F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

LucaS
Berichten: 53548
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door LucaS » vr nov 19, 2021 2:05 pm

Mea culpa. Staat gelijk onder mijn post waarin ik het over vorige week heb. Lijjkt een reactie op mij
I think I lost my fucking headache

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » vr nov 19, 2021 11:22 pm

Lewis krijgt na dr race iets in z’n handen geduwd via z’n verzorgster en gaat weer terug naar z’n auto

https://m.youtube.com/watch?v=JOsAfaf5p2g

Volgens mij sowieso illegaal om die auto weer aan te raken (zelfde regel waar Max 50000 boete voor kreeg)

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33418
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » vr nov 19, 2021 11:48 pm

Hij krijgt toch altijd zijn horloge of zoiets na afloop race?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58801
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » za nov 20, 2021 12:21 pm

Verstappen heeft zijn twijfels
Max Verstappen is tijdens de Grand Prix van Brazilië schier kansloos tegen Lewis Hamilton. „Als je alles bij elkaar optelt is het gewoon raar”, vindt vader Jos.

FOTO’GETTY IMAGES & ANP/HH

INTERVIEW Vader van WK-leider Max over auto Hamilton: ’Nog nooit in m’n leven meegemaakt’
DOHA Jos Verstappen heeft twijfels over de auto van Mercedes, in het bijzonder die van Lewis Hamilton. De vader van Max Verstappen kan er met zijn hoofd niet bij dat de zevenvoudig wereldkampioen in Brazilië zó veel sneller was dan de Nederlandse coureur. „Ik wil best verliezen, maar het moet wel op een eerlijke manier gaan.”

De vermoedens van Verstappen senior komen niet uit het niets. Bij Red Bull zetten ze al een tijdje hun vraagtekens bij de mogelijk flexibele achtervleugel bij Mercedes. Afgelopen week is daar nog een nieuw hoofdstuk bijgekomen. Op videobeelden lijkt te zien dat Hamilton zijn stuur iets naar zich toetrekt, als zijnde een piloot die een vliegtuig bestuurt.

Verstappen vermoedt dat Hamilton daarmee de rijhoogte aan de achterkant van zijn Mercedes kan veranderen en daardoor nóg sneller wordt op het rechte stuk. Hij staat in het Red Bull-kamp zeker niet alleen in die gedachtegang.

„En dat is echt geen slijtage, zoals ze bij Mercedes beweren. Daar geloof ik niets van”, vertelt Verstappen in Doha, waar hij zijn zoon begeleidt. „Ik ben heel benieuwd wat ze aan het doen zijn bij Mercedes. Zo’n enorm snelheidsverschil van de ene op de andere race, dat heb ik nog nooit in m’n leven meegemaakt. Ik vind echt dat autosportfederatie FIA daar heel goed naar moet gaan kijken, net als naar die achtervleugel.”

Vorig seizoen hebben Hamilton en teamgenoot Valtteri Bottas gebruikgemaakt van het zogenaamde DAS-systeem, waarmee beide coureurs met een stuurbeweging de stand van de voorwielen konden aanpassen. Dat foefje is voor dit jaar al verboden. „Maar nu lijken ze het toch op een andere manier te gebruiken, in ieder geval in de auto van Lewis”, denkt Verstappen. „Een stuur is er om een bocht te maken naar links of rechts, waarom zou een stuur bewegen van voor naar achter?”

Mercedes noemt de verhalen in reacties overigens onzin en stelt dat het stuursysteem voor het seizoen gehomologeerd is en dat er dus niets aan veranderd kan worden. Verstappen (49) daarop: „Officieel mag het inderdaad niet, maar dat is nu juist het probleem. Op die beelden is toch te zien dat er iets aan de hand is. Na de race in Brazilië zie je ook dat Hamilton iets in z’n handen krijgt gedrukt van z’n trainer en daarna terugloopt naar zijn auto en in de cockpit duikt. Ik ben heel benieuwd waarom dat is. Als je alles bij elkaar optelt is het gewoon raar. Lewis was zo snel op het rechte stuk in Brazilië, Max had geen schijn van kans. Het is opvallend dat in deze fase van het seizoen ineens zo’n verschil wordt gemaakt.”

Hamilton heeft in Brazilië een nieuwe verbrandingsmotor gekregen en zo’n verse krachtbron zorgt automatisch overigens ook voor wat meer vermogen. De regels zijn wat betreft het wisselen van die motoren eveneens opvallend te noemen. Bij een eerste overtreding – het in gebruik nemen van de vierde motor – moet de desbetreffende coureur tien plekken achteruit op de grid. Bij het daarna opnieuw wisselen van datzelfde onderdeel, bedraagt de straf slechts vijf plaatsen.

Max Verstappen vindt het vreemd dat zo’n straf niet gelijk blijft. Hij heeft zijn complete Honda-motor dit jaar één keer te veel vernieuwd, in Sotsji, en verwacht dat het daarbij blijft. „Maar ik geloof niet dat het verschil in snelheid alleen door de motor komt”, zegt zijn vader in de Qatarese zon. „Natuurlijk kunnen ze zo’n nieuwe krachtbron iets scherper afstellen. Ik zou sowieso alle motoren dezelfde software geven in de race, dan heb je dit gezeur ook niet. Maar wordt zo’n nieuwe Mercedes-motor echt na twee, drie races al zoveel minder? Dat kan ik me niet voorstellen. De laatste jaren hebben ze nergens last van gehad. En Bottas heeft er nu al zes gebruikt, maar bij hem zie je dan weer niks bewegen bij dat stuur. Het lijkt er voor mij heel sterk op dat ze iets doen wat niet mag. Dat hoort gewoon niet. Ik wil best verliezen, maar het moet wel op een eerlijke manier gaan.”

Zie het alleen maar eens te bewijzen. Eerder dit jaar heeft Red Bull op zijn beurt de flexibele achtervleugel moeten aanpassen en ook een verandering in het reglement van de pitstops heeft dat team geraakt. Maar tussen vermoedens en bewijslast zit nog een verschil.

„Natuurlijk ben ik bevreesd voor Mercedes op dit moment”, vervolgt Verstappen. „Max ziet dat natuurlijk ook. Hij staat er makkelijk in en zegt: ’het enige dat ik kan doen is zo hard mogelijk rijden’. Max haalt elk weekeinde het maximale eruit en gaat dat ook de laatste drie races doen. Maar regels moeten voor iedereen hetzelfde zijn en iedereen moet ze naleven. Desalniettemin heeft Max nog alle kans, want hij staat niet voor niets veertien punten voor.”

De relatie tussen Red Bull en Mercedes, en ook tussen het kamp-Verstappen en de concurrent, is dit jaar in ieder geval bekoeld. „Toto Wolff heb ik niet meer gesproken sinds Silverstone (crash Verstappen, red.). Zijn ware aard is dit jaar naar boven gekomen. We hebben geen contact meer met elkaar”, stelt de voormalig Formule 1-coureur, die duimt voor een goede afloop.

„Het draait dit jaar om Lewis en Max. Dat is geweldig voor de sport en ik vind het ook goed wat er allemaal gebeurt. Behalve dan dat zij van de ene op de andere dag ineens zo hard gaan…”
De T.

LucaS
Berichten: 53548
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door LucaS » za nov 20, 2021 12:39 pm

Hier hou ik niet zo van...boter bij de vis of mond houden
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » za nov 20, 2021 1:00 pm

Het begint erg veel weg te hebben van een bokswedstrijd. Een hoop gepraat vanuit beide kampen over elkaar dat verhoudingsgewijs veel te veel aandacht krijgt ten opzichte van de daadwerkelijke wedstrijd.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58801
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » za nov 20, 2021 1:11 pm

LucaS schreef:
za nov 20, 2021 12:39 pm
Hier hou ik niet zo van...boter bij de vis of mond houden
Nee natuurlijk niet.Lekker de focus op Hamilton richten, skijken of dat ie dadelijk weer zo'n ongeveer 10% harder kan gaan dan de " rest " ...

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » za nov 20, 2021 4:20 pm

De eerste slag is dit weekend voor Hamilton. Als het verschil in de race net zo groot is als vorige week met een pole start erbij dan zijn alleen de eerste bochten de moeite waard schat ik zo in.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33418
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » za nov 20, 2021 5:02 pm

Ik lees het ook. Bijna halve seconde.Mercedes heeft dus iets gevonden. Kudo’s voor hen. Zaken laatste vier races gewoon beter voor elkaar dan Red Bull. Dit is een technische sport. Hamilton wereldkampioen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58801
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » za nov 20, 2021 5:37 pm

Zo als Lance Armstrong opeens " iets " gevonden had !? :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33418
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » za nov 20, 2021 5:39 pm

Technische doping. Wie weet. Of het ‘rule book’ heel erg goed gelezen en daar een geitenpaadje in gevonden.

Het lijkt er wel op dat een engineer ergens bij Mercedes een dikke vette bonus tegemoet kan zien.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58801
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » za nov 20, 2021 5:50 pm

Mwah, wat is het 4 races voor het einde seizoen, als blijkt dat Verstappen tactisch , technisch , en kwa snelheid ( wat ) te ver weg is om te verslaan, vind men iets bij Mercedes.En dat " iets " is goed voor zo'n ( ongeveer , als ik de kenners moet geloven ) 30 km meer snelheid. Ik heb heel grote bedenkingen over dat " iets " ( legaal is ) ..En niet eens omdat het om Verstappen gaat ..

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33418
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » za nov 20, 2021 5:54 pm

999 schreef:
za nov 20, 2021 5:50 pm
Mwah, wat is het 4 races voor het einde seizoen, als blijkt dat Verstappen tactisch , technisch , en kwa snelheid ( wat ) te ver weg is om te verslaan, vind men iets bij Mercedes.En dat " iets " is goed voor zo'n ( ongeveer , als ik de kenners moet geloven ) 30 km meer snelheid. Ik heb heel grote bedenkingen over dat " iets " ( legaal is ) ..
Met het DAS-systeem vonden ze iets dat niet in het rule book stond. Dan is het soort van 'legaal', omdat het niet 'illegaal' is. Zoiets lijkt nu ook aan de gang. Het lijkt of ze iets hebben gevonden, waar gewoon geen regel voor is. Of dat niet detecteerbaar is bij een 'gewone' technische controle, dat kan ook. Foefjes als bij Dieselgate in de auto-industrie. 'Knopjes'.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33418
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » za nov 20, 2021 7:06 pm

Max Verstappen moet zich zondagmiddag (lokale tijd) melden bij de wedstrijdleiding van de Formule 1. De leider in de WK-stand remde zaterdag aan het einde van de kwalificatie in Qatar niet af op het rechte stuk, terwijl Pierre Gasly daar langzaam reed en er met gele vlaggen werd gezwaaid.

Verstappen kwalificeerde zich als tweede voor de Grand Prix van Qatar. Zijn grote titelconcurrent Lewis Hamilton pakte poleposition.

Om 11.00 Nederlandse tijd mag Verstappen tekst en uitleg komen geven bij de stewards. Mogelijk is hij niet de enige. Op beelden is te zien dat ook de als derde gekwalificeerde Valtteri Bottas niet afremde voor Gasly.

Gasly liep in de slotsector van het Losail International Circuit een lekke band op en kwam daarna stil te staan op het rechte stuk. Op dat moment gingen meerdere coureurs de auto van de Fransman voorbij.

(nu.nl)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33418
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » za nov 20, 2021 7:09 pm

Zeux schreef:
za nov 20, 2021 5:54 pm
999 schreef:
za nov 20, 2021 5:50 pm
Mwah, wat is het 4 races voor het einde seizoen, als blijkt dat Verstappen tactisch , technisch , en kwa snelheid ( wat ) te ver weg is om te verslaan, vind men iets bij Mercedes.En dat " iets " is goed voor zo'n ( ongeveer , als ik de kenners moet geloven ) 30 km meer snelheid. Ik heb heel grote bedenkingen over dat " iets " ( legaal is ) ..
Met het DAS-systeem vonden ze iets dat niet in het rule book stond. Dan is het soort van 'legaal', omdat het niet 'illegaal' is. Zoiets lijkt nu ook aan de gang. Het lijkt of ze iets hebben gevonden, waar gewoon geen regel voor is. Of dat niet detecteerbaar is bij een 'gewone' technische controle, dat kan ook. Foefjes als bij Dieselgate in de auto-industrie. 'Knopjes'.

De FIA lijkt het te bevestigen:
Update 18.30: De FIA heeft inmiddels bevestigd dat er met onmiddellijke ingang extra controles zijn uitgevoerd op het doorbuigen van de achtervleugel. "Als onderdeel van onze normale controles hebben we een zeer strak gedefinieerde lijst van tests die we uitvoeren op de achtervleugel. Die zijn beschreven in artikel 3.9 van het technische reglement en in de technische richtlijn 018. Hiermee controleren we of alle auto's conform het reglement zijn," laat een woordvoerder van de FIA aan Motorsport.com weten. "De tests waarover jullie vandaag hebben gehoord, zijn momenteel nog bedoeld om informatie te verzamelen. Ze maken nu formeel nog geen deel uit van de reglementaire vereisten, maar kunnen in de toekomst wel leiden tot nieuwe criteria. We zullen de tests voor de achtervleugels samen met een technische groep van de FIA dan ook opnieuw bekijken." (motorsport.com)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58801
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » za nov 20, 2021 7:22 pm

Tja, misschien ben ik wel heel wantrouwend , maar ik heb het gevoel dat het als het Verstappen ( of non Mercedes ) zou zijn geweest er zoiets naar buiten zijn gekomen van " het staat niet in het regelment dat het wel mag dat dus mag het niet " :smallgrin.gif

Zou wel in een deuk liggen als morgen dat " iets " hapert ..:)

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33418
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » za nov 20, 2021 7:24 pm

999 schreef:
za nov 20, 2021 7:22 pm
Tja, misschien ben ik wel heel wantrouwend , maar ik heb het gevoel dat het als het Verstappen ( of non Mercedes ) zou zijn geweest er zoiets naar buiten zijn gekomen van " het staat niet in het regelment dat het wel mag dat dus mag het niet " :smallgrin.gif:
Je moet het Mercedes nageven: ze zijn reteslim met de technische eisen. Slimmer dan RB, zo lijkt het.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58801
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » za nov 20, 2021 7:40 pm

Zeux schreef:
za nov 20, 2021 7:24 pm
999 schreef:
za nov 20, 2021 7:22 pm
Tja, misschien ben ik wel heel wantrouwend , maar ik heb het gevoel dat het als het Verstappen ( of non Mercedes ) zou zijn geweest er zoiets naar buiten zijn gekomen van " het staat niet in het regelment dat het wel mag dat dus mag het niet " :smallgrin.gif:
Je moet het Mercedes nageven: ze zijn reteslim met de technische eisen. Slimmer dan RB, zo lijkt het.
Zeker, maar goed, als dit verder geen vervolg krijgt weet je dus dat er heel gekke dingen moeten gebeuren wil Hamilton geen kampioen worden..Hopelijk gaat ie morgen heel snel .... van de baan :) .
Laatst gewijzigd door 999 op za nov 20, 2021 8:37 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33418
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » za nov 20, 2021 7:52 pm

999 schreef:
za nov 20, 2021 7:40 pm
Zeux schreef:
za nov 20, 2021 7:24 pm
999 schreef:
za nov 20, 2021 7:22 pm
Tja, misschien ben ik wel heel wantrouwend , maar ik heb het gevoel dat het als het Verstappen ( of non Mercedes ) zou zijn geweest er zoiets naar buiten zijn gekomen van " het staat niet in het regelment dat het wel mag dat dus mag het niet " :smallgrin.gif:
Je moet het Mercedes nageven: ze zijn reteslim met de technische eisen. Slimmer dan RB, zo lijkt het.
Zeker, maar goed, als dit verder geen vervolg krijgt weet je dus dat er heel gekke dingen moeten gebeuren wil Hamilton geen kampioen worden..Hopelijk gaat ie morgen heel ... van de baan :) .
Absoluut. Als dit 'staat' wordt hij wereldkampioen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3087
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door ferry » za nov 20, 2021 8:36 pm

Max moet zich morgen melden bij de stewards vanwege het negeren van de gele vlaggen bij de lekke band van Gasly. Hij zegt dat ie geen gele vlaggen gezien heeft, maar op beelden is te zien dat hij ze wel gezien moet hebben. Hij is eerder al eens 3 plekken teruggezet op de grid voor een zelfde overtreding. Bottas en Sainz moeten zich ook melden trouwens voor dezelfde overtreding.

Mano
Berichten: 15185
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » zo nov 21, 2021 1:00 am

Even los van die gele vlag incidenten.

Verstappen moet minimaal 1x boven Hamilton eindigen en 2x net achter om wereldkampioen te worden.

Met die nieuwe motor lijkt Mercedes hernieuwde energie gevonden te hebben, die Red Bull niet kan pareren .

Benieuwd waar Max die punten gaat sprokkelen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34398
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » zo nov 21, 2021 7:43 am

Gelukkig hoeft ook vandaag niemand te kiezen tussen ons aller AJAX of onze MAX! :whistling.gif:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11935
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Zuidema » zo nov 21, 2021 9:01 am

Ramona schreef:
zo nov 21, 2021 7:43 am
Gelukkig hoeft ook vandaag niemand te kiezen tussen ons aller AJAX of onze MAX! :whistling.gif:
Ik heb deze zondag een uitzonderlijk slecht voorgevoel over Max en Ajax. Mag ik ze beiden overslaan, vrouwtje Ramona? Urenlang de gifbeker vanmiddag leegnippen trek ik echt niet. :excited.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58801
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » zo nov 21, 2021 10:11 am

Verstappen wordt 8e en AJAX verliest met 4 - 1 ..

LucaS
Berichten: 53548
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door LucaS » zo nov 21, 2021 10:12 am

Uw voorgevoelens zullen vast niet altijd uitkomen, anders had u ongetwijfeld een ander beroep gekozen. Misschien een risocootje nemen en iig 1 van de 2 kijken?
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie