Chuba Akpom

Alles over de actieve spelers van Ajax

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59089
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Chuba Akpom

Bericht door 999 » ma mei 06, 2024 9:53 am

John van ’t Schip dolenthousiast over Engelsman met elf Eredivisie-goals
Alex Kroes moet lastige Ajax-knoop doorhakken over assistgever en doelpuntenmaker Chuba Akpom

MIKE VERWEIJ


VOLENDAM - Doelpunten zijn duur. En daarom ligt er op het bureau van technisch directeur Alex Kroes na FC Volendam-Ajax (1-4) een lastig dossier: Chuba Akpom. De 28-jarige Engelsman, die onder aan de Dijk een treffer en een assist achter zijn naam kreeg, stond op de nominatie te worden verkocht. Maar inmiddels is er twijfel. „Ik denk dat je mijn antwoord wel hebt”, lachte trainer John van ’t Schip, nadat hem was gevraagd welk advies hij Ajax over Akpom zou geven en hij vervolgens de loftrompet over de Engelsman had gestoken.


„Ik vind dat Chuba een heel belangrijke rol heeft sinds ik het stokje heb overgenomen. Als invaller heeft hij belangrijke goals gemaakt en – zoals bijvoorbeeld vandaag – hij schikt zich ook in een rol die misschien niet helemaal de zijne is. Toch heeft hij met een doelpunt en een assist weer een groot aandeel in de overwinning. Daarnaast is hij een jongen die heel positief is op de trainingen, hard werkt en professioneel is.”

"Wat beslist de nieuwe ’td’ als er interesse uit Engeland komt voor de spits die veel geld waard is?"
Tegen FC Volendam stelde Akpom de sterk spelende Kenneth Taylor in staat de 0-1 aan te tekenen en scoorde hij na een kwartier in het tweede bedrijf de 0-2. Met zijn assist en goal scherpte hij zijn – in het uit Ajax-perspectief dramatische seizoen – toch al bijzondere statistieken verder aan. De voetbalnomade, die voor Ajax en Middlesbrough voor negen (!) andere clubs speelde, liet tegen de degradant zijn elfde seizoenstreffer en tweede assist noteren. Zeven van de elf doelpunten maakte hij als invaller, de overige vier in de zes wedstrijden die hij in de basis startte. Gemiddeld had hij 67,5 minuut nodig om bij een competitiedoelpunt betrokken te zijn.


Akpom geschikt om oorlogskas te vullen
Duidelijk is dat Akpom meer kan opleveren dan Sven Mislintat bij Middlesbrough neertelde (maximaal 14,3 miljoen euro), omdat hij een home grown player is (een speler die voor zijn 21e verjaardag minstens drie seizoenen ingeschreven heeft gestaan bij een club) en elke Premier League-club er daar minimaal acht van in zijn selectie moet hebben. Na zijn 29 doelpunten in alle competities vorig seizoen voor Middlesbrough en vanwege zijn productiviteit voor Ajax zal er beslist Engelse interesse komen.


Wat Kroes in dat geval beslist, zal mede afhangen van financieel directeur Susan Lenderink, die afgelopen transferzomer op het standpunt stond dat er eerst moest worden verkocht voordat er kon worden gekocht. Akpom is uitermate geschikt om de oorlogskas te vullen. En mocht Ajax beslissen voor de Engelse trainer Graham Potter te gaan en niet voor de Italiaan Francesco Farioli, dan bloeit Akpom onder de vleugels van een landgenoot misschien nog verder op.

Taylor zou een langer verblijf van Akpom in Amsterdam in elk geval toejuichen. „Chuba kun je goed tussen de linies aanspelen en hij is balvast”, aldus Ajax’ beste speler van de middag. „Tegen FC Volendam speelde hij wat mij betreft echt een heel goede wedstrijd. Op de trainingen lijkt er weleens een magneet in het doel te hangen. Hij scoort veel en is een échte spits. Daarnaast is hij een echte prof, omdat hij altijd alles geeft en nooit zijn koppie laat hangen. Chuba praat niet veel, maar is een voorbeeld door te doen. Hij laat het zien en anderen volgen.”
De T.

Plaats reactie