F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo sep 17, 2023 4:04 pm

raymon schreef:
zo sep 17, 2023 4:01 pm
zeux schreef:
raymon schreef:
zo sep 17, 2023 3:29 pm

Huh? Het is een 1 stop strategy. Dus 2 keer moeten stoppen door te vroeg een gele band te gebruiken is sowieso de verkeerde taktiek. Aangezien op dat moment de teams om je heen ook een vrije stop hebben. De enige kans was doorrijden en hopen op een SC wanneer je moet pitten. Dan had Verstappen 10 seconden minder achter geleden en nog een kans op top 3.
Natuurlijk is het een 1-stop-strategie, maar die SC kwam te vroeg. Dus het was nog geen tijd voor die 'eerste stop'. Dan kun je 'gratis' geel halen en langer wachten op die SC-mogelijkheid. Ze mòèsten nu naar binnen. Rij je op geel, heb je meer marge voor die onvermijdelijke stop. En hadden ze - bij uitblijven SC - misschien zo door kunnen rijden dat rood een optie zou worden.
Het was geen vrije stop want de rest stopte ook. Dus hadden ze nog steeds 9de gestaan en nog een stop moeten maken terwijl de rest van het veld dat niet meer hoefde. En komt er wel een SC dan maakt iedereen een stop.
Maar waren ze niet tot de laatste plaats teruggevallen.

Het was voor iedereen een 'gratis stop'. Voor RB een tussenstop op weg naar de 'echte stop'.

Die 'tweede' stop moest toch, op geel of wit.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door raymon » zo sep 17, 2023 4:15 pm

zeux schreef:
raymon schreef:
zo sep 17, 2023 4:01 pm
zeux schreef: Natuurlijk is het een 1-stop-strategie, maar die SC kwam te vroeg. Dus het was nog geen tijd voor die 'eerste stop'. Dan kun je 'gratis' geel halen en langer wachten op die SC-mogelijkheid. Ze mòèsten nu naar binnen. Rij je op geel, heb je meer marge voor die onvermijdelijke stop. En hadden ze - bij uitblijven SC - misschien zo door kunnen rijden dat rood een optie zou worden.
Het was geen vrije stop want de rest stopte ook. Dus hadden ze nog steeds 9de gestaan en nog een stop moeten maken terwijl de rest van het veld dat niet meer hoefde. En komt er wel een SC dan maakt iedereen een stop.
Maar waren ze niet tot de laatste plaats teruggevallen.

Het was voor iedereen een 'gratis stop'. Voor RB een tussenstop op weg naar de 'echte stop'.

Die 'tweede' stop moest toch, op geel of wit.
Dus dan val je terug naar de 18de plaats na de tweede stop, want je bent de enige die dan stopt. Beide SC vielen op het verkeerde moment, simples.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo sep 17, 2023 4:27 pm

raymon schreef:
zo sep 17, 2023 4:15 pm
zeux schreef:
raymon schreef:
zo sep 17, 2023 4:01 pm

Het was geen vrije stop want de rest stopte ook. Dus hadden ze nog steeds 9de gestaan en nog een stop moeten maken terwijl de rest van het veld dat niet meer hoefde. En komt er wel een SC dan maakt iedereen een stop.
Maar waren ze niet tot de laatste plaats teruggevallen.

Het was voor iedereen een 'gratis stop'. Voor RB een tussenstop op weg naar de 'echte stop'.

Die 'tweede' stop moest toch, op geel of wit.
Dus dan val je terug naar de 18de plaats na de tweede stop, want je bent de enige die dan stopt.
Ja, zoals nu gebeurde op 'wit'. Maar hadden ze op geel gereden, hadden ze niet op dat wit-moment hoeven stoppen en had je meer marge om op die SC te 'hopen' (die paar ronden later dan ook komt, maar dat weet je natuurlijk nooit; je geeft jezelf wel meer marge om op zo'n SC te 'wachten').
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door raymon » zo sep 17, 2023 4:34 pm

Het is goed. Iedereen zegt dat de pitstops op het verkeerde moment kwamen en dat ze niet naar binnen konden voor geel zo vroeg maar hou het lekker vol dat dat wel zou hebben gewerkt.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo sep 17, 2023 5:02 pm

raymon schreef:
zo sep 17, 2023 4:34 pm
Het is goed. Iedereen zegt dat de pitstops op het verkeerde moment kwamen en dat ze niet naar binnen konden voor geel zo vroeg maar hou het lekker vol dat dat wel zou hebben gewerkt.
Uhm, ik zeg niet dat het had gewerkt hé. Ik zeg dat ze zichzelf meer tijd hadden gegeven om op een potentiële SC te wachten voor de uiteindelijk noodzakelijke stop, wat op zich al een gamble was.

Op medium ging de RB - zoals Verstappen zelf zei - ook een stuk beter. Die laatste vijf ronden op wit waren draconisch.

Maar goed, alles is 'if'.

Agree to disagree?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door raymon » zo sep 17, 2023 5:22 pm

Als je had gepit had je 15 seconden moeten goedmaken in traffic en tegen een verse harde band dus inhalen zou al lastig genoeg zijn. En dan weet je nog eens zeker dat je nóg een pitstop moet maken omdat de gele band het niet zou volhouden.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo sep 17, 2023 5:44 pm

raymon schreef:
zo sep 17, 2023 5:22 pm
Als je had gepit had je 15 seconden moeten goedmaken in traffic en tegen een verse harde band dus inhalen zou al lastig genoeg zijn. En dan weet je nog eens zeker dat je nóg een pitstop moet maken omdat de gele band het niet zou volhouden.
Maar dat moest hij sowieso. Of hij nu doorreed of naar geel zou zijn gegaan. Die SC kwam gewoon te vroeg (rond ronde 30 of zoiets?). In ieder scenario (wit of switchen naar geel) zou hij een tweede stop nodig hebben en dus een SC om niet helemaal terug te vallen.
En rondom hem pitte iedereen.

Hij lag iets van achtste toch? Was hij rond die plaats weer de baan op gekomen, maar op banden waarop hij (veel) beter ging dan op wit. En met meer ruimte (rondes) om op die noodzakelijke SC te wachten. Plus de kans om zo lang door te rijden dat hij naar rood had kunnen switchen.

Maar goed, hij is vijfde - bijna vierde! - geworden en ik vraag me af of hij echt hoger zou zijn gekomen.

Dat hij zò als een mes door de boter zou gaan op geel, had ik ook niet verwacht. De manier waarop hij binnen enkele rondes gaten van 4/5 seconden (en zelfs de 11 op Leclerc) dichtreed, was wel serieus indrukwekkend.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo sep 17, 2023 8:19 pm

Voor degenen die de afgelopen jaren wel eens (of regelmatig) naar Nascar Cup wedstrijden hebben gekeken:

https://www.nascar.com/news-media/2023/ ... ies-at-44/

RIP.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10274
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door WP_Legend » za sep 23, 2023 8:25 am

Maxie pakt een halve seconde op de nummer 2 en bijna 0,8 op zijn ploeggenoot...

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13759
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Jinne » zo sep 24, 2023 11:12 am

Eenvoudig gewonnen. En Perez uitgevallen, dus de WK titel is wel heel dichtbij. Hoeveel punten zijn er nog maximaal te halen? 156 voor race + snelste ronde, maar kennelijk zijn er dan ook nog wel 2 sprintjes. Anders was ie wel klaar.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo sep 24, 2023 11:48 am

6 races (6*26=156 punten)
3 sprintrace (3*8=24 punten)

Nog 180 punten te halen.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo sep 24, 2023 12:01 pm

Motorsport.com:

With 180 points available in the remaining six races, Verstappen's 177-point advantage means he needs to score just three more points before the season ends to wrap up his third consecutive title.

Regardless of what Perez does on Saturday, Verstappen will be crowned by finishing sixth in the F1 sprint.

In order to keep his championship 'hopes' alive going into Sunday's race, Perez needs at least a third-place finish in the sprint, regardless of Verstappen's result.

In the worst-case scenario for Verstappen, with Perez winning on Saturday and him failing to score, the two-time champion will be crowned with an eighth-place finish on Sunday, regardless of his team-mate's result.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13759
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Jinne » zo sep 24, 2023 2:46 pm

Dus volgende race sowieso wel kampioen. Tenzij hij uitvalt en Perez wint.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo sep 24, 2023 4:04 pm

Jinne schreef:
zo sep 24, 2023 2:46 pm
Dus volgende race sowieso wel kampioen. Tenzij hij uitvalt en Perez wint.
Het zou echt raar moeten lopen wil Verstappen niet minimaal zesde worden in de sprintrace.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo okt 01, 2023 2:20 pm

Vanavond Talladega kijken, Ramona?

Weer eens een keertje op de normaal tijdstip voor Nederland.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » zo okt 01, 2023 6:41 pm

Frank schreef:Vanavond Talladega kijken, Ramona?

Weer eens een keertje op de normaal tijdstip voor Nederland.
Zeker, ik zit klaar. Veel plezier! Afbeelding

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo okt 01, 2023 7:12 pm

Vreemde jongens die Amerikanen (of Ziggo, dat is met niet helemaal duidelijk).

Normaal gesproken krijg je eerst nog de 'typisch Amerikaanse tradities' zoals Rick ze altijd noemt, en begint de race pas zo'n 40 minuten nadat de uitzending op Ziggo gestart is.

Ik dacht dus 'ik heb nog wel even, die invocation en dat volkslied ken ik nou wel' . Zijn ze al zo'n 9 rondes ver als ik achter mijn pc vandaan kom :excited.gif:
Laatst gewijzigd door Frank op zo okt 01, 2023 7:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » zo okt 01, 2023 7:22 pm

Frank schreef:Vreemde jongens die Amerikanen (of Ziggo, dat is met niet helemaal duidelijk).

Normaal gesproken krijg je eerst nog de 'typisch Amerikaanse tradities' zoals Rick ze altijd noemt, en begint de race pas zo'n 40 nadat de uitzending op Ziggo gestart is.

Ik dacht dus 'ik heb nog wel even, die invocation en dat volkslied ken ik nou wel' . Zijn ze al zo'n 9 rondes ver als ik achter mijn pc vandaan kom :excited.gif:
Wees blij dat je al die zut niet hebt hoeven zien; vanaf de start ook rustig, so far… :)

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo okt 01, 2023 7:58 pm

Ik word af en toe zo moe van Stenhouse :eusa_naughty.gif:

dat agressieve blokken van hem....

En Hamlin en zijn pitstops :excited.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Zuidema » wo okt 04, 2023 12:44 pm

Uit het AD. :ajax.gif:
Denk even terug een die bijzondere ontmoeting tussen Cruijff en Verstappen begin 2016. Cruijff was ernstig ziek, maar stapte op Circuit de Catalunya nog leergierig en nieuwsgierig een voor hem nieuwe sport in. Als Nederlander was hij trots op zijn landgenoot. Hij herkende zijn klasse, voorzag een grote toekomst voor het supertalent. ,,Hij was veel ouder, maar het klikte meteen’’, vertelde Verstappen, die later dat jaar zijn eerste zege pakte. Cruijff mocht het niet meer meemaken, maar had vast kunnen gniffelen om die winnende eindtijd (1.41.40) van Verstappen die verdacht veel leek op een eerbetoon aan de Nummer 14. Toeval is logisch.

Mano
Berichten: 15186
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » vr okt 06, 2023 2:52 pm

Max rijdt dit weekend de race achteruit en puur op zijn spiegels, had ik begrepen.
Om het nog een beetje spannend te maken :hypocrite.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » vr okt 06, 2023 5:49 pm

Klopt. Het is geen mechanische sport, de baan is schoon, makkelijk circuit, het is heeerlijk raceweer…twee vingers in neus… :0

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » vr okt 06, 2023 6:10 pm

Ramona schreef:
vr okt 06, 2023 5:49 pm
de baan is schoon
Nah, schoon... Zandbak. :-) Je moet geen centimeter buiten de ideale lijn rijden. :biggrin.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » vr okt 06, 2023 6:37 pm

zeux schreef:
Ramona schreef:
vr okt 06, 2023 5:49 pm
de baan is schoon
Nah, schoon... Zandbak. :-) Je moet geen centimeter buiten de ideale lijn rijden. :biggrin.gif:
Ik was dan ook uber sarcastisch…

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » vr okt 06, 2023 6:45 pm

Ramona schreef:
vr okt 06, 2023 6:37 pm
zeux schreef:
Ramona schreef:
vr okt 06, 2023 5:49 pm
de baan is schoon
Nah, schoon... Zandbak. :-) Je moet geen centimeter buiten de ideale lijn rijden. :biggrin.gif:
Ik was dan ook uber sarcastisch…
Ja, hé, dat ben ik zo niet van je gewend, dat ik effe niet oplette. :ajaxsmiley.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie