Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo mei 17, 2015 4:03 pm

Het zijn in ieder geval dappere pogingen van Slagter en Kruijswijk. Zoals gisteren duurt de etappe nu ook net even te lang voor een dagsucces. Dat is jammer maar deze manier van rijden spreekt erg aan. Dan valt het kwartje ook wel een keer de goede kant op.

Verder is het echt genieten. De klassementstoppers vechten ook tot op de streep voor iedere seconden. Als dat drie weken zo doorgaat ben ik heel benieuwd hoe fris Contador straks in de Tour gaat zijn. Het is gewoon iedere dag finale rijden. Heerlijk om te zien, publiek de grote winnaar. :smile-ajax.gif:
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 19, 2015 7:18 pm

Wat een belachelijke vertoning. Richie Porte krijgt twee minuten tijdstraf aan zijn koersbroek omdat hij geholpen is door bevriende collega Simon Clarke.

Afbeelding
Porte krijgt 2 minuten straftijd omdat Orica-renner hem hielp

Richie Porte heeft van de Giro-organisatie na de rit nog een extra rekening op zijn bord gekregen. Bovenop de 47 seconden die hij al verloor na een lekke band krijgt hij nu nog eens 2 minuten extra. Porte werd immers aan een wiel geholpen door Simon Clarke, en die rijdt voor een andere ploeg. Er leek vandaag geen vuiltje aan de lucht voor Richie Porte, tot op iets minder dan 10 kilometer van de finish het noodlot toesloeg:een lekke band. Gelukkig was landgenoot Simon Clarke in de buurt en die was zo vriendelijk om zijn wiel aan Porte af te staan. Klein probleempje: Clarke rijdt voor Orica en Porte voor Sky.

Porte dacht er met 47 seconden vanaf te komen (de tijd die hij effectief verloor), maar de jury doet daar nog eens twee minuten bij, net als voor Clarke. Volgens het reglement mag je namelijk niet geholpen worden door iemand van een andere ploeg. Enkel drank of eten mogen onder elkaar gedeeld worden. Hierdoor krijgt Porte 2'47" aan zijn broek en valt hij zelfs uit de top tien. Contador zal het graag zien gebeuren, want Porte leek samen met Fabio Aru zijn grootste concurrent voor de eindzege.

Bron: sporza.be
Het is juist een mooi gebaar en er is geen enkele sprake van competitievervalsing of wat dan ook. Gezien de kleine verschillen kost dit hem gewoon zijn kansen op een overwinning.

Zou mooi zijn als zijn concurrenten dit niet nemen en de organisatie oproepen om dit te herzien.
Nil volentibus arduum

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di mei 19, 2015 8:11 pm

Tsja het is wat flauw, maar dan moeten ze eerst maar eens die regel aanpassen. Het is een gevalletje van 'regels zijn regels' en op zich is dit ook weer niet zo gek.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 19, 2015 8:24 pm

Ja, zo is de regel. Maar dit is wat mij betreft een uitstekend moment om die regel van tafel te vegen. Overal is de roep om eerlijke en sportieve strijd hoorbaar. En dan toont een renner sportief gedrag en krijgen er twee een draai om de oren.

Volgens de regels mag je ook niet stayeren achter de auto maar als je dat na een lekke band niet al te lang doet is er niemand die er een probleem van maakt. Er is geen sprake van onsportief gedrag, niemand heeft nadeel. Gewoon twee sporters die elkaar een handje toesteken.
Nil volentibus arduum

beelzebub

Bericht door beelzebub » di mei 19, 2015 8:26 pm

Porte had gewoon voldoende reservewielen moeten meenemen in die camper van 'm. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr mei 22, 2015 7:05 pm

En na de rit van vandaag mag Porte zijn kansen op de eindzege helemaal vergeten. De valpartij in de finale kwam een paar honderd meter te vroeg waardoor het tijdsverlies voor hem en Contador gewoon telt. Aru naar het roze, voor Contador is er niets aan de hand maar Porte is wel klaar als het gaat om de eerste plaats.

Morgen een lange tijdrit. Ik denk dat Contador daar het roze alweer terug zal pakken.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za mei 23, 2015 3:50 pm

Het is vandaag wederom regen in Italië. En in de tijdrit is het ouderwets met minuten gooien. Kruijswijk weet zijn goede vorm van de afgelopen dagen vast te houden. Het is stilaan toch jammer dat hij in de eerste week zoveel moest inleveren maar zo komt zijn doel van de top 10 toch weer in zicht.

Contador terug naar het roze. Als hij de rest van de week gewoon op zijn fiets blijft zitten dan gaat hij die trui wel naar Milaan brengen.
Nil volentibus arduum

beelzebub

Bericht door beelzebub » za mei 23, 2015 6:55 pm

Ja idd jammer van Kruijswijk... Als als als. Haal acht minuten van zijn huidige tijd af en hij had dichtbij op plek 3-6 gestaan.

Wel weer een showtje die Contador opvoerde.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za mei 23, 2015 7:36 pm

Daar staat wel tegenover dat hij door die achterstand de afgelopen week wat meer ruimte kreeg dan hij anders had gehad. En hij is in die etappe ook gewoon reglementair uit het wiel gereden zoals Jean Nelissen zo mooi kon zeggen.

Ik hoop dat hij de komende dagen gewoon voor een ritzege blijft strijden. Dat zou hij eventueel kunnen combineren met een aanval op de bergtrui.

Mooie dagwinnaar trouwens ook, die Kiryienka. Taaie vent, erkend hardrijder en ook nog eens een stylist.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo mei 24, 2015 3:56 pm

Kruiswijk nu inderdaad uitstekend in vorm.

Hoeveel punten levert het op wanneer hij alsnog een top 10 klassering behaalt en waarom is dat voor Lotto Jumbo zo ontzettend belangrijk?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo mei 24, 2015 5:03 pm

Top 10 klassement in de Giro geeft de volgende punten:

1e 170
2e 130
3e 100
4e 90
5e 80
6e 70
7e 60
8e 52
9e 44
10e 38

Ter vergelijking de punten voor een Giro etappe:
16, 8, 4, 2 en 1 voor de top 5.

Als je dus twee ritten pakt maar niet in de top 10 eindigt pak je per saldo minder punten. En World Tour punten zijn belangrijk voor de ranglijst. Een goede positie geeft startrecht in grote wedstrijden en dan gaat het dus weer over geld. Want een sponsor wil wel dat je start in de wedstrijden waar het er om gaat. Pak je niet genoeg punten zak je naar een niveau lager en dan moet je op wild cards hopen.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 26, 2015 2:25 pm

Mooie strijd op de Mortirolo. Contador door een lekke band in de afdaling vanaf Aprica op achterstand begonnen en nu aan het proberen om terug te komen bij Aru.

En Kruijswijk gaat voorlopig als enige mee met Aru en Landa.

EDIT

Contador is terug bij Landa en Aru. Ondertussen pakt Kruijswijk een paar meter. Het is nog ver naar de streep (40km) maar wellicht zijn er kansen op een ritzege.

Het is nu Kruijswijk, Contador en Landa op kop.
Nil volentibus arduum

Alexander

Bericht door Alexander » di mei 26, 2015 2:47 pm

Wow Kruiswijk. Die is echt fantastisch bezig hoor.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 26, 2015 2:53 pm

Geweldige rit in ieder geval weer. En we zijn er nog niet. De afdaling van de Mortirolo is lastig. Iets minder steil dan deze kant maar nog altijd niet mis en dat op een smalle weg met de nodige bochten. En de klim naar Aprica is ook niet makkelijk. Zeker niet met de Mortirolo in de benen.

Als Kruijswijk deze rit zou kunnen pakken zou dat wel echt geweldig zijn. Sowieso maakt hij vandaag echt indruk.
Nil volentibus arduum

beelzebub

Bericht door beelzebub » di mei 26, 2015 3:17 pm

En Contador ook in dezelfde aanval. Dan vraag ik me altijd af waarom ze in de Tour niet zo rijden en wachten tot de laatste 2 km van de laatste beklimming? Zijn de ploegen minder sterk, is het parcours niet selectief in de Tour of zijn de belangen daar te groot?

Of was Contador gewoon boos omdat ze gas gaven toen hij lek reed? :ajaxsmiley.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 26, 2015 3:30 pm

Dat hoort wat mij betreft bij de koers. Zie bijvoorbeeld de aanval van diezelfde Contador op Schleck toen die een probleem met zijn ketting had in de Tour.

De Giro is vrijwel altijd leuker in vergelijking met de Tour. Ik denk dat het een combinatie van factoren is. Andere belangen, minder druk maar ook het parcours. Zo'n klim als de Mortirolo of de Finestre van komende zaterdag ga je in de Tour echt niet vinden. Ook zijn er in relatief vlakke ritten vaak nog wel mogelijkheden om iets te doen als aanvaller. Waar er in de Tour meestal zo 6 of 7 ritten zijn die bijna niet anders dan in een massasprint kunnen eindigen.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di mei 26, 2015 3:49 pm

Landa gaan ze niet meer terug zien ben ik bang, die is er hard van tussen.

Zou Contador de 2e plek en dus 6 seconden bonificatie ipv 4 stuks aan Kruiswijk gunnen? Als Kruiswijk vandaag minimaal als 2e finisht pakt hij de bergtrui over!

peter

Bericht door peter » di mei 26, 2015 3:54 pm

Bergtrui voor Kruiswijk dus. :biggthumpup.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 26, 2015 4:10 pm

Dat is ook een mooi doel voor de resterende ritten. Landa zal daar denk ik de grootste concurrent zijn.
Nil volentibus arduum

peter

Bericht door peter » di mei 26, 2015 10:00 pm

Net even de samenvatting gezien. Baal er wel van dat ik deze weer moest missen. Die van vrijdag en zaterdag pik ik nog wel even mee.

Moet nog maar zien of Aru het podium haalt. Amador gaat hem in de huidige vorm nog wel voorbij namelijk.

Trouwens, die Caruso rijdt (ook weer) sterk. Op de één of andere manier vergeet ik echt altijd dat het gaat om Damiano haha. Als ik z'n naam weer in de kopgroep zie, dan denk ik altijd 'sjonge die oude krijger gaat ook gewoon weer mee'.

peter

Bericht door peter » wo mei 27, 2015 8:25 pm

Vijf jaar geleden reed een totaal onbekende Modolo zich in de top-5 van San Remo. Daarna werd het wat stiller en vorig jaar won hij wat meer aansprekende koersjes. Inmiddels alweer bijna 28, maar vandaag schrijft hij zijn tweede Giro-etappe op z'n naam na goed ploegenwerk. Toch grappig hoe dat dan zo 'opeens' ontstaat. Precies op een moment ook dat je denkt dat het niet meer gaat gebeuren en dat hij door een jongere generatie (Bonifazio) wordt ingehaald.

Sowieso doet Lampre het natuurlijk ge-wel-dig. Ulissi, Polanc en nu twee keer Modolo. Poeh.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo mei 27, 2015 8:54 pm

En Hofland binnen op bijna 10 minuten. Bij de eerste sprint was ik verrast door zijn sterke 2e plek maar dat was dan ook gelijk al zijn vuurwerk voor de hele Giro.

Morgen één beklimming. Geen finish bergop maar wellicht een kans voor Kruijswijk om nog wat te doen voor z'n bergklassement. Ik schat zo in dat Landa daar morgen geen strijd over gaat maken. En die punten kan je maar vast op zak hebben met vrijdag en zaterdag nog twee keer finish bergop.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do mei 28, 2015 2:49 pm

Heerlijk, die oorlog tussen Astana en Saxo. :neutral.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do mei 28, 2015 4:29 pm

Werkelijk geen dag rust. Het is een geweldige Giro.

Ik ben wel benieuwd welke impact dit straks heeft op de prestaties van Contador in de Tour. Hij heeft werkelijk geen dag rustig aan gedaan. Zelfs niet nu de overwinning eigenlijk al op zak is.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr mei 29, 2015 3:56 pm

Hij doet het uitstekend hoor, maar ik erger me eigenlijk een beetje aan de (typische Rabobank/Belkin/LottoJumboNL) manier waarop Kruijswijk rijdt. Alles laten lopen omdat hij bij de tandem Landa-Contador denkt te horen. Terwijl hij er in werkelijkheid meteen af ligt na het eerste tussensprintje van een van die twee.

Of hij moet niet beter kunnen, maar het leek er toch op alsof hij meekon met Aru. En eerder met Hesjedal.

Plaats reactie