De Bruijn: 'die vijftig is voor mij'

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gesloten

Wint De Bruijn alsnog goud

Ja
7
100%
Nee
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 7

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

De Bruijn: 'die vijftig is voor mij'

Bericht door joey » vr aug 20, 2004 1:58 pm

Dat zei Inge de Bruijn gisteren: 'die vijftig is voor mij'. Vanavond tegen de klok van 8 uur weten we of het gelukt is.
Inge wil niet weg zonder GOUD

,,Meer zat er niet in. Dit was het maximale. En ik wilde zo graag...'' Inge de Bruijn liet er geen onduidelijkheid over bestaan: ze ging gisteren voor goud.
Maar op de 100 meter vrije slag moest ze genoegen nemen met het zilver. Inge moest even slikken, voordat ze daar ook tevreden mee was.
De hele dag had De Bruijn zeker geweten dat het mogelijk was om goud te pakken op het koninginnenummer. Het wereldrecord dat de Australische Jodie Henry in de halve finale had gezwommen, had haar geprikkeld. Ze wist van zichzelf dat ze sneller kon, dat ze Henry kon hebben. ,,Heel zeker. Alles voelde goed.''

,,Maar de race was vijf meter te lang'', analyseerde haar coach Paul Bergen. Henry won met een armslag verschil van De Bruijn. ,,We wisten dat het op de laatste meters zou aankomen.''

Twee van haar drie Olympische titels is de gouden koningin van Sydney nu kwijt. Nog eentje heeft ze over, op de 50 meter vrije slag, en die zal ze vandaag, maar vooral morgen in de finale met hand en tand verdedigen. ,,Ik gooi alles uit de kast wat er in zit. Ik wil toch echt weg met één gouden plak. Ik weet dat het zwaar wordt. Kampioen blijven is écht moeilijker dan kampioen worden.''

De Bruijn was gisteren al tot op het bot gemotiveerd en geïnspireerd door Leontien van Moorsel en Pieter van den Hoogenband, die het al lukte om hun titels te prolongeren. Haar coach Bergen weet als geen ander dat de 50 meter vrije slag de specialiteit van De Bruijn is. ,,Die heeft ze bijna elk jaar gezwommen en gewonnen. Dat is vertrouwd. De 100 meters niet.''

In april schatte Bergen nog in dat De Bruijn gisteravond een tijd van omstreeks 52,60 zou kunnen zwemmen. Dat ze er een eind vandaan bleef, wijt Bergen aan zichzelf. ,,Ik had gedacht dat ze de stijgende lijn zou oppakken, maar dat is niet gelukt. Misschien heb ik te veel van haar geëist. Ik acht het ook mijn fout dat ze op de 100 vlinder geen goud won: ik heb haar verkeerde opdrachten meegegeven.''

Bergen denkt dat de grootste kansen van De Bruijn sowieso op de 50 meter liggen. ,,Op de 100 vlinder had ze zondag meer kansen op goud dan nu op de 100 vrij. Maar ze komt in de laatste meters ietsjepietsje tekort. Dat komt doordat ze in de afgelopen vier jaar minder heeft getraind dan in de periode voor Sydney. Het laatste jaar heeft ze hard gewerkt, maar misschien net te kort voor goud en een wereldrecord. Op de 50 mag dat geen probleem zijn.''

Maar wat hij nog belangrijker acht: De Bruijn ruikt bloed. Ze heeft nog geen goud en dat wil ze per se. ,,Ze zal zich desnoods doodvechten.''

Cruciaal is hoe ze de nacht doorkomt. Gisteravond werd het laat. Na de medailleceremonie moest ze naar de dopingcontrole en uitzwemmen. Daarna wilde ze nog even haar familie zien. Pas ver na haar wedstrijd lag De Bruijn in bed.

,,Ze herstelt minder makkelijk dan een paar jaar geleden'', zei Bergen. ,,Dat maakte de training moeilijker, maar nu ook zo'n nacht. Voor een zwemster op haar leeftijd (De Bruijn wordt dinsdag 31, red.) en met het competatieve veld hier, kan dat net het verschil maken.''
www.ad.nl

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » vr aug 20, 2004 2:29 pm

Is de finale niet zaterdagavond??
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr aug 20, 2004 2:30 pm

Nee vanavond. Er is geen halve finale.

Gebruikersavatar
Marco
AT EC 2004 winner
Berichten: 3751
Lid geworden op: za okt 11, 2003 12:16 pm

Bericht door Marco » vr aug 20, 2004 2:32 pm

joey schreef:Dat zei Inge de Bruijn gisteren: 'die vijftig is voor mij'.
Als dat niet lukt, mag de interviewer dan dit keer wél kritiek leveren? Ik vond dat gister nogal zwakjes van Inge. En zilver is geen goud, ongeacht de tegenstand. Gouden randjes vind ik ook gezeur.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr aug 20, 2004 2:36 pm

Marco schreef:Als dat niet lukt, mag de interviewer dan dit keer wél kritiek leveren? Ik vond dat gister nogal zwakjes van Inge. En zilver is geen goud, ongeacht de tegenstand. Gouden randjes vind ik ook gezeur.
Dat viel mij ook op. Zowel De Bruijn als VD (200 meter) wilden ons doen geloven dat zilver ook prachtig was. Zo is het natuurljk niet, voor een regerend Olympisch Kampioen telt alleen goud.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » vr aug 20, 2004 2:48 pm

Inge was oprecht blij met deze zilvere medaille en als die teletubbie reporter dan gaat doorzeuren over het feit dat het geen goud is, tja, dan kan ik mij voorstellen dat je daar van baalt. Maar wij Nederlanders verwachten alleen maar het beste en minder dan dat telt niet. Als je ziet hoeveel medailles we halen met een landje van 16 miljoen inwoners dan is dat bewonderingswaardig. Maar nee, wij zeuren altijd dat het meer moet. Ik word daar een beetje moe van.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
martijn401
Berichten: 2595
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 11:23 am

Bericht door martijn401 » vr aug 20, 2004 2:52 pm

joey schreef:Nee vanavond. Er is geen halve finale.

Zwemmen 20-8-2004

20 augustus
50m vrij dames Inge de Bruijn, Marleen Veldhuis
09.00 uur series
19.20 uur halve finales

4x100m wissel dames Madelon Baans, Inge de Bruijn, Marleen Veldhuis, Stefanie Luiken
11.06 uur series


Zwemmen 21-8-2004

21 augustus
50m vrij dames Inge de Bruijn, Marleen Veldhuis
18.30 uur finale

4x100m wissel dames Madelon Baans, Inge de Bruijn, Marleen Veldhuis, Stefanie Luiken
19.06 uur finale

http://www.nos.nl/os2004/programma/nede ... en.html#20

Gebruikersavatar
Marco
AT EC 2004 winner
Berichten: 3751
Lid geworden op: za okt 11, 2003 12:16 pm

Bericht door Marco » vr aug 20, 2004 3:21 pm

Raymon schreef:Als je ziet hoeveel medailles we halen met een landje van 16 miljoen inwoners dan is dat bewonderingswaardig. Maar nee, wij zeuren altijd dat het meer moet.
Ja, als je het totaal bekijkt, doet NL het goed, maar ik mag toch hopen dat onze topatleten ook het hoogste nastreven. Alles daaronder moet dan wel een teleurstelling zijn, lijkt mij.

Als bv. de hockeyheren de finale nipt verliezen, dan hoop ik wel dat ik een speler voor de camera zie die flink stuk zit. Dan mag hij best afsluiten met 'ach, zilver is ook mooi', maar in eerste instantie verwacht ik wel dat de teleurstelling overheerst. Misschien dat die teletubbie daarom ook begon te zeuren. Vaak hoeft die interviewer niet eens te vragen naar teleurstelling, de beelden spreken immers voor zich. Nu was dat bepaald niet het geval, dat verbaasde mij (ook).

Ik wil niet zeggen dat de Bruijn uiteindelijk niet tevreden mag zijn met zilver, natuurlijk moet ze er trots op zijn, maar dat besef komt vaak later. We hebben het wel over de OS...

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » vr aug 20, 2004 3:28 pm

Misschien weet ze zelf wel dat ze simpelweg niet snel genoeg is. Die vlinder mislukte al en daar baalde ze wel heel stevig van, voor de camera. Ze zegt heel open dat ze gewoon net te kort kwam en dat een ander beter was en dat ze de 50 'zeker weten' wel zal pakken. Maar die verslaggever zal ook niet zeggen: Jammer Inge, maar die Australische was net even beter, maar zilver is ook mooi! Dan zal Inge wel zeggen dat ze baalt van die paar meter en dat inderdaad zilver mooi is, maar dat ze ook een gouden wil. Op die manier benader je een sporter veel beter mijn inziens.

Maar ik ken geen topsporter die niet baalt van het niet halen van het hoogste. Behalve P. vd Hoogenband na de 50 meter. Dat vond ik eigenlijk stuitender.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Marco
AT EC 2004 winner
Berichten: 3751
Lid geworden op: za okt 11, 2003 12:16 pm

Bericht door Marco » vr aug 20, 2004 3:40 pm

Vond ik ook niet zo slim van VDH. Tot diep in de nacht met Willem Pils en de rest zitten borrelen, terwijl je de volgende dag nog aan een Olympische wedstrijd mee mag doen. Mag, ja. Als je geen motivatie hebt, trek je dan terug...
Op die manier benader je een sporter veel beter mijn inziens.
Dat leren ze niet op de School voor Journalistiek...;)

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr aug 20, 2004 4:35 pm

Marco schreef:Vond ik ook niet zo slim van VDH. Tot diep in de nacht met Willem Pils en de rest zitten borrelen, terwijl je de volgende dag nog aan een Olympische wedstrijd mee mag doen. Mag, ja. Als je geen motivatie hebt, trek je dan terug...
Later zal hij er wel spijt van krijgen. Ontzettend dom natuurlijk. De kans op een Olympische medaille laten lopen... onprofessioneel. Dat zal Thorpe of Phelps niet overkomen. :nooo:

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » vr aug 20, 2004 6:03 pm

joey schreef:
Marco schreef:Vond ik ook niet zo slim van VDH. Tot diep in de nacht met Willem Pils en de rest zitten borrelen, terwijl je de volgende dag nog aan een Olympische wedstrijd mee mag doen. Mag, ja. Als je geen motivatie hebt, trek je dan terug...
Later zal hij er wel spijt van krijgen. Ontzettend dom natuurlijk. De kans op een Olympische medaille laten lopen... onprofessioneel. Dat zal Thorpe of Phelps niet overkomen. :nooo:
Die zitten vast aan miljoenencontracten. Ik vind het wel mooi van VdH. Wie had nou verwacht dat-ie vier jaar geleden zou winnen?En nu flikt-ie het mooi weer.

De man is een legende en dat dient gevierd te worden. Hij heeft lang genoeg voor een schijntje voor z'n sport geleefd.

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » vr aug 20, 2004 7:33 pm

Hij zat er met zijn hoofd niet bij, had geen zin, ik neem het hem niet kwalijk, man , hij heeft op het koningsnummer zijn titel geprolongeerd, diep respect.

Ik neem het hem dan niet kwalijk, dat hij er de volgende dag geen zin heeft om die 50 meter ook te gaan zwemmen.

Wat deze man geflikt heeft is geweldig, zoals Steef zei: hij is een legende.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » vr aug 20, 2004 7:49 pm

Ik denk eerder dat Pieter besefte dat hij een enkele reele kans maakte op een medaille op de 50 meter, met mannen als Hall jr en Shoeman in het water. Zijn start is gewoon niet explosief genoeg.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » vr aug 20, 2004 10:02 pm

Steef schreef: Die zitten vast aan miljoenencontracten. Ik vind het wel mooi van VdH. Wie had nou verwacht dat-ie vier jaar geleden zou winnen?En nu flikt-ie het mooi weer.

De man is een legende en dat dient gevierd te worden. Hij heeft lang genoeg voor een schijntje voor z'n sport geleefd.
Hij had toch ook een dag later kunnen feesten, ik vond het niet proffessioneel van hem om lachend voor de camera te gaan staan na zn uitschakeling op de 50 meter, vaak pakt ie daar ook wel een medaille op als is het wel zn zwakste afstand. Maar zoals Joey al zei, dit zou Thorpe en Phelps niet zijn overkomen.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » za aug 21, 2004 5:45 pm

En weer een gouden plak voor de Nederlanders. Hoera!
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za aug 21, 2004 6:00 pm

En de vijftig was voor haar!!! :xyxthumbs: :cheer:

Prachtige race, grote voorsprong. En wat een vreugde. :cheer:

Steef, VDH leeft niet van een uitkering hoor. Die jongen verdient een hoop geld met zwemmen. Waarom dacht je dat hij nog vier jaar doorgaat?

Frank zegt dat VDH de start niet heeft voor goud op de 50 vrij, maar vier jaar geleden pakte hij mooi een medaille. Had nu ook gekund, want de start van Schoeman was minder dan anders. Laten we het zo zeggen: Thorpe wist ook dat hij op de 100 meter geen Olympisch goud zou winnen, maar dat brons is wel voor hem.

Gesloten