F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » zo jul 18, 2021 6:52 pm

Thanks!

Ik vind 't altijd heel lastig om dit soort situaties te beoordelen. Wanneer is het een race incident en wanneer gaat iemand echt over de grens. Denk dat je echt ervaring als coureur moet hebben om het goed te kunnen beoordelen want je moet de snelheid en ruimte goed inschatten en de marges zijn klein.

Het voelt wel heel gek dat iemand wel een straf krijgt (en het dus geen race incident is) maar dat dit nauwelijks impact heeft.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33276
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo jul 18, 2021 7:04 pm

Marillion schreef:
zo jul 18, 2021 6:52 pm

Het voelt wel heel gek dat iemand wel een straf krijgt (en het dus geen race incident is) maar dat dit nauwelijks impact heeft.
Daar zullen ze naar moeten kijken. Die straf kan harder.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door ferry » zo jul 18, 2021 7:05 pm

Hamilton reed aan de binnenkant en had dichter bij (of op) de apex kunnen rijden. Max was de voorste auto en had de racelijn, dus had Hamilton in moeten houden of uit moeten wijken.

@Zeux - Ik zeg ook niet dat Red Bull Hamilton er maar af moet kegelen de volgende keer, om de redenen die je noemt. Ik hoop dan ook niet dat Max nu veel meer risico gaat nemen in de directe gevechten met Hamilton. Er zullen nog genoeg circuits zijn waar Red Bull sneller zal zijn. Blijft staan dat 10 seconden straf Hamilton geen pijn deden. Hij en Max zijn zoveel sneller dan de rest dat ze dat relatief makkelijk goedmaken.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » zo jul 18, 2021 7:14 pm

Een straf kan natuurlijk niet zwaarder worden afhankelijk van de situatie in het kampioenschap en wie het betreft. Vraag is dus of zo'n 10 seconden penalty in verhouding staat tot zo'n situatie in zijn algemeenheid.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33276
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo jul 18, 2021 7:21 pm

Nu.nl:
"Allereest: ik ben blij dat ik oké ben", begint Verstappen aan zijn bericht op Instagram. "Deze klap met 51 G-krachten had nogal een impact, maar ik voel me alweer wat beter. Het is erg teleurstellend om op deze manier uit te vallen."

"Deze straf gaat ons op geen enkele manier helpen en doet geen recht aan de gevaarlijke manoeuvre van Lewis op de baan", vervolgt een woedende Verstappen. "De vieringen na de race, terwijl ik in het ziekenhuis was, getuigen van respectloos en onsportief gedrag. Maar we gaan gewoon door."
Nu is het wachten op de Britse pundits die hem gaan afzeiken.

@Marillion: strafmaat moet niet gerelateerd zijn aan positie in kampioenschap, maar aan de actie op de baan.

Zoals Horner zei: Hamilton kent deze baan door en door, als zijn broekzak, en weet dus dat je zo'n actie absoluut niet kan doen bij Copse. Dat het zelfs levensgevaarlijk is. Dit is een duidelijk voorbeeld van dirty racing. En daar moet de FIA wat mee.
Red Bull Racing-teambaas Christian Horner en Red Bull-adviseur Helmut Marko zijn des duivels over de actie van Lewis Hamilton die tot het uitvallen van Max Verstappen heeft geleid in de openingsronde van de Grand Prix van Groot-Brittannië. Marko vindt dat Hamilton geschorst moet worden.

"Ik denk niet dat de normale sportstraffen hier van toepassing zijn", zei Marko vlak na het uitvallen van Verstappen tegen het Duitse Sky. "Ik weet zelfs niet wat de zwaarste straf zou moeten zijn. Maar zulk roekeloos en gevaarlijk gedrag zou met een schorsing, of iets wat daarop lijkt, bestraft moeten worden."

Verstappen belandde in de Copse-bocht op Silverstone hard in de bandenstapel toen hij in de eerste ronde een aanval van Hamilton wilde afslaan en daarbij door de Brit van Mercedes werd aangetikt. De Limburger kon zelf uit de auto komen en werd vervolgens per ambulance naar een medisch centrum vervoerd.

"Het was een incident waarbij 51 G-krachten loskwamen", aldus Horner over de impact van de crash van Verstappen tegen F1 TV. "Gelukkig is Max op eigen kracht uit de auto gestapt, dat is het beste resultaat van vandaag. Ik ben opgelucht. Tot dusver gaat het goed met hem."

'Gelukkig is er geen coureur gewond geraakt'

Verstappen is voor een CT-scan per helikopter naar het ziekenhuis gebracht, omdat hij zich licht in het hoofd voelde. Zijn vader Jos Verstappen bevestigde wel dat het naar omstandigheden goed gaat met zijn zoon, die verder pijn aan zijn schouder had en veel blauwe plekken.

Horner had geen goed woord over voor de actie van Hamilton. "Voor mij is het heel duidelijk. Lewis duwt zijn wiel ervoor in een van de snelste bochten van dit wereldkampioenschap. Hij rijdt al jaren op dit circuit. Je weet dat je dit hier niet doet. Gelukkig is er geen coureur gewond geraakt."

Na afloop van de race was Horner nog steeds furieus. Hij had zich gestoord aan het gedrag van Hamilton, die uitbundig feest aan het vieren was. "Ik hoop dat Lewis heel blij is met zichzelf", vervolgde hij cynisch bij Sky Sports.

"Dit mag niet zo zijn. Max heeft een crash van 51 G beleefd. Lewis is een zevenvoudig wereldkampioen. Zo'n actie als vandaag is onacceptabel. Het grootste resultaat voor ons is dat Max ongedeerd lijkt."

WK-leider Verstappen deed door zijn uitvalbeurt slechte zaken in de strijd om de wereldtitel. Hamilton won de race, die na de crash voor een half uur werd stilgelegd, en verkleinde als nummer twee in de WK-stand de achterstand op Verstappen tot acht punten.
Laatst gewijzigd door zeux op zo jul 18, 2021 7:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door ferry » zo jul 18, 2021 7:22 pm

Marillion schreef:
zo jul 18, 2021 7:14 pm
Een straf kan natuurlijk niet zwaarder worden afhankelijk van de situatie in het kampioenschap en wie het betreft.
Eens, uiteraard.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » zo jul 18, 2021 7:41 pm

Kijk, dat ze bij Red Bull boos zijn en dat Jos Verstappen er ook niet mee kan lachen snap ik. Daarvoor had ik de beelden niet eens hoeven zien.

Kennelijk is de FIA van mening dat het wel een verwijtbare fout was maar zijn ze wat minder stellig dan het Verstappen kamp. Ik neem tenminste aan dat ze ook een zwaardere sanctie tot hun beschikking hebben. Dat je ook iemand zou kunnen uitsluiten van de wedstrijd of een schorsing kunt opleggen. Dat doen ze, vooralsnog, niet. Gezien de reactie vanuit Red Bull zal er wel een beroep komen als dat tenminste mogelijk is.

Hamilton zou wel altijd als een gentleman moeten omgaan met deze situatie. Respect en medeleven met je concurrent. Je hebt elkaar nodig en je wil absoluut geen escalaties op de baan want dat is levensgevaarlijk.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door ferry » zo jul 18, 2021 7:51 pm

Max is pissed:
"Allereest: ik ben blij dat ik oké ben", begint Verstappen aan zijn bericht op Instagram. "Deze klap met 51 G-krachten had nogal een impact, maar ik voel me alweer wat beter. Het is erg teleurstellend om op deze manier uit te vallen."

"Deze straf gaat ons op geen enkele manier helpen en doet ook geen recht aan de gevaarlijke manoeuvre van Lewis op de baan", vervolgt een woedende Verstappen. "Het gejuich na de race, terwijl ik in het ziekenhuis was, getuigt van respectloos en onsportief gedrag. Maar we gaan gewoon door."

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33276
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo jul 18, 2021 7:56 pm

Marillion schreef:
zo jul 18, 2021 7:41 pm
Kennelijk is de FIA van mening dat het wel een verwijtbare fout was maar zijn ze wat minder stellig dan het Verstappen kamp. Ik neem tenminste aan dat ze ook een zwaardere sanctie tot hun beschikking hebben. Dat je ook iemand zou kunnen uitsluiten van de wedstrijd of een schorsing kunt opleggen.
Ik weet eigenlijk niet of ze dat laatste kunnen.

Meestal wordt een onverantwoordelijke actie met 5 seconden bestraft. Nu gaan ze voor het dubbele. Dat zegt al iets.

Geen idee wat de beroepsmogelijkheden gaan zijn. Ik geloof dat er niet heel veel ruimte is, tenzij ze met een nieuw 'feit' komen. Wie weet dat de medische 'schade' bij Verstappen dat is (letsel als gevolg van actie). Dat gaan we vast horen deze dagen.

Ik denk dat er verder niks gaat gebeuren en dat de dirty trick gewoon heeft gewerkt: 25 punten ingelopen. En verder iedereen de dikke middelvinger.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Monkey Tonk » zo jul 18, 2021 8:57 pm

De enige manier waarop Hamilton nog terug kan vechten. Loser. Doet denken aan Mike Tyson die Holyfield's oor ging opeten.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » zo jul 18, 2021 11:09 pm

Bij de inhaalactie op leclerq zit ie wel op de apex
Achteraf geeft hij dat als voorbeeld hoe het zou moeten gaan ,, suggererend dat Max niet voldoende ruimte liet

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33276
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo jul 18, 2021 11:15 pm

Zijn er al reacties van andere rijders of oud-coureurs (die niet Brits zijn)? Buitenlandse commentatoren? (Non-GB)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door wimpey » ma jul 19, 2021 8:02 am

Ik zag die crash (kijk geen F1). Eriksen-moment. Die jongen mag blij zijn dat ie er goed af kwam. Wel uitkijken met (eventuele) hersenschudding.

Is Hamilton een figuur als Armstrong? Boven de wet?

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door raymon » ma jul 19, 2021 9:15 am

Zeux schreef:Zijn er al reacties van andere rijders of oud-coureurs (die niet Brits zijn)? Buitenlandse commentatoren? (Non-GB)
De algemene tendens is dat Hamilton de Apex verkeerd aansneed / doorschoot en dat daardoor de botsing kwam. Was vrij duidelijk te zien op de beelden. Dan nog zeggen Engelse media dat het een racing incident is. :excited:
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » ma jul 19, 2021 9:51 am

Clash na crash
Titelstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton raakt meer en meer verhit
SILVERSTONE De toch al verhitte strijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton, tussen Red Bull Racing en Mercedes, heeft op Silverstone een geheel nieuwe dimensie gekregen. Eén ding is zeker: de in Engeland gecrashte Verstappen zal er nu nóg meer op gebrand zijn om terug te slaan.

Want dat de WK-leider na een touché met Hamilton de heftigste crash in zijn loopbaan meemaakte, was één ding. De manier waarop de zevenvoudig wereldkampioen zijn uiteindelijke overwinning voor eigen publiek vierde, maakte Verstappen pas echt razend. De Limburger verbleef urenlang in het ziekenhuis in Coventry om zich te laten onderzoeken, maar de beelden van een compleet uit zijn dak gaande Hamilton ontgingen hem niet.

Via zijn eigen kanalen reageerde Verstappen zoals hij bekend staat: scherp en direct. „Respectloos en onsportief gedrag”, zo betitelde de Red Bull-coureur het feestvieren van zijn concurrent, die zijn achterstand in de WK-stand pardoes terugbracht tot acht punten.

Het zat er natuurlijk aan te komen dat Verstappen en Hamilton dit seizoen zouden clashen op het circuit, en dus ook daarbuiten. De markante Brit was zwaar teleurgesteld dat Verstappen hem op zaterdag tijdens de experimentele sprintrace te slim af was en zinde op wraak. Een dag later ging het na een bochtenlang gevecht mis tussen beide kemphanen, met de Nederlander als slachtoffer. In de bloedsnelle bocht Copse stuurde Verstappen in, waarna de aan de binnenkant zittende Hamilton zijn rechterachterwiel aantikte. Het veroorzaakte een angstaanjagende crash van Verstappen, die met meer dan 50 G-krachten in de bandenstapel vloog. Hij bleek evenwel niets gebroken te hebben, maar werd voor nader onderzoek wel per helikopter naar Coventry gebracht.

Verstappen noemde de manoeuvre van Hamilton zeer gevaarlijk. De Brit werd weliswaar op de bon geslingerd door de wedstrijdleiding, maar een tijdstraf van tien seconden deerde hem niet. Bij het bepalen van de maatregel kijkt de wedstrijdleiding naar eigen zeggen puur en alleen naar het incident zelf, niet naar de mogelijke consequentie. Zo kon het dus gebeuren dat Hamilton optimaal profiteerde van de crash van Verstappen. Zelf vond de Mercedes-coureur dat hem weinig kwalijk te nemen viel.

Vlak voor het einde van de wedstrijd passeerde hij Ferrari-coureur Charles Leclerc, om de race te winnen en 25 punten bij te schrijven. Red Bull bleef met lege handen achter. Ook Sergio Pérez finishte buiten de punten. Het enige dat de Mexicaan voorkwam, was een extra punt voor Hamilton, door hem de snelste raceronde door de neus te boren.

Met tien races achter de rug zorgt de race op Silverstone ervoor dat de verhoudingen extra op scherp staan. Veel gedoe was er eerder buiten de baan al tussen Red Bull Racing en Mercedes, getuige al het moddergooien over en weer over onder meer voor- en achtervleugels en materialen die worden gebruikt bij pitstops.

Verstappen en Hamilton zijn geen vrienden, eerder tegenpolen, maar gingen dit seizoen altijd respectvol met elkaar om. Ook die relatie – als je daar al van mag spreken – heeft nu een knauw gekregen. Verstappen wil over twee weken in Hongarije hoe dan ook terugslaan. Zoals Hamilton voor dit weekeinde al wist dat het na vijf Red Bull-overwinningen op rij in Silverstone moest en zou gebeuren voor hem.

Het gebeurde dan ook, maar vraag niet hoe. Duidelijk was dat Hamilton zich dit keer niet wilde laten afbluffen door de agressieve coureur die Verstappen kan zijn. Met verstrekkende volgen, voor de Nederlander.

Aan Verstappen de zaak om koel te blijven. Het goede nieuws voor zijn fans: dat is hem normaal gesproken wel toevertrouwd. De Grand Prix van Hongarije, de laatste race voor de zomerstop, biedt nu al een garantie voor spektakel. Het huidige Formule 1-jaar begint zich meer en meer te ontvouwen tot een legendarisch seizoen, met een prominent hoofdstuk in de geschiedenisboeken
Red Bull en Mercedes lijnrecht tegenover elkaar
Christian Horner

SILVERSTONE Het Red Bull-kamp heeft geen goed woord over voor Lewis Hamilton, naar aanleiding van de veelbesproken crash van Max Verstappen op Silverstone. De zevenvoudig wereldkampioen en zijn team Mercedes zijn zich evenwel van geen kwaad bewust.

Red Bull-teambaas Christian Horner is des duivels na het incident tussen de twee concurrenten. „Dit was een wanhopige actie van Lewis. Hij zou beter moeten weten als zevenvoudig wereldkampioen. Een amateuristische fout”, aldus Horner. „Copse is een van de snelste bochten van de kalender. Daar doe je dit niet, aan de binnenkant. Het zorgt ervoor dat een andere coureur in het ziekenhuis terechtkomt. Voor mij is dit onacceptabel.”

Hamilton kreeg weliswaar een tijdstraf van 10 seconden aan zijn broek, maar won de Grand Prix van Groot-Brittannië alsnog. Red Bull zou nog in beroep kunnen gaan tegen het verdict van de wedstrijdleiding, maar volgens Horner heeft dat weinig zin. „Ik denk niet dat de uitspraak van de stewards nog zal veranderen. Voor ons is dit een heel frustrerende dag.”

Hamilton was zich van geen kwaad bewust. „Ik probeerde hem richting die bocht 9 wat ruimte te geven, maar we bleven allebei vol doorgaan. Ik zat naast hem, maar vervolgens zag ik dat hij geen gas terugnam. Daarna raakten we elkaar. Het was niet de manier waarop ik wilde winnen, maar het hoort er wel bij. Ik hoop dat hij oké is.”

Mercedes-teambaas Toto Wolff was het, uiteraard, eens met de lezing van zijn protegé. „Dit gebeurt als je elkaar geen ruimte geeft. It takes two to tango. Lewis is een geweldige sportman, geen vieze coureur. Hij is zelden betrokken bij dit soort incidenten.”
Kritisch kijken naar opzet van sprintraces
Onzin om experiment nu al af te schieten en oren te laten hangen naar notoire zeurpieten
Berg je maar, als je het ook maar waagt iets te willen veranderen aan een mondiale sport als de Formule 1. Er staat dan steevast een bataljon beroeps-critici klaar om een idee bij voorbaat af te schieten. Bij de invoering van het experiment met sprintraces in de koningsklasse van de autosport was dat niet anders.

Is er genoeg aan te merken op dat concept? Ja. Maar is dat dan reden om alles direct maar af te kraken, puur op basis van emotie en een hunkering naar traditie? Nee. Het gejuich van de meer dan 100.000 Britten – veelal échte racefans – op de zaterdag in Silverstone was veelzeggend. Zij vonden het geweldig, het gevecht in de eerste ronde tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen. En wat te denken van de monsterstart van good old Fernando Alonso. Bij zijn inhaalacties was het haast alsof je naar een computerspel zat te kijken.

Maar toch, na een paar rondjes was het wel zo goed als duidelijk dat er niets tot weinig meer zou veranderen. Iets wat vooraf ook was voorspeld. Tenminste, door hen die zich niet lieten misleiden door de ronkende teksten vanuit de Formule 1-top, die zeventien rondjes vol spektakel beloofde.

Drie of vier sprintraces in een lang seizoen zouden best een permanente plek op de kalender kunnen krijgen in de koningsklasse van de autosport. Als het maar gebeurt op circuits waar je als coureur kan inhalen. Met de nieuwe auto’s van volgend jaar zou dat nog een stuk ’makkelijker’ moeten worden.

Er dient wel kritisch te worden gekeken naar de hele opzet van het weekeinde. Dat voelde nu té gemaakt. Pole position hoor je te verdienen via een kwalificatiesessie en niet via een korte race-variant. Niet voor niets klonk Verstappen erg timide na zijn winst op zaterdag. De sessie op vrijdag miste daarnaast de spanning die normaliter bij een kwalificatie komt kijken. De regel dat teams sindsdien geen ingrijpende veranderingen meer mogen doorvoeren aan de auto’s, moet eveneens nader worden bekeken.

Het betekent niet dat de sprintrace, waarmee dit jaar nog twee keer wordt geëxperimenteerd, geen toekomst heeft. Wat als er wordt gekozen voor een ’echte’ kwalificatiesessie op vrijdag, waarin er wordt gestreden om pole position en de startopstelling voor het hoofdmaal op zondag wordt bepaald?

Voor de sprintrace zou je dan de top van het veld ’omgekeerd’ kunnen laten starten. Dat zou dan een extra wedstrijd zijn, met meer te verdienen punten - en voor meer coureurs - dan nu het geval is (alleen voor de top-3). Het loont dan om meer risico’s te nemen, zonder dat je startplek voor de zondag in gevaar komt.

ERIK VAN HAREN
De T.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Monkey Tonk » ma jul 19, 2021 2:03 pm

raymon schreef:
ma jul 19, 2021 9:15 am
Zeux schreef:Zijn er al reacties van andere rijders of oud-coureurs (die niet Brits zijn)? Buitenlandse commentatoren? (Non-GB)
De algemene tendens is dat Hamilton de Apex verkeerd aansneed / doorschoot en dat daardoor de botsing kwam. Was vrij duidelijk te zien op de beelden. Dan nog zeggen Engelse media dat het een racing incident is. :excited:
Hamilton deed hetzelfde, twee keer, tegenover Albon. Alleen ging dat op veel lagere snelheid. Er is geen circuit dat Hamilton zo goed kent als Silverstone. Het was heel makkelijk geweest voor hem om dat wiel niet zover uit te steken.

Hamilton is gewoon een vieze coureur. Wat hij hier flikte was levensgevaarlijk, zo niet crimineel. We mogen blij zijn dat Max nog leeft. Dat is helemaal niet zeker na zo'n klap. 51G...! 5G is al een hoop.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Trab » ma jul 19, 2021 3:21 pm

Monkey Tonk schreef:
raymon schreef:
ma jul 19, 2021 9:15 am
Zeux schreef:Zijn er al reacties van andere rijders of oud-coureurs (die niet Brits zijn)? Buitenlandse commentatoren? (Non-GB)
De algemene tendens is dat Hamilton de Apex verkeerd aansneed / doorschoot en dat daardoor de botsing kwam. Was vrij duidelijk te zien op de beelden. Dan nog zeggen Engelse media dat het een racing incident is. :excited:
Hamilton deed hetzelfde, twee keer, tegenover Albon. Alleen ging dat op veel lagere snelheid. Er is geen circuit dat Hamilton zo goed kent als Silverstone. Het was heel makkelijk geweest voor hem om dat wiel niet zover uit te steken.

Hamilton is gewoon een vieze coureur. Wat hij hier flikte was levensgevaarlijk, zo niet crimineel. We mogen blij zijn dat Max nog leeft. Dat is helemaal niet zeker na zo'n klap. 51G...! 5G is al een hoop.
Idd. Die gast heeft ook nogeens alle geluk vde wereld hè? Want waarom code rood en geen safetycar? Er lag toch geen shit op de baan? Ik las vandaag dat hij uitgevallen was als er geen code rood was geweest. Nu hadden ze alle tijd om de boel te repareren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » ma jul 19, 2021 4:09 pm

Trab schreef:
ma jul 19, 2021 3:21 pm
Monkey Tonk schreef:
raymon schreef:
ma jul 19, 2021 9:15 am

De algemene tendens is dat Hamilton de Apex verkeerd aansneed / doorschoot en dat daardoor de botsing kwam. Was vrij duidelijk te zien op de beelden. Dan nog zeggen Engelse media dat het een racing incident is. :excited:
Hamilton deed hetzelfde, twee keer, tegenover Albon. Alleen ging dat op veel lagere snelheid. Er is geen circuit dat Hamilton zo goed kent als Silverstone. Het was heel makkelijk geweest voor hem om dat wiel niet zover uit te steken.

Hamilton is gewoon een vieze coureur. Wat hij hier flikte was levensgevaarlijk, zo niet crimineel. We mogen blij zijn dat Max nog leeft. Dat is helemaal niet zeker na zo'n klap. 51G...! 5G is al een hoop.
Idd. Die gast heeft ook nogeens alle geluk vde wereld hè? Want waarom code rood en geen safetycar? Er lag toch geen shit op de baan? Ik las vandaag dat hij uitgevallen was als er geen code rood was geweest. Nu hadden ze alle tijd om de boel te repareren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zo het er mee te maken kunnen hebben dat het de grote prijs van GB was .. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Trab » ma jul 19, 2021 4:32 pm

999 schreef:
Trab schreef:
ma jul 19, 2021 3:21 pm
Monkey Tonk schreef: Hamilton deed hetzelfde, twee keer, tegenover Albon. Alleen ging dat op veel lagere snelheid. Er is geen circuit dat Hamilton zo goed kent als Silverstone. Het was heel makkelijk geweest voor hem om dat wiel niet zover uit te steken.

Hamilton is gewoon een vieze coureur. Wat hij hier flikte was levensgevaarlijk, zo niet crimineel. We mogen blij zijn dat Max nog leeft. Dat is helemaal niet zeker na zo'n klap. 51G...! 5G is al een hoop.
Idd. Die gast heeft ook nogeens alle geluk vde wereld hè? Want waarom code rood en geen safetycar? Er lag toch geen shit op de baan? Ik las vandaag dat hij uitgevallen was als er geen code rood was geweest. Nu hadden ze alle tijd om de boel te repareren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zo het er mee te maken kunnen hebben dat het de grote prijs van GB was .. :smallgrin.gif:
Hahaha. Oh ja! Afbeelding Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door raymon » ma jul 19, 2021 5:48 pm

Trab schreef:
ma jul 19, 2021 4:32 pm
999 schreef:
Trab schreef:
ma jul 19, 2021 3:21 pm

Idd. Die gast heeft ook nogeens alle geluk vde wereld hè? Want waarom code rood en geen safetycar? Er lag toch geen shit op de baan? Ik las vandaag dat hij uitgevallen was als er geen code rood was geweest. Nu hadden ze alle tijd om de boel te repareren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zo het er mee te maken kunnen hebben dat het de grote prijs van GB was .. :smallgrin.gif:
Hahaha. Oh ja! Afbeelding Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De rode vlag is logisch, het was een harde klap, de auto moest weggesleept worden en de bandenstapel hersteld. Ik snap de rode vlag wel. Het duurde volgens mij iets van 25 minuten voordat alles opgeruimd was. Ga je dan 25 minuten lang rondjes rijden? Dat Hamilton hier geluk bij had, absoluut. Hetzelfde geluk dat hij niet meteen naar binnen hoefde en daardoor 2de lag bij de rode vlag ipv laatste. Het geluk van een kampioen zullen we maar zeggen.

Hamilton heeft jarenlang in veruit de snelste auto gereden. Hij is en een slechte verliezer (maar dat is Verstappen ook) maar is ook gaan geloven in zijn eigen grootsheid dat iedereen maar aan de kant moet gaan voor 'm. Zelfs z'n team genoot doet dit al jaren, dus wat wil je. Maar zoals iemand zei, dit gebeurde ook al bij Albon en iemand anders (wiens naam ik vergeten ben), hij zou me niet verbazen dat hij ook heel goed weet hoe je het beste een andere auto kunt raken zonder zelf teveel schade op te lopen. Ik geloof eerlijk gezegd niet helemaal het verhaal van Mercedes dat hij zelf het einde niet zou hebben gehaald. Lijkt me meer een verklaring om maar niet de schijn van opzet te hebben.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Trab » ma jul 19, 2021 7:52 pm

raymon schreef:
Trab schreef:
ma jul 19, 2021 4:32 pm
999 schreef: Zo het er mee te maken kunnen hebben dat het de grote prijs van GB was .. :smallgrin.gif:
Hahaha. Oh ja! Afbeelding Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De rode vlag is logisch, het was een harde klap, de auto moest weggesleept worden en de bandenstapel hersteld. Ik snap de rode vlag wel. Het duurde volgens mij iets van 25 minuten voordat alles opgeruimd was. Ga je dan 25 minuten lang rondjes rijden? Dat Hamilton hier geluk bij had, absoluut. Hetzelfde geluk dat hij niet meteen naar binnen hoefde en daardoor 2de lag bij de rode vlag ipv laatste. Het geluk van een kampioen zullen we maar zeggen.

Hamilton heeft jarenlang in veruit de snelste auto gereden. Hij is en een slechte verliezer (maar dat is Verstappen ook) maar is ook gaan geloven in zijn eigen grootsheid dat iedereen maar aan de kant moet gaan voor 'm. Zelfs z'n team genoot doet dit al jaren, dus wat wil je. Maar zoals iemand zei, dit gebeurde ook al bij Albon en iemand anders (wiens naam ik vergeten ben), hij zou me niet verbazen dat hij ook heel goed weet hoe je het beste een andere auto kunt raken zonder zelf teveel schade op te lopen. Ik geloof eerlijk gezegd niet helemaal het verhaal van Mercedes dat hij zelf het einde niet zou hebben gehaald. Lijkt me meer een verklaring om maar niet de schijn van opzet te hebben.
Ik weet niet of dat wel zo logisch is Raymon. De stelregel is over het algemeen dat wanneer het niet te laat in de wedstrijd gebeurt en er niet teveel troep op de baan ligt de safetycar de baan opkomt. Zie Baku waar bij Stroll de safetycar het circuit op kwam en bij de klapband voor Verstappen 4 ronden voor het einde code rood volgde.
De crash van stroll gebeurde ook nog eens midden op de baan met veel meer troep tot gevolg dan bij Verstappen gisteren die meteen de baan afschoot en meters verders tot stilstand kwam. Dus waarom nu wel code rood en in baku niet?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door ferry » ma jul 19, 2021 8:15 pm

Trab schreef:
ma jul 19, 2021 7:52 pm
Dus waarom nu wel code rood en in baku niet?
Omdat de barriers gerepareerd moesten worden voordat de race hervat kon worden. Ze weten niet hoe lang dat gaar duren, en het heeft geen zin om een half uur lang de autos rondes te laten rijden zonder te kunnen racen.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door raymon » ma jul 19, 2021 8:17 pm

Trab schreef:
raymon schreef:
Trab schreef:
ma jul 19, 2021 4:32 pm
Hahaha. Oh ja! Afbeelding Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De rode vlag is logisch, het was een harde klap, de auto moest weggesleept worden en de bandenstapel hersteld. Ik snap de rode vlag wel. Het duurde volgens mij iets van 25 minuten voordat alles opgeruimd was. Ga je dan 25 minuten lang rondjes rijden? Dat Hamilton hier geluk bij had, absoluut. Hetzelfde geluk dat hij niet meteen naar binnen hoefde en daardoor 2de lag bij de rode vlag ipv laatste. Het geluk van een kampioen zullen we maar zeggen.

Hamilton heeft jarenlang in veruit de snelste auto gereden. Hij is en een slechte verliezer (maar dat is Verstappen ook) maar is ook gaan geloven in zijn eigen grootsheid dat iedereen maar aan de kant moet gaan voor 'm. Zelfs z'n team genoot doet dit al jaren, dus wat wil je. Maar zoals iemand zei, dit gebeurde ook al bij Albon en iemand anders (wiens naam ik vergeten ben), hij zou me niet verbazen dat hij ook heel goed weet hoe je het beste een andere auto kunt raken zonder zelf teveel schade op te lopen. Ik geloof eerlijk gezegd niet helemaal het verhaal van Mercedes dat hij zelf het einde niet zou hebben gehaald. Lijkt me meer een verklaring om maar niet de schijn van opzet te hebben.
Ik weet niet of dat wel zo logisch is Raymon. De stelregel is over het algemeen dat wanneer het niet te laat in de wedstrijd gebeurt en er niet teveel troep op de baan ligt de safetycar de baan opkomt. Zie Baku waar bij Stroll de safetycar het circuit op kwam en bij de klapband voor Verstappen 4 ronden voor het einde code rood volgde.
De crash van stroll gebeurde ook nog eens midden op de baan met veel meer troep tot gevolg dan bij Verstappen gisteren die meteen de baan afschoot en meters verders tot stilstand kwam. Dus waarom nu wel code rood en in baku niet?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volgens mij heeft dat vooral te maken met het herstelwerk dat nodig was en het is lastig in te schatten hoe lang dat duurt.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » ma jul 19, 2021 8:38 pm

zelfde als bij grosjean vorig jaar

Volgens mij is de internationale media redelijk eens dat de fout vooral bij Hamilton lag, maar dat het ook een race incident is. Wordt niet heel erg om Hamilton ingehakt als zou het een enorme fout van zijn kant zijn
Kan ik me op zich wel in vinden. Geloof niet dat hij bewust Verstappen er af wil tikken, wel dat hij zich bewust te breed houdt en daarmee groot risico loopt dat hij Verstappen aantikt as die niet veel extra ruimte geeft
Voor Verstappen was het niet zo slim om op dat punt scherp te rijden. Hij is degene daar die het meest heeft te verliezen, vooral met de voorsprong die hij heeft in klassement

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33276
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » ma jul 19, 2021 8:40 pm

Iniesta schreef:
ma jul 19, 2021 8:38 pm
Kan ik me op zich wel in vinden. Geloof niet dat hij bewust Verstappen er af wil tikken, wel dat hij zich bewust te breed houdt en daarmee groot risico loopt dat hij Verstappen aantikt as die niet veel extra ruimte geeft
Horner was hier scherp op. Hamilton weet - na al die jaren - precies wat wel en niet kan in Copse.

Die is te gehaaid, te ervaren en kent de baan te goed om dit 'per ongeluk' te hebben gedaan.

Dirty actie.

Verstappen 'liet' ook ruimte, zoals duidelijk blijkt uit de beelden, maar op een gegeven moment moet hij wel naar rechts. Hij bleef voor Hamilton, moet hij dan maar helemaal vol in de ankers gaan en 'uitsturen', omdat anders die Brit 'm aanrijdt? Dan kan hij beter meteen stoppen met racen en de wedstrijden aan Hamilton geven. Hoeft hij ook niet om pole te vechten.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie