Re: F1 en andere autosporten
Geplaatst: zo jun 06, 2021 3:33 pm
Toch tien punten 'verspeeld'. Dure punten.
Zo is het, goede beslissing geweest van RB om Checo te halen in plaats van weer zo'n hopeloze rookie.Monkey Tonk schreef: ↑zo jun 06, 2021 3:24 pmNu bewijst Perez zijn waarde... Anders pakt Hamilton wel de 25 punten.
Omdat hij zo ervaren is en weet: tweede worden en geen risico nemen is beter dan eerste en risico nemen.Frank schreef: ↑zo jun 06, 2021 4:43 pmHuh? Hamilton schiet expres rechtdoor? Waarom zou hij dat doen?
Hij heeft natuurlijk nu pas echt tegenstand van Red Bull, is hij afgelopen jaren niet gewend. We zullen de rest van het seizoen zien of hij overweg kan met die extra druk. Bottas gaat er nu al aan onderdoor lijkt het.
En winnen is beter dan tweede worden. Hij had een goede start dus waarom niet proberen als eerste de bocht in te gaan. En nu blijkt dat Hamilton ook maar een mens is en dat hij onder druk fouten maakt.Mano schreef:Omdat hij zo ervaren is en weet: tweede worden en geen risico nemen is beter dan eerste en risico nemen.Frank schreef: ↑zo jun 06, 2021 4:43 pmHuh? Hamilton schiet expres rechtdoor? Waarom zou hij dat doen?
Hij heeft natuurlijk nu pas echt tegenstand van Red Bull, is hij afgelopen jaren niet gewend. We zullen de rest van het seizoen zien of hij overweg kan met die extra druk. Bottas gaat er nu al aan onderdoor lijkt het.
Toch nam hij veel risico dat ik het niet begreep.
Ik kon me Niet voorstellen dat hij zo’n fout maakte
Hij had het wel uitgezet, maar bij het opschakelen per ongeluk toch weer aan.
Het is ook mogelijk dat z’n remmen gewoon niet goed functioneerden. Er kwam belachelijk veel rook van z’n remmen af vlak voor de start.Arthur schreef:Hij had het wel uitgezet, maar bij het opschakelen per ongeluk toch weer aan.
Bizar dat dat kan.
Ik ook. Erg jammer voor Max dat hij de winst door overmacht mist en niet kan uitlopen. Maar voor de rest... De vorige GP zit Hamilton zijn team nog af te bekken en nu mag die gladjakker zelf door het stof. Heerlijk. Genieten.
Zegt hij.....
Volgens mij is dit wel iets wat makkelijk terug te zien is in de logboeken van zo'n auto. Het team vertelde hem zelf over de boordradio dat dit is wat er was gebeurd.Frank schreef: ↑ma jun 07, 2021 10:41 amZegt hij.....
Hij komt momenteel op mij over als iemand die de fout voornamelijk buiten zichzelf zoekt. Ik denk dat het gewoon een fout van hem was en dat hij vergeten is die knop terug te zetten
Fok; niet gezien (in die zin dat ik IndyCar vergeten ben...). Hopelijk valt het mee.
De T.Politiek spel in Formule 1
Max Verstappen maakt van zijn hart geen moordkuil. Sebastian Vettel (inzet) is voorzichtiger in zijn uitspraken, maar over de boodschap richting Pirelli bestaat geen misverstand.
FOTO’S GETTY IMAGES
Analyse Uitgesproken Verstappen verfrissende uitzondering tussen alle ’beroepsdraaiers’
LE CASTELLET Het komt goed uit dat de afleveringen van het bekende televisieprogramma Andere Tijden binnenkort twee keer zo lang zijn. En dan nog zouden de makers makkelijk een heel seizoen kunnen vullen met de achterkamertjespolitiek in de Formule 1. Al heeft de laatste saga een belangrijke, extra dimensie.
Hoe vaak heeft Max Verstappen sinds zijn officiële Formule 1-debuut in 2015 openlijk gepraat over veiligheid? Juist, zelden tot nooit. Daarom is het zo veelzeggend dat de Limburger eist dat de onderste steen bovenkomt wat betreft zijn klapband in Baku. Verstappen is bij wijze van spreken geboren met een stuur tussen zijn knuisten en toch niet bepaald een watje, maar met meer dan 300 kilometer per uur in de muur knallen gaat ook hem veel te ver.
Veelbesproken soaps in de politieke wereld van de Formule 1 zijn van alledag. In 2019 was er de motor van Ferrari, vorig jaar het beruchte DAS-systeem van Mercedes én de door het toenmalige Racing Point (nu Aston Martin) gekopieerde auto, en dit seizoen werd er al lange tijd gekissebist over de meebuigende achtervleugel van onder meer Verstappens team Red Bull Racing.
De gemene deler in al die zaken is dat de waarheid voor de buitenwacht nooit helemaal boven water komt en veel discussiepunten in de kiem worden gesmoord. Maar groot verschil tussen al die genoemde gevallen met de huidige gang van zaken rond bandenleverancier Pirelli is dat het de coureurs direct aangaat. Verstappen maakt daarop van zijn hart geen moordkuil, al houdt hij het tegelijkertijd netjes en beschaafd.
De Formule 1-leiding zit in zijn maag met de kritiek op de bandenleverancier. Want het heeft Pirelli misschien nog wel harder nodig dan andersom. Er is maar één fabrikant, die op jaarbasis vele miljoenen euro’s overmaakt om die titel te dragen. Te veel negatieve publiciteit kan dan funest zijn. Het is niet voor niets dat coureurs er af en toe aan worden herinnerd het product niet openlijk af te kraken.
Dat is goed te zien aan de uitlatingen van die rijders. Verstappen is wat dat betreft een verfrissende uitzondering, anderen kiezen hun woorden zorgvuldiger. Viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel antwoordt bijvoorbeeld als volgt op de vraag of hij nog vertrouwen heeft in het rubber van Pirelli: „Ik kan niet voor honderd procent ’ja’ zeggen, en ook niet voor honderd procent ’nee’.”
Ja, de Duitse coureur kan altijd nog een rol in de politiek overwegen. Ook Pirelli-baas Mario Isola doet wat dat betreft een duit in het zakje. Hij zegt dat teams als Red Bull en Aston Martin niets illegaals hebben gedaan, maar insinueert tegelijkertijd wel dat zij onverantwoorde risico’s hebben genomen tijdens de race in Azerbeidzjan. Iets dat door die renstallen weer krachtig wordt ontkend. Maar bijna niemand durft in de openbaarheid écht de schuld bij een ander te leggen.
Het is ook Isola geweest die na die veelbesproken wedstrijd in Baku in de paddock tegenover de media direct een foto heeft laten zien van een scheur in de linker achterband van Lewis Hamilton. Daar hoor je twee weken later plots niemand meer over. Bronnen rond Mercedes melden dat die scheur is veroorzaakt, doordat de Brit over onderdelen van de auto van de vlak daarvoor gecrashte Verstappen is gereden. Een verklaring die de ’spindoctors’ van Mercedes dan weer erg goed uitkomt.
Zo wordt het spel dus gespeeld. Zoals ook de verklaring van de draaiende Isola over de door de coureurs geboycotte vergadering van donderdagmiddag her en der gretig wordt overgenomen. Volgens de Pirelli-pief heel logisch dat die meeting is geannuleerd, want het zou voor hem net zo makkelijk zijn om een dag later aan te schuiven bij de gebruikelijke vergadering met coureurs.
Het is een Italiaans loopje met de waarheid. De vakbond van de coureurs, de GPDA, heeft eerder die donderdag namens alle rijders een korte maar krachtige e-mail gestuurd, ingezien door deze krant. Daar staat expliciet in dat de coureurs niet op zouden komen dagen, vanwege ontevredenheid over de bandensituatie. Daar is geen woord Chinees bij.
Met het verhogen van de bandenspanning hoopt Pirelli dat klapbanden niet (snel) meer voorkomen. Want hoe mooi alle praatjes ook klinken, meer van dit soort voorbeelden zijn catastrofaal voor het Italiaanse merk én de Formule 1.