (waar ik nog bij was ook...) was ronduit bizar en was normaliter gewonnen. Het is wel een feit dat Van Gaal, daarna had moeten verjongen.
Waar we nu staan, weet ik nog niet, ik heb eens een tijdje geleden iets gepost in de zin dat we in het "Bennie Wijnstekers interbellum" zitten; we missen een talentvolle lichting tussen de oudjes en de jonkies. Een paar posts eerder werd dat hier ook aangehaald, dat we geen excellente spelers hebben die in de tweede helft van de jaren '80 zijn geboren. Verschil met de Bennie Wijnstekers periode (zeg maar het missen van de toernooien in '82, '84 en '86), is dat we het kennelijk nu gaan redden om ons te kwalificeren. Destijds konden we zien dat er een talentvolle lichting aankwam (Van Basten, Rijkaard c.s.) maar zich niet kon plaatsen voor het eindtoernooi van 1986.
Ik verwacht van de huidige mix niet dat we wereldkampioen worden (you'll never know, want wie zag ons vooraf in 2010 de WK-finale halen anders dan gebaseerd of chauvinisme), maar de jonkies gaan daarentegen wel waardevolle ervaring opdoen van spelen op een eindtoernooi.
En laten we eerlijk zijn; afgezet tegen inwonersaantallen en leden bij de voetbalbond, zijn door de decennia heen de resultaten van ons landje spectaculair. Hoe we het voor elkaar krijgen iedere keer weer zodanig goeie voetballers te produceren, dat we ons kwalificeren voor eindtoernooien en daar door de bank genomen goed presteren, is me een antropologisch raadsel.
Waar we nu staan, weet ik nog niet, ik heb eens een tijdje geleden iets gepost in de zin dat we in het "Bennie Wijnstekers interbellum" zitten; we missen een talentvolle lichting tussen de oudjes en de jonkies. Een paar posts eerder werd dat hier ook aangehaald, dat we geen excellente spelers hebben die in de tweede helft van de jaren '80 zijn geboren. Verschil met de Bennie Wijnstekers periode (zeg maar het missen van de toernooien in '82, '84 en '86), is dat we het kennelijk nu gaan redden om ons te kwalificeren. Destijds konden we zien dat er een talentvolle lichting aankwam (Van Basten, Rijkaard c.s.) maar zich niet kon plaatsen voor het eindtoernooi van 1986.
Ik verwacht van de huidige mix niet dat we wereldkampioen worden (you'll never know, want wie zag ons vooraf in 2010 de WK-finale halen anders dan gebaseerd of chauvinisme), maar de jonkies gaan daarentegen wel waardevolle ervaring opdoen van spelen op een eindtoernooi.
En laten we eerlijk zijn; afgezet tegen inwonersaantallen en leden bij de voetbalbond, zijn door de decennia heen de resultaten van ons landje spectaculair. Hoe we het voor elkaar krijgen iedere keer weer zodanig goeie voetballers te produceren, dat we ons kwalificeren voor eindtoernooien en daar door de bank genomen goed presteren, is me een antropologisch raadsel.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
Goede basisinfrastructuur kwa voetbalclubs? Zodat je ook een poel goed opgeleide spelers krijgt?Wie kent Cees de Wolf nog schreef: Hoe we het voor elkaar krijgen iedere keer weer zodanig goeie voetballers te produceren, dat we ons kwalificeren voor eindtoernooien en daar door de bank genomen goed presteren, is me een antropologisch raadsel.
Vervolgens paar extreem goede spelers die het verschil maken.
En tenslotte goede coaches.
En natuurlijk AJAX!!!!
@Weekend Cees: waarom had Van Gaal moeten verversen? Zo oud waren die spelers nog niet. Het is best mogelijk met een oudere spelersgroep ver te komen, zoals Frankrijk in het recente verleden heeft aangetoond. Het lag toen niet aan de spelers maar aan Van Gaal. Van Gaal behandelde de spelers als kleuters en trainde veel te hard.
Ik geloof ook niet in de wetmatigheid van falen na presteren. Kijk naar Spanje, dat drie titels op rij heeft gewonnen. Het is gewoon een kwestie van kwaliteit. Af en toe een uitschieter is voor Nederland al heel wat, want er doen altijd teams mee die kwalitatief minstens gelijkwaardig zijn. Spanje heeft betere spelers dan Nederland en dus meer kans om aan de top te blijven. Het kan zijn dat de spelers na een succes wat lakser worden, maar dan, je steeds maar weer kunnen opladen is ook een kwaliteit.
Ik geloof ook niet in de wetmatigheid van falen na presteren. Kijk naar Spanje, dat drie titels op rij heeft gewonnen. Het is gewoon een kwestie van kwaliteit. Af en toe een uitschieter is voor Nederland al heel wat, want er doen altijd teams mee die kwalitatief minstens gelijkwaardig zijn. Spanje heeft betere spelers dan Nederland en dus meer kans om aan de top te blijven. Het kan zijn dat de spelers na een succes wat lakser worden, maar dan, je steeds maar weer kunnen opladen is ook een kwaliteit.
Dit zijn vrij makkelijke praatjes, maar de werkelijkheid lag toch wel even wat anders.wimpey schreef:Het is allemaal niet zo moeilijk.
Oranje was in 1990 een fiasco, maar met een andere mindset en om te beginnen ook een andere bondscoach was die ploeg gewoon een duidelijke kandidaat voor de wereldtitel.
Je zegt dat het team 2 jaar laker flink over de hill was? Dat lijkt me niet, ik heb Nederland zelden beter zien voetballen als tijdens het EK van 1992. Die 3-1 overwinning op Duitsland is waarschijnlijk de beste wedstrijd van het Nederlands elftal ooit.
Weekend Cees geeft het al aan, Euro 2000 in eigen land kun je moeilijk omschrijven als "dat werd het dus niet". Oranje was met afstand de beste en meest attractieve ploeg van het toernooi. De factoren geluk en MAZZEL zijn doorgaans erg belangrijk en niet sporadisch doorslaggevend tijdens een EK of WK.
Hij kan niets door de vingers zien en z'n ego is vergelijkbaar met dat van CR7 en Zlatan. Bij elkaar opgeteld. Z'n EQ zal allicht iets hoger zijn dan ik denk dat het is. Maar niet veel hoger.GangstaRiB schreef: Ik denk dat Van Gaal een hogere EQ heeft dan menigeen denkt.

Hij begint iedere klus met een charmeoffensief in de media. Maar op een gegeven moment is ie toch echt weer zichzelf.Ik ken bijna geen speler die problemen met em heeft gehad. De huidige Oranje-slectie loopt met em weg, inclusief de verdettes.

En met geniale gekken als Rivaldo, Ribery en Stoichkov clasht Van Gaal. Logisch. In (en buiten) het veld gaan zulke spelers hun eigen gang. Ik snap dat Van Gaal dat slecht trekt. Maar iemand met en enorm ego moet toch ook met enorme ego's van anderen kunnen omgaan?
Van Gaal zegt dat hij eerlijk is. Dat kan ie beter aan anderen overlaten. Dat hij niet altijd eerlijk is, heeft hij als TD en (bijna) AD bij Ajax bewezen.Van Gaal is eerlijk, uitgesproken en het teambelang staat voorop.
-
Je kan het oneens zijn met zijn aanpak, maar de man haalt wel resultaten. Dat is een keuze. Die keuze pakt voor de geniale gekken minder uit dan voor LVG zelf.wimpey schreef:Hij kan niets door de vingers zien en z'n ego is vergelijkbaar met dat van CR7 en Zlatan. Bij elkaar opgeteld. Z'n EQ zal allicht iets hoger zijn dan ik denk dat het is. Maar niet veel hoger.GangstaRiB schreef: Ik denk dat Van Gaal een hogere EQ heeft dan menigeen denkt.![]()
Hij begint iedere klus met een charmeoffensief in de media. Maar op een gegeven moment is ie toch echt weer zichzelf.Ik ken bijna geen speler die problemen met em heeft gehad. De huidige Oranje-slectie loopt met em weg, inclusief de verdettes.Stam en RvN trokken het slecht dat LvG tijdens het buffet dicteerde in welke volgorde ze hun eten dienden op te scheppen. Daar kan ik me als volwassene met kinderen iets bij voorstellen.
En met geniale gekken als Rivaldo, Ribery en Stoichkov clasht Van Gaal. Logisch. In (en buiten) het veld gaan zulke spelers hun eigen gang. Ik snap dat Van Gaal dat slecht trekt. Maar iemand met en enorm ego moet toch ook met enorme ego's van anderen kunnen omgaan?
Van Gaal zegt dat hij eerlijk is. Dat kan ie beter aan anderen overlaten. Dat hij niet altijd eerlijk is, heeft hij als TD en (bijna) AD bij Ajax bewezen.Van Gaal is eerlijk, uitgesproken en het teambelang staat voorop.
Laat ik trouwens zeggen dat zijn spelers hem eerlijk vinden in zijn aanpak. De discussie over wie er moet spelen is gewoon verdwenen.
Whitey on the moon.
Dat hoeft niet te betekenen dat de spelers hem eerlijk vinden. De meeste internationals van nu hebben amper status, ze mogen blij zijn als ze erbij blijven. Van Gaal heeft zijn mislukking van de vorige keer geanalyseerd en is blijkbaar tot de conclusie gekomen dat hij de spelers kort moet houden. Hij wisselt voortdurend en houdt daardoor de touwtjes in handen.
De groep van nu is erg jong, deze spelers pikken alles. De Vrij laat zich nog vertellen wat hij op zijn brood moet eten. Daar hoefde je bij Jaap Stam niet mee aan te komen.
De groep van nu is erg jong, deze spelers pikken alles. De Vrij laat zich nog vertellen wat hij op zijn brood moet eten. Daar hoefde je bij Jaap Stam niet mee aan te komen.