Vierdaagse van Nijmegen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Plaats reactie
Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Vierdaagse van Nijmegen

Bericht door Frank » di jul 18, 2006 6:38 pm

Ik heb er hier nog nooit een topic over gezien, maar dit berichtje lijkt me toch wel een aanleiding.... :sad:
Twee doden bij Vierdaagse Nijmegen

AMSTERDAM - Dinsdag zijn op de eerste dag van Vierdaagse van Nijmegen twee deelnemers als gevolg van de hitte overleden.

Door de tropische temperaturen werden 300 mensen onwel. Dertig personen moesten voor behandeling naar het ziekenhuis. Vijf mensen moesten worden gereanimeerd.

Woensdag wordt het waarschijnlijk nog warmer. De organisatie van het wandelevenment beslist dinsdagavond of de Vierdaagse woensdag gewoon doorgaat.
Bron: Telegraaf.nl


Lijkt me verstandig om te stoppen, voordat er meer slachtoffers vallen...

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » di jul 18, 2006 6:39 pm

Militairen lopen morgen al zonder bepakking omdat het te warm wordt.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » di jul 18, 2006 6:48 pm

:shock:


Heftig...en morgen nog warmer... :sad:
Stoppen lijkt mij noodzakelijk...

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » di jul 18, 2006 8:54 pm

De Vierdaagse is inderdaad stop gezet. De enig juiste beslissing, lijkt me. Al was het maar uit piëteit met de slachtoffers van vandaag.

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » di jul 18, 2006 8:59 pm

en de vierdaagsefeesten beginnen met een minuut stilte.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » di jul 18, 2006 10:00 pm

Vaag, mijn vader liep 2 jaar geleden mee en toen was het volgens mij niet veel kouder...

Maar even goed een trieste zaak natuurlijk !
Op het nieuws van 6 uur had men het er slechts over dat 35 man eruit gestapt waren :eusa_doh:

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » di jul 18, 2006 11:41 pm

maar hoeveel mensen waren er morgen niet gestart, ondanks dat ze vandaag wel de finish hadden gehaald? Dat zijn er volgens mij vele duizenden.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Wouter
Berichten: 18778
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Bericht door Wouter » wo jul 19, 2006 12:57 am

Het schijnt dat veel mensen in de laatste kilometers, op de Oosterhoutsedijk bij Lent, zijn uitgevallen, Baseman.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » wo jul 19, 2006 6:16 am

banjavi schreef:Dit is natuurlijk vreselijk... ik kan het nog steeds niet bevatten..
Ik heb een keer meegelopen... maar aarrgghh... heb hier geen woorden voor.


Nijmeegse Vierdaagse afgelast
Uitgegeven op dinsdag 18 juli 2006 om 21:11:54, bijgewerkt om 23:36:13

(Novum) - De Nijmeegse Vierdaagse wordt afgelast. Dat meldt de Stichting Internationale Vierdaagse Afstandsmarsen. Het is de eerste keer in de geschiedenis van de vierdaagse dat het evenement wordt afgelast. De maatregel komt na het overlijden van twee wandelaars op de eerste dag van de vierdaagse, het weer dat extremer was dan verwacht en de weersvoorspellingen voor de komende dagen waarin de temperatuur hoog blijft.

Vanaf woensdag wordt op diverse podia in de Gelderse stad elke dag om 20.00 uur één minuut stilte in acht genomen voor de slachtoffers.

Aan het eind van de middag hadden ongeveer driehonderd mensen zich onwel gemeld bij de hulpposten. Dertig van hen werden naar het Radboud-ziekenhuis in Nijmegen gebracht. Vijf mensen moesten worden gereanimeerd, waarna twee van hen overleden. De gezondheidstoestand van de overige patiënten is onduidelijk. Woensdag wordt het nog iets warmer dan dinsdag, toen al temperaturen van meer dan dertig graden werden bereikt.

Dinsdagochtend begonnen iets meer dan 43 duizend deelnemers aan hun dagelijkse wandeltocht van minimaal dertig en maximaal vijftig kilometer. Ruim duizend wandelaars vielen uit.
Steef schreef:Radboud-ziekenhuis, daar wil je ook niet heen.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » wo jul 19, 2006 6:20 am

Wouter schreef:Het schijnt dat veel mensen in de laatste kilometers, op de Oosterhoutsedijk bij Lent, zijn uitgevallen, Baseman.
Aha, dat maakt het wat duidelijker.
Dank :xyxthumbs:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » wo jul 19, 2006 6:53 am

Vierdaagse afgelast

Uitgegeven: 18 juli 2006 19:41
Laatst gewijzigd: 18 juli 2006 23:53

NIJMEGEN - De negentigste editie van de Nijmeegse Vierdaagse is dinsdag voortijdig geëindigd in een drama. Twee wandelaars overleden, een persoon ligt in kritieke toestand in het ziekenhuis en twee anderen zijn na reanimatie buiten levensgevaar.

De organisatie van het wandelevenement besloot dinsdagavond in overleg met burgemeester Guusje ter Horst en de hulpdiensten de Vierdaagse af te gelasten. Ter Horst zei later: "Woensdag zijn nog slechtere omstandigheden voorspeld. Het is onverantwoord om door te gaan." De weersomstandigheden voor met name woensdag waren verre van rooskleurig.

Er kwamen een kleine driehonderd meldingen binnen van mensen die voornamelijk door hitte onwel waren geworden. Dertig mensen zijn in het ziekenhuis opgenomen. Of het vooral om wandelaars of ook om toeschouwers gaat, is nog niet bekend. Veel mensen hebben urenlang in de brandende zon wandelaars staan aanmoedigen

42 graden

Volgens marsleider Wim Jansen verslechterden de weersomstandigheden na het middaguur snel. De temperatuur vlak boven de grond klom rond twee uur naar de 42 graden. Ambulances reden af en aan, maar konden niet aan de enorme hulpvraag voldoen.


Bij de EHBO-post op het start- en finishterrein van de Vierdaagse liepen de wachttijden voor minder spoedeisende hulp op tot uren. Vooral op een onbeschut dijkje bij Lent waren de omstandigheden bar, vertelden wandelaars.

Routering

De routering van de wandeltocht van woensdag is dinsdagavond en -nacht weggehaald. De marsleiding wil zo voorkomen dat mensen woensdag op eigen houtje toch gaan lopen. Voor de wandelaars is een informatienummer ingesteld: 0900-4322473. Het gsm-netwerk in de regio Nijmegen is kort nadat de afgelasting bekend werd enige tijd plat gegaan.

Deelnemers aan de Vierdaagse reageerden dinsdagavond veelal met onbegrip. Vooral het argument dat de hulpdiensten niet in staat zouden zijn om voldoende zorg te bieden in het hete weer, valt verkeerd. Het volledige wandelfestijn schrappen is volgens velen te rigoureus. Ze zouden liever zien dat de organisatie de start vervroegt en de marsen inkort.

Vrijwilligers van het Rode Kruis zullen woensdagochtend vroeg aanwezig zijn bij de start om wandelaars op te vangen. Een woordvoerster verwacht een aanzienlijk aantal deelnemers die niet weten van de afgelasting. Dat geldt zeker voor hen die om 04.00 uur starten.

Vierdaagsefeesten

De Vierdaagsefeesten, met doorgaans ruim een miljoen bezoekers, gaan welgewoon door, maar ingetogen. Volgens Wim Smids, directeur van het Actief Comité Binnenstad Nijmegen (ACBN) hoeven alleen de artiesten een topprestatie in de hitte te leveren en kunnen de wandelaars gewoon toekijken. Op de grote podia is elke avond om 20.00 uur een minuut stilte voor de overleden wandelaars.

Het is eenmaal eerder voorgekomen dat er doden zijn gevallen bij de wandeltocht. Dat gebeurde in de editie van 1972, die tot nu bekend stond als de warmste Vierdaagse ooit. Het werd toen overigens iets minder warm dan dit jaar met een hoogste temperatuur van net geen 32 graden. De tocht is toen niet afgelast omdat de omstandigheden minder extreem waren.
Slachtoffer 'ervaren wandelaar'

Uitgegeven: 19 juli 2006 07:19
Laatst gewijzigd: 19 juli 2006 07:21

NIJMEGEN - Een van de twee mensen die dinsdag tijdens de Nijmeegse Vierdaagse overleed, was een zeer ervaren wandelaar die dit jaar voor de dertiende keer meedeed. Dat stelt een kind van het slachtoffer woensdag op het internetforum van de vierdaagsewebsite.

"Tot mijn verdriet is mijn vader een van de twee overledenen (Waalbandijk). Via deze weg wil ik laten weten dat mijn vader een zeer ervaren Vierdaagseloper was. Deze keer zou zijn dertiende keer worden. Ik kan dan ook gerust zeggen dat hij het persoonlijk zeer zou betreuren dat de Vierdaagse is afgelast (los van het feit dat hij de legitieme redenen hiervan in zou zien)."

"De berichten over niet genoeg drinken en/of eten zijn met zekerheid niet op hem van toepassing. Hij verkeerde in goede gezondheid en was gedegen voorbereid."

'Meer pers dan wandelaars in Nijmegen'

Uitgegeven: 19 juli 2006 06:18
Laatst gewijzigd: 19 juli 2006 06:19

NIJMEGEN - Dat de Nijmeegse Vierdaagse is afgelast, is doorgedrongen bij veel van de deelnemers. Slechts een kleine groep wandelaars kwam woensdagmorgen tevergeefs naar de start. "Er is meer pers dan er wandelaars zijn", merkte een Duitse deelnemer op.

De Vierdaagse werd door de organisatie in overleg met burgemeester Guusje ter Horst en de hulpdiensten dinsdagavond afgelast nadat eerder twee wandelaars waren overleden.

Charlie Bierman uit Eerbeek was een van de deelnemers die nog niet wist van de afgelasting. Hij vindt het met het oog op respect voor de overleden personen terecht dat het evenement is afgeblazen.

Bierman had dinsdag met het warme weer veel mensen zien overgeven. Hij vermoedt dat menigeen wel voldoende had gedronken maar onvoldoende had gegeten.

Maatregel

Amsterdammer Rudy Arts die voor de elfde keer mee zou doen, wist al dat de Vierdaagse vroegtijdig was beëindigd. Wel was hij verbaasd toen hij het hoorde. Dat deze dag is afgelast begrijpt hij, maar dat ook de rest van de Vierdaagse is geschrapt vindt hij een "trieste maatregel".

Gladiolen

Onder de mensen die nog niet hadden gehoord dat de Vierdaagse was afgelast, waren veel buitenlanders. Zij krijgen een folder met tekst en uitleg. Ook waren er gladiolen voor de deelnemers die normaal aan het eind worden uitgedeeld.

Bron: http://www.nu.nl/

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo jul 19, 2006 10:40 am

Ik vind het vreemd dat de organisatie zo verrast is door het extreme weer. Dat was maandag toch al bekend? Of zijn de omstandigheden zo snel erger geworden? Ik heb gelezen dat het aantal uitvallers op de eerste dag lager was dan in 2005.

Als je dan besluit het evenement verder af te lasten, dan laat je de 4-daagse feesten toch niet doorgaan? Daar is toch niets feestelijks meer aan, 2 doden, tocht die niet door gaat. Of zijn ze bang dat de horeca teveel inkomsten misloopt. :X
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Tscheu La Ling
Berichten: 911
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 5:36 pm

Bericht door Tscheu La Ling » wo jul 19, 2006 10:53 am

Volkomen terecht dat de vierdaagse gestopt was. De lopers die ik op de radio hoorde, spraken van massaal flauwvallende en kotstende mensen.

Als het gewoon vier dagen lang door was gegaan, dan had je (minstens) 8 doden gehad.

Gevolg was dan zeker geweest dat Balkenende III meteen, tijdens het zomerreces zelfs, was gevallen. De overheid had tijdig moeten ingrijpen, was dan het grote argument geweest. En terecht. De liberale kletspraat dat volwassenen oud en wijs zijn om te bepalen wat goed voor ze is, gaat zeker niet meer op, zodra er doden vallen.
Geld moet rollen!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo jul 19, 2006 3:52 pm

Wat de VVD (want daar doel je neem ik aan op) met het al dan niet doorgaan van de vierdaagse te maken hebben weet ik niet, maar ik vind de link die je legt bijzonder. Bijzonder vreemd vooral. :D
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Roberto Dynamite
Berichten: 19
Lid geworden op: di okt 28, 2003 11:56 pm
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door Roberto Dynamite » ma jul 24, 2006 11:31 pm

Wie van jullie heeft er ooit weleens de 4daagse gelopen?

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » ma jul 24, 2006 11:36 pm

Uh... :blush:

Nope dus...wandel liever rustig in de bergen.... zonder dat ik iemand een schop hoef te verkopen... ;)

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » ma jul 24, 2006 11:38 pm

Onafhankelijk onderzoek naar besluitvorming Vierdaagse

NIJMEGEN - Er komt een onafhankelijk, extern onderzoek naar de besluitvorming van de Vierdaagseleiding rond de gebeurtenissen op eerste dag van de 90ste Vierdaagse. Daartoe heeft het bestuur van Stichting de 4daagse besloten. Dat maakte de stichting maandagavond bekend. Bij de Vierdaagse kwamen twee mensen om het leven. De mars werd daarna afgelast.

Het onderzoek komt onder leiding van Loek Hermans. Hermans is voorzitter van het hoofdbestuur MKB Nederland. Hermans kent de Vierdaagse onder meer uit de periode dat hij in Nijmegen studeerde en in de Nijmeegse gemeenteraad zat. Hij heeft de Vierdaagse zelf tweemaal gelopen.

Maatregelen

De commissie onder leiding van Hermans zal de besluitvorming van maandag 17 juli onderzoeken. De organisatie nam geen aanvullende maatregelen, zoals verkorting van de afstanden en/of vervroeging van de starttijd.

Daarbij zal het onderzoek zich ook richten op werkwijze, procedures en protocollen binnen Stichting de 4daagse om van daaruit te komen tot duidelijke aanbevelingen. "De onderzoeksopdracht is ruim geformuleerd en er zijn geen voorwaarden vooraf aan gesteld", aldus de stichting.

Samenstelling

Commissievoorzitter Hermans zal zelf de samenstelling van zijn commissie bepalen. "Daarbij valt te denken aan deskundigen op gebieden zoals inspanningsfysiologie, meteorologie, besluitvorming/organisatiekunde en crisiscoördinatie."

Het is de bedoeling dat het onderzoek begin oktober 2006 gereed zal zijn. Het onderzoeksrapport zal openbaar worden gemaakt. Het onderzoek staat los van het onderzoek dat door gemeente Nijmegen wordt uitgevoerd en van het oriënterende onderzoek van het Openbaar Ministerie.


Bron: http://www.nu.nl/

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » di jul 25, 2006 12:54 am

De Drentse fietsvierdaagse is ook afgelast, maar de strandwandel 6 daagse gaat wel door, terwijl je op het strand al helemaal geen schaduw hebt.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » do aug 03, 2006 8:42 am

'Wandelaar niet overleden door deelname Vierdaagse'

Uitgegeven: 3 augustus 2006 09:14

NIJMEGEN - De 65-jarige Wim Lankreijer uit Slootdorp is niet overleden aan de gevolgen van deelname aan de Vierdaagse. Dat zegt zijn zoon donderdag in dagblad De Gelderlander. Volgens de zoon verwijt de familie de organisatie van de Vierdaagse niets.

Lankreijer is zelfs begraven met een Vierdaagsevlag in zijn kist.

Lankreijer was één van de twee doden op de eerste dag van het verder afgelaste wandelevenement in juli in Nijmegen. Onderzoek na zijn dood heeft uitgewezen dat de Slootdorper is bezweken aan meerdere hartinfarcten en een aneurysma (een geknapte slagader).


Bron: http://www.nu.nl/

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » di aug 15, 2006 11:48 am

Vierdaagselopers krijgen herinnering

Uitgegeven: 15 augustus 2006 09:26
Laatst gewijzigd: 15 augustus 2006 10:59
NIJMEGEN - De ruim 45.000 wandelaars die in juli gestart zijn op de eerste dag van de Vierdaagse van Nijmegen, krijgen een herinnering aan deze tocht, die na een dag werd afgelast.

De herinnering heeft de vorm van een draagspeldje. Dat schrijft voorzitter Wim Jansen van stichting De 4Daagse in een brief die de lopers dinsdag ontvangen.

De wandelaars van 2006 hoeven bovendien volgend jaar niet te loten voor een startbewijs. Zij zijn gegarandeerd van deelname, aldus Jansen. Het bestuur heeft overwogen het inschrijfgeld voor dit jaar terug te storten, maar uiteindelijk besloten dat niet te doen.

Moeilijke beslissing

Het besluit de Vierdaagse af te gelasten, was "een zeer moeilijke beslissing", schrijft Jansen aan de wandelaars. De ervaringen van de eerste dag, in combinatie met de wetenschap dat de grenzen van de capaciteit van de hulpverlening waren bereikt en het vooruitzicht dat de weersomstandigheden de volgende dagen nog ongunstiger zouden worden, hebben de doorslag gegeven.

Op de eerste, extreem warme wandeldag kwamen twee lopers om het leven, terwijl tientallen mensen opgenomen moesten worden in ziekenhuizen. Hoewel de Vierdaagse daarna stopte, waren alle kosten al gemaakt. Jansen: "Dat financieren we voor een belangrijk deel uit de inschrijfgelden en daarom is besloten niet te restitueren.

Degenen die extra hebben betaald voor een certificaat, krijgen dat geld wel terug." Volgens Jansen zijn allerlei andere maatregelen, zoals inkorten van de routes, eerder starten of een dag niet lopen, overwogen. "Maar geen enkele oplossing kon het bestuur de zekerheid geven dat de veiligheid van de wandelaars gegarandeerd was.".

Steun

Veel wandelaars hebben achteraf hun steun betuigd aan het bestuur. Ook op allerlei fora op internet blijkt dat de meeste wandelaars het Vierdaagsebestuur steunen. Daarentegen is er wel veel kritiek op de beslissing de Vierdaagsefeesten in de stad gewoon door te laten gaan. "Dat is een verantwoordelijkheid die ligt bij het Actief Comité Binnenstad Nijmegen en de burgemeester", aldus Jansen.
nu.nl
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Plaats reactie