Schaatsen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma jan 07, 2008 7:38 pm

Die aandachttrekkerij heeft ie altijd al last van gehad. Ik vind het een vermoeiende man.

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » ma jan 07, 2008 8:16 pm

v-v-v-v-v-v-vermoeiend?
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » di jan 08, 2008 8:01 am

Dus het is Wennemars zijn schuld dat de camera's liever hem in beeld brengen dan De Koning ? :drecul.gif:

De beste sprinter van Nederland gaat niet naar het WK sprint, dat is nu eenmaal opzienbarend nieuws. Maar goed, stel je voor dat je een wat extravert persoon bent in Nederland en daarom niet afgemaakt wordt...

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo jan 13, 2008 12:04 pm

Iemand die het EK volgt? Pechstein kan nog winnen. :headbang.gif:

LucaS
Berichten: 53553
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo jan 13, 2008 12:11 pm

Johnk komt helemaal uit de kast, gisteren moest PSV al met 5-0 winnen, nu moet een Duitse het Europees kampioen worden

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » ma jan 14, 2008 9:08 am

Sven Kramer :worshippy.gif:
Hij zet in het laatste rondje van de 10 kilometer een snellere rondetijd neer dan in zijn 1500 meter rit, wat een fenomeen !

En erg knap van Wüst en Van Deutekom, eindelijk weer eens een Nederlandse winnares :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33834
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma jan 14, 2008 9:28 am

Jöhnk schreef:Iemand die het EK volgt? Pechstein kan nog winnen. :headbang.gif:
Pechstein is Schnee von gestern. :aai.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma jan 14, 2008 11:12 am

Zó! 'We' hebben het Nederlands kampioenschap bij de mannen en bij de vrouwen gewonnen. Wat is dat schaatsen toch spannend! :hypocrite.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » ma jan 14, 2008 2:36 pm

Erg verrassende reactie Joey :hypocrite.gif: :wink.gif:

PS: Het was overigens alweer tig jaar geleden (ik dacht '99) dat een Nederlandse het EK allround won jongeman.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di jan 15, 2008 11:00 am

Baseman schreef:Erg verrassende reactie Joey :hypocrite.gif: :wink.gif:

Speciaal voor jou! :biggthumpup.gif: :wink.gif:

De Nederlandse schaatsers moeten mafketels als Davis of Friesinger dankbaar zijn, want zonder die buitenlandse witte raven was hun sport allang van het Olympisch programma afgevoerd.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13759
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » di jan 15, 2008 11:41 am

Yeah right, alsof Nederland altijd zo domineert. Zeker bij de vrouwen, daar zijn het vaak uitschieters op de Olympische spelen Van Gennip, Timmer en Wust die niet op haar beste afstand wint).

Bij de mannen zijn er altijd wel genoeg Asiaten en Noord-Amerikanen op de korte afstanden die het feestje willen verpesten en in iets langer geleden JOK.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33834
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr jan 25, 2008 11:00 am

Speciaal voor Jöhnk:
Nieuwe start in Noorwegen
Door MARTIJN VAN BEETEN

HAMAR - Liefst zestien jaar lang waren Claudia Pechstein en trainer Joachim Franke onafscheidelijk. De voormalig ijshockey-international leidde zijn goedlachse pupil naar vijf Olympische titels, op vier verschillende Winterspelen.

De afgelopen zomer gingen ze als vrienden uit elkaar. De 35-jarige Pechstein, die alles heeft gewonnen wat er te winnen valt, had behoefte aan een nieuwe prikkel. De Amerikaanse kampioenenmaker Peter Mueller, al jaren bondscoach in Noorwegen, moet haar naar nieuwe successen leiden.

Toen Pechstein nog een puber was en als junior haar eerste internationale toernooien schaatste, kwam ze Mueller voor het eerst tegen. ,,Tot op de dag van vandaag heeft hij me altijd Pechstein genoemd en nooit Claudia. Hij zal het wel een mooie naam vinden.’’

Ze noemt Mueller een durchgeknallter Ami, wat zich het beste laat vertalen als een maffe Amerikaan. ,,Ach, wie normaal is komt nooit ver in het leven. En ik ben zelf ook een aparte. We hebben veel lol in de groep en daar voel ik me goed bij. Bovendien kijk ik door Peter weer met een andere blik naar de sport. Ik leer nieuwe dingen.’’

Pechstein nam zelf het initiatief om te vertrekken bij Franke. ,,De Duitse bond had besloten dat de mannen en de vrouwen in Berlijn apart moesten trainen. Voor mij bleef er geen goede trainingsgroep over. Daarom ben ik in juni op proef naar Noorwegen vertrokken. Ik logeerde bij Maren Haugli. Misschien is het wel goed geweest voor Joachim. Hij is 67 jaar en de spanning van de wedstrijden begon z’n tol te eisen. De laatste keer dat ik hem zag, maakte hij een opgeluchte en uitgeruste indruk. Voor mij is het ook goed om iets anders te proberen. Ik zie het als een experiment.’’

Een nieuwe start voor een vrouw van 35 jaar. Afscheid nemen bestaat blijkbaar niet. Toen zij in 1992 brons veroverde op de vijf kilometer van de Winterspelen in Albertville, kwam de concurrentie van vrouwen als Gunda Niemann en Heike Warnicke. Dat zijn echo’s uit het verleden. Pechstein heeft hele generaties schaatssters overleefd. Van Warnicke tot Wüst, het lijkt haast een mensenleven. ,,Mijn geheim? Gewoon constant blijven, dat is het geheim. En het is bij mij in al die jaren ook niet altijd top geweest.’’

Op de Olympische Spelen stond ze er, altijd. Zoet zijn de herinneringen aan het Vikingschip in Hamar, waar vanaf vandaag een wereldbekerwedstrijd wordt gehouden. Daar pakte ze veertien jaar terug haar eerste gouden medaille. Op de vijf kilometer. ,,Hier kwam mijn meisjesdroom uit. Ik won, met 51 honderdsten van een seconde voorsprong op Gunda Niemann.’’

Dromen doet Pechstein nog altijd. Het zou een gigantische stunt zijn om over twee jaar in Vancouver weer Olympisch eremetaal te veroveren. ,,Ik heb in elk geval het gevoel dat nog niet alles op is.’’

Ze moet haar energie kwijt en waar kan dat beter dan op het ijs? Haar ouders stuurden de 3-jarige Claudia al naar Hohenschönhausen, het sportcentrum in Berlijn. Om te gaan kunstrijden, om moe te worden en eindelijk eens normaal te kunnen slapen. ,,Zo extreem is het nu niet meer, maar ik vind het nog altijd heerlijk om te sporten. Dat iemand als Marrit Leenstra zeventien jaar jonger is, interesseert me niet. Op het ijs is leeftijd niet belangrijk. Ik bekijk het nu van jaar tot jaar. Dat moet wel, want de ouderdom komt met gebreken. Al kan ik nu al zeggen dat ik er volgend seizoen nog bij zal zijn. Ik heb ook geen idee wat ik anders moet doen. Ik heb een baan voor het leven bij de Bundespolizei, daar kan ik altijd terecht. Maar dat is voor later.’’

Pechstein had niet meteen op succes gerekend na de overstap naar Mueller. ,,Ik train nu intensiever dan bij Franke. Het kost je altijd een jaar om te wennen aan een nieuwe trainer. Het valt mij eigenlijk nog wel mee, want ik word bijna altijd vierde.’’

,,In de Duitse pers is al gesuggereerd dat de glans er wel af is bij mij. Mijn vierde plaats op de EK allround in Kolomna werd een blamage genoemd. Ik vind dat respectloos. Het wordt geschreven door journalisten die zelf amper normaal kunnen lopen. Laat ze zelf op het ijs gaan staan. En dan moet je ook nog weten dat ik ziek was in Kolomna. Het laat me verder koud, want ik schaats zonder druk. Dat is al zo sinds 2002. Na de Winterspelen van Salt Lake City had ik het gevoel dat ik alles had bereikt, wat ik ook wilde bereiken. Nu schaats ik alleen nog voor mezelf. Wat anderen zeggen laat me koud.’’

De Duitse pers, Pechstein zucht er nog maar eens om. In aanloop naar de Winterspelen van Salt Lake City werd een vermeende privé-oorlog tussen Pechstein en Anni Friesinger breed uitgemeten. Twee kandidaten voor gouden plakken werden genadeloos tegen elkaar uitgespeeld. Het werd op alle voorpagina’s het Zickenduell genoemd.

Pechstein kan er nu om lachen. ,,Kort voor de Spelen van Salt Lake City waren in Erfurt de EK allround. Ik was ziek, maar toch won ik de vijf kilometer. Blijkbaar was ik perfect op temperatuur. Anni zei toen iets onsportiefs over mij, waar ze waarschijnlijk iets te kort over had nagedacht. Ik reageerde daar fel op en zo is die zogenaamde vete ontstaan.’’

Achteraf, geven ze allebei toe, had ze niets beters kunnen overkomen. ,,Het was goed voor Anni, voor mij en het Duitse schaatsen. We kregen ontzettend veel aandacht. Later heeft Anni een keer gezegd dat het eens afgelopen moest zijn met dat Zickenduell. Mij maakte het allemaal niet veel uit. Dat wij op de Spelen van Turijn samen goud wonnen op de ploegenachtervolging, was natuurlijk weer een prachtig verhaal voor de Duitse pers.’’

Pechstein maakt zich nu kwaad om andere zaken. Wanbeleid bij de internationale schaatsunie bijvoorbeeld. Op de WK afstanden in Nagano wil ze met Friesinger en Daniela Anschütz dolgraag wereldkampioen worden op de ploegenachtervolging. ,,Maar een dag later staat voor Anni de 1000 meter en voor mij de vijf kilometer op het programma. We weten dus allebei niet of we meedoen. Het is onbegrijpelijk dat het programma niet wordt aangepast. Zo heb ik wel meer klachten. Ik vind het ongelooflijk dat een Europees kampioene allround slechts vijfduizend euro prijzengeld krijgt. In vergelijking met andere wintersporten is dat veel te weinig. Een skiër krijgt al 25.000 euro als hij een wereldbekerwedstrijd wint.’’

Zorgen maakt Pechstein zich over de toekomst van het Duitse schaatsen. ,,Als er in Nederland vier schaatsers stoppen, dan staan er ook vijf nieuwe op. Bij ons heb je Anni, Anschütz, Jenny Wolf en ik. Wij zijn niet meer de jongsten. Wij hebben geen Marrit Leenstra. Hoe dat komt, weet ik niet. Dat zou je aan de bond moeten vragen. Maar ik weet voor honderd procent zeker dat zij het ook niet weten. Eén ding is wel duidelijk: we hebben veel te veel trainers in verhouding tot het aantal schaatsers.’’

Dat is volgende maand wel anders, als de WK allround in Berlijn worden gehouden. In het Sportforum, waar Pechstein leerde schaatsen. ,,Ik draag Berlijn in mijn hart,’’ zegt ze. Dat klopt bijna letterlijk. De naam van de stad staat als sponsoruiting op haar schaatspak. Vlak bij haar hart.

,,Voor de derde keer in mijn loopbaan mag ik daar voor volle tribunes schaatsen, met veel familieleden langs de kant van de baan. Dat is het mooiste wat er is.’’ De eerste keer, in 1996, werd Pechstein tweede op de WK allround. In 2003 pakte ze in Berlijn de wereldtitel op de vijf kilometer. Ook nu sluit ze een stunt niet uit. ,,Van plaats één tot en met zes, alles is mogelijk.’’

Ze betreurt het dat Friesinger verstek laat gaan. ,,Natuurlijk is dat jammer, maar zij heeft er voor gekozen om dit seizoen helemaal voor de WK sprint te gaan. Ik vind dat wel vreemd, want ook met deze voorbereiding had ze het heel goed kunnen doen als allrounder. Anni heeft altijd geroepen dat de wereldkampioene allround de koningin van de schaatsers is. En dan doet ze niet mee op een WK in eigen land.’’

Pechstein mag ook in het Sportforum in Berlijn niet worden gecoacht door Mueller. Hij krijgt van de Noorse bond geen toestemming om in een Duits jack op het ijs te staan. ,,Dat is het hele seizoen al zo. Op zich geen probleem, want nu staat Helge Jasch voor mij op het ijs en hij heeft goed contact met Peter.’’

Het zou in Berlijn bijna tot een bijzondere hereniging met Franke zijn gekomen. ,,Ik heb gevraagd of hij mij nog eenmaal wilde coachen. Joachim wil het niet, hij is bang daarmee de Duitse bond voor het hoofd te stoten. Jammer, want het was natuurlijk de perfecte afsluiting geweest van onze succesvolle samenwerking.’’
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo feb 10, 2008 2:04 pm

Niemand die het WK volgt? Het is juist zo spannend. :hypocrite.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » zo feb 10, 2008 2:38 pm

Fantastisch dat die Hedrick weer helemaal aan het terugkomen is.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » zo feb 10, 2008 3:18 pm

joey schreef:Niemand die het WK volgt? Het is juist zo spannend. :hypocrite.gif:
Ben van AZ aan het genieten.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13759
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » zo feb 10, 2008 6:01 pm

joey schreef:Niemand die het WK volgt? Het is juist zo spannend. :hypocrite.gif:
Wel mooi dat Wust het niet is geworden. Een tegenslagje hier en daar voor mag wel. Bovendien heeft Van Deutekom prima gereden, al heb ik er vandaag dan niks van gezien.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo feb 10, 2008 6:57 pm

Hopelijk komt Friesinger snel terug. Dan gebeurt er nog íets.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47906
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » zo feb 10, 2008 7:06 pm

Voor schaatsen kun je overigens een aparte zone maken qua open deurtjes.

Wüst
Verslaggever: Dit doet natuurlijk pijn of niet om hier je titel niet te prolongeren?
Wust: Ja. Ik kwam hier voor de overwinning
Verslaggever: Kun je jezelf iets verwijten?
Wust: ik heb zo hard mogelijk geschaatst. Ik kon niet harder.

v. Deutekom
Verslaggever: Hoe voelt dit nou, wereldkampioen worden?
vD: Ja dit is supergaaf natuurlijk!
Verslaggever: Had je dit verwacht?
vD: nee, dit is natuurlijk een totale verrassing, maar wel supergaaf.

:smallgrin.gif:

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » zo feb 10, 2008 7:19 pm

Zou het niet kunnen zijn dat we in Nederland zoveel ouwehoeren (sorry, voorbeschouwen, tussenbeschouwen en nabeschouwen...) over de sportwedstrijden dat het op een gegeven moment onmogelijk is om niet met een open-deur opmerking te komen.... :hypocrite.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
SylvievdVaart
Berichten: 13218
Lid geworden op: do sep 30, 2004 2:28 pm
Locatie: Wollukje ❤

Bericht door SylvievdVaart » zo feb 10, 2008 9:21 pm

Echt fantastisch dat Kramer het WK heeft gewonnen. Ik begin me steeds meer bewust te worden van de energie die een schaatser in zijn/haar sport moet steken. De afgelopen week heb ik hier en daar interviews gelezen met vooral Kramer, en als je dan leest dat hij vrijwel geen sociaal leven heeft, op oudjaarsavond om 10 over 12 naar bed moet, puur en alleen met zijn eigen lichaam en mentale geest bezig is... dat is erg knap, dan moet je een ijzeren wil hebben.
Vandaag zag ik het ook bij het interview met de NOS. Daar liet hij toch ook weer even tussen neus en lippen door merken dat hij er veel voor moet laten om tot zo'n resultaat te komen. Kramer, echt een voorbeeld voor sporters, ook in andere disciplines.
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33834
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » zo feb 10, 2008 10:10 pm

joey schreef:Niemand die het WK volgt? Het is juist zo spannend. :hypocrite.gif:
Jij hebt weer genoten, neem ik aan? :1evil.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo feb 10, 2008 11:49 pm

Uiteraard. Het was gisteren al beslist, dus zit ik met plezier de tien kilometer uit. :hypocrite.gif: :smallgrin.gif:

Schaatsen zal op den duur wel van de Olympische agenda verdwijnen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13759
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » ma feb 11, 2008 12:03 am

Er zitten ook Joeys in het IOC?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » ma feb 11, 2008 8:56 am

joey schreef:Schaatsen zal op den duur wel van de Olympische agenda verdwijnen.
:drecul.gif:
Je slaat steeds meer wartaal uit als het andere sporten betreft...

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma feb 11, 2008 10:01 am

Ja, lach maar. Ik heb begrepen dat men zich binnen het ISU ook zorgen maakt. Voorheen grote schaatslanden als Noorwegen, Zweden en Rusland stellen al weinig meer voor. Tegen de tijd dat een witte raaf als Friesinger stopt, mogen de Nederlandse vrouwen de medailles onderling verdelen.
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie