Olympische strijd barst los in Nederland

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33837
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Olympische strijd barst los in Nederland

Bericht door Duke » vr jul 03, 2009 9:30 pm

Olympische strijd barst los in Nederland
Door HANS KLIPPUS

ROTTERDAM/ AMSTERDAM - Nederland neemt vandaag een nieuwe stap op weg naar de Olympische Spelen van 2028. Een stad, die volgens de regels van het IOC de organisatie op zich dient te nemen, is echter nog niet aan het ambitieuze project gekoppeld.

Twee Nederlandse experts op het gebied van de Olympische Spelen, IOC-erelid Hein Verbruggen en oud-IOC-lid Els van Breda Vriesman, vinden dat niet slim. Hoe eerder je in de internationale sportwereld mooie sier kunt maken met een naam van een stad, hoe beter dat is.

Henk Ovink, directeur nationale ruimtelijke ordening van het ministerie van VROM, heeft ook al aangegeven dat hij het erg laat vindt als de stad pas in 2016 wordt aangewezen. Er moet gebouwd worden of er moeten in elk geval plannen worden gemaakt om te bouwen. ,,Op het gebied van ruimtelijke ordening is een periode van twintig jaar niets. Eigenlijk is 2028 nu al,’’ zei Ovink laatst.

Worden de olympische ambities van Nederland ondermijnd door het poldermodel, waarin vooral de lieve vrede moet worden bewaard? Onzin, vindt NOC*NSF-voorzitter Erica Terpstra. ,,We willen gewoon niet dat de Olympische Spelen in Nederland een speeltje van één stad wordt. Het is een project van het hele land.’’

Als Nederland de Spelen krijgt toegewezen, zullen in de hele Randstad wedstrijden worden gehouden en mogelijk ook nog daarbuiten. Daarom is Terpstra niet blij met de opmerkingen van de Rotterdamse wethouder Lucas Bolsius deze week, waarin hij zijn stad Rotterdam aanprees als olympische organisator. ,,Dat is nou iets dat we juist niet willen,’’ zegt ook André Bolhuis, de gepikeerde voorzitter van de werkgroep Olympisch Plan 2028. Terpstra: ,,We moeten niet de situatie krijgen dat twee of drie steden afzonderlijk van elkaar in het buitenland gaan lobbyen. Dan zouden we als Nederland echt een modderfiguur slaan.’’

Dé oplossing lijkt om de stad maar snel aan te wijzen, zodat duidelijkheid ontstaat. Bolhuis: ,,Volgens mij wordt er een denkfout gemaakt. We hebben het nog over het Olympisch Plan en niet over de Olympische Spelen. Eerst willen we Nederland sportief en het liefst ook maatschappelijk op een hoger niveau brengen. Daarna komen eventueel pas de Spelen aan de orde.’’

Amsterdam en Rotterdam hebben beide interesse om olympische stad te worden, hoewel de hoofdstad met een reactie wacht tot het kabinet vandaag zijn verklaring over het Olympisch Plan heeft afgegeven. Beide steden timmeren al flink aan de weg op topsportgebied.

Hoewel een keuze voorlopig niet wordt gemaakt, spreken enkele betrokkenen zich achter de schermen uit voor Amsterdam. Het genoemde IOC-erelid Verbruggen heeft dat zelfs al openlijk gedaan. ,,Soms lijkt het inderdaad of het voor ons al een verloren race is,’’ reageert Hans den Oudendammer, directeur Rotterdam Topsport. ,,Maar wij willen duidelijk maken dat we ons daar niet zo maar bij neerleggen en dat we aan een goed plan werken. Ik roep nu zeker niet dat we de beste zijn, maar ik hoop wel dat straks de stad met het beste plan wordt gekozen.’’

Olympisch historicus Ton Bijkerk vindt dat niet zonder slag of stoot aan Rotterdam moet worden voorbijgegaan. ,,Amsterdam is weliswaar een toeristische trekpleister en heeft op olympisch gebied de naam, met het Olympisch Stadion inclusief de marathontoren en de vlam erop, maar Rotterdam is op zijn beurt de toegangshaven van heel Europa en geniet daardoor zeker ook bekendheid.’’ Bijkerk wijst er op dat zeker niet altijd de hoofdstad of de bekendste stad van een land wordt uitverkoren voor de organisatie van de Zomerspelen, zoals Barcelona (1992) en Atlanta (1996). Maar in de meeste gevallen is dat wél het geval.
Begroting Londen 2012 bedraagt 10,8 miljard euro
Over de kosten van de Olympische Spelen voor Nederland wordt nog niet gesproken. Dat komt na 2016 wel, zeggen de betrokken instanties. Er zijn extreem hoge bedragen mee gemoeid. Financiële onderzoeken hebben echter uitgewezen dat alle Zomerspelen sinds 1984 winstgevend zijn geweest. Dan wordt uitgegaan van de uitgaven voor de directe organisatie, zonder die voor verbetering van de infrastructuur. De Spelen van vorig jaar in Peking hebben volgens de organisatie een winst opgeleverd van 120 miljoen euro.

De begroting voor de komende Zomerspelen, 2012 in Londen, is nu al vier keer hoger dan was gepland: 9,3 miljard pond (zo’n 10,8 miljard euro). Dat is inclusief alle bouwprojecten en de kosten van de nieuwe infrastructuur. Het grootste deel wordt door de staat bekostigd en verder draagt de stad Londen bij en wordt geput uit de opbrengsten van de nationale loterij.

Nederland moet nu eerst de financiën bij elkaar zien te krijgen om de beoogde doelen tot 2016 te kunnen bereiken. Minimaal is een investering in de beginperiode van 90 miljoen euro per jaar nodig. Tegen het einde van deze fase, in 2016, wordt dat 800 miljoen euro.

Heel Nederland moet uiteindelijk worden opgetrokken naar olympisch niveau
Met de steun die het kabinet vandaag voor het Olympisch Plan 2028 zal uitspreken, wordt fase 1 (‘de onderzoeksfase’) van het project afgesloten.

Het tweede deel is de ‘opbouwfase’ en die loopt tot en met 2016. In die periode is het de bedoeling dat ‘heel Nederland naar olympisch niveau’ wordt opgetrokken en dat gaat veel verder dan sport alleen. ,,Ik zie NOC*NSF in de rol van coach, om van zestien miljoen mensen één sterk Nederlands team te maken,’’ zegt de voorzitter van de sportkoepel, Erica Terpstra.

Er zijn door NOC*NSF als aanjager samen met de ministeries van VWS, Economische Zaken en VROM acht ambities opgesteld op het gebied van topsport, breedtesport, sociaal-maatschappelijke effecten, welzijn, economie, ruimtelijke ordening, organisatie van evenementen en media-aandacht.

Die doelen bewerkstelligen is nu het belangrijkste doel, dat later mogelijk kan uitmonden in het verkrijgen van de organisatie van de Olympische Spelen in 2028 of zelfs 2032. Alle betrokkenen bij het Olympisch Plan beseffen dat de kans dat het immense sportevenement aan Nederland wordt toegewezen, niet groot is. De concurrentie zal enorm zijn.

Wat Nederland betreft moet aan het einde van de tweede fase, in 2016, worden besloten of de uitverkoren stad (Amsterdam of Rotterdam) kandidaat wordt gesteld voor de organisatie van de Olympische Spelen en de Paralympics.

Als Nederland besluit fase 3, de ‘kandidaatfase’, in te gaan, zal waarschijnlijk in 2018 of 2019 de officiële aanmelding bij het IOC volgen. In 2021 wordt dan de stad voor 2028 aangewezen.
www.sportwereld.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

eb
Berichten: 295
Lid geworden op: vr jul 16, 2004 4:15 am

Re: Olympische strijd barst los in Nederland

Bericht door eb » di aug 04, 2009 2:41 pm

Ik begrijp echt niet waarom Nederland coute co coute die Spelen wilt hebben.
Ik bedoel er is hard geld nodig voor andere zaken die voorrang hebben en nog
vind men dat de Spelen als prestige object maar voorrang moet hebben. :excited.gif:

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Olympische strijd barst los in Nederland

Bericht door beelzebub » di aug 04, 2009 3:31 pm

Ik vind het een uitgelezen mogelijkheid om de infrastructuur hier eens flink te upgraden. De A3 eindelijk aanleggen, A6-A9 aansluiten, een derde ring om Amsterdam, een nationaal topsportcentrum, een groot 50 meter zwembad in Amsterdam of Rotterdam, de wielerbaan bij Sloten een flinke upgrade geven, een heel nieuw olympisch dorp bouwen tussen de 'tentakels' Amsterdam Z.O. en Amstelveen en daarna als studenwoning of starterswoning op de markt zetten, een luchthaven in zee....

Buitenlanders lachen om dat ene uurtje wat je tussen Rotterdam en Amsterdam moet reizen. Als je wat minder budget hebt kun je de faciliteiten makkelijk verdelen over de gehele randstad en zelfs de rest van Nederland. Zeilen kan op het IJsselmeer, mooie kans voor Enkhuizen, Lelystad of Sneek. De marathon kan in Rotterdam, de triathlon in Almere, tennissen en roeien in het Amsterdamse bos, de wegwedstrijd wielrennen in Limburg, honkballen in Haarlem, basketballen in Ahoy, zwemen in Eindhoven. De paarden, boksen, turnen, tafeltennis en volleybal breng je onder in de RAI. Voetballen kan in de bestaande stadions.

Dan hoef je maar 1 stadion te bouwen voor de grootste olympische sport: atletiek. En misschien voor sport nr 2 zwemmen als Eindhoven niet voldoet.

Noem me een visionair of een dromer. Ik spreek jullie over 10 jaar. :00000946.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Olympische strijd barst los in Nederland

Bericht door Giacomo Puccini » di aug 04, 2009 5:37 pm

Nederland is te klein voor de stadions en hallen die gevraagd worden voor dit evenement. Kijk maar naar het lijstje van sportaccomodaties via onderstaande link. En dat was 2008, dus dat moeten wij flink gaan overtreffen. Die hallen worden met gemeenschapsgeld gebouwd, zitten één keer vol en staan vervolgens 30 jaar weg te roesten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sportaccom ... pelen_2008

Verder is onze infrastructuur veel te klein. Een stad als Amsterdam is zonder Olympische spelen al te klein, alles is bij ons miniscuul en ouderwets van opzet. Onze hotels, winkels, stations, wegen, etc zijn kneuterig, vaak nog gedateerd ook en te kleinschalig. Natuurlijk zou het prachtig zijn als met de Spelen in zicht dit allemaal gaat verbeteren, maar ik denk dat we erg onderschatten wat er allemaal bij komt kijken en hoe Nederland op zijn kop komt te staan. Van mij mag het hoor, maar Nederland zal 10 jaar overhoop liggen en enkel in het teken staan van de Spelen. Zelfs in London en met name in de rest van Engeland wordt erg geklaagd over al het geld dat in de Spelen wordt gepompt. Dat gaat in Nederland dan helemaal een fiasco worden, alles valt bij ons altijd 10 keer duurder uit en dat is koren op de molen voor kleinburgelijke volkspartijtjes.

Ik zou inzetten op een WK voetbal samen met Belgie, dat is het hoogst haalbare. De voetbalstadions zullen tenminste nog benut worden, want voetbal is met name in Nederland een sport die grote publieksaantallen trekt. Op termijn zie ik Ajax en Feyenoord wel 70-80 duizend toeschouwers trekken en de subtoppers 40.000. Waarschijnlijk lukt een WK voetbal ook niet en kun je hopelijk nog eens een keer een EK in de wacht slepen, wat ook heel mooi is!
Ajax!

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Olympische strijd barst los in Nederland

Bericht door Daily Blind » di aug 04, 2009 7:08 pm

eb schreef:Ik begrijp echt niet waarom Nederland coute co coute die Spelen wilt hebben.
Ik bedoel er is hard geld nodig voor andere zaken die voorrang hebben en nog
vind men dat de Spelen als prestige object maar voorrang moet hebben. :excited.gif:
Het levert veel geld en banen op en daarnaast heeft het land er ook op gebied van infrastructuur er veel baat bij.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Olympische strijd barst los in Nederland

Bericht door brigade zuid » di aug 04, 2009 7:09 pm

Een stad als Barcelona bijv. heeft veel profijt gehad van de OS. Het lijkt me eerlijk gezegd fantastisch als zoiets in Nederland georganiseerd wordt.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Olympische strijd barst los in Nederland

Bericht door Daily Blind » di aug 04, 2009 7:13 pm

brigade zuid schreef:Een stad als Barcelona bijv. heeft veel profijt gehad van de OS. Het lijkt me eerlijk gezegd fantastisch als zoiets in Nederland georganiseerd wordt.

Mij ook.. lijkt me leuk werk! Vorig jaar door omstandigheden Beijing net misgelopen..

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47907
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Olympische strijd barst los in Nederland

Bericht door peter » di aug 04, 2009 7:40 pm

Lijkt me ook erg leuk. Ruimtelijk is het geen probleem volgens de experts (en die ben ik geneigd te geloven :hypocrite.gif: )

Plaats reactie