Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40627
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » di nov 10, 2020 1:59 pm

Het ging me niet zozeer om hun prestaties in absolute zin zoals het aantal gewonnen wedstrijden of grote prijzen. Wel over hun sterke manier van koersen en het laten doorbreken van een hele rits jonge renners. Ze hebben die jongens bij elkaar gebracht en kansen gegeven. De verwachtingen waren niet hoog maar Sunweb was het hele seizoen voorin de koers te vinden. Ze hebben kleur gegeven aan het seizoen en ruim boven verwachting gepresteerd. Ik vond het regelmatig een feest om ze te zien koersen.

Een andere leuke verrassing vond ik dat een aantal renners van Ineos Grenadiers zichzelf herontdekte. Noodgedwongen misschien doordat ze als sterkste collectief van de troon werden gestoten en de kopmannen om verschillende redenen niet thuis gaven. Maar ineens bleken ze dus wel degelijk aanvallend en attractief te kunnen koersen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » di nov 10, 2020 4:04 pm

Sowieso heb ik dat wel meer gezien dit seizoen; kopmannen die uitvallen en een ander die dan op staat. Niet alleen bij Ineos. Zoals Gaudu in de Vuelta. Twee etappes gewonnen na uitvallen van Pinot.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Frank » wo nov 11, 2020 12:38 pm

Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33283
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » wo nov 11, 2020 12:43 pm

Precies op tijd voor de Giro.

De grote vraag: gaat hij zich ooit nog met al zijn bravoure in een 'drukke' sprint durven gooien? Sprinten met 'angst' lijkt mij funest als je voor de echte eerste plekken wilt gaan.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40627
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo nov 11, 2020 7:31 pm

Eerlijk gezegd vind ik de schorsing wel wat buiten proporties als je het vergelijkt met het ingrijpen op enigszins vergelijkbare incidenten die toevallig minder slecht aflopen. Ook hebben ze er wel heel erg lang over gedaan om tot dit besluit te komen. Maar goed, in beroep gaan zou publicitair zo slecht liggen dat er niets anders op zit dan te accepteren.

Ze zullen 'm geleidelijk terugbrengen. Eerst maar eens wat kleinere koersen rijden om weer onderdeel te worden van het peloton.

Overigens ben ik ook erg benieuwd of de UCI zelf nog iets heeft geleerd van deze gebeurtenis. Er was immers bij deze finish maar ook in de afgelopen maanden het nodige aan te merken op de organisatie op het gebied van veiligheid. Dat heeft er mede voor gezorgd dat Jacobsen zo ernstig is gevallen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40627
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo nov 11, 2020 9:42 pm

Terechte kritiek van Renaat Schotte:
Schotte: "Hallucinant, UCI pleit zichzelf vrij door Groenewegen zwaar te straffen"

Wielerjournalist Renaat Schotte heeft kritiek op de straf die sprinter Dylan Groenewegen gekregen heeft van de UCI. De renner van Jumbo-Visma werd 9 maanden geschorst voor zijn rol in de valpartij van Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen. "Ik pleit Groenewegen niet vrij, maar dit schept een gevaarlijk precedent. Dit is zo inconsequent van de UCI dat het de geloofwaardigheid aantast."

Dylan Groenewegen zal zeker tot 7 mei 2021 niet meer in het peloton te zien zijn. De straf die hij kreeg van de UCI, roept bij Sporza-wielerjournalist Renaat Schotte veel vragen op. "Er is duidelijk meer rekening gehouden met de aard en met de gevolgen van de val, dan met het vergrijp op zich. Dit slaat eigenlijk nergens op."

"Hij zal het grootste deel van die straf kunnen uitzitten buiten het seizoen. Dit kost hem eigenlijk "maar" een voorjaar. Maar dit schept toch een gevaarlijk precedent voor sprints in de toekomst. Als je straffen begint uit te spreken op basis van de gevolgen van een val, dan is het einde zoek. Dit is zo inconsequent dat het de geloofwaardigheid aantast. Of je moet iedereen die nu een valpartij veroorzaakt in een sprint 9 maanden schorsen." "Ik pleit Groenewegen niet vrij, hij heeft een zware fout gemaakt. Maar het hangt met haken en ogen aan elkaar. Wie verzint dit?"

"Lefevere zou zijn pijlen moeten richten op de UCI, dan kan er iets veranderen"
"Maar nog meer dan over de straf ben ik verbaasd over de communicatie van de UCI. Dat statement is echt erg. Ze pleiten zichzelf vrij van enige schuld, terwijl ze mee in de ketting van feiten zitten. Het pure feit dat die sprint is kunnen doorgaan, met die onveilige hekken en met die afdaling in aanloop naar de sprint, is de verantwoordelijkheid van de UCI. De parcourskeurder van de UCI had daar geen bedenkingen bij, terwijl verschillende ploegen daar wel al opmerkingen over hadden gegeven. Dat is wraakroepend. Ze zijn minstens even verantwoordelijk als Groenewegen."

Schotte noemt de communicatie van de UCI "hallucinant". "Dat is een ferm woord, maar ik denk dat het ook te maken heeft met aansprakelijkheid en verzekeringskwesties. Zeker nu er rechtszaken worden aangespannen. Het gaat over centen. De UCI ontvlucht haar medeverantwoordelijkheid door die straf uit te spreken. Daar zakt mijn broek van af. Als ik renner was, ik zou naar de vakbond stappen, en oproepen tot actie." De UCI is eigenlijk een betrokken partij die toch een straf mag uitspreken. Kan dat wel? "De UCI-reglementen schieten tekort om dit soort cases te behandelen. Ze proberen recht te praten wat krom is. Bovendien zal het ook geen toeval zijn dat dit pas na het seizoen wordt gecommuniceerd. De UCI wil verhinderen dat het veel aandacht krijgt. Arme UCI."

"Patrick Lefevere zal een rechtszaak aanspannen tegen Groenewegen en zijn ploeg, maar eigenlijk zou hij dat moeten doen tegen de Ronde van Polen en de UCI. Dan kan er iets ten gronde veranderen. Er zal nu financieel vergelijk komen tussen de ploegen, maar op lange termijn verandert dat niets. Als hij echt iets wil doen voor de veiligheid van het wielrennen dan moet hij zijn pijlen richten op de Ronde van Polen en de UCI. Daar zit trouwens ook het geld."

Bron: Sporza.be
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Wielrennen

Bericht door Gezond verstand » zo nov 15, 2020 2:48 am

Marillion schreef:
wo nov 11, 2020 7:31 pm
.

Overigens ben ik ook erg benieuwd of de UCI zelf nog iets heeft geleerd van deze gebeurtenis. Er was immers bij deze finish maar ook in de afgelopen maanden het nodige aan te merken op de organisatie op het gebied van veiligheid. Dat heeft er mede voor gezorgd dat Jacobsen zo ernstig is gevallen.
Nee, want als ze hadden willen leren hadden ze dat na een scala van incidenten allang gedaan. Dan hadden zo ook allang naar de renners geluisterd.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40627
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » di nov 24, 2020 6:11 pm

Daar is 'ie weer! :biggthumpup.gif:

Afbeelding

Welcome back Fabio!

Niet te geloven. Ik gaf er echt weinig voor vlak na die verschrikkelijke crash en nu zit 'ie gewoon weer op de fiets.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33283
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » di nov 24, 2020 6:41 pm

Wow. Dat is echt een mirakel.

Nou zat de schade ook in zijn gezicht - waar je zo te zien niet veel meer van ziet - en minder in zijn lijf en leden, dan was het misschien een ander verhaal geweest. Maar zijn conditie is natuurlijk wel naar 0.

Als hij nu al weer kan 'opbouwen', kan hij er dan in bijv april weer staan?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » wo nov 25, 2020 7:43 am

Superman naar Movistar. Grappig, in die Movistar documentaire werden er harde woorden over en weer gezegd :smile-ajax.gif: (maar ik snap ook wel dat dat er verder niet toe doet)
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » wo nov 25, 2020 9:04 am

Er komt nog een operatie begin januari volgens mij. April lijkt me wat te vroeg nog.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40627
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » wo nov 25, 2020 9:57 am

Sandro schreef:
wo nov 25, 2020 7:43 am
Superman naar Movistar. Grappig, in die Movistar documentaire werden er harde woorden over en weer gezegd :smile-ajax.gif: (maar ik snap ook wel dat dat er verder niet toe doet)
Ze hebben straks in ieder geval weer een heel leger kopmannen die goed genoeg zijn om voorin mee te rijden maar net niet goed genoeg om een grote ronde te winnen. Met een beetje geluk staat dat weer garant voor een spervuur aan aanvallen en tactische plannen die soms dwars door elkaar heen lijken te lopen.

Lopez moeten ze eens serieus op een tijdritfiets gaan zetten. Klimmen kan die jongen wel maar zo gaat 'ie nooit een ronde winnen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » wo nov 25, 2020 10:29 am

Marillion schreef:
wo nov 25, 2020 9:57 am
Sandro schreef:
wo nov 25, 2020 7:43 am
Superman naar Movistar. Grappig, in die Movistar documentaire werden er harde woorden over en weer gezegd :smile-ajax.gif: (maar ik snap ook wel dat dat er verder niet toe doet)
Ze hebben straks in ieder geval weer een heel leger kopmannen die goed genoeg zijn om voorin mee te rijden maar net niet goed genoeg om een grote ronde te winnen. Met een beetje geluk staat dat weer garant voor een spervuur aan aanvallen en tactische plannen die soms dwars door elkaar heen lijken te lopen.
Ja, wat dat betreft past hij prima in het team. Ik verwacht ook weer veel vuurwerk van ze. En waarschijnlijk hier en daar wat contraverse.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40627
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr dec 04, 2020 7:05 pm

Team Sunweb -> Team DSM.

Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de situatie in de reisbranche. Maar dit is een mooie oplossing. DSM was al actief als innovatiepartner. En met de manier van koersen en presenteren heeft het team zichzelf goed verkocht afgelopen seizoen.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » vr dec 18, 2020 1:02 pm

Allemaal onzin, zogenaamd:
Heb je gevloekt? Geroepen dat hij moest wachten?

,,Op een gegeven moment reed ik alleen op de Stelvio, vol in de wind. Dan begint de frustratie. Je weet dat de Giro uit je handen glipt, dat je je voorsprong aan het verliezen bent. Je rijdt zoveel alleen, in de afdaling moest ik veel bijtrappen, ik had al zoveel energie verspeeld voor de laatste klim. Het was harken naar de finish. Ik heb wel in mijn communicatie geroepen dat Jai moest wachten, maar ze zeiden: ‘Nee, Jai blijft in het wiel van Tao’.
https://www.ad.nl/wielrennen/kelderman- ... ~aef044b6/

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40627
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za dec 19, 2020 11:29 am

Wat is er onzin? Natuurlijk had hij persoonlijk graag gehad dat Hindley zou wachten. Daar hebben we deze verklaring niet voor nodig.

Voor de liefhebbers van cyclo-cross: Zondag wat mij betreft de mooiste wedstrijd van het jaar. De Citadel cross van Namen. En het is lang geleden dat er zoveel toppers tegen elkaar gingen strijden. Van der Poel, Van Aert, Pidcock, Iserbyt en Aerts kunnen daar in principe allemaal voor de zege rijden. Start is om 15u!
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » za dec 19, 2020 1:15 pm

Statements als ‘je moet uiteindelijk toch zelf trappen’ zijn onzinnig.

Hij heeft daar gewoon minuten verloren. Was al gesloopt toen de slotklim moest beginnen. Precies wat ik meteen zei dus.

(Behalve dat ik onderschatte dat hij op de beklimming van de Stelvio en in de afdaling ook al flink in het nadeel was t.o.v. Het treintje. Niet alleen in de vallei dus.)

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33283
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » za dec 19, 2020 1:23 pm

Want Kelderman is de enige met perspectief op zijn eigen functioneren?

Natuurlijk gaat hij niet zeggen dat hij sowieso die rit op grote achterstand binnen zou zijn gekomen. Ik denk dat weinig topsporters zich zo 'gewonnen' zouden geven (in de theorie).

Dit 'vergeet' je mee te quoten:
Maar toen nam Ineos ineens over, met Rohan Dennis en Geoghegan Hart. In het begin ging het nog wel, maar hij bleef maar zo hard rijden. Ik zat op mijn limiet, moest ze laten rijden. Vanaf toen was het vechten.’’
De kans dat zowel hij als Hindley het nakijken hadden gehad als Hindley had gewacht was levensgroot aanwezig. En we zullen dat nooit weten. :-)

Jezelf feliciteren met je gelijk, lijkt mij wishful thinking.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » za dec 19, 2020 1:26 pm

Gelijk had ik sowieso. Het is namelijk een no-brainer. Daar gaat het niet om.

Ik vond het wel verhelderend om te lezen hoe Kelderman dit heeft beleefd. En we weten nu ook dat Kelderman tijdens de rit heeft gevraagd om Hindley te laten wachten. Dat zet de langsscheurmanoeuvre in een nog kwader daglicht.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » za dec 19, 2020 3:59 pm

Jöhnk schreef:Gelijk had ik sowieso. Het is namelijk een no-brainer. Daar gaat het niet om.

Ik vond het wel verhelderend om te lezen hoe Kelderman dit heeft beleefd. En we weten nu ook dat Kelderman tijdens de rit heeft gevraagd om Hindley te laten wachten. Dat zet de langsscheurmanoeuvre in een nog kwader daglicht.
Hahahaha. Laat me niet lachen man. Denk je nou werkelijk dat ie met tempo-beul Hindley voor hem ook maar 1 stap dichterbij Dennis was gekomen? Je hebt zeker zijn afsluitende tijdrit gemist. In 2018 demarreerde Froome op 80 km van de meet en reed zowel in de afzink als in de vallei moederziel alleen en vol in de wind. Dumoulin reed met 6 man erachter en ze kwamen geen stap dichterbij. Als je goed genoeg bent ben je goed genoeg. Als Kelderman een echte kerel is dan had hij het gelaten bij ‘ik was gewoon niet goed genoeg’. Dit gejank van hij wachtte niet op me vind ik echt een zwakte bod en kampioen onwaardig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » za dec 19, 2020 4:19 pm

Het had Kelderman vooral heel veel energie bespaard. Op de slotklim werd hij voorbijgereden door allerlei lui uit de achtergrond, weet je nog?

Dat is ook wat dit interview duidelijk maakt. Hij begon afgepeigerd aan de slotklim. En wat we ook niet goed doorhadden: niet alleen in de vallei had hij te dealen met extra luchtweerstand t.o.v. de concurrentie maar ook bergop en in de afdaling.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » za dec 19, 2020 5:12 pm

Jöhnk schreef:Het had Kelderman vooral heel veel energie bespaard. Op de slotklim werd hij voorbijgereden door allerlei lui uit de achtergrond, weet je nog?

Dat is ook wat dit interview duidelijk maakt. Hij begon afgepeigerd aan de slotklim. En wat we ook niet goed doorhadden: niet alleen in de vallei had hij te dealen met extra luchtweerstand t.o.v. de concurrentie maar ook bergop en in de afdaling.
Ik ga deze discussie niet weer aan. Hij had uitgeruster aan de slotklim kunnen beginnen, maar hij had de giro echt niet gewonnen. Als je op de Stelvio al niet met de besten mee kan dan moet je niet verwachten dat hij op de afsluitende klim opeens gaat vliegen. Hij had hooguit iets minder tijd verloren en dan was Sunweb de goede klassering van Hindley ook kwijtgeraakt. Ik geloof niet zo in de theorieën van uit de wind rijden. Tuurlijk scheelt het, maar uiteindelijk gaat hem om je benen. Dumoulin maakte in 2018 de fout door te wachten op Breichenbach omdat dat zogenaamd zou schelen met een mannetje meer in de afdaling. Uiteindelijk verspeelde hij de giro overwinning ermee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » za dec 19, 2020 5:17 pm

Als je maar een beetje lange afstanden zelf hebt gefietst, is het echt niet lastig in te schatten hoe je zelfs in een afdaling enorm veel energie bespaart als je in iemands wiel kan blijven. Het gaat er niet om of Hindley een gat had kunne dichten, het gaat om hoe veel frisser Kelderman aan een laatste klim was begonnen.

Over de beslissing op het moment zelf ( waar je njet weet hoeveel extra Geoghehan nog zou kunnen of hoe ver Kelderman er doorheen kon zakken) kun je twisten

Dat achteraf Kelderman bij 100% steun waarschijnlijk had gewonnen lijkt ook vrij evident
Daar hebben ook diverse kenners/ profs zich over uitgesproken (oa ten Dam, tankink, T Dekker, Zonneveld)

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40627
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za dec 19, 2020 5:25 pm

Het enige dat je met zekerheid kunt zeggen is dat hij een betere kans had gehad om te winnen wanneer Hindley op hem had gewacht. Meer niet. Maar ik ga die discussie niet nog een keer herhalen. Alle argumenten zijn al meerdere keren aan bod gekomen.

Als je precies wilt weten hoe hij erover dacht tijdens de verschillende momenten raad ik aan om de podcast te luisteren met dit hele interview (In het wiel podcast). Kan ieder een uur lang zichzelf gelijk geven.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33283
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » za dec 19, 2020 5:33 pm

Jöhnk schreef:
za dec 19, 2020 1:26 pm
Gelijk had ik sowieso.
Je hebt het blijkbaar nodig. :aai.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie