Hiddink de nieuwe Bondscoach
Moderator: mods
Re: Hiddink de nieuwe Bondscoach
Hij heeft het hier over hetzelfde jaar.
-
Wat heeft het fietsen van Lance Armstrong in Godsnaam te maken met het coachen van het Nederlands elftal?
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Dubbel heeft het waanidee dat het NL elftal in Brazilië zwaar gedrogeerd was.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Zou me niks verbazen. Van Gaal komt wel over alsof ie elke dag een paar XTC-pilletjes neemt. 

- Monkey Tonk
Zonder kaatsende spits - type Bergkamp - loopt het Hollandse spelletje vast in voorspelbaarheid. Die is de sleutel om het centrum open te breken. De prijs die je betaald voor spitsen als Sig and van Persie is veel hoger dan er op het eerste gezicht uitziet. Kijk maar naar de plotseling wel vloeiende aanvallen van zondag met Milic in het centrum als extra schijf.Yopi schreef:Het Nederlandse voetbal zit in een identiteitscrisis. Wat willen we eigenlijk? Wat kunnen we nog in het mondiale voetbal? Op het WK speelde Oranje afzichtelijk maar vooral on-Nederlands.
Het Nederlandse voetbal zal zichzelf moeten heruitvinden. Dat zal lastig worden met onze huidige bondscoach. Guus Hiddink is een timmerman en geen architect. Hij heeft het nooit van zijn ideeën moeten hebben, en een idealist is hij ook niet. Zo te zien en te lezen heeft hij weinig lol in zijn werk op dit moment. Waarschijnlijk zou niemand er een traan om laten als hij opstapte - hij zelf al helemaal niet. Maar wie dan wel? Ik zie in Nederland geen trainer die geschikt is voor de klus. Geen Nederlandse Guardiola. Het zou iemand moeten zijn die verder kijkt dan het resultaat, iemand met visie en overtuigingskracht. Iemand ook met oog voor onze speciale traditie - Nederlands is nu eenmaal geen Portugal.
Doet me denken aan de periode na het WK van 1978. Ook toen kwam Oranje ver met lelijk resultaatvoetbal. Het zou nog jaren duren voor er echt iets ging veranderen, en het Nederlandse voetbal terugkeerde naar de basis. Ajax nam daarbij het voortouw. Zo zal het nu ook weer gaan, denk ik. Oranje zal nog wel een paar jaartjes kwakkelen . De grote jongens raken op leeftijd.
Op het WK koos van Gaal voor de makkelijke (door de tegenstander gratis weggegeven) ruimte van de counter, maar met een kaatsende spits creeer je de ruimte zelf op de gevaarlijkste kleine meters. Het terugleggen of doorkaatsen van de bal bij de punt van het strafschopgebied opent de deur naar een vrij schot op doel, voorzet van binnen de zestien, of een moeilijk te verdedigen snelle steekpass. Met een statische spits zijn al die mogelijkheden in een klap van de tafel. Zo'n aanval begint bij de kaats, want de verdedigers weten tot op het laatste moment niet welke kant die opgaat. Dan heb je voordeel. Niet met dat heen en weer getik van achteruit, alsof er plotseling een magische opening op gaat doemen. Er moet een beslissend idee achter zitten.
Doorzoek forum maar op de term 'xenon' en trek je eigen conclusies.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Wat heeft het fietsen van Lance Armstrong in Godsnaam te maken met het coachen van het Nederlands elftal?
- Ajaciedjuh
Precies de reden dat het Nederlands elftal me totaal niet meer interesseert.De wijzende vinger van aanvoerder Robben
De Twaalfde Man
Door: Paul Onkenhout 15 november 2014, 02:00 1
Nadat het Nederlands elftal woensdag met 3-2 had verloren van Mexico, niet geheel onverwacht, want we zitten midden in een ernstige crisis, werd Arjen Robben de hemel ingeprezen. Niet vanwege zijn spel tegen Mexico, dat was matig. De reden dat hij werd bejubeld, waren een paar interviews.
Omdat hij aanvoerder was, moest hij na de wedstrijd het verplichte rondje maken: eerst Hans Kraay van zendgemachtigde SBS 6, daarna Bert Maalderink van de NOS. Voor een voetballer zijn er leukere dingen te bedenken, ik denk weleens dat het voor Robin van Persie reden is om blessures te simuleren, maar Robben had er opvallend weinig moeite mee.
Sterker nog, hij stond te popelen om Hans en Bert te woord te staan. Hij wilde namelijk iets kwijt; iets wat hij waarschijnlijk al had bedacht toen hij op het veld van de Amsterdamse Arena zag hoe de Nederlandse verdedigers op de knieën gingen voor de Mexicanen.
Als Oranje verliest, doen Robben en Hiddink er alles aan om niet mee te verliezen
Robben had zijn aanvoerdersband nog om toen hij enkele ploeggenoten met de grond gelijk maakte. Niet één interviewer hoefde aan te dringen, het kwam er vlot uit. Hij wilde niet met zijn vinger wijzen, zei hij, terwijl hij met zijn vinger wees, maar Oranje geeft de doelpunten tegenwoordig wel héél makkelijk weg. 'Zó onnodig.'
Dat zegt Robben vaak. Tegendoelpunten zijn altijd onnodig. Impliciet zegt hij daarmee dat de verdedigers ernstig tekortschieten. Een onnodig doelpunt kan immers worden voorkomen. Onnodig doelpunt = fout van ploeggenoot.
De bondscoach kon zich hierin vinden. Er waren volgens Guus Hiddink fouten gemaakt die op 'internationaal niveau' niet mogen worden gemaakt. Het ging over Jetro Willems, de linksback. Willems is een jongen van 20.
Robben kreeg veel bijval. In de studio van SBS zaten Ruud Gullit en Aad de Mos instemmend te knikken. Bij De Mos was het kennelijk een kwestie van voortschrijdend inzicht. Laatst vond hij nog dat Willems rijp was voor Real Madrid.
Robben had zijn aanvoerdersband nog om toen hij enkele ploeggenoten met de grond gelijk maakte. Niet één interviewer hoefde aan te dringen, het kwam er vlot uit
De analytici die later op de avond in het tv-programma Pauw mochten opdraven, Frits Barend en 'voetbalmakelaar' Peter R. de Vries (niet lachen), waren het ook roerend met Robben eens. Het was allemaal onnodig. De verdedigers waren waardeloos. Ze missen de wil om te winnen (Barend) en als het dat niet is, is het een mentale kwestie (De Vries).
De crisis is daarmee teruggebracht tot iets wat voor iedereen makkelijk te begrijpen is: de verdediging is te slecht.
Oranje hangt als los zand aan elkaar, het elftal snakt naar zekerheden, de meeste spelers blijven ver onder hun niveau en in vijf interlands is slechts zes maal gescoord, maar wat is het geval? De crisis is in gang gezet door Jetro Willems (20), Ricardo van Rhijn (23), Joël Veltman (22), Stefan de Vrij (22) en Bruno Martins Indi (22).
Wel zo makkelijk. Terwijl iedereen het erover eens is dat de eredivisie een schrale, misschien wel onvruchtbare voedingsbodem is geworden voor internationale successen, wordt de reeks nederlagen geweten aan jonge voetballers die in de eredivisie spelen, of dat kort geleden nog deden.
Als Oranje verliest, doen Robben en Hiddink er alles aan om niet mee te verliezen. Het is niet hun schuld, niet de schuld van de aanvoerder en niet van de coach die de selectie en het elftal samenstelt. Het is de schuld van Jetro Willems die een onbezonnen breedtepassje geeft.
Louis van Gaal wist het al. Hij zag het en hij deed - met lichte tegenzin, want het strookt niet met de opvattingen van de Hollandse School - wat moest worden gedaan: een extra verdediger, ter bescherming. In zeven wedstrijden op het WK kreeg het Nederlands elftal vier doelpunten tegen, in de vijf wedstrijden daarna tien.
In plaats van hem te kopiëren, zet Hiddink zich af tegen Van Gaal, halsstarrig en met rampzalige gevolgen. Dáár zou Arjen Robben eens iets over moeten zeggen.
Paul Onkenhout is redacteur van de Volkskrant.
Reageren? [email protected]
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Ik ben het op zich met je eens, alleen is dat maar een deel van het probleem. Zoals je zelf al zegt weten verdedigers pas op het laatste moment welke kant die kaats opgaat. Als er alleen maar een eentweetje dreigt heb je dat niet en dat is dan ook meestal makkelijk te verdedigen. Om succesvol van balbezit naar een opening te gaan is het zien van de derde en zelfs vierde man essentieel, dat is best moeilijk, want daarvoor moet je situaties zien voordat ze onstaan zijn. Je hebt dus een spelmaker met uitstekend spelinzicht nodig, en daar ontbreekt het aan, het probleem zit hem niet in het technisch arsenaal van Van Persie.Monkey Tonk schreef: Zonder kaatsende spits - type Bergkamp - loopt het Hollandse spelletje vast in voorspelbaarheid. Die is de sleutel om het centrum open te breken. De prijs die je betaald voor spitsen als Sig and van Persie is veel hoger dan er op het eerste gezicht uitziet. Kijk maar naar de plotseling wel vloeiende aanvallen van zondag met Milic in het centrum als extra schijf.
Op het WK koos van Gaal voor de makkelijke (door de tegenstander gratis weggegeven) ruimte van de counter, maar met een kaatsende spits creeer je de ruimte zelf op de gevaarlijkste kleine meters. Het terugleggen of doorkaatsen van de bal bij de punt van het strafschopgebied opent de deur naar een vrij schot op doel, voorzet van binnen de zestien, of een moeilijk te verdedigen snelle steekpass. Met een statische spits zijn al die mogelijkheden in een klap van de tafel. Zo'n aanval begint bij de kaats, want de verdedigers weten tot op het laatste moment niet welke kant die opgaat. Dan heb je voordeel. Niet met dat heen en weer getik van achteruit, alsof er plotseling een magische opening op gaat doemen. Er moet een beslissend idee achter zitten.
Verder geloof ik ook niet dat het Nederlands elftal in een identiteitscrisis zit, ik vrees dat dit Nederlands elftal bij uitstek het product is van de Nederlandse identiteit.
Wollt ihr den totalen Mensch?
'voetbalmakelaar' Peter R. de Vries (niet lachen)

Zie ik ook zo. Dit is ook weer zo'n symptoom van de 'hollandse school'. Voetballende verdedigers, 4-3-3, het aanspeelpunt voorin. Er wordt naar gezocht, ook wanneer de kwaliteit of het specifieke spelertype niet voorhanden is. Daardoor perk je jezelf enorm in.Monkey Tonk schreef: Zonder kaatsende spits - type Bergkamp - loopt het Hollandse spelletje vast in voorspelbaarheid.
Een lange haal van achteruit op een sterke spits die de bal weet vast te houden waardoor de rest kan aansluiten kan ook effectief en succesvol zijn. Maar daar haalt men in NL de neus voor op. Vreemd. Oranje mocht willen dat het een spits van het niveau Mandzukic, Dzeko had. Zo'n type maakt het voetballeven van een BMI, Bruma of De Vrij in Oranje een stuk makkelijker.
Aandoenlijke 1e helft tegen de Letten... 

Ik word nogal van moe van Arjen 'Pantelic' 

Geen slechte uitslag met 10 tegen 11.
- InnerHarbour
Zonder Robben zou het nog een lastige klus zijn geweest.InnerHarbour schreef:6-0 nou, nou.
Zo. Guus zaait twijfel.
Lijkt er op dat hij het stokje door gaat geven. Als je zo dubbelzinnig gaat doen over 'maart', dan is er dus iets aan de hand.
Lijkt er op dat hij het stokje door gaat geven. Als je zo dubbelzinnig gaat doen over 'maart', dan is er dus iets aan de hand.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
-
?Le T. schreef:Geen slechte uitslag met 10 tegen 11.
Je hebt 1 positie dubbel bezet, met eentje die voornamelijk de bal verspeelt, dan kom je op een andere positie een man tekort terwijl de ruimtes voor de goal nog kleiner worden.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:?Le T. schreef:Geen slechte uitslag met 10 tegen 11.
-
Doel je maar weer eens op Sneijder?Le T. schreef:Je hebt 1 positie dubbel bezet, met eentje die voornamelijk de bal verspeelt, dan kom je op een andere positie een man tekort terwijl de ruimtes voor de goal nog kleiner worden.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:?Le T. schreef:Geen slechte uitslag met 10 tegen 11.
Volgens mij op Huntelaar, maar dat zou onzin zijn, die speelde in de combinatie met met name Robben prima.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!
Nee, veel te veel balverlies. Toen er weer gewoon 1 spits in stond en de Letten moe werden waren de ruimtes wat groter en leek het nog wat.Khraa schreef:Volgens mij op Huntelaar, maar dat zou onzin zijn, die speelde in de combinatie met met name Robben prima.
Ja joh, eerste helft werden ze volledig weggespeeld.....
IV Hiddink met Jacques wordt ook wel gezien als een fuck you richting de pers. Laat hen nu maar eens bungelen.
Alleen, als het spel is, vind ik het wel hoog spel, want een 'coach-vraag' laten bungelen, omdat je ego gekrenkt is, lijkt mij niet de juiste strategie.
Alleen, als het spel is, vind ik het wel hoog spel, want een 'coach-vraag' laten bungelen, omdat je ego gekrenkt is, lijkt mij niet de juiste strategie.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
- Giacomo Puccini
Hij houdt de eer aan zichzelf, is mijn conclusie afgaande op de ontwijkende antwoorden tijdens het interview met Van Gelder. Guus stopt dus op zijn hoogtepunt 

Ajax!