Zwemmen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33768
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Zwemmen

Bericht door Duke » ma okt 30, 2006 12:33 pm


'Ziel sport verkocht'


ROTTERDAM/EINDHOVEN - Pieter van den Hoogenband was witheet toen hij gisteren hoorde van het onverwachts vroeg genomen besluit van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) om de finales van het zwemmen in Peking in de ochtenduren te houden. Na de woede kwam het zure gevoel bedonderd te zijn.

,,Het geld is kennelijk belangrijker dan het belang van de sporters,’’ fulmineerde de drievoudig Olympisch kampioen, die IOC-voorzitter Jacques Rogge persoonlijk adviseerde de finales níet ’s ochtends te houden.

Het IOC besloot de zwemfinales naar de ochtend te verzetten op verzoek van de Amerikaanse tv-zender NBC, die de wedstrijden graag op primetime wil uitzenden. Voor de Nederlandse tv-kijkers betekent dat midden in de nacht: het tijdverschil met Peking is zes uur.

,,Maar wees daar dan ook eerlijk over en zég dat het om die 2,2 miljard tv-geld gaat,’’ vond Van den Hoogenband. ,,Kom dan ook niet meer aankakken met de Olympische gedachte en het belang van de sport. Het is wetenschappelijk bewezen dat je ’s morgens minder hard zwemt dan ’s avonds. Het feit dat we al tientallen jaren op toernooien ’s avonds de finales zwemmen , is geen toeval.’’

De zwemwereld werd gisteren overvallen door het besluit van het IOC, dat pas op 29 november verwacht werd. Met het oog op die datum waren VDH & co volop bezig argumenten tegen de ochtendfinales te verzamelen. Van den Hoogenband zegt ook absoluut niet alleen te staan. ,,Ik durf te stellen dat 99 procent van de zwemmers tegen dit besluit is. Ik heb veel telefoontjes en mailtjes gehad van l collega’s die me allemaal steunen.’’

Zijn Australische rivaal Ian Thorpe steunt hem bijvoorbeeld onvoorwaardelijk. Alleen zijn Amerikaanse concurrent Michael Phelps hield zich opvallend stil. ,,Maar die ziet natuurlijk de zilvervloot al binnenvaren.’’

VDH kreeg gisteren een e-mailtje met tekst en uitleg van Rogge. ,,De argumenten waarmee hij het besluit denkt te onderbouwen, veeg ik zo van tafel. De Spelen zijn het hoogste voor een sporter, dáár doe je het voor. Daar moeten ze met hun fikken vanaf blijven! Ik voel me nu net een klein jongetje dat te horen krijgt dat Sinterklaas niet bestaat: ik voel me bedonderd en genaaid.’’

Van den Hoogenband vindt dat bij de WK in maart in Melbourne nu ook de finales ’s morgens moeten zijn. ,,En de EK in Eindhoven in 2008 dus ook. Om negen uur ’s ochtends; dat werkt toch niet?!’’

Van den Hoogenbands coach Jacco Verhaeren reageerde minstens zo fel: ,,De ziel van de zwemsport is verkocht aan de commercie. Het IOC moet juist de topsport beschermen tegen te veel commercie en nu wordt onze sport verkocht. Hier kunnen we niet mee leven. Bij een ander toernooi hadden we ons ook absoluut teruggetrokken. Omdat het de Spelen zijn, kan dat niet.’’

De hoofdcoach van de Australische zwemmers, Alan Thompson, liet zich in soortgelijke bewoordingen uit. ,,Dollars zijn belangrijker dan zwemmers en dat is schandalig. Het is niet in het belang van de sporters, maar we zullen ons zien aan te passen,’’ zei hij. Het IOC kan binnenkort een brief van de topzwemmers verwachten.

Ook sportkoepel NOC*NSF legt zich niet neer bij het besluit. ,,Dit komt nu ineens uit de lucht vallen,’’ zei technisch directeur Charles van Commenée. ,,Of het IOC de commerciële belangen boven de sportieve zet? Dat lijkt me wel. Het is een slechte mix van politiek en commerciële belangen.’’

De pogingen die NOC*NSF in het werk stelt om het IOC op andere gedachten te brengen, worden voortgezet. Begin december komen de Europese Olympische comités bijeen.

Van Commenée wil dan het onderwerp hoog op de agenda zetten. De technisch directeur benadrukte dat indien het besluit onomkeerbaar blijkt, er een knop om moet: ,,Als het definitief is, gaan we ons zo goed mogelijk op die andere omstandigheden voorbereiden.’’
www.ad.nl
Alleen VS blij met IOC

Van onze sportredactie
AMSTERDAM - De topzwemmers krijgen geen steun van de internationale zwembond Fina in hun strijd tegen het IOC, dat de zwemfinales tijdens de Olympische Spelen in Peking in de ochtend heeft gepland. De Fina legt zich daar bij neer.

De zwembond liet in een verklaring weten het besluit 'te respecteren'. De houding van de Fina staat daarmee haaks op die van de topzwemmers. Zij zijn massaal in opstand gekomen, met Pieter van den Hoogenband voorop.

De beslissing om 's ochtends te zwemmen zou vooral zijn genomen om het Amerikaanse tv-station NBC - dat de wedstrijden op prime time wil uitzenden - te behagen.

Fina zegt in haar verklaring een voorstander te zijn van wedstrijden in de avond, maar wil verder een punt achter de lange discussie zetten. ''Wij zullen er vanaf nu, samen met de 194 aangesloten landen en hun zwemmers en coaches, alles aan doen om er een mooie competitie van te maken in 2008.''

Terwijl zwemmers als Van den Hoogenband, Ian Thorpe en Grant Hackett een protestbrief gaan sturen aan het IOC, daar heeft de Amerikaan Michael Phelps onverschillig gereageerd. ''Die verplaatsing maakt mij niet veel uit,'' aldus de zesvoudig olympisch kampioen. ''Ik ben vooral blij dat de beslissing nu al is genomen en dat we nog alle tijd hebben om ons aan de verandering aan te passen. We moeten er nu alles aan doen om straks goed genoeg voorbereid te zijn om in China om de prijzen mee te doen.''

Phelps krijgt vooralsnog alleen bijval uit eigen land. Het merendeel van de zwembonden - van Nederland tot China en van Groot-Brittannië tot Australië - hebben woest gereageerd. Alleen in de Verenigde Staten zijn ze dolblij.

''Dit is een geweldige mogelijkheid voor onze sport om getoond te worden aan bijna een miljard mensen in Noord- en Zuid-Amerika,'' aldus Chuck Wielgus van de Amerikaanse zwembond. ''De uitzendingen op prime time kan de sport alleen maar goed doen en het imago van onze topatleten in een juist daglicht zetten,'' aldus Wielgus.

De Britse zwembond is 'zeer teleurgesteld', de Australische bond is vooral boos, 'omdat het besluit om commerciële redenen is genomen en niet uit sportieve motieven'.

De Chinese hoofdcoach Zhang Yadong stelde dat het gastland benadeeld wordt door een besluit dat tegen de geest van fair play ingaat. ''Ik zie niet in wat dit besluit te maken heeft met de Olympische geest.'' Komend jaar, stelt Yadong, worden alle toernooien in China omgegooid zodat de zwemmers alvast kunnen wennen aan het nieuwe olympische tijdschema.

''We moeten de wektijd veranderen, de trainingen vervroegen. Maar één ding is duidelijk. De Europese en Amerikaanse zwemmers, en dan vooral de Amerikanen, hebben een heel groot voordeel.''

Hoewel ook de KNZB zo snel mogelijk de aanvangstijden wil wijzigen, blijven de tijdstippen van de kwalificatiewedstrijden voor de wereldkampioenen in Eindhoven ongewijzigd. Dat liet technisch directeur Jacco Verhaeren van de Nederlandse zwembond weten. ''Ik vind het belangrijk dat de zwemmers zo snel mogelijk aan de nieuwe situatie wennen, maar voor deze wedstrijden ligt alles al vast,'' aldus Verhaeren. ''Ik zie niet echt de noodzaak om dit nog te veranderen. Het gaat hier om kwalificatie voor de WK. De limieten liggen al scherp genoeg. Ik wil het de zwemmers niet nog moeilijker maken.''

Met het oog op de Spelen zou Verhaeren het toejuichen als bij de WK in Melbourne (maart 2007) het schema ook wordt omgegooid. Maar hij verwacht het niet. ''Het is het overwegen waard, omdat de zwemmers zich dan goed kunnen voorbereiden. Maar ik zie het niet zo snel gebeuren. Ook daar is alles al geregeld.''
www.parool.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Re: Zwemmen

Bericht door 666 » ma okt 30, 2006 5:08 pm

Duke schreef:'Ziel sport verkocht'
:evildr:
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » wo nov 01, 2006 10:11 am

Zwemmen op tv. Pfff, alsof iemand daar op zit te wachten. Bij die wedstrijden zitten er hooguit wat vrienden en familie op de tribune en in de tijd dat studio sport het voetbal nog had zapte het gros van de kijkers weg zodra dit soort B-sporten aan bod kwamen.

Het is best knap hoor. Maar totaal niet geschikt voor een tv uitzending. Je kan die gasten nauwelijks herkennen.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » wo nov 01, 2006 10:25 am

Marillion schreef:Zwemmen op tv. Pfff, alsof iemand daar op zit te wachten. Bij die wedstrijden zitten er hooguit wat vrienden en familie op de tribune en in de tijd dat studio sport het voetbal nog had zapte het gros van de kijkers weg zodra dit soort B-sporten aan bod kwamen.

Het is best knap hoor. Maar totaal niet geschikt voor een tv uitzending. Je kan die gasten nauwelijks herkennen.
Mwah...ik vind 't wel boeiend hoor...m.n. de finales....Daarbij zijn ze wel te herkennen, is 't niet aan de badmuts dan wel 't baannr. :) :yes:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » wo nov 01, 2006 3:59 pm

Dan is het altijd nog de vraag of baan 1 de bovenste is of de onderste. Anyway....Ik vind er niks aan en dat geld volgens mij voor de meeste sportliefhebbers. Anders zou er wel wat meer volk naar kijken.

Het is net als met al die andere B en C sporten. De enige keer dat er wat meer mensen interesse tonen is tijdens de olympische spelen omdat dan dat vervelende oranjesfeertje weer komt bovendrijven.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » wo nov 01, 2006 4:10 pm

En nu wil Eindhoven misschien de organisatie van het EK zwemmen teruggeven, een beetje doorslaan als het aan mij ligt.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33768
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » di nov 21, 2006 9:16 am

Zwemmer Ian Thorpe beëindigt carrière

SYDNEY - De Australische zwemmer Ian Thorpe zet een punt achter zijn carrière. De wereldrecordhouder op onder meer de 200 meter vrije slag maakte de stap dinsdag tijdens een persconferentie in Sydney bekend.

De 24-jarige vijfvoudig Olympisch kampioen kruiste verscheidene keren de degens met Pieter van den Hoogenband maar acteerde het afgelopen jaar niet meer op het hoogste niveau. Hij kampte met de ziekte van Pfeiffer en met een handbreuk. Het lukte hem maar niet om weer helemaal fit te worden en hij kreeg steeds meer moeite de motivatie op te brengen.

‘Om 2.53 uur op zondag besloot ik dat ik niet zou zwemmen bij de wereldkampioenschappen. Ik nam ook een andere zeer moeilijke beslissing - ik besloot dat ik niet door zou gaan met mijn zwemcarrière’, aldus de zwemmer die bij WK's dertien medailles veroverde waarvan elf gouden. Op de vraag of hij mogelijk nog eens terugkeert als zwemmer antwoordde hij: ‘ik sluit het niet uit, ik sluit nooit iets uit, maar het zal niet gebeuren’.
www.volkskrant.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » di nov 21, 2006 10:44 am

Op zich goed voor Pieter, maar aan de andere kant ook jammer. Nu is het dus vooral Phelps waar ie tegen moet strijden op de 200 vrij. Al vind ik het persoonlijk mooier als ie voor de derde keer goud haalt op de 100.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di nov 21, 2006 10:58 am

In Australië is het voorpaginanieuws.

Ik vind het jammer. Zal hem missen. The Thorpedo is een groot sportman geweest. Een ambassadeur van het zwemmen. :worshippy:

Wisten jullie trouwens dat hij in Australië reclame heeft gemaakt voor het dragen van parels? Meteen gingen de geruchten dat hij homo was. :D
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » di nov 21, 2006 11:11 am

Ik vind hem sowieso wat 'verwijfd' aan doen, hoor. Als ik hem zie lopen dan heb ik altijd mijn twijfels gehad.

Neemt niet weg dat het wel zonde is, want dit was toch wel weer één van de grootste zwemmers ooit.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di nov 21, 2006 11:27 am

Zou je denken? :D

Afbeelding

Niet dat het mij wat uitmaakt hoor. Niets mis mee.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » di nov 21, 2006 11:58 am

Peter schreef:Ik vind hem sowieso wat 'verwijfd' aan doen, hoor. Als ik hem zie lopen dan heb ik altijd mijn twijfels gehad.

Neemt niet weg dat het wel zonde is, want dit was toch wel weer één van de grootste zwemmers ooit.
Als volger van het Italiaanse voetbal ben je dan ook een kenner. ;)
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Alaindebanaan
Berichten: 2467
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:46 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door Alaindebanaan » di nov 21, 2006 12:57 pm

joey schreef:In Australië is het voorpaginanieuws.

Ik vind het jammer. Zal hem missen. The Thorpedo is een groot sportman geweest. Een ambassadeur van het zwemmen. :worshippy:

Wisten jullie trouwens dat hij in Australië reclame heeft gemaakt voor het dragen van parels? Meteen gingen de geruchten dat hij homo was. :D
Deze jongen heeft ooit nog het geluk van zijn leven gehad! Hij zou op het dak van het WTC staan op het moment dat daar op 9-11 de vliegtuigen binnenvlogen. Maar ze waren een fototoestel vergeten, waardoor ze omgedraait zijn om dat op te gaan halen. Toen vlogen die vliegtuigen erin, anders had Thorpe daar dus op het dak gestaan!
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.

En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » di nov 21, 2006 4:15 pm

Goed nieuws voor 'onze' Pieter!

Gebruikersavatar
SylvievdVaart
Berichten: 13218
Lid geworden op: do sep 30, 2004 2:28 pm
Locatie: Wollukje ❤

Bericht door SylvievdVaart » di nov 21, 2006 4:39 pm

Zlatan stopt met zwemmen. Jammer hoor.
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma dec 11, 2006 11:03 am

Tweede goud voor Veldhuis

Marleen Veldhuis op de EK kortebaan goud gewonnen op de 50 meter vrije slag. De 26-jarige titelverdedigster liet in de finale een tijd van 23,69 noteren, 0,10 boven het wereldrecord. Veldhuis' tijd betekende wel een nieuw nationaal record. De oude toptijd stond met 23,89 op naam van Inge de Bruijn.

De Zweedse veterane Therese Alshammar tikte als tweede aan (23,76), de Finse Hanna-Maria Seppälä als derde. Voor Veldhuis was het al de vierde opeenvolgende Europese titel op de 100 meter vrij.

Chantal Groot was in de halve finales blijven steken. Ze zette met 25,45 de veertiende tijd neer. Saskia de Jonge (25,69) en Ranomi Kromowidjojo (25,75) werden al in de series uitgeschakeld.

Ook voor Femke Heemskerk viel al in de series het doek. Op de 200 meter vrije slag kwam de zwemster van NZA tot een tijd van 1.59,38. Daarmee eindigde ze op de zeventiende plaats, terwijl ze bij de beste acht had moeten finishen.

Zilver
Inge Dekker pakte op de 100 meter vlinderslag haar derde zilveren medaille van deze EK. De Drentse moest in de finale met 57,19 alleen de Duitse Antje Buschschulte (56,94) voor zich dulden. Vorig jaar in Triëst werd de NZA-zwemster nog vijfde op de 100 m vlinderslag.

Dekker pakte eerder dit toernooi ook al zilver op de 50 meter vlinderslag en met de estafetteploeg op de 4 x 50 meter vrij. De Europees kampioene langebaan op deze afstand had zich als snelste voor de finale geplaatst, maar zoals vaker in haar loopbaan lukte het in de finale net niet. Bij het derde keerpunt kwam Dekker niet goed uit, waarna ze het goud aan Buschschulte moest laten
NOS

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za mar 24, 2007 6:39 pm

Weet iemand of ik het WK zwemmen in Melbourne ergens via een stream kan volgen? De zoon van een vriend van me doet mee en z'n pa wil het natuurlijk heel graag zien.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma mar 26, 2007 11:20 am

VDH komt zo in actie in de tweede halve finale 200 meter vrije slag.

EDIT: VDH simpel naar de finale met de snelste tijd. Hij boekte zijn tijdwinst vooral in de eerste vijftig meter. Tegen Phelps zal het harder moeten, vooral op het einde.
Het stinkt aan alle kanten!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di mar 27, 2007 10:01 am

Zo dadelijk de finale 200 meter vrije slag. VDH tegen Phelps. Op Nederland 1. Komt dat zien!!!!

NU!!!!!
Het stinkt aan alle kanten!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di mar 27, 2007 10:11 am

Phelps zwemt nieuw WR, VDH kansloos.

Fantastische prestatie van Phelps. :worshippy:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » di mar 27, 2007 10:12 am

Had je niet ff een PM kunnen sturen ;)

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di mar 27, 2007 10:22 am

Ben jij echt de enige die zich voor zwemmen interesseert? :blush:

Het was een geweldige strijd. Phelps blufte VDH af door keihard te vertrekken. Zijn start was magistraal. VDH deed verwoede pogingen om langszij te komen maar haakte op de laatste 50 meter (begrijpelijkerwijs) af.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » di mar 27, 2007 10:25 am

Ik denk dat ik één van de weinigen ben die op dit moment (ziek) thuiszit en de mogelijkheid heeft om de wedstrijd te bekijken :D

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di mar 27, 2007 10:32 am

Jij had sowieso gekeken, neem ik aan.

Maar die VDH houdt het wel vol, nietwaar? Wie had gedacht dat hij nog op dit niveau zou zwemmen?
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di mar 27, 2007 10:40 am

Phelps beheerst de 'vijfde slag' als geen ander. VDH kon iedere baan opnieuw aan een inhaalrace beginnen. Dat vreet kracht.

VDH was vorig jaar bij het EK, vlak na zijn operatie, gek genoeg sneller.

Plaats reactie