F1 en andere autosporten
Moderator: mods
Re: F1 en andere autosporten
Ook dat is nog de vraag. Het kan zijn dat Spa ‘preventief’ was, omdat hij op dit circuit de straf het beste kon ‘lijden’.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
- Jinne
- Site Admin
- Berichten: 14611
- Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
- Locatie: Amsterdam, Holland
Re: F1 en andere autosporten
De TD van RB nu ook aangekondigd dat ie vertrekt. Wel pas in 2026, maar wel naar McLaren.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Re: F1 en andere autosporten
Die tent loopt helemaal leeg. Allemaal kader/strategen. En allemaal met een lange staat van dienst.Jinne schreef:De TD van RB nu ook aangekondigd dat ie vertrekt. Wel pas in 2026, maar wel naar McLaren.
Horner heeft een heel groot probleem. En daarmee dus Red Bull.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: F1 en andere autosporten
Horner IS het probleem... Na zijn piemel montage neemt niemand hem serieus...zeux schreef:Die tent loopt helemaal leeg. Allemaal kader/strategen. En allemaal met een lange staat van dienst.Jinne schreef:De TD van RB nu ook aangekondigd dat ie vertrekt. Wel pas in 2026, maar wel naar McLaren.
Horner heeft een heel groot probleem. En daarmee dus Red Bull.
Re: F1 en andere autosporten
Ja, dat probeerde ik soort van te zeggen. :-)
Ik zie Max daar niet blijven.
Ik zie Max daar niet blijven.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: F1 en andere autosporten
AD.nlMax Verstappen ziet derde sleutelfiguur in halfjaar tijd vertrekken: wat is er intern gaande binnen Red Bull?
Arjan Schouten 25-09-24, 17:20 Laatste update: 17:57
En weer vertrekt bij Red Bull Racing een prominent staflid, de derde in een halfjaar tijd. Onze F1-verslaggever Arjan Schouten werpt een blik op wat er allemaal aan de hand is bij de werkgever van Max Verstappen. Is er sprake van een leegloop of een herstructurering?
Wie er van een afstandje naar kijkt, zal denken dat de pest is uitgebroken binnen Red Bull Racing. Ontwerp-goeroe Adrian Newey gaat aan de slag bij Aston Martin. Sportief directeur Jonathan Wheatley wordt teambaas bij Audi. Hoofdingenieur Rob Marshall vertrok vorig jaar naar McLaren. En nu heeft ook hoofdstrateeg Will Courtenay zijn vertrek aangekondigd, halverwege 2026 wordt hij sportief directeur bij McLaren.
Vier sleutelfiguren die het schip verlaten, terwijl de succesperiode nog gaande is. Verstappen is ondanks zijn stevige dip nog vol in de race voor een vierde titel op rij. ,,Waarom ga je dan weg, als je er al sinds het begin zit? Waarom verlaat je dan je familie? Dan móéten er wel redenen zijn”, verwoordt Kees van de Grint het sentiment dat onder veel F1-volgers leeft. ,,Als er één monteur vertrekt, is het geen nieuws. Maar hier gaan zoveel belangrijke mensen weg. Ja, dan denk ik ook: daar is een kwalijke leegloop gaande.”
De voormalig bandenexpert van Bridgestone die alle succesjaren van Michael Schumacher bij Ferrari meemaakte, weet hoe het intern werkt bij teams. Die exit van vier stafleden volledig toeschrijven aan de turbulente afgelopen winter, waarin teambaas Christian Horner werd beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag en weer vrijgepleit na intern onderzoek, is hem veel te makkelijk. ,,Als ik daar zou werken, zou ik daar zeker het mijne van denken. Maar dat is toch iets tussen Horner en die dame. Je werkt daar om die auto sneller te maken.”
Veel logischer is het volgens hem om naar de machtsstructuur te kijken, waarin veel verschoven is na het overlijden van Red Bull-topman Dieter Mateschitz, in oktober 2022. ,,Die man hield zich in zekere zin op de achtergrond, maar was natuurlijk wel dé baas”, weet Van de Grint, die zelf Ferrari af zag brokkelen toen Ross Brawn vertrok. ,,Als die baas wegvalt komen er allerlei ego’s boven die de macht willen grijpen.”
Had topadviseur Helmut Marko als boezemvriend van Mateschitz voorheen veel macht in handen bij Red Bull Racing, nu lijkt de rol van Horner - die de steun geniet van de Thaise aandeelhouders achter Red Bull - prominenter. Van de Grint: ,,Mijn observatie: Newey is niet vertrokken vanwege die affaire, maar veel meer door die machtsstrijd, door opspelende ego’s. Newey werd altijd enorm geprezen om z’n auto’s, maar de laatste twee jaar riep Horner steeds: ‘Newey heeft eigenlijk niet zoveel meer gedaan’. En of dat waar is, doet er dan eigenlijk al niet eens meer toe…”
Waar de positie van Horner begin dit jaar nog leek te wankelen, zit hij (vrijgepleit na een intern onderzoek) met de steun van de Thaise grootaandeelhouders na bijna twintig jaar stevig in het zadel. En hij heeft aan iedereen heel duidelijk gemaakt niet van plan te zijn om op te stappen. Ambitieuze mensen binnen Red Bull kunnen daar een glazen plafond in herkennen. Een ervaren, kundige, ambitieuze pion als Wheatley moest uiteindelijk een deurtje verder kijken om zelf teambaas te kunnen worden. Concurrenten weten dat, spelen daar op in met lucratieve aanbiedingen om stafpersoneel weg te lokken.
Van alle tijden is het, dat getrek aan personeel. Niet alleen onder monteurs, ook onder sleutelfiguren. Vorig jaar verliet strategisch directeur James Vowles nog Mercedes, om teambaas te worden bij Williams. Eerder dit jaar besloten Mercedes-topmannen Loic Serra en Jerome d’Ambrosio om straks Lewis Hamilton te volgen naar Ferrari.
Van de Grint: ,,Het merendeel van de Ferrari-top kwam in mijn tijd ook van een ander team, toen kon je ook zeggen dat er een leegloop bij Benetton was geweest. Eerst verloren ze met Michael hun coureur aan Ferrari, toen Ross Brawn, Nigel Stepney, Rory Byrne. Belangrijk volk, zoals dat zo vaak is gebeurd.”
Veel komt nu samen bij Red Bull, door de affaire rond Horner en nu de prestatiedip. Dan is het heel verleidelijk om het een automatisch aan het ander te koppelen, maar het is overtrokken om te stellen dat Red Bull Racing op instorten staat. Ja, er loopt er nu veel kwaliteit en ervaring in korte tijd de deur uit. Maar het zijn ook allemaal senioren, eind vijftig en in de zestig.
En waar Horner stevig aan het herstructureren en verjongen is, werden de contracten van technisch directeur Pierre Waché, Enrico Balbo (aerodynamica) en Ben Waterhouse (hoofd performance) recent nog verlengd tot 2028. Ook hoofd engineering Paul Monaghan, al sinds 2005 actief voor Red Bull Racing, werd langer gestrikt. Allemaal steunpilaren die binnenboord blijven, aangevuld met veelgeprezen talent als Hannah Schmitz (strategie) en Craig Skinner (design). En onlangs nog werd Verstappens race-engineer Gianpiero Lambiase gepromoveerd tot ‘Head of Racing’.
Explosieve koppen over een leegloop bij Red Bull neemt Van de Grint dan ook met een korrel zout. ,,Ik zie het allemaal echt niet zo somber in, de structuur is er nog wel. Kundige vervangers vinden blijft lastig. Maar waar teams vroeger heel klein waren en een leegloop vaak heel grote gevolgen had, is er bij de huidige teams nooit meer één man die alles doet. Er zal best knowhow zijn en met Max is er ook een motivator aan boord.”
En die gaan ze nodig hebben ook, want dat Red Bull eindeloos zal blijven winnen, dat is sowieso een utopie. Wie er straks ook aan de knoppen zit. ,,Het zijn altijd golfbewegingen in Formule 1, McLaren, Lotus, Williams, Ferrari, ze hebben dit allemaal meegemaakt”, weet Van de Grint. ,,Eén ding weet je zeker: er komen altijd weer anderen die beter zijn. Juist dan moet je de rust bewaren en extra motiveren. Want winnen is makkelijk. Terugkomen en weer gaan winnen, dát is moeilijk.”
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.''

Re: F1 en andere autosporten
Het lijkt me inderdaad ook gewoon een min of meer logisch moment voor dit soort mensen om elders een dik contract en een mooie positie aan te pakken. Teams zien dat Red Bull een aantal jaren zeer dominant was en vinden het interessant om daar dan mensen weg te halen. Die mensen krijgen daar waarschijnlijk een contract dat ze bij Red Bull niet krijgen.
Nil volentibus arduum
-
- Berichten: 33309
- Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm
Re: F1 en andere autosporten
Wat denken jullie? Gaat Max de wereldtitel nog op het tandvlees binnenhalen of wordt hij vlak voor het einde nog gepasseerd?
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.
Re: F1 en andere autosporten
Mooi verhaal, maar in de aanloop naar ‘26 belangrijke auto-ontwikkelaars verliezen is geen feest. Klopt die auto niet dan is Verstappen voor jaren fucked, ook al mag hij het niet meer zeggen. Zou het toeval zijn dat updates totaal niet werken en de auto alleen maar slechter wordt nu Waché het aerotechnisch voor het zeggen heeft.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: F1 en andere autosporten
Dat het voor Verstappen niet fijn is zegt toch niets over de reden dat die mensen vertrekken?
Voor een aantal van die mensen zal het nu of nooit zijn om nog een keer zo'n stap te zetten. Als je elders dan een mooie baan met een dikker contract krijgt dan is de kans groot dat mensen happen.
@AR: Hij gaat die titel al vloekend gewoon binnenslepen. Hij is veel te veel een ultieme winnaar. De kans dat Verstappen alles uit zijn mogelijkheden haalt acht ik hoger dan dat Norris het allemaal foutloos doet. Kijk, crashes of andere zaken waarop je niet vooraf kunt rekenen kunnen de zaak veranderen. Maar dit lijkt me voor Norris vooral een jaar om te leren hoe dit werkt. Gaat hij volgend jaar vanaf het begin echt meedoen.
Zou wel geweldig leuk zijn als het op de laatste GP aankomt en dat het dan echt spannend is.
Voor een aantal van die mensen zal het nu of nooit zijn om nog een keer zo'n stap te zetten. Als je elders dan een mooie baan met een dikker contract krijgt dan is de kans groot dat mensen happen.
@AR: Hij gaat die titel al vloekend gewoon binnenslepen. Hij is veel te veel een ultieme winnaar. De kans dat Verstappen alles uit zijn mogelijkheden haalt acht ik hoger dan dat Norris het allemaal foutloos doet. Kijk, crashes of andere zaken waarop je niet vooraf kunt rekenen kunnen de zaak veranderen. Maar dit lijkt me voor Norris vooral een jaar om te leren hoe dit werkt. Gaat hij volgend jaar vanaf het begin echt meedoen.
Zou wel geweldig leuk zijn als het op de laatste GP aankomt en dat het dan echt spannend is.
Nil volentibus arduum
- Monkey Tonk
- Berichten: 9667
- Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
- Locatie: route 66
Re: F1 en andere autosporten
In ieder geval is het na de vierde wereldtitel, als Max die inderdaad pakt, wel even afgelopen met zijn F1 dominantie.
De autos van 2026 worden niks volgens Max, dus het zou me niet verbazen als hij iets anders ging doen.
De autos van 2026 worden niks volgens Max, dus het zou me niet verbazen als hij iets anders ging doen.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.
Re: F1 en andere autosporten
Kan ook gewoon leuk zijn om je in een andere raceklasse naar de top te werken. Le Mans, wellicht Indy Car, Rally?
In de F1 heeft hij op enig moment weinig te winnen. Als je dan in een slechte auto bij een topteam zit kun je zelfs bijna alleen maar verliezen. Dan zou ik het geloof ik nog leuker vinden om bij een kleiner team te gaan rijden om daarmee de terug de top te bestormen. Dan heb je weer een echte leuke uitdaging.
In de F1 heeft hij op enig moment weinig te winnen. Als je dan in een slechte auto bij een topteam zit kun je zelfs bijna alleen maar verliezen. Dan zou ik het geloof ik nog leuker vinden om bij een kleiner team te gaan rijden om daarmee de terug de top te bestormen. Dan heb je weer een echte leuke uitdaging.
Nil volentibus arduum
Re: F1 en andere autosporten
Jos pookt het vuurtje op.
Max Verstappen's father, Jos, believes "too many" big name engineers are leaving Red Bull and said he warned the team it would happen earlier this year.
Jos Verstappen raised concerns about the management of Red Bull during the opening round of the 2024 season in Bahrain after team principal Christian Horner was accused of controlling behaviour by a female employee.
"It can't go on the way it is. It will explode", he told the Daily Mail. "There is tension here while he remains in position."
Horner was cleared of wrongdoing following an internal investigation launched by the Red Bull parent company and retained his position at the team.
However, in the months that followed, several key members of the Red Bull team have announced their upcoming departure from the team as results on track have dipped.
In May, it was confirmed that chief technical officer Adrian Newey would leave in early 2025 and it has since been announced he will join rivals Aston Martin.
Sporting director Jonathan Wheatley is set to leave Red Bull to become team principal of Audi's new F1 project next year, while head of strategy, Will Courtenay, is set to leave for McLaren when his contract expires.
"Yes, this is what I warned about", Jos Verstappen told Motorsport.com at a rally in Belgium last weekend.
"The team then says: 'Oh, it doesn't matter, we have someone else [who we can put on that position].'
"But it's too many people now [leaving].
"And Max gets questions about it every time and so on. So yeah, I think it's just not good, what's happening at the moment."
Max Verstappen's own future at the team was in question this year until Mercedes team boss Toto Wolff met with the his management over the summer break and broke off talks.
The three-time world champion is set to stay at Red Bull for 2025 and has a contract until the end of 2028, but has still been linked to a move away from the team for 2026.
ESPN
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
- Jinne
- Site Admin
- Berichten: 14611
- Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
- Locatie: Amsterdam, Holland
Re: F1 en andere autosporten
Het snelste rondje wordt afgeschaft. Daniel's snelle ronde pas de doodsteek.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
- Jinne
- Site Admin
- Berichten: 14611
- Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
- Locatie: Amsterdam, Holland
Re: F1 en andere autosporten
VS weekend loopt vooralsnog beter dan verwacht voor Max. Snelste in de sprintrace en qua pole lag ie ook op koers. Nu 2e wel achter Norris.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
- Jinne
- Site Admin
- Berichten: 14611
- Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
- Locatie: Amsterdam, Holland
Re: F1 en andere autosporten
Ferrari 1-2, maar Max zal tevreden zijn met plek 3. Werd ingehaald door Norris, maar niet legaal.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Re: F1 en andere autosporten
Slecht gecoacht van het team. Had meteen die plek terug moeten geven. Was veel sneller en had dan nog 3 a 4 ronden om het nog een keer te proberen.
Bij racecafé noemden ze dat een verschil in racegogme.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: F1 en andere autosporten
Niet de eerste taktische fout die ze maken bij McLaren. Overigens is die regel op die plek wel heel bizar. Maar goed, prima voor Max.zeux schreef:Slecht gecoacht van het team. Had meteen die plek terug moeten geven. Was veel sneller en had dan nog 3 a 4 ronden om het nog een keer te proberen.
Bij racecafé noemden ze dat een verschil in racegogme.
Re: F1 en andere autosporten
Jan Lammers gaf er commentaar op. Het had in zijn ogen ook zomaar andersom kunnen uitpakken waarbij Verstappen een penalty had gekregen omdat hij Norris buiten de baan dwingt. Nogal onduidelijke regels zeker in combinatie met die ruime uitloopstroken die veel circuits tegenwoordig hebben.
Wel een heel gunstig weekend voor Verstappen natuurlijk. Misschien wel vooral mentaal omdat hij uitloopt in plaats van weer terrein prijs te moeten geven.
Wel een heel gunstig weekend voor Verstappen natuurlijk. Misschien wel vooral mentaal omdat hij uitloopt in plaats van weer terrein prijs te moeten geven.
Nil volentibus arduum
Re: F1 en andere autosporten
De crux zit m toch in de vraag of de vooras van Norris voorbij Verstappen was of niet?
Is ie er voorbij, dan is het 'pushing driver off the track', zo niet, is het 'leaving the track and gaining a position'.
Verstappen ging ook buiten de baan, maar daarvoor zou hij dan toch eigenlijk een waarschuwing voor 'track limits' hebben moeten krijgen? (en een penalty als het al te vaak was gebeurd). Of raakte zijn linkervoorwiel nog net een stukje baan?
Is ie er voorbij, dan is het 'pushing driver off the track', zo niet, is het 'leaving the track and gaining a position'.
Verstappen ging ook buiten de baan, maar daarvoor zou hij dan toch eigenlijk een waarschuwing voor 'track limits' hebben moeten krijgen? (en een penalty als het al te vaak was gebeurd). Of raakte zijn linkervoorwiel nog net een stukje baan?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Berichten: 23604
- Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
- Locatie: St. Neots, UK
- Contacteer:
Re: F1 en andere autosporten
Verstappen lag duidelijk voor bij de apex en daardoor had hij het recht om zijn lijn te kiezen en Norris had dus van het gas gemoeten. Ze zouden allebei een waarschuwing moeten krijgen voor buiten de baan raken alleen ging Norris ook nog eens inhalen, daarom kreeg hij 5 seconden. Overigens vond ik wat Norris deed in turn 1 daarna meer een straf waard, dat leek toch duidelijk op moving under breaking.zeux schreef: ↑ma okt 21, 2024 9:13 amDe crux zit m toch in de vraag of de vooras van Norris voorbij Verstappen was of niet?
Is ie er voorbij, dan is het 'pushing driver off the track', zo niet, is het 'leaving the track and gaining a position'.
Verstappen ging ook buiten de baan, maar daarvoor zou hij dan toch eigenlijk een waarschuwing voor 'track limits' hebben moeten krijgen? (en een penalty als het al te vaak was gebeurd). Of raakte zijn linkervoorwiel nog net een stukje baan?
Maar ik snap wel een beetje dat McLaren hier niet blij mee is. Die bocht is lastig te boordelen voor de reglementen. Iemand die de binnen lijn heeft kan bijna altijd degene aan de buitenkant legaal afsnijden. De enige manier, en wat Norris had moeten doen, is buiten om gaan, wachten totdat Verstappen er binnendoor voorbij schiet en dan strak naar binnen draaien. Verstappen raakt naast de baan en Norris kan her binnendoor langs.
Dus Verstappen deed alles goed volgens de regels (en daar draait het om uiteindelijk) maar ik denk wel dat ze nog eens goed naar de regels gaan kijken.
Of leg grind neer buiten die bocht, dan los het probleem ook vanzelf op.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Re: F1 en andere autosporten
Het was wel een leuk spannend gevecht zo. Als ze strakker binnen de lijntjes moeten kleuren in die zone (door grind) lijkt mij dat er minder gevochten wordt. Dus die yanks met hun liefde voor asfalt zorgen wel voor mooi racen. :-)raymon schreef: ↑ma okt 21, 2024 10:04 amVerstappen lag duidelijk voor bij de apex en daardoor had hij het recht om zijn lijn te kiezen en Norris had dus van het gas gemoeten. Ze zouden allebei een waarschuwing moeten krijgen voor buiten de baan raken alleen ging Norris ook nog eens inhalen, daarom kreeg hij 5 seconden. Overigens vond ik wat Norris deed in turn 1 daarna meer een straf waard, dat leek toch duidelijk op moving under breaking.zeux schreef: ↑ma okt 21, 2024 9:13 amDe crux zit m toch in de vraag of de vooras van Norris voorbij Verstappen was of niet?
Is ie er voorbij, dan is het 'pushing driver off the track', zo niet, is het 'leaving the track and gaining a position'.
Verstappen ging ook buiten de baan, maar daarvoor zou hij dan toch eigenlijk een waarschuwing voor 'track limits' hebben moeten krijgen? (en een penalty als het al te vaak was gebeurd). Of raakte zijn linkervoorwiel nog net een stukje baan?
Maar ik snap wel een beetje dat McLaren hier niet blij mee is. Die bocht is lastig te boordelen voor de reglementen. Iemand die de binnen lijn heeft kan bijna altijd degene aan de buitenkant legaal afsnijden. De enige manier, en wat Norris had moeten doen, is buiten om gaan, wachten totdat Verstappen er binnendoor voorbij schiet en dan strak naar binnen draaien. Verstappen raakt naast de baan en Norris kan her binnendoor langs.
Dus Verstappen deed alles goed volgens de regels (en daar draait het om uiteindelijk) maar ik denk wel dat ze nog eens goed naar de regels gaan kijken.
Of leg grind neer buiten die bocht, dan los het probleem ook vanzelf op.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: F1 en andere autosporten
Als het alternatief is dat we met grind of boarding weet het verhaal krijgen dat er geen ruimte is om in te halen heb ik inderdaad liever dit. Zo'n duel als gisteren is echt leuk om te zien. Scherp maar ze laten elkaar wel in leven.
Nil volentibus arduum
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Berichten: 23604
- Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
- Locatie: St. Neots, UK
- Contacteer:
Re: F1 en andere autosporten
Volgens mij is de reden dat er geen grind ligt omdat er op het circuit ook tal van andere motor races worden gehouden. Maar het is natuurlijk geen goede zaak dat iemand aan de binnenkant kan dive bomben om vervolgens de bocht ook niet te halen maar daarom wel het voordeel krijgt. Daar zou wel naar gekeken moeten worden want Norris lag wel net voor toen ze bij de bocht aankwamen, alleen op de apex lag Verstappen weer behoorlijk voor omdat hij simpelweg later remde. Wat dat betreft is Norris voor een hard rijder maar niet cut throat zoals Verstappen want als Norris op het moment dat hij voorlag meteen de bocht instuurde dan zou hij het voordeel hebben gekregen en Verstappen de straf voor het buiten de baan duwen van een andere rijder. Met andere woorden, dit had Verstappen niet overkomen als de situatie omgekeerd was.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Re: F1 en andere autosporten
Later remmen is natuurlijk makkelijk als je weet dat je niet in de boarding of de grindbak zal eindigen. Dat krijg je er gratis bij als je op een circuit als dit gaat rijden.
Nil volentibus arduum