Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr sep 06, 2013 4:05 pm

Mollema in de kopgroep, kans op een dagsuccesje dus. Nog 20km te gaan met ruim 2 minuten voorsprong.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo sep 08, 2013 2:18 pm

Iemand hier gekeken naar de docu over Belkin in de afgelopen Tour de France? Leuk dat ze zo open zijn. Ik had wel mijn bedenkingen over de gang van zaken. In mijn ogen zwakke en vrij inhoudsloze besprekingen, onduidelijkheid over de rol van Ten Dam en Gesink in het team en als Nico Verhoeven de microfoon hanteert zou ik als renner m'n oortje binnen 5 minuten uit doen. Kom op he! Alles geven he! Ja, wat denk je dat je renner aan het doen is Nico? :confused.gif:

Maar nogmaals, wel erg leuk dat ze alles zo laten zien.
Nil volentibus arduum

Iniesta

Bericht door Iniesta » zo sep 08, 2013 3:06 pm

Verbaas me er over dat renners altijd wel positief zijn over Verhoeven, die speeches en aanmoedigingen kwamen inderdaad triest over.
Zeeman leek de enige die structureel bezig is om na te denken hoe dingen beter kunnen.

Mooi ook te zien hoe Gesink "blokkeerde" toen Mollema kritiek op hem had. Begon later te wennen aan z'n bijrol.

Al met al zeer gaaf om te zien, vooral de enorme snelheid viel me op.

Nicolai

Bericht door Nicolai » zo sep 08, 2013 4:59 pm

Iniesta schreef:Verbaas me er over dat renners altijd wel positief zijn over Verhoeven, die speeches en aanmoedigingen kwamen inderdaad triest over.
Zeeman leek de enige die structureel bezig is om na te denken hoe dingen beter kunnen.
Je ziet vooral dat het verschillende types zijn. Zeeman schiet te snel in de stress als er wat gebeurde met de renners, Verhoeven is daar wat rustiger in.

Iniesta

Bericht door Iniesta » zo sep 08, 2013 5:54 pm

Hij speelt soms ook de stress zoals bijvoorbeeld bij de motoren op de mont ventoux.
Vroeg me trouwens af wie de vierde man voorin de auto is, heb alleen Maassen, zeeman en Verhoeven gezien.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » zo sep 08, 2013 8:46 pm

Mooie documentaire inderdaad. Inderdaad opvallend dat er zo'n onduidelijkheid was over de strategie, en de rollen van de verschillende renners.

Opvallend verder hoeveel veren met name Gesink in zijn reet gestoken kreeg, lijkt me een gevoelig type. Mooi onderonsje met de ploegleider van Saxo, tijdens de befaamde waaier-etappe.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo sep 08, 2013 9:18 pm

Die had het duidelijk lastig met het feit dat hij geen kopman was. Nu snap ik best dat het even wennen is maar het was natuurlijk niet voor niets. Ik vraag me overigens af of het dan zin heeft om met van die overdreven complimentjes af te komen. Ik zou me geloof ik eerder niet serieus genomen voelen. Sowieso was de communicatie naar de renners in mijn ogen waardeloos. Dat gebral in die oortjes zeg. Kom op he! Alles geven he! Wat heb je daar nu aan? Ik zou gewoon kort professionele informatie verwachten. Relevante tijdsverschillen, informatie over het parcours, tactische informatie waar je iets mee kunt of eventueel een duidelijke opdracht. Dat je hard moet rijden hadden ze waarschijnlijk sowieso al wel begrepen.

En die meneer van Belkin vond ik ook maar niets. Staat een beetje tegenover Boom te vertellen dat hij nu bekend is in de Verenigde Staten omdat hij in de kopgroep zat. Kom op man, er kijkt daar geen hond. Hij stond meerdere keren van dat soort overdreven complimentjes uit te delen. Maar ja, die kerel betaald dus daar moet je vriendelijk tegen blijven.

Positief vond ik het inkijkje in de wielersport in zijn algemeen. De beelden van renners die kapot zitten, de hotels waarin ze verblijven. Eigenlijk alles rondom de koers. Het liet goed zien hoe anders de wereld er voor een renner uit ziet dan voor bijvoorbeeld een dik betaalde voetballer. Die zit namelijk niet in een Campanile hotel.
Nil volentibus arduum

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » zo sep 08, 2013 9:31 pm

Nou ja, uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat je hard die berg op moet rijden. En veel meer dan "kom op, kom op" zou ik dan ook niet weten te verzinnen. :smallgrin.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma sep 09, 2013 9:16 am

Een enkele keer past het misschien. Maar als je niet anders hoort dan dat zou ik er persoonlijk helemaal gek van worden. Al is het misschien nog een fractie minder erg dan zo'n Spaanse ploegleider die van bij een tijdrit van kilometer nul tot aan de streep met een megafoon Venga! Venga! in je oor brult. :smallgrin.gif:

Als er geen informatie is kun je ook gewoon niets zeggen. In een tijdrit wil je bijvoorbeeld gewoon weten hoe je staat ten opzichte van je concurrenten. En of er een gevaarlijke bocht aankomt naar links of rechts, eventuele hindernissen op het parcours, info van ploeggenoten die eerder hebben gereden. Je wil niet horen dat je een goede bocht hebt gereden als je moest corrigeren en bijna in de hekken lag. Want dan zijn die complimentjes dus ook nog eens niets waard. Laat ik het zo zeggen. Als dit een betrouwbare weergave is van wat je als renners door je oortje hoort dan snap ik niet wat het grote voordeel is.

Maar goed, het is natuurlijk een fractie uit 300uur aan materiaal dat is geschoten. Misschien is het wel een beetje gekleurd door de selectie van beelden en is het wel iets meer gevarieerd.
Nil volentibus arduum

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma sep 09, 2013 3:29 pm

Marillion schreef:Die had het duidelijk lastig met het feit dat hij geen kopman was. Nu snap ik best dat het even wennen is maar het was natuurlijk niet voor niets. Ik vraag me overigens af of het dan zin heeft om met van die overdreven complimentjes af te komen. Ik zou me geloof ik eerder niet serieus genomen voelen. Sowieso was de communicatie naar de renners in mijn ogen waardeloos. Dat gebral in die oortjes zeg. Kom op he! Alles geven he! Wat heb je daar nu aan? Ik zou gewoon kort professionele informatie verwachten. Relevante tijdsverschillen, informatie over het parcours, tactische informatie waar je iets mee kunt of eventueel een duidelijke opdracht. Dat je hard moet rijden hadden ze waarschijnlijk sowieso al wel begrepen.

En die meneer van Belkin vond ik ook maar niets. Staat een beetje tegenover Boom te vertellen dat hij nu bekend is in de Verenigde Staten omdat hij in de kopgroep zat. Kom op man, er kijkt daar geen hond. Hij stond meerdere keren van dat soort overdreven complimentjes uit te delen. Maar ja, die kerel betaald dus daar moet je vriendelijk tegen blijven.

Positief vond ik het inkijkje in de wielersport in zijn algemeen. De beelden van renners die kapot zitten, de hotels waarin ze verblijven. Eigenlijk alles rondom de koers. Het liet goed zien hoe anders de wereld er voor een renner uit ziet dan voor bijvoorbeeld een dik betaalde voetballer. Die zit namelijk niet in een Campanile hotel.
Vond het juist een verademing hoe die renners gecoacht werden. Als je ze informatie geeft over tijdsverschillen rijden ze zichzelf kapot. Verhoeven liet zich niet gaan in het midden van de chaos en Zeeman was wat temperamentvoller.

Leuk dat ze dat incidentje met die Movistar auto hadden.
Whitey on the moon.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma sep 09, 2013 8:48 pm

Dit had toch niets met coachen te maken? Dit was aanmoedigen, zoals een willekeurige supporter ook kan doen. Nu mag dat af en toe best een keer, en ik baseer me puur op de momenten uit de docu, maar ik wil als renner wel echt wat anders horen. Ze rijden allemaal met hartslagmeter en wattagemeter. Dus van over de kop rijden hoeft echt geen sprake te zijn. Het is gewoon prettig als je informatie krijgt over de stand van zaken in de koers. Dat is waar het gebruik van oortjes een toegevoegde waarde kan hebben.

Het gaat trouwens nog spannend worden in de Vuelta. Nibali vandaag wat in de problemen en die oude Horner komt dichterbij. Met Valverde en Rodriguez op het vinkentouw gaat het nog een mooi slot worden.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » ma sep 09, 2013 9:34 pm

Ik las over 4 graden boven nul, spekgladde afdalingen en een trits renners die door onderkoeling afstapte in de rit van zaterdag.

In de Tour was die rit eruit gehaald. :headbang.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma sep 09, 2013 10:27 pm

Argos wint weer een etappe. Heeft nu in alle 3 de grote rondes dagsuccessen behaald. Dat steekt dan toch wel schril af tegen de prestaties van Blanco/Belkin. Is dat de prijs die je betaalt als je vol voor een klassement gaat? Dat dan de kans op een etappezege substantieel kleiner wordt dan wanneer je met wat vrijbuiters en sprinters aan de start verschijnt?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di sep 10, 2013 10:58 am

Dat scheelt wel behoorlijk, al is het natuurlijk geen garantie. Zie Vacansoleil. Argos heeft met haar sprinters sowieso een relatief grote kans op een ritzege ten opzichte van een ploeg die voor een klassement gaat.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo sep 11, 2013 1:29 pm

Marillion schreef:Iemand hier gekeken naar de docu over Belkin in de afgelopen Tour de France? Leuk dat ze zo open zijn. Ik had wel mijn bedenkingen over de gang van zaken. In mijn ogen zwakke en vrij inhoudsloze besprekingen, onduidelijkheid over de rol van Ten Dam en Gesink in het team en als Nico Verhoeven de microfoon hanteert zou ik als renner m'n oortje binnen 5 minuten uit doen. Kom op he! Alles geven he! Ja, wat denk je dat je renner aan het doen is Nico? :confused.gif:
Wat denk je dat bewierookte ploegleiders als Peter Post vroeger riepen? Weinig anders dat ze godvurredomme zo hard als maar mogelijk was door moesten trappen. Ik heb wel een beetje het idee dat bij Rabobank/Belkin een soort van mentaliteit ontbreekt dat winnen een absolute noodzaak is. Volgens mij voor een gedeelte het gevolg van dat voor een talent van een jaar of 15 alles tot in de puntjes geregeld is. Materiaal, masseurs, herstelshakes, voeding etc. alles is van een vanzelfsprekend hoge kwaliteit.

Daar worden sporters een beetje papventjes van, een wielrenner als Gert-Jan Theunisse maar bijvoorbeeld ook een tennisser als Andre Agassi heeft al vanaf enorm jonge leeftijd erg hard moeten knokken voor een bestaan als topsporter. Laat desnoods goede wielertalenten 80% van de tijd op materiaal rijden wat 10 of 15% minder is dan je beste fietsen, dan moeten ze laten zien of ze puur op mentaliteit aan kunnen klampen. En wanneer ze wel naar een heel belangrijke meerdaagse koers gaan of kans hebben op een dagzege dan eventueel van fiets laten wisselen. Je zult zien dat ze dan over het wegdek vliegen.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo sep 11, 2013 1:30 pm

De heren van VI drukken zich wat plat uit, maar ze raken wel een aantal kernpunten van hoe het er bij Rabo/Belkin aan toegaat... :blush.gif:

Alexander

Bericht door Alexander » wo sep 11, 2013 5:00 pm

Mollema wint vandaag!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo sep 11, 2013 7:12 pm

Ja, leuk he? Klassement zat er al snel niet meer in. Maar hij heeft de kop niet laten hangen en een nieuw doel gesteld. Al één keer dichtbij en nu prijs.

Nu de resterende dagen nog wat kilometers in de benen en niet teveel in het rood en dan kijken wat hij bij de WK kan doen. Zal rijden voor een ereplaats worden maar dat is voor Nederland al heel wat. De man voor in Firenze is Cancellara. Daar ga ik op althans op inzetten.
Nil volentibus arduum

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo sep 11, 2013 7:21 pm

Steekt in bloedvorm, maar het parcours lijkt me net te zwaar voor 'm.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo sep 11, 2013 7:53 pm

Ik denk dat hij het aankan. Hij staat al wat scherper dan normaal, en daar gaat nog wel iets vanaf. Daarbij is hij altijd goed in een koers waar hij echt voor gaat. Vorig jaar heb ik daar eens rondgekeken alleen wist ik helaas niet precies wat het parcours was. Maar ik schat zo in dat de klim naar Fiesole over de grote baan hem niet gaat nekken. Sterker nog, dat moet hem aardig liggen.

Off topic: Wat kun je daar overigens geweldig lunchen. Net na binnenkomst aan je rechterhand een trap af naar een restaurant. Prachtig uitzicht over Firenze en een uitstekende keuken.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do sep 12, 2013 9:13 am

Zit dat restaurant daar op die rots waar ook altijd een soort marktje is? Onder andere namaak voetbalshirts zie je daar in tig kraampje en vanaf daar kijk je echt op prachtige wijze over Florence heen! :biggthumpup.gif:

Klasse overwinning van Mollema! :biggthumpup.gif: Het is hem zwaar gegund, toffe kerel!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do sep 12, 2013 9:46 am

Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do sep 12, 2013 4:32 pm

Mooie rit. Jammer dat je het gevoel krijgt dat je in de maling genomen wordt.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do sep 12, 2013 4:37 pm

Er zit nog drie seconden tussen Nibali en Horner. Zoals de papieren nu liggen gaat Horner dus de Vuelta winnen. Want die tijd moet hij dan bijvoorbeeld zaterdag op de Angliru kunnen pakken. Van de favorieten gaat hij het beste bergop.

@Jöhnk: Geloof jij niet dat een 40 plusser zonder hulpmiddelen in een loodzware drieweekse rittenkoers hele beklimmingen op de pedalen kan blijven staan om zo weg te fietsen bij de bekende toppers? :hypocrite.gif:
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » do sep 12, 2013 7:00 pm

Marillion schreef:
@Jöhnk: Geloof jij niet dat een 40 plusser zonder hulpmiddelen in een loodzware drieweekse rittenkoers hele beklimmingen op de pedalen kan blijven staan om zo weg te fietsen bij de bekende toppers? :hypocrite.gif:
:biggrin.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie