Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za mei 08, 2021 11:22 am

Haha, wat is het ook een portret. :smallgrin.gif:

Hij zal zondag echt wel dik in orde zijn. Maar de vraag is wel of hij die laatste paar procenten wat betreft techniek en specifieke mtb aspecten alweer heeft. Op zich hoeft het nog niet. Zolang hij deze en volgende week maar twee keer goed punten pakt om zeker te zijn van een fatsoenlijke startpositie op de OS. Grote voordeel is dat die shortracks ook flink punten opleveren. Dat telt alvast lekker op.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za mei 08, 2021 4:24 pm

Ganna nog altijd de beste op het onderdeel ordinair hard fietsen. De eerste roze trui blijft dus in Italiaanse handen. Mooi voor de foto's!
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » za mei 08, 2021 6:00 pm

Die gast van Jumbo had ik nog niet eerder voorbij zien komen
Jumbo sowiezo sterk met drie man in top zes

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » za mei 08, 2021 6:02 pm

Geen slechte proloog voor Evenepoel. Wordt interessant waar hij staat. Las ergens dat hij nog nooit berg boven 2000 meter heeft opgereden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za mei 08, 2021 6:40 pm

Het kan een hele leuke strijd worden. Bernal, Evenepoel, Vlasov als vertegenwoordigers van de nieuwe lichting. Nibali, Landa en Bardet als gevestigde namen. Yates zit daar gevoelsmatig ergens tussenin. En wellicht nog verrassingen zoals vorig jaar met Hart en Hindley? Wat gaat bijvoorbeeld Foss doen bij Jumbo Visma?

Ik ga me de komende drie weken weer prima vermaken. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » za mei 08, 2021 6:49 pm

Wel jammer dat er geen Nederlander meedoet met klassement aspiraties.
Net wat leuker om te kijken als je voor iemand bent

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za mei 08, 2021 7:17 pm

Misschien gaat Mollema nog gek doen? Hij zou niet voor het klassement gaan maar heeft de proloog toch zeker niet laten lopen. Maar dat is dan natuurlijk voor een 5e plek of zo. Beter blijft hij bij zijn plan om voor een mooie rit te gaan.

Een Nederlandse klassementsrenner voegt zeker iets toe. Maar ik geniet toch vooral van de verschillende renners los van hun paspoort. Was Van der Poel bijvoorbeeld een Fransman dan was ik ook supporter van hem vanwege zijn manier van koersen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » za mei 08, 2021 7:50 pm

Marillion schreef:
za mei 08, 2021 6:40 pm
Het kan een hele leuke strijd worden. Bernal, Evenepoel, Vlasov als vertegenwoordigers van de nieuwe lichting. Nibali, Landa en Bardet als gevestigde namen. Yates zit daar gevoelsmatig ergens tussenin. En wellicht nog verrassingen zoals vorig jaar met Hart en Hindley? Wat gaat bijvoorbeeld Foss doen bij Jumbo Visma?

Ik ga me de komende drie weken weer prima vermaken. :biggthumpup.gif:
Haha, ik zit in een poultje. Heb wel Bernal, Evenepoel, Vlasov en Yates, geen Nibali, Landa, Bardet. :-)
Met Almeida en Bilbao als dark horses. Kijken of Almeida zijn sterke Giro van vorig jaar kan herhalen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo mei 09, 2021 9:01 am

Mooi team zou je zeggen. Nibali kan niet meer met de allerbeste mee, zeker niet nu hij ook nog een onderbroken voorbereiding heeft gehad. Misschien dat 'ie nog iemand kan laten verliezen maar dat is het normaal gesproken wel.

Vandaag dus zeer waarschijnlijk de eerste sprint. Zal normaal voor Caleb Ewan zijn maar natuurlijk interessant om te kijken wat Groenewegen gaat doen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo mei 09, 2021 10:08 am

Van der Poel en de mountainbike: het is meteen weer raak

Mathieu van der Poel heeft al veel succesverhalen geschreven, maar is begonnen aan wat zijn meest beklijvende fietsavontuur moet worden: olympisch goud op de mountainbike. Verslag vanuit Albstadt, de eerste tussenstop op weg naar Tokio. Met een overwinning als flitsend start.

Achter het jongensachtige gezicht van Mathieu van der Poel (26) gaan vele gedaanten schuil. Beste crosser aller tijden, een van de beste eendagsrenners ter wereld op de weg en mountainbiker met een gouden olympische droom. Meer dan 200 zeges in de drie disciplines hebben van hem 75 kilo aan zelfvertrouwen gemaakt. Maar Van der Poel weet altijd opnieuw te verbazen. Wanneer hij donderdag aan het einde van de dag voor het eerst naar het parkoers in Albstadt komt, is dat met een zeldzaam vertoonde kwetsbaarheid.

Buiten regent het onophoudelijk. Het 1400 meter lange parkoers door de bossen op de steile flanken rond het Zuid-Duitse Albstadt is een modderglijbaan met verhoogd risico geworden. Van der Poel blijft er weg vandaag. Na een fotoshoot in een loods laat hij zijn licht schijnen over zijn rentree op de mountainbike. De fiets die hem de afgelopen jaren het meest lief is geworden. Maar Van der Poel twijfelt of hij 21 maanden na zijn laatste mountainbikewedstrijd nog altijd tot de besten van de wereld behoort. Corona heeft zijn wedstrijdkalender overhoop gegooid en zijn olympische droom in het nauw gebracht.

,,Ik had het gevoel dat ik eindelijk de stap naar de top had gemaakt in het laatste seizoen dat ik heb gereden. Ik won drie wereldbekers en werd Europees kampioen en was net op tijd top voor de Spelen. Daarna ben ik er eigenlijk een jaar tussenuit geweest. Voor hetzelfde geld ben ik de aansluiting hier weer verloren.’’ Niet dat die onzekerheid hem van zijn à propos brengt. Een dag later, als de zon is doorgebroken, komt Van der Poel op zijn racefiets vanuit het hotel naar het parkoers. Een rit van ruim een uur, dik 40 kilometer. Veel renners zijn al eerder op het de baan geweest, maar vanwege de regen doet Van der poel zijn verkenningen op het laatste moment. ‘VDP’ blijft eigengereid, onder alle omstandigheden. ,,Voor zondag geven ze 25 graden en zon. En ik ga niet in de regen verkennen om zondag droog te rijden.’’ Dus rijdt hij vrijdag even na half vijf zijn eerste rondjes. Bij de camper rijdt hij zich met stampende housemuziek warm op de rollen. Om even na half zeven met een aanval in de laatste van zeven ronde de short track te winnen. De korte wedstrijd dient als voorprogramma van de wereldbekerwedstrijd op zondag.

Geen vreemde meer
Van der Poel is ook geen vreemde meer in Albstadt. In 2016 reed hij hier zijn eerste wereldbekerwedstrijd. In de jaren erna werd hij twee keer tweede en derde. ,,Albstadt is niet zo’n heel technisch parkoers. Het is eigenlijk een heel makkelijk omloop om te rijden”, zegt Van der Poel met zijn kenmerkende gevoel voor understatement. ,,Het is vooral een klimomloop. Er zitten weinig technische afdalingen in. Het is niet mijn lievelingsparkoers. Volgende week in Nové Mesto is meer mijn ding.’’

In die twee wedstrijden - Albstadt en Nové Mesto zijn de enige races die hij rijdt tot de Olympische Spelen - moet Van der Poel zoveel mogelijk punten pakken om in Tokio een plek op de voorste twee startrijen te bemachtigen. En dat met een gemankeerde voorbereiding. Pas een maand geleden, na zijn tweede plek in de Ronde van Vlaanderen, haalde hij zijn mountainbike weer uit de schuur. Het trainingsregime was coulant, vertelt zijn coach Christoph Roodhooft. ,,Soms twee, dan drie of vier keer in de week op de mountainbike. Niet te strak afgelijnd. Hij heeft op gevoel getraind. We moeten niet overdrijven, maar het wordt aanpassen voor hem. Zondag kan Mathieu hier geen portie pech omdraaien met de conditie die hij nu heeft. We gaan proberen om de beste mountainbiker te hebben in Tokio.’’

Dat kan ook niet anders, gezien de ‘MVDP Fietskalender 2021' overvol is. Hij piekte eind januari op het WK veldrijden en daarna in het voorjaar op de weg. Nu wachten de Tour de France, de Olympische Spelen en het WK op de weg in Vlaanderen in september nog. Het maakt acuut succes op de mountainbike in Albstadt niet vanzelfsprekend. Ook gezien de extreme moeilijkheid van de sport. Mountainbiken laat zich op geen enkele manier vergelijken met de cross of wielrennen op de weg. Roodhooft: ,,Mathieu was in 2019 bepalend in drie disciplines in de grootste wedstrijden van het jaar. Het lijkt alsof het normaal is, maar het blijft ongelooflijk. Je moet eens een wielrenner van normaal niveau op een crossfiets zetten. Dat zou een fiasco zijn. En dan hebben we het nog niet eens over de mountainbike. Een technische cross komt nog niet in de buurt van een normaal mountainbikeparkoers.’’

Alles is leuk
Het verklaart het spoortje twijfel bij Van der Poel. Tegelijkertijd spreken zijn ogen boekdelen. Die stralen een bijna kinderlijke vreugde uit sinds hij in Albstadt is aangekomen. Na zijn zege in short track helemaal. ,,Ik ben heel ontspannen op de mountainbike. Ik vind dit een mooie wereld. Er is geen stress bij een mountainbikewedstrijd. Iedereen is oké met elkaar en alles is leuk. Als is het jammer dat we de supporters missen.’’

Dat hij direct wint bij zijn rentree is een opsteker en bezorgt hem al gelijk de eerste punten, maar neemt zijn twijfel niet weg. ,,Want het laatste jaar dat ik reed, heb ik ook elke short track gewonnen. Dit leunt dicht aan tegen een veldrit. Het is niet zo veel klimmen en echt op de power, dat ligt me goed. Zondag blijft voor mij een vraagteken. Daar heeft de short track weinig mee te maken. Al is het leuker om te winnen dan tiende te worden. Ik ben vooral blij weer terug te zijn. Mountainbike is iets wat ik niet van jongs af aan heb gedaan en een discipline die erbij gekomen. Het is gewoon een liefde geworden.’’

Bron: AD.nl
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » zo mei 09, 2021 12:25 pm

Pittig klimparcours. Twee jaar geleden werd Van der Poel hier derde, herinner ik me.

Ik verwacht geen winst eigenlijk. Zo’n Schurter is twee keer zo licht. Zou mooi zijn als Mathieu in de buurt kan blijven.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » zo mei 09, 2021 4:08 pm

Massasprint aanstaande in Giro.

Kijken of Groenwegen zich meteen al in de strijd gaat werpen, zonder enige koerskilometers in de benen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo mei 09, 2021 4:16 pm

Zware rit geweest in Albstadt met de traditioneel wat langere beklimmingen en de omslag naar een hoge temperatuur. Pidcock stelt duidelijk zijn kandidatuur richting de OS. Al is dat wel een ander type parcours.

Koretzky heeft dit seizoen zo te zien echt een stap gemaakt. Was ook al heel sterk in de shorttrack. Schürter is na een iets mindere periode ook gewoon weer heel goed. Gaat een mooi seizoen worden en een mooie strijd op de OS. Van der Poel had kennelijk wat last van zijn rug:
Hopelijk volgende week in Nove Mesto een beter resultaat. Dat parcours ligt hem beter. Hij won er al eerder.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » zo mei 09, 2021 4:16 pm

Jumbo geen treintje. Komt nog niet goed in positie.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » zo mei 09, 2021 4:17 pm

Ah, precies als ik het typ gaan Groenewegen en Dekker naar voren.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo mei 09, 2021 4:19 pm

Ha, Merlier! Netjes hoor. Sterke sprint. Hebben ze bij Alpecin gelijk een rit in een grote ronde te pakken. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » zo mei 09, 2021 4:20 pm

Groenewegen derde?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » zo mei 09, 2021 4:23 pm

Vierde, mar toch sterk dat hij meteen vooraan mee doet.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » zo mei 09, 2021 4:24 pm

Yep, prima resultaat na drie kwart jaar aan de kant
Hier gelukkig wel goede hekken voor Gaviria

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo mei 09, 2021 4:47 pm

Precies 10 jaar geleden alweer dat Wouter Weylandt kwam te overlijden tijdens de Giro dus. Is dat alweer zo lang geleden? Mooi eerbetoon geweest vandaag zie ik nu. En dan is het wel bijzonder dat een Belg vandaag wint. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » ma mei 10, 2021 3:53 pm

Taco van der Hoorn! Wat een vlucht.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Alexander
Berichten: 8511
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Alexander » ma mei 10, 2021 3:59 pm

Zeux schreef:
ma mei 10, 2021 3:53 pm
Taco van der Hoorn! Wat een vlucht.
Laatste 15 km gezien. Wat een geweldige slotfase zeg. Nooit verwacht dat hij het zou halen, maar hij bleek aardig taai.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » ma mei 10, 2021 4:03 pm

Nooit van die jongen gehoord! Mooi hoor.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » ma mei 10, 2021 4:03 pm

Alexander schreef:
Zeux schreef:
ma mei 10, 2021 3:53 pm
Taco van der Hoorn! Wat een vlucht.
Laatste 15 km gezien. Wat een geweldige slotfase zeg. Nooit verwacht dat hij het zou halen, maar hij bleek aardig taai.
Ja geweldig Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » ma mei 10, 2021 4:04 pm

Grinta! Of eigenlijk: Brinta!
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie