Atletiek-topic

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door zeux » wo mar 30, 2016 10:49 pm

Gegoogeld: Miranda Boonstra, ook 8 seconden, voor London.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Atletiek-topic

Bericht door Cruijff » do mar 31, 2016 12:18 am

Sandro_Calááábro schreef:Ik heb die race dat hij net tekort kwam destijds gevolgd. Beetje storend aan deze documentaire is dat Butter telkens veel tijd neemt bij het beantwoorden van vrij eenvoudige vragen.
Tja. Michel is inderdaad geen makkelijke prater.
zeux schreef:Gegoogeld: Miranda Boonstra, ook 8 seconden, voor London.
Klopt. Ik heb weleens met Miranda getraind. Zij gaat zich, hoe lullig ook, waarschijnlijk nooit meer plaatsen voor een Spelen. Ze is inmiddels al 43 jaar.
Marillion schreef:Ik zou er overigens wel wat voor voelen om hem gewoon te sturen. Zijn persoonlijk record ligt onder de limiet, hij zat er nu erg kort op terwijl hij terugkwam van een blessure én de limieten zijn overal ruimer. De kans op een net resultaat in Rio is bovendien relatief groot ten opzichte van een normale marathon omdat er de Afrikaanse toplanden maar een beperkt aantal deelnemers mogen afvaardigen. Het is ook wel wat waard als je op zo'n koningsnummer een deelnemer hebt.
Is helemaal waar, maar het gaat vermoed ik niet gebeuren. In Nederland zijn ze nogal onvermurwbaar wat betreft het strikt naleven van de limieten. Dat is voornamelijk een geldkwestie.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11899
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Atletiek-topic

Bericht door Sandro » do mar 31, 2016 3:14 pm

Cruijff schreef:
Sandro_Calááábro schreef:Ik heb die race dat hij net tekort kwam destijds gevolgd. Beetje storend aan deze documentaire is dat Butter telkens veel tijd neemt bij het beantwoorden van vrij eenvoudige vragen.
Tja. Michel is inderdaad geen makkelijke prater.
Zo vlak na de race heeft (of in ieder geval had) hij z'n woordje altijd wel klaar. Zal de adrenaline wel zijn.

Mooie loper ook overigens. Er zit ook een stukje in de documentaire dat hij Kamiel Maase eruit sprint voor z'n eerste nationale titel (5 km) op 21 jarige leeftijd. Daar zie je mooi het verschil in techniek. Butter loopt vloeiend, Maase oogt veel minder soepel met die lange stelten en enigszins vreemde tred.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » za apr 02, 2016 8:41 am

Cruijff schreef:
Marillion schreef:Ik zou er overigens wel wat voor voelen om hem gewoon te sturen. Zijn persoonlijk record ligt onder de limiet, hij zat er nu erg kort op terwijl hij terugkwam van een blessure én de limieten zijn overal ruimer. De kans op een net resultaat in Rio is bovendien relatief groot ten opzichte van een normale marathon omdat er de Afrikaanse toplanden maar een beperkt aantal deelnemers mogen afvaardigen. Het is ook wel wat waard als je op zo'n koningsnummer een deelnemer hebt.
Is helemaal waar, maar het gaat vermoed ik niet gebeuren. In Nederland zijn ze nogal onvermurwbaar wat betreft het strikt naleven van de limieten. Dat is voornamelijk een geldkwestie.
Ik snap best dat ze streng zijn. Ook vanwege het kostenaspect. Maar dit gaat om één enkele atleet en niet een hele ploeg. Bovendien betreft het één van de belangrijkste onderdelen van waarschijnlijk de grootste sport op de Olympische spelen. Dat in combinatie met wat ik al opmerkte over limieten in andere landen én zijn persoonlijk record maakt dat ik hier nog geen 5 seconden over na zou moeten denken. Gewoon die jongen naar Rio sturen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11899
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Atletiek-topic

Bericht door Sandro » zo apr 03, 2016 9:22 am

Marathon van Parijs op Eurosport met co commentaar van Butter. Komt nu wel goed uit z'n woorden.

Het is nog 4,5 km tot de finish en ze zijn nog met een groepje van acht. Dat zie je niet vaak.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Atletiek-topic

Bericht door Cruijff » zo apr 03, 2016 12:35 pm

Ah, marathon van Parijs is meestal op dezelfde dag als marathon van Rotterdam maar finisht dan ongeveer op het tijdstip dat die andere marathon nog moet beginnen. Is in Parijs wel een iets langzamere marathon.

Nu dus een week eerder en allemaal goed gegaan zonder zichtbare terreur dreiging?

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11899
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Atletiek-topic

Bericht door Sandro » zo apr 10, 2016 8:42 am

Marillion schreef:
Cruijff schreef:
Marillion schreef:Ik zou er overigens wel wat voor voelen om hem gewoon te sturen. Zijn persoonlijk record ligt onder de limiet, hij zat er nu erg kort op terwijl hij terugkwam van een blessure én de limieten zijn overal ruimer. De kans op een net resultaat in Rio is bovendien relatief groot ten opzichte van een normale marathon omdat er de Afrikaanse toplanden maar een beperkt aantal deelnemers mogen afvaardigen. Het is ook wel wat waard als je op zo'n koningsnummer een deelnemer hebt.
Is helemaal waar, maar het gaat vermoed ik niet gebeuren. In Nederland zijn ze nogal onvermurwbaar wat betreft het strikt naleven van de limieten. Dat is voornamelijk een geldkwestie.
Ik snap best dat ze streng zijn. Ook vanwege het kostenaspect. Maar dit gaat om één enkele atleet en niet een hele ploeg. Bovendien betreft het één van de belangrijkste onderdelen van waarschijnlijk de grootste sport op de Olympische spelen. Dat in combinatie met wat ik al opmerkte over limieten in andere landen én zijn persoonlijk record maakt dat ik hier nog geen 5 seconden over na zou moeten denken. Gewoon die jongen naar Rio sturen.
Ik hoor van Butter dat de deur nog wel op een kier staat. Als hij op het EK halve marathon goed presteert zou hij weleens clementie kunnen krijgen. Dat valt 6 weken voor de marathon in Rio, lijkt me een mooi ijkmoment. Maar eerst maar eens fit worden.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Atletiek-topic

Bericht door Cruijff » vr jun 03, 2016 10:44 pm

Omdat er een positieve dopingtest, naast de eerste test zeer waarschijnlijk ook de B staal is geweest in Jamaica dreigt Usain Bolt één van zijn gouden Olympische medailles kwijt te raken.

Niet al zijn gouden medailles, slechts 1 van de 6.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » vr jun 03, 2016 11:05 pm

Krijgen we dat gelul nou ook al in de atletiek. Het gaat over 2008. Alsof er nog iemand blij is dat hij nu een plekje mag opschuiven. Concentreer je liever op het heden en de toekomst in plaats van zo te spitten in het verleden.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Atletiek-topic

Bericht door Cruijff » vr jun 03, 2016 11:32 pm

Tja een manneke die in 2008 in Beijing bij het winnende Jamaica mee liep in de estafette blijkt positief te hebben getest op doping en dus overweegt men de medaille af te nemen.

Jij als pleitbezorger van het tekenen van contracten bij Astana :smile-ajax.gif: omdat ze los van wel of niet vals spelen de beste ploeg zijn zult idd wel niet vrolijk worden van achteraf prijzen afpakken. :smile-ajax.gif:

Ik vind het vaak ook gelul en hypocriet gedoe hoor. Dat Armstrong zijn Tourzeges kwijt is maar dat de Tourwinst van Bjarne Riis en bijvoorbeeld de bergtruien van Richard Virenque gehandhaafd blijven is in mijn ogen ook pure bullshit.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Atletiek-topic

Bericht door raymon » za jun 04, 2016 7:52 am

Marillion schreef:Krijgen we dat gelul nou ook al in de atletiek. Het gaat over 2008. Alsof er nog iemand blij is dat hij nu een plekje mag opschuiven. Concentreer je liever op het heden en de toekomst in plaats van zo te spitten in het verleden.
Ik denk dat ze het vooral doen om toekomstige sporters te ontmoedigen.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » za jun 04, 2016 4:19 pm

Dat sluit ik niet uit alleen denk ik dat het geen enkele zin heeft. Als je vals gaat spelen denk je doorgaans vrij simpel. Wat kan ik winnen en hoe groot is de kans dat ik er mee weg kom. Dat laatste is echter vooral op de korte termijn gericht.

Dit zijn achterhoede gevechten. Niemand zit er op te wachten om de prijzen opnieuw te verdelen. Stel je voor dat je 8 jaar na dato een mailtje krijgt dat je bij nader inzien toch Olympisch kampioen bent. En de medaille sturen ze met een koerier naar je toe. Daar zit geen enkele vreugde meer aan vast.

Als je echt iets wil maken van de strijd tegen doping moet het hele concept om. Je moet vooraf bepalen of sporters mee mogen doen of niet. Niet achteraf. Dat zal misschien niet eenvoudig zijn maar het huidige beleid werkt ook niet. Steek je geld dus niet in mosterd na de maaltijd controles maar investeer in een methode waarmee je vooraf kunt bepalen wie er mee mag doen. Loop je daar tegen de lamp heb je niet de roem en niet de inkomsten. Als de kwaliteit van de controle goed is schrikt dat meer af. Heb je eenmaal gewonnen ben je gewoon de kampioen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11899
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Atletiek-topic

Bericht door Sandro » za jun 04, 2016 4:27 pm

Dat zou de manier zijn waarop het moet gaan. Feit is dat de dopingzondaars altijd één stapje voor lopen. Dat zie ik ook niet 1 2 3 veranderen...tot die tijd kun je wat mij betreft niet zomaar dopinggevallen uit het verleden laten lopen.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » za jun 04, 2016 4:41 pm

Punt is, je kan je geld maar één keer uitgeven. Ik zou er daarom voor kiezen om het te investeren in een zo goed mogelijke controle vooraf. Verder helpt het ook om te accepteren dat het nooit volledig schoon zal zijn. Dat is het met de huidige controles ook niet.

Zou ook een beetje gek zijn als het er in de topsport volledig eerlijk aan toe zou gaan. Dat is namelijk in de rest van het leven ook niet het geval.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11899
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Atletiek-topic

Bericht door Sandro » za jun 04, 2016 5:00 pm

Dat klopt. Maar hoe ziet dat 'accepteren' er in concreto uit wat jou betreft? Helemaal niet meer achteraf bestraffen als blijkt dat er doping gebruikt is? Zolang je systeem van vooraf detecteren nog niet goed genoeg werkt, kun je de boel ook niet zomaar laten lopen. Verkeerd signaal. M.a.w. je zult beiden parallel moeten doen voorlopig lijkt me (vooraf detecteren en achteraf straffen) totdat je kunt stellen dat alles goed op orde is.

Geld kun je maar 1 keer uitgeven, maar als je er meer budget voor vrijmaakt, kun je meer uitgeven.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » ma jun 06, 2016 8:52 am

Zolang de preventieve controle er nog niet is snap ik wel dat je achteraf controleert. Maar beperk dat dan tot controle direct na de wedstrijd en ga niet jaren later uitslagen herschrijven.

Probleem is alleen dat je met een achteraf controle zoals deze het nieuws haalt. Er hangt een hele industrie vast aan de jacht op doping en daar spelen ook allerlei andere belangen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11899
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Atletiek-topic

Bericht door Sandro » ma jun 06, 2016 10:49 am

Als de preventieve controle niet werkt dan werkt een controle direct na de wedstrijd zeer waarschijnlijk ook niet.

In dat geval zal er een periode overheen gaan van voortschrijdend inzicht/ontwikkeling, voordat vastgesteld kan worden dat er inderdaad doping is gebruikt. Ik vind acht jaar na dato wel erg laat. Ik weet niet of er nu een maximumtermijn geldt waarna zoiets verjaard is. Als die er nu niet is , zou ik die wel invoeren. Als die er wel is, is die termijn kennelijk minstens acht jaar en dat vind ik te lang. Ik zou vier jaar wel een goede termijn vinden. Precies de termijn tussen twee Spelen. Misschien kan het nog wel korter.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Atletiek-topic

Bericht door beelzebub » ma jun 06, 2016 12:24 pm

Gaat er iemand naar het EK in Amsterdam?
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Atletiek-topic

Bericht door Cruijff » ma jun 06, 2016 12:36 pm

beelzebub schreef:Gaat er iemand naar het EK in Amsterdam?
Ja, kans bestaat dat ik volgende maand wel 1 of 2 dagen ga, dan wel me een dagdeel laat inroosteren als vrijwilliger omdat iemand uit mijn kennissenkring in de organisatie zit.

Doordat het EK Atletiek op mijn trainingslocatie het Olympisch Stadion (gebruikt door onze club http://www.phanos.org) gehouden wordt kunnen we zelf op een vaste vrijdag waar we maandelijks een clinic houden die ook gratis is voor niet leden komende maand onze eigen accommodatie het OS niet in. :smile-ajax.gif:

Ga jij ook?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » ma jun 06, 2016 12:52 pm

Sandro_Calaaabro schreef:Als de preventieve controle niet werkt dan werkt een controle direct na de wedstrijd zeer waarschijnlijk ook niet.

In dat geval zal er een periode overheen gaan van voortschrijdend inzicht/ontwikkeling, voordat vastgesteld kan worden dat er inderdaad doping is gebruikt. Ik vind acht jaar na dato wel erg laat. Ik weet niet of er nu een maximumtermijn geldt waarna zoiets verjaard is. Als die er nu niet is , zou ik die wel invoeren. Als die er wel is, is die termijn kennelijk minstens acht jaar en dat vind ik te lang. Ik zou vier jaar wel een goede termijn vinden. Precies de termijn tussen twee Spelen. Misschien kan het nog wel korter.
Mijn belangrijkste argument is dat achteraf straffen eigenlijk alleen zin heeft op hele korte termijn. Anders is het effect grotendeels weg. En de sporter die reglementair de zege krijgt heeft er geen plezier meer van. Je hebt immers niet op het podium gestaan, het volkslied is niet voor je gespeeld etcetera.

Ik zou me daarom dus concentreren op een goede controle vooraf. Zolang je die niet hebt kun je wat aanmodderen met controle achteraf en daar zou ik het dan zo proberen in te richten dat je dus vrijwel direct of toch tenminste binnen een paar dagen de uitslag hebt. Lastig, ik weet het. Maar jaren achteraf zit niemand er meer op te wachten. Met de huidige standaard aanpak los je het nooit op.
beelzebub schreef:Gaat er iemand naar het EK in Amsterdam?
Ik heb me helaas niet gekwalificeerd. :smile-ajax.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Atletiek-topic

Bericht door beelzebub » ma jun 06, 2016 1:12 pm

Hehe Marillion. :drecul.gif:

EK kijken dan (6-10 juli)? Het speerwerpen en discuswerpen is op het Museumplein. Lijkt me wel geinig. Een sate van Russische en Chinese toerist. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Atletiek-topic

Bericht door Cruijff » ma jun 06, 2016 2:45 pm

Haha. :smallgrin.gif:
Marillion schreef:
beelzebub schreef:Gaat er iemand naar het EK in Amsterdam?
Ik heb me helaas niet gekwalificeerd. :smile-ajax.gif:
:smile-ajax.gif:

Ik heb me helaas ook voor dit EK niet gekwalificeerd. Voor 't NK overigens wel op het onderdeel Steeple Chase.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7899
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door elliquido » di jun 07, 2016 2:32 pm

dus die (doping) tripjes naar oekraine betalen zich uit :hypocrite.gif:
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Atletiek-topic

Bericht door Cruijff » di jun 07, 2016 3:54 pm

elliquido schreef:dus die (doping) tripjes naar oekraine betalen zich uit :hypocrite.gif:
Haha helaas heeft men in Oekraïne niet (meer) de toegang tot al die middelen waar de Russen zich inwendig mee versterken. :smile-ajax.gif:

Doorgaans levert zo'n tripje naar die regio eerder een verslechtering van m'n conditie op dan een verbetering. :smile-ajax.gif:

Was er een paar weken terug nog. Op zaterdag 21 mei bleek er ook nog een bekerfinale op het programma te staan, dus die uiteraard ook meteen even meegepakt. Was lachen!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek-topic

Bericht door Marillion » za jul 09, 2016 8:45 am

Mooie prestaties op het EK in Amsterdam de afgelopen dagen. Uiteraard van Dafne Schippers maar ook Martina pakt goud op de 100 meter. Jammer van zijn diskwalificatie op de 200 meter want anders had Nederland gewoon alle vier de individuele sprint nummers gewonnen.

Zo uit m'n hoofd ook nog brons van Bonevacia op de 400 meter (mooie afstand!) en ook voor Gaisah bij het verspringen. Die laatste sturen we dan uiteraard weer niet naar de OS. Dat kan volgens mij alleen in Nederland.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie