F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Monkey Tonk

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Monkey Tonk » di jul 23, 2024 2:28 am

Een upgrade die niet werkte, een onzinnige strategie (die niet incalculeerde hoe moeilijk het is om in te halen op dit circuit), en een teammate die al maanden in geen velden of wegen te bekennen is. Daarnaast de door Max gesuste bonje in het RB kamp omtrent Horner, en Max die al weken aan de bel trekt dat het beter moet. Zonder gevolgen. Max krijgt intussen alleen nog directe steun van de Oostenrijker met het glazen oog. De volgende twee races worden heel belangrijk. Als Max daarvan geen race wint wordt Mercedes voor hem een stuk aantrekkelijker.

McLaren heeft het handig bij elkaar gejat. Op RB gebaseerd design, Mercedes motor, en waarschijnlijk de onderkant van de RB die ze in Monaco van twee (?) jaar geleden, na een Perez crash, zorgvuldig konden bestuderen toen de auto hoog aan een hijskraan hing.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » zo jul 28, 2024 1:46 pm

Spa kan een leuke race worden. Het mooiste circuit. Verstappen wint pole, maar start vanaf 11. De RB ziet er goed uit dit weekend.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » zo jul 28, 2024 3:53 pm

Twee punten uitgelopen op Norris, dus hij zal met een redelijk goed gevoel de zomerstop ingaan.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

zeux

Bericht door zeux » zo jul 28, 2024 7:53 pm

Russell gediskwalificeerd, omdat zijn auto anderhalf kilo (op 798) te licht was.

Verstappen 4, Norris 5. (nog steeds twee punten verschil).

Verstappen nu 78 punten voor op Norris, met 10 races te gaan.

Norris moet feitelijk al die races winnen - met de snelste ronde - en hopen dat Verstappen nog een aantal maal geen tweede wordt.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » ma jul 29, 2024 9:47 am

DIt jaar pakt Verstappen het wel. Hij zal vooral vooruitkijken naar volgend jaar. Daarna, in 2026, wordt het een rotzooitje. Zandvoort is al aan het terugkrabbelen. Kan best zijn dat Verstappen ermee kapt als het door de nieuwe regels niet leuk meer is. HIj is zo bezig met simracen.

Duke

Bericht door Duke » ma jul 29, 2024 3:42 pm

Sainz rijdt vanaf volgend seizoen bij Williams.

Salvador Dali

zeux

Bericht door zeux » do aug 01, 2024 3:18 pm

Het Formule 1-team van Red Bull raakt weer een topman kwijt. In navolging van topontwerper Adrian Newey vertrekt sportief directeur Jonathan Wheatley begin volgend jaar bij de renstal van Max Verstappen.

Wheatley gaat aan de slag als teambaas bij Audi, dat in 2026 zijn intrede in de Formule 1 doet als opvolger van Sauber. De 57-jarige topman was achttien jaar werkzaam bij Red Bull en betrokken bij zeven wereldtitels. Hij begon bij het Oostenrijkse team als teammanager.

Teambaas Christian Horner spreekt van een aderlating voor Red Bull. "Het is een lange en succesvolle samenwerking met Jonathan geweest", zegt hij. "We willen hem bedanken voor alles wat hij heeft gedaan en wensen hem veel succes in zijn nieuwe rol."

De bekendmaking van het vertrek van Wheatley volgt in een onrustige periode bij Red Bull. Kopman Verstappen won al vier races op rij niet en zei dat zijn team de ernst van de huidige problemen niet inziet.

Ook is er veel te doen rond Sergio Pérez, die ondanks een slechte reeks mag aanblijven als tweede coureur bij Red Bull. Het is niet duidelijk of dat besluit, dat maandag is genomen, de aanleiding voor het vertrek van Wheatley is geweest.

Wheatley werd in 2021 bekend bij het grote publiek in Nederland bij de eerste wereldtitel van Verstappen. De Brit speelde een belangrijke rol bij het beïnvloeden van wedstrijdleider Michael Masi om de safetycar weg te halen in de laatste ronde van de laatste race van het seizoen. Vervolgens ging Verstappen aan Hamilton voorbij.
Ze vertrekken nu bij bosjes.

Het hele succesteam wordt zo ontmanteld.
Zou het - zoals wordt gesuggereerd - te maken hebben met Perez die mag blijven? en wie heeft dat dan geforceerd? Horner? Marko?

Zijn Jos & Max al ergens buiten het zicht van iedereen op de koffie bij Toto?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » do aug 01, 2024 4:39 pm

Had iemand van die vent gehoord? Wache, Horner, Newey, Marko, GP die kennen we wel..

Zuidema

Bericht door Zuidema » do aug 01, 2024 6:27 pm

zeux schreef:
do aug 01, 2024 3:18 pm
Zou het - zoals wordt gesuggereerd - te maken hebben met Perez die mag blijven? en wie heeft dat dan geforceerd? Horner? Marko?
Horner volgens diverse bronnen. Van Marko mocht Perez ophoepelen. Maar Horner vond doorgaan de minst verstorende optie. Ik vrees dat Horner met zo'n labiele coureur nog wel eens heel erg ongelijk kan gaan krijgen. Uit het AD:
Horner: ''Het is een super samenwerking tussen Max en Checo. Misschien wel de beste combinatie die we ooit hebben gehad. Hij heeft zes, zeven races voor ons gewonnen, werd vorig jaar tweede in het kampioenschap en god weet hoeveel podia.’’
Maar ja, wat waren de alternatieven? Wie is dan wel de ideale coureur die de tweede viool wil spelen achter Max? Ook uit het AD:
Wat meespeelt, is dat Red Bull Racing niet direct een kant-en-klare optie heeft klaarstaan. De namen die rondgaan zijn Yuki Tsunoda, Liam Lawson en Daniel Ricciardo. Maar geen van die drie is echt een fijne keus voor het team van Verstappen. En ook teambaas Horner wil daar zijn vingers niet aan branden. ,,Onze prioriteit is dat we Checo steunen en begrijpen wat hij nodig heeft. We willen dat hij weer gaat leveren.’’
Het gerucht gaat ook dat Perez veel geld via sponsoring opbrengt voor RB. Het zou gaan om tientallen miljoenen euri. Dus tja...
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do aug 01, 2024 6:32 pm

Het lijkt me eerlijk gezegd een vrij ondankbare positie. Alle aandacht gaat uit naar Verstappen. Ieder moment van de dag. Dus je weet in principe dat je voor de kruimels aan het rijden bent als het gaat om je eigen perspectief. De afgelopen jaren zat je dan wel in de beste auto en viel er dus hier of daar wel wat te rapen. Als die auto nou minder goed gaat worden dan is het ook minder aantrekkelijk.

Als je nou echt een goede coureur bent dan snap ik wel dat je liever bij een ander team de rol van uitdager oppakt. Of je moet erop speculeren dat Verstappen vertrekt en dat je dan op termijn bij Red Bull de eerste coureur kunt worden. Maar dan moet wel die negatieve spiraal met de auto worden doorbroken. Anders koop je er nog weinig voor.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » do aug 01, 2024 6:36 pm

Er zou een machtsstrijd bezig zijn binnen RB: Horner met de Thai vs het Oostenrijkse kamp (waar ook Max in zit).

Weet niet of het slim is als Horner - die natuurlijk al 'lastige' maanden had, wat naar verluidt Newey deed vertrekken - nu zijn zin doordrukt mbt tot Perez. Als door dat gedrag sleutelfiguren vertrekken, verzwakt dat het team. En daar is Max waarschijnlijk weer niet blij mee (en verklaart ook dat de boordradio's in Hongarije).

Veel 'if', 'schijnt' en speculatie, maar het feit alleen al dat die ruis rond Red Bull hangt, lijkt mij niet goed voor de prestaties.

Kan me niet voorstelen dat de Verstappens daar bij mee zijn. Zeker niet, omdat ze in de cruciale ontwikkelingsfase naar 2026 zitten...

elliquido

Bericht door elliquido » do aug 15, 2024 12:05 am

Horner is het respect kwijt. De stieren dickpic. Sitting duck. Werkt door in de organisatie. Kaartenhuis. Ze moeten hem zsm vervangen
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Zuidema

Bericht door Zuidema » za aug 24, 2024 6:34 pm

Max Verstappen start als tweede in Zandvoort: ‘Ik heb me nooit prettig gevoeld in de auto’

Marijn Abbenhuijs 24-08-24, 17:46 Laatste update: 18:54

Zijn nederlaag in de kwalificatie van de Grand Prix van Zandvoort was zijn allereerste in een Formule 1-auto in zijn thuisland. Na afloop analyseerde Max Verstappen die negatieve mijlpaal berustend. Hij had niet anders verwacht. En misschien is dat wel pijnlijker dan het verlies zelf. ,,Ik weet het niet, ik heb me nooit heel prettig gevoeld in de auto.”

Een levensgrote, oranje vlag is stevig vastgemaakt aan de tribune langs het rechte stuk van het circuit van Zandvoort. Super Max, staat erop. Net als een foto van een juichende Max Verstappen met een uitzinnig, Nederlands publiek op de achtergrond. In sterren staan de getallen 21, 22 en 23 vermeld. Ze kunnen verwijzen naar de wereldtitels van de Nederlander. Maar evengoed naar zijn overwinningen in de Dutch Grand Prix. Of naar zijn pole positions in Zandvoort.

Het doek hangt precies bij het voorste vakje op de startgrid. Degene die de race van pole start, kan hem niet missen als hij zijn hoofd een klein beetje naar links beweegt. Er zal over nagedacht zijn door de maker ervan. Maar veel denkwerk heeft er de laatste jaren niet aan te pas hoeven komen voor wie wilde inschatten vanaf welke plek Verstappen aan de Dutch Grand Prix zou beginnen. De wereldkampioen is in de eerste drie seizoenen sinds de terugkeer van de race op de Formule 1-kalender ongeslagen in eigen land.

Koop je een kaartje voor het evenement, krijg je de garantie op een Max-feestje, was de perceptie tot nu toe. Maar daar is nu verandering in gekomen. Voor het eerst is Verstappen verslagen in zijn eigen huis. McLaren-coureur Lando Norris was in de kwalificatie van de Dutch Grand Prix veel sneller dan hij. Maar het meest pijnlijke aan die uitslag was dat het bij Verstappen, die nog wel tweede werd, niet eens hard aankwam.

Hij berustte in zijn nederlaag, had naar eigen zeggen niet anders verwacht. ,,Het leek er lang niet op dat ik in de top 5 zou kunnen komen”, verzuchtte hij na zijn kwalificatie. ,,Ik had niet gedacht dat ik aan het gevecht om pole position zou kunnen meedoen. Ik weet het niet, ik heb me nooit heel prettig gevoeld in de auto. In elk rondje waren er wel bochten waar ik voor m’n gevoel veel tijd verloor. Ik had steeds een andere balans in de auto en dat maakte het heel lastig. Maar ik heb geprobeerd zo veel mogelijk uit m’n pogingen te halen en het resultaat is uiteindelijk niet slecht.”

Verstappen wees naar de laatste weken voor de zomerstop. ,,Als je naar de laatste zeven races kijkt, gaat het gewoon moeizaam bij ons”, analyseerde hij de grands prix na de door hem gewonnen race in Emilia-Romagna. Hij miste vervolgens het podium in Monaco, won nog wel in Canada en Spanje, maar was vervolgens vier keer op rij niet de beste, waarbij hij tot drie keer toe zelfs de top 3 niet haalde. ,,We proberen het onder controle te krijgen en de situatie te verbeteren. We blijven als team zijnde dicht bij elkaar en doen er alles aan om sneller te worden.”

Dat lukt vooralsnog niet, al kon het resultaat in Zandvoort ook als een lichtpuntje worden gezien. Hij was immers de enige die erin slaagde om ten minste één van de McLaren-coureurs voor te blijven. En dat team heeft zich de laatste tijd juist steevast verbeterd. Op basis van de kwalificatie van de Dutch Grand Prix is Verstappen de enige die in staat mag worden geacht om hen te verslaan. ,,Ik hoop dat onze auto het beter doet in de race, maar als je naar het verschil met Norris kijkt, is dat niet heel realistisch”, temperde hij de verwachtingen zelf. ,,Maar misschien stabiliseert onze auto nog een beetje. En in een race kan er van alles gebeuren. We zien het wel, ik ben in ieder geval blij dat ik op de eerste startrij sta.”

Verstappen ziet daardoor, net als in de afgelopen jaren, niemand (recht) voor zich als hij aan de Dutch Grand Prix begint. En als hij zijn best doet, kan hij als hij naar links kijkt het indrukwekkende spandoek zien hangen. Al wordt zijn zicht belemmerd door iets anders met de kleur oranje: de auto van Norris schuin voor hem.
AD.nl
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

zeux

Bericht door zeux » za aug 24, 2024 6:50 pm

Ik denk dat hij dit jaar nog - op hangen en wurgen - kampioen wordt, omdat hij zoveel voorsprong heeft.

Daarna is het klaar, omdat Red Bull uit elkaar aan het vallen is. Newey weg, Wheatley weg - twee zeer belangrijke strategen - en de 'chemie' is er ook niet meer. Horner en Marko 'at odds'. Dan presteer je niet.

Bizar hoe zo'n succesvol team, in zo'n flow, bij zichzelf zand in de machine heeft gegooid. Het gedoe rond Horner zal vast een rol hebben gespeeld, maar meer als katalysator dan als primaire oorzaak, denk ik.

Pierre Waché - opvolger Newey - dacht het zelf te kunnen. Zijn 'updates' pakken zo dramatisch uit, dat ze volgens mij terug zijn gegaan naar een oudere set-up (pre-Hongarije als ik me niet vergis). Een valse start van zijn nieuwe positie. Maar dit is wel de man die de 2026-auto moet ontwerpen. Dat vind ik nog het domste. Dat ze Newey niet aan boord hebben kunnen houden voor de nieuwe generatie auto's vanaf 2026. Het duurt jaaaaren voor je een achterstand in ontwikkeling (of een foute 'gok' --> zie Mercedes bij de laatste regelwijziging) hebt rechtgezet.

Voor mijn gevoel had Max voor Mercedes moeten kiezen. Bij RB gaat het bergafwaarts (hoop natuurlijk dat ik in '26 ongelijk krijg :-) ).

Duke

Bericht door Duke » za aug 24, 2024 7:48 pm

Max is natuurlijk erg loyaal, maar niet aan Horner. Dus als hij denkt dat het volgend jaar niets wordt is hij zo weg denk ik.

Salvador Dali

zeux

Bericht door zeux » za aug 24, 2024 8:25 pm

Duke schreef:
za aug 24, 2024 7:48 pm
Max is natuurlijk erg loyaal, maar niet aan Horner. Dus als hij denkt dat het volgend jaar niets wordt is hij zo weg denk ik.
Wolff lijkt daar ook op te zinspelen met zijn suggestie dat Verstappen nog steeds niet uit beeld is bij Mercedes (ook al hapt hij voor komend jaar nog niet).

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo aug 25, 2024 12:47 pm

Die jongen kan toch overal terecht? Ik weet niet hoe het met zijn contract zit en of er momenten zijn waarop hij er tussenuit kan. Maar sponsors zullen graag wat geld op tafel leggen.

Gisteren zag ik een kort interview met Hamilton die het al een beetje had opgegeven. Als ik bij Ferrari zou werken zou ik me zorgen maken. Ze betalen hem ongetwijfeld volgend seizoen een godsvermogen maar hoe veel motivatie heeft hij eigenlijk nog?
Nil volentibus arduum

Duke

Bericht door Duke » zo aug 25, 2024 1:00 pm

Ja, hij kan zeker overal terecht. Ben wel benieuwd naar zijn volgende stap. Je kunt wel de beste coureur zijn, maar als je niet de (bijna) beste auto hebt wordt het een frustrerend geheel. En daar kan Max slecht tegen.

Salvador Dali

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo aug 25, 2024 1:09 pm

Voor neutrale volgers is het echter een zegen. Goed voor de F1 als de beste coureur niet in de beste auto zit.

Overigens lijkt het mij als coureur ook leuk om het elders nog eens opnieuw op te bouwen.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » zo aug 25, 2024 1:12 pm

Marillion schreef:
zo aug 25, 2024 1:09 pm

Overigens lijkt het mij als coureur ook leuk om het elders nog eens opnieuw op te bouwen.
Dat is wat Sainz gaat doen bij Williams toch?

Max naar Mercedes lijkt mij een no-brainer.

zeux

Bericht door zeux » zo aug 25, 2024 2:55 pm

Het is nog maar de vraag of Verstappen de tweede plaats vast zal kunnen houden vandaag.

McLaren tweede helft 2024 = Red Bull 2023.

If so, dan verdwijnt die voorsprong in het kampioenschap als sneeuw voor de zon en wordt het zelfs geen 'hangen en wurgen' meer, maar gewoon verliezen.

Er zijn natuurlijk nog veel races en wie weet vindt Red Bull nog iets, al vrees ik daarvoor omdat Newey niet meer meekijkt.

999

Bericht door 999 » zo aug 25, 2024 3:07 pm

En opeens rijdt MClaren ( Norris ) tig keer sneller als de rest van het veld .. Benieuwd wat ze dan hebben gevonden .
Blij met de punten ...

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » zo aug 25, 2024 3:32 pm

999 schreef:En opeens rijdt MClaren ( Norris ) tig keer sneller als de rest van het veld .. Benieuwd wat ze dan hebben gevonden .
Volgens mij kijk jij niet veel f1, ze zijn al 8 races de snelste auto.

zeux

Bericht door zeux » zo aug 25, 2024 3:33 pm

Verstappen mag Leclerc een gratis rondje padellen (met consumpties) geven. Die was een belangrijke buffer vandaag. Piastri kwam er niet langs. Anders had hij de Red Bull opgevroten.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo aug 25, 2024 3:36 pm

Zolang Verstappen structureel podiumplaatsen blijft scoren is er niet zoveel aan de hand lijkt me als het om het WK gaat?

Wel opvallend dat het binnen één seizoen zo is omgeslagen tussen die twee teams. In het begin was er toch sprake van de vraag of Verstappen niet gewoon alles ging winnen. Nu is het de vraag of hij er nog ééntje gaat pakken.

EDIT

Nog 9 GP's zie ik. Dan kan het inderdaad best nog spannend worden als Norris echt een sterke serie neer weet te zetten. Wel leuk om te volgen daardoor. Al zie je liever dat twee coureurs ook echt om de zege kunnen strijden omdat ze heel dicht bij elkaar zitten.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie