F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22999
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door raymon » zo mei 22, 2022 6:54 pm

Ben het zowaar eens met AR. Overigens zaten ze op verschillende strategieën al heeft de eerste rijder altijd beschikking over ‘de beste’ strategie.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo mei 22, 2022 7:02 pm

Ik vermoed ook dat jullie twee niet de enige zijn die er zo over denken.

Voor een hoop mensen is dat echter alleen maar omdat Max nu het voordeel heeft.

Was het andersom geweest was het sentiment anders geweest waarschijnlijk :smallgrin.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40626
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » zo mei 22, 2022 7:05 pm

Ja, dan was de tent afgebroken. :smallgrin.gif:

Ik denk dat het in ieder geval wel een goed verdedigbare keuze is. Verstappen heeft met deze overwinning net de leiding in het klassement te pakken (tot zover de verhalen over einde seizoen van een paar wedstrijden geleden). Als je nu punten laat liggen die je wel kunt pakken zou dat aan het einde van het seizoen wel eens een dure keuze kunnen blijken te zijn.

Als sportliefhebber zie ik teamgenoten lieven tegen elkaar racen. Maar dat is in de F1 zelden tot nooit het geval. In ieder geval niet als er echt belangen op het spel staan.
Nil volentibus arduum

Ajax Rules
Berichten: 31185
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ajax Rules » zo mei 22, 2022 7:14 pm

Frank schreef:
zo mei 22, 2022 7:02 pm
Was het andersom geweest was het sentiment anders geweest waarschijnlijk :smallgrin.gif:
Een van de argumenten die ik aandroeg was ook juist dat Max de terechte nummer 1 is en Perez de terechte nummer 2 (op basis van honderden prestatiemomenten). Dus die redenatie kun je niet zomaar omdraaien. Max kan wellicht in zijn contractonderhandelingen iets afdwingen wat Perez niet kan.

Maar fundamenteel maakt het niets uit voor mijn zienswijze. Tegen Perez zou ik ook echt zeggen (als hij het morgen wil uitpraten): ""Je bent 100% in dienst van Red Bull en de strategie wordt bepaald door Horner. En dit is de allerlaatste keer dat we dit aan je uitleggen. De volgende keer dat we hier een gesprek over hebben, zetten we Gasly in de auto en ben je hier nooit meer welkom".
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33283
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo mei 22, 2022 7:15 pm

Perez wist toch dat hij second fiddle zou zijn?

Verstappen kwam er aan, leek al sneller en had een technisch defect, anders was hij er ‘gewoon’ langs gegaan.

Als team ga je voor de gozer met de beste titelkansen en dat is nu Verstappen. Die staat natuurlijk niet voor niets in die positie... (met alle materiaalpech die hij heeft gehad in de eerste zes races).
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo mei 22, 2022 8:04 pm

Ajax Rules schreef:
zo mei 22, 2022 7:14 pm
Een van de argumenten die ik aandroeg was ook juist dat Max de terechte nummer 1 is en Perez de terechte nummer 2 (op basis van honderden prestatiemomenten). Dus die redenatie kun je niet zomaar omdraaien.
Vertel eens: waarom zou ik die redenatie niet om kunnen/mogen draaien? Alleen omdat het jouw redenatie is?
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40626
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » zo mei 22, 2022 8:19 pm

Ik heb alleen de samenvatting bij de NOS gezien (wat overigens echt ideaal is wat mij betreft).

Gebaseerd op wat ik daar zag en als ik kijk naar het uiteindelijke verschil vraag ik me af of het niet een beetje een non-discussie is. Oftewel, had Perez echt serieus kans gemaakt om te winnen als het team anders had besloten? Een andere strategie kan natuurlijk best wat uitmaken maar ik denk eigenlijk dat Verstappen hem sowieso had verslagen.

Snap overigens de emotie bij Perez wel hoor. Zeker tijdens de wedstrijd. Het zijn ook gewoon sporters die willen winnen. Zelfs als je afspraken hebt kan dat nog wel even pijn doen als het moment daar is. Het is verder ook niet zo dat hij helemaal uit z'n dak gaat of zo.
Nil volentibus arduum

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo mei 22, 2022 8:28 pm

Tja, als Verstappen toch wel gewonnen had, waarom dan die stalorders?
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Ajax Rules
Berichten: 31185
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ajax Rules » zo mei 22, 2022 8:31 pm

Frank schreef:
zo mei 22, 2022 8:04 pm
Ajax Rules schreef:
zo mei 22, 2022 7:14 pm
Een van de argumenten die ik aandroeg was ook juist dat Max de terechte nummer 1 is en Perez de terechte nummer 2 (op basis van honderden prestatiemomenten). Dus die redenatie kun je niet zomaar omdraaien.
Vertel eens: waarom zou ik die redenatie niet om kunnen/mogen draaien? Alleen omdat het jouw redenatie is?
Eh... nee, vanwege dus het feit dat Max honderden keren heeft bewezen dat het team hem niet zomaar voortrekt. Het stond er toch al? :confused.gif:
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40626
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » zo mei 22, 2022 8:47 pm

Frank schreef:
zo mei 22, 2022 8:28 pm
Tja, als Verstappen toch wel gewonnen had, waarom dan die stalorders?
Dat is dan inderdaad de vraag. Ik weet ook niet zeker of het zo is natuurlijk.
Misschien dat de pitstop strategie in combinatie met positie van concurrenten op de baan ook een rol heeft gespeeld?
Nil volentibus arduum

Ajax Rules
Berichten: 31185
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ajax Rules » zo mei 22, 2022 8:50 pm

Marillion schreef:
zo mei 22, 2022 8:47 pm
Frank schreef:
zo mei 22, 2022 8:28 pm
Tja, als Verstappen toch wel gewonnen had, waarom dan die stalorders?
Dat is dan inderdaad de vraag. Ik weet ook niet zeker of het zo is natuurlijk.
Omdat Verstappen naar verwachting wel ging winnen, maar je bij een onderlinge battle evengoed nog moet passeren met alle risico's van dien.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door ferry » zo mei 22, 2022 8:52 pm

Frank schreef:
zo mei 22, 2022 8:28 pm
Tja, als Verstappen toch wel gewonnen had, waarom dan die stalorders?
Omdat ze allebei tijd zouden verliezen door met elkaar te vechten, banden die daardoor op beide auto's sneller slijten en Mercedes die daardoor dichterbij kunnen komen. Dat allemaal riskeren voor een gevecht dat Verstappen toch zou winnen op het eind omdat hij versere banden had en gewoon sneller was. De stalorders waren logisch wat mij betreft.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo mei 22, 2022 10:02 pm

Maar even een IndyCar update: Van Kalmthout als tweede door naar de Fast Six (laatste kwalificatiedeel). :biggthumpup.gif:

Ben benieuwd of hij zich ten opzichte van 2020 (4de) en 2021 (3de) kan verbeteren.

Voor de race is het overigens niet zo van belang. Pole is in Amerika niet zo belangrijk als bij veel F1 races.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo mei 22, 2022 10:57 pm

Toch weer derde startplek (eerste startrij) voor Veekay volgende week zondag.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » zo mei 22, 2022 11:22 pm

En nu NASCARtime! Toch? :666.gif:

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » ma mei 23, 2022 6:37 am

Nee, die allstar race interesseert me niet. Daar blijf ik zeker niet voor op :blush.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Zuidema » ma mei 23, 2022 10:15 am

Ramona schreef:
zo mei 22, 2022 11:22 pm
En nu NASCARtime! Toch? :666.gif:
:drecul.gif: :666.gif:

24, 24. 24 hours a day...

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » ma mei 23, 2022 10:30 am

Huiswerk voor winnend Red Bull
Verstappen profiteert optimaal van uitvalbeurt Leclerc, maar wijst ook op wederom opspelende problemen
BARCELONA Na een race met twee gezichten was Max Verstappen in Barcelona toch weer de man met de meeste punten. De derde zege op rij en de koppositie in de WK-stand; beter kan niet, zou je denken. Toch heeft ook zijn team Red Bull Racing nog genoeg problemen om op te lossen.

Nee, Verstappen had tijdens het begin van de enerverende Grand Prix van Spanje toch ook niet gedacht dat hij er zondag even na zessen zo bij zou staan. Zij aan zij met teamgenoot Sergio Pérez voor het Energy Station van Red Bull in de paddock, het hele team om zich heen en de rondvliegende energiedrank bij het maken van de overwinningsfoto.

De Nederlander stipte toch gelijk aan dat er nog heel wat moet verbeteren, ondanks het feit dat hij op ruim een kwart van het seizoen de leiding in de strijd om het wereldkampioenschap heeft overgenomen van de in Spanje uitgevallen Charles Leclerc. Hoewel Verstappen nog altijd elke race waarin hij dit seizoen over de finish kwam heeft gewonnen, zijn de race-weekenden dit jaar op de topdagen in Imola na zeker niet vlekkeloos verlopen.

„Er zijn zeker zaken die we kunnen en moeten verbeteren”, bleef de regerend wereldkampioen na zijn derde overwinning op rij kritisch. „We moeten constant zijn en proberen niet te veel fouten te maken. We zijn geen robots, dus fouten zijn onvermijdelijk, maar we moeten die wel proberen te minimaliseren.”

Een euvel uit het kampioensjaar 2021 leek Verstappen in Barcelona ook op te breken. Zaterdag klapte zijn DRS-vleugel, voor meer snelheid op het rechte stuk, al niet open tijdens de laatste run in de kwalificatiesessie op het bloedhete Circuit de Catalunya. En tijdens de race haperde dat systeem wederom, ondanks dat Red Bull er vooraf van overtuigd was de malheur te hebben verholpen. Niet de beste reclame voor een bedrijf dat er in de reclameslogans altijd prat op gaat je ’vleugels te geven’.

„Het was een kostbaar probleem, we moeten zorgen dat het niet nog een keer gaat gebeuren. Aan de andere kant: we haalden de finish wel, en dat gold niet voor iedereen”, doelde Verstappen op Leclerc, die op weg leek naar een makkelijke zege, maar in de 27e ronde opeens met motorpech kampte en uitviel.

Hoe Red Bull en Ferrari zich exact tot elkaar verhielden was lastig te zeggen, temeer omdat Verstappen na een foutje in de negende ronde even in het grind terechtkwam, twee plekken verloor en met die weigerende DRS-vleugel tot zijn grote frustratie vastzat achter de hard maar fair verdedigende George Russell (Mercedes). „Ik werd bij dat moment verrast door de wind, daarna werkte mijn DRS niet. Soms weer even wel, dan helemaal niet. Ik kon niets doen. Ik ben niet dom, ik weet wanneer ik op de knop moet drukken. Op het rechte stuk drukte ik er wel vijftig keer op, maar hij ging gewoon niet open. Er was duidelijk iets dat niet werkte op deze achtervleugel.”

Uiteindelijk kwam het dus toch allemaal goed voor Verstappen. Red Bull besloot hem niet twee, maar drie keer naar binnen te halen voor een pitstop en dat bleek een gouden greep. Teamgenoot Pérez was wederom de ideale secondant, door zijn kompaan twee keer vrij baan te geven. Uiteindelijk was de gekozen strategie in het nadeel van de openlijk balende Mexicaan – die twee pitstops maakte – maar kwam voor Red Bull het ideale scenario uit.

46 punten, dat was de achterstand van Verstappen na de Grand Prix van Australië. Drie races later is hij met zes punten voorsprong op Leclerc de nieuwe lijstaanvoerder. Verstappen is niettemin op zijn hoede voor Ferrari, dat met een flink pakket aan upgrades meer snelheid uit de auto haalde in Barcelona.

„Zij hebben duidelijk een stap voorwaarts gezet. Het is nu aan ons om het gat te verkleinen”, aldus Verstappen. „Zeker over één ronde, tijdens de kwalificatie, moeten we verbeteren. In de race liep Charles een klein beetje bij me weg, maar dat is dit seizoen wel vaker het geval geweest. En ik ging er nu vrij vroeg af in de race, dus het is lastig in te schatten.”

Volgens Red Bulls adviseur Helmut Marko heeft Verstappen in vrije lucht de snelste auto, dat wel. In Barcelona waren zijn rondetijden indrukwekkend, bijvoorbeeld tijdens de tweede stint op de zachtste band na de voorlaatste pitstop.

De energiedrankjesdouche, en bijbehorende odeur, had Verstappen er naderhand graag voor over. Al weet hij na 24 overwinningen in de Formule 1 inmiddels dondersgoed hoe hij zich na die kampioensfoto razendsnel uit de voeten moet maken.
Hamilton denkt stiekem weer aan winnen
BARCELONA Lewis Hamilton was in Spanje, door de verbeteringen aan de auto van Mercedes, een stuk opgetogener dan de voorbije race-weekenden. En dat terwijl de zevenvoudig wereldkampioen zondag het bijltje er eigenlijk bij neer wilde gooien.

Hamilton viel in Barcelona ver terug na een touché met Kevin Magnussen, stelde aan het team voor om de race te beëindigen, maar finishte uiteindelijk na een fraaie inhaalrace als vijfde. Een waterlek aan het einde van de race zorgde ervoor dat hij de vierde plek nog verloor aan Carlos Sainz.

„Ik lag dertig seconden achter de nummer 18 en dacht dat het onmogelijk was om in de punten te rijden. Dus leek het me beter om de motor te sparen. Ik ben blij dat we niet zijn gestopt. Het toont aan dat je nooit moet opgeven”, aldus Hamilton. „Dit lijkt weer een beetje op vroeger. Zo’n inhaalrace voelt als een overwinning, misschien nog wel beter. De auto voelt een stuk beter aan nu. Het is een mooi signaal dat we de juiste weg zijn ingeslagen. Ik denk dat ik zonder die problemen had kunnen strijden met de Red Bulls. Dat geeft me de hoop dat we ook met deze auto kunnen vechten voor overwinningen.”

Zo competitief als Red Bull en Ferrari lijkt Mercedes overigens nog niet. Ook tijdens de kwalificatie was het verschil nog aanzienlijk, al is het duidelijk dat de achtvoudig constructeurskampioen progressie heeft geboekt.
Toekomst Belgische Grand Prix nog altijd zeer ongewis
Max Verstappen, vorig jaar in actie in een nat België.

BARCELONA De kans is nog steeds aanzienlijk dat de Belgische Grand Prix na dit jaar van de Formule 1-kalender verdwijnt. De promotor van de race op het bij coureurs zeer geliefde Spa-Francorchamps is met de leiding van de koningsklasse weliswaar in gesprek over contractverlenging, maar is afhankelijk van de situatie in andere landen.

Volgend jaar komen China, Qatar en Las Vegas erbij op de kalender. Dat betekent ook dat er zeker één of meerdere races moeten verdwijnen, want het maximumaantal Grand Prixs per jaar is op dit moment 24. De Formule 1-leiding hoopt daarnaast ook, zoals al eerder gemeld, op korte termijn een Grand Prix in Zuid-Afrika te kunnen verrijden. Dat moet dan gebeuren op het circuit van Kyalami, nabij Johannesburg. Er is zelfs een mogelijkheid dat die race volgend jaar al op de kalender komt, maar daarover zijn de betrokken partijen ook nog in gesprek.

Ook de Franse Grand Prix op Paul Ricard is in gevaar wat betreft de toekomst. In België hoopt men dit jaar, tijdens het race-weekeinde eind augustus, te bewijzen dat het op het gebied van logistiek en entertainment een stap voorwaarts heeft gezet. Niet voor niets zei Formule 1’s CEO Stefano Domenicali onlangs dat races in Miami en Zandvoort, met veel entertainment rond de race, de nieuwe standaard zijn. Een mooi, old school circuit alleen is in de huidige tijd niet meer voldoende.

Een uitkomst voor België kan ook nog de situatie in China zijn, waar nog steeds zeer strenge maatregelen worden getroffen omtrent het coronavirus.
De T.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » vr mei 27, 2022 9:57 am

@Ramona: dit Nascar nieuws al meegekregen?
Trackhouse Entertainment Group announces PROJECT91 initiative

Team Release NASCAR.com May 24, 2022 at 10:38 AM

CONCORD, N.C. — Trackhouse Entertainment Group today announced the creation of PROJECT91, a program designed to expand its international reach by fielding a NASCAR Cup Series entry for renowned international racing drivers.

Trackhouse’s PROJECT91 will enter the No. 91 Chevrolet Camaro ZL1 at least once during the 2022 NASCAR Cup Series season with plans to expand the program in the future.

Trackhouse Racing — a division of Trackhouse Entertainment Group — fields the Nos. 99 and 1 Chevrolets with drivers Daniel Suárez and Ross Chastain in the NASCAR Cup Series.

With PROJECT91, Trackhouse will become the destination for global superstars from other racing disciplines eager to compete in America’s most popular form of motorsports.

“PROJECT91’s mission is to activate the intersection point of NASCAR racing and global motorsport culture,” said Justin Marks, whose Trackhouse Racing team has won twice during the 2022 NASCAR Cup Series campaign.

“I truly believe the Next Gen car represents an opportunity for NASCAR to enter the global professional motorsport conversation. We now have a race vehicle with international technological relevance where world-class drivers from other disciplines can compete at NASCAR’s highest level without the steep learning curve that the previous generation cars required.

“Vehicle advancements used in other forms of motorsports, such as diffusers, independent rear suspension, the sequential gearbox, and other more common components, have resulted in a platform much less reliant on intimate proprietary stock car knowledge, which has historically made any transition to NASCAR difficult.

“With the formation of PROJECT91, Trackhouse has opened the door for global champions while beginning the process of scaling into an internationally recognized racing brand.”

PROJECT91 will announce its first driver and race in the coming days.
Bron: Nascar.com

Eerste aangekondigde rijder: Kimi Raikkonen
Wanneer: Watkins Glen 2022 ( 21 Augustus 21:00 )
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » za mei 28, 2022 11:10 am

’Dit is totale idioterie’
Max Verstappen begint zondag als WK-leider aan de Grand Prix van Monaco.

FOTO

FRITS VAN ELDIK

Kamp-Verstappen en Red Bull fel tegenstander van mogelijk salarisplafond in Formule 1
MONTE CARLO Het is achter de schermen opnieuw onderwerp van gesprek: een mogelijk salarisplafond voor Formule 1-coureurs. Max Verstappen is pertinent tegen, net als het management van de koningsklasse. „Het zou de wereld op zijn kop zijn.”

Plotseling werden de coureurs een week geleden, op de warme vrijdagavond in Barcelona, geconfronteerd met het idee van een zogeheten salary allowance. Dat gebeurde tijdens een vergadering van rijdersvakbond GPDA, waarbij ook de nieuwe FIA-president Mohammed Ben Sulayem aanschoof. Het zou gaan om een jaarlijks totaalbedrag van 30 miljoen dollar. Per team, voor twee coureurs. Max Verstappen en Lewis Hamilton zitten momenteel al in hun eentje boven dat bedrag.

Het idee is niet nieuw in de Formule 1, maar is door enkele teambazen nieuw leven ingeblazen, zo melden meerdere betrokkenen. Het management van de Formule 1, de FOM, beheert de commerciële belangen van de sport en stelt tegenover deze krant dat het tegen zo’n salarisplafond is en dit ook in de toekomst nooit zal steunen.

Autosportfederatie FIA, dat de sport reguleert, stelt in een reactie: „We zijn door meerdere stakeholders benaderd over dit onderwerp. Er zijn discussies gaande, maar het is nog erg prematuur. We gaan evalueren of het heilzaam is en of het iets is voor de toekomst. Het wordt niet gepusht vanuit ons.”

Een maximumbedrag wat salariskosten betreft is in met name de Amerikaanse sporten normaal. De best verdienende speler in basketbalcompetitie NBA is op dit moment bijvoorbeeld Stephen Curry, die weliswaar bijna 46 miljoen dollar per jaar opstrijkt. Met dit verschil dat Curry een fenomenale driepuntschutter is, maar niet wekelijks zijn leven op het spel zet door de grenzen op te zoeken in een Formule 1-auto.

Gevraagd naar de nieuw ingeblazen geluiden over een salarisplafond is Verstappens manager Raymond Vermeulen zeer duidelijk. „Totale idioterie”, zegt hij in Monaco, waar dit weekeinde de zevende Grand Prix van het seizoen wordt verreden. „Coureurs verhogen de waarde van een team. Dat mag door het desbetreffende team tot het oneindige worden geëxploiteerd. Maar dan zou je degene waarvan je die waarde inkoopt, de coureur, een allowance of een cap geven. Dat is de wereld op zijn kop.”

Het kamp-Verstappen wordt volledig gesteund door Red Bull Racing. „Die zijn ook heel stellig, die gaan het nooit steunen”, vervolgt Vermeulen. „Ik denk zelf ook dat het onwettig is. Kijk even naar de feiten: er is een Grand Prix naar Nederland gekomen, dankzij Max. Om de race te organiseren betaalt Zandvoort jaarlijks een bedrag aan de FOM, en dat bedrag wordt voor een groot deel verdeeld onder de teams. Die profiteren daar dus van. Dan zou het vreemd zijn als je het verdienmodel van een coureur wel gaat beperken.”

Reden voor een salarisplafond is voor meerdere teambazen simpelweg om de kosten te dekken. De salarissen van coureurs vallen niet onder het vorig jaar ingevoerde budgetplafond in de Formule 1. Datzelfde geldt voor de drie hoogste salarissen van het managementpersoneel. Er zijn gesprekken gaande om ook die salarissen in het budgetplafond te verwerken.

Red Bull is ondanks het enorme contract van Verstappen (tot en met 2028) dus wél tegen een aanpassing van de regels rond het salaris van coureurs. Mede dankzij de wereldtitel van de Nederlander werden afgelopen winter twee gigantische sponsordeals binnengehaald. Met een salarisplafond zal een topcoureur vermoedelijk stellen dat hij alleen nog naar het circuit komt om de trainingen, kwalificatie en race af te werken. PR-activiteiten kan het team, en de sponsor, dan op zijn buik schrijven.

Verder is het zo dat jonge coureurs bij hun beginstappen in een junior team vaak worden bijgestaan door een sponsor die de kosten dekt. Doorgaans is het zo dat die sponsor later, als de coureur de Formule 1 haalt, als het ware wordt terugbetaald door een deel van diens salaris op te strijken. Bij een salarisplafond ligt dat bedrag waarschijnlijk een stuk lager, zeker als het een topcoureur betreft.

Vermeulen: „Daarom vind ik dat dit een slecht idee is voor de sport. Je hebt investeerders en sponsors nodig, die investeren in talent en langdurig aan die coureur verbonden willen zijn. Een salarisplafond gaat de hele sport raken.”

Dat het management van de Formule 1 tegen is, is logisch. De sportleiding spint juist garen bij de huidige populariteit van de koningsklasse. De kalender wordt voller, races zijn veelal uitverkocht en ook steeds meer sponsoren stappen in. Een salarisplafond voor de uithangborden van de sport zou in dat geval een vreemd signaal zijn.

Zeker als er een vergelijking wordt gemaakt met het nieuwe contract van voetballer Kylian Mbappé. De ster van Paris Saint-Germain krijgt naar verluidt alleen al een tekenbonus van 130 miljoen euro én wordt volledig eigenaar van zijn portretrecht. Van een salarisplafond heeft de Qatarese eigenaar van de Franse topclub in ieder geval nog nooit gehoord...
De T.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7846
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door elliquido » zo mei 29, 2022 2:39 pm

Il pleut
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » zo mei 29, 2022 6:15 pm

Fok!! Vroege crash VeeKay. :((

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo mei 29, 2022 6:17 pm

Helaas... Maar goed, dat hoor ook bij de Indy 500
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » zo mei 29, 2022 6:25 pm

Frank schreef:Helaas... Maar goed, dat hoor ook bij de Indy 500
Liever bij een ander. Het zag er zo goed uit voor hem… maar idd, it’s all in the game… was een aardige klapper. Maar bij Schumacher schrok ik echt… brr…

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo mei 29, 2022 6:31 pm

Ramona schreef:
zo mei 29, 2022 6:25 pm
Liever bij een ander. Het zag er zo goed uit voor hem… maar idd, it’s all in the game… was een aardige klapper. Maar bij Schumacher schrok ik echt… brr…
Snap ik, maar hij deed het helemaal zelf.

Ik heb alleen de foto van de auto van Schumacer gezien (althans, geloof niet dat je het nog een auto kunt noemen).
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Plaats reactie