Wielrennen
Moderator: mods
Re: Wielrennen
Zit Langeveld er niet bij? Volgens Letour.fr wel.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
In een eerdere grote ontsnapping van 15 man met o.a. Sagan en Kittel zaten er geen Nederlanders bij. Voordat het op tv komt gebeurt er ook weleens iets. 

Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent
Ah, achterhaalde info dus...
Salvador Dali
Salvador Dali
-
- AT Toto winner 15/16
Dat is geen kopgroep, dat is het eerste peleton.
29 rijders, wederom volgens letour.fr.
Salvador Dali
Salvador Dali
-
- AT Toto winner 15/16
Had toch iets meer verwacht van de groep der favorieten.
Begreep dat er veel wind tegen stond op de berg, dan valt het spektakel vaal tegen.
Ik heb het slecht zijdelings kunnen volgen. Het is altijd een beetje afwachten met zo'n rit. Met alleen de Aspin was het natuurlijk ook geen zware etappe. Toch zakt Thibaut Pinot er hard doorheen. Er is er altijd wel één die de verwachtingen niet waar kan maken tijdens zo'n eerste bergrit. Ik ben benieuwd of het de overgang naar de bergen was of dat hij gewoon echt niet goed is. Hij was toch een gevaarlijke outsider voor het podium nu hij zijn tijdrit zo heeft weten te verbeteren. De vraag is nu of dat ten koste van zijn klimcapaciteiten is gegaan.
Mooi gereden ook door Van Avermaet. Gewoon aanvallen en kijken of hij de trui zo wat wat langer vast kan houden.
Mooi gereden ook door Van Avermaet. Gewoon aanvallen en kijken of hij de trui zo wat wat langer vast kan houden.

Nil volentibus arduum
Ondertussen is er ook nieuws rondom Kruijswijk. Die jongen is al net zo braaf als de meesten hier want hij heeft gewoon voor 2 jaar verlengd bij Lotto Jumbo. Ik neem aan dat het wel tegen betere voorwaarden is maar hij zal volgend jaar in de Giro dus waarschijnlijk weer niet kunnen rekenen op een sterke ploeg en ploegleiding.
Nil volentibus arduum
Zoveel ploegen zijn er niet met sterkere bezetting bergop.
Deze giro had ie gewoon moeten winnen met deze ploeg, eb met hulp na z'n val had ie het waarschijnlijk ook niet gered.
Deze giro had ie gewoon moeten winnen met deze ploeg, eb met hulp na z'n val had ie het waarschijnlijk ook niet gered.
Ik denk inderdaad dat het in deze specifieke situatie het verschil niet meer had gemaakt. Hoewel het natuurlijk erg prettig was geweest als hij in het dal na die afdaling niet alles zelf had moeten doen. Maar het lijkt me evident dat een sterke ploeg en een ervaren ploegleiding voordelen kan bieden. Dat vergroot gewoon je kans om een keer een grote ronde te winnen. Hij heeft laten zien dat hij de capaciteiten heeft voor zo'n winst. Dan is het zonde als je niet de optimale omstandigheden creëert.
Hopelijk pakken ze het volgend jaar serieus aan met de keuze voor de ploeg. Voor de winst in de Giro en daar ook de mensen voor meenemen. En dan in de Tour lekker op ritten jagen.
Hopelijk pakken ze het volgend jaar serieus aan met de keuze voor de ploeg. Voor de winst in de Giro en daar ook de mensen voor meenemen. En dan in de Tour lekker op ritten jagen.
Nil volentibus arduum
Froome die aanvalt in de afdaling. Ik ben echt met stomheid geslagen.
Het zag er allemaal ook nog wel gecontroleerd uit. Hij stelt dat het niet gepland was maar daar geloof ik eerlijk gezegd helemaal niets van. Hier heeft wel wat voorbereiding ingezeten.

Het zag er allemaal ook nog wel gecontroleerd uit. Hij stelt dat het niet gepland was maar daar geloof ik eerlijk gezegd helemaal niets van. Hier heeft wel wat voorbereiding ingezeten.
Nil volentibus arduum
Kelderman en Poels al door het ijs. Alleen Mollema zit er bij.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Kelderman viel in de afdaling ergens en had toen moeite om er bij de laatste klim bij te blijven. Zou ik nog niet 'door het ijs zakken' willen noemen.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Van die gekke Mollema kan ik toch altijd wel genieten. Het ziet er werkelijk niet uit en hij gaat onderweg wel 10 keer bijna dood maar hij blijft maar aanklampen.
Wat Froome betreft ben ik benieuwd of hij dit nog een keer gaat doen of dat het eenmalig was.

De afdaling van de Peyresourde is niet zo lastig en in die zin relatief geschikt voor dit soort capriolen. Maar het was duidelijk dat hier de nodige voorbereiding aan vast zat want hij wist precies waar hij even terug naar z'n zadel moest en het zag er allemaal wel gecontroleerd uit. De risico's zijn wel enorm voor relatief weinig tijdswinst want met een klein foutje is er geen enkele marge meer voor correctie.
Ik kan me niet voorstellen dat hij dit ook op meer technische afdalingen gaat doen. Zijn moeder zal in ieder geval hopen van niet.
Wat Froome betreft ben ik benieuwd of hij dit nog een keer gaat doen of dat het eenmalig was.

De afdaling van de Peyresourde is niet zo lastig en in die zin relatief geschikt voor dit soort capriolen. Maar het was duidelijk dat hier de nodige voorbereiding aan vast zat want hij wist precies waar hij even terug naar z'n zadel moest en het zag er allemaal wel gecontroleerd uit. De risico's zijn wel enorm voor relatief weinig tijdswinst want met een klein foutje is er geen enkele marge meer voor correctie.
Ik kan me niet voorstellen dat hij dit ook op meer technische afdalingen gaat doen. Zijn moeder zal in ieder geval hopen van niet.

Nil volentibus arduum
Froome, voor mij vooraf al de grote favoriet, dus al heel snel in het geel. Voor menig renner zou dat niet direct een voordeel zijn al zo vroeg in de Tour, omdat je dan na afloop van de etappes telkens veel geïnterviewd wordt, extra dopingcontroles hebt. Daarnaast wordt er van de ploeg verwacht dat ze het voortouw nemen. Maar Sky is dat eigenlijk gewoon en heeft daar precies de renners voor, dus in dit geval zie ik het zeker niet als nadeel voor Froome. Ik beschouw dit als 'Vorentscheidung' voor wat betreft de winst van de Tour.
"Hate it or love it, the underdog's on top".
-
- AT Toto winner 15/16
Ik vond Quintana er bergop frisser uitzien en misschien deed Froome dit ook wel omdat hij aanvoelt dat hij bergop niet de sterkste is.
Ik hoorde Thijs Zonneveld al zeggen dat dit eigenlijk verboden zou moeten worden. Zit wel iets in, want dit is vragen om ernstige ongelukken.Marillion schreef:Van die gekke Mollema kan ik toch altijd wel genieten. Het ziet er werkelijk niet uit en hij gaat onderweg wel 10 keer bijna dood maar hij blijft maar aanklampen.
Salvador Dali
Salvador Dali
Ben ik het niet mee eens. Renners moeten zelf maar bepalen in hoe ze hun fiets onder controle houden. Het ziet er natuurlijk gevaarlijk uit maar het zwaartepunt ligt wel heel laag op deze manier. Daarbij, als het niet gevaarlijk mag zijn kunnen we beter maar helemaal geen afdalingen meer in het parcours opnemen. Gewoon een klim oprijden en met de bus naar beneden.
Ondertussen ging het met Dumoulin vandaag iets beter maar hij moest onderweg wel even een camper bezoeken.
Ondertussen ging het met Dumoulin vandaag iets beter maar hij moest onderweg wel even een camper bezoeken.

Nil volentibus arduum
Inderdaad, als renners bij wijze van spreken achterstevoren op hun fiets willen zitten dan moeten ze dat ook lekker doen. Eigen verantwoordelijkheid.
Maar iets anders, de wielersport staat bekend om de conservatieve houding. Ook op het gebied van bescherming; de fietshelm werd pas laat ingevoerd, helaas na ongelukken met doden tot gevolg. Nu zie je nog geen enkele lichaamsbescherming. Zodra iemand valt dan ligt hij ook meteen helemaal open. Ik verwacht op dat gebied uiteindelijk de nodige ontwikkelingen. Maar zoals altijd bij de wielersport zal het weer traag gaan.
Maar iets anders, de wielersport staat bekend om de conservatieve houding. Ook op het gebied van bescherming; de fietshelm werd pas laat ingevoerd, helaas na ongelukken met doden tot gevolg. Nu zie je nog geen enkele lichaamsbescherming. Zodra iemand valt dan ligt hij ook meteen helemaal open. Ik verwacht op dat gebied uiteindelijk de nodige ontwikkelingen. Maar zoals altijd bij de wielersport zal het weer traag gaan.
- Monkey Tonk
Niks begrijp ik van die Mollema. Waarom valt hij nooit eens aan?Marillion schreef:Van die gekke Mollema kan ik toch altijd wel genieten. Het ziet er werkelijk niet uit en hij gaat onderweg wel 10 keer bijna dood maar hij blijft maar aanklampen.
En dan ook weer dat Froome-ettertje in het geel. Het is dat Frankrijk zo mooi is, anders hield ik het wel weer voor gezien. Wielrennen heeft meer persoonlijkheden nodig. Jongens als Sagan!
Het antwoord op je vraag over Mollema is verrassend simpel. Hij kan waarschijnlijk nog geen 0,1 km/u harder dan het op dat moment gaat. Hij kan dan dus simpelweg niet aanvallen. Als hij toch iets wil proberen zal het in de slotkilometers zijn. Als je op of tegen je limiet aan het rijden bent kun je een versnelling niet zo lang volhouden. Daarna krijg je een terugslag. Doe je dat bergop op 10km van de finish en ben je niet sterk genoeg is de kans groot dat je tijd verliest.
Zou hij dat wel willen moet hij zijn klassement opgeven en eerder tijd laten lopen. Dan krijgt hij ruimte voor een vroege aanval en zou hij voor een rit kunnen gaan. Maar de doelstelling van Mollema en zijn team is om een top 10 te rijden. Dat is voor het publiek niet spectaculair maar het brengt een dusdanige hoeveelheid World Tour punten op dat teams en renners daar toch voor kiezen. Want World Tour punten zijn nodig om zeker te zijn van startrecht in deze koersen en het aanblijven van sponsors. Als je niet scoort komt het voortbestaan van de ploeg dus in gevaar. Probleem is dat de huidige puntentelling dit in de hand werkt, kijk maar:
Zou hij dat wel willen moet hij zijn klassement opgeven en eerder tijd laten lopen. Dan krijgt hij ruimte voor een vroege aanval en zou hij voor een rit kunnen gaan. Maar de doelstelling van Mollema en zijn team is om een top 10 te rijden. Dat is voor het publiek niet spectaculair maar het brengt een dusdanige hoeveelheid World Tour punten op dat teams en renners daar toch voor kiezen. Want World Tour punten zijn nodig om zeker te zijn van startrecht in deze koersen en het aanblijven van sponsors. Als je niet scoort komt het voortbestaan van de ploeg dus in gevaar. Probleem is dat de huidige puntentelling dit in de hand werkt, kijk maar:
2 ritten winnen staat dus in punten gelijk aan de 11e plaats in het klassement. Natuurlijk brengt ritwinst ook publicitaire waarde mee. Maar duidelijk is dat dit systeem er voor zorgt dat renners en ploegen veel waarde hechten aan een goed klassement. De ploeg wil zekerheid over startrecht en de renner krikt zo zijn marktwaarde op. Want die punten hangen aan de renner en niet aan de ploeg waar hij ze voor heeft behaald.Etappes
1e 20 punten, 2e 10 punten, 3e 6 punten, 4e 4 punten, 5e 2 punten.
Klassement
1e 200 punten, 2e 150 punten, 3e 120 punten, 4e 110 punten, 5e 100 punten, 6e 90 punten, 7e 80 punten, 8e 70 punten, 9e 60 punten, 10e 50 punten, 11e 40 punten, 12e 30 punten, 13e 24 punten, 14e 20 punten, 15e 16 punten, 16e 12 punten, 17e 10 punten, 18e 8 punten, 19e 6 punten, 20e 4 punten.
Nil volentibus arduum
Duidelijk uitgelegd
Qua prijzengeld loont het wel om aan te vallen. Maar volgens mij is het prijzengeld relatief laag en zijn die punten belangrijker. Maar zeker voor de kleinere ploegen is het prijzengeld wel een hele mooie bijvangst lijkt me. Een stukje uit een artikel op metronieuws uit 2015:

En de aanval loont financieel gezien wel, zeker ten opzichte van het klassement. Joaquim Rodriguez, goed voor twee etappezeges en vier dagen in de bolletjestrui, en Romain Bardet, één etappezege, één dag in de bolletjestrui én de meest strijdlustige renner, doen het qua prijzengeld beter dan de twee Nederlanders, die vol voor het klassement gingen.
- Monkey Tonk
Dank voor de goede uitleg. Sport zonder echt te willen winnen. Je moet er maar opkomen. Ik begrijp het wel, maar ik snap er niks van. Zou het trouwens waar zijn? Want hoe kun je nu weten dat hij niet goed genoeg is om aan te vallen, als hij dat nooit probeert? Ik herinner me dit soort rijders niet, maar heb het dan ook jaren niet gevolgd. Zoetemelk, Kuipers, Kneteman gingen allemaal op hun manier voor de winst. Met schitterende overwinningen als gevolg. Moet er niet aan denken dat ze het Mollema-model hadden gevolgd.