Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Sandro

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » vr feb 05, 2016 4:59 pm

Marillion schreef:Voor hetzelfde geld staan er één of twee helemaal nooit meer op. Als ik lees wat er is gebeurd mogen ze binnen deze omstandigheden nog van geluk spreken. Al heeft het natuurlijk forse impact. Voor Degenkolb is het alvast een stevige hindernis voor zijn voorjaar. Geen idee hoe lang hij hier last van zal hebben.
Alle 96 hechtingen eruit bij Giant-Alpecin-renner Haga

Foto: Getty Images

Gepubliceerd: 05-02-16 12:28

Laatste update: 05-02-16 12:28

Chad Haga heeft vrijdag een nieuwe stap in zijn revalidatie gezet. De laatste veertig hechtingen zijn vrijdag uit zijn lichaam verwijderd, twitterde de Amerikaanse renner van Giant-Alpecin.

Haga was het zwaarste slachtoffer van het trainingsongeval eind vorige maand in Spanje. Hij en vijf ploeggenoten werden frontaal aangereden door een Britse automobiliste die op de verkeerde weghelft reed.

De 27-jarige Amerikaan liep letsel op aan nek, gezicht, knie en elleboog. In totaal waren er 96 hechtingen nodig om zijn wonden te dichten.

"Zes in de knie, twee in de elleboog en 88 in mijn gezicht en nek'', somde Haga op. Het is onduidelijk wanneer hij weer kan koersen.

Door: ANP
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo feb 07, 2016 10:48 am

Die is nog wel even bezig met zijn terugkeer.

Goede resultaten ondertussen van Nederlandse renners in Valencia. Poels wint de tijdrit én een lastige heuvelrit waarmee hij vandaag normaal gesproken ook de eindzege zal binnenhalen. En Dylan Groenewegen zette de eerste overwinning voor Lotto Jumbo op de borden door Bouhanni te kloppen. Dat is een stuk eerder dan vorig jaar.

En dan zijn er nog de plannen van Mathieu van der Poel:
Veldrijder Van der Poel wil als mountainbiker naar Olympische Spelen

Veldrijder Mathieu van der Poel wil als mountainbiker meedoen aan de Olympische Spelen van komende zomer in Rio de Janeiro. Hoewel de 21-jarige Nederlander nauwelijks ervaring heeft op de mountainbike, hoopt hij in de komende maanden toch olympische kwalificatie af te kunnen dwingen. "Ik zou dolgraag naar Rio gaan", zegt Van der Poel zaterdag tegen de Belgische krant Het Nieuwsblad. "Ik wil de komende weken mijn eerste wedstrijden als mountainbiker rijden. En niet zomaar. Bedoeling is om een selectie af te dwingen voor de Spelen in Rio de Janeiro."

Van der Poel, die vorige week nog door de Belg Wout Van Aert werd onttroond als wereldkampioen in het veldrijden, hoopt dat zijn gebrek aan ervaring hem geen parten zal spelen bij zijn olympische missie. "Ik heb in het verleden niet echt veel met de mountainbike gereden en zeker niet in wedstrijdverband. Maar een eventuele selectie voor de Spelen werkt motiverend."

'Ideaal doel'
De jonge renner kan ook rekenen op de medewerking van zijn ploeg BKCP-Corendon. "Aan welke wedstrijden hij zal deelnemen ligt nog niet honderd procent vast, maar het lijkt ons een ideaal doel om naartoe te werken", aldus ploegmanager Christoph Roodhooft. "Mathieu zat ook in de voorselectie voor de olympische wegrit, maar probeer maar eens op te boksen tegen al die toppers uit de World Tour. Dit lijkt ons haalbaarder."

In het verleden maakte ook de Belg Sven Nys als veldrijder zijn opwachting in de olympische mountainbikewedstrijd. De tweevoudig wereldkampioen nam deel aan de Spelen van 2008 in Peking en 2012 in Londen.

Bron: nusport.nl
Ik ben benieuwd hoe serieus hij dat gaat oppakken. Kwalificatie zou ik al best knap vinden en het is mijn inschatting dat het vooral om deelname aan de spelen gaat. Het lijkt me onmogelijk om je op zo'n korte termijn op te werken zodat je echt met de wereldtop kan meedoen. Al zal Van der Poel daar wellicht anders over denken.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr feb 26, 2016 2:41 pm

Ok, één zwaluw maakt nog geen zomer maar dit is wel een knappe entree:
Van der Poel wint eerste wedstrijd op mountainbike

Mathieu van der Poel heeft in de eerste echte etappe van de Sunshine Cup 2016 op Cyprus meteen zijn eerste zege als mountainbiker geboekt. De voormalig wereldkampioen veldrijden, die op de openingsdag als tiende eindigde in de korte tijdrit, sprintte vrijdag met succes naar de zege.

De 21-jarige Van der Poel liet na 48,2 kilometer koers de Zwitser Fabian Giger in de smalle straatjes van Lefkara achter zich. De Schot Grant Ferguson finishte als derde. De Limburger heeft zich ten doel gesteld om komende zomer als mountainbiker deel te nemen aan de Olympische Spelen van Rio de Janeiro.

Bron: nusport.nl
01. Mathieu van der Poel (Ned) 49,8km in 1u47'49"
02. Fabian Giger (Zwi) - 1"
03. Grant Ferguson (GBr) - 4"
04. Bartłomiej Wawak (Pol) - 9"
05. Luca Braidot (Ita) - 25"
06. Maxime Marmotte (Fra) - 31"
07. Jaroslav Kulhavy (Tsj) - 35"
08. Nicola Rohrbach (Zwi) - 36"
09. José Antonio Hermida (Spa)
10. Marco Aurelio Fontana (Ita)
En dit is gewoon een sterk deelnemersveld. Kulhavy is bijvoorbeeld Olympisch kampioen.

Kanttekening is dat hij in uitstekende vorm uit het veldrit seizoen komt. Terwijl dit voor mountainbikers pas de eerste schermutselingen van het seizoen zijn. Zeg maar de Tour Down Under voor wegrenners. Maar dan nog is het best knap om zo binnen te komen. Mountainbiken is in Nederland niet groter maar internationaal gezien veel breder dan het veldrijden.
Nil volentibus arduum

Sandro

Bericht door Sandro » vr feb 26, 2016 9:12 pm

Netjes ja. Ik las dat Nys denkt dat van der Poel een goede kans heeft om aan de OS deel te nemen. Maar goed, medailles halen is een heel ander verhaal.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za feb 27, 2016 10:19 am

Als ik zijn start zo zie denk ik inderdaad dat het mogelijk moet zijn om plaatsing af te dwingen. Verder moeten we ons nog niet meteen rijk gaan rekenen. MTB is internationaal echt een sterke sport en de wedstrijden later in het seizoen zijn langer én technisch nog veel lastiger. Maar hij heeft zijn entree in ieder geval niet gemist en dat is belangrijk voor hem. Want als je punten pakt mag je straks verder naar voren starten. En dat is belangrijk omdat het parcours zich er op veel plaatsen niet voor leent om makkelijk in te halen. Smalle en technische passages maken dat je dan soms moet wachten en dan zijn de betere rijders natuurlijk weg.

Hij heeft wel een interessante combinatie. Technisch is hij voor een wielrenner/veldrijder gewoon erg goed. En doordat hij ook op de weg actief is heeft hij ook een aardige duurbasis. En die jongen is gewoon gemaakt om op de fiets te zitten. Ik ga het zeker met veel interesse volgen. Misschien geeft het ook wat meer aandacht voor dit prachtige onderdeel van het fietsen.

Vanmiddag gaan we echter eerst lekker genieten van het Vlaamse openingsweekend met de Omloop het Nieuwsblad. Een paar mannen zijn er niet maar er zijn er altijd genoeg om een mooie koers te maken. Vaak is dit voor mij één van de leukste ritten. Het parcours is selectief maar niet te zwaar waardoor renners durven aan te vallen in plaats van te wachten. En iedereen zit natuurlijk vol met ambitie. Eens kijken of Terpstra wraak kan nemen voor het missen van de winst van vorig jaar. Hij heeft zich tot op heden nog wat weggestoken maar die zal gewoon in orde zijn. Tiesj Benoot is al erg goed en uiteraard is Van Avermaet alweer begonnen met het sprokkelen van ereplaatsen. Die laatste zou ik de overwinning erg gunnen.
Nil volentibus arduum

Sandro

Bericht door Sandro » za feb 27, 2016 10:39 am

Wel jammer dat Stannard, de winnaar van de laatste twee edities, niet mee doet. En de hele Giant Alpacin ploeg. Maar er blijft ondanks dat nog genoeg over.

Sandro

Bericht door Sandro » za feb 27, 2016 5:03 pm

Nou, Marillion, je krijgt wat je wenste. Inderdaad leuk om hem te zien winnen. Als hij wint dan wint hij mooi.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za feb 27, 2016 5:27 pm

Ja, leuk. Ik denk dat er iedere volger daar vrede mee heeft. Een van de weinige die je het hele jaar door ziet en nog met een aanvallende manier van koersen ook.

Hele aardige finale ook vanaf de Taaienberg. Sagan die zich al serieus laat zien. Benoot inderdaad goed. En een mooie rol voor een paar mannen van de vroege vlucht. Gougeard tot het einde er bij en ik denk dat Kai Reus dat misschien ook had gekund als hij niet was lek gereden. Wat heeft die jongen toch altijd een pech. Wel leuk om 'm weer eens in de frontlinie te zien. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Khraa

Bericht door Khraa » za feb 27, 2016 6:23 pm

Wonderlijk dat Lotto zo laat pas ging rijden. Met nog 20 km te gaan had het gat volgens mij nog gedicht kunnen worden.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za feb 27, 2016 8:12 pm

In zo'n koers is het beste er dan vaak wel af. Vroeg in het seizoen, de koude, dokkeren over de kasseien en het passeren van de vele smalle wegen met last van de wind. Dan zitten de sterkste wel vooraan en is er geen geloof meer om terug te kunnen keren en dan ook nog het verschil te kunnen maken. De kopgroep bleef tot op het einde netjes werken. Als ze even hadden getwijfeld was er wellicht nog wel iets meer op gang gekomen.

Terpstra had een wat ongelukkige wedstrijd maar die lijkt me wel in orde. En Boonen is voorlopig nog niet goed. Of hij heeft zich echt bewust stil gehouden om meters te maken. Maar met een beetje geluk krijgt hij wel weer de nodige ruimte de komende weken (samen met Stybar). De vraag is alleen of het dan makkelijker is. Het is comfortabel aanvallen als Boonen in het wiel bij de concurrentie zit.

Na vandaag hoop ik vooral dat Kai Reus nog meer kan laten zien. Ik gun het die jongen zo om nog eens een echt succes te pakken.
Nil volentibus arduum

Sandro

Bericht door Sandro » za feb 27, 2016 8:35 pm

Khraa schreef:Wonderlijk dat Lotto zo laat pas ging rijden. Met nog 20 km te gaan had het gat volgens mij nog gedicht kunnen worden.
Misschien waren ze gewoon niet goed genoeg. Of gokten ze erop dat een andere ploeg het gat zou gaan dichten. Of een combi van beiden; als je voelt dat je niet zo sterk bent dan ben je eerder geneigd om te gokken dat een ander wel zal gaan rijden.

Khraa

Bericht door Khraa » za feb 27, 2016 11:02 pm

Sandro_Calááábro schreef:
Khraa schreef:Wonderlijk dat Lotto zo laat pas ging rijden. Met nog 20 km te gaan had het gat volgens mij nog gedicht kunnen worden.
Misschien waren ze gewoon niet goed genoeg. Of gokten ze erop dat een andere ploeg het gat zou gaan dichten. Of een combi van beiden; als je voelt dat je niet zo sterk bent dan ben je eerder geneigd om te gokken dat een ander wel zal gaan rijden.
'

Ze leken ook Quickstep het te willen laten oplossen. Maar om dan te laat nog iemand mee te laten draaien was wat onzinnig.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo mar 02, 2016 8:12 pm

Kijk, Terpstra is inderdaad dik in orde. Zo liet hij vandaag zien in de op zichzelf niet zo bekende koers GP Le Samyn. In slechte weersomstandigheden met veel regen en kou komt hij solo als winnaar over de streep.

Afbeelding

En als je met zo'n jasje aan bij de finish komt was het echt slecht want dat doen renners niet snel. Mooie opsteker richting de belangrijke koersen in het Vlaamse voorjaar.

Ook mooi werk bij het WK op de baan. De teamsprint staat straks in de finale tegen Nieuw Zeeland!
Nil volentibus arduum

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » do mar 03, 2016 11:48 am

Ik kom zaterdag pas uit m'n winterslaap.

STRADE BIANCHE. :headbang.gif:

Chris

Bericht door Chris » do mar 03, 2016 4:22 pm

Hier ook. De fiets komt uit het nok van het dak. De banden worden opgepompt. Remmen en versnellingen kijk ik even na en ik kan kilometers gaan maken. En daarna duik ik voor de tv. Hersteltraining.
Chris a.k.a Giiser

Khraa

Bericht door Khraa » do mar 03, 2016 4:51 pm

Ik zal ook de banden weer eens gaan vervangen, triathlonstuur demonteren en dan ook weer eens op de fiets.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do mar 03, 2016 8:13 pm

Peter schreef:Ik kom zaterdag pas uit m'n winterslaap.

STRADE BIANCHE. :headbang.gif:
Ja! Nu al een absolute voorjaarsklassieker. Een prachtig en selectief parcours door een wonderschone omgeving. Meer kun je als wielerliefhebber niet vragen.

Vooral de passage van Monte Sante Marie is genieten geblazen. Ik verwacht een mooie koers want er zijn er zat die hun naam echt graag op de erelijst bijschrijven. Ik gok zaterdag op Peter Sagan. Hij heeft zijn kaarten dit jaar echt op het voorjaar gezet en heeft in Vlaanderen al laten zien dat hij dik in orde is. Van Avermaet gaat ook hier weer om de winst meedoen.
Nil volentibus arduum

beelzebub

Bericht door beelzebub » do mar 03, 2016 8:41 pm

Maarre Sagan is toch helemaal niet aerodynamisch. Die heeft zijn haar laten groeien en niet alleen op zijn hoofd. :ajaxsmiley.gif:

Afbeelding
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Sandro

Bericht door Sandro » do mar 03, 2016 8:42 pm

Ik ga voor Sagan in z'n regenboog trui. Denk dat hij dit jaar meer gaat winnen i.p.v. tweede of derde worden.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr mar 04, 2016 8:27 pm

Veel mooier dan winnen in de regenboogtrui op het Piazza del Campo gaat het natuurlijk niet worden. Het is echter de vraag of we dan nog veel van die regenboogtrui zien want als de voorspellingen kloppen gaat het daar morgen regenen. Dan krijg je dit soort plaatjes:

Afbeelding

Over winnen in de regenboogtrui gesproken. Dit was de Giro etappe bij Montalcino van een paar jaar terug.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » vr mar 04, 2016 9:10 pm

Doen er nog Nederlanders mee die kans maken?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr mar 04, 2016 9:37 pm

Nee, daar zou ik niet op rekenen. Lotto Jumbo is er bij met Gesink als kopman, volgens mij doen Boom en Westra mee bij Astana en Poels bij Sky. Van die mannen is op dit moment denk ik alleen Poels in staat om voorin mee te rijden. Die was al goed in Valencia. Alleen heb ik niet zo'n beeld van zijn capaciteiten op de Strade Bianche als het nat ligt. Gevoelsmatig denk ik dat hij daar niet bij de beste zal zijn.

Wat het Nederlandse wielrennen betreft kun je vanaf zondag beter Parijs-Nice gaan volgen. Dumoulin kon daar wel eens een gooi gaan doen naar de zege. Hij is goed in vorm, er is een proloog en zo'n etappekoers van een week ligt hem goed.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za mar 05, 2016 1:51 pm

Voorlopig is het droog en dus stoffig in Toscane.

Afbeelding

Stybar heeft zijn ploeg aan het werk gezet dus de winnaar van vorig jaar heeft zin in een dubbel. Kom maar door met de live uitzending. Ik zit er klaar voor.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za mar 05, 2016 3:39 pm

Spartacus!

Mooi om te zien dat hij er ook echt heel erg blij mee is. Derde keer dat hij deze koers pakt en dus de eerste renner die hier zijn naam aan een strook mag verbinden. Wat een opening van zijn laatste voorjaar.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr mar 11, 2016 7:44 pm

Het loont wellicht de moeite om zaterdag even naar Parijs-Nice te kijken op Sporza. De één na laatste etappe lijkt de rit waar het moet gebeuren voor het klassement:

Afbeelding

Voorlopig is Dumoulin de best geklasseerde klassementsrenner op de 3e plaats maar de verschillen zijn klein. 5 seconden met Geraint Thomas, 13 seconden met Majka en Porte, 14 met Wellens, 15 met Kelderman en 19 met Contador.

De nummers één en twee zakken er wel doorheen dus als hij geen tijd verliest op dit soort mannen is de eindzege gewoon een mogelijkheid. Niet makkelijk maar dit is gewoon een kans. Hopelijk is hij goed genoeg.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie