Minister Verdonk bedreigt Nederlanderschap Salomon Kalou

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di feb 28, 2006 1:33 am

Maar die mensen hun werk is nou eenmaal die bepaalde sport. En er worden toch zo vaak mensen genaturaliseerd tot Nederlander vanwege hun werk, of niet?

mtrules

Bericht door mtrules » di feb 28, 2006 1:33 am

Kalou moet blokken voor inburgering

27/2/2006 20:46

EXCLUSIEF - Salomon Kalou moet gaan studeren om te slagen voor zijn inburgeringsexamen. Minister Rita Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie wil de Feyenoord-aanvaller uit Ivoorkust eerst met goed gevolg de test zien doorstaan voordat ze hem versneld Nederlander laat worden.

Kalou zakte eerder voor het examen al beweert burgemeester Ivo Opstelden dat de buitenspeler voldoende is ingeburgerd. Verdonk weigerde al twee keer de versnelde procedure voor de twintigjarige aanvaller te gebruiken. De rechter tikte haar telkens op de vingers omdat zij niet goed motiveerde waarom Kalou niet vlot een Nederlands paspoort kan krijgen.
VI.nl

Jesse

Bericht door Jesse » di feb 28, 2006 1:36 am

Thomas schreef:Maar die mensen hun werk is nou eenmaal die bepaalde sport. En er worden toch zo vaak mensen genaturaliseerd tot Nederlander vanwege hun werk, of niet?
Waarom zou een willekeurige schoenenverkoper of slager een versnelde procedure moeten krijgen om Nederlander te worden?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di feb 28, 2006 1:38 am

Jesse schreef:
Thomas schreef:Maar die mensen hun werk is nou eenmaal die bepaalde sport. En er worden toch zo vaak mensen genaturaliseerd tot Nederlander vanwege hun werk, of niet?
Waarom zou een willekeurige schoenenverkoper of slager een versnelde procedure moeten krijgen om Nederlander te worden?
Dat zeg ik nergens. Maar een topsporter kan ook wel iets meer toevoegen voor Nederland dan een willekeurige schoenenverkoper of slager, lijkt mij.

Jesse

Bericht door Jesse » di feb 28, 2006 1:39 am

En daar ben ik dus tegen. Een land moet het met de mensen uit het eigen land doen op de olympische spelen of het WK. Daar draait het allemaal om. Niet om even een supertalent uit een ander land te halen en die snel een paspoort te geven. Dan slaat het toch nergens meer op?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di feb 28, 2006 1:49 am

Jesse schreef:En daar ben ik dus tegen. Een land moet het met de mensen uit het eigen land doen op de olympische spelen of het WK. Daar draait het allemaal om. Niet om even een supertalent uit een ander land te halen en die snel een paspoort te geven. Dan slaat het toch nergens meer op?
Het is toch wat anders. Kalou is in principe niet naar Nederland gehaald om Nederlander te worden. Nu blijkt dat dat tot te mogelijkheden hoort.

Als bepaalde mensen Nederlander mogen worden vanwege hun werk is dat toch ook om de Nederlandse economie ten goede te komen. Wil jij dat Nederland alles doet zonder hulp van buitenlanders?

Jesse

Bericht door Jesse » di feb 28, 2006 1:52 am

Dat is toch iets totaal anders? Ik vind dat Kalou geen versnelde naturalisatie moet krijgen omdat het hele spelletje daarmee wordt kapot gemaakt en het z'n charme verliest. Dat is heel wat anders.

Daar komt nog bij dat ik me niet kan voorstellen waarom een willekeurige zakenman een versnelde naturalisatie zou moeten hebben.

Marijn

Bericht door Marijn » di feb 28, 2006 3:13 am

De 'werkende mensen' waar Thomas over spreekt krijgen een normale naturalisatie-procedure. Men moet dus gewoon vijf jaar wachten om Nederlander te worden. Kalou is vrij om ook van deze procedure gebruik te maken.

Het gaat hier echter over een versnelde naturalisatie. Daar kwamen die mensen niet in aanmerking voor en daarom is het voorbeeld van Thomas ook niet relevant in deze discussie.
"The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world that he didn't exist."
-The Usual Suspects

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di feb 28, 2006 3:34 am

Marijn schreef:De 'werkende mensen' waar Thomas over spreekt krijgen een normale naturalisatie-procedure. Men moet dus gewoon vijf jaar wachten om Nederlander te worden. Kalou is vrij om ook van deze procedure gebruik te maken.

Het gaat hier echter over een versnelde naturalisatie. Daar kwamen die mensen niet in aanmerking voor en daarom is het voorbeeld van Thomas ook niet relevant in deze discussie.
Ik weet dat mijn voorbeeld niet zomaar opgaat. Ik vroeg me dan ook af of de versnelde naturalisatie niet in andere gevallen voor kan komen. Wordt dit proces werkelijk alleen gestart met betrekking tot topsporters? Of is dit juist de eerste keer dat dit proces gestart wordt voor een topsporter?

Dat was de reden dat ik eerder vroeg of bijvoorbeeld Mia Audina ook Nederlander is geworden via een versneld naturalisatieproces.

Marijn

Bericht door Marijn » di feb 28, 2006 3:41 am

Mia Audina is inderdaad ook versneld genaturaliseerd. Of er ook gevallen zijn van niet-sporters zijn die versneld zijn genaturaliseerd weet ik niet, maar ik vermoed van niet.

Overigens is al meerdere malen aangegeven dat ook gevallen als Mia Audina niet opgaan voor deze zaak. De regelgeving omtrent versnelde naturalisatie is flink strenger geworden en Kalou is de eerste die hier mee te maken heeft.

Dit is overigens allemaal al eerder gezegd in dit topic.
"The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world that he didn't exist."
-The Usual Suspects

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di feb 28, 2006 3:54 am

Marijn schreef:Mia Audina is inderdaad ook versneld genaturaliseerd. Of er ook gevallen zijn van niet-sporters zijn die versneld zijn genaturaliseerd weet ik niet, maar ik vermoed van niet.
Voor wat voor gevallen is het versnelde proces volgens de wet dan allemaal wel bedoeld?

Marijn schreef:Overigens is al meerdere malen aangegeven dat ook gevallen als Mia Audina niet opgaan voor deze zaak. De regelgeving omtrent versnelde naturalisatie is flink strenger geworden en Kalou is de eerste die hier mee te maken heeft.

Dit is overigens allemaal al eerder gezegd in dit topic.
Dit topic is inmiddels 19 pagina's lang. Alsof iemand kan onthouden wat er in 19 pagina's vol met posts staat. Alsjeblieft zeg. Doe niet zo vervelend. :nooo:

Marijn

Bericht door Marijn » di feb 28, 2006 4:06 am

Thomas schreef:Voor wat voor gevallen is het versnelde proces volgens de wet dan allemaal wel bedoeld?
Ik gebruikte niet voor niets de woorden 'ik vermoed'. Ik ging ook maar op m'n common sense af. Anyway, ik ben de moeilijkste niet en heb het even opgezocht:
Een bijzonder geval kan zich voordoen als blijkt dat de verlening van het Nederlanderschap in zodanige mate een Nederlands cultureel belang dient, dat afwijking van één of meer reguliere voorwaarden wordt gerechtvaardigd. Onder een Nederlands cultureel belang wordt tevens verstaan een Nederlands belang op sportief gebied.

Thomas schreef: Dit topic is inmiddels 19 pagina's lang. Alsof iemand kan onthouden wat er in 19 pagina's vol met posts staat. Alsjeblieft zeg. Doe niet zo vervelend. :nooo:
Bovenstaande quote komt ook uit dit topic. In twee minuten had ik 't gevonden. Doe jíj eens niet zo vervelend.
-The Usual Suspects

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di feb 28, 2006 4:21 am

Marijn schreef:
Thomas schreef:Voor wat voor gevallen is het versnelde proces volgens de wet dan allemaal wel bedoeld?
Ik gebruikte niet voor niets de woorden 'ik vermoed'. Ik ging ook maar op m'n common sense af. Anyway, ik ben de moeilijkste niet en heb het even opgezocht:
Een bijzonder geval kan zich voordoen als blijkt dat de verlening van het Nederlanderschap in zodanige mate een Nederlands cultureel belang dient, dat afwijking van één of meer reguliere voorwaarden wordt gerechtvaardigd. Onder een Nederlands cultureel belang wordt tevens verstaan een Nederlands belang op sportief gebied.
Bedankt voor het opzoeken, Marijn. :xyxthumbs:

Marijn schreef:
Thomas schreef: Dit topic is inmiddels 19 pagina's lang. Alsof iemand kan onthouden wat er in 19 pagina's vol met posts staat. Alsjeblieft zeg. Doe niet zo vervelend. :nooo:
Bovenstaande quote komt ook uit dit topic. In twee minuten had ik 't gevonden. Doe jíj eens niet zo vervelend.
Ik doe helemaal niet vervelend. Jij vind dat blijkbaar, dat is dan een beetje jouw probleem.

Je doet alsof ik de enige ben die hier ooit onbewust iets vraagt dat al ergens anders gemeld staat. Er staan hier 355048 op dit forum. Het spijt me dat ik ze niet allemaal uit m'n hoofd ken. Ik heb dat stuk over die wetgeving blijkbaar gemist. Ik heb er in ieder geval niet bewust overheen gelezen.

Als jij niet degene had willen zijn die mij erop attent moest maken dat het al ergens staat dan had je dat gewoon niet moeten doen. Het gebeurt echter zo vaak dat iemand een vraag stelt en dat iemand anders ergens een linkje scoort en hem post. Ik vraag jou noch iemand anders om het op te zoeken voor me. Het had toch kunnen zijn dat iemand het uit z'n hoofd wist. Cees bijvoorbeeld.

Je doet moeilijk, in mijn ogen.

joey
Erelid

Bericht door joey » di feb 28, 2006 10:13 am

Jesse schreef:Dat is toch iets totaal anders? Ik vind dat Kalou geen versnelde naturalisatie moet krijgen omdat het hele spelletje daarmee wordt kapot gemaakt en het z'n charme verliest. Dat is heel wat anders.
Dat kan ik me voorstellen, Jesse. Vooral omdat je geen band hebt met Kalou. Zou het anders liggen als het bijvoorbeeld Chivu betrof? Liever Chivu dan Fredje Bouma?

Hoe dan ook, buitenstaanders maken niet uit wat de toegevoegde waarde van de betreffende persoon is. Dat doen professionals, i.c. Cruijff, Van Basten, Foppe de Haan, etc. Kalou voldoet blijkbaar aan de voorwaarden. Dan moet Verdonk 'gewoon' de wet toepassen.
Het stinkt aan alle kanten!

M..

Bericht door M.. » di feb 28, 2006 11:07 am

joey schreef:Zou het anders liggen als het bijvoorbeeld Chivu betrof? Liever Chivu dan Fredje Bouma?
Voor mij niet

Dr. Living Stoned
Founding Father

Bericht door Dr. Living Stoned » di feb 28, 2006 11:07 am

zelfs als het om iemand als chivu zou gaan ben ik tegen. Ik vind niet dat wij kunnen zeggen dat Nederland vooraanstaand voetballand is wanneer we Belgische praktijken erop na houden - Nederland kan het ook zonder Ivorianen [of roemenen om in jouw voorbeeld te blijven.]

De politieke situatie in Ivoorkust is niet zodanig dat er spoed achter gezet hoeft te worden dus de enige noodzaak is het eigenbelang van kalou, te mager om in aanmerking te komen voor versnelde naturalisatie.
I'M NOT A COMPLETE IDIOT!
...some parts are missing

joey
Erelid

Bericht door joey » di feb 28, 2006 11:16 am

Nou nee, insiders voeren aan dat er ook een Nederlands belang mee gediend is.

Houd er eens mee op die jongen als een profiteur af te schilderen. Hij loopt sowieso binnen, met of zonder Oranje.

Dr. Living Stoned
Founding Father

Bericht door Dr. Living Stoned » di feb 28, 2006 12:25 pm

maar joey, die jongen profiteert ook als enige van de deal. Als liefhebber van het Nederlands voetbal geniet ik niet van een Ivoriaanse speler EN je gaat voorbij aan die gevallen die geen Nederlandschap kregen en naar een veel gevaarlijker land zijn uitgewezen. Die druk heeft kalou niet, dus wacht meneer gewoon zijn beurt af.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di feb 28, 2006 12:27 pm

Dr. Living Stoned schreef:De politieke situatie in Ivoorkust is niet zodanig dat er spoed achter gezet hoeft te worden dus de enige noodzaak is het eigenbelang van kalou, te mager om in aanmerking te komen voor versnelde naturalisatie.
Als je de president van Ivoorkust mag geloven is de politieke situatie daar niet top. ;)

Weet iemand of Kalou dat over die spelers die opgesloten werden in dat kamp als een officiële reden heeft gegeven waarom hij Nederlander wilt worden?

joey
Erelid

Bericht door joey » di feb 28, 2006 12:31 pm

Dr. Living Stoned schreef:maar joey, die jongen profiteert ook als enige van de deal.
Van Basten, Cruijff, etc. zijn van mening dat ook Oranje profiteert.
Als liefhebber van het Nederlands voetbal geniet ik niet van een Ivoriaanse speler.
Dat zal best, maar daar kan de rechter niets mee.
EN je gaat voorbij aan die gevallen die geen Nederlandschap kregen en naar een veel gevaarlijker land zijn uitgewezen. Die druk heeft kalou niet, dus wacht meneer gewoon zijn beurt af.

Heeft er niets mee te maken. Kalou komt in aanmerking voor een bijzondere regeling.

Liberty
Contacteer:

Bericht door Liberty » di feb 28, 2006 12:41 pm

joey schreef:Houd er eens mee op die jongen als een profiteur af te schilderen. Hij loopt sowieso binnen, met of zonder Oranje.
Is er niet een regel dat niet-EU-spelers sowieso al meer moeten verdienen? Of vergis ik me nu?

Dr. Living Stoned
Founding Father

Bericht door Dr. Living Stoned » di feb 28, 2006 12:42 pm

Huh Lib?

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di feb 28, 2006 12:47 pm

Yup, spelers die door clubs aangetrokken worden van buiten de EU moeten minimaal een bepaald salaris ontvangen.

Maar Kalou gaat als hij bijtekent bij Feyenoord (wat onwaarschijnlijk is) echt niet minder verdienen dan eerst omdat hij Nederlander is geworden. Inmiddels is hij namelijk al sterspeler van de club en is Feyenoord bereid hem een, voor Nederlandse begrippen, topsalaris te geven.

Dr. Living Stoned
Founding Father

Bericht door Dr. Living Stoned » di feb 28, 2006 12:58 pm

Ik blijf van mening dat er geen sprake is om in Kalou's geval te spreken van die bijzondere regeling, joey. Voetbal is een teamsport en de urgentie van Kalou's naturalisatie is zeker zo'n 11 keer lager dan die van een afrikaanse hardloopster.

Ook met Kalou wordt Oranje geen wereldkampioen.

Jesse

Bericht door Jesse » di feb 28, 2006 1:33 pm

joey schreef: Dat kan ik me voorstellen, Jesse. Vooral omdat je geen band hebt met Kalou. Zou het anders liggen als het bijvoorbeeld Chivu betrof? Liever Chivu dan Fredje Bouma?
Nee, dan blijft het hetzelfde. Ondanks dat ik een enorm zwak voor Chivu heb wil ik hem niet in Oranje zien. Ik zie hem graag bij Roemenië schitteren. Bij z'n eigen land. Dat gun ik hem van harte. Maar niet bij Nederland.

Nogmaals: het hele spelletje is erop gebaseerd dat je een elftal vormt met de beste mensen uit je eigen land en daarmee een krachtmeting aangaat met de andere landen. Dat is zo bij het WK, dat is zo bij de Olympische spelen, dat is bij al dit soort toernooien. Een versnelde naturalisatie voor een toptalent uit een ander land hoort daar natuurlijk niet bij. Als Kalou nu al 5 jaar in Nederland had gezeten, dan was het anders geweest. Dan was ik er nog steeds niet blij mee geweest, maar dan was het in ieder geval via de normale regels gegaan en lijkt het niet alsof we even snel iemand Nederlander maken om ons wereldkampioen te maken.

Want dáár gaat het allemaal om. Van Basten wil Kalou in Oranje omdat hij denkt dat we met hem wereldkampioen kunnen worden, of in ieder geval een betere kans maken om dat te worden. En dát is nu net fout. Als je te weinig goede spelers tot je beschikking hebt, wat in dit geval helemaal niet opgaat aangezien we zat goede aanvallers hebben, dan verzin je maar een of andere ingenieuze tacktiek of hoop je op wat geluk. Anders is het gewoon jammer. Volgende keer beter. Het is en blijft een spelletje en ik ben bang dat als dit doorgaat dat het einde dan nabij is en we het hele idee van land-tegen-land-krachtmeting kwijt zijn.

Los van of het terecht is of niet, joey. Zou jij Kalou in Oranje willen zien? Of ben jij tevreden met deze gang van zaken?

Plaats reactie