Sebastien Haller

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40618
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Sebastien Haller

Bericht door Marillion » do okt 21, 2021 12:21 pm

Zeker.

Het is wel lastig te begrijpen. Het verschil tussen zijn goede en slechte momenten is soms zo groot.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 17874
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Sebastien Haller

Bericht door Yopii » do okt 21, 2021 1:06 pm

wimpey schreef:
do okt 21, 2021 12:13 pm
Yopii schreef:
do okt 21, 2021 11:49 am
Kan hij ook leveren als hij een topverdediger in zijn nek heeft? Dinsdag kreeg hij wel erg veel ruimte. Hij maakte zelfs een kopdoelpunt, terwijl we hier net hadden vastgesteld dat hij niet kan koppen. :smallgrin.gif:
Je kunt alles down playen. Akanji was tijdens het EK gewoon goed. Haalt veel weg. Hummels is over the Hill, maar zeer ervaren. Haller verdient alle credits voor z'n optreden, dat op meerdere facetten van het spel erg goed was.

Dat is vaak genoeg niet het geval, hetgeen ie te horen krijgt. Dus dient ie een uitstekend optreden ook als zodanig te ervaren. Toch?
Doelpunt van Haller heb je gezien, neem ik aan? :confused.gif:

Ik moest lachen, met zo'n pisboogje scoor je zelden op het hoogste niveau. Dan spring je dus recht omhoog en bij het minste zetje kun je niet meer richten.

Normaal gesproken zijn spelers die koppen in beweging, waardoor ze hun lichaamsgewicht gebruiken om in balans te blijven.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Sebastien Haller

Bericht door Iniesta » do okt 21, 2021 1:17 pm

Ook zonder goal speelde hij een goede wedstrijd

columbus
Berichten: 5285
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Sebastien Haller

Bericht door columbus » do okt 21, 2021 3:07 pm

Inderdaad. Als hij er niet staat en niet kopt zit de bal er ook niet in. Wat een gezeur zeg. Haller speelde een meer dan prima wedstrijd. Dat wordt bevestigd in zijn statistieken.

Yopii
Berichten: 17874
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Sebastien Haller

Bericht door Yopii » do okt 21, 2021 3:21 pm

Iniesta schreef:
do okt 21, 2021 1:17 pm
Ook zonder goal speelde hij een goede wedstrijd
Zeker, maar de verdediging van Dortmund was eergisteren van het niveau-FC Groningen.

Ik vraag me gewoon af wat Haller gaat klaarmaken tegen sterkere tegenstanders. In Engeland kwam hij tekort, terwijl hij toch groot en sterk is. Hier is hij menigmaal bekritiseerd vanwege zijn gebrekkige techniek en passiviteit, en niet alleen door mij. Is hij opeens een niveau omhoog gegaan? Of had zijn spel toch met de ruimte te maken die hij volop kreeg?

Misschien gezeur dat ik mij dat afvraag. Het zij zo. Wel lijkt het antwoord op mijn vraag van cruciaal belang als je wilt inschatten of Ajax echt ver kan komen in de CL.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Sebastien Haller

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » do okt 21, 2021 4:18 pm

Lionel schreef:
Mano schreef:
do okt 21, 2021 9:11 am
Lionel schreef:
wo okt 20, 2021 10:35 pm


Wat de cijfers van Hakker betreft:
Gaan we hem ook de assist op Antony toeschrijven? Hij verneukte twee hele grote kansen. Die moeten er gewoon in. Verder deed hij het prima, maar hij is gewoon niet goed genoeg. Ajax speelde ondanks Haller goed, niet dankzij.
We kennen je stokpaardje inmiddels. :excited.gif:
Antony verneukte ook een vette kans (3de minuut), hoor ik je niet over.
Tadic schoot ook vol op de keeper, hoor ik je niet over.
Gravenberch mag ik niet noemen want die hoort niet te scoren. :confused.gif:


Maar Haller.... die moet ELKE kans maken anders is hij geen knip voor z'n neus waard.
En ja, de bal op Antony is een assist. Geen bewussie maar als hij het kopduel niet wint, heeft Antony geen kans.
De assist op Blind was anders een hele goeie maar we benoemen natuurlijk alleen de negatieve kanten
Het punt met Haller is dat hij eigenlijk niet zoveel toevoegt als hij niet scoort. Hetgeen je van Tadic en Antony niet kan zeggen. Ik blijf erbij dat Ajax sterker is met Neres / Daramy op links en Tadic in de punt.

Tadic moet overigens wel meer gaan scoren. Dat ben ik zeker met je eens. Antony had ook moeten scoren in de 3e minuut. Die zou ook veel meer uit zijn snelheid moeten halen. Vaker diep moeten gaan.

Maar hoe Haller die kans verprutst omdat hij gewoon niet helemaal lekker op z'n bambi-voetjes staat :excited.gif:
Vond je dat hij tegen Dortmund voetballend weinig toevoegde dan?

Yopii
Berichten: 17874
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Sebastien Haller

Bericht door Yopii » do okt 21, 2021 4:24 pm

De wedstrijd tegen Dortmund was zeker zijn beste in het shirt van Ajax.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40618
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Sebastien Haller

Bericht door Marillion » do okt 21, 2021 4:40 pm

Dat rekenen we gewoon goed als compliment. :biggthumpup.gif: :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47044
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Sebastien Haller

Bericht door Lionel » vr okt 22, 2021 7:47 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
do okt 21, 2021 4:18 pm
Lionel schreef:
Mano schreef:
do okt 21, 2021 9:11 am


We kennen je stokpaardje inmiddels. :excited.gif:
Antony verneukte ook een vette kans (3de minuut), hoor ik je niet over.
Tadic schoot ook vol op de keeper, hoor ik je niet over.
Gravenberch mag ik niet noemen want die hoort niet te scoren. :confused.gif:


Maar Haller.... die moet ELKE kans maken anders is hij geen knip voor z'n neus waard.
En ja, de bal op Antony is een assist. Geen bewussie maar als hij het kopduel niet wint, heeft Antony geen kans.
De assist op Blind was anders een hele goeie maar we benoemen natuurlijk alleen de negatieve kanten
Het punt met Haller is dat hij eigenlijk niet zoveel toevoegt als hij niet scoort. Hetgeen je van Tadic en Antony niet kan zeggen. Ik blijf erbij dat Ajax sterker is met Neres / Daramy op links en Tadic in de punt.

Tadic moet overigens wel meer gaan scoren. Dat ben ik zeker met je eens. Antony had ook moeten scoren in de 3e minuut. Die zou ook veel meer uit zijn snelheid moeten halen. Vaker diep moeten gaan.

Maar hoe Haller die kans verprutst omdat hij gewoon niet helemaal lekker op z'n bambi-voetjes staat :excited.gif:
Vond je dat hij tegen Dortmund voetballend weinig toevoegde dan?
Hij voegde zeker iets toe, maar wat is het referentiekader? Hij was een paar keer goed aan de bal. Maar hij blijft beperkt.
IK GELOOF!!!!!!

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Sebastien Haller

Bericht door LucaS » vr okt 22, 2021 8:05 am

Wat voor belangrijks kan je als aanvaller bijdragen als je nooit scoort of een assist heeft?
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Sebastien Haller

Bericht door Monkey Tonk » vr okt 22, 2021 9:18 am

Haller is een fantastische spits voor Ajax. Ajax maakt Haller beter, en Haller maakt Ajax beter. Zo wil je het graag zien. Zijn kracht is zijn allroundheid. Iemand als Bergkamp was beter met de bal aan de voet, maar die kon niet koppen. Suarez is beter in de afronding, maar die gaf nauwelijks een assist. Ruud Geels kon beter koppen, en daar was alles wel mee gezegd.

Ben benieuwd waar zijn plafond ligt, want daar is Haller nog niet.

Die spits die niet juicht als hij scoort. Ultieme teamspits. :ajax.gif:
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Yopii
Berichten: 17874
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Sebastien Haller

Bericht door Yopii » vr okt 22, 2021 10:16 am

Suarez is beter in de afronding, maar die gaf nauwelijks een assist.

Huh?

https://www.transfermarkt.com/luis-suar ... saison=ges

Ik zou Haller sowieso niet met zulke grootheden willen vergelijken.

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10237
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Sebastien Haller

Bericht door WP_Legend » vr okt 22, 2021 10:20 am

Ik zou hem eerder met iemand als Milik vergelijken... Die was ook bepaald niet onomstreden!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Sebastien Haller

Bericht door Monkey Tonk » vr okt 22, 2021 10:30 am

The stats tell the real story. Leuke film die dit duidelijk maakt is Moneyball.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Yopii
Berichten: 17874
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Sebastien Haller

Bericht door Yopii » vr okt 22, 2021 10:49 am

Je bewering klopt niet. Suarez had juist altijd veel assists.

Statistieken liegen niet, in dit geval.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Sebastien Haller

Bericht door Jöhnk » vr okt 22, 2021 11:50 am

Suarez passeerde ook weleens een tegenstander, maar dat zie je niet in de statistieken. Althans, niet in de oppervlakkige statistieken.

Verder heb je assists en ‘assists’. Vinicius gaf gisteren een ‘assist’. Haller heeft ook heel veel ‘assists’ op zijn naam staan.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33275
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Sebastien Haller

Bericht door zeux » vr okt 22, 2021 11:55 am

Bij die ‘heel veel’ kan het toch niet echt toeval meer zijn?

Is een assist alleen een assist alstie ‘mooi’ is?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Sebastien Haller

Bericht door Jöhnk » vr okt 22, 2021 12:06 pm

Nee, maar dat bedoel ik juist. De verkeerde aanname van Vinicius gaat op dezelfde manier de boeken in als Suarez die eerst twee of drie man passeert en daarna de bal op het hoofd van Huntelaar schildert.

Haller had twee assists tegen Dortmund, maar in beide gevallen moest de bal nog wel ‘even’ in de hoek worden gekruld.

Het zijn allemaal assists, blijkbaar, maar wat zegt dat dan nog?

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Sebastien Haller

Bericht door peter » vr okt 22, 2021 12:09 pm

Monkey Tonk schreef:
vr okt 22, 2021 9:18 am
Zijn kracht is zijn allroundheid. Iemand als Bergkamp was beter met de bal aan de voet, maar die kon niet koppen. Suarez is beter in de afronding, maar die gaf nauwelijks een assist. Ruud Geels kon beter koppen, en daar was alles wel mee gezegd.
Ik vind Haller een heel beroerde kopper. Qua timing en qua techniek echt ver onder de maat voor zo'n lange slungel.

Yopii
Berichten: 17874
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Sebastien Haller

Bericht door Yopii » vr okt 22, 2021 12:11 pm

Soms is de 'voor-assist' ook belangrijker dan de assist. Een assist van een speler die alleen maar breed hoeft te leggen nadat hij door een ander gelanceerd is, is ook weer niet zo bijzonder. De assists van Suarez bij Ajax waren juist wel bijzonder. Hij wist vaak van niets iets te maken.

Overigens is de dreiging die van een speler uitgaat niet in de statistieken terug te vinden. Suarez die één op één staat is een heel ander verhaal dan Haller in dezelfde situatie.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Sebastien Haller

Bericht door Jöhnk » vr okt 22, 2021 12:25 pm

Eerste alinea: dat klinkt als Rommedahl.

Er zijn tegenwoordig wel statistieken die een tandje dieper gaan. Op zich een leuke ontwikkeling. Ik vind zelf xG een heel zinvolle ‘nieuwe’ statistiek.

Het nadeel bij dergelijke statistieken is wel dat subjectiviteit een grotere rol speelt. Een assist kun je objectief, op basis van enkele alom geaccepteerde definities, vaststellen maar xG niet. Net zoals je een ‘unforced error’ bij tennis niet objectief kunt vaststellen, want wat is unforced?

De gevoeligheid voor onderliggende aannames en definities en ook meningen (‘expertopinies’) bij xG is groot, vermoed ik. Laat drie analisten berekenen wat de xG van de goal van Blind is, en je krijgt drie verschillende getallen.

Passmaps vind ik ook leuk. En die zijn volgens mij wel vrij objectief op te tuigen (toont per speler de gemiddelde coördinaat van de door hem verstuurde passes, en naar welke andere spelers de passes vooral waren verstuurd), alleen de interpretatie is dan weer volledig subjectief. Wanneer is een patroon ‘goed’ en wanneer ‘slecht’? Daar bestaat niet echt een waarheid in.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33275
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Sebastien Haller

Bericht door zeux » vr okt 22, 2021 12:28 pm

Jöhnk schreef:
vr okt 22, 2021 12:06 pm
Haller had twee assists tegen Dortmund, maar in beide gevallen moest de bal nog wel ‘even’ in de hoek worden gekruld.
En die bal kan nooit in die hoek worden gekruld als de bal er niet is.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13360
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Sebastien Haller

Bericht door Arthur » vr okt 22, 2021 12:47 pm

De assist op Antony kun je wel als ‘assist’ bestempelen, want daar kwam niet veel controle bij kijken. Die voor Blind legde hij gewoon technisch vaardig op precies de juiste plek neer. Uiteraard moest Blind daar ook nog een hoop goed werk voor verrichten, maar zonder die assist was er überhaupt nooit een kans op een schot gekomen.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33275
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Sebastien Haller

Bericht door zeux » vr okt 22, 2021 12:53 pm

Arthur schreef:
vr okt 22, 2021 12:47 pm
De assist op Antony kun je wel als ‘assist’ bestempelen, want daar kwam niet veel controle bij kijken. Die voor Blind legde hij gewoon technisch vaardig op precies de juiste plek neer. Uiteraard moest Blind daar ook nog een hoop goed werk voor verrichten, maar zonder die assist was er überhaupt nooit een kans op een schot gekomen.
Hier verschillen we dus van mening. De effort die Haller doet om de bal 'levend' te houden, zorgt er voor dat Antony zijn kans krijgt.

Daarom mijn vraag: moet een assist 'mooi' (of technisch vaardig) zijn om een assist te zijn?

Het is vaak wat hoekig, rommelig en 'arbeid' bij Haller, maar wel effectief (als het lukt natuurlijk :smallgrin.gif: )!
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Sebastien Haller

Bericht door Jöhnk » vr okt 22, 2021 1:04 pm

Het zijn assists. Dat is denk ik niet de discussie. Als Blind de bal terugspeelt op Pasveer en Pasveer knalt hem over 100 meter in de kruising, dan is dat ook een assist.

We moeten wel ons gezond verstand blijven gebruiken, dat is denk ik het punt. De assists van Haller zijn regelmatig enigszins halfbakken - in die zin dat er meestal nog heel wat moet gebeuren vanwege de aangespeelde medespeler om de bal in het doel te krijgen. Hij is geen Ziyech, of zo.

Je hebt tegenwoordig ook xA, geloof ik. Die statistiek weegt eindpasses naar de grootte van de gecreëerde kans, waarbij het overigens niet uitmaakt of de kans wordt afgemaakt of niet want als Tadic voor open doel mist dan is de xA-contributie van de eindpass (zo goed als) 1.

Plaats reactie