Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo sep 20, 2023 5:56 pm

Uiteraard zal dat ook altijd een persoonlijke afweging zijn. Al heb ik in dit geval op basis van dit bericht de indruk dat hem gezegd is dat hij zou moeten stoppen.

In Italië gaan ze hier dan weer anders mee om. In ieder geval in het voetbal tenminste. Eriksen mocht niet meer bij Inter spelen maar hij kon in Engeland gewoon door.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za sep 23, 2023 9:31 am

Nog even gezocht. De verklaring waarom je als wielrenner moet stoppen is in de basis echt verrassend simpel. Wanneer je op de fiets zit en er komt een moment waarop de interne defibrillator moet ingrijpen is dat gewoon per definitie een enorm veiligheidsrisico:
Waarom is koersen met een defibrillator uitgesloten? En is topsport een trigger?

Het is helaas geen donderslag bij heldere hemel: Nathan Van Hooydonck (27) moet stoppen met koersen. Bij de renner, 8 dagen geleden getroffen door een hartprobleem bij een auto-ongeluk, werd een defibrillator ingeplant. Sportarts Kris Van der Mieren legt uit waarom dit de enige correcte beslissing is. "Er is een consensus over", zegt bondsdokter Kris Van der Mieren meteen over waarom Nathan Van Hooydonck geen rugnummer meer kan opspelden.

"Koersen met een defibrillator is uitgesloten. Als die defibrillator bijvoorbeeld afgaat terwijl je in de afdaling van een col zit, dan kun je vallen en breng je jezelf en de andere renners in gevaar." "Als een voetballer een schok krijgt, dan zakt hij misschien door zijn knieën, maar hij brengt zichzelf of de andere spelers niet in gevaar. Er zijn dan altijd mensen die kunnen ingrijpen." "Bij wielrennen is het veel specifieker, net als andere sporten zoals bijvoorbeeld Formule 1 of motorcross. Dat zijn sporten waarbij het om dezelfde redenen niet kan."

Van Hooydonck is niet de eerste renner die moet stoppen door een hartkwaal. "Maar we moeten zeker benadrukken dat zulke zaken ook in andere sportdisciplines gebeuren." "Atletiek, zwemmen, voetbal... Maar ook naast de sportwereld. Zo'n aandoening bij een bekend sporter bereikt de media, maar wie minder bekend is en/of niet aan sport doet, daar praat men niet over. Maar de frequentie is dus zeker vergelijkbaar."

Kan topsport de aandoening triggeren? "Er kunnen vele oorzaken zijn. Dan denken we aan een virale infectie of een aangeboren afwijking die onder de radar is gebleven." "Maar dan heb je inderdaad zaken die het kunnen uitlokken. Intensieve inspanningen kunnen dan een trigger zijn." Kan en mag recreatief sporten wel nog? "Zeker. Dat is zelfs aangewezen. Als de piek qua intensiviteit vermeden wordt, dan is het geen probleem. Maar competitie is helaas uitgesloten."

Nathan Van Hooydonck is 27 jaar en koerst al jaren op het hoogste niveau. Had dit probleem eerder vastgesteld kunnen worden? Kris Van der Mieren, dokter van Belgian Cycling: "Ik denk van niet. Iemand die op zo'n niveau koerst, is beter gescreend dan wie dan ook."

"Als sportartsen benadrukken wij wel dat er zoveel mogelijk mensen moeten kunnen reanimeren. Dat is ook in dit geval heel belangrijk geweest." Van Hooydonck heeft zijn leven te danken aan snelle reanimatie bij het ongeval. "In onze wagens bij de wielerfederatie hebben wij een defibrillator. We nodigen alle federaties uit om reanimatie aan te leren. Het zou een verplicht vak in scholen moeten zijn."

Bron: Sporza.be
Overigens is hij gisteren vader geworden. Geluk en verdriet liggen soms dicht bij elkaar.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » za sep 23, 2023 11:11 am

Ah, interessant. Niet de inspanning is per se het probleem (dat vangt het kastje op), maar de gevaarlijke situatie die kan ontstaan als de sporter door de ingreep van het kastje even 'incapabel' is. In een voortrazend peloton - bijv in de chaotische honderden meters voor een massasprint - lijkt het mij inderdaad niet heel fijn om even 'incapabel' te zijn.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma sep 25, 2023 6:53 pm

Sterke geruchten over een fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal-Quick Step.

Ik ben toch wel heel benieuwd hoe ze op dit plan zijn uitgekomen. De manier van werken binnen beide ploegen verschilt sterk. En misschien nog wel het belangrijkste is de zware stempel van Lefevre. Toch vooral een man van het oude wielrennen. Echt alles wat Merijn Zeeman en co niet is en andersom.

Is dit nou uit armoede omdat het tegenvalt om een grote sponsor binnen te halen? Er waren recent al geruchten over sponsors uit het Midden Oosten. Toch ook niet echt waar je voorkeur naar uit gaat los van de ongetwijfeld flinke zak met geld.

Het meest interessante onderdeel van Soudal-Quick-Step is natuurlijk Evenepoel. Als dit doorgaat zal Roglic wel vertrekken om elders nog een keer een dik contract te tekenen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » ma sep 25, 2023 8:16 pm

Marillion schreef:
ma sep 25, 2023 6:53 pm
Sterke geruchten over een fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal-Quick Step.

Ik ben toch wel heel benieuwd hoe ze op dit plan zijn uitgekomen. De manier van werken binnen beide ploegen verschilt sterk. En misschien nog wel het belangrijkste is de zware stempel van Lefevre. Toch vooral een man van het oude wielrennen. Echt alles wat Merijn Zeeman en co niet is en andersom.

Is dit nou uit armoede omdat het tegenvalt om een grote sponsor binnen te halen? Er waren recent al geruchten over sponsors uit het Midden Oosten. Toch ook niet echt waar je voorkeur naar uit gaat los van de ongetwijfeld flinke zak met geld.

Het meest interessante onderdeel van Soudal-Quick-Step is natuurlijk Evenepoel. Als dit doorgaat zal Roglic wel vertrekken om elders nog een keer een dik contract te tekenen.
Dat het vertrek va Jumbo impact zou hebben was wel duidelijk, maar dit zou zomaar het einde van 'het project' kunnen zijn.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » di sep 26, 2023 8:44 am

Ik zie gewoon echt niet hoe dit zou moeten werken. Zowel praktisch als wat betreft verschillen in cultuur.

We zitten al tegen het einde van het seizoen en je zou per saldo twee ploegen in elkaar moeten schuiven met allerlei doorlopende contracten van renners en begeleiding. Waar laat je die? Voor de sport zou het ook niet goed zijn als er een ploeg wegvalt. Al kun je die eventueel vrijgekomen World Tour licentie wel doorzetten naar een Pro Continentale ploeg.

Lefevre wil volgens mij wel verkopen. En die Tjechische investeerder waar hij mee samenwerkt zal ook wel interesse hebben om met Jumbo-Visma samen te werken. Soudal-Quick Step zit toch op een moment waar ze moeten hervormen. De oude lichting brengt het niet meer en ze moeten nu een ploeg gaan bouwen voor Evenepoel maar dat is een dure hobby. Bij Jumbo-Visma staat alles klaar. Maar met Evenepoel heb je voor Jumbo-Visma ook wel zo'n beetje het enige interessante onderdeel van de fusie te pakken. Die zullen ze heus graag bij de ploeg hebben.

En dan dus de andere cultuur. Bij Jumbo-Visma is het allemaal moderne topsport cultuur terwijl de ploeg van Lefevre toch veel meer oude school is. Die ploegdokter is ook niet helemaal onbesproken want die zit er al vanuit het epo tijdperk. Al is dat nog gemakkelijk want die stuur je dan gewoon met pensioen.

Het moet toch zeker wel mogelijk zijn om gewoon een goede nieuwe sponsor te vinden als je net de drie grote rondes hebt gewonnen?
Nil volentibus arduum

columbus
Berichten: 5350
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door columbus » di sep 26, 2023 9:46 am

Eens, Marillion. Plus een Vlaanderen zonder top World Tour team kan toch ook niet.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » wo sep 27, 2023 4:37 pm

Marillion schreef:
di sep 26, 2023 8:44 am
Het moet toch zeker wel mogelijk zijn om gewoon een goede nieuwe sponsor te vinden als je net de drie grote rondes hebt gewonnen?
Misschien is het verhaal wel sterk anders dan wat er nu op straat ligt en is het verhaal wat er nu ligt wel het verhaal van een belanghebbende vanuit dit hele spektakel. Er wordt heel veel gespeculeerd over een mogelijke fusie en het stuk rondom sponsoring, maar als dat nou net diametraal anders ligt, dan krijg je een heel ander verhaal.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » do sep 28, 2023 5:31 pm

Er ligt weer een puzzelstukje op tafel. Roglic mag vertrekken bij Jumbo-Visma. Hij zal de teams voor het uitzoeken hebben. Ineos of eventueel Lidl-Trek lijken me de meest voor de hand liggende opties.

Dat zat er natuurlijk al wel een beetje aan te komen. Het enige dat Roglic nog echt wil winnen is de Tour en daarvoor is hij bij Jumbo niet de eerste kandidaat.
Nil volentibus arduum

columbus
Berichten: 5350
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door columbus » do sep 28, 2023 5:48 pm

Ik denk dat ineos dan de beste optie is. Al is die ploeg in de breedte minder sterk denk ik. Ik zie hem sowieso niet meer de Tour de France winnen, jij?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » do sep 28, 2023 6:02 pm

In principe niet. Maar je weet natuurlijk nooit hoe het loopt. Vingegaard en Pogacar lijken te sterk maar die jongens moeten ook maar weer in topvorm aan de start staan en dan drie weken op hun fiets blijven zitten.

Dat hij er nog een keer echt voor wil gaan als absolute kopman snap ik op zichzelf wel. Hij zal er financieel ook nog eens beter van worden.
Nil volentibus arduum

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Frank » do sep 28, 2023 6:21 pm

Volgens eens artikel op de site van het AD heeft Ineos al laten weten dat hij zeker niet daar gaat rijden omdat hij al ergens anders getekend zou hebben.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7313
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » do sep 28, 2023 9:25 pm

Amazon de nieuwe sponsor van Jumbo volgens Chris Woerts


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

columbus
Berichten: 5350
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door columbus » do sep 28, 2023 9:31 pm

Erg benieuwd hoe die fusie gaat worden. Heb er nog weinig mee eigenlijk

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » do sep 28, 2023 9:40 pm

Met Amazon erbij hebben we weer een nieuw puzzelstukje haha. Het volgende puzzelstukje kunnen we nu bijna toch wel leggen toch? Geen sponsorprobleem en misschien moeten we die fusie ook met een korreltje zout nemen. Met Roglic out….

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za sep 30, 2023 10:06 am

Patrick Lefevre over de mogelijke fusie:
Patrick Lefevere bevestigt intentie tot fusie in column: "Jumbo-Visma heeft al met Evenepoel gepraat"

Vorige week wuifde hij de vraag nog weg, maar in zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad bevestigt wielermanager Patrick Lefevere dat er wel degelijk een fusie in de maak is tussen zijn Soudal-Quick Step en Jumbo-Visma. Er is een intentieverklaring ondertekend. Patrick Lefevere zou een stap opzijzetten, zijn Nederlandse collega Richard Plugge CEO worden. "Maar de komst van Amazon zou een gamechanger kunnen zijn." Lefevere verwacht maandag duidelijkheid.

Toen vorige week zondag de Nederlandse website Wielerflits het nieuws naar buiten bracht, reageerden heel wat wielervolgers vol ongeloof en verrast dat de twee superploegen Soudal - Quick Step en Team Jumbo - Visma zouden samengaan. Ze zagen sportief (wat met alle kopmannen?), juridisch (hoe ziet de nieuwe structuur eruit?) en menselijk (wat met renners en personeel dat uit de boot valt, want een team mag maar 30 man tellen?) heel wat hindernissen. Feit is wel dat Jumbo begin juni aankondigde volgend jaar te stoppen als hoofdsponsor. De Nederlanders moesten dus op zoek naar vers geld.

Lefevere bevestigt nu in een column XXL dat er gesprekken waren tussen Zdenek Bakala, de Tsjechische miljardair en mecenas van zijn ploeg, en de Nederlandse miljardair Robert van der Wallen, die in de Raad van Commissarissen van de Nederlandse ploeg zetelt, voor en in de Tour. Op het eind van de Tour namen ook Lefevere en Plugge aan een gesprek deel. "Daarna is er wat tijd overgegaan. Ik heb er Quick-Step en Soudal bij betrokken, Richard is bij Visma langsgegaan." "Op een bepaald moment is er een "letter of intent" (intentieverklaring) getekend om samen te gaan."

Amazon spelbreker?
Bakala, Van der Wallen en Plugge zouden de aandelen verdelen, schetst Lefevere, die zelf zijn aandelen zou verkopen in ruil voor een zitje in de Raad van Commissarissen. Plugge zou CEO worden. Dat betekent dan wel het einde van het decennialange tijdperk-Lefevere bij Belgiës beste wielerteam. "Ik word in januari 69, die leeftijd speelt", gaat de wielermanager er zelf op in. "Ik mag zeggen dat ik het ondertussen ook wel een klein beetje heb gehad. Weet je wat er de laatste 30 jaar alleen al in mijn professioneel leven is gebeurd?"

"Ik heb al een paar "toeken" op mijn bakkes gekregen en een paar keer in de touwen gehangen. Maar mijn ploeg heb ik nooit in de steek gelaten." Dat laatste hoor je ook bij al zijn ex-renners en -medewerkers. En dat laatste is Lefevere ook nu niet van plan. "Ik ga niet licht over mijn personeel."

Patrick Lefevere in column in Het Nieuwsblad
Waarna de teambaas aangeeft, dat het op dit moment nog helemaal niet duidelijk is, hoe de structuur van de fusieploeg er zou kunnen uitzien, hoeveel renners en staf zouden kunnen meestappen in het nieuwe project. "Dat is een oefening die we nog niet gemaakt hebben. Dat is ook juridische spitstechnologie."

Onder welke licentie de fusieploeg zou rijden, is ook nog niet duidelijk. Dat is van belang. Want als de "paying agent" verandert, is een renner vrij om van ploeg te veranderen, volgens de UCI-regels. De tijd dringt, want voor 15 oktober moet de UCI alle gegevens van elke WorldTour-ploeg in zijn bezit hebben voor het seizoen 2024. Al kan in bijzondere omstandigheden uitstel gekregen worden. Er komt heel wat bij kijken bij deze megadeal. Met mogelijk nog onverwachte spelers. Zo dook donderdag het Amerikaanse e-commercebedrijf Amazon plots op als vervanger van Jumbo bij de Nederlandse ploeg. Daarover maakt Lefevere zich wel zorgen.

"Ik heb geen zicht in welke hoedanigheid Amazon daar aan boord komt. Misschien gaat het om content-creatie." "Met drie partijen - Soudal, Quick-Step en Visma - kan iedereen "verhoudingsgewijs" zijn plaats vinden. Met Amazon als vierde partij lukt dat niet meer. Voor zover ik weet, was er vorige week nog geen sprake van hun komst. Dit kan een gamechanger zijn."

De droom van Soudal-Quick Step was met Remco Evenepoel de Tour proberen te winnen. Wat brengt de toekomst voor de Belgische kampioen? "Het is uiteraard de bedoeling dat hij aan boord blijft. Ik heb de mensen van Jumbo-Visma gevraagd met hem te praten, wat ondertussen ook is gebeurd." Lefevere sluit zijn column af met een stellige vraag naar duidelijkheid om de ongerustheid bij zijn renners en staf weg te nemen. "Na de letter of intent is het te lang blijven aanslepen. Dit mag geen 3 dagen meer blijven duren. Maandag zou er al veel meer duidelijkheid moeten zijn."

Bron: sporza.be
Complexe situatie. Is de deal straks toch van tafel?

Ook interessant wat er nu met Evenepoel gaat gebeuren. Die heeft een meerjarige overeenkomst met Soudal-Quickstep tegen een salaris dat lager ligt dan de andere grote jongens in het peloton. Misschien toch niet zo handig om je vader als zaakwaarnemer te hebben?

Als de fusie niet doorgaat dan zit hij vast aan dat contract. Eerder was hij al persoonlijk akkoord met Ineos als je de verhalen mag geloven maar de ploegen kwamen er niet uit om zijn contract af te kopen. Logisch want de ploeg van Lefevre is zonder hem véél minder geld waard.

Als de fusie wel doorgaat en Jumbo de zogenaamde paying agent is in de nieuwe constructie dan heeft hij zijn handen vrij (net als alle andere Soudal-Quickstep renners). Het staat hem dan vrij om alsnog bij Ineos te tekenen maar hij kan natuurlijk ook een nieuwe overeenkomst onderhandelen met Jumbo.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7313
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » za sep 30, 2023 10:19 am

Zou jammer zijn als hij ook voor Jumbo gaat rijden. Zie hem liever bij Ineos. Dan heb je straks een mooie strijd in de Tour tussen Pogi, Evenepoel, Vingegaard en wellicht ook Roglic.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za sep 30, 2023 10:25 am

Absoluut, voor ons als kijkers is het leuk als het zoveel mogelijk verspreid is wat betreft de toppers.

In principe is de keuze dus altijd aan hem. Hij kan bij een fusie altijd gratis de deur uitlopen om alsnog dat Ineos contract te tekenen. Hij zal ook wel een afweging maken waar de begeleiding het beste is maar Ineos is natuurlijk ook echt wel een professionele organisatie. En daar is 'ie altijd kopman terwijl de Tour bij Jumbo toch lastig is met Vingegaard aan boord.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » za sep 30, 2023 12:33 pm

Lefevre speelt het spel via de media, zoals verwacht. Hamvraag is wat die Bakala gaat doen, want Lefevre zou zo maar eens een probleem kunnen hebben. En wie weet komen er nog wel meer konijnen uit de hoge hoed op het gebied van sponsoren die zich melden bij Plugge en co.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za sep 30, 2023 3:17 pm

Roglic wint voor de derde keer Emilia. Pogacar tweede. Het is wel een renner hè? Percentage dat hij wint is echt geweldig goed.

Gaat genieten worden volgende week in Lombardije. Komt Evenepoel ook meedoen.
Nil volentibus arduum

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Wielrennen

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za sep 30, 2023 3:19 pm

Afscheidscadeautje van Roglic.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za sep 30, 2023 6:18 pm

Misschien kan hij Lombardije ook nog winnen. Al is dat wel echt een andere koers dan Emilia. Komende zaterdag is toch wel Pogacar favoriet.

Op zo'n aankomst met een steile klim als vandaag is Roglic echt absolute wereldtop. Het gaat zo hard en ziet er toch zo gemakkelijk uit. Doet me een beetje denken aan hoe ik op het einde van de werkdag met m'n woonwerk fiets de parkeergarage uit kom rijden. :smallgrin.gif:

Komende week ook nog Tre Valli Varesine als tussendoortje. Heerlijk die Italiaanse najaarskoersen voor we langzaam maar zeker richting de cross gaan. Zondag is er voor de liefhebber ook nog een World Cup MTB.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » za sep 30, 2023 7:45 pm

Marillion schreef:
za sep 30, 2023 10:06 am
Patrick Lefevre over de mogelijke fusie:
Patrick Lefevere bevestigt intentie tot fusie in column: "Jumbo-Visma heeft al met Evenepoel gepraat"

Vorige week wuifde hij de vraag nog weg, maar in zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad bevestigt wielermanager Patrick Lefevere dat er wel degelijk een fusie in de maak is tussen zijn Soudal-Quick Step en Jumbo-Visma. Er is een intentieverklaring ondertekend. Patrick Lefevere zou een stap opzijzetten, zijn Nederlandse collega Richard Plugge CEO worden. "Maar de komst van Amazon zou een gamechanger kunnen zijn." Lefevere verwacht maandag duidelijkheid.

Toen vorige week zondag de Nederlandse website Wielerflits het nieuws naar buiten bracht, reageerden heel wat wielervolgers vol ongeloof en verrast dat de twee superploegen Soudal - Quick Step en Team Jumbo - Visma zouden samengaan. Ze zagen sportief (wat met alle kopmannen?), juridisch (hoe ziet de nieuwe structuur eruit?) en menselijk (wat met renners en personeel dat uit de boot valt, want een team mag maar 30 man tellen?) heel wat hindernissen. Feit is wel dat Jumbo begin juni aankondigde volgend jaar te stoppen als hoofdsponsor. De Nederlanders moesten dus op zoek naar vers geld.

Lefevere bevestigt nu in een column XXL dat er gesprekken waren tussen Zdenek Bakala, de Tsjechische miljardair en mecenas van zijn ploeg, en de Nederlandse miljardair Robert van der Wallen, die in de Raad van Commissarissen van de Nederlandse ploeg zetelt, voor en in de Tour. Op het eind van de Tour namen ook Lefevere en Plugge aan een gesprek deel. "Daarna is er wat tijd overgegaan. Ik heb er Quick-Step en Soudal bij betrokken, Richard is bij Visma langsgegaan." "Op een bepaald moment is er een "letter of intent" (intentieverklaring) getekend om samen te gaan."

Amazon spelbreker?
Bakala, Van der Wallen en Plugge zouden de aandelen verdelen, schetst Lefevere, die zelf zijn aandelen zou verkopen in ruil voor een zitje in de Raad van Commissarissen. Plugge zou CEO worden. Dat betekent dan wel het einde van het decennialange tijdperk-Lefevere bij Belgiës beste wielerteam. "Ik word in januari 69, die leeftijd speelt", gaat de wielermanager er zelf op in. "Ik mag zeggen dat ik het ondertussen ook wel een klein beetje heb gehad. Weet je wat er de laatste 30 jaar alleen al in mijn professioneel leven is gebeurd?"

"Ik heb al een paar "toeken" op mijn bakkes gekregen en een paar keer in de touwen gehangen. Maar mijn ploeg heb ik nooit in de steek gelaten." Dat laatste hoor je ook bij al zijn ex-renners en -medewerkers. En dat laatste is Lefevere ook nu niet van plan. "Ik ga niet licht over mijn personeel."

Patrick Lefevere in column in Het Nieuwsblad
Waarna de teambaas aangeeft, dat het op dit moment nog helemaal niet duidelijk is, hoe de structuur van de fusieploeg er zou kunnen uitzien, hoeveel renners en staf zouden kunnen meestappen in het nieuwe project. "Dat is een oefening die we nog niet gemaakt hebben. Dat is ook juridische spitstechnologie."

Onder welke licentie de fusieploeg zou rijden, is ook nog niet duidelijk. Dat is van belang. Want als de "paying agent" verandert, is een renner vrij om van ploeg te veranderen, volgens de UCI-regels. De tijd dringt, want voor 15 oktober moet de UCI alle gegevens van elke WorldTour-ploeg in zijn bezit hebben voor het seizoen 2024. Al kan in bijzondere omstandigheden uitstel gekregen worden. Er komt heel wat bij kijken bij deze megadeal. Met mogelijk nog onverwachte spelers. Zo dook donderdag het Amerikaanse e-commercebedrijf Amazon plots op als vervanger van Jumbo bij de Nederlandse ploeg. Daarover maakt Lefevere zich wel zorgen.

"Ik heb geen zicht in welke hoedanigheid Amazon daar aan boord komt. Misschien gaat het om content-creatie." "Met drie partijen - Soudal, Quick-Step en Visma - kan iedereen "verhoudingsgewijs" zijn plaats vinden. Met Amazon als vierde partij lukt dat niet meer. Voor zover ik weet, was er vorige week nog geen sprake van hun komst. Dit kan een gamechanger zijn."

De droom van Soudal-Quick Step was met Remco Evenepoel de Tour proberen te winnen. Wat brengt de toekomst voor de Belgische kampioen? "Het is uiteraard de bedoeling dat hij aan boord blijft. Ik heb de mensen van Jumbo-Visma gevraagd met hem te praten, wat ondertussen ook is gebeurd." Lefevere sluit zijn column af met een stellige vraag naar duidelijkheid om de ongerustheid bij zijn renners en staf weg te nemen. "Na de letter of intent is het te lang blijven aanslepen. Dit mag geen 3 dagen meer blijven duren. Maandag zou er al veel meer duidelijkheid moeten zijn."

Bron: sporza.be
Complexe situatie. Is de deal straks toch van tafel?

Ook interessant wat er nu met Evenepoel gaat gebeuren. Die heeft een meerjarige overeenkomst met Soudal-Quickstep tegen een salaris dat lager ligt dan de andere grote jongens in het peloton. Misschien toch niet zo handig om je vader als zaakwaarnemer te hebben?

Als de fusie niet doorgaat dan zit hij vast aan dat contract. Eerder was hij al persoonlijk akkoord met Ineos als je de verhalen mag geloven maar de ploegen kwamen er niet uit om zijn contract af te kopen. Logisch want de ploeg van Lefevre is zonder hem véél minder geld waard.

Als de fusie wel doorgaat en Jumbo de zogenaamde paying agent is in de nieuwe constructie dan heeft hij zijn handen vrij (net als alle andere Soudal-Quickstep renners). Het staat hem dan vrij om alsnog bij Ineos te tekenen maar hij kan natuurlijk ook een nieuwe overeenkomst onderhandelen met Jumbo.
Kan dit ook het einde van Jumbo-Visma als 'Nederlandse ploeg' betekenen?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » za sep 30, 2023 7:45 pm

Marillion schreef:
za sep 30, 2023 10:06 am
Patrick Lefevre over de mogelijke fusie:
Patrick Lefevere bevestigt intentie tot fusie in column: "Jumbo-Visma heeft al met Evenepoel gepraat"

Vorige week wuifde hij de vraag nog weg, maar in zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad bevestigt wielermanager Patrick Lefevere dat er wel degelijk een fusie in de maak is tussen zijn Soudal-Quick Step en Jumbo-Visma. Er is een intentieverklaring ondertekend. Patrick Lefevere zou een stap opzijzetten, zijn Nederlandse collega Richard Plugge CEO worden. "Maar de komst van Amazon zou een gamechanger kunnen zijn." Lefevere verwacht maandag duidelijkheid.

Toen vorige week zondag de Nederlandse website Wielerflits het nieuws naar buiten bracht, reageerden heel wat wielervolgers vol ongeloof en verrast dat de twee superploegen Soudal - Quick Step en Team Jumbo - Visma zouden samengaan. Ze zagen sportief (wat met alle kopmannen?), juridisch (hoe ziet de nieuwe structuur eruit?) en menselijk (wat met renners en personeel dat uit de boot valt, want een team mag maar 30 man tellen?) heel wat hindernissen. Feit is wel dat Jumbo begin juni aankondigde volgend jaar te stoppen als hoofdsponsor. De Nederlanders moesten dus op zoek naar vers geld.

Lefevere bevestigt nu in een column XXL dat er gesprekken waren tussen Zdenek Bakala, de Tsjechische miljardair en mecenas van zijn ploeg, en de Nederlandse miljardair Robert van der Wallen, die in de Raad van Commissarissen van de Nederlandse ploeg zetelt, voor en in de Tour. Op het eind van de Tour namen ook Lefevere en Plugge aan een gesprek deel. "Daarna is er wat tijd overgegaan. Ik heb er Quick-Step en Soudal bij betrokken, Richard is bij Visma langsgegaan." "Op een bepaald moment is er een "letter of intent" (intentieverklaring) getekend om samen te gaan."

Amazon spelbreker?
Bakala, Van der Wallen en Plugge zouden de aandelen verdelen, schetst Lefevere, die zelf zijn aandelen zou verkopen in ruil voor een zitje in de Raad van Commissarissen. Plugge zou CEO worden. Dat betekent dan wel het einde van het decennialange tijdperk-Lefevere bij Belgiës beste wielerteam. "Ik word in januari 69, die leeftijd speelt", gaat de wielermanager er zelf op in. "Ik mag zeggen dat ik het ondertussen ook wel een klein beetje heb gehad. Weet je wat er de laatste 30 jaar alleen al in mijn professioneel leven is gebeurd?"

"Ik heb al een paar "toeken" op mijn bakkes gekregen en een paar keer in de touwen gehangen. Maar mijn ploeg heb ik nooit in de steek gelaten." Dat laatste hoor je ook bij al zijn ex-renners en -medewerkers. En dat laatste is Lefevere ook nu niet van plan. "Ik ga niet licht over mijn personeel."

Patrick Lefevere in column in Het Nieuwsblad
Waarna de teambaas aangeeft, dat het op dit moment nog helemaal niet duidelijk is, hoe de structuur van de fusieploeg er zou kunnen uitzien, hoeveel renners en staf zouden kunnen meestappen in het nieuwe project. "Dat is een oefening die we nog niet gemaakt hebben. Dat is ook juridische spitstechnologie."

Onder welke licentie de fusieploeg zou rijden, is ook nog niet duidelijk. Dat is van belang. Want als de "paying agent" verandert, is een renner vrij om van ploeg te veranderen, volgens de UCI-regels. De tijd dringt, want voor 15 oktober moet de UCI alle gegevens van elke WorldTour-ploeg in zijn bezit hebben voor het seizoen 2024. Al kan in bijzondere omstandigheden uitstel gekregen worden. Er komt heel wat bij kijken bij deze megadeal. Met mogelijk nog onverwachte spelers. Zo dook donderdag het Amerikaanse e-commercebedrijf Amazon plots op als vervanger van Jumbo bij de Nederlandse ploeg. Daarover maakt Lefevere zich wel zorgen.

"Ik heb geen zicht in welke hoedanigheid Amazon daar aan boord komt. Misschien gaat het om content-creatie." "Met drie partijen - Soudal, Quick-Step en Visma - kan iedereen "verhoudingsgewijs" zijn plaats vinden. Met Amazon als vierde partij lukt dat niet meer. Voor zover ik weet, was er vorige week nog geen sprake van hun komst. Dit kan een gamechanger zijn."

De droom van Soudal-Quick Step was met Remco Evenepoel de Tour proberen te winnen. Wat brengt de toekomst voor de Belgische kampioen? "Het is uiteraard de bedoeling dat hij aan boord blijft. Ik heb de mensen van Jumbo-Visma gevraagd met hem te praten, wat ondertussen ook is gebeurd." Lefevere sluit zijn column af met een stellige vraag naar duidelijkheid om de ongerustheid bij zijn renners en staf weg te nemen. "Na de letter of intent is het te lang blijven aanslepen. Dit mag geen 3 dagen meer blijven duren. Maandag zou er al veel meer duidelijkheid moeten zijn."

Bron: sporza.be
Complexe situatie. Is de deal straks toch van tafel?

Ook interessant wat er nu met Evenepoel gaat gebeuren. Die heeft een meerjarige overeenkomst met Soudal-Quickstep tegen een salaris dat lager ligt dan de andere grote jongens in het peloton. Misschien toch niet zo handig om je vader als zaakwaarnemer te hebben?

Als de fusie niet doorgaat dan zit hij vast aan dat contract. Eerder was hij al persoonlijk akkoord met Ineos als je de verhalen mag geloven maar de ploegen kwamen er niet uit om zijn contract af te kopen. Logisch want de ploeg van Lefevre is zonder hem véél minder geld waard.

Als de fusie wel doorgaat en Jumbo de zogenaamde paying agent is in de nieuwe constructie dan heeft hij zijn handen vrij (net als alle andere Soudal-Quickstep renners). Het staat hem dan vrij om alsnog bij Ineos te tekenen maar hij kan natuurlijk ook een nieuwe overeenkomst onderhandelen met Jumbo.
Kan dit ook het einde van Jumbo-Visma als 'Nederlandse ploeg' betekenen?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za sep 30, 2023 9:00 pm

Nee, dat verwacht ik niet. Ze gaan zelfstandig door met een nieuwe sponsor óf er komt een fusieploeg. En in dat laatste geval zal Jumbo-Visma de zogenaamde paying agency zijn. Dan gaan ze dus door op de huidige licentie van die ploeg.

Vraag is natuurlijk wel hoe Nederlands het team straks is. Dat is dit seizoen ook al best een ding. Al heb je wel Van Baarle, Kooij en Kelderman. En er zit nog een opleidingsploeg onder. Ik neem aan dat ze die ook doorzetten.

De kans bestaat dus wel dat straks de twee grote namen van het Belgisch wielrennen voor een Nederlandse ploeg rijden. Maar zij hebben dan bij Alpecin weer onze wereldkampioen onder contract.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie