Rugby

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Rugby

Bericht door zeux » vr okt 20, 2023 8:02 pm

Hup All Blacks!
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Rugby

Bericht door zeux » vr okt 20, 2023 9:08 pm

Geloof niet dat het nog spannend gaat worden.

Maarrr, waarom heeft Rugby geen specialized left foot kicker voor de kicks dicht tegen de rechterlijn aan?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Rugby

Bericht door raymon » za okt 21, 2023 9:30 pm

Zuid Afrika maakt heel erg veel fouten tegen Engeland. Ze moeten het heel snel omdraaien anders gaan ze eruit. De Engelsen zijn stug maar zie er weinig finesse in.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Rugby

Bericht door zeux » za okt 21, 2023 9:35 pm

Scrappy wedstrijd, of niet?

Ze liggen continu op de grond…

En ik blijf niet snappen waarom ze zo ‘snel’ kicken.

(en waarom wie een fout maakt vind ik ook moeilijk te volgen…)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Rugby

Bericht door raymon » za okt 21, 2023 9:39 pm

Ik heb er verder ook geen verstand van hoor hahaha.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Rugby

Bericht door zeux » za okt 21, 2023 9:40 pm

raymon schreef:Ik heb er verder ook geen verstand van hoor hahaha.
Ze hebben je wel gehoord. Afbeelding
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Rugby

Bericht door raymon » za okt 21, 2023 9:40 pm

En net nu ik het typ scoren ze een try
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

columbus
Berichten: 5349
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Rugby

Bericht door columbus » za okt 21, 2023 9:40 pm

Hèhè. Kom op! Afrika!!

columbus
Berichten: 5349
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Rugby

Bericht door columbus » za okt 21, 2023 9:50 pm

Fuck! Spannend!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Rugby

Bericht door zeux » za okt 21, 2023 9:54 pm

zeux schreef:
raymon schreef:Ik heb er verder ook geen verstand van hoor hahaha.
Ze hebben je wel gehoord. Afbeelding
England out!

Wat een turnaround. Ineens kwamen de zuid-afrikanen tot leven. Thanks to Raymon. ;-)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

columbus
Berichten: 5349
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Rugby

Bericht door columbus » za okt 21, 2023 9:54 pm

JAAAAAAH!!! Man man man wat een pot weer!

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: Rugby

Bericht door ferry » za okt 21, 2023 10:51 pm

Geen geweldige pot, dat kwam ook een beetje door de (weers)omstandigheden, maar wel spannend. Ik had het idee dat ZA Engeland iets heeft onderschat, en moeite had om die mindset om te draaien in de wedstrijd. ZA heeft natuurlijk ook al een serie zware wedstrijden gehad, zwaarder dan Engeland.
De Engelsen liepen trouwens ook weer lekker te miepen tegen de scheids. Hadden ze bij Nigel Owens niet hoeven doen :smallgrin.gif: Jammer dat die man gestopt is, kleurrijk figuur.

columbus
Berichten: 5349
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Rugby

Bericht door columbus » za okt 21, 2023 11:47 pm

zeux schreef:
za okt 21, 2023 9:35 pm
En ik blijf niet snappen waarom ze zo ‘snel’ kicken.

(en waarom wie een fout maakt vind ik ook moeilijk te volgen…)
Het kicken is vooral een tactische keuze, een manier om terrein te winnen zeg maar. Vanavond zag je goed dat Engeland veel meer een kicking game in zich heeft, waar Zuid Afrika vooral vanuit een scrum (en daarna uit kicken) terrein winst probeert te boeken. Nu waren de Engelsen in de eerste helft echt goed met hun voorwaartsen en hun game play met het kicken.

Maar wat een wedstrijd weer, de reserves van ZA maakten het verschil. Vooral Nche, de wissels van Engeland waren toch minder. Wat een veerkracht ook, er tot in de laatste seconden in blijven geloven en vasthouden aan je tactiek. Al zat de beslissing van de scheidsrechter bij de laatste scrum penalty zeker niet tegen.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13759
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Rugby

Bericht door Jinne » zo okt 22, 2023 9:01 am

Gelukkig. Affiche voor de finale is nu veel aantrekkelijker. Voor het eerst dat er twee nummers 2 uit de poule fase in finale staan?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Rugby

Bericht door Marillion » zo okt 22, 2023 9:06 am

columbus schreef:
za okt 21, 2023 11:47 pm
....
Maar wat een wedstrijd weer, de reserves van ZA maakten het verschil. Vooral Nche, de wissels van Engeland waren toch minder. Wat een veerkracht ook, er tot in de laatste seconden in blijven geloven en vasthouden aan je tactiek. Al zat de beslissing van de scheidsrechter bij de laatste scrum penalty zeker niet tegen.
Ja, zo kan het dus ook. De mentale kracht is net zo belangrijk als de fysieke kracht.

Hopelijk is de finale straks net zo spannend als een aantal wedstrijden die we al hebben gezien. Een wedstrijd tussen twee grootmachten. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Rugby

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo okt 22, 2023 9:20 am

Heerlijk om naar te kijken, al is het voor mij als relatieve leek lastig om te zien waarom penalty kicks worden uitgedeeld.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Rugby

Bericht door Marillion » zo okt 22, 2023 10:08 am

Ja, met name rondom scrums mis ik dat ook wel eens.
Nil volentibus arduum

columbus
Berichten: 5349
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Rugby

Bericht door columbus » zo okt 22, 2023 10:29 pm

No worries, de scrum is al jaren voer voor veel discussie binnen het rugby. Ik volg het spelletje nu een kleine 10 jaar en nog snap er ik soms niets van, ook niet in een herhaling. De regels zijn ook best veel veranderd. In theorie is het best makkelijk :) Bij een scrum zijn er een paar regels, maar de voornaamste is toch recht vooruit duwen, pas gaan duwen op het moment dat de bal in de scrum wordt gerold en blijven 'staan'. In de praktijk is het lastig zat, zeker voor een scheidsrechter want die moet op al die dingen letten. En je hebt dan ook nog de spelers die er het beste uit proberen te halen. Laat je dus als tegenstander een scrum instorten, of je duwt niet rechtuit dan krijg je een penalty en is dat op schotafstand dat wordt er tussen de palen gekicked.

Er was gisteren een scrum met Nche in de eerste rij, die was fantastisch. De bal werd ingebracht door Engeland maar ZA won de scrum, dat zie je echt niet vaak tegenwoordig. Ik zag overigens een nabeschouwing van de wedstrijd, daar hadden ze het ook over de scrum en vroegen zich af of de scrum, met de penaltys, niet een te grote rol gaat spelen in de spelopvatting.

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Rugby

Bericht door wimpey » ma okt 23, 2023 9:36 am

Goede uitleg, Columbus. :biggthumpup.gif: Ik zit nu actief / passief 35 jaar in de sport, maar het is en blijft een kwestie van kleine marges v.w.b. de (lastige) regels... Etzebeth kreeg een penalty tegen voor off-side. 1e helft. De 9 (Mitchell) had z'n handen op de bal. De laatste Engelsman in de ruck (Earl - goede speler) had z'n handen op de grond. Volgens de regels is de bal dan vrij. Maar de ref zag het anders... De regels zijn heel lastig.

Bizarre pot. Engeland speelde 10 man rugby. Hun 1e center (Tuilagi) had na een uur de bal nog niet in handen gehad! Ze haalden iedere vorm van tempo eruit. Ze gokten op set piece, fysiek en turnover en dat deden ze 4/5e van de wedstrijd perfect. Gladde bal door de regen, bal de lucht in en je zag dat hun back 3 het "aireal" overwicht had. Zijn langer en timeden beter. Hun game plan was gewoon: niet passen. Want als je dat doet krijg je de rush defence van de Bokken. En daar kan Engeland zich niet onderuit spelen...

Bokken waren extreem zwak, er lijkt er een aantal compleet doorheen te zitten, na zware groep + Frankrijk. Kitshoff, Etzebeth, Kolisi, Vermeulen, Willemse zwaar onvoldoende. Reinach en Libbok waren het helemaal kwijt. Dus ik heb me 60-65 minuten zitten opvreten. En toen ineens won ZA die Engelse scrum op eigen lijn. Dat was de omslag. Verschil werd gemaakt door squad depth. De bank maakte SA heel veel sterker. En Engeland heel veel zwakker.

Ox Nche (motto: salads don't win scrums, cakes do), Vincent Koch slachtten Sinckler en Genge compleet. Dat leidde tot 4 scrum penalties. Wissel Pollard met perfecte line kick. Wissel Fourie die meters pakt na de line-out. En wissel Snyman die de try drukt. En Pollard die dus die penalty erdoor rost, net op Engeland's helft. Stalen zenuwen, die gozer.

Dus de gedromde finale. :biggthumpup.gif: En voor de 9e van 10 keer een winnaar van het WK van het zuidelijk halfrond.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Rugby

Bericht door zeux » ma okt 23, 2023 10:04 am

Dank voor wat meer uitleg/context.

Toch: dat kicken. Je levert de bal dan toch feitelijk in? Zag maar zelden dat de eigen partij de bal veroverde na een kick. Ik snap de essentie wel, maar het gebeurde ook op momenten (en plekken) dat ik dacht: huh?
Die finesse van het spel heb ik duidelijk niet in beeld.

(bij Rugby Union - bestaat dat nog? - had je toch altijd de ‘5th tackle’, dat je daarna móést kicken?)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Rugby

Bericht door wimpey » ma okt 23, 2023 11:32 am

zeux schreef:
ma okt 23, 2023 10:04 am
Dank voor wat meer uitleg/context.

Toch: dat kicken. Je levert de bal dan toch feitelijk in? Zag maar zelden dat de eigen partij de bal veroverde na een kick. Ik snap de essentie wel, maar het gebeurde ook op momenten (en plekken) dat ik dacht: huh?
Die finesse van het spel heb ik duidelijk niet in beeld.

(bij Rugby Union - bestaat dat nog? - had je toch altijd de ‘5th tackle’, dat je daarna móést kicken?)
League, Zeux. Dit WK is union. League is met 13 man (scrum zonder flankers), persoonlijk vind ik er niks aan. Maar is nog altijd een grote sport in Engeland en Australie. Betaalt ook beter dan Union.

V.w.b. kicken: territory i.p.v. possession. Het waaide en regende, zwaar veld. Je zag dat beide teams het probleem balbezit graag aan de tegenstander gaven. De Engelsen kickten erg goed. Met regelmaat kregen hun wingers May en Daly nog een handje tegen zo'n hoge bal. Zo won Engeland de 2e bal, hoog op het veld. Loerend op penalties en drop goal kansen.

Komt bij dat Engeland de snelheid en creativiteit (kwaliteit) mist om open rugby, van hand tot hand, te spelen. Ze voerden hun game plan echt zeer goed uit met hun basis, maar hun bank deed ze de das om. Daarom wint ZAF van Engeland en Frankrijk.

Finale is hard to call. NZ heeft 2 zware wedstrijden gehad, ZAF 4. Bij ZAF lopen er een aantal op hun tandvlees. Denk dat ze hun match day 23 gaan opfrissen met een aantal van de 10 man die ze nog achter de hand hebben.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Rugby

Bericht door zeux » ma okt 23, 2023 11:54 am

wimpey schreef:
ma okt 23, 2023 11:32 am
zeux schreef:
ma okt 23, 2023 10:04 am
Dank voor wat meer uitleg/context.

Toch: dat kicken. Je levert de bal dan toch feitelijk in? Zag maar zelden dat de eigen partij de bal veroverde na een kick. Ik snap de essentie wel, maar het gebeurde ook op momenten (en plekken) dat ik dacht: huh?
Die finesse van het spel heb ik duidelijk niet in beeld.

(bij Rugby Union - bestaat dat nog? - had je toch altijd de ‘5th tackle’, dat je daarna móést kicken?)
League, Zeux. Dit WK is union. League is met 13 man (scrum zonder flankers), persoonlijk vind ik er niks aan. Maar is nog altijd een grote sport in Engeland en Australie. Betaalt ook beter dan Union.

V.w.b. kicken: territory i.p.v. possession. Het waaide en regende, zwaar veld. Je zag dat beide teams het probleem balbezit graag aan de tegenstander gaven. De Engelsen kickten erg goed. Met regelmaat kregen hun wingers May en Daly nog een handje tegen zo'n hoge bal. Zo won Engeland de 2e bal, hoog op het veld. Loerend op penalties en drop goal kansen.

Komt bij dat Engeland de snelheid en creativiteit (kwaliteit) mist om open rugby, van hand tot hand, te spelen. Ze voerden hun game plan echt zeer goed uit met hun basis, maar hun bank deed ze de das om. Daarom wint ZAF van Engeland en Frankrijk.

Finale is hard to call. NZ heeft 2 zware wedstrijden gehad, ZAF 4. Bij ZAF lopen er een aantal op hun tandvlees. Denk dat ze hun match day 23 gaan opfrissen met een aantal van de 10 man die ze nog achter de hand hebben.
Thanks, helder. (en twijfelde al op 'Union' klopte. :-) )

Hoe sta jij tegenover Rugby Sevens? Daarmee is rugby 'Olympisch'.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Rugby

Bericht door wimpey » ma okt 23, 2023 12:31 pm

zeux schreef:
ma okt 23, 2023 11:54 am
Hoe sta jij tegenover Rugby Sevens? Daarmee is rugby 'Olympisch'.
Andere tak van sport dan echt rugby. 7s is 2 * 7 minuten op hetzelfde grote veld, 3-mans scrum. Veel rennen en veel lange passes. Goed voor de sport dat het Olympisch wordt. En leuk voor een land als Fiji, dat dan eens olympisch goud kan pakken.

columbus
Berichten: 5349
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Rugby

Bericht door columbus » ma okt 23, 2023 9:16 pm

Ik vind er niet zoveel aan, dat 7s. Zeker op zo'n groot veld vraag ik me af waar ik in hemelsnaam naar zit te kijken. Wat je zegt, echt rugby is het niet. Snap ook niet zo goed waarom dit rugby nu populairder zou moeten maken, voetballen op de OS is toch ook 11x11 en niet 8x8 met een hoop rennen en vliegen? Rugby is 15x15 anders is het geen rugby :):)

columbus
Berichten: 5349
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Rugby

Bericht door columbus » ma okt 23, 2023 9:43 pm

wimpey schreef:
ma okt 23, 2023 9:36 am
Goede uitleg, Columbus. :biggthumpup.gif: Ik zit nu actief / passief 35 jaar in de sport, maar het is en blijft een kwestie van kleine marges v.w.b. de (lastige) regels... Etzebeth kreeg een penalty tegen voor off-side. 1e helft. De 9 (Mitchell) had z'n handen op de bal. De laatste Engelsman in de ruck (Earl - goede speler) had z'n handen op de grond. Volgens de regels is de bal dan vrij. Maar de ref zag het anders... De regels zijn heel lastig.

Bizarre pot. Engeland speelde 10 man rugby. Hun 1e center (Tuilagi) had na een uur de bal nog niet in handen gehad! Ze haalden iedere vorm van tempo eruit. Ze gokten op set piece, fysiek en turnover en dat deden ze 4/5e van de wedstrijd perfect. Gladde bal door de regen, bal de lucht in en je zag dat hun back 3 het "aireal" overwicht had. Zijn langer en timeden beter. Hun game plan was gewoon: niet passen. Want als je dat doet krijg je de rush defence van de Bokken. En daar kan Engeland zich niet onderuit spelen...

Bokken waren extreem zwak, er lijkt er een aantal compleet doorheen te zitten, na zware groep + Frankrijk. Kitshoff, Etzebeth, Kolisi, Vermeulen, Willemse zwaar onvoldoende. Reinach en Libbok waren het helemaal kwijt. Dus ik heb me 60-65 minuten zitten opvreten. En toen ineens won ZA die Engelse scrum op eigen lijn. Dat was de omslag. Verschil werd gemaakt door squad depth. De bank maakte SA heel veel sterker. En Engeland heel veel zwakker.

Ox Nche (motto: salads don't win scrums, cakes do), Vincent Koch slachtten Sinckler en Genge compleet. Dat leidde tot 4 scrum penalties. Wissel Pollard met perfecte line kick. Wissel Fourie die meters pakt na de line-out. En wissel Snyman die de try drukt. En Pollard die dus die penalty erdoor rost, net op Engeland's helft. Stalen zenuwen, die gozer.

Dus de gedromde finale. :biggthumpup.gif: En voor de 9e van 10 keer een winnaar van het WK van het zuidelijk halfrond.
Thanks! Heb mijn best gedaan om het zo simpel mogelijk uit te leggen. Ook omdat ik zelf ook het soms nog lastig vind en met verbazing naar de tv keek en me afvraag "Waarom fluiten ze nu" :)

Engeland speelde in de eerste helft erg goed. Ze wisten de kracht uit de ZA front row te halen en met de lengte in de ploeg bij de hoge ballen maakte dat ze veel ballen wonnen. Het spelletje van de Engelsen is niet zo mijn ding, met dat extra mannetje in de ruck om meer ruimte te creeren... Of het komt omdat ik de Engelse niet zo sympathiek vind :)

Ox Nche is een mooie vent, en erg goed. Dat heeft ZA wel goed voor elkaar, die hebben 8 jongens op de bank die ook basisspeler zijn. M.a.w. ze gaan er niet op achteruit wanneer er gewisseld moet worden. Erg benieuwd naar de finale! Gaat Pollard starten? Libbok is misschien wel een meer sierlijke speler (als dat bestaat in het rugby) maar Pollard heeft zoveel ervaring en is zo steady, wat je zegt, stalen zenuwen. De Klerk nu wel basis? Etzebeth en Kolisi haal je er ook niet zo snel af als starter. ZA hebben al een paar zware weken achter de rug, hoop dat ze het nog 1x kunnen opbrengen want hoop echt dat ze gaan winnen.

Plaats reactie