Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41036
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » di okt 17, 2006 9:30 pm

In het geval van de ronde van Lombardije ben ik het wel met je eens. Het is een prachtige omgeving en het parcours is echt selectief. Er kunnen daar maar weinig mensen winnen.

Milaan San Remo vind ik niet zwaar genoeg. Ok, de omgeving is prachtig maar da's niet genoeg voor mij. Ik wil een selectief parcours zien waar de sterkste renners eigenlijk vanzelf overblijven.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » do okt 19, 2006 6:49 am

AD:
CSC breekt met Basso

PARIJS - CSC beëindigt de samenwerking met Ivan Basso. Teammanager Bjarne Riis van de Deense wielerploeg maakte dit gisteren bekend.

Basso miste dit jaar de Ronde van Frankrijk wegens mogelijke betrokkenheid bij het dopingschandaal rond de Spaanse dokter Fuentes. Hoewel het Italiaanse Olympisch Comité (CONI) zijn naam vorige week zuiverde, wil CSC niet langer met Basso verder.

De 29-jarige Basso had bij de Deense formatie nog een doorlopend contract tot 2008. ,,Het was een moeilijke beslissing, maar we zijn beiden tot de conclusie gekomen dat het beter is als we ieder onze eigen weg gaan,’’ zei Riis gisteren diplomatiek. Het was een publiek geheim dat de relatie tussen Basso en de Deen sterk bekoelde door het dopingschandaal. Nadat Riis zijn kopman een dag voor de start van de Tour de France uit de CSC-formatie moest verwijderen (alle ploegleiders hadde afgesproken geen ‘besmette’ coureurs op te stellen), hadden beiden nog nauwelijks contact met elkaar.

Riis zette ook meteen de verhouding met Basso op scherp door publiekelijk te verklaren dat ‘Ivan zijn onschuld moest aantonen.’ ,,Vrijspraak wegens gebrek aan bewijs is voor mij niet voldoende,’’ zo zei Riis bij herhaling. Basso op zijn beurt weigerde echter mee te werken aan een DNA-onderzoek, waarmee hij wellicht zijn naam had kunnen zuiveren.

Basso reed sinds 2004 voor CSC. Hij stond twee keer op het podium bij de Ronde van Frankrijk, in 2004 (derde) en 2005 (tweede). Na het afscheid van Lance Armstrong had de editie van 2006 dé Tour van Basso moeten worden. Met zijn eindzege in de Giro onderstreepte hij zijn favorietenrol, die hij in de Tour nooit kon waarmaken omdat zijn naam opdook op de lijst van Fuentes.

Riis sprak gisteren nog wel zijn waardering uit voor de prestaties die Basso voor CSC leverde. ,,Ik wil Ivan bedanken voor zijn tijd bij de ploeg en de geweldige resultaten die hij en het team samen hebben behaald. We wensen hem alle goeds voor de toekomst.’’

Basso had al eerder verklaard dat er veel belangstelling voor hem is. Discovery Channel zou hem een aanbieding hebben gedaan en ook Milram zou interesse hebben. Begin volgende week heeft de renner een gesprek met manager Johan Bruyneel van Discovery Channel.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41036
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » do okt 19, 2006 10:16 am

Ik neem aan dat hij naar Discovery gaat. Dan heeft hij een sterke ploeg om zich heen waarmee hij voor de overwinning kan gaan in de grote rondes. Milram is wat dat betreft veel minder.

Toch zou ik graag zien dat het onderzoek in de zaak Fuentes eerst volledig is afgerond en dat de uitslag openbaar is. Basso mocht niet meedoen aan de tour maar vooralsnog is er dus kennelijk helemaal geen bewijs dat hij wat fout heeft gedaan. De ploegen hebben destijd met elkaar afgesproken dat de genoemde renners niet mochten starten. Dan moet er nu ook eerst volledige duidelijkheid zijn over de uitkomst van de zaak.

Volgens mij staat er overigens een fout in het artikel. Men zegt dat hij heeft geweigerd om aan een DNA test mee te werken maar voor zover ik weet wil Basso dat wel doen. Het is Ullrich die dat niet wil.

Gebruikersavatar
Alaindebanaan
Berichten: 2467
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:46 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door Alaindebanaan » vr okt 20, 2006 2:44 pm

Ja maar als hij dat echt zo graag wil, waarom heeft hij dat dan niet al lang gedaan!?!?
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.

En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41036
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » vr okt 20, 2006 3:09 pm

Even gezocht, hij werkt er vooralsnog niet aan mee op advies van zijn advocaat ivm het onderzoek:

,,Ik heb nooit gewerkt met dokter Fuentes''
Op non-actief gezette Ivan Basso doorbreekt de stilte

,,Ik heb niets met 'Operación Puerto' te maken'', zegt Ivan Basso in de Franse sportkrant L'Equipe. ,,Dokter Fuentes? Heb ik destijds wel gezien toen hij ploegarts was bij Kelme, maar nooit mee gewerkt.''

Basso praat voor het eerst over vrijdag 30 juni, de dag vóór de Tourstart in Straatsburg, toen hij 25 minuten tijd kreeg om zijn boeltje te pakken. Van het ene op het andere moment wielrenner af. Basso houdt uiteraard vol dat hij niets met die dopingzaak te maken heeft, hoewel de Spaanse justitie daar midden volgend jaar bij het afsluiten van het onderzoek wel een oordeel zal over vellen.

,,Het Italiaans Olympisch Comité heeft me vorige week donderdag niet vrijgepleit op basis van de 39 pagina's uit het dossier dat de Tourdirectie kreeg op de vooravond van de Tourstart, maar op basis van een vijftigtal pagina's uit het ondertussen 550 bladzijden lijvige dossier van de Operación Puerto. Mijn naam kwam er in terug, onder verschillende pseudoniemen: de ene keer als nummer 2, een andere keer als Basso. Dat kon doen geloven dat ik betrokken was in deze zaak. Rechter Cosenza heeft twee maanden lang hard gewerkt en zich stevig verdiept in mijn persoon. Zijn werk biedt me een garantie.''

Basso heeft ook een uitleg waarom hij voorlopig weigert een DNA-staal af te geven voor een vergelijkende studie van de in Madrid gevonden bloedzakken. ,,Mijn advocaat is niet tegen het principe, maar de situatie is juridisch absoluut niet duidelijk genoeg. Het onderzoek is te troebel.''

Basso vertelt dat hij van die bewuste vrijdag 30 juni tot vorige week donderdag in Lugano zijn ploegmanager Bjarne Riis nooit zag. ,,Vergelijk het met een koppel dat problemen heeft. Het vergt altijd tijd om de brokken te lijmen.''

Na de Girozege zei Riis nochtans dat ze als twee broers waren. ,,Het is aan Bjarne om zich hierover te bezinnen. Ik maakte een fout door die bewuste vrijdag in Straatsburg te zwijgen. Riis dacht dat het aan hem was om te praten. Toch voel ik me niet door hem verraden. Ik onthoud de woorden van ons laatste onderhoud in Straatsburg. Hij had vertrouwen en zei me dat ik 'zijn' renner was.''

,,Als ik nu op de feiten terugkijk, dan had iedereen het beter anders, kalmer aangepakt. Toch bestaat er nog een minieme kans dat ik bij CSC blijf. Ik ben gevraagd door enkele Italiaanse ploegen (o.a. Milram, red.) en Discovery Channel (Johan Bruyneel ontkent, red.) . Maar CSC (waar hij een contract heeft tot 2008,red.) is mijn ploeg.''

Tourzege als revanche

Basso hoopt volgend jaar de Tour te rijden. ,,Dan winnen zou mijn revanche zijn. Ik mis het wielrennen vreselijk en ik heb het gevoel dat de wielerwereld ook mij mist. Ik heb de afgelopen maanden dikwijls aan Marco Pantani gedacht, ook al is zijn uitsluiting in de Giro 1999 en mijn situatie niet vergelijkbaar. Pantani had niet het geluk een familie te hebben.''

Bron: sportwereld.be

Dit interview is van vlak voor de breuk met CSC. Dat stukje is dus inmiddels achterhaald. Verder is het denk ik moeilijk om te oordelen over de situatie. Feit is wel dat er dus inmiddels een rapport ligt van zo'n 550 pagina's waaruit dus kennelijk niks blijkt over het gebruik van doping door Basso.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41036
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » do okt 26, 2006 1:22 pm

Tour 2007: Van Londen naar Parijs

De Tour de France laat in 2007 l'Alpe d'Huez links liggen. De organisatie onthulde donderdag het volledige etappeschema van de 94ste editie van de Ronde van Frankrijk. Ook de Mont Ventoux is niet van de partij, maar befaamde cols als de Galibier en de Aubisque zijn wel opgenomen. In totaal zijn er zes bergetappes, waarvan drie met aankomst bergop.

In vergelijking met vorig jaar is er één bergrit meer, maar in totaal één col minder van de buiten-, eerste en tweede categorie: 21 om 22. De Iseran is in de negende rit met een hoogte van 2.770 meter het dak van de Tour. Het parcours is met 3.550 kilometer net iets korter dan de vorige editie (3.600 km) en het aantal tijdritkilometers van 117 is één kilometer langer dan vorig jaar. Voor de sprinters zijn er in de Tour 2007 elf mogelijkheden in min of meer vlakke ritten. Er is daarnaast één etappe over geaccidenteerd terrein en er zijn twee individuele tijdritten van respectievelijk 54 en 55 kilometer. Er is echter geen ploegentijdrit.

Eerder werd al bekend dat La Grande Boucle op 7 juli begint met een proloog door het centrum van Londen en dat de eerste rit van Londen naar Canterbury gaat. De Tour steekt daarna het Kanaal over, zet op maandag 9 juli voet in Frankrijk met de etappe van Duinkerken naar het Belgische Gent en de derde etappe gaat van Waregem naar het Franse Compiègne. De Tour vervolgt zijn weg met de klok mee richting de Alpen.

In de Pyreneeën krijgen de renners in de rit naar Loudenville een nieuwe col voor de kiezen: de Port de Balès. De klim is 18,8 kilometer lang en gaat van 1.185 naar 1.755 meter. Het stijgingspercentage is gemiddeld 6,3 en maximaal 10,3. In de één-na-laatste rit staat in Cognac een individuele tijdrit van Cognac naar Angoulême op het programma. De laatste rit start in Marcoussis en eindigt op de Champs-Elysées in Parijs.

Rittenschema Tour de France 2007
Proloog: Londen-Londen (8 km)
1: Londen-Canterbury (203 km)
2: Duinkerken-Gent (167 km)
3: Waregem-Compiègne (236 km)
4: Villers-Cotterêts (190 km)
5: Chablis-Autun (184 km)
6: Semur-en-Auxois - Bourg-en-Bresse (200 km)
7: Bourg-en-Bresse - Le-Grand-Bornand (197 km)
8: Le-Grand-Bornand - Tignes (165 km)
Rustdag: Tugnes
9: Val-d'Isère - Briançon (161 km)
10: Tallard - Marseille (229 km)
11: Marseille - Montpellier (180 km)
12: Montpellier - Castres (179 km)
13: Albi - Albi (tijdrit 54 km)
14: Mazamet - Plateau-de-Beille (197 km)
15: Foix - Loudenvielle-Le Louron (196 km)
Rustdag: Pau
16: Orthez - Gourette-Col d'Aubisque (218 km)
17: Pau - Castelsarrasin (188 km)
18: Cahors - Angoulême (210 km)
19: Cognac - Angoulême (tijdrit 55 km)
20: Marcoussis - Parijs Champs-Élysées (130 km)

Bron: Sportweek

Toch jammer dat l'Alpe d'Huez en de Mont Ventoux niet in het parcours zitten. Dat zijn normaal gesproken toch hoogtepunten in de tour. Ik wil de ritten graag nog wat beter bekijken maar mijn eerste gevoel is dat het een klein beetje tegenvalt. Ik had graag wat meer etappes over geacidenteerd terrein gezien in plaats van die grote hoeveelheid vlakke ritten. Nu krijg je waarschijnlijk toch een bijna oneindige reeks van massasprints.

Wel zit er één bergetappe extra in. Ik vind dat de tour in de bergen moet worden beslist dus dat is mooi. Alleen jammer dat de finish maar op 3 van de 6 ritten daadwerkelijk bergop is. Zo krijgen mindere klimmers toch de kans om, eventueel met hulp van anderen, in een klim verloren terrein weer gedeeltelijk goed te maken.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41036
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » do nov 02, 2006 3:42 pm

Voor de liefhebber:

Donderdag 2 november
22.50 uur, Nederland 3
Studio Sport: Portret Erik Dekker
In augustus van dit jaar verklaarde Erik Dekker per direct te stoppen met wielrennen. Een val in de Tour de France bespoedigde deze beslissing. Enkele maanden later debuteerde Dekker bij de Rabobank als ploegleider. Mart Smeets maakte een portret over Dekker, waarin hij wil laten zien wie Dekker als wielrenner was. De titel van het portret: ‘Over gewone jongens worden geen boeken geschreven.’


Dekker was een uitstekend renner en ook een sympathieke vent. Ik stel de video recorder maar even in.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47977
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » vr nov 03, 2006 4:09 pm

Ik vond er eerlijk gezegd niet zo heel veel aan. Wel leuk om even zijn carrière nog even in vogelvlucht te zien, maar voor de rest vond ik het potret maar magertjes.

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » vr nov 03, 2006 5:05 pm

Knappe jongen die over Erik Dekker een swingend portret maakt. Die vent is zo onnoemelijk doorsnee en saai.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma nov 06, 2006 11:03 am

Toch is wielrennen zo nu en dan wel een vreemde sport.

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Bericht door Kaboem » ma nov 06, 2006 1:41 pm

Belgen weten alles vreemd te maken.

Kaboem!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma nov 06, 2006 2:04 pm

Oh?

Ik vind de Vlaamse wielerbeleving fantastisch. Weleens op de Oude Kwaremont gestaan? :worshippy:

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Bericht door Kaboem » ma nov 06, 2006 2:39 pm

Yep.

Man, ik hou van wielrennen en daarmee dus meteen van België.

Ik maakte slechts een grapje. Een beetje vreemd grapje. ;)

Kaboem!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41036
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma nov 06, 2006 3:15 pm

Jöhnk schreef:Weleens op de Oude Kwaremont gestaan? :worshippy:
Ik ga daar komend seizoen voor het eerst zelf rijden tijdens de ronde van Vlaanderen (toerversie). Naast de Oude kwaremont staan o.a. ook de beklimming van de koppenberg en de muur van Geraardsbergen op het programma. Ben benieuwd naar de sfeer in België rondom deze koers. Dat is voor de vlamingen toch het hoogtepunt van het jaar.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41036
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » di nov 07, 2006 10:35 pm

Ronde van Vlaanderen onthoofd

De Koppenberg maakt in 2007 geen onderdeel uit van het parcours van de Ronde van Vlaanderen. Dinsdag presenteerde de organisatie de route voor de wedstrijd van 8 april, waarbij benadrukt werd dat de berg niet voor altijd uit de ronde verwijderd is. In de jongste editie van de klassieker kwamen slechts acht coureurs fietsend over de scherprechter.

In 2002 werd de Koppenberg na een afwezigheid van vijftien jaar weer in het parcours opgenomen, nadat de toegangsweg een opknapbeurt had ondergaan.

Bron: fiets.nl



Tja, eerlijk gezegd denk ik dat het terrecht is maar toch is het jammer. De koppenberg is natuurlijk een begrip in de Ronde van Vlaanderen. Maar als het echt niet of nauwelijks mogelijk is om naar boven te rijden kun je je afvragen of het verstandig is om er te rijden. Zeker omdat je nu nog niet weet hoe het weer op dat moment is. Als het regent is het echt gevaarlijk.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo nov 08, 2006 12:37 pm

Ik vind het ook terecht, het moet wel wielrennen blijven.

Grappig wel dat de Koppenberg uit het parcours is gehaald op voorspraak van dezelfde adviseurs die de heuvel vorig jaar nog aanraadden.

Rembrandt III
Berichten: 2018
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 9:11 am

Bericht door Rembrandt III » wo nov 08, 2006 6:41 pm

Jöhnk schreef:Oh?

Ik vind de Vlaamse wielerbeleving fantastisch. Weleens op de Oude Kwaremont gestaan? :worshippy:
Walgelijk, die Vlaamse wielerbeleving. (Of zullen we het direct Vlaams Blok noemen?)

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » wo nov 08, 2006 6:46 pm

Basso zien we terug bij de discovery's. :cheer:
Basso naar Discovery Channel

Uitgegeven: 8 november 2006 13:47
Laatst gewijzigd: 8 november 2006 15:12
MILAAN - Wielrenner Ivan Basso rijdt volgend jaar voor Discovery Channel. Volgens de Italiaanse sportkrant Gazzetta dello Sport tekent de in de dopingaffaire Operación Puerto genoemde renner een contract voor drie jaar bij de Amerikaanse ploeg.

Basso werd, samen met een aantal andere coureurs, aan de vooravond van de Ronde van Frankrijk door zijn ploeg CSC op non-actief gesteld omdat hij in verband was gebracht met de dopingpraktijken van de Spaanse arts Fuentes. Omdat bewijs uit Spanje uitbleef, trok de Italiaanse wielerbond de doping-aanklacht onlangs in. ProTour-ploegen hebben onderling een afspraak bij doping betrokken renners niet in de ploeg op te nemen. Lance Armstrong, baas van de ploeg, zou desondanks de komst van Basso hebben bevestigd.

Bloedtransfusies

De 28-jarige Basso won dit jaar de Ronde van Italië en had zijn zinnen gezet op de Tour waarvoor hij samen met de Duitser Jan Ullrich als favoriet gold. Beide coureurs werden echter genoemd in de affaire rond de Spaanse arts Fuentes, bij wie een groot aantal sporters illegale bloedtransfusies liet uitvoeren.

Op afgetapte telefoongesprekken zou te beluisteren zijn dat Fuentes Basso als een van zijn klanten noemt. In de dossiers van Fuentes zou bovendien sprake zijn van een zekere Birillo. Dat zou op Basso slaan wiens hond zo heet.

Gebrek aan bewijs

Basso hoefde al niet te vrezen voor justitiële vervolging, omdat de Spaanse autoriteiten de betrokken renners slechts als getuigen ziet. Het Italiaans olympisch comitié CONI en de Italiaanse wielerbond besloten ook (vooralsnog) van straf af te zien wegens gebrek aan bewijs. Basso en CSC hadden al besloten uit elkaar te gaan. De verwachting was dat de renner onderdak zou vinden bij een ploeg buiten de ProTour.

Lance Armstrong heeft zich altijd een groot bewonderaar getoond van Basso, die in 2005 achter hem als tweede eindigde in de Ronde van Frankrijk. De Gazzetta wist te melden dat de 28-jarige Italiaan zich op 3 december in Austin meldt voor een trainingsstage.
www.nu.nl

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo nov 08, 2006 6:47 pm

Rembrandt III schreef:
Walgelijk, die Vlaamse wielerbeleving. (Of zullen we het direct Vlaams Blok noemen?)
Welnee joh.

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » zo nov 26, 2006 10:57 am

Renner Galvez na val op Zesdaagse overleden
www.nu.nl
Uitgegeven: 26 november 2006 07:13
Laatst gewijzigd: 26 november 2006 07:17
GENT - De Spaanse wielrenner Isaac Galvez is zaterdagavond door een val op de Zesdaagse van Gent overleden. Er werd nog geprobeerd de renner te reanimeren maar hij overleed op weg naar het Universitair Ziekenhuis van Gent, maakte de woordvoerder van het wielerevenement bekend.

Het ongeval gebeurde rond 00.30 uur tijdens de tweede ploegenkoers. Galvez zou in aanraking zijn gekomen met de Belg Dimitri De Fauw. Het publiek werd onmiddellijk gevraagd de arena te verlaten. De laatste dag van de Zesdaagse zal niet doorgaan, aldus zegsman Marc van landeghem.
RIP :sad:

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » ma nov 27, 2006 5:14 pm

Vreselijk inderdaad, RIP !
Rouwrand om zesdaagse
Door LÉON DE KORT

GENT - Tranen vloeiden rijkelijk al in de nachtelijke uren. En ook ruim twaalf uur nadat een verschrikkelijke crash tijdens de zesdaags van Gent een einde heeft gemaakt aan het leven van Isaac Galvez, wordt het Aart Vierhouten halverwege het gesprek weer te veel.

,,Man, het is zo oneerlijk,’’ zegt hij huilend. ,,Avond aan avond is het echte topsport. Met mannen die weten wat ze doen. Ineens…’’ De woorden blijven even ergens in zijn keel steken. ,,Ineens is het ‘tsjak’ en alles is voorbij. Als er iemand met z’n dronken kop of met een lijf dat is volgepropt met allerlei rommel in zijn auto stapt en op een paal knalt, is dat eigen schuld, dikke bult. Nu komt er iemand om die net op het verkeerde moment op de verkeerde plaats is. Galvez had geen schijn van kans.

Het ging daar boven in de baan zó hard. Elke keer dat de beelden in gedachten voorbij schieten, staat het kippenvel op mijn armen. Ik heb die film onderhand al 100.000 keer gezien.’’ Het ís pure horror wat zich zaterdagnacht rond de klok van half één heeft afgespeeld op de overvolle wielerbaan van Gent, beter bekend als het Kuipke.

In de tweede ploegkoers van het programma laat de Spanjaard Galvez, wereldkampioen op dit onderdeel, zich lanceren door zijn land- en koppelgenoot Juan Llaneras. Hij passeert de groep bovenlangs, maar net voor het uitkomen van de bocht naar de finish stuurt de Belg Dimitri de Fauw zonder achterom te kijken zijn fiets omhoog. Een botsing met de aanstormende Galvez is onvermijdelijk. De sturen haken in elkaar, beide coureurs proberen zich nog los te wringen.

Een tel later schuift het tweetal langs de balustrade. Dan knalt Galvez met zijn borstkas vol op een ijzeren reling: die ontiegelijke klap, zo zal een arts naderhand concluderen, is de 31-jarige sprinter van Caisse d’Epargne fataal geworden. ,,Ik heb vanmiddag nog even met Llaneras zitten praten in het hotel,’’ vertelt Vierhouten.

,,Volgens de dokter is Isaac binnen twee minuten na de crash overleden. Alles van binnen moet kapot zijn gegaan.’’ Het Kuipke ondergaat een ware metamorfose: het feestpaleis waar de bierpompen doorgaans geen seconde dicht zijn, waar het rumoerige wielervolk de speakers in één avond een schorre stem bezorgt, verandert plotseling in muisstille concertzaal. Er klinkt nog een keer massaal handengeklap.
Dat is op het moment dat via de geluidsinstallatie om een ‘bemoedigend applaus voor Galvez’ wordt gevraagd, wanneer ambulancepersoneel het (reeds dan levensloze) lichaam wegdraagt. Het duurt echter nog drie kwartier voordat de directie van de zesdaagse het overlijden bekendmaakt, en aansluitend, het evenement afgelast.

,,Dat hebben we in die tijd beslist,’’ licht jurypresident Martin Bruin een dag later toe. De Scheveninger schetst in het kort de hartverscheurende taferelen die zich in de voorbije nacht hebben voorgedaan. Renners die in de catacomben wanhopig met hun vuisten op de muren hebben staan beuken. Zesdaagse-goeroe Patrick Sercu die zich snotterend als een klein kind een tijd lang geen raad heeft geweten met de situatie.
,,Ik heb een paar uur met zo’n tien coureurs op de kamer van Bruno Risi gezeten,’’ aldus Bruin. ,,Niet dat ik iets kon doen. Maar het is wel goed. Je kunt de ellende wat van je af praten wanneer je samen bent. De opvang is voortreffelijk geweest. Wie maar wilde, kon voor geestelijke hulp terecht bij gekwalificeerde mensen. Aan het verongelukken van Galvez kan niemand iets doen. Dit is het noodlot dat heeft toegeslagen.’’
www.ad.nl

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma nov 27, 2006 6:54 pm

Zijn de beelden van die val ergens te bekijken?

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33925
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma nov 27, 2006 7:33 pm

Nee, blijkbaar niet:
Parket zoekt beelden van ongeval

De organisatoren van de Zesdaagse treft geen schuld voor de dodelijke val van Isaac Galvez. Dat blijkt uit de eerste onderzoeksdaden.

Het onderzoek werd bemoeilijkt doordat er geen beelden zijn van het ongeval zelf. Geen enkele tv-camera was gericht op de plaats van de val. In het Kuipke hangen wel camera's waarmee de beelden onder meer in de VIP-ruimtes geprojecteerd worden, maar die hebben geen opnamefunctie.
Afbeelding
Volgens het parket hebben de twee renners (Galvez en De Fauw) elkaar geraakt waardoor zij uit balans geraakt zijn. Isaac Galvez is daarop met een snelheid van 50 à 55 kilometer per uur tegen de ijzeren balustrade aan de rand van de piste gesmakt. Daarbij brak hij enkele ribben. Door de zware slag is ook zijn hart geraakt. Als gevolg daarvan is de renner overleden.

,,Dit is een dramatisch ongeval in het kader van een sportgebeuren'', zegt Pocureur des Konings Jean Soenen. ,,Je kan niet zeggen of die of die persoon verantwoordelijk is. Alles is in een fractie van een seconde gebeurd. Op welke manier de twee renners elkaar raakten is niet te achterhalen.''

Er was gisteren veel te doen rond de ijzeren balustrade aan de rand van de piste, maar volgens het parket treft de organisatie geen enkele schuld. ,,De veiligheidsmaatregelen waren perfect in orde.''

De fiets van Isaac Galvez werd in beslag genomen en onderzocht. Daarmee was geen probleem. Er zijn geen mankementen die het ongeval veroorzaakt kunnen hebben. Het parket vraagt aan toeschouwers die toch beelden zouden hebben van het ongeval om die aan de politie te geven.'' (dih)
www.sportwereld.be
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41036
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma nov 27, 2006 8:57 pm

Hier nog wat meer info over dit drama vanuit Belgïe.

Galvez heeft onnoemelijk veel pech gehad. Ik heb begrepen dat een gebroken rib door zijn hart en een long is gegaan.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma nov 27, 2006 10:55 pm

De Fauw zal zich toch zn hele leven schuldig voelen denk ik.

Plaats reactie