Volleybal

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Volleybal

Bericht door Sandro » zo jan 10, 2016 8:57 pm

InnerHarbour schreef:Als je het tot de finale kan brengen kan je die ook met de juiste mentaliteit winnen. Om er te komen heb je ook veel grotere landen verslagen maar het bereiken van die finale is volgens vele al voldoende voor een rondvaart door de grachten, die gedachte zal ook onder de finalisten leven schat ik zo in. Belachelijk zo blijf je die finales verliezen.
Daar zit wel iets in. Weet niet wat het precies is. We hebben het toch ook gewoon goed in Nederland en dan zijn er minder mensen die echt vol voor de sport gaan.

Maar Duitsland is daar dan wel weer een uitzondering op. Dat is een welvarend land waar toch ook een duidelijke topsportmentaliteit heerst.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Volleybal

Bericht door Iniesta » zo jan 10, 2016 9:28 pm

Op de twee laatste olympische spelen werden we 13 en 12 in het medailleklassement.
VS in 2012 eerste met 46 goud. Duitsland 11 keer goud.
Nederland met 6x goud doet het statisch gezien per inwoner significant beter.
Flauwekul dus dat we relatief weinig winnen, statistisch presteren we als klein land bovengemiddeld. Waarschijnlijk dankzij onze hoge welvaart, niet ondanks...

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Volleybal

Bericht door Sandro » zo jan 10, 2016 9:42 pm

Het gaat er hier volgens mij om dat we in finales niet altijd goed presteren. Die echte winnersmentaliteit. Dat hebben de Duitsers veel meer.

Als klein land doen we het overall toch wel goed, maar er zijn zoveel onderdelen in de sport waarop we helemaal niks presteren. Gelukkig nu in de atletiek eindelijk een Daphne Schippers.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Volleybal

Bericht door Iniesta » zo jan 10, 2016 10:07 pm

Toch vreemd dat de Duitsers met die geweldige winnersmentaliteit maar liefst 11 keer goud winnen..

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Volleybal

Bericht door Cruijff » zo jan 10, 2016 10:47 pm

Sandro_Calááábro schreef:
InnerHarbour schreef:Als je het tot de finale kan brengen kan je die ook met de juiste mentaliteit winnen. Om er te komen heb je ook veel grotere landen verslagen maar het bereiken van die finale is volgens vele al voldoende voor een rondvaart door de grachten, die gedachte zal ook onder de finalisten leven schat ik zo in. Belachelijk zo blijf je die finales verliezen.
Daar zit wel iets in. Weet niet wat het precies is. We hebben het toch ook gewoon goed in Nederland en dan zijn er minder mensen die echt vol voor de sport gaan.
Wanneer je het op clubvoetbal betrekt hebben Nederlandse clubs véél meer Europacup finales gewonnen dan verloren en wordt er wat het winstpercentage nav het aantal gespeelde finales véél vaker gewonnen dan door andere landen.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Volleybal

Bericht door InnerHarbour » zo jan 10, 2016 10:49 pm

Sandro_Calááábro schreef:Het gaat er hier volgens mij om dat we in finales niet altijd goed presteren. Die echte winnersmentaliteit. Dat hebben de Duitsers veel meer.
Juist ja, Nederlanders en finales winnen dat is vaak een slechte combinatie, m.i. ontbreekt het dan meestal aan de echte wil om te winnen.
YNWA

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Volleybal

Bericht door Iniesta » ma jan 11, 2016 7:04 am

M.i.? Hoe verhoudt jouw inzicht zich dat dan tot de statistieken die door mij en Cruijf worden aangedragen?

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Volleybal

Bericht door InnerHarbour » ma jan 11, 2016 7:35 am

Jij sleept er van alles bij terwijl ik het duidellijk had over Nederlanse vertegenwoordige teams heb, hoe vaak winnen die een finale?
YNWA

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Volleybal

Bericht door InnerHarbour » ma jan 11, 2016 7:42 am

Cruijff schreef:
Sandro_Calááábro schreef:
InnerHarbour schreef:Als je het tot de finale kan brengen kan je die ook met de juiste mentaliteit winnen. Om er te komen heb je ook veel grotere landen verslagen maar het bereiken van die finale is volgens vele al voldoende voor een rondvaart door de grachten, die gedachte zal ook onder de finalisten leven schat ik zo in. Belachelijk zo blijf je die finales verliezen.
Daar zit wel iets in. Weet niet wat het precies is. We hebben het toch ook gewoon goed in Nederland en dan zijn er minder mensen die echt vol voor de sport gaan.
Wanneer je het op clubvoetbal betrekt hebben Nederlandse clubs véél meer Europacup finales gewonnen dan verloren en wordt er wat het winstpercentage nav het aantal gespeelde finales véél vaker gewonnen dan door andere landen.
Daar heb ik het niet over. Dit ging over het Nederland vrouwen volleybal team en het was voor mij in ieder geval duidelijk dat ik het over vertegenwoordigende teams had. Dat soort teams halen de finale om hem daarna meestal te verliezen en wat nog veel ergers is soms gaan ze de verliezer nog huldigen ook. :excited.gif:

Hoe vaak staat een vertegenwoordigend team in de finale en hoe vaak verliezen ze die dan in mondiale sporten. Dus Kaatsen, Mandjebal en Hockey kan je erbuiten laten. :smallgrin.gif:
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Volleybal

Bericht door Cruijff » ma jan 11, 2016 1:22 pm

Mwa in datzelfde volleybal hebben de mannen in het bestaan van de sport één keer een Olympische finale gespeeld en die hebben ze gewonnen.

Ik weet niet hoe vaak de dames in de finale van de World League Volleybal hebben gestaan, maar de vorige keer dat ze die finale speelden wonnen ze.

Ja ze gaan er nu twee keer af tegen de Russinnen, maar die zijn wel een categorie sterker dan alle andere Europese landen hè. Tegen die ploeg ten onder gaan vind ik geen kwestie van mentaliteit, maar gewoon een simpele constatering dat je 'best of the rest' bent en één ploeg op het continent met afstand de betere is.

Die nummer 8 en nummer 15 aan de kant van Rusland zijn voor vrouwen begrippen reusachtig groot, daar sla je amper een bal langs.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Volleybal

Bericht door Jinne » ma jan 11, 2016 1:52 pm

Cruijff schreef:Mwa in datzelfde volleybal hebben de mannen in het bestaan van de sport één keer een Olympische finale gespeeld en die hebben ze gewonnen.
In 92 verloor Nederland van Brazilie.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Volleybal

Bericht door beelzebub » ma jan 11, 2016 2:31 pm

Dat tweede OKT is ook nog geen uitgemaakte zaak, los van de vorm.

Op basis van de die oude ranglijst doen daar deze landen aan mee, tussen haakjes de ranking:

Japan (5), Korea (9), Thailand (13), Kazachstan (26), NL (14), Italie (8), Peru (21) en Dominicaanse Republiek (7).

Het hoogste geeindigde Aziatische land gaat door plus de geschoonde top-3.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Volleybal

Bericht door Sandro » ma jan 11, 2016 3:51 pm

InnerHarbour schreef:
Sandro_Calááábro schreef:Het gaat er hier volgens mij om dat we in finales niet altijd goed presteren. Die echte winnersmentaliteit. Dat hebben de Duitsers veel meer.
Juist ja, Nederlanders en finales winnen dat is vaak een slechte combinatie, m.i. ontbreekt het dan meestal aan de echte wil om te winnen.
Vooral als Nederland de underdog is in de finale. Dan is voor het gevoel het toernooi al gewonnen, terwijl de belangrijkste wedstrijd nog moet komen en je daar ook gewoon een kans hebt. Mijn gevoel is dat Nederlanders dit meer hebben dan sommige andere landen.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Volleybal

Bericht door zeux » ma jan 11, 2016 4:07 pm

beelzebub schreef:Dat tweede OKT is ook nog geen uitgemaakte zaak, los van de vorm.

Op basis van de die oude ranglijst doen daar deze landen aan mee, tussen haakjes de ranking:

Japan (5), Korea (9), Thailand (13), Kazachstan (26), NL (14), Italie (8), Peru (21) en Dominicaanse Republiek (7).

Het hoogste geeindigde Aziatische land gaat door plus de geschoonde top-3.
Dus met een beetje goede wil gaat de helft naar Rio.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Volleybal

Bericht door beelzebub » ma jan 11, 2016 4:18 pm

Zo kan je het ook bekijken. Je bent een kneusjesteam als je daar niet bij de geschoonde topdrie eindigt. :ajaxsmiley.gif:

Maar ja, dan ben je in Rio en dan kom je deze geplaatste kneiters (alweer) tegen:

http://www.fivb.org/en/volleyball/Olymp ... _Women.jpg
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Volleybal

Bericht door Iniesta » ma jan 11, 2016 8:39 pm

Sandro_Calááábro schreef:
Vooral als Nederland de underdog is in de finale. Dan is voor het gevoel het toernooi al gewonnen, terwijl de belangrijkste wedstrijd nog moet komen en je daar ook gewoon een kans hebt. Mijn gevoel is dat Nederlanders dit meer hebben dan sommige andere landen.
hoe rijm je dat gevoel dan met de aangeleverde statistieken met de bovengemiddelde prestaties op de bv medaille klassementen?
En hoe kan het dat Duitsland het relatief slechter doet met die enorme winnaarsmentaliteit ?

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Volleybal

Bericht door brigade zuid » ma jan 11, 2016 9:09 pm

De WK finale die de Nederlandse handbal dames onlangs speelden vond ik erg stuitend. Dat was nou een typisch voorbeeld van blij zijn met het behaalde resultaat, wat de finale ook zou brengen.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Volleybal

Bericht door Sandro » ma jan 11, 2016 9:09 pm

Jij gaat nogal prat op jouw "statistieken" he. Je zet 11 gouden medailles ook weg alsof het niks is trouwens. Maar ik heb het helemaal niet alleen over de Olympische spelen waar jij het over hebt. Kijk gewoon naar alle WK's die er zijn op sportgebied. Nederland stelt niet veel voor. We doen het leuk bij een aantal sporten (vaak niet mondiaal) en op de mondiale sporten stellen we (logisch ook gezien het inwoneraantal) niet veel voor. Niet erg toch?
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Volleybal

Bericht door Sandro » ma jan 11, 2016 9:14 pm

brigade zuid schreef:De WK finale die de Nederlandse handbal dames onlangs speelden vond ik erg stuitend. Dat was nou een typisch voorbeeld van blij zijn met het behaalde resultaat, wat de finale ook zou brengen.
Ja, en dan was het ook wel erg knap dat ze de finale hadden gehaald. Maar daar zit dus het punt. Je moet hongerig blijven voor die finale en dat gebeurt dan niet.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Volleybal

Bericht door Iniesta » ma jan 11, 2016 10:36 pm

Lijkt me nogal logisch als je het onderbuik gevoel, we doen het slecht als het er op aankomt, inderdaad staaft met statistieken. En op basis daarvan kun je stellen, we presteren bovengemiddeld.

We winnen goud in London met
Zwemmen 2x
Wielrennen 1x
Turnen 1x
Surfen 1x
Hockey 1x
Hoezo niet mondiaal?

Die 11 van Duitsland prima, maar tov de 6 van Nederland voor een land met bijna vijfmaal het aantal inwoners zeker niet beter dan Nederland. Eat blijft er dan nog over van die zogenaamde winnaarsmentaliteit?

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Volleybal

Bericht door Iniesta » ma jan 11, 2016 11:50 pm

Hoewel het uiteraard niet past binnen bovenstaande definities (landenteams?) toch nog maar eens 60 jaar Europacup 1/Championsleague finales op een rijtje gezet (excel is gewillig).
Wat blijkt, de heren van, oh wat zijn we blij we hebben de finale bereikt, Nederland heeft in meer dan 13% van de finales gestaan (8x), en het allerhoogste winspercentage van alle finale bereikende landen, 75%.
Duitsland heeft maar liefst het dubbele aantal finales behaald (16x, niet slecht voor een land met 5x het aantal inwoners...), maar helaas, de over mijn lijk mentaliteit, de werkelijke kampfgeist heeft ze slechts 1 extra gewonnen finale opgeleverd (zou het de door Robben besliste finale zijn....???), wat een winstpercentage van slechts 44% oplevert.
LAND
WINST
VERLIES
FINALES
Succes ratio
Nederland 6 2 8 75%
Engeland 12 7 19 63%
Spanje 15 10 25 60%
Roemenie 1 1 2 50%
Schotland 1 1 2 50%
Servie 1 1 2 50%
Portugal 4 5 9 44%
Duitsland 7 9 16 44%
Italie 12 16 28 43%
Frankrijk 1 5 6 17%
Belgie 1 1 0%
Griekenland 1 1 0%
Zweden 1 1 0%
Eindtotaal 60 60

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Volleybal

Bericht door Sandro » di jan 12, 2016 7:19 am

Iniesta schreef:Lijkt me nogal logisch als je het onderbuik gevoel, we doen het slecht als het er op aankomt, inderdaad staaft met statistieken. En op basis daarvan kun je stellen, we presteren bovengemiddeld.

We winnen goud in London met
Zwemmen 2x
Wielrennen 1x
Turnen 1x
Surfen 1x
Hockey 1x
Hoezo niet mondiaal?

Die 11 van Duitsland prima, maar tov de 6 van Nederland voor een land met bijna vijfmaal het aantal inwoners zeker niet beter dan Nederland. Eat blijft er dan nog over van die zogenaamde winnaarsmentaliteit?
Ken je de uitspraak "Er zijn drie soorten leugens: leugens, grotere leugens en statistieken" niet? Je kunt statistieken precies zo presenteren zodat het jouw standpunt ondersteunt (kijk naar de schandalen in het psychologische onderzoek van tegenwoordig) en dat is precies wat jij doet.

Je baseert je hier op slechts één Olympische spelen. En trouwens: surfen mondiaal? haha, waar slaat dat op? Van de medialles zijn alleen die bij het turnen en zwemmen mondiaal. Wielrennen is een grote sport, maar dan bij de mannen en niet bij de vrouwen.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Volleybal

Bericht door Baseman » di jan 12, 2016 8:04 am

Sandro_Calááábro schreef:Je kunt statistieken precies zo presenteren zodat het jouw standpunt ondersteunt (kijk naar de schandalen in het psychologische onderzoek van tegenwoordig) en dat is precies wat jij doet.
Je kunt incidenten precies zo presenteren zodat het jouw standpunt ondersteunt en dat is precies wat jij doet...daarbij is jouw voornaamste argument je gevoel, wat natuurlijk helemaal niets met feiten te maken heeft en elke vorm van discussie afbreekt.

Iniesta onderbouwt zijn argumenten tenminste met cijfers, daar kun je wat mee :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Volleybal

Bericht door Sandro » di jan 12, 2016 8:37 am

He nee, laten we niet stoppen met discussiëren: Het begint net leuk te worden. Het gevaar van zo'n nietszeggende statistiek is juist dat je het zomaar voor waar aanneemt zonder te discussiëren.

Ik weet niet op welk incident je doelt, maar is die ene Olympische Spelen van iniesta niet een incident?

Maar goed, ik kan ook wel wat cijfers noemen hoor (zonder overigens te beweren dat die wel volledig zijn):

Atletiek is een mondiale tak van sport, het lijkt me dat we het daar allemaal over eens zijn. Afgelopen vier Wk's outdoor: Duitsland 11 goud en Nederland 1. Ik kan nog verder terug gaan en dan wordt het verschil alleen maar groter. En als je het overeen incident hebt dan heb je het toch over die ene gouden medaille van Daphne Schippers. Een zeer uitzonderlijk talent (waar we overigens nog veel van gaan genieten)
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Volleybal

Bericht door InnerHarbour » di jan 12, 2016 8:38 am

En ondertussen heeft het nog maar weinig met mijn punt te maken.
YNWA

Plaats reactie