Atletiek-topic

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Atletiek-topic

Bericht door InnerHarbour » zo jul 01, 2012 3:54 pm

Atletiek is een prachtige sport die ik alleen volg met de OS. :ajaxsmiley.gif:
YNWA

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Atletiek-topic

Bericht door Baseman » ma jul 02, 2012 7:57 am

Op dit EK hebben de Nederlandse mannen ook nog de 4x100 meter estafette gewonnen!
Waar de Nederlandse vrouwen een zilveren medaille behaalden op dit onderdeel.

Erg knap :biggthumpup.gif:

PS: Inderdaad wel heel vreemd om een EK te houden 1 maand voor de OS...

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33479
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door zeux » ma jul 02, 2012 8:14 am

Baseman schreef:Op dit EK hebben de Nederlandse mannen ook nog de 4x100 meter estafette gewonnen!
Waar de Nederlandse vrouwen een zilveren medaille behaalden op dit onderdeel.

Erg knap :biggthumpup.gif:

PS: Inderdaad wel heel vreemd om een EK te houden 1 maand voor de OS...
Het is toch nog afwachten of die Europese kampioenen ook daadwerkelijk naar de OS mogen?
Wel toptijd, nog geen Spelen Oranje

HELSINKI - De Nederlandse mannenestafetteploeg liep zondag op de 4x100 meter in een Nederlands record van 38,34 naar de gouden medaille op de EK in Helsinki.

Het is mondiaal gezien de derde tijd van dit jaar van een nationaal team, maar de ploeg heeft zich er vooralsnog niet mee geplaatst voor de Olympische Spelen.
De selectie van landen voor Londen gebeurt op basis van de twee beste tijden uit 2011 en 2012 en de internationale federatie IAAF nodigt de beste zestien landen uit.
Oranje is door de toptijd in Helsinki naar plaats vijftien gestegen, maar sportkoepel NOC*NSF eist voor olympische kwalificatie een positie in de top twaalf.

Technisch directeur Peter Verlooy van de Atletiekunie zei in Helsinki dat er intensief contact op gang is gekomen met NOC*NSF over de positie van de estafetteploeg. ''Ik wil niet op de situatie vooruitlopen, maar de Nederlandse ploeg in deze vorm is een medaillekandidaat.''
Een woordvoerder van de sportkoepel ontkende zondag dat de ploeg een 'bespreekgeval' is. ''Die bestaan niet. Op dit moment is alleen geldig dat niet aan de afgesproken normen en limieten is voldaan. Natuurlijk zullen we deze prestatie de komende tijd wel goed bekijken.''
Bij die marathonloopster die 8 seconden te kort kwam (op ruim twee uur...) was het ook niet voldoende. Op de marathon kun je niet eens gelijke omstandigheden creëren (iedere kwalificatietijd is daar feitelijk arbitrair) en heb je maar een paar keer per jaar een kwalificatiemogelijkheid. Benieuwd dus of ze bij de sprinters wel gaan afwijken van De Norm.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13762
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Atletiek-topic

Bericht door Jinne » ma jul 02, 2012 10:09 am

Typisch. Zeker die estafettejongens zou ik gewoon laten gaan, omdat op de OS er toch vaak grote teams al nat gaan bij het overgeven van het stokje en we nu met Martina bij Nederland toch een goede slotloper hebben die nog wat in kan halen mocht dat nodig zijn.

Bij de trials in Jamaica heeft Bolt trouwens twee keer verloren van Blake. Die pakt dus ook niet zomaar weer de dubbel.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » ma jul 02, 2012 11:41 am

Natuurlijk stuur je die gasten naar de spelen. Ik zou het echt bizar vinden als een Europese titel en een nationaal record niet genoeg zou zijn. Als dit niet genoeg is gaat er nooit meer een estafette ploeg heen.

Van Bolt verwacht ik dat hij er straks wel zal staan. Maar het is wel leuk dat één van de mooiste momenten van de spelen straks wat meer spanning heeft.
Nil volentibus arduum

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Atletiek-topic

Bericht door Baseman » di jul 03, 2012 6:47 am

De eisen van de NOC*NSF zijn inderdaad erg vreemd soms (of zelfs onbegrijpelijk).
Wat mij betreft moeten de estafetteploegen absoluut naar de OS, helemaal omdat enkele sporters die kansloos zijn voor een medaille wel mogen gaan.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Atletiek-topic

Bericht door Jöhnk » do feb 14, 2013 12:20 pm

De blade-runner zou vannacht zijn vriendin hebben doodgeschoten.

Is het succes deze man naar de bol gestegen? Ik moet zeggen dat ik zijn gedrag op de paralympics al bijzonder onsympathiek vond.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Atletiek-topic

Bericht door Duke » do feb 14, 2013 12:27 pm

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Atletiek-topic

Bericht door Baseman » do feb 14, 2013 12:49 pm

Jöhnk schreef:Is het succes deze man naar de bol gestegen? Ik moet zeggen dat ik zijn gedrag op de paralympics al bijzonder onsympathiek vond.
Nou ja, hij zou niet de eerste zijn die per ongeluk een gezinslid aanziet voor een inbreker en vervolgens doodschiet...afwachten.

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Atletiek-topic

Bericht door GangstaRiB » do feb 14, 2013 1:07 pm

Baseman schreef:
Jöhnk schreef:Is het succes deze man naar de bol gestegen? Ik moet zeggen dat ik zijn gedrag op de paralympics al bijzonder onsympathiek vond.
Nou ja, hij zou niet de eerste zijn die per ongeluk een gezinslid aanziet voor een inbreker en vervolgens doodschiet...afwachten.
Inderdaad. En in Z-A gaat alles een stukje intenser dan hier. Het is shoot first, ask questions later. De 'rijkere' bevolking woont massaal in compounds of particulier beveiligde buurten met kilometers prikkeldraad. Ik heb een aantal ervaringen mogen aanhoren van een blanke Zuid Afrikaan die naar Canada was geëmigreerd omdat het gewoonweg te onveilig werd. Die verhalen gaven me echt rillingen. Je spullen stelen is één ding, maar als die gasten ook gelijk je vrouw verkrachten terwijl jijzelf onder schot gehouden wordt... Dan snap je waarom ze trigger-happy zijn.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33479
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door zeux » do feb 14, 2013 1:36 pm

Vooralsnog is niet precies duidelijk wat er gebeurd is, maar volgens lokale media wordt gedacht dat Pistorius zijn vriendin aanzag voor een inbreker. Pistorius zou vier keer op zijn vriendin hebben geschoten, waarbij ze in haar hoofd en arm is geraakt.
nu.nl
Vier keer is best veel. Je zou toch denken dat ze na het eerste schot heeft uitgeroepen 'hé darling, it's me!'.

Geruchtencircuit komt natuurlijk meteen op gang. In een bericht in De Volkskrant wordt gezegd dat er al eerder incidenten zijn gemeld van 'huiselijk geweld'.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Atletiek-topic

Bericht door Jöhnk » do feb 14, 2013 2:33 pm

Het vier keer schieten op een inbreker vind ik evengoed walgelijk (zeker als die inbreker je niet direct bedreigt) dus die nuance is sowieso niet aan mij besteed.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23018
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Atletiek-topic

Bericht door raymon » do feb 14, 2013 3:28 pm

Jöhnk schreef:Het vier keer schieten op een inbreker vind ik evengoed walgelijk (zeker als die inbreker je niet direct bedreigt) dus die nuance is sowieso niet aan mij besteed.
Wat je niet moet vergeten is dat hij natuurlijk niet even weg kan rennen. Hij ligt redelijk hulpeloos in bed dus kan ik me voorstellen dat je zeker wilt weten dat iemand uitgeschakeld is. Er van uitgaande dat het inderdaad een tragisch ongeluk is geweest natuurlijk
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door brigade zuid » di feb 19, 2013 12:28 pm

Die vuile rat mag hier niet mee wegkomen maar het zal wel weer net zo gaan als met OJ Simpson.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Iniesta » di feb 19, 2013 4:33 pm

Ken jij alle details al?

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Atletiek-topic

Bericht door jabu » di feb 19, 2013 5:24 pm

Doorgaans heeft brigade zuid geen feiten nodig om een mening te vormen. Nou ja, feiten die een vooraf ingenomen mening bevestigen kunnen wel van pas komen, de rest is maar hinderlijk.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door brigade zuid » di feb 19, 2013 9:43 pm

Net goed dat ie kreupel is. :headbang.gif:

Een lichaam zonder benen is toch een beetje als een kerstboom zonder piek.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Atletiek-topic

Bericht door Cruijff » ma jul 15, 2013 11:11 am

Ook Asafa Powell positief bij dopingtest

De Jamaicaanse atleet Asafa Powell is betrapt op het gebruik van doping, zo heeft zijn manager zondag bekendgemaakt.

De dertigjarige sprinter heeft tijdens de nationale kampioenschappen, die tevens dienden als kwalificatiewedstrijd voor de aankomende WK in Moskou, positief getest op het gebruik van oxilofrine.

''We bekijken nu met het wereldwijde anti-dopingagentschap WADA hoe het stimulerende middel in zijn lichaam terecht is gekomen'', zo liet Paul Doyle weten aan persbureau Reuters.

Naast Powell zijn nog vier Jamaicaanse atleten betrapt, waaronder zijn vrouwelijke collega Sherone Simpson (28).

Zij maakte deel uit van de Jamaicaanse sprintploeg die goud won op de Olympische Spelen van 2004 en zilver in 2012. De andere drie namen zijn nog niet officieel bekendgemaakt.

Powell is voormalig wereldrecordhouder op de 100 meter, hij liep in 2007 een tijd van 9,74.

Nadat zijn landgenoot Usain Bolt het record al scherper had gesteld, kwam Powell in 2008 tot een persoonlijk record van 9,72, waarmee hij vierde staat op de wereldranglijst aller tijden.

Zondag werd ook bekend dat de Amerikaan Tyson Gay positief had getest, met 9,69 de nummer twee op die eeuwige ranglijst.

De Jamaicaanse atletiek kwam vorige maand ook al in opspraak toen drievoudig olympisch kampioene Veronica Campbell-Brown werd betrapt en voorlopig geschorst.

Slechte zaak... De verhoudingen tussen Usain Bolt en zijn concurrenten in de atletiek heeft nogal wat overeenkomsten met de superioriteit van Lance Armstrong in het wielrennen. Terwijl de nummers 2, 3 en 4 allemaal gepakt zijn op doping blijft Usain Bolt voorlopig buiten schot. Ik geniet al ruim 5 jaar enorm van Bolt en met mij honderden miljoenen anderen, maar zou hij straks ook aan de schandpaal gaan?

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Atletiek-topic

Bericht door beelzebub » ma jul 15, 2013 11:36 am

Nee. Bolt die eet gewoon meer kipkluifjes en werkt nog harder. :ajaxsmiley.gif:

http://www.youtube.com/watch?v=fVeYY6qu1GQ
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13402
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Arthur » ma jul 15, 2013 11:57 am

Ik las dit eerder vandaag op Reddit. Gewoon een anonieme poster, dus niet te serieus nemen, maar wel interessant.
At the pinnacle of sports, nobody is clean, just a bullshit illusion.

Sprinters use mostly:
  • hGH at a fairly low dose. The low dose is to avoid gaining water weight (or even excessive muscle weight) which would slow them down. It is mostly used to enhance recovery, allow them to tolerate more volume of work and MOSTLY for tendon strethening/repair. Sprinters are like F1 racing cars: high performance but break VERY easily. A common approach is 4-6IU EOD.
  • Insulin. This is to facilitate recovery by enhancing glycogen resynthesis following training. It isn't used all the time; mostly after the most grueling training days (e.g. a day where they would have both high volume track work and strength training)... sprinters normally strength train 3 or 4 days a week, so they use insulin 3-4 days a week on average. (Dont try this at home, insulin is very dangerous if you dont know what you are doing)
  • EPO. The role of EPO for improving endurance is well known. For that reason it is mostly associated with endurance athletes and it is often assumed that it doesn't give anything to the power/strength athlete. That is not true. EPO allows one to tolerate a greater overall volume of work and increases the rate of recovery. In performance athletics, drugs are mostly used to allow the athlete to train more often and with more volume.
  • Testosterone. Some synthetic steroids might be used far away from competition (if the athlete doesn't live in a country that conducts random testing) but testosterone is the most comonly used AAS to improve strength and power. It is much easier to pass the drug tests when using testosterone, especially since some natural compounds can decrease the testo/Epitesto ratio that is used to test for testostetone use. A lot of athletes can get away with 50mg of testosterone propionate or suspension every 3 days without testing positive... some races can even use much higher doses of testosterone than that because they lack the enzyme UGT2B17 which increases testosterone excretion in the urine. Approximately 60% of Asians have very low levels of this enzyme. More than 50% of the individuals having low levels of enzymes can take 300-400mg of testosterone per week and not test positive.
Obviously athletes from countries with a rich track and field support program use more exotic compounds that are harder to detect.

----------

The only reason Ben Johnson tested positive for stanozolol/winstrol is that he and Charlie Francis (his coach) didn't know that he was taking winstrol!
  1. Johnson never liked winstrol, the few times he used it it gave him severe joint pain which reduced his capacity to train.
  2. Charlie Francis went on record saying that he knew exactly how long before the last winstrol intake you needed to wait to avoid testing positive for it (harder now since the tests are more precise).
What happened is that Dr.Astafan told Francis and Johnson that he could get them furazabol. At that time furazabol was not detectable (a doping test doesn't scan for ''steroids''... it needs the exact molecule or it's metabolite to know what to search).

So all 3 believed that Johnson could continue taking it right up to the race whereas the other sprinters had to stop whatever they were using 10-14 days before, enough to get a small performance decrement that could make a big difference in placings.

The problem is that the furazabol they bought was actually relabeled winstrol sold for 4-5 times the price.

The anti-doping procedures are fairly strict now. In the information age, any stunt like that (pouring the piss down the drain) would eventually surface.

However:
  • Many countries/federation do ''home tests'' for their athletes. So they know EXACTLY when they need to stop using XYZ substance and which one they can keep taking without testing positive. Each physiology is different so this gives top athletes (as it is very expensive) the insurance of being able to use without risking testing positive.
  • A lot of the people who design drug tests are hired by some countries/federation to explain how to beat the tests.
  • A urine test needs to know the exact chemical structure that they are testing for. It can either be a drug itself or it's metabolites. Any decent chemist can make slight modification to the structure of a drug to make it undetectable (e.g. the clear).
Believe me, nobody wants unbeatable tests. Why?
  1. If all of a sudden you can test everybody who uses drugs with 100% efficacy, the winning numbers or speed would drop by about 10% across the board. This will make the decades of abuse obvious as performance levels will go back to what they were around 1960-1970. No sport federation, or the IOC wants that.
  2. We have been used to a certain level of sporting performance. Why are people who don't give a sh*t about track keep talking about Bolt's 100 and 200m records? Because they boggle the mind... if all of a sudden nobody runs below 10s the general interest will drop... we could say the same about baseball for example. After the 1 year strike people lost interest and the next year's crowd started VERY low... what saved the season (financially speaking)? The McGuire/Sosa home run race. People like unimaginable feats... they want to see 60 home run hitters... you wont see that anymore. Notice that all the new baseball stadiums are very small... in Miami they have a 35 000 people capacity... during the home run craze you could see averages of 50 000 people per game.
  3. Sports is fueled by money:
  4. Players want more money... to get it they need (1) to outperform their rivals (2) for the teams to make a lot of money (if the teams don't make money, they cannot spend it on the players).
  • Owners want to make money, so they need to pull more people to the stadium.
  • The leagues want more money (which is spread over to the teams) so they need big TV contracts.
  • The TV channels want more money and they get it by selling TV ads. The more viewer there are, the more they can charge for the air time.
  • The comissioners want to make more money and their salary is based on how much money the teams make.
The KEY if everybody is gonna make money is general interest... not the die hard fans who will come no matter what but rather the guys who are on the fence and need something special to go to games, watch them on TV and buy team stuff.

If overall performance goes down, so does general interest. Less people watch the sport on TV, companies will spend less in advertisement, the league make less TV money, the teams receive less transfer, they have less money to invest in the players, etc.

Coaches/trainers do not want effective tests either because people will realise that they aren't the geniuses people thought they were.

NOBODY want clean sport.

Dont try this at home .The athletes who do this are under medical supervision.
Link met daaronder reacties.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33479
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door zeux » zo aug 11, 2013 5:31 pm

Dat gedoe met die vlaggen op het WK Atletiek wordt steeds geregisseerder en vervelender. Van mij mag de Atletiek Federatie dat afschaffen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Khraa » zo aug 11, 2013 5:33 pm

Wel een goed initiatief dat de Nederlanders de medailles boycotten in Rusland.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33479
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door zeux » zo aug 11, 2013 6:07 pm

Eelco Sintnicolaas is vijfde geworden. Zijn discusworp heeft hem parten gespeeld, al was hij niet in de buurt van de medailles gekomen bij een acceptabele worp. Hooguit vierde.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Khraa » di aug 13, 2013 5:33 pm

Dafne Schippers brons!

Netjes hoor :headbang.gif:
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » di aug 13, 2013 7:21 pm

Lijkt me ontzettend moeilijk om zo'n meerkamp goed onder de knie te krijgen. De onderdelen vragen los van elkaar hele andere training. Ik denk dat blessurevrij blijven misschien wel één van je grootste uitdagingen is.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie