F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33273
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1

Bericht door zeux » wo nov 20, 2019 1:05 am

Wow. Het is echt 25 jaar geleden dat ik die beelden bewust heb gezien.

Wat een race was dat op Imola. Barrichello er hard af in de training, Ratzenberger dodelijke crash. Lamy en Lehto hard op elkaar bij de start. En Senna. Bizar weekend.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: F1

Bericht door Cruijff » wo nov 20, 2019 1:44 am

zeux schreef:Film over Senna op 3.

Zo gaaf, die beelden van begin jaren negentig. Bloedlink die karretjes - zoals bleek -, maar wel echt racen.

Vrij recent heb ik de autobiografie van Enzo Ferrari gelezen.
Echt 80 tot 90 procent van de coureurs die hij noemt in zijn boek is in een race of tijdens tests maar in ieder geval in een racewagen verongelukt.

Compleet andere tijden.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: F1

Bericht door brigade zuid » wo nov 20, 2019 12:28 pm

Vind Max echt wel op Senna lijken qua rijstijl en wedstrijdmentaliteit.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1

Bericht door Iniesta » wo nov 20, 2019 1:29 pm

Je ziet dat de discussies / controverse rondom Senna was in z’n begintijd erg herkenbaar zijn met traject van Verstappen.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1

Bericht door Ramona » za nov 30, 2019 1:55 pm

Laatste kwalificatie van dit seizoen staat op het punt te beginnen. In Abu Dhabi.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22993
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: F1

Bericht door raymon » zo dec 01, 2019 9:54 am

Ramona schreef:Laatste kwalificatie van dit seizoen staat op het punt te beginnen. In Abu Dhabi.
Gaat Max de strijd aan met de Ferrari’s met het risico uit te vallen en daarmee de derde plaats op te geven of gaat hij het verstandig doen? Ik gok op het eerste :)
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1

Bericht door Marillion » zo dec 01, 2019 10:01 am

Lijkt me wel inderdaad. :smallgrin.gif:

Je kunt je ook afvragen hoe belangrijk die 3e plaats is. Als het goed is gaat niemand het daar aan het einde van zijn loopbaan ooit nog over hebben. Ik weet niet hoe het team daarin zit. Die zien misschien wel heel graag iemand op het podium van het WK.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1

Bericht door Iniesta » zo dec 01, 2019 10:20 am

Als hij de eerst bocht goed doorkomt, verwacht ik eigenlijk dat de Ferrari s het hem niet heel lastig meer kunnen maken.
Als hij dan later in een alles of niets actie Hamilton kan pakken voor de zege, zal hij dat niet laten ten gunste van derde plek in de rangschikking verwacht ik

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: F1

Bericht door Sandro » zo dec 01, 2019 10:35 am

Marillion schreef:Lijkt me wel inderdaad. :smallgrin.gif:

Je kunt je ook afvragen hoe belangrijk die 3e plaats is. Als het goed is gaat niemand het daar aan het einde van zijn loopbaan ooit nog over hebben. Ik weet niet hoe het team daarin zit. Die zien misschien wel heel graag iemand op het podium van het WK.
Hoorde Mol zeggen dat daar weleens een hele flinke zak geld op kan staan (iets met 6 nullen).
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: F1

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo dec 01, 2019 2:22 pm

Iniesta schreef:Als hij de eerst bocht goed doorkomt, verwacht ik eigenlijk dat de Ferrari s het hem niet heel lastig meer kunnen maken.
Als hij dan later in een alles of niets actie Hamilton kan pakken voor de zege, zal hij dat niet laten ten gunste van derde plek in de rangschikking verwacht ik
Die eerste zin blijkt niet zo’n accurate voorspelling...

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1

Bericht door Iniesta » zo dec 01, 2019 5:02 pm

Op lange termijn wel :)
Maar had inderdaad niet verwacht dat mn Leclerq op dezelfde band hem zo eenvoudig voorbij zou gaan in beginfase.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22993
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: F1

Bericht door raymon » zo dec 01, 2019 5:48 pm

Iniesta schreef:Op lange termijn wel :)
Maar had inderdaad niet verwacht dat mn Leclerq op dezelfde band hem zo eenvoudig voorbij zou gaan in beginfase.
Waarschijnlijk beter opgewarmd.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: F1

Bericht door Monkey Tonk » ma dec 02, 2019 5:58 am

Die autos zijn zo gevoelig dat het hoogteverschil tussen de circuits vaak het verschil maakt. Hoe lager, hoe beter voor Merc. Hoe hoger, hoe beter voor RB. Ik weet niet wat dat nog met puur racen te maken heeft. Het lijkt meer op vliegtuigtechnologie waar altitude zo'n rol speelt.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1

Bericht door Marillion » ma dec 02, 2019 7:26 pm

Het is toch geen nieuws dat technologie met afstand de grootste factor is in de F1?

Als je de coureurs van Mercedes, Ferrari en Red Bull wisselt met die van de achterste drie teams dan komt de wereldkampioen echt niet uit een ander team hoor. Is het gewoon weer een vent in zo'n Mercedes.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33273
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1

Bericht door zeux » ma dec 02, 2019 8:18 pm

Marillion schreef:Het is toch geen nieuws dat technologie met afstand de grootste factor is in de F1?

Als je de coureurs van Mercedes, Ferrari en Red Bull wisselt met die van de achterste drie teams dan komt de wereldkampioen echt niet uit een ander team hoor. Is het gewoon weer een vent in zo'n Mercedes.
Nou, helemaal waar is dat naturlijk niet. Kvyat en Gasly bakten er niet veel van in de Red Bull.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1

Bericht door Iniesta » ma dec 02, 2019 9:51 pm

Ook Albon consequent een halve seconde achter verstappen, het is wel degelijk een combi

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1

Bericht door Marillion » ma dec 02, 2019 10:04 pm

Ik zeg ook niet dat de coureur geen invloed heeft. Ik zeg dat technologie met afstand de grootste factor is.

Volgens mij ziet iedereen Verstappen als een absolute topcoureur. En die komt dus zelfs met een top drie auto niet eens een klein beetje in de buurt van de wereldtitel. Je kan sturen wat je wil. Als je auto niet goed genoeg is ben je volstrekt kansloos.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1

Bericht door Iniesta » ma dec 02, 2019 10:42 pm

Maar als je coureur niet goed genoeg is ook.
Zie Bottas, zie Gasly/Albon

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1

Bericht door Iniesta » ma dec 02, 2019 10:43 pm

Bottas misschien niet beste voorbeeld, want wordt tweede.
Maar toont wel aan dat ie duidelijk de mindere is en geen schijn van kans maakt op wereldtitel ondanks dat ie wel de auto ervoor heeft

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1

Bericht door Marillion » ma dec 02, 2019 10:47 pm

Op Hamilton komt hij toch het meest dichtbij?

Nogmaals, ik zeg dat technologie verreweg de grootste factor is. Niet dat het de enige factor is. Bij identiek materiaal gaat het natuurlijk alleen nog maar over de coureur. Dan zie je dus dat Hamilton de betere is ten opzichte van Bottas. Maar ook dat Bottas Verstappen dus gewoon achter zich kan houden simpelweg omdat hij een betere auto heeft.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33273
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1

Bericht door zeux » di dec 03, 2019 12:42 am

Natuurlijk speelt de auto zelf een cruciale rol. Na de zomerstop was de Red Bull duidelijk minder dan Merc en Ferrari, al is de laatste na het creatieve brandstofgedoe een slag minder.

Ik denk wel dat Max 110% uit de auto haalt. En daardoor derde wordt in de WK, races wint en pole heeft gepakt.

Zeer benieuwd wat volgend jaar brengt. Kunnen ze er nu wel in Australië staan?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: F1

Bericht door Monkey Tonk » do dec 05, 2019 6:15 am

Marillion schreef:Het is toch geen nieuws dat technologie met afstand de grootste factor is in de F1?

Als je de coureurs van Mercedes, Ferrari en Red Bull wisselt met die van de achterste drie teams dan komt de wereldkampioen echt niet uit een ander team hoor. Is het gewoon weer een vent in zo'n Mercedes.
Altijd zo geweest. Maar dat hoogteverschil zo bepalend is kan ik me niet herinneren. In ieder geval is dat niet iets op motorisch gebied. Meer aerodynamica. Hoorde laatst dat Merc de balans zo heeft afgesteld dat ze voordeel hebben op de lagere circuits; want daar zijn er meer van. RB heeft die controle blijkbaar niet. Als dat zo is, waarom zou het volgend jaar veranderen, als het op zich niks met de motor te maken heeft?

Max is ook Rainmaster, en won in Duitsland. Hij won twee keer in Oostenrijk, twee keer in Mexico, in Brazilie. Daarmee heb je zes van zijn acht GP overwinningen. Hij won ook de allereerste keer in een RB in Barcelona, in de 'Johan Cruijff' rit, zullen we maar zeggen; een zeer spannende ontknoping waarbij Verstappen rondenlang de snellere Raikonen achter zich wist te houden.

RB kan wel roepen dat Honda er alles aan gaat doen, en dat is prima, maar de echte vraag is hoe RB het hoogtenadeel weg kan poetsen. Daarom vergeleek ik het met vliegtuigen.

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10235
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: F1

Bericht door WP_Legend » di jan 07, 2020 1:10 pm

Max heeft z'n contract verlengt tot 2023...

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1

Bericht door Iniesta » di jan 07, 2020 1:44 pm

Verrassend maar ook wel logisch.
De auto gaat volgend jaar zoveel veranderen dat de prestaties dit jaar niet zoveel gaan zeggen over het potentieel in 2021.
Enige zekerheid zijn de motoren, waarbij het lijkt dat de prestaties van de top steeds dichter bij elkaar komen.

Je kan dus wel voor succesteam Mercedes gaan, maar je weet gewoon niet of Mercedes of Red Bull de betere auto gaan hebben onder de nieuwe reglementen

Neefkens
Erelid
Berichten: 556
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: F1

Bericht door Neefkens » di jan 07, 2020 5:59 pm

Ik vind de termijn en het moment toch wel verrassend, maar ik ben er wel blij mee. Blijkbaar heeft hij (op basis van vertrouwelijke info) vertrouwen in het hele pakket.

Plaats reactie