Boksen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Boksen

Bericht door zeux » ma feb 23, 2015 12:28 pm

Het boksen associeer ik inmiddels met schimmige milieus.

Het staat toch nog op de OS? Misschien een idee dat van daaruit deze stal wordt uitgemest?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Boksen

Bericht door beelzebub » ma feb 23, 2015 1:13 pm

Beniewd. Meestal zijn het de zwaargewicht wedstrijden die de aandacht trekken. Wel apart dat die Fillipijn al in 7 of 8 gewichtsklasses wereldkampioen is geweest. Zal wel natuurlijke spiergroei geweest zijn door de jaren heen? :confused.gif:

Hij ziet er ook niet uit als een bokser, meer een verdwaalde nerd.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Boksen

Bericht door Cruijff » ma feb 23, 2015 1:39 pm

Klopt, boksen lijkt alleen nog maar om de (miljoenen) dollars te gaan.

Bij de Olympische Spelen gaat het echter wel nog steeds om amateurboksers!

Gebruikersavatar
generaal
Berichten: 7500
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 12:43 pm

Re: Boksen

Bericht door generaal » ma feb 23, 2015 5:03 pm

Ferry schreef:Ik kijk wel uit naar dat gevecht tussen Mayweather en Pacquiao, maar het is wel jammer dat dit gevecht nooit eerder heeft kunnen plaatsvinden. Pacquiao lijkt niet zo sterk meer als een paar jaar geleden.

The Guardian had een aardige analyse over de ondoorzichtigheid en de beperkingen van de opzet van het huidige boksen.

Dit geeft de huidige situatie wel aan denk ik:
In 1949, boxing had nine weight classes with a single champion ruling each of them. Today there are 17 separate divisions and the potential for over 100 different men to wear world championship belts of varying standing and worth.
De beste boksers ontlopen elkaar door al die verschillende oranisaties. (en zoals in het geval van Mayweather/Pacquiao, willen ze alleen tegen elkaar vechten als er belachelijke hoeveelheden geld tegenover staan.)
Daar ben ik het wel mee eens. Boksers hebben niet eens een vakbond en veel 'promoters' zijn intriganten naast wie voetbalmakelaars koorknapen zijn. Onderschat zeker in Amerika ook niet de racistische sentimenten op de achtergrond. De bokswereld is dan ook op z'n minst controversieel te noemen. Tegelijkertijd is het één van de meest atletische (zo niet de meest atletische) sporten ter wereld.

Als Nederlanders hebben wij de afgelopen jaren op tv vooral die saaie Klitschko's gezien. In Amerika zitten de topwedstrijden achter een pay-per-viewsysteem verscholen. Toch loont het om streams en/of achteraf YouTube-uploads te bekijken, want het is alsof je naar een andere sport zit te kijken. De snelheid, sluwheid en botsende stijlen die je in de light- welter- en middleweightdivisies veelvuldig tegenkomt, ontbreken bij de zwaargewichten van tegenwoordig. Het is alsof je van een Italiaanse catenacciopot overschakelt naar het tiki taka van Barcelona. Dezelfde sport en toch enorm verschillend.

De partij tussen Mayweather en Pacquiao wordt hoe dan ook een spectaculaire pot. De Filippijn staat bekend als een wat wilde, maar razendsnelle bokser die voor zijn gewichtsklasse idioot hard slaat. Mayweather daarentegen gaat als een chirurg te werk (en is daarom ook nog nooit knock out geslagen). Defensief is hij misschien wel de beste bokser aller tijden. Zie hieronder waarom:

https://www.youtube.com/watch?v=bQYeSXp ... freload=10

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Boksen

Bericht door Baseman » di feb 24, 2015 9:22 am

Vroeger waren boksers beroemd om hun gevechten, tegenwoordig zijn ze beroemd om hun extravagante levensstijl en de vele miljoenen die ze binnenhalen.

Ik heb Mayweather nog nooit zien vechten, maar ik ken hem vanwege de foto's en filmpjes die hij online zet, waarin hij showt hoe belachelijk veel geld hij wel niet heeft en wat hij ermee kan doen. Dat heeft niets meer met boksen te maken.

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: Boksen

Bericht door ferry » di feb 24, 2015 12:20 pm

Haha, ja ik heb die foto's ook gezien. Wat een patser. Met dit gevecht verdient hij ook weer lekker; iets van $120M geloof ik. (nou gaat dat niet alleen naar hem natuurlijk, maar er zal best wel een leuk sommetje overblijven.)

Dat bedoel ik met die al die onderhandelingen voordat het tot zo'n gevecht komt. De verdeling van de gelden is nou door onderhandelingen op 60/40 in het voordeel van Mayweather uitgekomen. Anders zou dat hele gevecht er nooit zijn gekomen. Waarom niet gewoon 50/50 en verplicht zijn om te vechten tegen de uitdager die daar recht op heeft?

Maar goed, ik ben het wel met Generaal eens dat dit een gevecht is om naar uit te kijken!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Boksen

Bericht door brigade zuid » di feb 24, 2015 6:42 pm

Op zo'n bedrag maakt het me geen flikker uit of ik 40 of 60 procent krijg. Wat een bedragen joh, Messi en Ronaldo moeten daar jarenlang voor voetballen en hun verdienen dat op een avondje.

Gebruikersavatar
generaal
Berichten: 7500
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 12:43 pm

Re: Boksen

Bericht door generaal » di feb 24, 2015 7:13 pm

Baseman schreef:Vroeger waren boksers beroemd om hun gevechten, tegenwoordig zijn ze beroemd om hun extravagante levensstijl en de vele miljoenen die ze binnenhalen.

Ik heb Mayweather nog nooit zien vechten, maar ik ken hem vanwege de foto's en filmpjes die hij online zet, waarin hij showt hoe belachelijk veel geld hij wel niet heeft en wat hij ermee kan doen. Dat heeft niets meer met boksen te maken.
De bokssport heeft zijn karakters nodig. Mayweather speelt de rol van bad boy met verve. Het voordeel van die positionering is dat niet alleen zijn fans pay-per-views aanschaffen, maar juist ook mensen die hem dolgraag willen zien verliezen.

De beste man heeft weinig scholing gehad, maar hij is wel zo slim geweest om te breken met Bob Arum, waarna hij zijn carrière zonder promoter voortzette. In plaats daarvan verzamelde hij knappe koppen met Harvard-diploma's om zich heen en richtte hij samen met Al Haymon en Leonard Ellerbe Mayweather Promotions op. Die adviseurs betaalt hij een keurig salaris en de rest van de poen steekt hij in zijn zak.

Sindsdien heeft hij niet geheel verrassend ook zijn meest lucratieve partijen bij elkaar gebokst. Ondanks al zijn 'spending' wordt zijn persoonlijke vermogen tussen de 400 en 600 miljoen dollar geschat.

En in tegenstelling tot Mike Tyson leeft hij op z'n 38e nog steeds voor de sport. Geen drank, geen drugs, pure toewijding. Hij staat bijna elke dag om 5 uur 's ochtends op om 15 kilometer in een uur te rennen. Dat is zijn warming-up voor de dag.. Geen wonder dat hij excelleert.

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Boksen

Bericht door beelzebub » do apr 30, 2015 9:00 am

En, zitten jullie er klaar voor? Is er iemand die live gaat kijken (en ervoor betalen). Kan je het dan naar ons 'periscopen'? :ajaxsmiley.gif:

Ben wel benieuwd naar de uitkomst, maar heb er niet zoveel euro's voor over haha.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
generaal
Berichten: 7500
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 12:43 pm

Re: Boksen

Bericht door generaal » do apr 30, 2015 10:28 pm

In Amsterdam en Rotterdam zijn er een paar kroegen waar je de partij live op een groot scherm kunt zien, maar helaas is er geen café in Utrecht dat die mogelijkheid biedt. Ik zet de wekker daarom op 05.00 uur. Floyd bokst waarschijnlijk om half 7, maar zo heb ik nog genoeg tijd voor een goede stream. Desgewenst zet ik die hier tegen die tijd neer. Z'n laatste vier partijen heb ik allemaal op die manier (zonder hinderlijke onderbrekingen) kunnen kijken.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47906
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Boksen

Bericht door peter » do apr 30, 2015 10:35 pm

Zag net een item op Nieuwsuur van dit gevecht. Heb nooit echt wat met Boksen, maar die hele happening is wel gaaf.

Ben benieuwd of het een echt gevecht wordt. Zou wat zijn als blijkt dat een van beide een heel stuk sterker is. :blush.gif:

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Boksen

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » do apr 30, 2015 10:48 pm

Ik vind alleen de heavy weights echt interessant; dit is op zich een mooie partij in hun gewichtsklasse, maar wel erg gehypet en haalt het qua absolute kracht natuurlijk niet bij de echte zwaargewichten. Tegen een Klitschko zouden ze het denk ik nog geen 3 rondes volhouden.

Gebruikersavatar
generaal
Berichten: 7500
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 12:43 pm

Re: Boksen

Bericht door generaal » do apr 30, 2015 11:33 pm

Zwaargewichten slaan inderdaad harder, maar verder zijn ze in alle opzichten zwakker dan de welterweights. Behalve Mohammed Ali, die bewoog als een welterweight. Maar waar mannen als Ken Norton, Joe Frazier en Larry Holmes in staat waren om Ali pijn te doen, heeft Mayweather zelfs nog nooit met z'n knie het canvas beroerd. Katachtige reflexen, razendsnel op de voeten en vooral heel erg veel ring-IQ. Voor de pure liefhebber wordt het niet veel beter. Sweet science in optima forma. De enige die ik qua intelligentie in de buurt van Mayweather vind komen is het Cubaanse bantamgewicht (54 kg) Rigondeaux, die eveneens ongeslagen is in zijn gewichtsklasse.

Pacquiao moet het vooral van z'n snelheid en harde stoten hebben. Wild en dapper, maar dommig. Geen groot strateeg. Is daarom ook makkelijk te raken. Mijn voorspelling: Floyd laat hem eerst drie ronden stoom afblazen en trekt de laatste negen naar zich toe. Unanimous Decision.

Overigens denk ik dat Mayweather met Klitschko zou spelen. Het gaat natuurlijk nooit gebeuren, maar op basis van snelheid, reflexen en ring-IQ denk ik dat Mayweather hem horendol zou maken. David Haye, die in het verleden van Klitschko verloor, kon alleen maar vol bewondering over Mayweather spreken. George Foreman erkende onlangs dat het niveau van Mayweather hoger is dan dat van Ali en de andere zwaargewichten was. Dat blijkt ook wel uit de bizarre statistieken van Mayweather.

Onlangs werd hij in DWDD neergezet als een bokser die vooral heel hard kan slaan. Dat was in 1996 zo, toen hij nog een lichtgewicht was. Sinds hij welterweight is, heeft hij betrekkelijk weinig knock outs gescoord. In plaats daarvan domineert hij zijn tegenstanders met defensief en razendsnel bokswerk. Terecht wordt hij steeds vaker in één adem genoemd met Joe Louis, Sugar Ray Robinson, Mohammed Ali en Sugar Ray Leonard.

https://www.youtube.com/watch?v=kK9en6g ... freload=10 Dit tart haast alle natuurwetten.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Boksen

Bericht door zeux » vr mei 01, 2015 1:32 am

beelzebub schreef:En, zitten jullie er klaar voor? Is er iemand die live gaat kijken (en ervoor betalen).
Nah, denk het niet. Je loopt zo de kans als je $100 neerlegt dat er één na 50 seconden knock-out gaat (of zich KO laat slaan heb ik ook ergens gelezen: $100m+ cashen door je binnen de minuut neer te laten beuken).

Overigens las ik deze dagen ook dat het kamp van die Filippijn vreest dat Mr. Money vlak voor het gevecht afbelt...

Hype is wel cool, eens met Peter, maar gaan kijken: nee.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Boksen

Bericht door Baseman » vr mei 01, 2015 1:19 pm

Voor degenen die gratis en legaal live willen kijken (in goede kwaliteit):
http://www.kanalturk.com.tr/canli-yayin

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Boksen

Bericht door Marillion » vr mei 01, 2015 7:19 pm

Ik heb niets met vechtsporten en de sfeer die daar vaak omheen hangt dus ik zal de streams niet belasten. Sta er ook echt van te kijken wat je als particulier voor één zo'n wedstrijd moet betalen. Met het risico dat het na 1 minuut klaar is.

Kwa kijkspel denk ik dat een partij als deze wel leuker zou moeten zijn dan menig zwaargewichten duel. Zo'n Klitschko is natuurlijk een sterke beer maar het spektakel spat er niet vanaf. Eigenlijk zouden ze al die verschillen overboord moeten gooien. Gewoon één sport: boksen. Of je nu groot, klein, snel of lomp bent. Doe het maar met de wapens die je hebt. En dan maar zien wie er het beste is.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Boksen

Bericht door beelzebub » vr mei 01, 2015 8:18 pm

Euh, dat noemen ze toch freefight Marillion? :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Boksen

Bericht door Marillion » vr mei 01, 2015 8:28 pm

Uiteraard verder wel met de reguliere boksregels. :smallgrin.gif:

Al die verschillen zijn verder onzin. We gaan toch ook niet aparte basketbalwedstrijden voor spelers onder de 2 meter, wielrennen voor renners van boven de 80kg of honkbal voor spelers zonder bierbuik organiseren.

Het is commercieel ongetwijfeld erg interessant. Maar sportief gezien is het wat mij betreft niks. Zoals het ook raar is dat het zo bijzonder is dat de twee kennelijk beste boksers tegen elkaar willen spelen. Dat zou verplicht moeten zijn. De beste sporters moeten strijden om de titel.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47906
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Boksen

Bericht door peter » vr mei 01, 2015 8:33 pm

Ik ben zo'n kenner dat ik eigenlijk dacht dat deze partij een clash was tussen alle categorieen. Die ene is veel kleiner en dunner dan de ander haha.

Die twee zitten dus in dezelfde categorie, zijn allebei kampioen en nog nooit verslagen? En dan kom je mekaar een keertje tegen op je 35e? Jeetje.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Boksen

Bericht door Marillion » vr mei 01, 2015 8:35 pm

Precies, dat is toch belachelijk?

Maar je kan volgens mij dus min of meer je eigen tegenstander uitkiezen. Als je nog even kampioen wil blijven kies je een prutser. Wil je een keer echt stevig cashen neem je een betere.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47906
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Boksen

Bericht door peter » vr mei 01, 2015 9:00 pm

Even de Wiki er bij gepakt. Je hebt bij de IBF ook nog een wereldkampioen zitten, genaamd Kell Brook. Je hebt in totaal vier grote bonden haha.

Betekent dus dat je met deze bonden en deze klassen:


supervlieggewicht (super fly) - 51,26 kilogram
bantamgewicht (bantam) - 53,52 kg.
superbantamgewicht (super bantam) - 55,34 kg.
vedergewicht (feather) - 57,15 kg.
supervedergewicht (super feather) - 58,97 kg.
lichtgewicht (light) - 61,23 kg.
superlichtgewicht (super light) - 63,50 kg.
weltergewicht (welter) - 66,68 kg.
superweltergewicht (super welter) - 69,85 kg.
middelgewicht (middle) - 72,57 kg.
supermiddelgewicht (super middle) - 76,20 kg.
lichtzwaargewicht (light heavy) - 79,38 kg.
cruisergewicht (cruiser) - 86,18 kg.
zwaargewicht (heavy) - boven 86,18 kg.

14 x 4 = 56 wereldkampioenen boksen hebt. Als je dan nog wat kleinere bondjes er bij pakt, dan heb je zo een peleton aan boksers die kampioen zijn.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Boksen

Bericht door zeux » vr mei 01, 2015 9:58 pm

Een beetje opschonen van gewichtsklassen zou wel logisch zijn. Naar een stuk of vijf of zo.

Maar waar een voetballer van 2 meter van de mat gespeeld kan worden door spelers van 1.50, zul je natuurlijk nooit zien dat een bokser van 60 kilo van een vent van 85 kilo wint. Dat is een fysiek ongelijke strijd. Dus op dat punt niet eens met Marillion. Voor de rest wel natuurlijk. Totaal corrupte sport.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Boksen

Bericht door beelzebub » za mei 02, 2015 8:46 am

Voor de liefhebbers, een gratis en bijna een uur durende preview docu van HBO:
https://youtu.be/hF76dlQt23c

Staan nog wel meer leuke filmpjes op hun joeptjoep kanaal.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Boksen

Bericht door Marillion » za mei 02, 2015 9:20 am

zeux schreef:Een beetje opschonen van gewichtsklassen zou wel logisch zijn. Naar een stuk of vijf of zo.

Maar waar een voetballer van 2 meter van de mat gespeeld kan worden door spelers van 1.50, zul je natuurlijk nooit zien dat een bokser van 60 kilo van een vent van 85 kilo wint. Dat is een fysiek ongelijke strijd. Dus op dat punt niet eens met Marillion. Voor de rest wel natuurlijk. Totaal corrupte sport.
Met die "fysieke beperking" kan je wel gaan boksen maar je zult dan geen wereldkampioen worden. Zoals je waarschijnlijk ook niet zult uitgroeien tot de sterspeler van een team dat de titel pakt in de NBA als je een klein ventje bent. In topsport gaat het om de vraag wie de beste is. Een gelijk speelveld proberen te creëren is wat mij betreft niet zo interessant.

Ik zou het wel lekker vinden om een hele rij sporten een fors stuk overzichtelijker te maken. Geeft bijvoorbeeld ook meer ruimte op de kalender voor een evenement als de Olympische spelen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
generaal
Berichten: 7500
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 12:43 pm

Re: Boksen

Bericht door generaal » za mei 02, 2015 11:14 am

Er is inderdaad een grote verscheidenheid aan boksbonden. Maar dankzij de commercie leert de praktijk dat de besten naar die paar bonden trekken die steeds met elkaar wedijveren. De commercie zorgt er ook voor dat boksers anders dan vroeger niet meer elke week in de ring staan en de meest gewilde affiches kunnen uitstellen tot de verwachte opbrengst maximaal wordt geschat. Tegelijkertijd: geen boksbond is zo corrupt als de FIFA. Blatter smijt met cheques en laat zich als een staatshoofd rondrijden, compleet met een legertje beveiligers. Platini is geen haar beter.

De gewichtsklassen zijn in deze sport onoverkomelijk. Een zwaargewicht kan een welterweight met één lucky shot in coma slaan. Maar dat zegt niets over de bokskunsten van beide atleten. Lengte maakt niet zoveel uit. Gewicht des te meer. James Toney begon als middleweight (73 kilo), vocht uiteindelijk als heavyweight tegen Holyfield en won, ondanks z'n 1.76 meter. Mike Tyson is ook maar 1.78 meter.

Plaats reactie