Noussair Mazraoui

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door Yopii » do aug 30, 2018 12:12 pm

https://staantribune.nl/de-paradoxalite ... ale-trots/

Het is een gevolg van globalisering. Dit is nog maar het begin, wen er maar aan.
Het kan de Australische bond ook zomaar overkomen dat een talent voor Oranje kiest. Als hij dan goed genoeg is, staat iedereen te juichen. Niemand zegt: wat schofterig tegenover Australië.

Ik zie niet in waarom je het in het bijzonder Marokkaanse Nederlanders zou moeten nadragen. Ieder mens maakt zijn eigen keuzes.

Er wordt veel te sentimenteel tegenaan gekeken. Alsof je een landverrader bent op het moment dat je het Vaderland laat zitten. Voor een voetballer is het in principe niet anders dan voor een ander: hij doet wat voor hemzelf het beste lijkt. Stel dat je net bent afgestudeerd, dan heb je dus een jaar of achttien Nederlands onderwijs genoten. Geprofiteerd van, zeggen sommigen dan. Op dat moment krijg je een baan aangeboden in de VS of Australië, waar je meer perspectief in ziet. Zeg je dan: 'Ik blijf hier, want ik ben moreel verplicht Nederland terug te betalen'? Geen mens doet dat, toch? :confused.gif:

Ik lees dan dat die jongens 'toch maar mooi' van de Nederlandse opleiding hebben geprofiteerd. Tja... Wat hadden ze anders moeten doen? In het weekend op en neer naar Casablanca? Daarbij, Ajax heeft niet in Mazraoui geïnvesteerd omdat hij zo'n aardige jongen is. Het is gewoon business.

Het is de eigen schuld van de KNVB. Door het slechte beleid van de bond is Nederland afgezakt tot een niveau van niets. Twee grote toernooien missen, dat ga je voelen. Oranje wordt er een stuk minder aantrekkelijk door.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door Monkey Tonk » do aug 30, 2018 12:26 pm

Het maakt mij verder niks uit. Het zegt genoeg dat spelers met een Surinaamse achtergrond dit nooit deden.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door Marillion » do aug 30, 2018 12:29 pm

Daar zit nog wel iets tussen. Als je vandaag moet kiezen tussen Marokko of Nederland dan is de kans op het spelen van een eindronde op een groot toernooi niet veel groter of kleiner. Kies je voor Suriname dan ligt dat even iets anders.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door Cruijff » do aug 30, 2018 12:32 pm

Monkey Tonk schreef:Het maakt mij verder niks uit. Het zegt genoeg dat spelers met een Surinaamse achtergrond dit nooit deden.
Andere tijden en andere omstandigheden.
De ouders van de Surinaamse spelers uit de jaren '90 en van '88 vertrokken direct uit Suriname toen het land onafhankelijk werd. Daar blijven was niet bepaald een luxe.

Ook was het niet zo dat ze dan twee nationaliteiten hadden of dat er überhaupt een aardig georganiseerd nationaal elftal was in de twee decennia na deze mislukte poging:
https://www.bol.com/nl/p/hard-gras-62-n ... 006012901/
Marillion schreef:Daar zit nog wel iets tussen. Als je vandaag moet kiezen tussen Marokko of Nederland dan is de kans op het spelen van een eindronde op een groot toernooi niet veel groter of kleiner. Kies je voor Suriname dan ligt dat even iets anders.
Sandro schreef:Boussata had, als hij nu zou moeten kiezen, voor Marokko gekozen trouwens.
Klopt.
Dan liggen nu in 2018, de verhoudingen ook net iets anders. Marokko dat wel naar het WK gaat en Nederland niet.

Rond het WK van 2010 of dat van 1998 of rond Euro 2000 wilde logischerwijs zowat iedereen wel voor Oranje spelen.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door Monkey Tonk » do aug 30, 2018 12:37 pm

Marillion schreef:Daar zit nog wel iets tussen. Als je vandaag moet kiezen tussen Marokko of Nederland dan is de kans op het spelen van een eindronde op een groot toernooi niet veel groter of kleiner. Kies je voor Suriname dan ligt dat even iets anders.
Klopt. Maar je gaat toch niet beweren dat Marokko op een WK een kans heeft? NL zit bij de traditionele top. Nu in een dal. Straks weer niet. Komt genoeg talent aan.

Ze profiteren wel van de infrastructuur in NL, want in die woestijn schoppen ze het nooit zover.

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door Mr. Ajax » do aug 30, 2018 12:45 pm

Yopii schreef:

Er wordt veel te sentimenteel tegenaan gekeken. Alsof je een landverrader bent op het moment dat je het Vaderland laat zitten. Voor een voetballer is het in principe niet anders dan voor een ander: hij doet wat voor hemzelf het beste lijkt. Stel dat je net bent afgestudeerd, dan heb je dus een jaar of achttien Nederlands onderwijs genoten. Geprofiteerd van, zeggen sommigen dan. Op dat moment krijg je een baan aangeboden in de VS of Australië, waar je meer perspectief in ziet. Zeg je dan: 'Ik blijf hier, want ik ben moreel verplicht Nederland terug te betalen'? Geen mens doet dat, toch? :confused.gif:

Ik lees dan dat die jongens 'toch maar mooi' van de Nederlandse opleiding hebben geprofiteerd. Tja... Wat hadden ze anders moeten doen? In het weekend op en neer naar Casablanca? Daarbij, Ajax heeft niet in Mazraoui geïnvesteerd omdat hij zo'n aardige jongen is. Het is gewoon business.

Het is de eigen schuld van de KNVB. Door het slechte beleid van de bond is Nederland afgezakt tot een niveau van niets. Twee grote toernooien missen, dat ga je voelen. Oranje wordt er een stuk minder aantrekkelijk door.
Jij bent nog een stuk erger dan Geert Wilders... :excited.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door Yopii » do aug 30, 2018 12:57 pm

Huh? Leg uit...

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door Monkey Tonk » do aug 30, 2018 3:29 pm

Yopii schreef:Voor een voetballer is het in principe niet anders dan voor een ander: hij doet wat voor hemzelf het beste lijkt. Stel dat je net bent afgestudeerd, dan heb je dus een jaar of achttien Nederlands onderwijs genoten. Geprofiteerd van, zeggen sommigen dan. Op dat moment krijg je een baan aangeboden in de VS of Australië, waar je meer perspectief in ziet. Zeg je dan: 'Ik blijf hier, want ik ben moreel verplicht Nederland terug te betalen'? Geen mens doet dat, toch? :confused.gif:
Als je in Amerika gaat werken, ga je gang maar. Dan betaal je daar belasting en voeg je daar iets toe.

Dat is een hele andere situatie, want deze heren blijven verder gewoon in NL wonen. Ik vind het allang best, hoor. Het maakt me geen zak uit.

ZIjn er overigens niet-Marrokaanse Nederlanders die nu met zo'n Marrokaans Nederlands accentje aan het praten zijn, of hoor ik dat verkeerd? (Je blijft lachen).

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door Cruijff » do aug 30, 2018 3:40 pm

Monkey Tonk schreef:ZIjn er overigens niet-Marrokaanse Nederlanders die nu met zo'n Marrokaans Nederlands accentje aan het praten zijn, of hoor ik dat verkeerd? (Je blijft lachen).
In mijn omgeving niet echt meer, heb een idee dat dat 11 jaar geleden meer was. Maar ze zullen vast nog bestaan.
Of gewoon degenen die de toon van sommige YouTube kanalen imiteren, wat niet bepaald goed geformuleerd Nederlands is.

Monkey Tonk schreef:Als je in Amerika gaat werken, ga je gang maar. Dan betaal je daar belasting en voeg je daar iets toe.

Dat is een hele andere situatie, want deze heren blijven verder gewoon in NL wonen. Ik vind het allang best, hoor. Het maakt me geen zak uit.
Wel weer allemaal situaties die niet te vergelijken zijn.
VS hanteert veel hardere en andere voorwaarden voor migranten. Tegelijkertijd is 't hele land opgebouwd uit migranten.


Waar iedereen die vroeger in een fabriek of op een schip in NL heeft gewerkt wist dat de echt kloterige baantjes vroeger door Spanjaarden en Grieken zijn er dingen veranderd: de Spanjaarden waren een beetje op.
Nederland had zelf goedkope arbeiders nodig, dacht dat het handig was fabriekswerkers wat dom te houden en allemaal tijdelijk want ze gaan vast weer terug.

Als ze dan blijven en hun gezinnen mogen verenigen, ja, dan is het niet handig als je 't niet nodig vond ze heel erg te laten integreren. Dat participeren in NL noodzakelijk is weten Marokkaanse jongeren en hun ouders nu ook wel hoor, maar door Boabdil wordt mooi verwoord dat niet alleen twee paspoorten maar ook door elkaar heen fietsende culturen hebben niet makkelijk is:

Boabdil schreef:Mwah, ik deel Derksen zijn mening tot op zekere hoogte wel, hoor. Zeg ik, als 'Marokkaan'. Uiteindelijk zijn al deze spelers zover gekomen door Nederland. Marokko heeft (en zal) nooit iets voor 'ons' betekend op dat gebied. En waren ze in Marokko geboren, dan waren ze nooit zo ver gekomen. Niks voor niks dat het Marokkaans elftal uit voornamelijk Europese Marokkanen bestaat.

Wat ik ook jammer vind is dat het uitkomen voor Nederland een uitgelezen kans is om als bevolkingsgroep positiever in het daglicht te komen, maar ook onszelf meer te profileren als onderdeel van de Nederlandse samenleving. Nu hoor ik van Marokkanen dat 'ze' (de Nederlanders) 'ons' niet beschouwen als Nederlander. Denk ik ja als onze spelers ook weer kiezen voor Marokko, dat helpt natuurlijk ook niet mee.

Dat gezegd hebbende, weet ik als 'Marokkaan' ook in wat voor wereld ze leven en met wat voor gevoelens er spelen. En wat voor invloed de 'entourage' eromheen heeft. Van ouders tot vrienden die tegen je zeggen dat je voor Marokko moet uitkomen. Tevens inderdaad dat ze gevoelsmatig meer een band hebben met spelers van Marokkaanse orgines dan de Nederlandse jongens. Ja het is af en toe heel lastig om tussen 2 culturen te leven.
:biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door Gezond verstand » do aug 30, 2018 5:48 pm

Boabdil schreef:Mwah, ik deel Derksen zijn mening tot op zekere hoogte wel, hoor. Zeg ik, als 'Marokkaan'. Uiteindelijk zijn al deze spelers zover gekomen door Nederland. Marokko heeft (en zal) nooit iets voor 'ons' betekend op dat gebied. En waren ze in Marokko geboren, dan waren ze nooit zo ver gekomen. Niks voor niks dat het Marokkaans elftal uit voornamelijk Europese Marokkanen bestaat.
Het is door hun talent dat ze zover zijn gekomen, en in het geval van Noussair door Ajax. Niet door de KNVB, niet door de Nederlandse overheid dus hij heeft niets 'terug te betalen' aan het Nederlandse voetbal. Punt. En als hij in Marokko geboren was had hij waarschijnlijk wel bij een Marokkaanse club doorgebroken zijn.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door Gezond verstand » do aug 30, 2018 5:57 pm

Mr. Ajax schreef:
Dit hoef je niet aan mij uit te leggen joey. Kan ik eerder bij jou doen. En toch vind ik het jammer dat een jongen die in Nederland geboren en getogen is, op Nederlandse scholen heeft gezeten en een Nederlandse (voetbal)opleiding heeft gekregen, alsnog voor Marokko kiest.
Hij heeft een Ajax voetbalopleiding gehad, en betaald dat Ajax terug. Hij heeft geen KNVB opleiding gehad, want hij is nooit geselecteerd geweest. En dat van die school, dat hoeft hij niet terug te betalen via voetbal, dat doet hij al via belastingen en ik ga er vanuit dat hij meer belasting betaald dan de gemiddelde AT bezoeker.

Een speler die altijd het vertrouwen heeft gekregen van de Marokkaanse bond, nooit van de Nederlandse bond, en dan op het laatst voor Nederland kiest, dat zou pas ondankbaar zijn..
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door Gezond verstand » do aug 30, 2018 5:59 pm

Monkey Tonk schreef:
Yopii schreef:Voor een voetballer is het in principe niet anders dan voor een ander: hij doet wat voor hemzelf het beste lijkt. Stel dat je net bent afgestudeerd, dan heb je dus een jaar of achttien Nederlands onderwijs genoten. Geprofiteerd van, zeggen sommigen dan. Op dat moment krijg je een baan aangeboden in de VS of Australië, waar je meer perspectief in ziet. Zeg je dan: 'Ik blijf hier, want ik ben moreel verplicht Nederland terug te betalen'? Geen mens doet dat, toch? :confused.gif:
Als je in Amerika gaat werken, ga je gang maar. Dan betaal je daar belasting en voeg je daar iets toe.

Dat is een hele andere situatie, want deze heren blijven verder gewoon in NL wonen.
En deze heren betalen dus gewoon belasting in Nederland, waardoor Nederland meer van de investering in hun toekomst terugziet dan van de afgestudeerden die naar het buitenland vertrekken.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door 999 » do aug 30, 2018 6:01 pm

De mogelijkheid wordt hem geboden door de KNVB, AJAX en de Nederlandse belasting betaler. PUNT ...

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door Gezond verstand » do aug 30, 2018 6:17 pm

999 schreef:De mogelijkheid wordt hem geboden door de KNVB, AJAX en de Nederlandse belasting betaler. PUNT ...
Onzin. De enige die in zijn voetbal heeft geïnvesteerd is Ajax. Niet de KNVB, en zeker niet de Nederlandse belastingbetaler.

De Nederlandse belastingbetaler heeft in zijn maatschappelijke toekomst geïnvesteerd, en dat betaald hij nu ook keurig via belasting terug.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door Sandro » do aug 30, 2018 6:28 pm

Hef gaat mij niet om financieen/investering. Voor je land speel je voor de trots. En dan is het inderdaad veelzeggend dat je niet voor NL kiest terwijl je hier je hele leven al leeft.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door Marillion » do aug 30, 2018 8:34 pm

Het is voor Mazraoui overigens te hopen dat de discussie over hem wat langer duurt dan die van de vorige rechtsback in deze situatie. Ik geloof niet dat er nog iemand een probleem heeft met het feit dat die voor Marokko heeft gekozen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door Monkey Tonk » vr aug 31, 2018 6:14 am

Het gaat er niet om dat ze niet het recht hebben om dit te doen. Natuurlijk hebben ze dat. Het enige vraagteken dat ik zou zetten is als ze het collectief zouden doen. Als dat zo is, zou ik toch wel willen weten waarom.

Van veraf lijkt het er een beetje op dat het niet zozeer een keuze is voor Marokko, maar meer een keuze om met jongens uit dezelfde cultuur te spelen. En dan heb je het toch over een gebrek aan integratie.

Voor Oranje maakt het me niks uit. Maar als cultureel verschijnsel zou het misschien te denken geven.

wimpey
Berichten: 51687
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door wimpey » vr aug 31, 2018 10:34 am

Dit is gewoon een zakelijke afweging.

Özil, Gündogan gaan met 'hun' president op de foto, maar ballen / balden voor Duitsland. Om de simpele reden dat je als (top)speler van Die Mannschaft commercieel veel aantrekkelijker bent dan als speler van Turkije.

Ziyech had mot met Blind's assistent Bassie. Werd voor Oranje wél geselecteerd door Hiddink, niet door Blind. Logisch dat hij voor Marokko koos.

Vraag is vooralsnog of Mazraoui iemand in de categorie Van Rhijn is of niet. Met andere woorden: of ie een handvol interlands voor Oranje speelt of minimaal 50. In geval van twijfel lijkt het me begrijpelijk dat hij voor Marokko kiest, want bij die ploeg is de kans op speeltijd (en dus in de picture komen / blijven) groter dan bij Oranje.

Andere sport: Tim Visser. Weigerde Oranje, wachtte op Schotland. Een keuze vóór het ene land is geen keuze tégen het andere.

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door LucaS » zo sep 02, 2018 7:07 am

Ik vind het wel grappig, autochtonen doen niet anders dan de groep Marokkanen wegzetten als aparte groep. En als die mensen zich dan ook Marokkaan voelen moord en brand gaan schreeuwen
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door elliquido » ma sep 03, 2018 5:22 am

Alle autochtonen? (Nederlanders zonder migratie achtergrond)
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door Ajaciedjuh » ma sep 03, 2018 5:43 am

Die actie van h3m net voor rust! :headbang.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door Mr. Ajax » ma sep 03, 2018 7:26 am

Heerlijk inderdaad. Mooie voetballer sowieso.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door Yopii » ma sep 03, 2018 8:55 am

wimpey schreef:Dit is gewoon een zakelijke afweging.

Özil, Gündogan gaan met 'hun' president op de foto, maar ballen / balden voor Duitsland. Om de simpele reden dat je als (top)speler van Die Mannschaft commercieel veel aantrekkelijker bent dan als speler van Turkije.

Ziyech had mot met Blind's assistent Bassie. Werd voor Oranje wél geselecteerd door Hiddink, niet door Blind. Logisch dat hij voor Marokko koos.

Vraag is vooralsnog of Mazraoui iemand in de categorie Van Rhijn is of niet. Met andere woorden: of ie een handvol interlands voor Oranje speelt of minimaal 50. In geval van twijfel lijkt het me begrijpelijk dat hij voor Marokko kiest, want bij die ploeg is de kans op speeltijd (en dus in de picture komen / blijven) groter dan bij Oranje.

Andere sport: Tim Visser. Weigerde Oranje, wachtte op Schotland. Een keuze vóór het ene land is geen keuze tégen het andere.
Exact! :biggthumpup.gif:

Je kunt je ook best verbonden voelen met twee landen, hoewel dat misschien lastig te begrijpen is voor mensen die hun hele leven op één plek hebben gewoond.

En uiteraard kiezen voetballers voor het land waarmee ze denken iets te kunnen bereiken, in sportief en commercieel opzicht. Nationale elftallen zijn een extra etalage.

Wat is wijsheid? El Ghazi had met Marokko naar het WK gekund, nu zat hij dankbaar te zijn voor de tv. Hij zal er vast spijt van hebben gehad dat hij voor Oranje heeft gekozen. Al die supporters die destijds loyaliteit van hem eisten, zijn hem allang vergeten.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door Cruijff » zo okt 07, 2018 2:50 am

Mazraoui over zijn goal tegen Bayern, de wedstrijd tegen AZ, vragen van de AT5 kijkers, over dat hij fan is van Real Madrid en over de stapavond van een aantal teamgenoten in München:

https://www.youtube.com/watch?v=klHEBkBYcec

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Noussair Mazraoui

Bericht door Cruijff » za jan 05, 2019 11:32 pm

Mazraoui vindt om 8 uur opstaan wat te vroeg:
https://www.youtube.com/watch?v=D4_UNi7xB7A

Plaats reactie