Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr aug 29, 2014 7:50 am

Ja, die is erg goed. Het kon sowieso wel eens een mooie Vuelta gaan worden als je het klassement bekijkt:

1 A. Valverde Movistar 22:48:08
2 N. Quintana +15
3 A. Contador +18
4 C. Froome +22
5 E. Chaves +41
6 J. Rodríguez +45
7 R. Gesink +55
8 F. Aru +58
9 W. Barguil +1:02
10 W. Kelderman +1:06

Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat met Contador. Maar ik ben nu al onder de indruk van zijn eerste week. Zo kort na die beenbreuk. Gesink ook gewoon prima met zo weinig competitie in de benen.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » vr aug 29, 2014 9:08 am

Kelderman hanhaaft zich ook nog. Hoe rijdt hij?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr aug 29, 2014 9:19 am

Heel attent en goed vooraan in de eerste week (samen met Gesink). Gisteren had ik eerlijk gezegd gehoopt dat hij iets korter kon blijven op die lastige aankomst.
Nil volentibus arduum

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » vr aug 29, 2014 10:22 pm

Ik had de afgelopen week weinig tijd, pik je een etappe mee en dan.....slaapverwekkend. Zonde.

Contador gaat winnen denk ik zo. Zou een prestatie zijn van jewelste zijn, hoor. Wat een sportman ben je dan.

zeux

Bericht door zeux » vr aug 29, 2014 10:27 pm

Call me a cynic, maar ik geloof niet in wonderen. Als je zes wekrn geleden nog met een scheenbreuk (of zoiets) uit de Tour moet en nu 'effe' de Vuelta lijkt te kunnen winnen, dan vrees ik toch het ergste, gezien het verleden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr aug 29, 2014 10:53 pm

Ik heb hier al vaker gezegd. Ik geloof sowieso niet in dopingvrije topsport. Dus daar maak ik me dan ook maar niet zo druk over. Maar wat Contador betreft. Het zal in de tweede en derde week blijken hoe goed hij echt is. Het meest lastige werk moet nog komen.

Conditioneel zal hij misschien niet eens heel veel slechter geworden zijn. Soms is rust zelfs dat wat je nodig hebt, zolang het maar niet te lang duurt. En ik weet niet hoe lang het heeft geduurd voor hij weer iets kon doen. Ik heb ook geen idee hoeveel spierkracht hij bijvoorbeeld heeft ingeleverd. Maar zo op het eerste gezicht is het allemaal wel erg vlot gegaan ja. Dat is één ding wat zeker is.

Zondag weer aankomst bergop trouwens.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di sep 02, 2014 4:17 pm

Tijdrit is interessant vandaag. Contador is aan het laagvliegen. Die is wel erg goed zeg. Froome vooralsnog op achterstand. Quintana ging nog hard het decor in. Dat heeft hem serieus tijd gekost.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di sep 02, 2014 4:51 pm

Code: Selecteer alles

1	T. Martin	O.Ph.-Q-Step	47:02
2	F. Cancellara	Trek	+11
3	R. Urán	O.Ph.-Q-Step	+15
4	A. Contador	Tinkoff - Saxo	+39
5	S. Sánchez	BMC Racing	+48
6	C. Evans	BMC Racing	+49
7	V. Kiryienka	Team Sky	+58
8	A. Valverde	Movistar	+1:01
9	J. Sergent	Trek	+1:13
10	C. Froome	Team Sky	+1:32
11	P. Serry	O.Ph.-Q-Step	+1:32
12	J. Coppel	Cofidis	+1:35
13	B. Jungels	Trek	+1:39
14	R. Sicard	Europcar	+1:45
15	W. Anacona	Lampre	+1:45
16	T. Kangert	Astana	+1:49
17	Joa. Rodríguez	Katyusha	+1:49
18	R. Gesink	Belkin	+2:01
19	D. Nerz	BMC Racing	+2:01
20	T. Ludvigsson	Giant	+2:02
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » di sep 02, 2014 7:46 pm

Kelderman staat bekend als dat ie een goede tijdrit heeft. Toch vallen zijn tijdritten in de Giro en de Vuelta tot nu toe tegen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di sep 02, 2014 8:45 pm

Ja, dat valt mij ook een beetje tegen. Die in de Giro viel zelfs fors tegen.

Sowieso zie je aan Kelderman dat het niet meevalt om, zeker als jonge renner, een tweede vormpiek te realiseren. Voorlopig is Gesink hem toch de baas.

Overigens was die laatste er volgens eigen zeggen niet helemaal bij. Hij zat met privé problemen in zijn hoofd. Dat bleek ook wel want hij begon doodleuk aan de tijdrit met zijn koelvest nog aan. Dat ging na een kilometer alsnog de berm in toen hij het in de gaten had. :smallgrin.gif:

Ben benieuwd wat dat nu weer is. Hopelijk voor hem geen vervelende zaken maar het is wel altijd wat.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo sep 03, 2014 4:10 pm

Vandaag Gesink in de aanval op de slotklim. Eens kijken of hij wat kan bereiken. Leuke finale weer.
Nil volentibus arduum

Iniesta

Bericht door Iniesta » wo sep 03, 2014 4:40 pm

Mooi dat ie het probeert, kan nog wel wat plaatsen opschuiven verwacht ik.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo sep 03, 2014 6:31 pm

Ja, dit was een uitstekende poging. Je moet er dan een beetje geluk bij hebben met wat er achter je gebeurd. Die Aru was overigens ook weer erg indrukwekkend hoor. Wat heeft die een explosieve demarrage in huis.
Nil volentibus arduum

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » do sep 04, 2014 11:28 am

http://www.ad.nl/ad/nl/10444/Offside/ar ... rtje.dhtml

Dat ziet er toch wel vreemd uit, dat wiel dat na de val blijft draaien, en de fiets verplaatst. Wat zeg jij daarvan, Marillion?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do sep 04, 2014 11:36 am

Dit ziet er wel heel gek uit ja. Doordat de fiets echt al op de grond ligt zou je normaal gesproken verwachten dat het wiel direct stopt met draaien. Het is gebruikelijk dat je fiets doorschuift in de richting van je val maar niet dat het wiel op die manier blijft draaien en de richting van de fiets zelfs bepaald.
Nil volentibus arduum

Alexander

Bericht door Alexander » do sep 04, 2014 11:47 am

Zoiets heb ik nog nooit gezien haha.

Duke

Bericht door Duke » do sep 04, 2014 11:58 am

Volgens mij gingen er een paar jaar geleden ook al zulke geruchten van Cancellara, tijdens Parijs-Roubaix meen ik. Die reed weg bij de rest of ie op een brommer zat. :smallgrin.gif:

Salvador Dali

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do sep 04, 2014 12:38 pm

Dat ging toen met name over Vlaanderen omdat hij daar Boonen loste op de Muur van Geraardsbergen zonder uit het zadel te komen. Roubaix was hij toen ook wel heel erg sterk. Maar ik had toen toch vooral de indruk dat het nogal gezocht was. Dat is echt zijn terrein waarop hij optimaal was voorbereid. En het is ook zijn stijl om zittend kracht te ontwikkelen.

Maar zoals gewoonlijk steek ik nergens mijn handen voor in het vuur. :smallgrin.gif:

Leuke reactie trouwens van Jonathan Vaughters (ploegleider):
Jonathan Vaughters ✔ @Vaughters

Wanted: bicycle mechanic w electrical engineering and/or jet propulsion PhD. Highly confidential work. Must speak fluent Canadian.
Nil volentibus arduum

Duke

Bericht door Duke » do sep 04, 2014 1:07 pm

Dat zou ik ook zeker niet doen. :smallgrin.gif:

Salvador Dali

Baseman

Bericht door Baseman » vr sep 05, 2014 10:56 am

Motortjes in de fiets? Het is allemaal een broodjeaapverhaal

Door: Thijs Zonneveld

En daar is-ie weer. De motortjesdiscussie. Er viel een Canadese wielrenner, zijn wiel bleef draaien toen zijn fiets op de grond lag, een grote Franse sportkrant zette een filmpje met allerlei suggestieve vragen online en daarna ging het los. Het filmpje werd overgenomen door andere nieuwssites en vervolgens mocht de hele wereld op sociale media en internetfora zijn mening eroverheen pissen.

Zucht.

De meeste hypes duren een paar dagen en bij uitzondering een week of wat. Maar de hype rond motortjes in het profpeloton is onuitroeibaar. (Dát wielrenners verdacht worden van het gebruik van motortjes zegt overigens veel over de geloofwaardigheid van de sport; ik heb nog nooit gehoord van motortjes in roeiboten of badpakken.)

Het spijt me voor de complotdenkers, maar een motortje in de fiets van Ryder Hesjedal is een broodjeaapverhaal. Als hij een motortje zou hebben gehad, dan zou die in de zitbuis zijn verwerkt en de cranks aandrijven. Maar op het filmpje is te zien dat de cranks (en de ketting) stilstaan. De reden dat Hesjedals achterwiel blijft draaien, is natuurkunde: het wiel neemt het momentum van vóór de val mee en tolt om de as - het voorwiel dat haaks op de weg staat. Ik heb fietsen wel raardere dingen zien doen in (massale) valpartijen.

Tuurlijk, het is mogelijk om een motortje in een frame weg te werken. En er zijn heus bijgoochems die het overwegen. Maar dat wil niet zeggen dat het ook gebeurt. Er is de afgelopen jaren weet-ik-hoeveel over gezegd en geschreven, maar er is precies nul komma nul bewijs om het gebruik van motortjes in het profpeloton te onderbouwen.

Vaak wordt verwezen naar de zogenaamd wonderbaarlijke Muur van Geraardsbergen-beklimming van Fabian Cancellara in de Ronde van Vlaanderen van 2010. De theorie destijds: Cancellara reed Boonen daar zo makkelijk in de vernieling dat er wel sprake moest zijn van een motortje. Het meest veelzeggende van die discussie was dat vrijwel niemand de moeite nam om de beklimming van Cancellara te timen. Met een stopwatch in de hand zie je dat de prestatie van Cancellara helemaal niet zo bijzonder was. In datzelfde jaar reed Philippe Gilbert bijna net zo hard omhoog als Cancellara. En een jaar eerder was Stijn Devolder even snel. En Wilco Kelderman was bij de passage van de Muur in de Eneco Tour van 2013 zelfs bijna tien seconden sneller dan Cancellara in de Ronde van Vlaanderen van 2010. Met andere woorden: meningen zijn blijkbaar belangrijker dan feiten.

En wat ook wordt onderschat, is het verschil dat een motortje van 150 of 200 Watt zou maken. 200 Watts zijn niet een paar procenten vooruitgang, dat is in een bergetappe een vermogenstoename van circa vijftig procent. Zet een prutser met een buikje en ongeschoren poten op een fiets met een motortje en hij wint Touretappes. Zet Hesjedal op een fiets met een motortje en hij wint met een halfuur voorsprong.

Wat Hesjedalgate blootlegt, is niet een motortje in een fiets, maar de manier hoe (sociale) media werken. Er wordt niets gecheckt, er wordt nauwelijks nagedacht en niets onderbouwd. De hype regeert.

De enige motor in dit hele verhaal is die van ons eigen wantrouwen.
Marillion schreef:Leuke reactie trouwens van Jonathan Vaughters (ploegleider):
Dat is humor ja :biggthumpup.gif:

zeux

Bericht door zeux » vr sep 05, 2014 11:36 am

Strakke column.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr sep 05, 2014 12:27 pm

Wie zegt dat we het zouden hebben over 150 tot 200 watt? Dat zou inderdaad direct opvallen. Maar op dit niveau is de hele rit 10 watt gratis al een lekker extraatje.

En wat opvallend is aan de beelden is dat het achterwiel lijkt te versnellen. Ik zie ook dat de pedalen niet bewegen. Maar hoe verklaar je het versnellen van het wiel en daarmee het draaien van de fiets nadat er duidelijk contact met de grond is geweest waardoor het momentum toch grotendeels verdwenen zou moeten zijn.

Ik wil er niet mee zeggen dat het wel zo is. Maar er is genoeg onduidelijkheid om een mooie conspiracy theory nog even in leven te houden. :smile-ajax.gif:
Nil volentibus arduum

Duke

Bericht door Duke » vr sep 05, 2014 1:08 pm

Ik ben geen natuurkundige, en Thijs ook niet. Maar de beweging van het wiel (en de fiets) komt mij niet natuurlijk over.

Salvador Dali

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » za sep 06, 2014 4:42 pm

Hesjedal had vandaag zn motortje weer goed afgesteld.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma sep 08, 2014 1:58 pm

Interessante bergrit weer in de Vuelta vandaag. Ten Dam en Poels vertegenwoordigen Nederland in de vlucht van de dag. Eens kijken wat er mogelijk is.

Overigens leuk om eens naar de staart van het klassement te kijken:
176 Carlos Betancur, COL, AG2R + 3:36:40

Het gaat lekker met de winnaar van Parijs Nice. Eerder al zoek in de voorbereiding voor de Tour waardoor hij daar uit de ploeg was gelaten. Vervolgens kwam hij doodleuk met overgewicht aan in Spanje voor de Vuelta. Gaat lekker met 'm dus.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie