Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Jinne
Site Admin

Re: Wielrennen

Bericht door Jinne » zo mar 01, 2015 7:54 pm

Niet erg snugger gereden van die Vandenberg. Al leek Stannard ook wel gewoon de sterkste, maar 3 tegen 1 zou je normaliter toch gewoon af moeten maken in je eigen voordeel. Wellicht waren ze toch te veel bezig met Boonen die hem moest winnen. Terwijl hij niet de benen ervoor had.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo mar 01, 2015 8:06 pm

Achteraf is het altijd makkelijk. Maar ze hebben Stannard uiteindelijk wat te makkelijk meegenomen in de overtuiging dat ze het wel zouden uitspelen. Daar was 'ie alleen net effe te sterk voor.

Ik moet nog zien hoe het was gelopen als Vandenberg niet zo dom had gereden. Als Stannard twee of drie keer op rij een gat moet dichten zit hij ook een keer aan zijn max. Het beste hadden ze Boonen op een gegeven moment in zijn wiel gezet. Dan laat je hardrijders Terpstra en Vandenberg het gat naar Vanmarcke en Van Avermaet onderhouden. Boonen had dan iets frisser kunnen zijn voor de sprint. En moesten die andere twee fris genoeg zijn hadden ze ook nog een uitval kunnen doen. Stannard moet dat dan allemaal counteren.

Vandaag was het allemaal lang zo spannend niet. Het leek er op de Oude Kwaremont nog wel even op. Maar de groep zette helaas niet door. Dat had een mooi spel kunnen zijn met de wind. Maar via Cavendish heeft Lefevre dan toch zijn zege in dit weekend.
Nil volentibus arduum

Iniesta

Bericht door Iniesta » zo mar 01, 2015 9:13 pm

Ze konden tot tien kilometer niet veel anders, het gat bleef lang zo rond de 20 - 25 seconden.
Nu speelden ze het inderdaad wel onnozel uit, maar ik denk dat stannard door de situatie gewoon verreweg de friste was, eb het erg lastig was om hem zo te kloppen.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo mar 01, 2015 10:46 pm

Het was natuurlijk een schande dat Vandenberg zijn eigen man terug haalt. Dat was hét moment. Boonen gaat en Stannard moet counteren. Dan weet je dus altijd. Degene die nu gaat is spekkoper. Bi-zar.
En Terpstra die vervolgens van kop af gaat sprinten. Ook heeeeel bijzonder.

Vandaag helaas gemist. Cav die Etixx dus zorgt voor een pleister op de wond. Dat team is wel echt sterk, trouwens. In het voorjaar kan het maar zo gebeuren dat de sterkste mannen telkens bij een andere ploeg zitten, maar dat Etixx er met de prijs van door gaat. Vanmarcke zit namelijk nu al om zich heen te kijken waar iedereen is. Naja...Stannard laat zien dat het niets hoeft uit te maken. :smallgrin.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma mar 02, 2015 10:04 am

Etixx-Quickstep is voor het eerste gedeelte van het voorjaar met afstand de sterkste ploeg. Ze hebben zo vier man die tot diep in de finale actief kunnen zijn. Na Parijs-Roubaix is het met die overmacht gedaan want ze zijn minder goed uitgerust voor de Ardense klassiekers.

Vanmarcke geef ik de meeste kans op een overwinning in Parijs-Roubaix. Daar is toch minder ruimte voor een tactisch ploegenspel en komt het veel meer op man tegen man aan. En hij is natuurlijk ijzersterk op de kasseien. Nu nog af en toe wat slimmer rijden en wegblijven bij pech. Al is lek niet altijd pech. Dat heeft ook te maken met bandenkeuze en de manier waarop je koerst.

Het duurt nog even maar Parijs-Roubaix kon dit jaar wel eens bijzonder interessant worden. Er zijn veel meer kanshebbers dan een paar seizoenen terug waar het echt op Cancellara en Boonen aankwam.
Nil volentibus arduum

peter

Bericht door peter » ma mar 02, 2015 1:22 pm

Ja Vanmarcke gaat dit jaar een klassieker winnen. Daar ben ik van overtuigd. :biggthumpup.gif:

Overigens wel benieuwd hoe goed Boom is (en of 'ie nog mag koersen in de voorjaarsklassiekers). En eens zien hoe van Avermaet het vergaat, aangezien hij nu officieel verdachte is. Pfff.

Voor 22 maart is Cav in ieder geval weer goed. Even afwachten of het dit jaar een sprint wordt, want de finish is verlegd en wel terug naar de Via Roma. Dat scheelt toch een kilometertje vlak, dus wie weet.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma mar 02, 2015 1:30 pm

Ik gun het Vanmarcke ook echt ontzettend. Oprechte kerel en een echte flandrien. Tegelijkertijd kan hij ook zo prachtig verliezen. Die tranen op het Velodrome in Roubaix. Als toeschouwer kan ik daar ook van genieten.

Zaterdag eerst maar eens de Strade Bianche bekijken. Genieten van het prachtige decor van Toscane en die prachtige finish in Siena. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

peter

Bericht door peter » ma mar 02, 2015 1:38 pm

Maar niet voordat we zelf even een mooi ritje hebben gefietst. :headbang.gif:
Dat werkt ook verslavend, zeg.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma mar 02, 2015 2:21 pm

Haha, nieuwe hobby is dus een blijvertje?

De Strade Bianche kijk ik echt naar uit. Los van het decors is het een topkoers. Er winnen ook alleen maar goede renners. Die koers is binnen de kortste keren één van de grote afspraken in het voorjaar geworden. Doe er nog een paar jaren bij en het is één van de grote voorjaarsklassiekers. Vooral Monte Sante Marie is spectaculair. Omhoog en omlaag met 15%+ percentages over onverharde wegen.
Nil volentibus arduum

peter

Bericht door peter » ma mar 02, 2015 2:46 pm

Ja dat wordt erg mooi.

Ben begonnen eind september en sindsdien zit ik toch minimaal 2x per week op de fiets. Heb nog geen week gehad dat ik niet op de fiets zat zelfs. Ga met sprongen vooruit en m'n Garmin Edge vertelt me inmiddels dat ik zo'n 31-32 gemiddeld rijd over een rondje. Volgende week een dagje trappen in Limburg en een dagje trappen rondom de Utrechtse Heuvelrug. :biggthumpup.gif:

Alexander

Bericht door Alexander » ma mar 02, 2015 3:21 pm

Gekke periode om te beginnen. Is het je niet te koud?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma mar 02, 2015 3:49 pm

Daar kun je jezelf prima op kleden. Er is wind en waterdicht materiaal waarmee je prima een paar uurtjes kunt rijden als het koud is. Al kan de één daar natuurlijk wat beter tegen dan de ander.

Nog even terug naar zaterdag, en wel hier:

Afbeelding

Dit is de Lange Munte, de laatste kasseistrook in de koers. Waar de wind bovendien schuin tegen stond. Hier zie je goed het principe van een waaier en ook dat Terpstra en co hem hier verkeerd opzetten. Er is achter hem nu namelijk ruimschoots plaats voor drie renners. Wat hij had moeten doen is veel meer naar rechts sturen (voor de kijkers links). Zeg maar waar Vandenberg nu fietst. Zo kunnen Boonen en Vandenberg er nog net schuin achter maar Stannard niet meer. Die komt dan ook vol in de wind te zitten op het kantje.

Nu zeg ik niet dat ze hem dan wel even hadden losgereden want Stannard is een sterke vent. Maar als je hem wil kloppen moet je hem wel pijn doen als je de kans hebt. En dat betekent dus niet ploegmaats counteren én verzuimen om hem in de wind te zetten.
Nil volentibus arduum

peter

Bericht door peter » ma mar 02, 2015 4:25 pm

Goeie analyse, zeg.
Zat zaterdag zelf ook op de fiets en die wind was gigantisch. Kreeg daar juist de kritiek dat ik de waaier zo opzette dat de laatste man vol in de wind zat. :biggrin.gif:

Heb inmiddels een scala aan outfits en wielertoebehoren, dus ik ben klaar voor alle seizoenen. Moest ook wel vroeg beginnen, want m'n vrienden hebben me opgegeven voor de Amstel Gold Race. En daar wil ik gewoon goed voorbereid aan de start staan. Plus in Juni weer op hoogtestage in Toscane haha.

Alexander

Bericht door Alexander » do mar 05, 2015 11:11 am

Lekker zo een duurbetaalde kopman. Die gozer heeft werkelijk altijd wat.

http://www.nu.nl/sport/4004643/lotto-ju ... atico.html

Iniesta

Bericht door Iniesta » do mar 05, 2015 7:52 pm

Snap niet helemaal waarom in zo'n situatie duurbetaalde erbij gezet moet worden.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr mar 06, 2015 2:40 pm

Zaterdagmiddag vanaf 14:00uur op Sporza, de Strade Bianche!

Afbeelding
Nil volentibus arduum

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma mar 09, 2015 7:00 am

Joh, wat een verrassing en die wielrenners maar doen of nu alles in orde is, hun sport is nu 'schoon'. :smallgrin.gif:

Nog altijd serieuze dopingcultuur in wielersport
YNWA

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma mar 09, 2015 9:49 am

Zal het rapport van de week eens doornemen als ik tijd heb. Maar het is geen conclusie waar ik van op kijk. Het is een stuk prettiger sport kijken als je de illusie laat varen dat er zoiets is als dopingvrije topsport.

Overigens, dit soort uitspraken:
De situatie onder profwielrenners zou sinds alle dopingonthullingen in 2013 wel verbeterd zijn, maar zeker 20 tot 90 procent van het peloton maakt zich nog steeds schuldig aan dopinggebruik
zijn wel heel veilig. Zo durf ik nog wel een paar stellingen aan.

Wat een prachtige koers was het afgelopen zaterdag trouwens. Zowel kwa spektakel als het decor. Stybar pakt een mooie zege en is terug na zijn blessureleed. Van Avermaet neemt nog eens een ereplaats mee. Is hij Valverde kwijt in een sprint bergop komt die Tjech ineens om het hoekje kijken. :smallgrin.gif:

Vanmarcke ook weer in prima vorm al moet hij echt wat slimmer gaan rijden als hij dit soort koersen wil gaan winnen. Aan zijn fysieke eigenschappen ligt het niet.
Nil volentibus arduum

beelzebub

Bericht door beelzebub » ma mar 09, 2015 1:21 pm

Veel open deuren in het rapport, maar ook wel zaken die interessant zijn.

Het rapport stond vrij snel online, daar kan de FIFA wat van leren trouwens.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma mar 09, 2015 1:23 pm

http://theraceradio.com/circ-report/

Doping en wielersport zijn onlosmakelijk verbonden.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma mar 09, 2015 1:35 pm

beelzebub schreef: Het rapport stond vrij snel online, daar kan de FIFA wat van leren trouwens.
Ik heb het rapport nog niet gelezen maar dit is inderdaad alvast iets. Een wereld van verschil met het achterhouden van informatie zoals de FIFA dat graag doet.
Yopi schreef:http://theraceradio.com/circ-report/

Doping en wielersport zijn onlosmakelijk verbonden.
Maak daar maar topsport van.
Nil volentibus arduum

Baseman

Bericht door Baseman » di mar 10, 2015 9:12 am

Marillion schreef:Zo durf ik nog wel een paar stellingen aan.
Hahaha, daar moest ik ook meteen aan denken :smallgrin.gif:

En inderdaad, doping zal altijd blijven bestaan zolang er topsport wordt bedreven.
Daar is het wielrennen verre van uniek in.

peter

Bericht door peter » di mar 10, 2015 10:37 am

Doodzonde dat Tommeke er niet bij is. Ook ongustig voor ons, want Terpstra krijgt nu een nieuwe status en dat is toch net even wat lastiger.
Ben er nu ook wel van overtuigd dat Vanmarcke één van beide klassiekers gaat winnen, hoor.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mar 10, 2015 10:59 am

Ja heel jammer, Boonen is toch één van de mannen die je absoluut in actie wil zien in die koersen. Terpstra zal wellicht iets meer vrijheid krijgen al zullen ze daar nog steeds het collectief uitspelen. Met Terpstra en Stybar zijn er nog altijd twee man die een koers kunnen winnen. Alleen hebben ze niet meer Boonen als slot achter de deur wanneer ze aanvallen. Dat maakt wel verschil want wie neemt Boonen in een zetel mee naar de kop van de race in een finale?

Vanmarcke moet het allemaal nog wel even wat slimmer gaan aanpakken als hij ook wil winnen. Als ik hem was zou ik me vooral richten op Roubaix. Dat is veel meer man tegen man en minder een tactisch steekspel zoals in Vlaanderen. Al met al zijn er voor beide koersen genoeg kandidaten om er wat leuks van te maken.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo mar 11, 2015 11:42 am

Geweldige plaat van de Strade Bianche van afgelopen zaterdag:

Afbeelding
Nil volentibus arduum

Plaats reactie