Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr jun 16, 2023 5:40 pm

Intens verdrietig nieuws. Brrr...ik kreeg het er koud van. Gaan sporten en niet meer terugkeren op zo'n jonge leeftijd.

Ik ben bang dat het wel echt heel lastig is om een situatie als deze te voorkomen. Dit is uiteindelijk een ongeval in een op zichzelf overzichtelijke afdaling op goed asfalt. Maar ook daar kan het noodlot toeslaan. Ja het ging hard maar dat is wat er gebeurd in een afdaling.

Moet je dan stellen dat je geen afdaling richting een finish in een parcours moet opnemen? Het is niet gezegd dat het dan niet een keer misgaat in een andere afdaling. Dat is in het verleden ook al gebeurd. Het is ook maar de vraag of er extra risico's zijn genomen omdat het richting finish was. Mäder was niet aan het duelleren om de winst van de rit of zo.

Het kan natuurlijk op heel veel punten wel echt veel beter als het gaat om veiligheid van renners. Vorige week nog waren er ronduit bizarre situaties in een rittenkoers bij de vrouwen die gewoon in volle finale te maken kregen met verkeer. En de reactie van de organisatie was doodleuk dat die dames niet moesten denken dat ze in de Tour zaten. :confused.gif:

Ook zijn er nog altijd gevaarlijke springaankomsten. Met een bocht, in dalende lijn, met allerlei onnodige obstakels. Al dan niet goed afgezet.

Maar afdalingen veilig maken lijkt me echt lastig. Vangrail en bescherming van zacht materiaal aanbrengen over een volledige afdaling? Hoe hoog moet dat dan zijn? En waar stop je? Wielrennen is in de basis helaas geen veilige sport. Misschien is nog wel de meeste winst te halen uit betere beschermende kleding. Al is ook dat lastig omdat je maximale inspanningen moet leveren en een integraalhelm en motorpak daardoor bijvoorbeeld geen optie zijn.
Nil volentibus arduum

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Frank » vr jun 16, 2023 6:26 pm

Marillion schreef:
vr jun 16, 2023 5:40 pm
Ook zijn er nog altijd gevaarlijke springaankomsten.
Had je het hier nog steeds over wielrennen? :smallgrin.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34405
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Wielrennen

Bericht door Ramona » vr jun 16, 2023 6:42 pm

Verkeerd moment, Frank… ;)

Zo jong… RIP.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11902
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » vr jun 16, 2023 6:54 pm

Hier schrik ik dan toch altijd weer van. Uitstekende renner ook nog eens, dus als het hem overkomt dan kan het kan echt iedereen in het peloton gebeuren.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

columbus
Berichten: 5354
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Wielrennen

Bericht door columbus » vr jun 16, 2023 9:29 pm

Marillion schreef:Intens verdrietig nieuws. Brrr...ik kreeg het er koud van. Gaan sporten en niet meer terugkeren op zo'n jonge leeftijd.

Ik ben bang dat het wel echt heel lastig is om een situatie als deze te voorkomen. Dit is uiteindelijk een ongeval in een op zichzelf overzichtelijke afdaling op goed asfalt. Maar ook daar kan het noodlot toeslaan. Ja het ging hard maar dat is wat er gebeurd in een afdaling.

Moet je dan stellen dat je geen afdaling richting een finish in een parcours moet opnemen? Het is niet gezegd dat het dan niet een keer misgaat in een andere afdaling. Dat is in het verleden ook al gebeurd. Het is ook maar de vraag of er extra risico's zijn genomen omdat het richting finish was. Mäder was niet aan het duelleren om de winst van de rit of zo.

Het kan natuurlijk op heel veel punten wel echt veel beter als het gaat om veiligheid van renners. Vorige week nog waren er ronduit bizarre situaties in een rittenkoers bij de vrouwen die gewoon in volle finale te maken kregen met verkeer. En de reactie van de organisatie was doodleuk dat die dames niet moesten denken dat ze in de Tour zaten. :confused.gif:

Ook zijn er nog altijd gevaarlijke springaankomsten. Met een bocht, in dalende lijn, met allerlei onnodige obstakels. Al dan niet goed afgezet.

Maar afdalingen veilig maken lijkt me echt lastig. Vangrail en bescherming van zacht materiaal aanbrengen over een volledige afdaling? Hoe hoog moet dat dan zijn? En waar stop je? Wielrennen is in de basis helaas geen veilige sport. Misschien is nog wel de meeste winst te halen uit betere beschermende kleding. Al is ook dat lastig omdat je maximale inspanningen moet leveren en een integraalhelm en motorpak daardoor bijvoorbeeld geen optie zijn.
Helemaal voorkomen kan inderdaad maar ben er wel van overtuigd dat de UCI veel meer kan doen om de kans op ongevallen kleiner te maken.

Hoorde vanmiddag dat er een enquête is gehouden onder de renners waarbij 100% het eens was om niet direct na de afdeling de finish te plaatsen. Bijvoorbeeld door na de afdaling nog 10 km vlak. Het idee is dan dat renners minder risico nemen in de afdaling.

Er was een paar jaar terug een gast van de universiteit van ik dacht Leuven. Die hebben onderzoek gedaan en uiteindelijk een tool ontwikkeld hoe een parcours getoetst kan worden op veiligheid. Was erg interessant. Ze nemen dan een koers onder te loep en maken dan op basis van rekenmodellen een risico analyse van het parcours. Rotondes ja of nee, is de aankomst te smal, echt heel gedetailleerd. De conservatieve UCI zou veel meer dit soort mensen serieus moeten gaan nemen

https://nos.nl/l/2479215

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za jun 17, 2023 12:05 pm

Daar ben ik (uiteraard) een groot voorstander van. Maak er nou eens écht een serieus item van. Stel richtlijnen op voor een parcours en leef die na. Kijk of je van andere sporten kunt leren.

Kijk naar de recente gebeurtenissen bij de Ronde van de Pyreneeën voor vrouwen:
Reactie organisatie: Klaag niet zo. Jullie hebben geen niveau en moeten niet denken dat jullie de Tour de France rijden.

Of het zin heeft om niet meer af te dalen naar een finish betwijfel ik. Er is zeker iets voor te zeggen omdat renners soms misschien meer risico nemen. Maar wat doe je dan met Milaan San Remo en de Poggio om maar eens een voorbeeld te noemen? Die afdaling is echt veel lastiger. Deze in Zwitserland ging wel hard maar was in principe goed te overzien, het wegdek was in orde en de omstandigheden goed. Valt die arme Mäder hier niet dan hadden we niemand gehoord.

En dan nog iets: De recente Netflix docu over de Tour. Beelden versnellen. Valpartijen laten zien. Het is gewoon een onderdeel van de sport wat ze gebruiken om te verkopen. Of eerder dit jaar. Pidcock deelt een filmpje waarin hij een afdaling op het randje doet (en een paar keer echt ontsnapt aan een crash). Dat delen volgers massaal.

Als men er werk van wil maken om de koers echt veiliger te maken dan moet er echt een wereld veranderen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo jun 18, 2023 2:18 pm

Gelukkig gebeuren er ook nog mooie dingen op twee wielen. Puck Pieterse wint gewoon wéér een World Cup MTB in haar eerste seizoen. Twee uit drie en deze ook nog eens met overmacht. Dat is echt razend knap! :biggthumpup.gif:

Voorbeeld voor de sport ook. Spontane meid die met allerlei filmpjes op social media ook op een leuke manier laat zien waarom het zo'n mooie sport is. Dat trekt ongetwijfeld nieuw talent aan.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wielrennen

Bericht door Cruijff » zo jun 18, 2023 8:39 pm

Marillion schreef:
zo jun 18, 2023 2:18 pm
Gelukkig gebeuren er ook nog mooie dingen op twee wielen. Puck Pieterse wint gewoon wéér een World Cup MTB in haar eerste seizoen. Twee uit drie en deze ook nog eens met overmacht. Dat is echt razend knap! :biggthumpup.gif:
Netjes! :biggthumpup.gif:
Gaat dit de WC Ranking van Nederland nog een beetje helpen? Want die was wel helemaal naar de vaantjes hè? :smallgrin.gif:

Als je als land in de top 8 staat mag je volgens mij in beide seksen 2 mountainbikers naar de Spelen afvaardigen. Mathieu van der Poel gaat het WK even doen. Eventueel is daar een 10e of een 15e plaats al genoeg voor kwalificatie voor de Spelen, want de beste 2 finishers op het WK die zich niet al direct via het landenklassement hebben geplaatst mogen naar de OS.

Maar kunnen een paar goede resultaten bij vrouwen World Cups die ranking nog helpen?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma jun 19, 2023 9:30 am

Voor zover ik weet is dat gescheiden. Bij de vrouwen komen al jaren de nodige punten binnen omdat Terpstra en Tauber het al langer heel goed doen. Daar komt nu Pieterse nog bij. Van Empel is ook bezig maar die heeft nog wat meer moeite om bij de beste mee te rijden. Pieterse is technisch beter.

Dit is ook de belangrijkste reden dat Van der Poel dat WK gaat rijden. Om zo te proberen om met één rit al die ranglijst problemen te omzeilen. Met Milan Vader en David Nordemann zijn er wel weer twee renners in de World Cups actief alleen zij rijden niet voorin mee en halen dus de benodigde punten niet.

Ik ben benieuwd wat Van der Poel daar straks kan. Conditioneel zal hij echt wel dik in orde zijn. Het is wel redelijk ongezien om zonder specifieke mtb voorbereiding een wk te gaan rijden maar als er één is die dat kan is hij het. En hij hoeft dus niet te winnen voor plaatsing OS.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za jul 01, 2023 10:18 am

Tourstart in Bilbao vandaag. Wat een gave eerste week hebben ze bedacht. Ga er zo eens even lekker voor zitten. Veel verschillende kanshebbers om de rit en daarmee het eerste geel te pakken.

Hopelijk brengt deze ronde de dagelijkse spanning die in de Giro deze keer toch een beetje ontbrak.
Nil volentibus arduum

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Wielrennen

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za jul 01, 2023 11:29 am

Wordt het een tweegevecht, of kan Bernal of een andere dark horse meedoen om het geel?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za jul 01, 2023 11:36 am

Nee, als Pogacar en Vignegaard fit blijven komt er niemand anders in de buurt als het gaat om het klassement. Kan ik me echt niet voorstellen.
Nil volentibus arduum

columbus
Berichten: 5354
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door columbus » za jul 01, 2023 12:15 pm

Geloof het ook niet. Pogacar en Vingegaard zijn echt zoveel beter dan de rest. Maakt de strijd om plek 3 wel interessant

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7899
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Wielrennen

Bericht door elliquido » za jul 01, 2023 6:26 pm

2kanshebbers voor plek 3 al weg. Mas en carapaz
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

columbus
Berichten: 5354
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door columbus » za jul 01, 2023 6:45 pm

Ik had ze zelf niet meegerekend voor een plek 3 maar wel zuur om zo uit te vallen. Ben benieuwd of Carapaz nog opstapt morgen, die kwam behoorlijk gehavend over de meet

Aparte finale finale vandaag. Had niet gedacht dat ze volle bak zouden gaan, althans Jumbo en UEA. Dacht toch iets meer met de handrem er op en de rit laten gaan voor een sprinter of aanvaller. Waarom Bjerg zo’n inspanning ging leveren vond ik apart en onnodig smijten met energie

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7313
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » za jul 01, 2023 8:15 pm

columbus schreef:Ik had ze zelf niet meegerekend voor een plek 3 maar wel zuur om zo uit te vallen. Ben benieuwd of Carapaz nog opstapt morgen, die kwam behoorlijk gehavend over de meet

Aparte finale finale vandaag. Had niet gedacht dat ze volle bak zouden gaan, althans Jumbo en UEA. Dacht toch iets meer met de handrem er op en de rit laten gaan voor een sprinter of aanvaller. Waarom Bjerg zo’n inspanning ging leveren vond ik apart en onnodig smijten met energie
Gebroken knieschijf. Ook uit de Tour. Dat hij de rit nog uitgereden heeft Afbeelding Wel jammer voor de Tour. Hij is altijd wel een smaakmaker. Knap staaltje van de gebroeders Yates vandaag. Hopelijk blijft Pogi fit. Dan kan het een secondenspel worden met Vingegaard.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

columbus
Berichten: 5354
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door columbus » za jul 01, 2023 9:10 pm

Hoe dan zou je denken. Met een gebroken knieschijf die laatste klim op moet geen pretje zijn geweest. Wel jammer inderdaad, had hem graag ik het hooggebergte willen zien.

Echt heel benieuwd hoe het gaat lopen. UAE en Jumbo zijn echt aan elkaar gewaagd en de beste ploegen in koers. Daarna een handvol met goede renners

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo jul 02, 2023 4:22 pm

Lafay misschien wel man van het openingsweekend? Pakt vandaag de rit en gisteren als enige mee met Pogacar en Vingegaard op die lastige klim. Weinig mensen die deze jongen hebben genoemd vooraf.

Bij Sporza verliezen ze een beetje het hoofd. Klagen over Frans chauvinisme terwijl ze tegelijkertijd helemaal leeglopen over Wout van Aert en dat Vingegaard voor hem moet rijden. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7313
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » zo jul 02, 2023 4:33 pm

Marillion schreef:Lafay misschien wel man van het openingsweekend? Pakt vandaag de rit en gisteren als enige mee met Pogacar en Vingegaard op die lastige klim. Weinig mensen die deze jongen hebben genoemd vooraf.

Bij Sporza verliezen ze een beetje het hoofd. Klagen over Frans chauvinisme terwijl ze tegelijkertijd helemaal leeglopen over Wout van Aert en dat Vingegaard voor hem moet rijden. :smallgrin.gif:
Haha. Ja mooi dat commentaar. José is woest Afbeelding Zeiken op Vingegaard, maar hij snap toch ook wel dat Pogi snel is aan de meet en dat hij hem niet gaat helpen aan wat extra bonificatieseconden. Hoe spijtig ook voor van Aert. idd knap van Lafay. Die zullen weinig gespeeld hebben in de Tourpoule.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

columbus
Berichten: 5354
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door columbus » zo jul 02, 2023 6:29 pm

Ja zo zit ik er ook in. Bovendien is het achteraf makkelijk lullen. Vond de actie van Lafay vooral heel knap, het juiste moment en met zoveel power. Gewoon enorm knap. Jammer dat de media er een relverhaal van probeert te maken. Er zijn nog 19 koersdagen, Jumbo gaat echt nog wel zijn etappes winnen

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7899
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Wielrennen

Bericht door elliquido » zo jul 02, 2023 8:45 pm

Prachtige jump inderdaad.
De sporza fanclubleden waren wel heel calimero, alsof vingegard zich moet inspannen voor de sprint van Van Aert,. Dan snap je het gewoon niet.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo jul 02, 2023 9:02 pm

Ja, geweldige aanval. Perfecte timing en er zat ook echt iets achter want hij had snel een gat.

Dat die Belgen het jammer vinden snap ik ook echt wel hoor. Maar er zitten natuurlijk meer kanten aan het verhaal. Vingegaard is daar om de Tour te winnen en om dat te doen moet hij zich eigenlijk vooral richten op zijn strijd met Pogacar. In dit soort koersmomenten is Pogacar sterker dus zal hij niet snel iets gaan doen met het risico om op een counter te lopen. Hij loopt al her en der wat achterstand op door bonificatieseconden.

Pogacar smijt wel weer met zijn krachten. Het zijn op die manier dure secondes die hij pakt. Hoop voor hem dat het hem op het einde niet opbreekt.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7899
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Wielrennen

Bericht door elliquido » zo jul 02, 2023 9:28 pm

Uae z8jn al druk in de weer idd. Kunnen nu wel 2 dagen relaxen met de sprintersploegen die dan regeren
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

columbus
Berichten: 5354
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door columbus » zo jul 02, 2023 9:31 pm

Hij smijt zeker met zijn krachten. Had ik niet verwacht. Ook niet dat jumbo en UAE zo de koers in handen willen nemen. Had gedacht dat ze wel zouden controleren maar de etappes aan de vluchters laten. De Tour is nog lang met enorm veel klimwerk.

Het Calimero is wel bizar. Hopelijk houden ze bij Jumbo het koppie erbij

Al met al, wat een openingsweekend

columbus
Berichten: 5354
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door columbus » zo jul 02, 2023 10:58 pm

Wordt de hele van Aert situatie nu niet vreselijk opgeblazen? Stoor me er een beetje aan, als of Vinegaard nu ineens de grote slechterik is. Dat is echt belachelijk. Had hij een kopbeurt kunnen? Ja. Maar doen als of hij een moord pleegt is echt bizar. Had van Aert gewonnen met dat extra beurtje, weten we niet. De aanval van Lafay was briljant. Bovendien werd Jumbo door iedereen onder druk gezet. En nu doen als of van Aert nu niets meer zou doen is ook onzin. Volgens mij is hij nog gewoon werknemer van Jumbo en ze zijn daar om de Tour te winnen. Bovendien zijn ze pas 2 dagen onderweg.

Plaats reactie