Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

beelzebub

Re: Wielrennen

Bericht door beelzebub » zo jan 31, 2016 4:19 pm

Iniesta schreef:Bij de mannen kan ik me het motief nog voorstellen om het te proberen ((geld....)
Maar bij junioren meisjes?? Dan moet je als begeleiding / ouders toch wel erg ziek zijn in je kop om dat überhaupt te overwegen.
Die vader/familie is niet helemaal ok. Haar broer is al eens gepakt op doping. Die verklaring vandaag was ook lachwekkend. Ze zijn nu op zoek naar een 'vriend' met hetzelfde postuur. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jan 31, 2016 4:22 pm

Ja, geweldige cross gezien. Enige dat ik niet snap is die fietswissel van Lars van der Haar op 2 ronden voor het einde. Daar mee gaf hij in één keer zijn resterende voorsprong weg. Tenzij hij een acuut probleem had was ik echt altijd doorgereden. Laat 'm maar werken voor die seconden. Je hebt dan ook nog de kans dat hij een fout maakt.

Van der Poel was niet zo goed als de laatste weken. Ook niet slecht natuurlijk want anders rij je niet vooraan. Maar niet die extra kracht. Hij brak mentaal in twee delen, eerst dat incident met Van Aert en daarna zijn fout in de afdaling. Daar passeert Van Aert hem pas en die komt terug om goud te winnen. Wel stoer dat V.d.Poel direct na afloop bij Sporza zit en uitlegt hoe het voor hem zat.

Van Aert vandaag de terechte kampioen. Initiatief genomen, teruggekomen na het ongeval met V.d.Poel en het dan afmaken. Dan ben je de beste.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo jan 31, 2016 4:51 pm

beelzebub schreef:
Iniesta schreef:Bij de mannen kan ik me het motief nog voorstellen om het te proberen ((geld....)
Maar bij junioren meisjes?? Dan moet je als begeleiding / ouders toch wel erg ziek zijn in je kop om dat überhaupt te overwegen.
Die vader/familie is niet helemaal ok. Haar broer is al eens gepakt op doping. Die verklaring vandaag was ook lachwekkend. Ze zijn nu op zoek naar een 'vriend' met hetzelfde postuur. :ajaxsmiley.gif:
Op de Belg lieten ze beelden zien van een koers in december, daar reed ze bergop gelijk een brommer in een keer weg bij de rest. Toen werden er al vragen bij gesteld.

Iniesta

Bericht door Iniesta » zo jan 31, 2016 5:36 pm

Ja als je de beelden van Cancellara daar naast zet, blijven dezelfde vragen bestaan. Behalve dan dat Cancellara al wel bewezen had een klasbak te zijn

Sandro

Bericht door Sandro » zo jan 31, 2016 5:58 pm

Cancellara was in die periode in die Klassiekers een klasse beter dan de rest en had daar z'n moment gekozen om te versnellen. En juist omdat hij al wist dat hij beter was dan de rest, zou het wel heel stom en onlogisch zijn als hij een motertje in z'n fiets had zitten.

Of hij had de hele tijd al met een motertje in z'n fiets rondgereden moeten hebben. Dat zou pas een stunt zijn :ajaxsmiley.gif:
"Hate it or love it, the underdog's on top".

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo jan 31, 2016 6:29 pm

Die Femke kan trouwens wel acteren als de beste, een beetje huilen, een beetje trillen... en ondertussen een volstrekt ongeloofwaardig verhaal ophangen. :smallgrin.gif:

Sandro

Bericht door Sandro » zo jan 31, 2016 6:36 pm

Heb ik niet gezien, maar ik zie geen enkele reden waarom ze een fiets met verborgen mechanica bij zich zou moeten hebben. Dus het maakt niet uit wat zij en haar vader zeggen.

Ze moet er zelf ook van geweten hebben, maar het zal vast niet haar eigen idee geweest zijn. De echte schudige(n) zit(ten) in haar entourage.

elliquido

Bericht door elliquido » zo jan 31, 2016 11:07 pm

Wat heeft Cancellara gewonnen na de motor?
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Sandro

Bericht door Sandro » ma feb 01, 2016 8:08 am

Zoveel. O.a. 3 Klassiekers.

Hoezo?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma feb 01, 2016 11:00 am

Wat ik me overigens afvraag bij de situatie met de fiets van Femke Van den Driessche. Heeft ze er nu daadwerkelijk mee gereden of niet?

Ik lees overal dat die fiets in beslag is genomen bij de materiaalzone. Het lijkt me toch wel relevant of hij ook daadwerkelijk is ingezet. Tot nu toe heb ik alleen uit het interview met haar kunnen opmaken dat zij stelt dat ze er niet mee is gestart. Is hij dan bij een fietswissel wel ingezet geweest of stond hij daar klaar maar is de fiets uiteindelijk niet gebruikt.

Juridisch gezien lijkt het me toch een lastig verhaal om iemand te veroordelen louter op de aanwezigheid van een fiets die niet aan de voorschriften voldoet.
Nil volentibus arduum

beelzebub

Bericht door beelzebub » ma feb 01, 2016 12:18 pm

Nee ze had er nog niet mee gereden. Ze kreeg pech met haar 'startfiets' (vastgelopen motortje? :ajaxsmiley.gif: ) en is toen afgestapt.

Ik weet het niet hoor, als je doping pakt buiten een wedstrijd wordt je tegenwoordig ook geschorst als je betrapt wordt.

Sandro

Bericht door Sandro » ma feb 01, 2016 12:24 pm

Volgens mij stond hij daar klaar en is hij niet gebruikt. In de voorlaatste ronde is ze uitgestapt, las ik ergens. Was het misschien de bedoeling om daar van fiets te wisselen?

Sandro

Bericht door Sandro » ma feb 01, 2016 12:31 pm

Fietsfabrikant dreigt met rechtszaak tegen veldrijdster om motor

Gepubliceerd: 01-02-16 11:53

Laatste update: 01-02-16 12:19

Fietsfabrikant Wilier Triestina dreigt met een rechtszaak tegen Femke Van den Driessche, de Belgische veldrijdster die zaterdag bij het WK betrapt werd met een motortje in haar fiets.

"We zijn volledig verbijsterd", aldus directeur Andrea Gastaldello van het Italiaanse Wilier Triestina, dat de fiets van Van den Driessche heeft gefabriceerd, in een verklaring. "Dit gaat in tegen al onze waardes en we distantiëren ons dan ook volledig van deze zaak."

"We houden ons het recht voor om een rechtszaak te starten tegen de renster en ieder ander die verantwoordelijk is voor deze serieuze zaak om onze goede naam en het imago van ons bedrijf te beschermen."

"Het is onaanvaardbaar dat foto's van onze fiets in de media zijn verschenen als gevolg van deze affaire. We werken elke dag hard aan de kwaliteit van onze fietsen en het is bedroevend te weten dat er opzettelijk is geknoeid is met een fiets van ons.''

Schorsing

De internationale wielerunie UCI ontdekte zaterdag na de beloftenrace van het WK in Heusden-Zolder dat er in de fiets van de 19-jarige Van den Driessche een motortje zat. Het betekende de eerste keer dat 'mechanische doping' bevestigd werd in het wielrennen.

De jonge Belgische ontkende een dag later dat ze iets met het bedrog te maken had. Volgens haar was de fiets van een vriend van haar die af en toe met haar trainde. "Ik heb nooit geweten dat er een motortje in die fiets zat. Dat heeft hij mij nooit verteld. Het is allemaal een vergissing en ik ben heel erg geschrokken."

Van den Driessche riskeert een lange schorsing. "De minimumstraf is een schorsing van zes maanden zonder een maximum", zei UCI-voorzitter Brian Cookson zondag.

Bron nu.nl

beelzebub

Bericht door beelzebub » ma feb 01, 2016 12:44 pm

Hmmz. Van de andere kant is het niet raar dat die motortjes opduiken bij het veldrijden. Ze leveren maar een uur tot anderhalf uur power.

Afbeelding

De Vivax Assist kort samengevat:

Past in iedere fiets met een Shimano Hollowtech trapas (of een ander merk met dezelfde afmetingen) en 30,9mm of 31,6mm zadelbuis.
Motorvermogen: 200 Watt input, 150 Watt op de trapas.
Niet gelimiteerd tot 25 km/u.
Gebruiksduur: 60 minuten (6Ah) of 90 minuten (9Ah).
Geen merkbare weerstand als de motor niet aan staat.
Totaalgewicht: 1,8 kg.
Li-Ion Accu in zadeltas of door ‘t Wieleke in de bidonhouder te verwerken.
Prijs inclusief inbouw: vanaf €2950,-

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma feb 01, 2016 1:23 pm

beelzebub schreef:Nee ze had er nog niet mee gereden. Ze kreeg pech met haar 'startfiets' (vastgelopen motortje? :ajaxsmiley.gif: ) en is toen afgestapt.

Ik weet het niet hoor, als je doping pakt buiten een wedstrijd wordt je tegenwoordig ook geschorst als je betrapt wordt.
Dit is echt iets anders. Als je buiten koers doping pakt heb je daar in de koers profijt van. Als er naast het parcours een fiets met motor staat heb je daar geen profijt van.

Zoals met iedere vorm van bedrog kijk ik er vrij simpel tegenaan. Als er een optie beschikbaar is om buiten de regels om je voordeel te doen gaat iemand dat vroeg of laat proberen. Dat is zo in het dagelijks leven en de sport is daar geen uitzondering op. Maar voor je iemand aan de hoogste boom ophangt is het toch wel een goed plan om naar de bewijslast te kijken. Was je misschien van plan om vals te spelen of heb je daadwerkelijk vals gespeeld?

Waarom zouden er voor sporters andere regels gelden dan voor mensen in de maatschappij?
Nil volentibus arduum

beelzebub

Bericht door beelzebub » ma feb 01, 2016 1:35 pm

Marillion schreef: Maar voor je iemand aan de hoogste boom ophangt is het toch wel een goed plan om naar de bewijslast te kijken. Was je misschien van plan om vals te spelen of heb je daadwerkelijk vals gespeeld?

Waarom zouden er voor sporters andere regels gelden dan voor mensen in de maatschappij?
Ook dit zit tegenwoordig iets anders. Als je al van plan bent (en dan niet alleen in je hoofd) en voorbereidingen treft voor een overval of een aanslag ben je al de sjaak qua straffen.

Sandro

Bericht door Sandro » ma feb 01, 2016 1:36 pm

Maar voor beide gevallen die jij noemt gelden wel andere strafmaten.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma feb 01, 2016 1:45 pm

Die technologische fraude werkt eerlijk gezegd op mijn lachspieren. Ik zie opeens voor me hoe Peter Beense de koninginnerit in de Tour wint.

beelzebub

Bericht door beelzebub » ma feb 01, 2016 2:19 pm

De Belgen hebben het al eens getest:
http://www.een.be/programmas/koppen/motorkoers

En als het goed is zwerft er op het internet ook een item rond van Bureau Sport met Erik Dijkstra (met motortje) vs Michael Boogerd op de Muur van Geraardsbergen.

Volgens de Gazetta is aandrijving op de trapas trouwens achterhaald. Veel geavanceerder en veel duurder (EUR 200.000) zijn de elektromagnetische wielen:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door beelzebub op ma feb 01, 2016 2:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma feb 01, 2016 2:20 pm

:smallgrin.gif:

Dat ga je met dit type motortje niet redden.
Al maakt het wattage dat je extra zou krijgen wel absoluut het verschil als je als goede prof hiermee zou rijden.
beelzebub schreef:
Marillion schreef: Maar voor je iemand aan de hoogste boom ophangt is het toch wel een goed plan om naar de bewijslast te kijken. Was je misschien van plan om vals te spelen of heb je daadwerkelijk vals gespeeld?

Ook dit zit tegenwoordig iets anders. Als je al van plan bent (en dan niet alleen in je hoofd) en voorbereidingen treft voor een overval of een aanslag ben je al de sjaak qua straffen.
Dan is ook nog de vraag of je het aantoonbaar van plan bent wanneer die fiets langs het parcours staat. Ik ben geen advocaat maar het lijkt me niet zo moeilijk om hier wat gaten in te schieten. Heel de sportwereld valt nu over een 19 jarige zonder direct bewijs. Ik weet ook wel dat het er op het eerste gezicht niet fraai uit ziet. Maar het zou geen kwaad kunnen om wat meer onderzoek te doen naar de feiten.

Stond die fiets echt in de materiaalzone klaar om ingezet te worden? Of stond hij verderop bij de camion. In het eerste geval is moeilijk te beweren dat zij en haar directe begeleiding hier niets van wisten. Maar wanneer de fiets daar niet in de buurt is geweest zit het misschien toch wat anders.
Nil volentibus arduum

Sandro

Bericht door Sandro » ma feb 01, 2016 2:43 pm

Een vermakelijke column van Thijs Zonneveld uit de periode van de Cancellara soap. Ik vind zijn columns bijna altijd wel vermakelijk.

Cancellara is een smeerlap

Gepubliceerd: 13-04-10 08:11

Laatste update: 13-04-10 08:11

Hij rijdt op een brommer. Hij prutst met de tijd. Hij snijdt af. En vooral: hij is een dief. Fabian Cancellara heeft mijn mooiste verhaal gestolen.

Vorige week keek ik in een Vlaams café – nog geen tien meter van de finish van de Ronde van Vlaanderen – naar twee wielrenners die tegen een Muur opfietsten. De ene droeg een Zwitserse kampioenstrui, de andere een Belgische. Het hele café prevelde schietgebedjes voor de Belgische kampioen. Tom Boonen is nu eenmaal heilig in Vlaanderen. En zeker op de zondag van de Vlaamse Hoogmis.

Maar hoe hard ze ook prevelden: toen Cancellara de gashendel opendraaide, was hij weg. De camera zoomde in op Boonen, zoomde daarna uit om Cancellara te vangen – maar hij was nergens te bekennen. Er werd nog verder uitgezoomd. Nog verder. Daar was hij – in honderd meter had hij tweehonderd meter voorsprong genomen. En in de volgende twintig seconden won hij er vijfentwintig op Boonen.

Afgesneden

Een man naast me sloeg op de tafel. Hij stond op, wees naar de tv en riep met overslaande stem: ‘Dat kan niet! Dat kan niet! Hij heeft afgesneden! Hij heeft met de tijd geprutst! Hij speelt vals!’ Zijn vrouw sloeg een arm om hem heen. De man schudde zijn hoofd en stamelde: ‘Cancellara is een smeerlap.’ Het hele café was het met hem eens. Behalve ik.

Fabian Cancellara kan van mij niet vaak genoeg winnen. Dat is niet omdat ik een Cancellara-hooligan ben, maar omdat elke overwinning me de kans geeft een anekdote uit een oude doos op te diepen. Eentje waarin ik zelf de hoofdrol speel. Zo ijdel ben ik wel.

Mongolenwaaier

2002. Koers: De Ronde van Drenthe – de Nederlandse versie van Parijs-Roubaix. Tweehonderd kilometer hotseklotsen over kasseien, klinkers en verkeersheuvels. Ik reed in een vaal oranje shirt en een broek vol gekleurde tegeltjes, Fabian Cancellara in een nog veel lelijker tenue: dat van Mapei. We waren allebei 21.

Na een kilometer of honderd belandden we allebei in de mongolenwaaier. Ik geloofde erin dat we terug konden komen, Fabian niet. Ik sleurde op kop in een uiterste poging 29e te worden, de jonge Zwitserse brommer hing achterin en dagdroomde van Parijs-Roubaix, de Ronde van Vlaanderen en geel in de Tour.

Nadat we de VAM-berg (ja, de Ronde van Drenthe heeft bergen) waren gepasseerd, was Cancellara nergens meer te bekennen. Gelost. Ik werd 41e, Cancellara eindigde als zoveelenvijftigste. Later hebben we nooit meer tegen elkaar gereden. Conclusie: Zonneveld – Cancellara: 1-0.

Brommershow

Het verhaal wordt met elke overwinning van Cancellara mooier. Ik heb het de afgelopen week minimaal twintig keer verteld. Zondag, toen Cancellara bezig was met een brommershow op weg naar Roubaix, besloot ik de uitslag van De Ronde van Drenthe 2002 op te zoeken om ‘m uit te printen en in te lijsten. Fluitend scrollde ik door de archieven van wielersites. Af en toe keek ik met een schuin oog naar het beeldscherm waarop Cancellara zijn concurrenten belachelijk maakte.

Na een kwartiertje zoeken had ik de uitslag gevonden. Mijn ogen gleden over de namen. Bij de 40e plek stond mijn naam. Daarna zocht ik naar de naam van de brommer. Zoveelenveertig, zoveelenvijftig, zoveelenzestig, zoveelenzeventig: nergens te bekennen. Ik fronste mijn wenkbrauwen. Spitte de lijst nog een keer door. Ook bij het rijtje opgevers stond hij niet. Voor de zekerheid checkte ik de namen die van de renners die vóór me waren geëindigd.

Op plek 29 stokte mijn adem. Fabian Cancellara. Hij was meer dan zeveneneenhalve minuut voor me gefinisht. Ik stond op van mijn stoel. Wees naar mijn computer. Riep: ‘Dat kan niet! Dat kan niet! Hij heeft afgesneden! Hij heeft met de tijd geprutst! Hij speelt vals!’

Shock

Daarna ging ik zitten en staarde in shock naar de laatste kilometers van de brommerparade naar Roubaix. Naar de man die me van mijn mooiste verhaal heeft beroofd. Toen Cancellara over de streep reed, stonden de toeschouwers in het Velodrome op de banken. Ik niet. Cancellara is een smeerlap.

Door: NUsport/Thijs Zonneveld

zeux

Bericht door zeux » ma feb 01, 2016 3:04 pm

Marillion schreef::smallgrin.gif:

Dat ga je met dit type motortje niet redden.
Al maakt het wattage dat je extra zou krijgen wel absoluut het verschil als je als goede prof hiermee zou rijden.
beelzebub schreef:

Dan is ook nog de vraag of je het aantoonbaar van plan bent wanneer die fiets langs het parcours staat. Ik ben geen advocaat maar het lijkt me niet zo moeilijk om hier wat gaten in te schieten. Heel de sportwereld valt nu over een 19 jarige zonder direct bewijs. Ik weet ook wel dat het er op het eerste gezicht niet fraai uit ziet. Maar het zou geen kwaad kunnen om wat meer onderzoek te doen naar de feiten.

Stond die fiets echt in de materiaalzone klaar om ingezet te worden? Of stond hij verderop bij de camion. In het eerste geval is moeilijk te beweren dat zij en haar directe begeleiding hier niets van wisten. Maar wanneer de fiets daar niet in de buurt is geweest zit het misschien toch wat anders.
En wat als je zo'n fiets in de trainingen gebruikt? Is dat ook illegaal? Volgens mij zijn er wel vaker (technische) hulpmiddelen die trainingsarbeid kunnen verbeteren, maar in een wedstrijd niet kunnen worden gebruikt. Ook in andere sporten.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » ma feb 01, 2016 3:28 pm

Op de Belg zeiden ze gisteren dat er al langer vraagtekens gesteld werden bij de prestaties van die Femke, daarbij lieten ze ook beelden van haar zien van een wedstrijd in december waarbij ze ogenschijnlijk heel makkelijk van iedereen wegreed bergop. Ik vond het ook maar flauwe smoesjes die ze had over een fiets van een vriend ofzo, haar broer zat blijkbaar ook aan de doping... het lijkt mij kortom dat die familie voor geen kant deugd.
Laatst gewijzigd door brigade zuid op ma feb 01, 2016 3:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma feb 01, 2016 3:29 pm

Dat mag gewoon. Al zie ik niet direct waarom je dat zou willen. Rijden met een hoge trapfrequentie misschien maar dan kun je ook gewoon lichter schakelen.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » ma feb 01, 2016 3:39 pm

Marillion schreef:Dat mag gewoon. Al zie ik niet direct waarom je dat zou willen. Rijden met een hoge trapfrequentie misschien maar dan kun je ook gewoon lichter schakelen.
Geen idee, jullie zijn fietsers. Zou kunnen dat je dan langere trainingsritten kunt maken, met zwaarder verzet, of zoiets?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie