F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » ma mei 24, 2021 9:58 am

Ajax Rules schreef:
ma mei 24, 2021 9:33 am
Het is mij al wel vaker opgevallen dat hij totaal niet doorheeft wanneer een voorsprong wel of niet solide is. Dus niet af en toe 0,2 erbij en eraf, maar in de gaten houden hoe snel een voorsprong slinkt in verhouding tot het aantal resterende ronden.,
Op het moment dat BZ zijn opmerking over het dichterbij komen van Sainz plaatste, had Verstappen nog 2 seconden voorsprong (geloof ik).
Uiteindelijk zat er aan de finish 9 seconden tussen die twee.

Wat ik wilde zeggen: Mol heeft teveel ervaring om niet te zien als er echt iets mis geweest zou zijn. Raymon gaf ook al aan: waarschijnlijk was Verstappen gewoon zijn banden aan het sparen of zijn hybride systemen op te laden waardoor Sainz een paar rondes achter elkaar wat dichterbij kwam.

Ik zeg overigens niet dat er niets op Olaf Mol aan te merken is en dat hij nooit iets mist, maar bij elke commentator is wel wat aan te merken.
Ben maar blij dat Ronald van Dam het commentaar niet doet bij de F1... :excited.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » ma mei 24, 2021 10:26 am

In geval Mol heeft dat niets met ervaring te maken, hij ziet het gewoon niet
Had ook niet door dat Bottas langzaam het tempo niet meer kon bijbenen, zag niet dat Hamilton z’n outlap niet snel genoeg was om Gasly voor te blijven


Teams krijgen het gros van prijzengeld op basis van constructeurstand. Vandaar vanuit teams grote aandacht hiervoor. Daarbij is het succes van team natuurlijk ook meer de totale trots voor hun prestatie
Als fan interesseert me dat een stuk minder

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo mei 30, 2021 5:39 pm

Voor mensen die geïnteresseerd zijn: over een aantal minuten begint de Indy 500. Uitgezonden op Ziggo Sport Racing (en volgens mij ook het vrije kanaal ).
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33273
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo mei 30, 2021 6:29 pm

Ligt na 45 ronden tweede. Maar dat zegt volgens mij helemaal niets in de Indy...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo mei 30, 2021 6:30 pm

Nope, zegt geen ene mallemoer. Het gaat om ronde 200 en dan ook nog eens de laatste bocht van ronde 200 :smallgrin.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13360
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Arthur » zo mei 30, 2021 6:45 pm

Beetje zoals de NBA waar ook alleen de laatste halve minuut ertoe doet? Haha

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo mei 30, 2021 6:49 pm

Nee, meer als in 'in de laatste bocht van de laatste ronde kan nog alles veranderen'. Mede door de slipstream van die auto's.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33273
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo mei 30, 2021 7:05 pm

Geinig. Hunter-Reay is 40, Van Kalmthout is 20.

Dus het kan zijn dat Rinus over twintig jaar aan het racen is tegen een baby die nu geboren wordt. :ajaxsmiley.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » zo mei 30, 2021 7:08 pm

Zoals bij elke sport zal het leuker zijn als je meer achtergronden kent
Zo vind ik het veel makkelijker om mn aandacht bij de Monaco parade te houden dan bij dit ronden festijn, maar dat zal grotendeels met mijn gebrek aan kennis van de sport hebben te maken

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33273
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo mei 30, 2021 7:25 pm

Wieltje niet los, wieltje niet vast, in de autosport is altijd wat te doen. :-)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo mei 30, 2021 7:26 pm

Wieltje niet goed vast gezet bij Rahal.

Conor Daly zal zich rot geschrokken zijn :smallgrin.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33273
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo mei 30, 2021 7:28 pm

Frank schreef:Wieltje niet goed vast gezet bij Rahal.

Conor Daly zal zich rot geschrokken zijn :smallgrin.gif:
Bandje koppen. :-)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo mei 30, 2021 7:30 pm

Iniesta schreef:
zo mei 30, 2021 7:08 pm
Zoals bij elke sport zal het leuker zijn als je meer achtergronden kent
Zo vind ik het veel makkelijker om mn aandacht bij de Monaco parade te houden dan bij dit ronden festijn, maar dat zal grotendeels met mijn gebrek aan kennis van de sport hebben te maken
Kan ik me iets bij voorstellen. Is ook niet makkelijk te zien wie er nu echt op kop ligt. Ik kijk al een jaar of 5 NASCAR en Indy, dan is het wel te volgen.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo mei 30, 2021 7:34 pm

Elke herstart gaat nu harder worden :smallgrin.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

columbus
Berichten: 5285
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door columbus » zo mei 30, 2021 7:37 pm

Iniesta schreef:Zoals bij elke sport zal het leuker zijn als je meer achtergronden kent
Zo vind ik het veel makkelijker om mn aandacht bij de Monaco parade te houden dan bij dit ronden festijn, maar dat zal grotendeels met mijn gebrek aan kennis van de sport hebben te maken
Heb hetzelfde idee. Heb me er aan gewaagd maar vind er echt geen zak aan. Of anders gezegd, snap er geen zak van. Formule 1 is al geen doen maar dit is niet veel beter... De pitstops zijn toch ook beroerd? Of mogen er maar een aantal mensen daar zijn op dat moment? Als er nu iemand de band aan geeft en ze gooien niet met die schroefmachine moet het sneller kunnen toch?

Maar goed, het wordt nog een hele zit Afbeelding

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33273
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo mei 30, 2021 7:39 pm

columbus schreef:
zo mei 30, 2021 7:37 pm
Als er nu iemand de band aan geeft en ze gooien niet met die schroefmachine moet het sneller kunnen toch?
Volgens mij gaat het niet om de banden, maar om de benzine. Dat duurt langer dan de banden. Dus kan banden wisselen relaxter dan in de F1. Alleen waren ze bij Rahal ìèts te relaxed. :smile-ajax.gif:

Verschil is ook dat bij Indy de man die de band er af haalt ook de band er op zet. Bij F1 zijn dit twee verschillende monteurs (correct me if I'm wrong Frank).
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

columbus
Berichten: 5285
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door columbus » zo mei 30, 2021 7:41 pm

Ja precies. 1 mannetje doet er op en er af halen. Je zou zeggen dat dat sneller kan

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33273
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo mei 30, 2021 7:43 pm

columbus schreef:
zo mei 30, 2021 7:41 pm
Ja precies. 1 mannetje doet er op en er af halen. Je zou zeggen dat dat sneller kan
Als ondertussen de benzine staat te pompen, maakt dat ook niet uit...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo mei 30, 2021 7:43 pm

Pitstops bij F1 mogen door 20 man gedaan worden, bij Indy maar door 11 waarbij er maar een man of 6 / 7 daadwerkelijk over de muur mogen.... Andere regels, maar inderdaad bij normale pitstops duurt het tanken het langst.

Is trouwens geen benzine, maar Ethanol

Even geteld: 4 man voor de wielen, 1 man voor het tanken, een man voor de tear-off en een man voor de krik en om de motor weer aan te slingeren als deze onverhoopt af slaat
Laatst gewijzigd door Frank op zo mei 30, 2021 9:47 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » zo mei 30, 2021 7:48 pm

Doen ze evenveel stops ?

columbus
Berichten: 5285
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door columbus » zo mei 30, 2021 7:48 pm

Zeux schreef:
Frank schreef:Wieltje niet goed vast gezet bij Rahal.

Conor Daly zal zich rot geschrokken zijn :smallgrin.gif:
Bandje koppen. :-)
Dit was wel een heftig moment. Even een wiel met 300 aantikken

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33273
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo mei 30, 2021 7:58 pm

Klopt de strategie van Veekay wel? Moet waarschijnlijk eerder naar binnen, moet meer Ethanol (sorry Frank) meenemen en staat dus langer binnen. Volgens Bartjens zit hij dan straks te ver weg.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo mei 30, 2021 7:58 pm

Iniesta schreef:
zo mei 30, 2021 7:48 pm
Doen ze evenveel stops ?
Nee, normaal gesproken meer. Indy 500 is veel langer dan een F1 race. Is 500 mile, dus 800 kilometer. Dat halen ze niet bij de F1... :smallgrin.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo mei 30, 2021 8:03 pm

Zeux schreef:
zo mei 30, 2021 7:58 pm
Klopt de strategie van Veekay wel? Moet waarschijnlijk eerder naar binnen, moet meer Ethanol (sorry Frank) meenemen en staat dus langer binnen. Volgens Bartjens zit hij dan straks te ver weg.
Team van Carpenter waar Van Kalmthout voor rijdt is meestal sterk in strategie. Probleem is natuurlijk wel dat dit een race is waar ervaring van de rijder redelijk belangrijk is. En dat mist Rinus natuurlijk nog wel, zeker ten opzichte van mannen als Castroneves, Hunter - Ray, Bourdais, Newgarden etc etc

Helaas zijn de pitstops bij Carpenter niet altijd even goed :blush.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33273
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo mei 30, 2021 8:08 pm

Slechte pitstop Veekay zo te zien. Wel allemaal tegelijk gestopt, dus zelfde brandstof. Hij zit ver achter de drie leiders.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie