Minister Verdonk bedreigt Nederlanderschap Salomon Kalou

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Fenerbahce
Berichten: 2123
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 7:29 pm

Bericht door Fenerbahce » vr nov 25, 2005 8:26 pm

www.nu.nl schreef:Van Basten: WK-ticket voor Kalou

Uitgegeven: 25 november 2005 10:51
Laatst gewijzigd: 25 november 2005 19:47

ROTTERDAM - Feyenoorder Salomon Kalou is, indien in het bezit van een Nederlands paspoort, zeker van een plaats in de selectie van Oranje voor het wereldkampioenschap voetbal, komende zomer in Duitsland. Dat bevestigde bondscoach Marco van Basten vrijdag voor de rechtbank in Rotterdam op een directe vraag van bestuursrechter A. van 't Laar.

Bekijk video: Modem/ Breedband


"Salomon is een uitzonderlijk talent met bijzondere kwaliteiten. Hij kan in een kleine ruimte met weinig tijd de juiste oplossing vinden. Voor hemzelf en voor zijn ploeggenoten. Hij kan het verschil maken. Arjen Robben kan dat ook. Maar we zijn te veel afhankelijk van hem. Als hij is geblesseerd, hebben we vrij veel moeite om te winnen van zwakkere tegenstanders. Daarom willen we heel graag Kalou naar het WK meenemen", betoogde Van Basten.

WK-ticket

Die benadrukte daarna op verzoek van de bestuursrechter nog eens duidelijk dat er absoluut een WK-ticket voor de Feyenoorder klaarligt.

De bondscoach van Oranje was door het Kalou-kamp als getuige-deskundige opgeroepen in de zaak die de spits uit Ivoorkust tegen minister Verdonk heeft aangespannen. De 20-jarige Afrikaan, vrijdag aanwezig bij de rechtszitting, wil via een versnelde naturalisatieprocedure in aanmerking komen voor een Nederlands paspoort. Daardoor zou hij met Oranje kunnen deelnemen aan het WK.

Verdonk

Verdonk wees eerder dit jaar twee keer een verzoek van Kalou af. Volgens de bewindsvrouw voldoet de Ivoriaan niet aan alle voorwaarden. Verdonk is van mening dat de aanvaller van Feyenoord de normale procedure moet doorlopen, waarbij buitenlanders pas na vijf jaar het Nederlanderschap kunnen verkrijgen. Dat betekent voor Kalou, die in 2002 naar Rotterdam kwam, dat hij pas in 2008 over een paspoort kan beschikken. Volgens Verdonk is Kalou jong genoeg om daarop te kunnen wachten.

De minister vindt dat de Feyenoorder nog te weinig is ingeburgerd. Ze is bovendien bang dat Kalou snel naar een grote buitenlandse club vertrekt zodra hij in het bezit is van een Nederlands paspoort. Volgens J. Kroes, de advocaat van Kalou, is daarvan geen sprake. "Salomon heeft geen intenties om naar het buitenland te gaan. Hij wil wel graag de Nederlandse nationaliteit.

Verhuizing

Als hij die niet krijgt, kan hij echter niet uitsluiten dat hij voor een ander nationaal elftal gaat spelen. Maar dat heeft met een verhuizing naar het buitenland niets te maken."

Versnelde naturalisatie is mogelijk als sprake is van een bijzonder geval en van een gewichtig Nederlands belang. Naast Van Basten en diens leermeester Johan Cruijff ("Kalou zorgt voor een enorme kwaliteitsimpuls") vinden ook de Tweede Kamerleden Nawijn (Groep-Nawijn), Marijnissen (SP) en Bos (PvdA) dat de jonge Feyenoorder een verrijking is voor het Nederlandse voetbal.

Sportief belang

Staatssecretaris Ross (Sport) ziet eveneens het sportieve belang. Haar positieve advies legde Verdonk evenwel naast zich neer.

Volgens de bewindsvrouw is het Nederlands elftal nog niet afhankelijk van Kalou. "Het is niet aannemelijk dat hij nu al een grote bijdrage kan leveren aan Oranje", schreef Verdonk in mei aan de advocaat van de voetballer. Die opmerking werd in de Nederlandse voetbalwereld met enige hoon ontvangen. Volgens waarnemers ging Verdonk met deze uitlating op de stoel van bondscoach Van Basten zitten.
Bron : www.nu.nl

Rita weet zich wel te profileren ... ;)
Before you judge someone, walk for three months in his shoes.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » za nov 26, 2005 12:44 am

Dus nu krijgt een voetballer die wekelijks slecht presteert een zekere plaats in het elftal? Ik dacht dat voetballers zich wekelijks moest bewijzen bij zijn club. Maar slecht spelen bij Feyenoord is natuurlijk nog veel beter dan goed spelen bij Barça...

Ik vraag me af wat Dirk van deze plotselinge concurrentie op zijn positie vindt...

Hugo Borst heeft ooit eens iets over Advocaat gezegd toen hij bondscoach was en ik zou graag hetzelfde zeggen over :pukey: :pukey: Bassie :pukey: :pukey: , maar ik houd me in.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23025
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » za nov 26, 2005 10:43 am

Harm schreef:Dus nu krijgt een voetballer die wekelijks slecht presteert een zekere plaats in het elftal? Ik dacht dat voetballers zich wekelijks moest bewijzen bij zijn club. Maar slecht spelen bij Feyenoord is natuurlijk nog veel beter dan goed spelen bij Barça...

Ik vraag me af wat Dirk van deze plotselinge concurrentie op zijn positie vindt...

Hugo Borst heeft ooit eens iets over Advocaat gezegd toen hij bondscoach was en ik zou graag hetzelfde zeggen over :pukey: :pukey: Bassie :pukey: :pukey: , maar ik houd me in.
Hij krijgt een zekere plaats in de selectie, wat iets anders is dan elftal. En aangezien we niet zo ruim zitten in onze vleugelaanvallers lijkt dat me nou niet eens zo onlogisch.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za nov 26, 2005 11:47 am

Volgens mij zou het pas echt vreemd zijn wanneer Kalou er wel bij zou komen en de bondscoach geen basisplaats voor hem in gedachte had. Daarom moet hij erbij komen toch? :eusa_doh:

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » za nov 26, 2005 12:54 pm

Ach, denk aan het verhaal Yilderim - Oranje.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za nov 26, 2005 1:00 pm

Maar er is duidelijk verschil tussen de spelers Yildirim en Kalou en ook tussen de situaties waarin ze zich bevinden.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » za nov 26, 2005 1:02 pm

Ach, van Basten heeft ook Yilderim lopen pushen dat hij zich moest naturaliseren enz... om hem vervolgens één wedstrijd te laten spelen.

Het intresseert hem allemaal niks. Wel kicke. :D
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Chris
Berichten: 1284
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 10:06 pm
Locatie: Buitenpost

Bericht door Chris » za nov 26, 2005 1:21 pm

Raymon schreef:
Harm schreef:Dus nu krijgt een voetballer die wekelijks slecht presteert een zekere plaats in het elftal? Ik dacht dat voetballers zich wekelijks moest bewijzen bij zijn club. Maar slecht spelen bij Feyenoord is natuurlijk nog veel beter dan goed spelen bij Barça...

Ik vraag me af wat Dirk van deze plotselinge concurrentie op zijn positie vindt...

Hugo Borst heeft ooit eens iets over Advocaat gezegd toen hij bondscoach was en ik zou graag hetzelfde zeggen over :pukey: :pukey: Bassie :pukey: :pukey: , maar ik houd me in.
Hij krijgt een zekere plaats in de selectie, wat iets anders is dan elftal. En aangezien we niet zo ruim zitten in onze vleugelaanvallers lijkt dat me nou niet eens zo onlogisch.
Dan alsnog bij mijn weten heeft Van Basten altijd een voorwaarde gehad voor het selecteren van spelers: dat ze goed presteerden bij hun club.
Kalou voldoet niet aan die voorwaarde en hij is geen vleugelspeler, hij speelt nu al een tijdje op de vleugel hij rendeert daar niet optimaal. Ik vind het ook uitermate belachelijk dat iemand zover voor het WK al een plaats gegung wordt in een selectie, er kan nog zoveel gebeuren in die tijd.

Van Basten is echt bezig met net als Advocaat op om naam te gaan kiezen. Van Bommel er niet bij, Davids er niet bij, volgens mij heeft Van Basten moeite met mensen waar hij niet mee om kan gaan. Dat karakters botsen en dat hij dan voor zich zelf kiest en om onlogische redenen bepaalde spelers niet selecteert of wisselt. Terwijl het belang van het nederlnads elftal vooropgaat en niet dat van Van Basten.
Chris a.k.a Giiser

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za nov 26, 2005 1:48 pm

Jesse schreef:Ach, van Basten heeft ook Yilderim lopen pushen dat hij zich moest naturaliseren enz... om hem vervolgens één wedstrijd te laten spelen.

Het intresseert hem allemaal niks. Wel kicke. :D
Yildirim was al Nederlander, hij moest alleen kiezen voor welk land hij wilde spelen.

Gebruikersavatar
San Marco
Berichten: 1830
Lid geworden op: vr apr 30, 2004 5:56 pm

Bericht door San Marco » za nov 26, 2005 2:36 pm

Wat ik niet begrijp is dat van Basten Kalou voor de rechterflank wilt gebruiken, terwijl hij bij Feyenoord toch vooral vanaf links af komt. Is hij soms in de war met grote broer Kalou?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za nov 26, 2005 2:39 pm

Dat begrijp ik ook niet, SM. Bovendien vind ik (en Kalou zelf ook, trouwens) dat Kalou meer een speler voor de as is dan een speler voor de flanken.

Ik vind Kalou een leuk talent hoor, maar het enthousiasme dat Van Basten en Hiddink aan de dag leggen, vat ik niet helemaal.

Gebruikersavatar
San Marco
Berichten: 1830
Lid geworden op: vr apr 30, 2004 5:56 pm

Bericht door San Marco » za nov 26, 2005 2:45 pm

Misschien wilt ie m wel gebruiken in de 'Messi rol' van Barcelona, dat zou nog kunnen. Weet alleen niet hoe zijn linker been is.
Als hij dat wil zou ik toch eerder van Persie daar neerzetten, die vind ik vele malen beter.

Mr. Ajax
Berichten: 14559
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » za nov 26, 2005 6:58 pm

Dus nu krijgt een voetballer die wekelijks slecht presteert een zekere plaats in het elftal? Ik dacht dat voetballers zich wekelijks moest bewijzen bij zijn club. Maar slecht spelen bij Feyenoord is natuurlijk nog veel beter dan goed spelen bij Barça...
van Bommel kreeg na zijn goede reeks bij Barca toch een uitnodiging?? Dat hij zich geblesseerd heeft ligt toch zeker ook aan van Basten?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23025
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » za nov 26, 2005 8:24 pm

Chris schreef:Dan alsnog bij mijn weten heeft Van Basten altijd een voorwaarde gehad voor het selecteren van spelers: dat ze goed presteerden bij hun club.
Kalou voldoet niet aan die voorwaarde en hij is geen vleugelspeler, hij speelt nu al een tijdje op de vleugel hij rendeert daar niet optimaal. Ik vind het ook uitermate belachelijk dat iemand zover voor het WK al een plaats gegung wordt in een selectie, er kan nog zoveel gebeuren in die tijd.

Van Basten is echt bezig met net als Advocaat op om naam te gaan kiezen. Van Bommel er niet bij, Davids er niet bij, volgens mij heeft Van Basten moeite met mensen waar hij niet mee om kan gaan. Dat karakters botsen en dat hij dan voor zich zelf kiest en om onlogische redenen bepaalde spelers niet selecteert of wisselt. Terwijl het belang van het nederlnads elftal vooropgaat en niet dat van Van Basten.
Het beste elftal is niet altijd het elftal met de 11 beste voetballers. Je moet ook een team hebben dat voor elkaar door het vuur gaat. Zeker op een eindtoernooi is dit heel belangrijk. Davids is een persoon die een team uit balans kan laten vallen door z'n gedrag, hoewel hij nu wel aardig presteert bij de Spurs. vBommel is een voetballer waar het team om moet draaien, anders komt hij niet goed tot z'n recht en helaas is dat niet het systeem dat vBasten voor ogen heeft.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » za nov 26, 2005 8:42 pm

Raymon schreef:vBommel is een voetballer waar het team om moet draaien, anders komt hij niet goed tot z'n recht en helaas is dat niet het systeem dat vBasten voor ogen heeft.
Welk systeem is dat dan?.

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Bericht door Michael_B » za nov 26, 2005 8:49 pm

Een kut systeem :D
Face your fears and live your dreams, No Fear

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23025
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » za nov 26, 2005 8:54 pm

Jim schreef:
Raymon schreef:vBommel is een voetballer waar het team om moet draaien, anders komt hij niet goed tot z'n recht en helaas is dat niet het systeem dat vBasten voor ogen heeft.
Welk systeem is dat dan?.
Ik heb niet gezegd dat het het beste systeem is ;) maar dat dit de keuze is van vBasten. Voorlopig spreken de resultaten voor zich, maar ik ben het met je eens dat de uitvoering vaak ondermaats is.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » za nov 26, 2005 8:59 pm

Nou tis te hopen dat die rechter zijn klein bietje verstand laat werken en Kalou met een flinke schop onder z'n achterste achteraan laat aansluiten in de Ik-wil-Nederlander-rij-worden.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23025
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » za nov 26, 2005 9:06 pm

Voetske schreef:Nou tis te hopen dat die rechter zijn klein bietje verstand laat werken en Kalou met een flinke schop onder z'n achterste achteraan laat aansluiten in de Ik-wil-Nederlander-rij-worden.
Voor de goede orde ben ik het daar mee eens. There is always a first for everything.. ;)
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » za nov 26, 2005 9:08 pm

Raymon schreef: Ik heb niet gezegd dat het het beste systeem is ;) maar dat dit de keuze is van vBasten.
Maar de keuze van van Basten is overwegend 4-3-3 met de punt naar achteren. Hetzelfde dus als PSV afgelopen seizoen speelde met van Bommel. En we konden vaststellen dat van Bommel daarin destijds prima rendeerde en presteerde. Je stelling dat van Basten een systeem kiest waarin van Bommel niet tot zijn recht zou komen is dus feitelijk onjuist.
Verder heeft van Bommel intussen bij Barcelona laten zien dat hij aardig kan ballen zonder dat het team perse helemaal om hem moet draaien. Ook dat argument van je kan dus de prullenbak in.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za nov 26, 2005 9:11 pm

Jim schreef: Maar de keuze van van Basten is overwegend 4-3-3 met de punt naar achteren. Hetzelfde dus als PSV afgelopen seizoen speelde met van Bommel. En we konden vaststellen dat van Bommel daarin destijds prima rendeerde en presteerde. Je stelling dat van Basten een systeem kiest waarin van Bommel niet tot zijn recht zou komen is dus feitelijk onjuist.
Verder heeft van Bommel intussen bij Barcelona laten zien dat hij aardig kan ballen zonder dat het team perse helemaal om hem moet draaien. Ook dat argument van je kan dus de prullenbak in.
Oranje en Psv spelen/speelden beiden met de punt naar achteren, dus speelden ze hetzelfde systeem? Aparte gedachtegang.
Laatst gewijzigd door Jöhnk op za nov 26, 2005 9:23 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » za nov 26, 2005 9:14 pm

Een hele logische gedachtengang.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23025
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » za nov 26, 2005 9:16 pm

Jim schreef:
Raymon schreef: Ik heb niet gezegd dat het het beste systeem is ;) maar dat dit de keuze is van vBasten.
Maar de keuze van van Basten is overwegend 4-3-3 met de punt naar achteren. Hetzelfde dus als PSV afgelopen seizoen speelde met van Bommel. En we konden vaststellen dat van Bommel daarin destijds prima rendeerde en presteerde. Je stelling dat van Basten een systeem kiest waarin van Bommel niet tot zijn recht zou komen is dus feitelijk onjuist.
Verder heeft van Bommel intussen bij Barcelona laten zien dat hij aardig kan ballen zonder dat het team perse helemaal om hem moet draaien. Ook dat argument van je kan dus de prullenbak in.
Zeggen dat Oranje en PSV hetzelfde systeem spelen is ronduit belachelijk. Denken dat Oranje en Barcelona hetzelfde spelletje spelen is ook reden tot lachwekkendheid. PSV speelt al sinds jaar en dag 4-4-2 en op papier lijkt het soms op een 4-3-3 maar dat is het dus absoluut niet.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za nov 26, 2005 9:16 pm

Dus het Barça van Cruijff speelde hetzelfde systeem als Psv?

Dat zou je niet zeggen. :X

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » za nov 26, 2005 9:48 pm

Raymon schreef: Zeggen dat Oranje en PSV hetzelfde systeem spelen is ronduit belachelijk.
Toch is het zo.
Raymon schreef: Denken dat Oranje en Barcelona hetzelfde spelletje spelen is ook reden tot lachwekkendheid.
Je leest niet goed. Dat heb ik helemaal nergens gezegd. Heb de link naar Barcelona alleen gelegd om aan te geven dat van Bommel ook tot zijn recht kan komen als de ploeg niet om hem draait. Hetgeen jij wel beweert.
Raymon schreef: PSV speelt al sinds jaar en dag 4-4-2 en op papier lijkt het soms op een 4-3-3 maar dat is het dus absoluut niet.
Kieft/Romario, Nilis/v. Nistelrooij en Vennegoor/Kezman hebben in het verleden een spitsenkoppel in 4-4-2 gevormd.
De laatste anderhalf jaar speelt PSV echter wel degelijk 4-3-3. Met de punt naar achteren. Vorig seizoen met Vogel, nu met Simons op die positie. Weliswaar een dynamische variant met vleugelspelers die niet louter tot de zijlijn zijn veroordeeld (rechtsbuiten Kuyt is dat bij Oranje overigens ook niet) maar wel een 4-3-3. Centrumspits Vennegoor is niet voor niks zijn plaats kwijtgeraakt aan centrumspits Kone.

Plaats reactie