Zwemmen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » di mar 27, 2007 9:42 pm

Nee, Cees-Rein (what's in a name ;) ) is een enorm arrogante eikel die alles beter denkt te weten. Als arts dan, als vader zal hij best zijn goede momenten hebben :D

Als echtgenoot is hij overigens meerdere keren vreemd gegaan, maar dat terzijde.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di mar 27, 2007 10:18 pm

Zolang hij maar kampioenen verwekt... Maar ik geloof niet dat Pieter zijn talent van zijn vader heeft. ;)
Het stinkt aan alle kanten!

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » wo mar 28, 2007 6:38 am

Hij heeft wel medicijnen gestudeerd :D
Weer geen goud

Pieter van den Hoogenband dacht alles wel te hebben gezien in de zwemwereld. Maar gisteren, in de Rod Laver Arena in Melbourne, was de 29-jarige Brabander zo verbluft dat hij vergat zo snel mogelijk de finish te halen. Op het tandvlees wist VDH nog net het zilver veilig te stellen.

,,Dit was geen duel, dit was een one-man-show,’’ reageerde Van den Hoogenband overdonderd. Vooral de keerpunten van de pas 21-jarige Michael Phelps waren magistraal. Een paar keer zwiepen met de benen en de Amerikaan was weg.

,,Ik dacht steeds bij hem in de buurt te liggen, maar na elk keerpunt lag ik weer een gigantisch eind achter. Wat die man deed was zo indrukwekkend, dat ik er zelf ook naar moest kijken. Ondanks al mijn ervaring wist ik niet wat me overkwam.’’

De drievoudig Olympisch kampioen was zo van slag, dat zijn eindtijd (1.46,28) maar een fractie sneller was dan die in de halve finale, toen hij op halve kracht had gezwommen. De achterstand op Phelps was uiteindelijk 2,42 seconden. Een gapend gat. ,,Dit was zwemles,’’ vond Van den Hoogenband zelf.

Op de dag dat Phelps het zwemmen met zijn zeventiende wereldrecord (exclusief twee estafetterecords) maar weer eens naar een hoger plan tilde, zag Van den Hoogenband zijn hoop op Olympisch succes in Peking zo’n beetje vervliegen. Zeker op deze afstand. ,,Het was mijn doel om in de buurt te komen van mijn eigen persoonlijk record (1.44,89), maar zelfs daar moet nu dus nog precies een seconde vanaf.’’

Van den Hoogenband hoopte in het begin van de race afstand te nemen en de voorsprong zo lang mogelijk vast te houden. Maar Phelps lag van start tot finish voor.

,,Ik had het gevoel dat er iemand rondjes om me heen zwom. Hij leek wel een haai. Dit heb ik niet meer meegemaakt sinds Thorpe in 2001 op de WK in Fukuoka revanche op me nam voor zijn nederlaag op de Spelen van Sydney.’’

De verliezer, die met zilver achterbleef, dacht dat de tijd die Thorpe toen zwom (1.44,06) voorlopig niet te verbeteren was. ,,In elk geval niet in de periode dat ik als zwemmer actief zou zijn. Ik leg me er als sportman niet graag bij neer, maar ditmaal was de tweede plek voor mij het hoogst haalbare.’’

In zijn streven zijn eerste wereldtitel te behalen, nam Van den Hoogenband kort voor de WK een opmerkelijke beslissing. Hij zwom de halve finales en de finale in Melbourne niet in de zwembroek van zijn sponsor Nike, maar in die van concurrent Speedo, de zogenoemde Fastskin-FS Pro. Daarmee riskeert hij een clash met het Amerikaanse kledingmerk, dat hem voor veel geld heeft gecontracteerd.

Van den Hoogenband hield gisteravond de kaken stijf op elkaar over die beslissing. ,,Ik mag daar niets over zeggen.’’ Ook zaakwaarnemer Patrick Wouters van den Oudenweijer deed er het zwijgen toe. ,,Het lijkt me verstandiger om de zaken even op z’n beloop te laten. Pieter heeft zijn sporthart laten spreken.’’ Coach Jacco Verhaeren: ,,Ik ben in elk geval blij dat Pieter in alles voor zijn sport heeft gekozen.’’

Op het trainingskamp in Geelong was gebleken dat de zwembroek van Speedo hem snellere tijden oplevert, naar verluidt vijftienhonderdsten van een seconde per 100 meter.

Dat vond Van den Hoogenband belangrijker dan zijn contract met Nike, dat hem de snelste broek ter wereld had beloofd en die belofte blijkbaar niet heeft kunnen waarmaken. Nu moet blijken of Nike (financiële) sancties treft. Het bedrijf liet weten dat in elk geval niet tijdens deze WK te zullen doen. ,,Maar na het toernooi zullen we zeker met Pieter de zaak evalueren,’’ zei Stephan Lub van Nike Nederland. ,,Nu moet hij zich eerst helemaal op zwemmen kunnen concentreren.’’

Phelps wreef Van den Hoogenband onder de neus dat meer nodig is dan een snelle zwembroek om hem te kloppen. Toch zegt de Nederlander in Peking weer met hem te willen duelleren. ,,Dit geeft me ontzettend veel motivatie,’’ aldus de man die in 2002 voor het laatst een persoonlijk record heeft gezwommen. Een seconde sneller op de 200 meter vrije slag, lijkt een utopie. ,,Als Phelps deze tijd ook in Peking zwemt, dan is goud onmogelijk,’’ zei Verhaeren stellig.
www.ad.nl

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo mar 28, 2007 10:00 am

Zo dadelijk de 100 meter vrije slag halve finale met VDH.
Het stinkt aan alle kanten!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo mar 28, 2007 10:23 am

Als derde geplaatst voor de finale. Zijn start viel opnieuw niet mee. :sad:

EDIT: VDH zelf zei dat hij zijn race bewust zo had opgebouwd. Hij wilde zichzelf niet opblazen.
Hoe dan ook, morgen de finale, rond de klok van 12 uur.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58890
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » wo mar 28, 2007 3:39 pm

Rel WK zwemmen: Trainer slaat zwemster

MELBOURNE - Het WK zemmen in Melbourne is opgeschrikt door een grote rel. Vlak voor aanvang van een zwemfinale kwam het tussen de Oekraïense trainer Mikhail Subkov en zijn 18-jarige pupil en dochter Kateryna Subkova tot een handgemeen. De trainer sloeg op de zwemster in die daarna van zich afbeet. Er vielen klappen over en weer. Het schandaal werd door de Australische tv-zender Channel 9 gefilmd.



Channel 9 meldde het ernstige voorval direct aan de politie. Daarop werd onmiddellijk een onderzoek ingesteld naar de vechtpartij. De internationale zwembond FINA wachtte het onderzoek niet af en legde de 38-jarige coach Subkov een zware sanctie op. De FINA ontnam hem zijn accreditatie, waardoor de trainer zich niet meer in het zwembad mag vertonen.

De politie stelde vader en dochter Subkova dinsdag even in verzekering. Het tweetal moest afzonderlijk van elkaar een verklaring afleggen. "Zij sprak open over de situatie en hield over het incident geen details voor ons achter", sprak politiecommissaris Mick Williams. De politie stelt een nader onderzoek in en gaat aan de hand daarvan beoordelen welke stappen verder worden ondernomen. Wel is de vader Subkov wel alvast gedagvaard.

Dochter Subkova heeft de klappen van haar vader naast zich neergelegd. Zij kwam woensdagochtend alweer in actie tijdens de series, die zij winnend afsloot, van de 50 meter rugslag.
De T.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » do mar 29, 2007 8:06 am

joey schreef:Als derde geplaatst voor de finale. Zijn start viel opnieuw niet mee. :sad:

EDIT: VDH zelf zei dat hij zijn race bewust zo had opgebouwd. Hij wilde zichzelf niet opblazen.
Hoe dan ook, morgen de finale, rond de klok van 12 uur.
En deze ga ik niet missen :D

VDH komt er nu achter dat hij voorheen een beetje lui is geweest. Maar omdat hij 3 tot 4 jaar geleden zoveel sterker was dan zijn concurrenten had hij zijn start en keerpunten niet nodig om te winnen. Nu wel.

Ik snap alleen niet zo goed dat VDH nu aan het klagen is dat hij in zijn race tegen Phelps maar een beetje lag te harken in het water. Je zag heel duidelijk dat hij de eerste 3 rechte stukken op zwemgebied sneller was dan Phelps en inliep. Alleen bij de vierde baan bleek dat zijn inhoud minder was.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do mar 29, 2007 10:31 am

Finale rond 11.40!
Het stinkt aan alle kanten!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do mar 29, 2007 10:50 am

Hopeloze start van VDH en een kansloze race. Zonde, want zwemmen deed hij beter dan wie dan ook.

Zesde dus. :aai:

Hayden wint.
Laatst gewijzigd door joey op do mar 29, 2007 10:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » do mar 29, 2007 10:51 am

Tsja...

We zullen maar zeggen dat hij in ieder geval weet waar hij zich moet verbeteren. Wel een geweldige laatste 25 meter zeg!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do mar 29, 2007 10:53 am

Je zegt het. Zijn start- en keerpunten zijn een stuk minder dan die van de concurrentie. Ik vond zijn start gisteren ook al dramatisch, maar dat was zogenaamd de bedoeling. Het eerst rustig aan doen en dan later langszij komen. Ja, ja... Die zesde plaats was neem ik aan niet de bedoeling.

Gisteren zei hij dat hij waarschijnlijk weinig progressie meer kon boeken, i.t.t. Phelps. Hij wilde zich daarom toeleggen op de 100.
Het stinkt aan alle kanten!

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » do mar 29, 2007 11:16 am

VdH zijn zwakke punten zijn altijd dezelfde geweest, de start en het keren. Zwemmend is echter niemand sneller. Maar waar dat eerder genoeg was, blijkt nu dat de concurrentie niet heeft stilgezeten. De start en het keren worden belangrijker en dat is in het nadeel van VdH.

Ik vraag me af of hij dat nog kan verbeteren, gezien de pogingen hiervoor denk ik van niet.

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Bericht door Kaboem » do mar 29, 2007 11:58 am

Vinden jullie zwemmen nu echt een mooie sport of alleen nu even omdat er Ollanders kansrijk meedoen? En ik maar denken dat Joey niet nationalistisch was.
Bertje for President!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do mar 29, 2007 12:12 pm

Ik heb zwemmen altijd een mooie sport gevonden. En ach, ik vind die VDH wel een sympathieke kerel, al is hij voor de verkeerde club. :aai:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » vr mar 30, 2007 8:07 am

Baseman schreef:VdH zijn zwakke punten zijn altijd dezelfde geweest, de start en het keren. Zwemmend is echter niemand sneller. Maar waar dat eerder genoeg was, blijkt nu dat de concurrentie niet heeft stilgezeten. De start en het keren worden belangrijker en dat is in het nadeel van VdH.

Ik vraag me af of hij dat nog kan verbeteren, gezien de pogingen hiervoor denk ik van niet.
Toch staat zijn wereldrecord op de 100 nog steeds. Blijkbaar heeft hij die starts en keerpunten niet nodig om een wereldtijd te zwemmen.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » vr mar 30, 2007 8:07 am

Baseman schreef:Nee, Cees-Rein (what's in a name ;) ) is een enorm arrogante eikel die alles beter denkt te weten. Als arts dan, als vader zal hij best zijn goede momenten hebben :D

Als echtgenoot is hij overigens meerdere keren vreemd gegaan, maar dat terzijde.
Ook die appel valt niet ver van de boom :whistling:

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » vr mar 30, 2007 9:48 am

Verrassend ;) Al die vrouwen die op stap om zijn aandacht roepen...
Ik ben nog niet afgeschreven’


MELBOURNE - Pieter van den Hoogenband voelt zich weer de snelste zwemmer ter wereld, maar werd donderdag zesde op de 100 meter vrije slag van de WK in Melbourne. De Brabander weet dat hij met een snellere start en een beter keerpunt volgend jaar in Peking zijn droom, driemaal op rij Olympisch goud op het koningsnummer, kan waarmaken.
Op het koningsnummer werd de troon gisteren gedeeld. De Canadees Brent Hayden en de Italiaanse titelverdediger Filippo Magnini tikten na 48,43 seconden gelijktijdig aan. Een unicum op een WK. Brons was voor de Australiër Eamon Sullivan (48,47).

Pieter van den Hoogenband werd met 48,63 zesde, slechts zesde. Maar het gat tussen hem en het goud was slechts twee tienden van een seconde. ,,Wat zij doen, is niet iets wat ik niet kan,’’ is de regerend Olympisch kampioen optimistisch. ,,Als de anderen onder mijn wereldrecord (47,84, red.) waren gedoken, dan had ik een probleem gehad. Maar dat is al die kanonnen niet gelukt. Ik weet dat ik nog niet ben afgeschreven.’’

Voor het eerst sinds de wereldkampioenschappen van 1998 in Perth stond Van den Hoogenband na de 100 meter vrije slag bij een groot toernooi niet op het podium. Hij kreeg dus ook geen medaille omgehangen door de Rus Alexander Popov, de voormalige tsaar van de sprint en zijn eerste rivaal.

,,Shit,’’ was zijn eerste gedachte. Daarna kwam al snel het besef dat dit een nederlaag met perspectief was geweest. ,,Iedereen zal me wel weer voor gek verklaren en zeggen dat ik recht wil lullen wat krom is. Maar ik was er zo dichtbij. Ik houd er niet van om altijd maar te praten over de Spelen. We leven in het nu en ik ben naar Melbourne gekomen voor een wereldtitel. Het moest nú gebeuren en dat is niet gelukt. Maar deze race geeft me veel handvatten, waar ik met vertrouwen verder mee kan.’’

Dat Van den Hoogenband nog altijd de snelste zwemmer ter wereld is, wordt onderschreven door de tweede vijftig meter. Hij legde die met 25,12 seconden sneller af dan alle finalisten. Alleen Magnini (25,19) kwam enigszins in de buurt.

Starten en keren, daar verloor Van den Hoogenband het. Zijn zwakke plekken en ook de twee onderdelen waar hij in de maanden voor de WK weinig aandacht aan kon schenken. Door de revalidatie na zijn hernia-operatie kon de rug niet optimaal worden belast. Daarom ontbreekt de kracht om met een ferme duik van het startblok tijd te winnen. En ook de kracht om na het keren van de muur weg te schieten.

Hoeveel winst er nog is te halen, wilde Van den Hoogenband niet zeggen. ,,Ik zou een slecht verliezer zijn als ik nu zou beweren dat het drie tienden van een seconde zijn. Maar dat het dichter bij tienden zit dan bij honderdsten, is een feit.’’ Volgens coach Jacco Verhaeren kan zijn pupil 0,4 seconden winnen op die aspecten. ,,Ik ben er zelfs van overtuigd dat we Pieter weer op wereldrecordniveau kunnen krijgen.’’

Wie hem in Eindhoven moet helpen met het verbeteren van start- en keerpunt, weet Van den Hoogenband nog niet. ,,Vooral de Amerikanen zijn er erg sterk in. Het lijkt me dat we het daar moeten zoeken.’’ Dat deed hij in 2003 ook al, toen Dean Hutchinson hem leerde de trackstart uit te voeren.

Van den Hoogenband overweegt eind dit jaar mee te doen aan de Europese kortebaankampioenschappen in Hongarije. Dat deed hij voor het laatst in 2003 in Dublin. ,,Dat is een nteressant toernooi om op hoge snelheid aan mijn tekortkomingen te werken.’’

VDH leed gisteren een nederlaag die zijn nachtrust niet zal verstoren. Waar op andere disciplines het ene na het andere wereldrecord sneuvelt in Melbourne, werd de toptijd van Van den Hoogenband niet eens benaderd. De rode lijn, die op televisiebeelden zijn recordtempo aangeeft, was veel sneller bij de finish dan de twee winnaars van gisteren.

Natuurlijk, Magnini heeft zijn titel met succes verdedigd. Maar hij moet die wel delen. En het verschil tussen Van den Hoogenband en de twee kampioenen Magnini en Hayden is bij lange na niet zo groot als dat met Michael Phelps op de 200 meter. ,,Ik ben een stapje dichter bij het vervullen van mijn Olympische droom.’’

Het individuele toernooi zit er nu op voor VDH. Hij komt alleen nog in de finale van de 4x200 meter vrije slag aan de beurt. Hij zwemt niet mee in de series. ,,De andere jongens moeten er nu voor zorgen dat ik een mooie estafette kan zwemmen.’’

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr mar 30, 2007 10:13 am

Marleen Veldhuis pakt zilver op de 100. Ze klopt wereldrecordhoudster Steffen, Coughlin en Hendry. Moet alleen Lenton voor laten gaan. Een geweldige prestatie, dankzij een flitsende start. :worshippy:
Misschien moet VDH eens vreemdgaan met Veldhuis. :D
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr mar 30, 2007 10:13 am

Inderdaad, wat een start. De 50 vrij is voor haar. :xyxthumbs:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr mar 30, 2007 10:19 am

Als ze dan niet aan de stress ten onder gaat. Vandaag was ze outsider, op de 50 is ze favoriet.

Veldhuis zwom een Nederlands record, dus ze is sneller dan De Bruijn ooit is geweest. En wordt tweede. Zo snel ben je ingehaald. ;)
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47906
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » zo apr 01, 2007 11:29 am

Jöhnk schreef:Inderdaad, wat een start. De 50 vrij is voor haar. :xyxthumbs:
Ze stelde dus zwaar teleur eigenlijk met een 3e plek. :sad:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo apr 01, 2007 11:49 am

joey schreef:Als ze dan niet aan de stress ten onder gaat.
Ja dus.

Jammer voor haar, maar het gaat om volgend jaar. Dan moet ze er staan.
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » zo apr 01, 2007 12:08 pm

joey schreef: Maar ik had ook altijd een zwak voor Thorpe.
"

Ook nu blijkt dat hij doping gebruikt heeft?

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47906
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » zo apr 01, 2007 12:21 pm

Oh ja, hoor. Pantani is voor mij bijvoorbeeld ook nog altijd een held. :cheer:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo apr 01, 2007 4:38 pm

brigade zuid schreef:
joey schreef: Maar ik had ook altijd een zwak voor Thorpe.
"

Ook nu blijkt dat hij doping gebruikt heeft?
Dat doen ze allemaal. Tenminste, daar ga ik van uit.
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie