Kwalificatie WK 2018

Ploeterend of oogstrelend

Moderator: mods

columbus

Re: Kwalificatie WK 2018

Bericht door columbus » vr sep 01, 2017 10:05 am

Natuurlijk gaat er in de opleiding misschien iets fout, heb er zicht op. Wat wel vreemd is dat er op dit moment geen talenten zijn van kaliber Robben/van Persie. De 'Toppers' van nu zijn echt een stuk minder? Hoe kom dat? Een mindere periode met zulke talenten of voetballen er gewoon minder jongetjes? Kortom, is Nederland niet meer zo voetbal minded als voorheen?

Wat ik wel vind is dat er heel veel jonge gasten echt veel te snel vertrekken bij hun clubs. Wat is er toch mis met tot je 23/24e bij je club spelen. Een club verlaten met 5 jaar eredivisie is toch handig.

Maar goed, het was gisteren echt slecht. Al denk ik dat Nederland veel beter kan. ik zag vorige week Liverpool - Arsenal, Wijnaldum was echt vreselijk goed. Nu geen schim, hoe kan dat? Primes schijnt in Rusland uit te blinken? In Oranje niet. De Vrij en Hoedt speelde samen basis bij Lazio?

Yopii

Bericht door Yopii » vr sep 01, 2017 10:24 am

Peter schreef:Heb niks gezien, maar dit komt toch niet als een verrassing? De jeugdopleiding van de Nederland BV is zo dood als een pier. De Langelers hebben het voor het zeggen en die hebben er gewoon geen kijk op.
Yep, maar die Langeler kan leuk babbelen, hè? Ze vinden hem een aardige man.

Vernieuwers krijgen geen kans, want degenen die er zitten voelen zich snel aangevallen en zijn doodsbang voor hun positie. Het is ons kent ons.
Het probleem doet zich voor van hoog tot laag. Bij de KNVB is het een puinhoop. De opleidingen zijn slecht. Er komen geen bijzondere trainers meer door, waardoor Oranje het moet doen met scholletjes of bejaarden die hun beste tijd allang achter zich hebben liggen.
Wat ze niet doorhebben: het kan nog veel slechter. Oranje is al door België en Zwitserland ingehaald, landen waar 'we' vroeger op neerkeken, maar dit is pas het begin. Waarom nog neerbuigend doen over Bulgarije of Zweden? Over Bosnië, Oostenrijk of Polen? Oranje zakt en zakt en zakt, maar de Nederlandse voetbalwereld blijft vasthouden aan de inzichten van 1995 en de mensen die daarbij horen.

Veel van die jonge talenten gaan nu naar het buitenland, want daar is de kans op miljonair worden het grootst. Ook dat snap ik wel weer.
Ze moeten niet naar Engeland gaan, want daar krijgen talenten geen kans. Als ik een toptalent was, ging ik naar Frankrijk. Daar haal je veel sneller een hoog niveau dan in Nederland.

999

Bericht door 999 » vr sep 01, 2017 10:48 am

Peter schreef:Heb niks gezien, maar dit komt toch niet als een verrassing? De jeugdopleiding van de Nederland BV is zo dood als een pier. De Langelers hebben het voor het zeggen en die hebben er gewoon geen kijk op. Bij PSV zie je nu dat ze noodgedwongen wat talenten moeten doorschuiven. En dan is zo'n Paal dus een jongen die aan de deur klopt...

Veel van die jonge talenten gaan nu naar het buitenland, want daar is de kans op miljonair worden het grootst. Ook dat snap ik wel weer.
Beenhakker was net op de radio.Hij zegt dat ondanks alle gemis aan een nieuwe generatie goede voetballers ( we teren nog op de lichting 2000, Robben, Sneijder , van Persie ) moeten deze spelers gewoon beter kunnen.Daar ben ik het wel mee eens.

Dit is ook geen wedstrijdfit elftal met spelers die bij hun club vaste reserve zijn en in het NLD elftal basisspeler zijn.

Misschien moet je anders gaan opleiden, misschien moet je dit of dat.Maar je zal altijd afhankelijk zijn van aanwas, het talent.En het talent dat wil blijven en niet voor het grote geld kiest, vervolgens hoor je bijna nooit meer iets van de vertrokken speler.We pleuren bij elke voetbal vereniging van die ku(ns)tgrasveldjes neer, mooi weer veldjes.Als het een beetje slecht weer is traint de jeugd van b.v. AJAX binnen.Ik bedoel maar.In mijn tijd was dat dubbel pret op het grasveld, je leerde hoe je zo iets moest handelen, slecht veld en weer.Je andere spieren moesten mee gaan werken.

Ik kreeg vroeger 2x per week sport op school, diverse sporten.M.a.w. je fysieke ontwikkeling begon toen al.Handbal , trefbal, stormbaan, voetbal, basketbal, volleybal enz. en van velen die ik nog van vroeger kende kozen na of tijdens school voor een of andere sport.Nu kiest men al op zeer jonge leeftijd of het een Playstation of Xbox moet worden.
Blij met de punten ...

wimpey

Bericht door wimpey » vr sep 01, 2017 10:56 am

Wat een zak hooi is die Axel Witsel trouwens. :excited.gif:

Yopii

Bericht door Yopii » vr sep 01, 2017 11:37 am

@999: daar was men onder Jonk wel mee bezig:
Geïnspireerd door de ideeën van Johan Cruyff werd het trainen van technische vaardigheid in ere hersteld als de primaire focus van het trainingsprogramma van U8 tot en met U12. Door de basisprincipes van de Coerver method te combineren met moderne leerstijlen (“Coerver 2.0”) werden de jeugdspelers van Ajax uitgedaagd meester te worden over de bal, de 1-tegen-1 situaties te domineren en bovenal hun creatieve potentieel te ontdekken en benutten. Daarnaast bracht Michel het motto van Johan Cruyff en Wim Jonk in de praktijk, namelijk “de cultuur van het straatvoetbal moet worden geïmplementeerd in de jeugdopleiding”. Hij integreerde de straatvoetbalprincipes in het programma van de Onderbouw, zoals meer vrijheid en verantwoordelijkheid voor de speler, wedstrijdvormen in kleinere ruimtes, trainen op diverse ondergronden, etc.
Het blijft eeuwig zonde dat Jonk niet wat sterker was in de communicatie. Of moeten we zeggen: dat hij niet genoeg gesteund werd?

Talent is er best. Geloof er geen zak van dat er in België meer talent is dan hier. Natuurlijk, de zeer, zeer uitzonderlijke spelers zijn schaars. Wat daaronder zit, kun je best opleiden.

Binnenkort zal een Don Quichotte ergens vast een poging doen iets vernieuwends in te voeren, maar veel kans van slagen zal het niet hebben, vrees ik. Wie iets 'geks' bedenkt, wordt afgemaakt. Dat is helaas de mentaliteit van het Nederlandse voetbal. Liever zelfmedelijden en excuses. Maar je weet: stilstand is achteruitgang.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » vr sep 01, 2017 12:27 pm

Vooral Advocaat viel door de mand vond ik. Je weet tegen het einde van de wedstrijd dat Bulgarije aan het winnen is. Je staat op dat moment met 2-0 achter, en hebt geen schijn van kans op een punt. En dan gooi je het toch achterin helemaal open... Die weggevertjes kunnen je later nog duur komen te staan.

Afijn, eerst maar eens winnen van Bulgarije. Dat zou al een half wonder zijn met dit soepzooitje.

Verder til ik niet zo zwaar aan het verval. Soms krijg je zo'n generatie. De Belgen hebben toch ook niks bijzonders gedaan en daar staat opeens een zeer fraai nationaal elftal. Er wordt genoeg gevoetbald in NL. Talent breekt echt wel weer door. Een opleiding heeft daar niet veel mee te maken. De pareltjes komen er toch wel.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » vr sep 01, 2017 12:35 pm

Maar Voets, je bent toch wel met me eens dat het materiaal echt heel matig is? Bij Frankrijk kunnen ze Giroud, Griezmann, Coman, Mbappé, Benzema, Lacazette, Fekir, Gameiro, Martial, Payet, Ousmane Dembele en Ribery (even uit m'n hoofd dit he!) opstellen als aanvallers. Voor het Nederlands Elftal zou iedere speler onbetwist basisspeler zijn.
Zo'n Dembele is 20 jaar, Coman 21, Mbappé 18, Martial 21. Zitten qua leeftijd dus in de categorie van Sierhuis, Kluivert, Bergwijn, Sam Lammers. Om het verschil in kwaliteit maar even aan te geven he. Dembele is even oud als Sam Lammers. Een jongen die bij PSV als 'talent' te boek staat en die nu gaat voor z'n kans. :smallgrin.gif:

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » vr sep 01, 2017 12:37 pm

Monkey Tonk schreef: Verder til ik niet zo zwaar aan het verval. Soms krijg je zo'n generatie. De Belgen hebben toch ook niks bijzonders gedaan en daar staat opeens een zeer fraai nationaal elftal. Er wordt genoeg gevoetbald in NL. Talent breekt echt wel weer door. Een opleiding heeft daar niet veel mee te maken. De pareltjes komen er toch wel.
Ja is dat zo? Noem maar eens 5 jongens van 18-21 waarvan je denkt 'sodeju dat is nu al een klasbak'.

Zo'n Nouri was altijd een groot talent in de ogen van iedere volger. Een jongen die 19 jaar oud was en bij Jong Ajax in de Jupiler League zijn minuten maakte. Pogba was toen al onbetwist basisspeler bij Juventus.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » vr sep 01, 2017 12:51 pm

Peter schreef:
Monkey Tonk schreef: Verder til ik niet zo zwaar aan het verval. Soms krijg je zo'n generatie. De Belgen hebben toch ook niks bijzonders gedaan en daar staat opeens een zeer fraai nationaal elftal. Er wordt genoeg gevoetbald in NL. Talent breekt echt wel weer door. Een opleiding heeft daar niet veel mee te maken. De pareltjes komen er toch wel.
Ja is dat zo? Noem maar eens 5 jongens van 18-21 waarvan je denkt 'sodeju dat is nu al een klasbak'.

Zo'n Nouri was altijd een groot talent in de ogen van iedere volger. Een jongen die 19 jaar oud was en bij Jong Ajax in de Jupiler League zijn minuten maakte. Pogba was toen al onbetwist basisspeler bij Juventus.
Je wilt dat ik nog onbekende spelers ga noemen?

Ik zal daarbij in gebreke moeten blijven. Het gaat me meer om de infrastructuur van het land. Overal voetbalvelden. Soms is de oogst wat minder. So what?

999

Bericht door 999 » vr sep 01, 2017 1:21 pm

Peter schreef:Maar Voets, je bent toch wel met me eens dat het materiaal echt heel matig is? Bij Frankrijk kunnen ze Giroud, Griezmann, Coman, Mbappé, Benzema, Lacazette, Fekir, Gameiro, Martial, Payet, Ousmane Dembele en Ribery (even uit m'n hoofd dit he!) opstellen als aanvallers. Voor het Nederlands Elftal zou iedere speler onbetwist basisspeler zijn.
Zo'n Dembele is 20 jaar, Coman 21, Mbappé 18, Martial 21. Zitten qua leeftijd dus in de categorie van Sierhuis, Kluivert, Bergwijn, Sam Lammers. Om het verschil in kwaliteit maar even aan te geven he. Dembele is even oud als Sam Lammers. Een jongen die bij PSV als 'talent' te boek staat en die nu gaat voor z'n kans. :smallgrin.gif:
Dat is zo, al kan men beter.Degene die spelen in het buitenland doen dat niet omdat ze een leuk koppie hebben toch ?.

Als het talent er niet is Peter, dus als je de Coman's , de Dembele's , MBappe's enz. niet hebt omdat ze gewoonweg niet of nog niet geboren zijn, kun je opleiden wat je wilt .Dijks wordt echt niet beter door een andere opleiding.En hij is niet de enige.Kijk als het zo simpel zou zijn dan hadden we al weer drie keer de nieuwe JC mogen begroeten.
Blij met de punten ...

wimpey

Bericht door wimpey » vr sep 01, 2017 1:59 pm

Monkey Tonk schreef: Het gaat me meer om de infrastructuur van het land. Overal voetbalvelden. Soms is de oogst wat minder. So what?
Wat een simplisme.

Thomas Lemar: zou die jongen van nature altijd in beweging zijn, bij iedere bal die hij afspeelt de ruimte zoeken om aanspeelbaar te zijn? Of zou die jongen dat middels 1.000en trainingsuren hebben geperfectioneerd? Ik denk een combi van talent en loei- loeihard en vooral goed werken.

Ter vergelijking: de middenvelders van Oranje stonden stil. Ze waren niet aanspeelbaar. Ze waren technisch niet in staat om onder druk een bal goed te verwerken. Niets nieuws: bij het succesvolle WK 2014 moest Oranje het ook hebben van d'n langen haal. Zeer goed gemanaged: ja. Zeer goed gevoetbald: nee.

De basic skills van NL spelers zijn onvoldoende voor topvoetbal. Maar o wee wanneer er in NL mensen opstaan die dat aan de kaak stellen en die de aanpak van die basic skills willen veranderen in een poging tot verbetering. Dan staat er een kliek op die het outdated circulatievoetbal uit de mid 90s met hand en tand verdedigt. Dat achterlijke patroon kan eigenlijk alleen doorbroken worden door iemand die de Nederlandse taal niet beheerst, z'n vak beheerst en overal schijt aan heeft.

wimpey

Bericht door wimpey » vr sep 01, 2017 2:11 pm

Suarez ook weer lekker bezig gisteren:

http://www.soccernews.nl/news/401675/VI ... vertreding

Hallo dan. :excited.gif: Witsel, Suarez: recidivisten he.

Wouter

Bericht door Wouter » vr sep 01, 2017 6:43 pm

Het punt is dat ons "circulatievoetbal" zich vrijwel uitsluitend in de achterste linie afspeelt. De bal gaat van de CV naar de linksback, terug naar dezelfde CV, dan naar de andere CV, dan naar de rechtsback en vervolgens terug naar de keeper.

Dat is levensgevaarlijk, want als je achterin de bal kwijt raakt ben je meteen het haasje. Als je de bal voorin of zelfs op het middenveld kwijtraakt kun je het doorgaans nog repareren.

Nederlandse verdedigers worden echter opgeleid tot zogenaamd risicoloos rondschuiven achterin in plaats van de bal vooruit te spelen. Balbezit wordt immers tot het grootste goed verklaard, zelfs al is al dat balbezit op de eigen helft. Ik denk serieus dat dat één van de belangrijkste problemen is in het Nederlandse voetbal. En ja, middenvelders moeten ook beweeglijker zijn en zich beter aanbieden. En altijd opengedraaid staan zodat ook zij de bal weer vooruit kunnen spelen.

Je ziet het in de eredivisie soms zelfs met vrije trappen en inworpen. Wordt een vrije trap doodleuk teruggespeeld op de doelman. Als coach zou ik mijn spelers dat verbieden.

Khraa

Bericht door Khraa » vr sep 01, 2017 6:58 pm

Gisteren werd er ook 0 druk gezet op de Fransen. Alles gebeurde op 5 meter. Lijkt me heerlijk voetballen. Balletje aannemen, beetje rondkijken en rustig passen. Zo kan je een aanval mooi opzetten. Door verdedigend te ver terug te zakken hadden de aanvallers van Frankrijk mooi de ruimte tussen het middenveld en de verdediging. Door het verre terugzakken was er ook altijd iemand over bij de Fransen, normaal is dat niet erg als dat een verdediger is die niet kan voetballen, maar deze konden allemaal wel voetballen. Er waren aldoor 2 mensen vrij die de bal konden aannemen. Aangezien de Fransen ook goed bewegen kwamen deze mensen ook makkelijk door.

Het was echt heel slecht.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » vr sep 01, 2017 6:58 pm

wimpey schreef:
Monkey Tonk schreef: Het gaat me meer om de infrastructuur van het land. Overal voetbalvelden. Soms is de oogst wat minder. So what?
Wat een simplisme.

Thomas Lemar: zou die jongen van nature altijd in beweging zijn, bij iedere bal die hij afspeelt de ruimte zoeken om aanspeelbaar te zijn? Of zou die jongen dat middels 1.000en trainingsuren hebben geperfectioneerd? Ik denk een combi van talent en loei- loeihard en vooral goed werken.

Ter vergelijking: de middenvelders van Oranje stonden stil. Ze waren niet aanspeelbaar. Ze waren technisch niet in staat om onder druk een bal goed te verwerken. Niets nieuws: bij het succesvolle WK 2014 moest Oranje het ook hebben van d'n langen haal. Zeer goed gemanaged: ja. Zeer goed gevoetbald: nee.

De basic skills van NL spelers zijn onvoldoende voor topvoetbal. Maar o wee wanneer er in NL mensen opstaan die dat aan de kaak stellen en die de aanpak van die basic skills willen veranderen in een poging tot verbetering. Dan staat er een kliek op die het outdated circulatievoetbal uit de mid 90s met hand en tand verdedigt. Dat achterlijke patroon kan eigenlijk alleen doorbroken worden door iemand die de Nederlandse taal niet beheerst, z'n vak beheerst en overal schijt aan heeft.
Het stond helemaal verkeerd gisteravond. Als je het wel goed neerzet wordt je echt niet zo weggespeeld. Advocaat is een joker. Het was zo simpel als wat voor Frankrijk om NL achterin vast te zetten. Dat ziet een coach toch ook? Dan geeft je toch wat aanwijzingen vanaf de zijkant zodat het beter klopt?

Je zult je het begin van de jaren tachtig herinneren. Toen zag het er ook niet uit. En opeens had je het drietal Gullit, van Basten, Rijkaard. Ok, Cruijff kwam terug, en die heeft een invloed gehad. Maar dat drietal trok het voetbal weer naar boven. Er is geen godswonder voor nodig, hoor. Gewoon een betere lichting dan wat er nu rondloopt. Kijk naar Belgie, zou ik zeggen. Dat is meestal niet veel, maar nu is het daar een gouden tijd.

Na het vorige WK is NL als een kaartenhuis in elkaar gezakt. Het had allang weer op de rails moeten staan, maar het gekwakkel gaat door. Het komt niet eens door de spelers. Die kunnen veel beter voetballen dan wat er gisteravond vertoond werd. Maar ze zitten niet op dezelfde golflengte. Dan sluipt de twijfel erin en gaat iedereen anstig spelen. Dat was het gisteren. Geen enkel vertrouwen. Dat voelt Frankrijk zo, en toen liepen ze erover heen. Je zag het gebeuren. De eerste twintig minuten zat NL, ondanks de tegengoal, nog wel in de wedstrijd. Die goal kwam uit het niks. Een stomme fout van een verdediger die de bal op het middenveld naar een Fransman past.

Frankrijk wilde daarvoor ook vroeg druk zetten, maar NL speelde zich er toen wel onderuit, door gewoon de bal rond te laten gaan. De Fransen gaven dat toen wat op, omdat het anders teveel kracht kost. Maar toen ze het later weer probeerden kon NL opeens niet meer onder de druk uit. Dezelfde strategie, met een ander gevolg. Dan zit het in tussen de oren. Op het veld moet ten eerste de aanvoerder dat aanvoelen. Als de coach niks doet, kan die ook wat aanwijzingen geven. Er zijn geen timeouts in voetbal, dus als je overlopen wordt moet je een blessurebehandeling inlassen, om het even snel te bespreken. Kleine dingetjes, die bij elkaar een groot verschil maken. Nu keek iedereen elkaar aan omdat ze het zelf ook niet meer wisten. In de kop, dus. De meesten kunnen echt nog wel voetballen.

Het gaat in principe in een wedstrijd maar om 1 vraag; Wie is de kat en wie is de muis? Als een echt Ajax, of een echt Oranje het veld opstapt is die vraag al voor de aftrapt beantwoord (in de meeste wedstrijden). Gisteren was NL de muis. Daar zijn wij niet aan gewend. Maar het heeft niks met de voeten te maken. Ik roep al jaren dat men in NL te braaf voetbalt. Maar ik zie hetzelfde in de maatschappij hier. Ben een poosje in NL, en ik herken het nauwelijks. Helemaal niet, eigenlijk. Totaal geen rock'n'roll. Moeten voetballers die culturele kar dan trekken? Of speelt NL zo voorspelbaar en voorzichtig en zonder overtuiging omdat het een afspiegeling is van iets veel algemeners?

Er was een moment in de wedstrijd dat Pogba zijn ploeggenoot Blind expres en zonder dat het enige zin had voor schut probeerde te zetten. Weet je dat moment nog? Dat zijn de momenten waarvoor je een kaart pakt, door die Pogba helemaal onder de graszoden te werken. Geen rood, maar wel zwaar geel. Met voetbal zelf heeft dat niks te maken, maar het heeft alles te maken met de psychologische balans in het veld.

Ik had het eeder over het trio van Basten-Rijkaard-Gullit Wat hadden ze alledrie? Een f*ck you! mentaliteit. Als het nodig was. Dacht je echt dat ze zo goed waren geworden als ze alleen maar braaf hadden kunnen zijn?

Iniesta

Bericht door Iniesta » vr sep 01, 2017 9:24 pm

Als we alsnog tweede zouden worden, staan we er momenteel wel duidelijk het slechts voor van alle nummer 2s

Sandro

Bericht door Sandro » vr sep 01, 2017 9:37 pm

Slechts zes punten boven Luxemburg, over zeven wedstrijden. Tja.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Yopii

Bericht door Yopii » vr sep 01, 2017 10:32 pm

Wouter schreef:Het punt is dat ons "circulatievoetbal" zich vrijwel uitsluitend in de achterste linie afspeelt. De bal gaat van de CV naar de linksback, terug naar dezelfde CV, dan naar de andere CV, dan naar de rechtsback en vervolgens terug naar de keeper.

Dat is levensgevaarlijk, want als je achterin de bal kwijt raakt ben je meteen het haasje. Als je de bal voorin of zelfs op het middenveld kwijtraakt kun je het doorgaans nog repareren.

Nederlandse verdedigers worden echter opgeleid tot zogenaamd risicoloos rondschuiven achterin in plaats van de bal vooruit te spelen. Balbezit wordt immers tot het grootste goed verklaard, zelfs al is al dat balbezit op de eigen helft. Ik denk serieus dat dat één van de belangrijkste problemen is in het Nederlandse voetbal. En ja, middenvelders moeten ook beweeglijker zijn en zich beter aanbieden. En altijd opengedraaid staan zodat ook zij de bal weer vooruit kunnen spelen.

Je ziet het in de eredivisie soms zelfs met vrije trappen en inworpen. Wordt een vrije trap doodleuk teruggespeeld op de doelman. Als coach zou ik mijn spelers dat verbieden.
:biggthumpup.gif:

Opbouwen via de back, ook zoiets. Die staat vast en kan alleen terug, langs de tegenstander (met alle risico's van dien) of over de zijlijn.

Al die basisfouten... Slechte opleiders beweren dat er geen talent is. Terwijl ze talent verpesten met hun gepruts.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » za sep 02, 2017 7:41 am

Die Hoedt is trouwens een hele matige verdediger maar sinds ie in Italië speelt moet hij ineens heel goed zijn geworden ofzo?
Whitey on the moon.

Wouter

Bericht door Wouter » za sep 02, 2017 8:23 am

Ja, Yopi. Net als het inspelen van een middenvelder die met de neus naar het eigen doel staat, dat zie je ook vaak. Maar het allerergst zijn die vrije trappen achteruit. Dat een ploeg ergens vlakbij de middellijn een vrije trap krijgt en de bal dan doodleuk terug speelt naar de keeper. Dat slaat helemaal nergens op.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za sep 02, 2017 4:21 pm

GangstaRiB schreef:Die Hoedt is trouwens een hele matige verdediger maar sinds ie in Italië speelt moet hij ineens heel goed zijn geworden ofzo?
Die was bang. Dat straalde ervanaf. Dat kan nooit op dit niveau. Hij hield uit wanhoop iedereen maar vast. Zelfs bij de middellijn. lol Die wist echt niet meer wat hij moest doen, en dan maakt het niet meer uit hoe goed je kunt voetballen. Het zit voor 90% tussen de oren bij dit Oranje.

Waarom maakte Cruijff een team altijd beter, of hij nu in het veld stond of niet? Omdat hij de spelers op dezelfde lijn kon krijgen. Het tegenovergestelde daarvan is los zand. Daar hangt NL nu al een hele poos rond. Ze spelen niet als een team. Dan heb je niks aan sterspelers, want die brengen alleen iets extras als het fundament klopt. Na het WK waren ze waarschijnlijk wat omhooggevallen. Door de verrassende taktiek van van Gaal kwam het team verder dan de kwaliteiten deden vermoeden. Pas daarna bleek dat men de grootste moeite had met opbouwend voetbal, waarbij de verdediging vaak het grootste struikelblok was. Daar hoort de aanval te beginnen. Nou, dan moet je betere voetballers in het centrum zetten. Geen jongens voor wie de bal een probleem is, een verantwoordelijkheid die ze liever verschuiven. Geen jongens bij wie tijdens een wedstrijd de moed in de schoenen zinkt.

Ik zag ontzettend veel zwemmende spelers bij Oranje, dus misschien is waterpolo wat voor ze? Waar waren de spelers die het wel zagen en met een paar aanwijzingen het team weer in gestroomlijnde banen konden leiden? In het echte Ajax, waarmee ik opgroeide, gaf men elkaar constant aanwijzingen. Nu is het een zeldzaamheid. Het gebaar dat je tegenwoordig in voetbal het meest ziet is een applausje boven het hoofd als een goed bedoelde, maar waardeloos uitgevoerde pass de tribune invliegt. Ze zijn tegenwoordig liever positief dan kritisch. Het zal wel bij de PC-generatie horen.

Traditioneel kwam de branie in NL vanuit het Ajax-kamp. Voetbal begint in de hersens. Het totaalvoetbal werd niet vanuit het niets geboren. Het was een combinatie van creatief en hyperkritisch denken. Het was niet goed genoeg totdat het perfect was. Men streefde ergens naar, en die lat moest telkens hoger. Dan kom je vanzelf in de lift.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za sep 02, 2017 4:58 pm

Een element dat ze bij Ajax in de opleiding toe zouden kunnen voegen is het omgaan met chaos op het veld. Het gaat allemaal zo gestroomlijnd dat men buiten die bekende patronen niet meer kan denken. Ze moeten leren hoe ze vanuit chaos weer orde kunnen scheppen. En dat ontwikkel je niet als je alleen maar wint in de jeugd.

Misschien kan het via oneven partijvormen. Of partijvormen waarbij het aantal spelers verandert,op een oneven manier, - acht tegen zes, vier tegen vijf, vijf tegen zes - zodat je telkens in een andere situatie zit en heel erg op moet letten, en elkaar attend moet houden.

Sandro

Bericht door Sandro » zo sep 03, 2017 9:33 am

Ik zou vanavond denk ik spelen met Fosu, De Ligt, de Vrij en Blind. Promes, Wijnaldum, Vilhena en v Ginkel. Dost en Janssen.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo sep 03, 2017 9:48 am

Lekker Wijnaldum op de bank houden. Nog een paar dagen die klote interlands en dan is het weer even klaar. :biggthumpup.gif:
YNWA

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo sep 03, 2017 9:50 am

Sandro_Calaaabro schreef:Ik zou vanavond denk ik spelen met Fosu, De Ligt, de Vrij en Blind. Promes, Wijnaldum, Vilhena en v Ginkel. Dost en Janssen.
Leuk zonder keeper, het is al niet veel maar dan wordt het pas echt grappig. :hypocrite.gif:
YNWA

Plaats reactie